Producenci osprzętu rowerowego nie lubią stać w miejscu. Non stop pojawiają się nowe rozwiązania, udogodnienia i modyfikacje. Koła 26 cali w rowerach MTB zostały praktycznie całkowicie wyparte, przez te o rozmiarze 27,5 oraz 29 cali. Kiedyś napęd ośmiorzędowy był topowym rozwiązaniem, dziś oferowany jest w rowerach za 1000 złotych. I tak dalej, i tak dalej. Problem może się pojawić, gdy będziesz chciał (lub musiał, bo jakiś element ulegnie uszkodzeniu) wymienić jeden z elementów w rowerze, który został wyprodukowany więcej niż kilka lat temu. Możesz albo nie dostać części jakiej potrzebujesz (albo kupisz, ale o wiele niższej klasy niż obecnie posiadasz), albo będziesz mieć problem, czy obecnie produkowane części będą pasowały do Twojego roweru.
Mechanizm rynkowy wygląda najczęściej tak, że nowe standardy są wprowadzane w najwyższych grupach osprzętu, a następnie gdy się przyjmą, powoli „schodzą” do niższych grup. Tak się dzieje chociażby w przypadku napędów. Shimano dodaje nowinki do grupy XTR i Dura-Ace (tu znajdziesz opis grup osprzętu Shimano), a następnie powoli pojawiają się one w niższych grupach. Jednocześnie wraz z pojawianiem się nowych rozwiązań, stare znikają z rynku. Ewentualnie zostają dostępne w najtańszych grupach osprzętu.
Gdy dojdzie do tego, że Twój rower nie nadąża za zmianami, a Ty chcesz koniecznie być na czasie z osprzętem, rozwiązania są dwa: kupujesz nowy rower lub starasz się, gdzie tylko jest to możliwe korzystać z kompatybilnych części. Nie zawsze da się to zrobić lub wymaga pogodzenia się z używaniem osprzętu z niższych grup. Ale wszystko zależy od potrzeb i oczekiwań. W opisie skupię się na dwóch najpopularniejszych w Polsce producentach napędów rowerowych, czyli SRAM oraz Shimano.
Zaznaczę tylko, że nie da się przygotować poradnika, który przewidzi każdą sytuację. Nieraz trzeba się mocno nagłowić, czy konkretne zestawienie komponentów ze sobą zadziała, albo po prostu samemu to sprawdzić. Dlatego jeżeli masz swoje przemyślenia i pytania na ten temat, śmiało pisz w komentarzach. Jednocześnie jeżeli czytasz ten wpis na długo po jego publikacji, zapraszam Cię na Forum Rowerowe, gdzie w dziale Części i akcesoria na bieżąco dyskutujemy o przeróżnych rowerowych rozwiązaniach technicznych.
Okej, w tym wpisie rozbiorę napęd roweru na czynniki pierwsze. Wyodrębniłem wszystkie poszczególne elementy i dobrałem je w pasujące do siebie pary, tak aby łatwo było dotrzeć do potrzebnej części.
Tylna przerzutka a manetka
Podstawową kwestią w przypadku współpracy przerzutki z manetką, jest ilość ciągniętej linki w momencie zmiany biegu. W przypadku tylnych przerzutek Shimano mamy trzy możliwości. Współczynnik wynosi albo 1:2 (czyli manetka ciągnie linkę o 1 mm, a przy przerzutce wózek przesuwa się o 2 mm) w przypadku napędu MTB 6/7/8/9-rzędowego oraz szosowego 6/7/8/9/10-rzędowego (poza Shimano Tiagra 4700). Druga opcja to współczynnik, który wynosi 1:1, który Shimano wprowadziło w napędach MTB 10 i 11-rzędowych, oznaczanych symbolem Dyna-Sys. Aby przełożenia pracowały prawidłowo, zarówno tylna przerzutka, jak i prawa manetka muszą być kompatybilne z tym systemem. Przy zakupie trzeba zwrócić na to szczególną uwagę.
Trzecia możliwość to przerzutki (i manetki) szosowe 11-rzędowe, które nie są kompatybilne z poprzednimi systemami. Tak więc jeżeli chcesz przejść na 11-rzędów w rowerze szosowym, oprócz kasety, łańcucha i manetki, musisz także wymienić tylną przerzutkę (dzięki Radziu za uzupełnienie mojej wiedzy na ten temat). Przydałoby się również wymienić przednią przerzutkę, ponieważ 10-rzędowa tak sobie będzie współpracować z 11-rzędową, tylną przerzutką.
W przypadku przerzutek i manetek firmy SRAM, też nie jest tak kolorowo. Prawie cały osprzęt 6/7/8/9-rzędowy działa ciągnąc linkę w stosunku 1:1 (SRAM oznacza go symbolem ESP). W przypadku 10-rzędowych napędów MTB oraz 10 i 11-rzędowych napędów szosowych pojawia się system Exact Actuation. Sprawę dodatkowo komplikuje 11-rzędowy napęd MTB, który działa w oparciu o X-Actuation. Oba te systemy nie są kompatybilne ze sobą, ani ze starym ESP.
Dodatkowo można jeszcze kupić manetki obrotowe od SRAM-a (model MRX), które działają w systemie 1:2 od Shimano. Dostępne są modele 6/7/8-rzędowe.
Można również spróbować pomieszać 8/9-rzędową manetkę SRAM ESP, z tylną przerzutką Shimano w systemie Dyna-Sys. Oba rozwiązania ciągną linkę w stosunku 1:1.
Przednia przerzutka a manetka
Z przodu mamy trochę łatwiej, prawie wszystkie manetki ciągną linkę w podobnym stosunku, niezależnie czy to Shimano czy SRAM. Co prawda klamkomanetki szosowe mogą robić to trochę inaczej niż górskie, ale zazwyczaj da się to wyregulować. Nie dotyczy to 11. rzędowych przerzutek Shimano (oraz 10. rzędowej Tiagra 4700 i GRX, które ciągną linkę w takim samym stopniu jak 11. rzędowe modele) – działają one głównie same ze sobą i trudno wyregulować je z innymi (lub jest to w ogóle niemożliwe).
Istotna jest liczba przełożeń obsługiwana przez manetkę i przerzutkę. Na rynku dostępne są systemy dwu- oraz trzybiegowe. Najlepiej byłoby oczywiście mieć przerzutkę oraz manetkę, które obsługują jednakową liczbę przełożeń. Możliwe jest połączenie manetki trzybiegowej z przerzutką dwubiegową (przy założeniu, że korba także ma dwa przełożenia). Można również założyć manetkę dwubiegową do przerzutki trzybiegowej (odpowiednio ustawiając ograniczniki na przerzutce), ale wtedy jeden bieg z przodu będzie „pusty”.
Tylna przerzutka a kaseta
Jeżeli chcesz dobrać odpowiednią przerzutkę do kasety, w zasadzie musisz się kierować tymi samymi wytycznymi co przy dobieraniu manetki. Przerzutki z ciągiem linki w stosunku 1:2 można stosować wymiennie, ponieważ to nie przerzutki są indeksowane (chodzą skokowo), a manetki. Tak więc nawet 9-rzędowa, trekkingowa lub szosowa przerzutka Shimano obsłuży 7-rzędową kasetę czy wolnobieg. Ale już nie uda się nam zastosować przerzutki 10-rzędowej w systemie Dyna-Sys, która ciągnie linkę w stosunku 1:1 i wymaga do tego innej manetki, która nie obsłuży już naszych 7/8/9 przełożeń, o czym napiszę więcej w kolejnych podpunktach. Tak samo jest z 11-rzędową przerzutką szosową, która nie będzie poprawnie pracować z kasetą o mniejszej liczbie zębów.
Tak samo jest w przypadku SRAM-a. Przerzutki 6/7/8/9-rzędowe obsłużą kasety z taką liczbą przełożeń. Natomiast z przerzutkami 10- i 11-rzędowymi już się to nie uda.
Istotną sprawą przy doborze tylnej przerzutki, jest jej pojemność. Zależy ona w dużej mierze od długości wózka. Przerzutki dostępne są zazwyczaj z dwoma długościami wózka (szosowe z krótkim i średnim, a MTB ze średnim i długim). Przeczytaj więcej o pojemności i odpowiednim dobraniu długości wózka.
Przerzutka przednia a korba
Możemy mieć korbę dwu- oraz trzyrzędową oraz przerzutki również obsługujące taką liczbę przełożeń. Przerzutka 2-rzędowa obsłuży 2-rzędową korbę, a 3-rzędowa 3-rzędową (z drobnymi zastrzeżeniami o czym za chwilę). W przypadku gdy mamy trzyrzędową korbę, a przerzutkę dostosowaną do dwóch rzędów, takie zestawienie niestety nie zadziała. W drugą stronę, czyli trzyrzędowa przerzutka z dwurzędową korbą może działać, po odpowiedniej regulacji.
Ale… warto pamiętać o dwóch sprawach. Pierwsza to pojemność przedniej przerzutki (oraz maksymalna wielkość dużej zębatki), którą trzeba dobrać do wielkości tarcz na korbie. Druga sprawa to przeznaczenie przerzutki. Przerzutki MTB nie bardzo będą działać w rowerach szosowych, ze względu na większy blat. Na odwrót też może być problem, ponieważ przerzutka szosowa ma większą prowadnicę łańcucha i po założeniu jej do roweru górskiego, może zacząć ocierać o oponę.
Manetka a kaseta
Tutaj w zasadzie sprawa jest prosta. Manetka powinna mieć tyle samo przełożeń, co kaseta czy wolnobieg. Teoretycznie w napędach 6/7/8-rzędowych można byłoby użyć np. 6-rzędowego wolnobiegu i 8-rzędowej manetki, ale mimo wszystko odległości pomiędzy trybami trochę się od siebie różnią. Nieznacznie, ale jednak różnią. Odległość między trybami w kasetach 9/10/11-rzędowych jeszcze bardziej się zmniejszają, w porównaniu z tymi w 6/7/8-rzędowych, tak więc w tym wypadku, nie ma w ogóle mowy o zastosowaniu innych manetek, niż tych dopasowanych do kasety.
W internecie można spotkać opisy przystosowywania kasety 7-rzędowej do manetek 8-rzędowych, dzięki zastosowaniu dystansów z 8-rzędowej kasety. Jest to na pewno fajny sposób na lepsze poznanie budowy podzespołów w rowerze. Ale traktowałbym to jedynie jako walor edukacyjny, zwłaszcza, że nową kasetę 8-rzędową kupimy za niewiele ponad 30 złotych.
Manetka a korba
Lewa manetka, tak jak w przypadku prawej, powinna być dostosowana do liczby tarcz na korbie. To będzie najlepsze i najbezpieczniejsze rozwiązanie. Aczkolwiek da się ustawić wszystko tak, by trzyrzędowe manetki obsługiwały dwurzędową korbę.
Na rynku są także dostępne manetki oraz klamkomanetki 2/3-biegowe, które można ustawić pod odpowiednią ilość przełożeń na korbie.
Kaseta a łańcuch
Tu znów mogę napisać, że warto stosować łańcuch przeznaczony do liczby trybów na kasecie. W napędach 6/7/8-rzędowych używamy tego samego łańcucha, natomiast każdy dodatkowy tryb na kasecie wymusza użycie węższego łańcucha. Z tego co piszą osoby stosujące takie rozwiązania, jest możliwe użycie węższego łańcucha, np. od napędu 9-rzędowego z kasetą 8-rzędową. Natomiast odwrotne działanie, czyli założenie szerszego łańcucha 8-rzędowego do kasety 9-rzędowej spowoduje jego niewłaściwą pracę na zębatkach. Ze względu na swoją szerokość, nie będzie on się tam dobrze układał. Analogicznie jest w przypadku większej ilości przełożeń.
Producenci starają się utrzymywać podobne standardy w kwestii wymiarów i można śmiało mieszać łańcuchy i kasety różnych wytwórców. KMC i Connex, najwięksi „alternatywni” producenci łańcuchów podają, że ich produkty są kompatybilne z wyrobami Shimano, SRAM i Campagnolo.
Korba a łańcuch
To jeden z najbardziej tajemniczych punktów :) W internecie można znaleźć sporo pytań o to, czy np. korba dedykowana napędom 10-rzędowym, będzie dobrze działać z kasetą i łańcuchem 9-rzędowym. Zacznijmy od tego, że producenci każdy model korby (a w zasadzie zębatek) projektują pod konkretny łańcuch, z którym najlepiej będzie mu się pracowało. Ale z drugiej strony, wewnętrzna szerokość łańcucha jest w napędach 9/10/11-rzędowych ta sama i wynosi 11/128″, a w łańcuchach 6/7/8-rzędowych wynosi 12/128″. Łańcuchy różnią się szerokością zewnętrzną, ale samym zębatkom korby nie powinno to przeszkadzać.
Według mnie najważniejszą sprawą jest to, aby łańcuch poprawnie dobrać do kasety. Z działaniem korby dopasowanej do napędu o bieg więcej, nie powinno być problemu.
Przerzutka tylna a łańcuch
Teoretycznie każda przerzutka powinna przyjąć każdy łańcuch (ale to niestety tylko teoria). Ale może pojawić się problem z szerokością wózka. Jeżeli przerzutka jest dedykowana do napędu 10-rzędowego, może nie obsłużyć poprawnie szerszego łańcucha, np. 8-rzędowego. Sam nigdy nie próbowałem tego rozwiązania, a z internetu płyną różne relacje. Tak czy siak, w tym wypadku również trzymałbym się maksymalnie różnicy jednego rzędu. A w przypadku przerzutek 11-rzędowych i tak trzeba użyć wąskiego, 11-rzędowego łańcucha.
Przerzutka przednia a łańcuch
Sprawa jest bardzo podobna do poprzedniego przypadku. Przerzutki dedykowane do węższych łańcuchów mają węższe prowadnice i mogą mieć problem z poprawnym działaniem, gdy założy się szerszy łańcuch. I problem może być większy niż z tyłu, ponieważ to w przypadku przedniej przerzutki łańcuch będzie ocierać, gdy pojawi się za duży przekos. Sugerowałbym trzymać się wytycznych producenta, ewentualnie nie kombinować bardziej niż różnica jednego rzędu.
Suport a korba
We współczesnych rowerach wyróżniamy kilka typów suportu. Jego rodzaj musi być ściśle dobrany do korby i musi z nim idealnie współgrać. Najpopularniejsze systemy mocowania korby do suportu to:
- Na kwadrat – najprostszy system, wykorzystywany głównie w tańszych rowerach
- Wielowypust – najpopularniejsze są dwa typy: Octalink (w dwóch wersjach V1 i V2, które nie są ze sobą kompatybilne) z którego korzysta Shimano. Oraz ISIS używany przez kilka firm m.in. Truvativ i SR Suntour. Ale można znaleźć czasem korby Truvativa mocowane na wielowypust nazwany Power Spline, który pasuje tylko do tych korb.
- Łożyska zewnętrzne – wkręcane lub wciskane w ramę. Istnieje kilka typów niekompatybilnych ze sobą standardów, m.in. Shimano, Truvativ, GXP. Trzeba bardzo uważnie dobrać suport do posiadanej korby (oraz oczywiście ramy).
Szerzej temat poruszyłem we wpisie: rodzaje suportów rowerowych.
Kaseta a piasta
Zacznę od tego, że w rowerach można jeszcze trafić na wolnobiegi, które są nakręcane na piastę. Tutaj przeczytasz o różnicy między wolnobiegiem a kasetą. W każdym razie jeżeli masz wolnobieg, to aby przejść na kasetę będziesz musiał wymienić tylną piastę, innej możliwości nie ma.
Natomiast jeżeli chodzi o kompatybilność piast z kasetami, to wygląda to tak: do starych piast, przeznaczonych pod napędy 6/7-rzędowe założysz w zasadzie jedynie takie kasety, ponieważ dodanie kolejnego, ósmego przełożenia zwiększyło szerokość bębenka piasty. Do piast 8/9/10/11-rzędowych MTB pasują kasety z taką ilością trybów. Na bębenek takiej piasty można założyć także kasetę 7-rzędową, stosując specjalną podkładkę. Kosztuje ona kilka złotych i aby ją znaleźć, wystarczy w Google wpisać hasło „podkładka dystansowa do kasety 7 biegowej„.
Jeżeli chodzi o piasty szosowe, to mamy modele 8/9/10-rzędowe, na które nie założy się kasety 11-rzędowej. Są również dostępne piasty 10/11-rzędowe, na które aby założyć kasetę 8/9/10-rzędową będzie potrzebna specjalna podkładka.
Kasety i piasty 8/9/10-rzędowe od Shimano i SRAM-a są ze sobą kompatybilne. Nie dotyczy to niektórych kaset 11-rzędowych od SRAM-a, które wymagają bębenka w systemie XD Driver Body.
Podsumowanie
Ufff, to byłoby na tyle. Szczerze Wam powiem, że przygotowując się do napisania tego wpisu, głowa spuchła mi od nadmiaru informacji. Producenci wprowadzają nowe standardy, a jednocześnie nie zawsze informują o kompatybilności wstecznej. I pozostają domysły oraz własne testy. Na koniec podkreślę jedną rzecz: na rynku mamy dostępne tysiące części. Niestety nie zawsze da się ze 100% pewnością określić czy dane podzespoły będą ze sobą działać poprawnie. W wielu przypadkach lepiej wstrzymać się z częściową modernizacją roweru i zrobić to dopiero wtedy, gdy będziemy mogli wymienić wszystkie potrzebne części, tak by cały napęd dobrze ze sobą grał. Z drugiej strony, warto eksperymentować i stosować zamienniki, zwłaszcza jeśli uratuje to nas przed niepotrzebnymi wydatkami.
W komentarzach dobrze podpowiedział Radziu, że Shimano zmieniło ciąg linki w szosowych, 11-rzędowych manetkach i przerzutkach, tak więc przechodząc na ten napęd trzeba będzie wymienić więcej elementów napędu. Taki sam zgrzyt jest w przypadku nowej, 10-rzędowej grupy Shimano Tiagra 4700, która nie jest kompatybilna ze starszymi, 10-rzędowymi napędami. Pewnych rzeczy można dowiedzieć się z danych przygotowanych przez Shimano, SRAM czy Campagnolo. Warto wpisać w Google hasło: „Shimano compatibility chart” (dostępne są tabelki z rozrysowaną kompatybilnością, tu znajdziesz na rok 2015-2016), „SRAM compatibility map” (tu znajdziesz tabelkę z 2016 roku), czy „Campagnolo compatibility” (sporo informacji można znaleźć w pomocy na ich stronie). Ale nadal niektóre dane nie są podawane na ogólnodostępnych stronach, zapewne z tego powodu, byśmy zmieniali od razu cały napęd, a nie tylko jego pojedyncze elementy.
Pozostałe wpisy z serii o napędzie w rowerze:
- Kompatybilność napędów rowerowych
- Z iloma tarczami wybrać korbę
- Napęd z jedną tarczą z przodu dla zwykłego rowerzysty
- Jak dobrać tarczę do korby
- Jaką kasetę kupić
- Po co w rowerze 11 biegów
- Lekkie przełożenia w rowerze szosowym
- Czy opłaca się kupować części zamienne do roweru
Cześć,
Ciekawy wpis, ale nie porusza jednego aspektu , który akurat mnie nurtuje.
Kupiłem okazyjnie bardzo lekki rower na osprzęcie XTR 26 cali 3×9. Shimano
Ponieważ jestem niski oraz problemów z biodrem ten rozmiar mi odpowiadał.
Prawdopodobnie będę musiał myśleć o odnowieniu napędu.
Trudno jest kupić koronki,czy blaty do napędu 3×9 szczególności XTR. Stąd moje pytanie:
1. Czy w przypadku 9-cio rzedowej kupienia kasety XT lub SLX czy nawet Deore. będzie ona wspólpracowała z manetką. Nie sądzę aby problem był z przerzutką czy łańcuchem ale ?.
2. Od napędów 3×10 odstrasza mnie że łańuch jest coraz bardziej wycieniowany a węc słabszy – czy moje obazwy są słuszne.
3. Napęd 3×9,3×10 bardziej mi odpowiada z uwagi na wiek-zależy mi na tym aby mozliwe były jak najmniejsze przełożenia, a te w 2×11
Cześć,
1. Będzie działać bez najmniejszego problemu.
2. To samo słyszałem już, gdy pojawiały się napędy 9. rzędowe, potem 10. rzędowe, potem 11. rzędowe, potem 12. rzędowe :) Nawet jeżeli tak jest, to nie jest to jakaś wielka różnica. A łańcuchy są na tyle niedrogie, że też bym się tym nie przejmował.
3. Mam wrażenie, że coś ucięło z Twojego komentarza. Wszystko jest kwestią odpowiedniego doboru zębatek na korbie i kasecie. W 3×10 i 2×11 będziesz miał dostępne podobnie lekkie przełożenia. A jaką się wybierze kombinację, czy to będzie jedna, dwie, trzy tarcze z przodu i 8/9/10/11/12 zębatek z tyłu,
to już kwestia osobistych preferencji i zasobności portfela.
Dzięki za odpowiedź.
Rzeczywiście uciąło ale zrozumiałęś.
Mam jeszcze jedno pytanie trochę pod prąd Twojej tezie rozwiniętej w poście :czy opłaca się ….” , ale wiążę się to z tym że duże tarcze w kasecie i korbie są wysokiej klasy i w dobrym stanie. Szukając kompatybilnych części zamiennych kaset lub korby. – napotykam się z określeniami np 11T, 11Z. O co chodzi z tym T i Z. czy jeśli T lub Z sie zgadza i zgadza się sposób mocowania to czy taka tarcza będzie kompatybilna czy nie
T – tooth
Z – zębów
Może być też bez T i bez Z. To akurat nie wpływa na kompatybilność :)
Cześc,
Czy mógbyś chociaż krótko wypowiedzieć sie w temacie :
Shimano:
Jeśli zgadza się ilość zębów i sposób mocowania jakie zasadzki mogą być temacie kompatybilności tarcz i zębatek.
pzdr
Cześć,
a możesz trochę bardziej skonkretyzować swoje pytanie?
Hej, mam pytanie. Jaką podkładke powinienem założyć na piaste pod kasete 11rzedową, gdy mam do zamontowania 9rzedową kasete Shimano Sora?
Patryk
Cześć, robisz tak, wpisujesz w Google hasło: podkładka piasta kaseta 11, albo inne podobne hasło i odpowiedź sama się znajdzie :)
A jeżeli nie chce Ci się szukać, to proszę bardzo: https://allegro.pl/oferta/podkladka-dystansowa-novatec-redukcja-11-do-8-9-10-7858004200
Witam
Czy do piasty SHIMANO XT z 2010r na której była kaseta 9 rzędowa będzie pasowała szosowa kaseta też 9 rzędowa SHIMANO CS-HG50 SORA ?
Cześć,
powinna bez żadnego problemu.
Hej,
1) Czy mając korbę Deore oryginalnie dla 9rz napędu będzie ona bez problemu działać z łańcuchem dla 10 / 11 rz.?
2) Czy manetka / przerzutka 3-rzędowa z grupy napędów 10 / 11 obsłuży w/w korbę?
Cześć,
1) Z łańcuchem pod 10 rzędów na pewno, z łańcuchem 11. rzędowym… nie próbowałem nigdy, ale podejrzewam, że też będzie.
2) Manetka z korbą nie ma nic wspólnego, trzy przełożenia to trzy przełożenia i to najważniejsze.
Dzięki za odpowiedź. Odnośnie 2 punktu -> odniosłem wrażenie, że węższe łańcuchy spowodowały zmniejszenie rozstawu również między koronkami korby, tak jak na kasecie, a to pociągnęło za sobą inny skok prowadnicy przerzutki i o ile samą przerzutkę da się wyregulować ogranicznikami, to mam obawy czy mimo wszystko nie będzie jakiś kwiatków np przy podciąganiu na blat. Wiem, że szerokość wewnętrzna prowadnicy zmniejszyła się z 13,4 do 11mm (10rz fd7700 > 11rz fd7800), ale to przerzutka szosowa… słowem można zgłupieć :)
Zmieniałem moim rodzicom napęd w rowerze z 3×9 na 3×10, korba i przednia przerzutka została stara i bez problemu działają z węższym łańcuchem.
Natomiast odnośnie przerzutki, to będzie działać. Ponoć może być problem przy łączeniu przedniej przerzutki szosowej z manetką MTB i na odwrót. Ale przy łączeniu MTB z MTB, powinno wszystko działać.
errata: fd7700 9rz, fd7800 10rz.
Witam.
Posiadam kasetę 7 rzędową. Musiałem wymienić manetki bo stare już się zajechały. Rozwojowo na przyszłość kupiłem 8 biegową manetkę. Obsługuje mi normalnie 7 rzędową kasetę. Obecnie kaseta powoli dogorywa i zamierzam kupić 8 rzędową tylko teraz zacząłem mieć dwie wątpliwości czy to będzie hulać. Manetka i kaseta wiadomo ok, ale pytanie
– czy 8 rzędowa kaseta zgra się ze starą piastą gdzie seryjnie była 7 rzędowa kaseta? (liczę, że wejdzie, ew. + jakaś podkładka od strony kasety, aby łańcuch nie tarł o tylne widełki)
– czy seryjna przerzutka 7 biegowa obsłuży 8 biegów? (liczę, ze uda mi się ją tak ustawić na ograniczeniach, że będzie chodzić ok)
Nie jestem do końca przekonany, że wszystko będzie ok stąd moje pytania i chęć uzyskania na nie odpowiedzi od osoby bardziej znającej się na temacie. Z góry dziękuję za odpowiedź.
Pozdrawiam.
p. s. kasetę 7 rzędową mam 11/28, chcę 8 rzędową 11/34 czy seryjna przerzutka 7 biegowa obsłuży tą największą tarczę czy to jest już za duży przeskok i będę potrzebował przerzutki z większym wózkiem i typowej 8 biegowej?
Tego już nie wiem. Musiałbyś sprawdzić jaki to model przerzutki (konkretny symbol typu RD-TX35, nie samą nazwę) i poszukać w Google informacji na ten temat.
Cześć,
jeżeli bębenek jest pod 7 rzędów, to raczej nie założysz na niego kasety 8. rzędowej. I podkładki nie pomogą, stosuje się je w przeciwnej sytuacji, gdy bębenek jest pod 8/9/10-rzędów, a chce się założyć kasetę 7-rzędową.
Pomóc może wymiana samego bębenka, do wielu piast da się go bez problemu dokupić.
Przerzutka nie powinna mieć problemu z obsługą 8 przełożeń.
Witam,
posiadam stary Giant Chicago z końca lat 90-tych, na solidnych częściach i w miarę możliwości chciałbym go w tym stanie zostawić, cóż, sentyment. Po 18 latach i wcale nie było mało jazdy, teren głównie las, padł łańcuch, wymiana, potem kaseta, potem korba. Teraz trafia mi się korba Alivio z 97 roku, stary, niezawodny model. Niestety, korba jest w standardzie UG, łańcuch oraz kaseta w standardzie HG, będzie to kompatybilne? Będę wdzięczny za odpowiedź.
Nie powinno być problemu.
Witam
Posiadam kasetę 9 rzędów i chciałbym zmienić korbe na shimano m6000 w ktorej piszą że jest do kaset 10 rzędów CZY to będzie działać?
Mhm, bez problemu. Korba powinna sobie dać radę z łańcuchem 9, 10 i 11-rzędowym.
Wiem, czy można zagrać przerzutke campagnolo, takąż kasetę, 9 biegów, z manetka prawą, na prostej kierownicy. Jesli tak to o przykłady poprosze. Może tez być klamkomanetka, byle obsluzyla 9 biegów. Pozdrawiam Zbyszek.
Cześć, możesz pomyśleć o założeniu manetki od Shimano i zakup takiego adaptera, który umożliwi pracę manetki Shimano z przerzutką i kasetą Campy: http://www.jtekengineering.com/shiftmate/shiftmate-3/
Witam, czy Mechanizm korbowy Shimano Deore FC-M590 48x36x26 będzie działał w zastępstwie Truvativ FiveD 48-36-24T 3×8 ?
Cześć, jeżeli tylko mufa suportowa w Twoim rowerze ma 68 lub 73 mm szerokości (wtedy suport z gwintem BSA) albo 70 mm (wtedy suport z gwintem ITA) – to jak najbardziej taka korba będzie pasować.
W takim razie jeżeli mam piaste Shimano Deore FH-M618 12x142mm (o której producent napisał:” Speeds: 8-10 speedMTB 11-speed”) moget do niej włożyć 11-rzędowiedzieć kasetę slx?
Link do piasty: https://bike.shimano.com/en-EU/product/component/deore-m610/FH-M618.html
Tak, wejdzie. Tu masz przykładowy rower z taką piastą i kasetą 11-rzędową: https://wheeler.com.pl/product-pol-598-ROWER-WHEELER-PROTRON-100-Kolekcja-2017.html
Posiadam rower B’twin rockrider 520. Aktualnie mam standardowa kasetę która była na nim montowana i przezutke sram X4 która zmieniam już 3 raz bo ciągle się łamie. Moglibyście mi polecić jakiegos dobrego zastępcę tej przerzutki w cenie około 100 zł która się nie złamie po 200 metrach?
Cześć,
co to znaczy, że się złamała? Oddajesz ją na gwarancji bo coś jest z nią nie tak? SRAM X-4 kosztuje ok. 90 zł, więc raczej nie kupisz już nic innego. Przerzutki Shimano tam nie założysz.
Co do kompatybilności to trochę sie rozczarowalem, rower 7 biegów alivio w oryginale. Kupiłem nowa kasetę 7 i łańcuch do kaset 7 biegowych, zamienniki. Okazało sie ze łańcuch nie pasuje do 7 biegu. Wchodzi za płytko na zęby najmniejszej zębatki bo opiera sie już na podstawie zębów ? trochę to dziwne. Mam teraz 6 biegów.
Jaka to kaseta? Jaki łańcuch? Może to tylko kwestia regulacji?
Hej, fajny artykuł. W moim scott-cie (pełna grupa Alivio) po 24 latach i 20000km zaczęła sie psuć manetka tylna 7 biegów. Pomyślałem ze moze się da wrzucić tam 9 biegów, ale bez wymiany piasty rozumiem że sie nie da. Zostane chyba przy 7 biegach, ale znów nie kupię nowej manetki 7 alivio ? chyba acera pozostaje ehh.
No niestety, wymiana piasty (a tak naprawdę całego koła, bo przeplatanie może się nie opłacać) będzie potrzebna, jeżeli chcesz mieć 9 biegów.
Co do manetki, to też prawda. Alivio już dawno jest 9. biegowe, a Shimano nie jest w stanie utrzymywać produkcji wszystkich historycznych podzespołów. Wszystko idzie do przodu i tak jak piszesz, pod 7. biegów pozostaje Altus/Acera. I to też super długo nie potrwa, bo te grupy też pojawiły się już w 9. rzędowej odsłonie.
*POMOCY*
Posiadam schimano altus (tył i przód) 9-3
Ale chciałbym zamienić na 9-1, niekoniecznie 10-1 jednaknnie wiem co jest do czego kompatybilne i czy się da to zamienić. Wolałbym mieć lepszej jakości osprzęt. Dajcie jakieś propozycje albo z czym się spotkaliście!
Cześć,
możesz albo założyć korbę z jedną tarczą z przodu – polecam wtedy poszukać czegoś z zębatką narrow-wide, dzięki czemu łańcuch nie będzie z niej spadać.
Albo możesz przerobić swoją obecną korbę na 1x, zostawiając środkową tarczę. W takim układzie będą potrzebne odpowiedniej długości śruby do tarcz, albo założenie podkładek.
Chwilkę, to zdanie brzmi dziwnie niejasno: „Do piast 8/9/10/11-rzędowych MTB pasują kasety z taką ilością trybów. „. Czyli kasety z jaką ilością rzędów będą pasowały do tych piast ? adekwatną ? czy do piasty gdzie wcześniej była 8rz będzie pasowała kaseta 9rz?
Chodzi o to, że jeżeli kupiłeś rower, gdzie masz piastę MTB, którą sprzedawcy opisują jaką 8. rzędową na przykład. To wejdą tam także 9/10/11-rzędowe kasety MTB.
W związku ze zgłębianie tematu zrobienia sobie napędu bez przedniej przerzutki czyli tzw. 1x szukam info które kasety i które manetki szosowe mogę zastosować.
Szukam kasety z max. dużą zębatką z tyłu + obsługującą to przerzutką (wózkiem) aby potem dostosować wielkość zębatki na korbie (odpowiednie zmiękczenie) i przy okazji zamontować rozgiętego baranka gravelowego.
Może już ktoś rozkminiał ten temat? Na necie jest trochę info. ale przydałoby się to pozbierać w artykuł podobny do tego powyżej, który jest bardzo dobry i przejżysty (moim skromnym zdaniem).
Hej, największą dużą zębatkę na kasecie, z największych producentów, oferuje nowe, 12. rzędowe Shimano XTR, gdzie znajdziesz kasetę 10-51: https://bike.shimano.com/pl-PL/product/component/xtr-m9100/CS-M9100-12.html
Ale domyślam się, że niekoniecznie celujesz w topowy osprzęt, gdzie w tym przypadku kaseta na start będzie kosztowała trochę ponad 1000 zł :)
Jeżeli chodzi o osprzęt, gdzie nie zbieramy szczęki z podłogi po zobaczeniu ceny jednego komponentu, to do klamkomanetek szosowych myślę, że najlepszym wyborem będzie SRAM. Masz tam fabrycznie zestrojone napędy do kaset o zakresie 10-42 lub 11-42 (sam jeżdżę na 11-42 właśnie z osprzętem zbudowanym głównie ze SRAM Rival 1). Być może dałoby się namówić tylną przerzutkę do działania z kasetą 11-46, ale to trzeba sprawdzić na YouTube.
Shimano nie ma w ofercie nic do szosowych napędów 1x, można kombinować ożenienie klamkomanetek z tylną przerzutką MTB i kasetą przy pomocy adaptera, zmieniającego ciąg linki. Kwestia czego szukasz :)
Witam,
czy kaseta Shimano CS-HG400 9rz. 11-28 będzie współpracować z przerzutką tylną RDM-4000 SGS?
Niby wózek ma wystarczający zakres, ale podobno przerzutki w technologii Shadow źle współpracują z kasetami z największą zębatką poniżej 30. Czy to prawda?
Cześć, tu masz film z przerzutką XT RD-M772, która też ma konstrukcję Shadow. I dobrze działa z kasetą 11-28: https://www.youtube.com/watch?v=KlV1hj3v-7E&ab_channel=ShwarcA.
Ja nie mam osobiście doświadczenia w takim zestawieniu, ostatni raz miałem taką kasetę z przerzutką Deore, ale to jeszcze nie były czasy konstrukcji Shadow.
Domyślam się, że przerzutkę już masz i chcesz wymienić samą kasetę. Ja bym zaryzykował, bo inwestycja nie jest duża, a moim zdaniem powinno to chodzić. Ale możesz też poszperać w internecie, może po wpisaniu hasła – Shadow 11-28 coś się uda znaleźć.
@roweroweporady:disqus Czy SL-M675 (SLX Dyna 10 rz) pociągnie prawidłowo przerzutkę RD-M9000 (XTR Dyn II 11rz) na kasecie CS-M771 (XT Dyna 10 rz) ?
Hej, z tego co wiem, 10. rzędowe napędy Shimano Dyna-Sys ciągną linkę w ciut innym stopniu, niż 11.rzędowe. (1,2:1 vs 1,1:1). I ludzie różnie piszą, jedni, że nie ma kompatybilności, inni, że będzie działać, ale nie tak precyzyjnie.
Ja niestety bezradnie rozkładam ręce – musiałbyś poszukać na YouTube nagrań łączenia takich Dyna-Sysów, niekoniecznie tych konkretnych modeli, nawet innych.
Czy przerzutka przednia 10 rzędowa, będzie pasować to układu 9 rzędowego?
Działać będzie, ale może pojawić się problem z szerokością łańcucha. 9-rzędowy łańcuch jest szerszy od 10. rzędowego i może ocierać o prowadnicę przerzutki. Czy tak będzie? Tego Ci nie powiem, bo są różne przerzutki i różnie może z tym być.
Dziękuję za informację.
Cześć, Czy przerzutka shimano 7rz będzie współpracować z wolnobiegiem 6rz?
Przepraszam chodziło mi o to czy manetka 7rz będzie współpracować z wolnobiegiem 6rz?
Jeżeli jest to manetka indeksowana (czyli przełożenia zmienia się kliknięciami, a nie przesuwaniem dźwigni), to takie zestawienie nie za bardzo będzie działać.
Cześć.
Łukaszu, zwracam się do Ciebie z prośbą o doradzenie w poniższej kwestii:
Od pewnego czasu modernizuję swój rower, napęd w szczególności. Postanowiłem poniekąd spełnić swoje szczeniackie marzenie i w temacie osprzętu padło na Deore XT (seria M8000, 3×11, kaseta 11/40, korba 40/30/22). Wszystko szło dobrze, do momentu konieczności ogarnięcia tematu przedniej przerzutki (moja poprzednia to FD-M590 TopSwing, TopPull, w teorii dedykowana do napędów 3×9, doskonale radziła sobie z moim 3×8). Zacząłem selekcję wariantów FD-M8000 i o ile konstrukcja SideSwing mi kompletnie nie przeszkadza, o tyle sposób prowadzenia linki; FrontPull jest już problemem (moja rama nie przewiduje takiego rozwiązania). Zakładam, że FrontPull nie jest rozwiązaniem uniwersalnym i nie „obsłuży linki z góry”. Myślałem nad zastąpieniem FD-M8000 przerzutką XT z wcześniejszej serii M… 3×10, lub z serii trekkingowej 3×10, tylko kompletnie nie mam pojęcia jak przerzutka 3×10 bedzie sobie radzić w konfiguracji 3×11…
Co możesz mi doradzić w tej kwestii, czy znasz może inne modele przerzutek 3×11 TopPull, które mógłbym wykorzystać w mojej konfiguracji?
Z góry dzięki za pomoc.
Pozdrawiam
A to mnie zaskoczyłeś, że Shimano nie przygotowało przedniej przerzutki XT 3x mocowanej na obejmę z prowadzeniem linki Top Pull/Bottom Pull, widzę tylko wersję 2x z takim prowadzeniem. Być może wynika to z faktu, że w wyższych grupach odchodzi się od korb z 3 tarczami (np. SLX nie ma już napędów 3×11, zostało jedynie 3×10).
Może dałoby się to „obejść” fajką, która skręciłaby linkę do góry, ale nie ma raczej sensu się tak bawić, poza tym nie wyglądałoby to zbyt dobrze.
Tutaj piszą, że jest możliwość pokombinowania z przerzutką od napędu 10. rzędowego, choć wiadomo, że to nie będzie idealne rozwiązanie i nie zawsze musi się sprawdzić: https://forum.szajbajk.pl/topic/2301-przerzutka-przednia-10s-do-nap%C4%99du-11s/
Druga opcja to pogodzenie się z tym, że napędy 3x będą przechodzić do lamusa w górskich grupach (przynajmniej tych wysokich), tak jak miało to miejsce w szosowych napędach. I wtedy pozostanie rozważenie, który zestaw tarcz najlepiej zastąpi korbę 40/30/22 i kasetę 11-40, jeżeli damy kasetę 11-42 + korbę 38/28 lub 36/26 lub 34/24.
Krótkie obliczenia (korzystam ze strony Sheldona Browna: https://www.sheldonbrown.com/gear-calc.html
Na przełożeniu 26/42 i 24/42 będziesz miał zbliżone przełożenie i będzie się niewiele różniło od 22/40 (odpowiednikiem byłoby 22/38).
Natomiast na twardym przełożeniu 40-11 pojedziesz (przy kadencji 80 na kołach 26 cali) 36 km/h, na przełożeniu 36-11 pojedziesz 32,5 km/h, na przełożeniu 34-11 pojedziesz 30,5 km/h. Zwiększając kadencję do 90, prędkości urosną o ok. 4 km/h.
Rozpisałem się, ale może przy okazji komuś się to jeszcze przyda :) Oczywiście jeżeli potrzebujesz największej rozpiętości biegów, to bez trzyblatowej korby się nie obędzie. I wtedy pozostaje chyba kombinowanie z 10. rzędowymi przerzutkami.
Temat rozwiązany :-). Postanowiłem nie kombinować z przerzutką z innych grup i kupiłem ostatecznie FD-M8000. Temat prowadzenia linki rozwiązałem za pomocą samoprzylepnych przelotek do pancerzyków i poprowadziłem linkę pod ramą. Rower złożony, napęd podpięty i wyregulowany, obecnie testuję zastosowane rozwiązanie i po zrobieniu kilkuset kilometrów całość działa bez zarzutu. Załączam kilka fotek z montażu.
Pozdrawiam.
https://uploads.disquscdn.com/images/852a40c3f2a4cea5ec97edd23dd371ebc1b1d7b7c976e67ce3d3dfe81276063d.jpg https://uploads.disquscdn.com/images/8752dc4bb4f866e17065f73192fa3b8be481ed86b590637b497e62f9e0962eb0.jpg https://uploads.disquscdn.com/images/761cae20075ba3b01ccc14d998fab492b3e422716f093bc9b3abd15263b12730.jpg https://uploads.disquscdn.com/images/c0eed4fbe73aeef4f963d01eefb52269e2a11a04b2fe7fb0b05fbf3758e2eeec.jpg
Cześć.b,twin Rockrider 540 .3×9 chciał bym zamienić na 2×11 lub 2×10. Czy kaseta 10/11 rzędowa się tam zmiesci?
I przy okazji, kaseta ma bardzo delikatny luz na boki. Czy to ok?
Tak, kaseta się zmieści. Jeżeli chodzi o luz, to jeżeli jest on naprawdę minimalny, to bym się tym nie przejmował.
Dawno nie było żadnych komentów ale może się uda poprosić o radę. Chodzi o X-Actuation i nowego Eagle’a GX. Mniemam to samo będzie w 11kach. Chodzi o to czy wiesz ile w tym systemie jest ciagnięta linka? Niecierpię manetek SRAMA bo dużo im brakuje do Shitmano, przeklikiwanie 11 razy w dół czy puszczanie cyngla by zwolnic linkę to jakiś archaizm. W każdym razie chcę jak tylko XTR 12ka wyjdzie i będzie miał nadal 1:1 ciągnięcie linki pożenic go z Eaglem. Pytanie czy to zadziała czyli czy X-Actuation działa 1:1?
dzieki
Cześć,
pierwsza sprawa – nie ma jeszcze XTR-a 12. rzędowego :) Shimano kiedyś zarzekało się, że nie ma i nie będzie, ale to się jeszcze okaże. A jak będzie wtedy ciągnięta linka, tego Ci najstarsi górale nie powiedzą.
Tu znajdziesz tabelkę z informacją o ciągniętej lince przez różne systemy: https://bike.bikegremlin.com/1278/bicycle-rear-derailleur-compatibility/
Chciałbym w mój stary rower tchnąć nowe życie ale nie znalazłem w tym materiale nic na temat szerokości tylnego widelca w stosunku do zamontowanej kasety. Mianowicie posiadam rower z wolnobiegiem na 6 biegów chciałem wymienić całe tylne koło na takie które posiada kasetę z 8 biegami no i tutaj mam problem bo nie wiem czy zmieści się takie koło w tylnym widelcu ?
Cześć, są dwa podstawowe standardy szerokości tylnej piasty, w rowerach z piastami 6 czy 8 biegowymi: szosowa 130 mm i MTB 135 mm. Najlepiej będzie, jeżeli wyjmiesz koło z ramy i zmierzysz szerokość piasty.
Witam, mam mały problem a mianowicie taki; posiadam przerzutke w rowerze MTB shimano alivio. przy kasecie 9 rzędowej. Chciał bym wymienić na coś lepszego, z moich wyliczeń wyszło mi że potrzebuję przerzutki o pojemności 45 i moje pytanie brzmi czy mogę kupić przerzutkę 10 rzędowa ?? chyba że macie jakies propozycje, z góry dzięuję za pomoc
Cześć,
myślę, że w tym tekście wyjaśniłem tę kwestię. Do manetki Shimano i kasety 9. rzędowej, potrzebujesz przerzutkę 9. rzędową Shimano.
Jeszcze raz witam wszystkich. Potrzebuje pomocy lub rady. Mianowicie w rowerze Cube po przejechaniu 600 km zobaczyłem luz na bębenku. Czy to jest normalne ??? Piasta Shimano deore, kaseta SLX. Rower jest na gwarancji, ale kupiłem go w PL a obecnie mieszkam w UK. Czy można to naprawić samemu czy można jeździć tak z tym luzem na bębenku??
Cześć, luz nie powinien się pojawić, zwłaszcza po przejechaniu 600 km. Kombinowałbym z europejską gwarancją, bo przecież żyjemy w UE (tzn. Ty jeszcze tak :)
Dzwoniłem do Cube w Poznaniu. Powiedzieli mi ze muszę przywieźć rower do Polski.
Dystrybutorem Cube jest Ski Team z siedzibą w Warszawie. Jeżeli pisałeś do nich i tak odpowiedzieli, to uderz do Cube w UK w takim razie.
Dzięki. Właśnie napisałem do Cube w Niemczech bo niby tam jest główna siedziba z prośba naprawy lub wymiany tu na terenie UK. Zobaczymy co odpiszą. Później dam znać co i jak. Bądźmy dobrej myśli. Pozdrawiam
Witam wszystkich.