Gdy stara przerzutka w rowerze się popsuła lub po prostu chcecie zmienić ją na lepszy model, możecie podczas zakupu spotkać się z pytaniem – przerzutka z krótkim czy z długim wózkiem? Żeby tego było mało, wózek może też być średni :) Ale mniejsza o nazwy, chodzi o to aby jego długość była dopasowana do reszty napędu w rowerze. Wózek przerzutki to jej dolna część, czyli dwa kawałki metalu przytrzymujące górne i dolne kółko przerzutki.
Czym różni się długi wózek od krótkiego?
Poza długością, krótki wózek będzie mniej narażony na uszkodzenie przez kamienie, wystające korzenie czy inne przeszkody terenowe. Przerzutka z krótkim wózkiem będzie też trochę lżejsza oraz będzie działać trochę precyzyjniej, dzięki mniejszemu wyginaniu się podczas pracy.
Ale te zalety przerzutki z krótkim wózkiem nie oznaczają, że warto ją wybrać w każdym przypadku. Tak naprawdę wszystko rozbija się o pojemność przerzutki, która zależy właśnie od długości wózka.
Pojemność przerzutki
Czym jest pojemność przerzutki? Pozwala ona sprawdzić czy dana przerzutka obsłuży napęd w naszym rowerze. Tu podkreślę, że nie można jej rozpatrywać jako jedynego parametru. Istotna jest też rzędowość przerzutki, o czym pisałem we wpisie o kompatybilności napędów. Kolejna sprawa to maksymalne obsługiwane tarcze, o czym przeczytacie w kolejnym akapicie.
Pojemność przerzutki, która będzie nam potrzebna najlepiej wyliczyć z prostego wzoru: (Liczba zębów na dużej tarczy z przodu – liczba zębów na małej tarczy z przodu) + (liczba zębów na największej zębatce z tyłu – liczba zębów na najmniejszej zębatce).
Czyli mając na przykład napęd: korba 48/36/26 i kaseta 11-36, będziemy potrzebowali przerzutki o pojemności przynajmniej (48-26) + (36-11) = 22 + 25 = 47T.
W przypadku gdy z przodu mamy tylko jedną tarczę, przyjmujemy, że z przodu jest 0 (duża tarcza – mała tarcza = zero).
Shimano produkuje większość modeli przerzutek z różnymi długościami wózka i oznacza je odpowiednio: SS (krótki wózek), GS (średni wózek), SGS (długi wózek).
SRAM natomiast niektóre modele oznacza końcówką numeru katalogowego przerzutki: końcówka 00 (długi wózek), 10 (średni wózek), 20 (krótki wózek) – choć niestety nie jest to regułą. Warto o tym pamiętać przy zakupie tylnej przerzutki.
Obsługiwane zębatki
Drugą istotną kwestią w przypadku tylnej przerzutki, o której nie można zapominać, jest maksymalna wielkość obsługiwanej zębatki. Producenci najczęściej podają informację, że dany model działa z kasetą, której największa zębatka ma np. 30 albo 36 albo 51 zębów. Albo na przykład dają warunek, że w przypadku dwóch tarcz z przodu, z tyłu mogą być 32 zęby, ale jeżeli korba jest trzyrzędowa, to z tyłu maksymalnie może być 30 zębów. Innym parametrem może być podawana np. przez Shimano „maksymalna przednia dyferencja” czyli różnica pomiędzy największą, a najmniejszą tarczą na korbie (jeżeli masz korbę 48/36/26, to w tym przypadku „dyferencja” to 22).
Trochę to zakręcone, ale jeżeli wiesz jakie masz zębatki na korbie i kasecie, to szybko dojdziesz do tego, jaka przerzutka będzie Ci potrzebna. Trzeba o tym koniecznie pamiętać, ponieważ pojemność to nie wszystko.
Przykład? Jeżeli masz napęd górski 1×11 z korbą o 30 zębach i kasetę 11-46 to teoretycznie wystarczyłaby Ci przerzutka o pojemności 35 (46-11+0). Ale zanim uradowany pobiegniesz po szosową przerzutkę z krótkim wózkiem np. Shimano Ultegra, która ma właśnie pojemność 35, musisz sprawdzić maksymalną obsługiwaną zębatkę. Taka Ultegra ogarnia kasety z maksymalnie 30 ząbkami, tak więc do 46 jeszcze hen daleko :) No i inna sprawa, że 11. rzędowa przerzutka szosowa nie będzie działać z 11. rzędową manetką MTB w przypadku Shimano. Ale o tym już pisałem we wpisie o kompatybilności.
Zapraszam do obejrzenia wideo, w którym opowiadam o pojemności przerzutki. Będzie mi bardzo miło, jeżeli zasubskrybujesz mój kanał.
Pojemność przedniej przerzutki
Pojemność jest również istotna w przypadku przedniej przerzutki. Tutaj trzeba zwrócić uwagę na to, jaką maksymalnie dużą tarczę obsługuje korba. Np. przerzutka dopasowana do tarczy 42T nie będzie dobrze działać (lub w ogóle nie będzie działać) z tarczą 48T. Druga sprawa to pojemność przedniej przerzutki. Tutaj patrzymy tylko na różnicę między największą tarczą, a najmniejszą. Np. w przypadku korby 48/36/26, będziemy potrzebowali przedniej przerzutki o pojemności 48-26 = 22T.
Informacji o pojemności przerzutki warto szukać na stronie producenta, ale także wpisując model przerzutki z dopiskiem „spec”. W ten sposób można często znaleźć również instrukcję montażu, czy dokładniejsze informacje o konkretnym typie przerzutki.
Inne wpisy o przerzutkach rowerowych:
2. Regulacja tylnej przerzutki
3. Regulacja przedniej przerzutki
5. Przerzutka w piaście – czy warto
6. Przednia przerzutka Top/Down/Side Swing
7. Tylna przerzutka Top/Low Normal
8. Pojemność przerzutki
Hej, mam teraz budżetowy Sram X-3 (jest na wykończeniu), który ma pojemność 45T, z tyłu mam 14-28T z przodu 28-48T, według Twojego wzoru wychodzi ze powinienem wziąć długi (48T), tyle że w specyfikacji SRAM napisane jest że X-3/X-4 długi ma pojemność 45T. Żeby było jeszcze ciekawiej, oryginalnie w rowerze zamontowany jest shimano megarange 14-34 przy którym to już przerzutka powinna mieć 54T pojemności. Jesteś pewien że te wyliczenia są poprawne?
Mam retro mtb z 3×7 na wolnobiegu. Kaseta 14-34, blaty przednie 48x38x28. Byla tam jakas przerzutka tylnia pokroju shimano acera z dlugim wozkiem. Zakupilem kilka dni temu na podmiane shimano deore xt rd-m750 GS (stedni wozek). Producent podaje min i max zebatke z tylu: 11 i 34 oraz pojemnosc 33T. Przerzutka jednak dziala u mnie bez problemu. Moja pojemnosc to 40T. Jaki wiec sens jest bazowac na danych producenta? Czy mimo ze przerzutka w praktyce dziala powinienem jednak skusic sie na wersje z dlugim wozkiem, bo tak bedzie po bożemu?
Jeżeli przerzutka działa, to możesz jeździć. Ale być może przerzutka z długim wózkiem działałaby lepiej :) Trudno mi cokolwiek powiedzieć, nie widząc jak to wszystko pracuje. Producenci po coś stworzyli krótkie, średnie i długie wózki – co oczywiście nie znaczy, że nie da się ponaginać tych ustaleń :)
Witam, czy do singla z kasetą 11-36t będzie pasowac przerzutka z krótkim wózkiem?
Musiałbyś sprawdzić w specyfikacji przerzutki, jaką największą zębatkę obsługuje. Ale szczerze wątpię aby krótki wózek obsłużył AŻ tak dużą zębatkę jak 36.
wyliczyłem (52-42) + (24-14) = 20 więc potrzebuje krótki czy średni wózek? mam aktualnie przerzutke tylnią suntour ar (niestety wymaga wymiany a służyła bez zastrzeżeń ), jest to rower szosowy, możesz coś polecić? nie pamiętam teraz jaką długość mam zamontowaną ale jutro sprawdzę po południu, ale wiesz chciałbym usłyszeć radę eksperta
Obecnie mam przerzutkę SHIMANO Deore XT M781 11-36 i przód 38×26 – na długim wózki. Czy jest możliwość zmiany wózka na np. średni? Czy będzie konieczna wymiana łańcucha?
Pojemność tej przerzutki ze średnim wózkiem to 35T, a z długim 43T. Ty potrzebujesz pojemności (38-26)+(36-11)=37T
W takim układzie, nie jestem w stanie Ci powiedzieć czy przerzutka ze średnim wózkiem podpasuje. Teoretycznie zalecenia producenta można trochę naciągnąć, ale mimo wszystko, znikąd się one nie biorą.
Witam! mam pytanie!
Jeżeli z przodu mam (2 biegi) 52/42 a z tyłu (6biegów) 24/14 to wychodzi 20 tak? więc przerzutka SS tak?
chodzi o kolarzówkę.
Tak, wychodzi 20. A jeżeli chodzi o przerzutkę, to najlepiej sprawdzić w specyfikacji. Choć tu spokojnie każda przerzutka z krótkim wózkiem powinna dać radę.
Dziękuje chciałem być pewny
Witam serdecznie, ostatnio wymieniłem cały napęd przerzutka przód, tył, korba, łańcuch oraz kaseta. Mam problem z zejściem na ostatnią zębatkę 11, gdzie przy starym zestawieniu wszystko było idealnie ( kaseta Sramoska 9rz., przerzutka Shimano Deore) teraz jest zestaw kaseta cs m770 xt9rz ( 11-32), przerzutka RD M772 SGS Shadow, korba xt FC M770 ( 44-32-22 ) łańcuch CN HG93. Zastanawiam się czy dobrałem dobrze ten zestaw jeśli tak to gdzie popełnilem błąd przy montarzu, a jesli zestaw jest zły to co powinienem zmienić? pozdrawiam
Jeżeli łańcuch nie schodzi na ostatnią zębatkę, to coś musi być nie tak z regulacją. Spróbuj podregulować napęd, przy takim zestawie wszystko musi działać.
To jest średni wózek, ale mniejsza o nazewnictwo. Poszukaj po prostu wersji SGS, czyli z długim wózkiem, ona ma pojemność 45T.
Jeśli chodzi o dywagacje czy będzie działać, czy nie będzie działać, to ja wolę opierać się na danych producenta.
Witam panie Łukaszu. To Shimano RD M771 GS XT (średni wózek) + kaseta xt 9-rzędowa 11-32, korba 42-24. Niby przerzutka ogarnia 34t i 11t więc ok, ale z korbami wychodzi według pana wzoru 38, a pojemność tej przerzutko to 33t. Tylko według tego sklepu http://www.bikestacja.pl/pl/przerzutka-tylna-shimano-deore-xt-rd-m771-gs-441.html to krótki wózek. Jedni piszą że zadziała inni że nie. Co pan o tym myśli? Może inna xt? Dzięki wielkie i pozdrawiam.
Hmmm… SLX ze średnim wózkiem akurat na styk pasuje. Ciężko powiedzieć jaka może być przyczyna. Może coś z linką od przerzutki? Albo brakiem wyregulowania przerzutki.
Witam
Posiadam napęd 42-32-24, kasetę 11-28 oraz przerzutkę shimano slx ze średnim wózkiem. Cały czas występuje problem z wyregulowaniem przerzutki. Jaki może być tego powód?
Mam nadzieję, że ten wpis rozwieje wszelkie wątpliwości odnośnie długości łańcucha:
https://roweroweporady.pl/jak-dobrac-dlugosc-lancucha-rowerowego/
rzeczywiście masz rację przerzutka ta akurat występuje w dwóch wersjach: 10 i 9 rzędowa, ja mam oczywiście 9 rzędową, stąd też taki łańcuch, jak z tą długością?;)
Długość łańcucha ma znaczenie przy wielkości zębatek z tyłu i z przodu oraz odległości piasty od korby.
Chyba niebawem o tym napiszę osobny wpis. Aaaa i jeśli chcesz tego SLX-a założyć do napędu 10-rzędowego, to łańcuch 9-rzędowy nie będzie się nadawał.
jeszcze jedna kwestia która mnie zastanawia: mam łańcuch Shimano CN-HG53 dedykowany do napędów 9 rzędowych (9 speed), który ma bodajże 114 ogniw. Czy długość wózka ma jakiekolwiek znaczenie przy doborze długości łańcucha?, czy po prostu ewentualne 'luzy’ łańcucha wyreguluje na przerzutce. Pytanie czysto hipotetyczne, ale…:) dzięki za pomoc
Powiem Ci tak, przejrzałem specyfikację od Shimano:
http://techdocs.shimano.com/media/techdocs/content/cycle/SI/SLX/SI_5WM0A_002/SI-5WM0A-002-En_v1_m56577569830648288.pdf
I sam się zacząłem zastanawiać, po co w takim razie podają pojemność przerzutki, skoro piszą, że i do średniego i do długiego pasują zębatki 11-34. W każdym razie zrobisz jak uważasz – ja tylko podaję Ci co mówią teoretyczne wyliczenia.
Co do przełożeń, to już wszystko zależy od terenu po jakim jeździsz i Twojej mocy w nogach. Tego już nikt Ci nie powie :) Jeśli masz teraz jakiś rower, jedź po prostu w teren i zobacz czy wystarczy Ci przełożenie 22-25, nikt inny Ci nie powie czy dasz radę czy nie :)
w specyfikacji przerzutki jest jasno napisane: największa zębatka 34T, a najmniejsza 11T, więc kaseta 11-28 będzie pasowała w takim razie. Moje pytanie (brak doświadczeń): czy przy tej korbie i kasecie typowo szosowej 11-25 nie zabraknie mi tzw. „lekkich” przełożeń (nie będzie to typowe 100% szosy), mam tutaj na myśli np. lekkie XC:) dzięki
Przerzutka to Shimano SLX RD-M662 GS. Z jednego źródła ktoś mi napisał że ma kasetę 11-34 i przy średnim wózku wszystko działa ok, więc przy mojej kasecie 11-25 tym bardziej. Nie jest to czasem tak że pojemność układu np. 35T jest wartością czysto teoretyczną, a praktyka weryfikuje rzeczywistość?
Zdaję sobie sprawę że 'pakując’ się w średniej długości wózek ograniczam się co do wielkości zębatek w kasecie, jak będę chciał przejść na kasetę z większymi zębatkami to musiałbym od razu wymieniać to przerzutkę. Tak się zastanawiam czy kaseta ze średnim wózkiem to dobry wybór? pozdrawiam
@Gorzu – wszystko zależy co jest podane w specyfikacji przerzutki. Jeśli jej pojemność to np. 35T, to powinna dać sobie radę, choć rozpiętość tego napędu, który podałeś to 36.
Przy kasecie 11-28 już będzie problem moim zdaniem. Kwestia co to za przerzutka.
może kaseta 11-28 będzie optymalniejszą opcją do tego zestawu?:)
Panie Łukaszu a jak sprawa będzie wyglądała przy zestawie: korba 44-32-22 + kaseta: 11-25, do tego przerzutka tylna z wózkiem GS. Pierwsze pytanie czy będzie ona wstanie 'ogarnąć’ ten napęd, druga: czy to zestawienie korby z kasetą jest odpowiednie? dzięki za poradę
Michale, nie będzie miało to większego wpływu na działanie napędu. Zapewne będzie potrzebne delikatne podregulowanie przerzutki, ale nic poza tym. Ja ostatnio zmieniłem kasetę 11-32 na 11-25 i przerzutka została ta sama i napęd działa równie dobrze :)
Witam
Mam taki naped: 44-32-22 11-32, (ze wzoru wychodzi 43) przezutka tyl to xt shadow sgs, zastanawiam sie nad przesiadka na kasete 11-28, jako ze prawie wcale nie korzystam z 1 i 2 z tylu roznica w pojemnosci to 4 z(39) jaki wplyw moze miec ta zmiana na dzialanie napedu?
sory za brak polskich znakow
dzieki za odpowiedz
W tym wypadku: „duża tarcza z przodu (36) – mała tarcza z przodu (36) = 0
Z tyłu 36-11=25
Czyli wystarczy Ci pojemność 25T, czyli każda przerzutka się nadaje :)
Ech.. nie każda. Drugi warunek to największa zębatka tylna.
No tak, każda, która obsłuży 36 zębów z tyłu :)
Jeśli planuję wymianę napędu z 3×7 na 2×11 i montując kasetę 11-28 oraz korbę 26-36 wystarczy mi przerzutka z krótkim wózkiem? Według matematyki wychodzi 27T
Bez żadnego problemu. A montujesz jakieś Shimano i szosowe manetki na płaską kierownicę typu SL-RS700?
Jeszcze nie wiem, ale właśnie z racji tego, że te krótkie są przede wszystkim szosowe mnie martwi, bo ja jeżdżę ekstremalnie po mieście, np po schodach. Na razie tak cenowo tylko ogarniałem ile mnie to wyniesie, ale nie mam pojęcia, czy rama będzie kompatybilna i czy instalacja takiego napędu będzie w ogóle możliwa. Mój rower ma już 11 lat :)
https://allegro.pl/kola-26-alex-xcr-100d-novatec-d041-d042-db-8-11s-i7224024694.html
Upatrzyłem sobie takie koła, jest podana informacja „długość mocująca 135mm”, czyli taki rozstaw powinno mieć miejsce na koło w ramie? I jeśli teraz dorzucę do tego kasetę to ta wartość w kole nie powinna się zmienić?
135 mm szerokości ma cała piasta, wystarczy, że weźmiesz miarkę i upewnisz się, że tak jest w Twoim przypadku. Są jeszcze piasty 130 mm, ale to standard bardziej szosowy.
Jeżeli założysz kasetę, to nic się nie zmieni, bo ona najdzie na bębenek i nie będzie poza niego wystawać.
Czyli będzie ładnie pasować, a rozglądając się po allegro trafiłem na komplecik SLX i w niego będę już mierzył. Aktualnie moje koło z kasetą też zajmują 135mm, więc wszystko ładnie powinno się udać. Jaki będzie efekt dowiem się w lipcu, nie mogę się doczekać :)))
Kwestia czy SLX obsłuży kasetę 11-28, już ostatnio ktoś mnie pytał o takie zestawienie, chyba z przerzutką XT. Shimano twierdzi, że SLX obsłuży kasety, które mają co najmniej 40 zębów na dużym trybie.
Niektórzy mówią, że przy kasecie 11-28 może pojawić się problem z ocieraniem wózka przerzutki o kasetę. Ja niestety nie jestem w stanie tego potwierdzić. Trzeba szukać np. na YT czy ktoś takie zestawienie montował, bo może okazać się, że tak i nie ma najmniejszego problemu z działaniem takiego zestawu.
Kaseta też będzie slx 11-40 i przerzutka też slx z długim wózkiem, będę miał pewność, że wszystko będzie kompatybilne :)
https://allegro.pl/shimano-grupa-slx-m7000-czarna-2x11rz-i7177977182.html
Cześć, szukałem ale nie znalazłem. Mam w swoim gravelu szosowa tiagre 4700 z kasetą 11-34. Chce wymienić kasetę i przerzutkę. Na początku myślałem o grx 400 i kasecie 11-36 ale to tylko dwa zęby więcej niż mam obecnie. Później pomyślałem o grupie MTB i np kasecie 11-42 i przerzutce deore m6000 ale pytanie czy moje klamkomanetki 4700 będą działały prawidłowo z przerzutka deore m6000
Cześć,
niestety nie będą domyślnie ze sobą działać. Możesz pomyśleć o użyciu adaptera, np. Jtek Shiftmate 5, który pozwoli użyć 11-rzędowej przerzutki Shimano na 10-rzędowej kasecie. Tak przynajmniej podają na swojej stronie. Warto poszperać w tym temacie. Pozostanie kwestia poprawnego działania takiego zestawu z przednią przerzutką.
Druga opcja to pozostanie przy kasecie 11-36 i zmiana korby lub tarcz na korbie na mniejsze.
Taki to niestety problem z napędami w rowerach gravelowych (a przynajmniej większości), że producenci napędów nie bardzo myślą o rowerzystach, którzy szukają lżejszych przełożeń. Pisałem o tym tutaj: https://roweroweporady.pl/lekkie-przelozenia-w-rowerach-gravelowych/
Łukasz ale ta przerzutka m6000 jest 10 rzędowa .. nie zadziała z klamkami od tiagry ?? kurde chyba bezpieczniej będzie wziąć grx 400 i kasetę 11-36. Blat z przodu już zamówiłem i zamiast 46-36 będę miał 46-30 jak w grx
Nie, nie zadziała: https://roweroweporady.pl/kompatybilnosc-napedow-rowerowych/
Gdyby działała, nie byłyby potrzebne adaptery ciągu linki. Shimano zachowywało kompatybilność pomiędzy grupami szosowymi i MTB tylko w 7/8/9-rzędowych grupach.
A jak to obliczyć w przypadku napędu posiadającego jedną tarczę z przodu?
Przykładowo takie 1×10:
36 11-36.