Skocz do zawartości

MTB do +/- 3500 zł


Rekomendowane odpowiedzi

Są zwolennicy platform (głównie jeżdżący trial/enduro) i zwolennicy spd (głównie xc). Ja mam ht xc i jeżdżę zarówno na platformach jak i spd na zmianę. Jakieś 2 lata temu miałem operację kolana i kupiłem platformy, żeby sobie czegoś bardziej nie uszkodzić w czasie rekonwalescencji ale ostatnio, gdzieś tak od lata zacząłem znowu używać spd, choć czasami, szczególnie zimą zmieniam na platformy. W sumie jednak po jeździe w ostatnią sobotę w warunkach mocno zimowych (śnieg, temp. poniżej zera) na platformach stwierdziłem, że jednak lepiej mi się jeździ na spd

Odnośnik do komentarza

Z tym że 3x7 w teren beznadziejny jeżdżąc już w sumie 2 rok na tym to mogę się zgodzić 🙂 3x7 altus i trochę cięższy las no i się robi problem trochę. 1x11 w MTB i się rozpędzasz aż do 40 km/h nieźle (może dla ciebie to normalna prędkość ale dla mnie to taka wysoka dosyć). Chodzi mi bardziej na jakich biegach mam jeździć bo po takiej przesiadce wiadomo może być różnie 🙂

Odnośnik do komentarza

Nikt Ci nie powie na jakich biegach masz jeździć. Jeździ się tak, biegi dobiera się tak, aby w każdych warunkach jeździć z wysoką kadencją, czyli tak około 80-90 obrotów. Oczywiście amatorzy mają problem utrzymywać taką kadencję i nikt z amatorów tak naprawdę nie wie ile to jest ale powinno się starać jeździć z wysoką kadencją

Odnośnik do komentarza

Ja jeżdżę rekreacyjnie i dużo w terenie, naprzemiennie MTB z przełożeniami 3x7 i drugi eMTB 1x9, ale tu mówię o jeździe bez silnika.  Twierdzę że 3x7 to jest zbyt duże rozdrobnienie przełożeń i ciągłe skakanie przerzutką po blatach staje się irytujące. Odpowiada mi bardzo układ 1x9 chociaż to mało przełożeń, ale w Płaskopolsce sprawdza się znakomicie. Musiałem jednak zmienić stopniowanie przełożeń z pierwotnie blat 38 x 9(11-32), elektryki tak mają duży blat i drobna kaseta bo zakłada się stałe wspomaganie. Ja zmieniłem na 38 x 9(11-40), myślałem nawet o 11-42 albo 46, ale z praktyki wykalkulowałem, że nie, przecież na ciężkie podjazdy mam silnik 🙂 Jestem mega zadowolony, chociaż to ciężka bryka, to kula się sama, elektryka służy mi głównie jako licznik kilometrów 🙂 Zasada jest taka, że na dole masz kilka drobnych przełożeń "szosowych" a potem w górę grubo zestopniowane "terenowe" co 6 albo 8 zębów. To działa, łatwo się pstryka przerzutką w ułamku sekundy, będziesz zadowolony. @igiwir123  doradzam Ci policzyć zęby zębatek najbardziej używanych w obecnym napędzie 3x7 i wyliczyć przełożenie (przełożenia blat-kaseta) a potem znaleźć odpowiedniki 1x11, a w zasadzie skupia się to do określenia największej zębatki, czy wystarczy np.36, czy 42, a może 50. Jeśli lubisz ganiać po asfalcie to jednak przedni blat powinien być duży, taki 38z jak u mnie wcale nie jest zbyt duży i trudno mi zrozumieć, jak ludzie dają radę na blatach nawet poniżej 30z ?

Odnośnik do komentarza
10 godzin temu, Greg29 napisał(a):

Nikt Ci nie powie na jakich biegach masz jeździć. Jeździ się tak, biegi dobiera się tak, aby w każdych warunkach jeździć z wysoką kadencją, czyli tak około 80-90 obrotów. Oczywiście amatorzy mają problem utrzymywać taką kadencję i nikt z amatorów tak naprawdę nie wie ile to jest ale powinno się starać jeździć z wysoką kadencją

Wiem że nikt mi nie powie na jakich biegach mam jeździć ale chodzi oto że jeśli na napędzie 3x7 przy powiedzmy 30 km/h jeżdżę na trójce z przodu i siódemce z tyłu to w napędzie 1x12 na jakich biegach przy takiej prędkości można jeździć, tak myślę że pewnie na najwyższym czyli 12 biegu.

Odnośnik do komentarza
26 minut temu, igiwir123 napisał(a):

Wiem że nikt mi nie powie na jakich biegach mam jeździć ale chodzi oto że jeśli na napędzie 3x7 przy powiedzmy 30 km/h jeżdżę na trójce z przodu i siódemce z tyłu to w napędzie 1x12 na jakich biegach przy takiej prędkości można jeździć, tak myślę że pewnie na najwyższym czyli 12 biegu.

Zależy od zakresu przełożeń Twojego napędu 3x7 i rozmiaru koła. 
Jeśli masz standardową korbę mtb to masz tam blaty 22-32-42 a jeśli z tyłu jest wolnobieg, to najmniejsza zębatka ma 14 zębów. Jeśli do tego masz obecnie koło 26, to mając kadencję 90, na najwyższym biegu będziesz jechał 32 km/h. 
W rowerze mtb z korbą 34 zębową i kasetą 11-50 na najwyższym biegu będziesz jechał 37, 32 będziesz miał na 10 biegu, na najwyższym 12 będziesz miał koło 37 km/h. Jeśli będziesz miał korbę 32 zębową to vmaks będzie z 34 i okolice 30 będziesz miał na przed ostatnim biegu, jeśli korba 30 zębowa vmax będziesz miał porównywalny co w obecnym rowerze. W takim EXPL 540 czy XC 100 możesz wsadzić korby do 36 zębów. 
W droższych rowerach masz też dostępne kasety 10-50 czy 10-52, są też wyścigowe opcje kaset 9-50, ja się ścigam na kasecie 10-50 z 34 zębami na płaskie wyścigi i 32 zębów na pagórkowate, 34x10 daje mi 42 km/h przy 90 rpm ale chwilowo mogę jechać na zjazdach na wyższej kadencji powyżej 50 km/h. 

W napędach 1 rzędowych w opcjach gravelowych czy przełajowych masz możliwość wsadzenia z przodu blatu nawet z 40 zębami, w takiej wersji z kasetą 11-50 byś 30 km/h jechał na 8 biegu. 

Gorzej jeśli masz szosę z napędem 3x7 z korbą 30-39-50 i kasetą 7 rzędową (takie też są) 11-28, to jest napęd typowo szosowy. W takiej szosie na 3x7 z kadencją 90 jedzie się 50km/h, więc 30 km/h osiąga się już przy 50 rpm. Jeśli jeździsz na 50 rpm to przesiadając się na mtb 1x12 na 12 biegu będziesz miał już tylko 20 km/h 😄 

Opis, że masz rower z napędem 3x7 nic nam nie mówi, do czasu gdy nie dodasz liczby zębów korby, ilości zębów na kasecie (albo informacja czy wolnobieg, czy kaseta) i wielkości koła. 

Ja bym obstawiał, że masz 14-32 wolnobieg z korbą z maksymalną wielkością korby 42 zębów i koło 26. 
 

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...