Skocz do zawartości

Jaki jest sens szosy endurance względem gravela?


sl66

Rekomendowane odpowiedzi

Ale Ty masz rower poziomy a to oszustwo... jakby infrastruktura była trochę lepszą to z chęcią bym sobie kupił poziomy na dojazdy do pracy. Rowery poziome w kapsułach aero jadące przy 200 watach 60 km/h jest jednym z rowerowych marzeń. Ale jednak na zwykłym rowerze przeskoczę krawężnik czy ominę dziurę, na takim może być problem 

Odnośnik do komentarza
  • 1 rok później...

Wnioski trochę z doopy bo jak można porównywać szosę na slickach 25c z grawelem na oponach grawelowych w lesie, na leśnych ścieżkach pełnych korzeni, ścieżkach, które są bardziej przeznaczone nawet na mtb niż na grawela. Takie porównanie jest z założenia skazane na takie a nie inne wyniki. Jakby @Oskarr porównał tego grawela z szosą Road+ na szybkich semi-slickach 35 albo 38c wyniki porównania zapewne by były zupełnie inne

Odnośnik do komentarza

@Greg29 Wiadomo, że najlepiej, jakby test obejmował jeszcze Road+, ale obecny test i tak dostarcza sporo przydatnych danych, głównie dlatego że podaje czasy przejazdu poszczególnych segmentów.

Krótko podsumuję wyniki testu Oskara:
Wyszło, że szosa na 25c jest marginalnie (1.6%) szybsza od gravela na asfalcie, jest też pomijalnie (<1%) wolniejsza na szutrze. Jest istotnie (24%) wolniejsza w lesie.
Dalsze testy odbywały się tylko na asfaltowej nawierzchni. Szosa gorzej wypadła w teście zwrotności (zapewne głównie przez słabiej hamujące hamulce szczękowe). Na odcinku 200m Oskar wyciągnął nieznacznie (3%) wyższą prędkość maksymalną na szosie względem gravela. Szosa ma znacząco (57%) dłuższą drogę hamowania.

Wydaje się, że gdyby zrobić test dla Road+ na 35-38c to straciłby sporo mniej w terenie do gravela, ale jednocześnie byłby prawdopodobnie tak samo szybki jak gravel na asfalcie i szutrze.

Jak dla mnie, dane z testu potwierdzają tezę, że dla amatora z płaskopolski niejeżdżącego na ustawki gravel jest generalnie lepszym wyborem niż szosa. Bo bardzo mało tracimy w szybkości na asfalcie, a dużo zyskujemy w komforcie, mniejszej awaryjności i dzielności w terenie. 

Odnośnik do komentarza

No ale to wszystko praktycznie sprowadzamy do osprzętu roweru. Ciężko mówić o tym, że nazwa 'gravel' implikuje taką, a nie inną geometrię, kiedy dziś w jedną ramę gravelową wpakujemy ledwie opony 42mm albo 37mm + błotnik, a HTA będzie 72 stopnie, a w drugiej będą opony 50mm, HTA 67.5 stopni i jeszcze do tego dropper.

Odnośnik do komentarza

@Szwedacz Zgadza się. Określenie gravel nigdy nie było zbyt jednorodne, a z biegiem czasu i rozwojem tego segmentu rynkowego zakres znaczeniowy tego słowa robi się coraz szerszy. W swoim teście Oskar użył gravela Kands Toro, który konstrukcją ramy jest zdecydowanie bliżej tego pierwszego spośród wymienionych przez Ciebie ekstremów (maksymalny rozmiar tylnej opony to chyba 42mm, HTA wynosi 70.5 deg). Podobnie zresztą jak gravele w innych podobnych tego typu testach (zazwyczaj testy te powstawały 2-3 lata temu, kiedy gravele a'la mtb nie były jeszcze na rynku). Najciekawiej byłoby oczywiście zobaczyć test szosa vs road+ vs gravel w stronę szosy vs gravel w stronę  mtb vs mtb ht vs mtb fs, i to na kilku różnych nawierzchniach :D

Abstrahując od twardych danych z testów, duże znaczenie dla użytkownika końcowego mają też odczucia z jazdy. Uśredniając wyniki różnych testów, HT MTB XC jest wolniejszy o ok 5% od gravela na asfalcie. A gravel jest wolniejszy o 3-5% od szosy na asfalcie. Jednak, gdy jadę na swoim HT MTB XC na Conti Race Kingach to mam poczucie, jakby był wolniejszy od mojego gravela o 15-20%, a nie 5% 😄 Na szosie względem gravela nie czułem aż takiej różnicy, ale nie mam szosy, więc miałem okazję tylko raz spróbować bezpośredniego porównania (przy okazji, może jest ktoś na forum z okolic Warszawy południowej kto dysponuje szosą i ma podobne do mnie gabaryty - 174cm, przekrok 84cm - chętny na wspólne testy porównawcze? 🙂 )

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...