Producenci osprzętu rowerowego nie lubią stać w miejscu. Non stop pojawiają się nowe rozwiązania, udogodnienia i modyfikacje. Koła 26 cali w rowerach MTB zostały praktycznie całkowicie wyparte, przez te o rozmiarze 27,5 oraz 29 cali. Kiedyś napęd ośmiorzędowy był topowym rozwiązaniem, dziś oferowany jest w rowerach za 1000 złotych. I tak dalej, i tak dalej. Problem może się pojawić, gdy będziesz chciał (lub musiał, bo jakiś element ulegnie uszkodzeniu) wymienić jeden z elementów w rowerze, który został wyprodukowany więcej niż kilka lat temu. Możesz albo nie dostać części jakiej potrzebujesz (albo kupisz, ale o wiele niższej klasy niż obecnie posiadasz), albo będziesz mieć problem, czy obecnie produkowane części będą pasowały do Twojego roweru.
Mechanizm rynkowy wygląda najczęściej tak, że nowe standardy są wprowadzane w najwyższych grupach osprzętu, a następnie gdy się przyjmą, powoli „schodzą” do niższych grup. Tak się dzieje chociażby w przypadku napędów. Shimano dodaje nowinki do grupy XTR i Dura-Ace (tu znajdziesz opis grup osprzętu Shimano), a następnie powoli pojawiają się one w niższych grupach. Jednocześnie wraz z pojawianiem się nowych rozwiązań, stare znikają z rynku. Ewentualnie zostają dostępne w najtańszych grupach osprzętu.
Gdy dojdzie do tego, że Twój rower nie nadąża za zmianami, a Ty chcesz koniecznie być na czasie z osprzętem, rozwiązania są dwa: kupujesz nowy rower lub starasz się, gdzie tylko jest to możliwe korzystać z kompatybilnych części. Nie zawsze da się to zrobić lub wymaga pogodzenia się z używaniem osprzętu z niższych grup. Ale wszystko zależy od potrzeb i oczekiwań. W opisie skupię się na dwóch najpopularniejszych w Polsce producentach napędów rowerowych, czyli SRAM oraz Shimano.
Zaznaczę tylko, że nie da się przygotować poradnika, który przewidzi każdą sytuację. Nieraz trzeba się mocno nagłowić, czy konkretne zestawienie komponentów ze sobą zadziała, albo po prostu samemu to sprawdzić. Dlatego jeżeli masz swoje przemyślenia i pytania na ten temat, śmiało pisz w komentarzach. Jednocześnie jeżeli czytasz ten wpis na długo po jego publikacji, zapraszam Cię na Forum Rowerowe, gdzie w dziale Części i akcesoria na bieżąco dyskutujemy o przeróżnych rowerowych rozwiązaniach technicznych.
Okej, w tym wpisie rozbiorę napęd roweru na czynniki pierwsze. Wyodrębniłem wszystkie poszczególne elementy i dobrałem je w pasujące do siebie pary, tak aby łatwo było dotrzeć do potrzebnej części.
Tylna przerzutka a manetka
Podstawową kwestią w przypadku współpracy przerzutki z manetką, jest ilość ciągniętej linki w momencie zmiany biegu. W przypadku tylnych przerzutek Shimano mamy trzy możliwości. Współczynnik wynosi albo 1:2 (czyli manetka ciągnie linkę o 1 mm, a przy przerzutce wózek przesuwa się o 2 mm) w przypadku napędu MTB 6/7/8/9-rzędowego oraz szosowego 6/7/8/9/10-rzędowego (poza Shimano Tiagra 4700). Druga opcja to współczynnik, który wynosi 1:1, który Shimano wprowadziło w napędach MTB 10 i 11-rzędowych, oznaczanych symbolem Dyna-Sys. Aby przełożenia pracowały prawidłowo, zarówno tylna przerzutka, jak i prawa manetka muszą być kompatybilne z tym systemem. Przy zakupie trzeba zwrócić na to szczególną uwagę.
Trzecia możliwość to przerzutki (i manetki) szosowe 11-rzędowe, które nie są kompatybilne z poprzednimi systemami. Tak więc jeżeli chcesz przejść na 11-rzędów w rowerze szosowym, oprócz kasety, łańcucha i manetki, musisz także wymienić tylną przerzutkę (dzięki Radziu za uzupełnienie mojej wiedzy na ten temat). Przydałoby się również wymienić przednią przerzutkę, ponieważ 10-rzędowa tak sobie będzie współpracować z 11-rzędową, tylną przerzutką.
W przypadku przerzutek i manetek firmy SRAM, też nie jest tak kolorowo. Prawie cały osprzęt 6/7/8/9-rzędowy działa ciągnąc linkę w stosunku 1:1 (SRAM oznacza go symbolem ESP). W przypadku 10-rzędowych napędów MTB oraz 10 i 11-rzędowych napędów szosowych pojawia się system Exact Actuation. Sprawę dodatkowo komplikuje 11-rzędowy napęd MTB, który działa w oparciu o X-Actuation. Oba te systemy nie są kompatybilne ze sobą, ani ze starym ESP.
Dodatkowo można jeszcze kupić manetki obrotowe od SRAM-a (model MRX), które działają w systemie 1:2 od Shimano. Dostępne są modele 6/7/8-rzędowe.
Można również spróbować pomieszać 8/9-rzędową manetkę SRAM ESP, z tylną przerzutką Shimano w systemie Dyna-Sys. Oba rozwiązania ciągną linkę w stosunku 1:1.
Przednia przerzutka a manetka
Z przodu mamy trochę łatwiej, prawie wszystkie manetki ciągną linkę w podobnym stosunku, niezależnie czy to Shimano czy SRAM. Co prawda klamkomanetki szosowe mogą robić to trochę inaczej niż górskie, ale zazwyczaj da się to wyregulować. Nie dotyczy to 11. rzędowych przerzutek Shimano (oraz 10. rzędowej Tiagra 4700 i GRX, które ciągną linkę w takim samym stopniu jak 11. rzędowe modele) – działają one głównie same ze sobą i trudno wyregulować je z innymi (lub jest to w ogóle niemożliwe).
Istotna jest liczba przełożeń obsługiwana przez manetkę i przerzutkę. Na rynku dostępne są systemy dwu- oraz trzybiegowe. Najlepiej byłoby oczywiście mieć przerzutkę oraz manetkę, które obsługują jednakową liczbę przełożeń. Możliwe jest połączenie manetki trzybiegowej z przerzutką dwubiegową (przy założeniu, że korba także ma dwa przełożenia). Można również założyć manetkę dwubiegową do przerzutki trzybiegowej (odpowiednio ustawiając ograniczniki na przerzutce), ale wtedy jeden bieg z przodu będzie „pusty”.
Tylna przerzutka a kaseta
Jeżeli chcesz dobrać odpowiednią przerzutkę do kasety, w zasadzie musisz się kierować tymi samymi wytycznymi co przy dobieraniu manetki. Przerzutki z ciągiem linki w stosunku 1:2 można stosować wymiennie, ponieważ to nie przerzutki są indeksowane (chodzą skokowo), a manetki. Tak więc nawet 9-rzędowa, trekkingowa lub szosowa przerzutka Shimano obsłuży 7-rzędową kasetę czy wolnobieg. Ale już nie uda się nam zastosować przerzutki 10-rzędowej w systemie Dyna-Sys, która ciągnie linkę w stosunku 1:1 i wymaga do tego innej manetki, która nie obsłuży już naszych 7/8/9 przełożeń, o czym napiszę więcej w kolejnych podpunktach. Tak samo jest z 11-rzędową przerzutką szosową, która nie będzie poprawnie pracować z kasetą o mniejszej liczbie zębów.
Tak samo jest w przypadku SRAM-a. Przerzutki 6/7/8/9-rzędowe obsłużą kasety z taką liczbą przełożeń. Natomiast z przerzutkami 10- i 11-rzędowymi już się to nie uda.
Istotną sprawą przy doborze tylnej przerzutki, jest jej pojemność. Zależy ona w dużej mierze od długości wózka. Przerzutki dostępne są zazwyczaj z dwoma długościami wózka (szosowe z krótkim i średnim, a MTB ze średnim i długim). Przeczytaj więcej o pojemności i odpowiednim dobraniu długości wózka.
Przerzutka przednia a korba
Możemy mieć korbę dwu- oraz trzyrzędową oraz przerzutki również obsługujące taką liczbę przełożeń. Przerzutka 2-rzędowa obsłuży 2-rzędową korbę, a 3-rzędowa 3-rzędową (z drobnymi zastrzeżeniami o czym za chwilę). W przypadku gdy mamy trzyrzędową korbę, a przerzutkę dostosowaną do dwóch rzędów, takie zestawienie niestety nie zadziała. W drugą stronę, czyli trzyrzędowa przerzutka z dwurzędową korbą może działać, po odpowiedniej regulacji.
Ale… warto pamiętać o dwóch sprawach. Pierwsza to pojemność przedniej przerzutki (oraz maksymalna wielkość dużej zębatki), którą trzeba dobrać do wielkości tarcz na korbie. Druga sprawa to przeznaczenie przerzutki. Przerzutki MTB nie bardzo będą działać w rowerach szosowych, ze względu na większy blat. Na odwrót też może być problem, ponieważ przerzutka szosowa ma większą prowadnicę łańcucha i po założeniu jej do roweru górskiego, może zacząć ocierać o oponę.
Manetka a kaseta
Tutaj w zasadzie sprawa jest prosta. Manetka powinna mieć tyle samo przełożeń, co kaseta czy wolnobieg. Teoretycznie w napędach 6/7/8-rzędowych można byłoby użyć np. 6-rzędowego wolnobiegu i 8-rzędowej manetki, ale mimo wszystko odległości pomiędzy trybami trochę się od siebie różnią. Nieznacznie, ale jednak różnią. Odległość między trybami w kasetach 9/10/11-rzędowych jeszcze bardziej się zmniejszają, w porównaniu z tymi w 6/7/8-rzędowych, tak więc w tym wypadku, nie ma w ogóle mowy o zastosowaniu innych manetek, niż tych dopasowanych do kasety.
W internecie można spotkać opisy przystosowywania kasety 7-rzędowej do manetek 8-rzędowych, dzięki zastosowaniu dystansów z 8-rzędowej kasety. Jest to na pewno fajny sposób na lepsze poznanie budowy podzespołów w rowerze. Ale traktowałbym to jedynie jako walor edukacyjny, zwłaszcza, że nową kasetę 8-rzędową kupimy za niewiele ponad 30 złotych.
Manetka a korba
Lewa manetka, tak jak w przypadku prawej, powinna być dostosowana do liczby tarcz na korbie. To będzie najlepsze i najbezpieczniejsze rozwiązanie. Aczkolwiek da się ustawić wszystko tak, by trzyrzędowe manetki obsługiwały dwurzędową korbę.
Na rynku są także dostępne manetki oraz klamkomanetki 2/3-biegowe, które można ustawić pod odpowiednią ilość przełożeń na korbie.
Kaseta a łańcuch
Tu znów mogę napisać, że warto stosować łańcuch przeznaczony do liczby trybów na kasecie. W napędach 6/7/8-rzędowych używamy tego samego łańcucha, natomiast każdy dodatkowy tryb na kasecie wymusza użycie węższego łańcucha. Z tego co piszą osoby stosujące takie rozwiązania, jest możliwe użycie węższego łańcucha, np. od napędu 9-rzędowego z kasetą 8-rzędową. Natomiast odwrotne działanie, czyli założenie szerszego łańcucha 8-rzędowego do kasety 9-rzędowej spowoduje jego niewłaściwą pracę na zębatkach. Ze względu na swoją szerokość, nie będzie on się tam dobrze układał. Analogicznie jest w przypadku większej ilości przełożeń.
Producenci starają się utrzymywać podobne standardy w kwestii wymiarów i można śmiało mieszać łańcuchy i kasety różnych wytwórców. KMC i Connex, najwięksi „alternatywni” producenci łańcuchów podają, że ich produkty są kompatybilne z wyrobami Shimano, SRAM i Campagnolo.
Korba a łańcuch
To jeden z najbardziej tajemniczych punktów :) W internecie można znaleźć sporo pytań o to, czy np. korba dedykowana napędom 10-rzędowym, będzie dobrze działać z kasetą i łańcuchem 9-rzędowym. Zacznijmy od tego, że producenci każdy model korby (a w zasadzie zębatek) projektują pod konkretny łańcuch, z którym najlepiej będzie mu się pracowało. Ale z drugiej strony, wewnętrzna szerokość łańcucha jest w napędach 9/10/11-rzędowych ta sama i wynosi 11/128″, a w łańcuchach 6/7/8-rzędowych wynosi 12/128″. Łańcuchy różnią się szerokością zewnętrzną, ale samym zębatkom korby nie powinno to przeszkadzać.
Według mnie najważniejszą sprawą jest to, aby łańcuch poprawnie dobrać do kasety. Z działaniem korby dopasowanej do napędu o bieg więcej, nie powinno być problemu.
Przerzutka tylna a łańcuch
Teoretycznie każda przerzutka powinna przyjąć każdy łańcuch (ale to niestety tylko teoria). Ale może pojawić się problem z szerokością wózka. Jeżeli przerzutka jest dedykowana do napędu 10-rzędowego, może nie obsłużyć poprawnie szerszego łańcucha, np. 8-rzędowego. Sam nigdy nie próbowałem tego rozwiązania, a z internetu płyną różne relacje. Tak czy siak, w tym wypadku również trzymałbym się maksymalnie różnicy jednego rzędu. A w przypadku przerzutek 11-rzędowych i tak trzeba użyć wąskiego, 11-rzędowego łańcucha.
Przerzutka przednia a łańcuch
Sprawa jest bardzo podobna do poprzedniego przypadku. Przerzutki dedykowane do węższych łańcuchów mają węższe prowadnice i mogą mieć problem z poprawnym działaniem, gdy założy się szerszy łańcuch. I problem może być większy niż z tyłu, ponieważ to w przypadku przedniej przerzutki łańcuch będzie ocierać, gdy pojawi się za duży przekos. Sugerowałbym trzymać się wytycznych producenta, ewentualnie nie kombinować bardziej niż różnica jednego rzędu.
Suport a korba
We współczesnych rowerach wyróżniamy kilka typów suportu. Jego rodzaj musi być ściśle dobrany do korby i musi z nim idealnie współgrać. Najpopularniejsze systemy mocowania korby do suportu to:
- Na kwadrat – najprostszy system, wykorzystywany głównie w tańszych rowerach
- Wielowypust – najpopularniejsze są dwa typy: Octalink (w dwóch wersjach V1 i V2, które nie są ze sobą kompatybilne) z którego korzysta Shimano. Oraz ISIS używany przez kilka firm m.in. Truvativ i SR Suntour. Ale można znaleźć czasem korby Truvativa mocowane na wielowypust nazwany Power Spline, który pasuje tylko do tych korb.
- Łożyska zewnętrzne – wkręcane lub wciskane w ramę. Istnieje kilka typów niekompatybilnych ze sobą standardów, m.in. Shimano, Truvativ, GXP. Trzeba bardzo uważnie dobrać suport do posiadanej korby (oraz oczywiście ramy).
Szerzej temat poruszyłem we wpisie: rodzaje suportów rowerowych.
Kaseta a piasta
Zacznę od tego, że w rowerach można jeszcze trafić na wolnobiegi, które są nakręcane na piastę. Tutaj przeczytasz o różnicy między wolnobiegiem a kasetą. W każdym razie jeżeli masz wolnobieg, to aby przejść na kasetę będziesz musiał wymienić tylną piastę, innej możliwości nie ma.
Natomiast jeżeli chodzi o kompatybilność piast z kasetami, to wygląda to tak: do starych piast, przeznaczonych pod napędy 6/7-rzędowe założysz w zasadzie jedynie takie kasety, ponieważ dodanie kolejnego, ósmego przełożenia zwiększyło szerokość bębenka piasty. Do piast 8/9/10/11-rzędowych MTB pasują kasety z taką ilością trybów. Na bębenek takiej piasty można założyć także kasetę 7-rzędową, stosując specjalną podkładkę. Kosztuje ona kilka złotych i aby ją znaleźć, wystarczy w Google wpisać hasło „podkładka dystansowa do kasety 7 biegowej„.
Jeżeli chodzi o piasty szosowe, to mamy modele 8/9/10-rzędowe, na które nie założy się kasety 11-rzędowej. Są również dostępne piasty 10/11-rzędowe, na które aby założyć kasetę 8/9/10-rzędową będzie potrzebna specjalna podkładka.
Kasety i piasty 8/9/10-rzędowe od Shimano i SRAM-a są ze sobą kompatybilne. Nie dotyczy to niektórych kaset 11-rzędowych od SRAM-a, które wymagają bębenka w systemie XD Driver Body.
Podsumowanie
Ufff, to byłoby na tyle. Szczerze Wam powiem, że przygotowując się do napisania tego wpisu, głowa spuchła mi od nadmiaru informacji. Producenci wprowadzają nowe standardy, a jednocześnie nie zawsze informują o kompatybilności wstecznej. I pozostają domysły oraz własne testy. Na koniec podkreślę jedną rzecz: na rynku mamy dostępne tysiące części. Niestety nie zawsze da się ze 100% pewnością określić czy dane podzespoły będą ze sobą działać poprawnie. W wielu przypadkach lepiej wstrzymać się z częściową modernizacją roweru i zrobić to dopiero wtedy, gdy będziemy mogli wymienić wszystkie potrzebne części, tak by cały napęd dobrze ze sobą grał. Z drugiej strony, warto eksperymentować i stosować zamienniki, zwłaszcza jeśli uratuje to nas przed niepotrzebnymi wydatkami.
W komentarzach dobrze podpowiedział Radziu, że Shimano zmieniło ciąg linki w szosowych, 11-rzędowych manetkach i przerzutkach, tak więc przechodząc na ten napęd trzeba będzie wymienić więcej elementów napędu. Taki sam zgrzyt jest w przypadku nowej, 10-rzędowej grupy Shimano Tiagra 4700, która nie jest kompatybilna ze starszymi, 10-rzędowymi napędami. Pewnych rzeczy można dowiedzieć się z danych przygotowanych przez Shimano, SRAM czy Campagnolo. Warto wpisać w Google hasło: „Shimano compatibility chart” (dostępne są tabelki z rozrysowaną kompatybilnością, tu znajdziesz na rok 2015-2016), „SRAM compatibility map” (tu znajdziesz tabelkę z 2016 roku), czy „Campagnolo compatibility” (sporo informacji można znaleźć w pomocy na ich stronie). Ale nadal niektóre dane nie są podawane na ogólnodostępnych stronach, zapewne z tego powodu, byśmy zmieniali od razu cały napęd, a nie tylko jego pojedyncze elementy.
Pozostałe wpisy z serii o napędzie w rowerze:
- Kompatybilność napędów rowerowych
- Z iloma tarczami wybrać korbę
- Napęd z jedną tarczą z przodu dla zwykłego rowerzysty
- Jak dobrać tarczę do korby
- Jaką kasetę kupić
- Po co w rowerze 11 biegów
- Lekkie przełożenia w rowerze szosowym
- Czy opłaca się kupować części zamienne do roweru
Witam, mam napęd 8 rzędowy, a z przodu jeden blat. Chciał bym wymienić na 10 rzędowy SLX i mam pytanie, czy muszę wymieniać korbę?
Cześć, 8 rzędowy łańcuch jest trochę szerszy wewnątrz, niż łańcuchy 9/10/11-rzędowe. Tak więc po zmianie łańcucha na 10-rzędowy, może on nie pracować idealnie na korbie.
Jeżeli nie chcesz wymieniać korby, zawsze możesz się zorientować, czy da się do niej dokupić sam blat projektowany pod 10-rzędów.
Bardzo fajny wpis, na pewno przyda się wielu osobom. Szczególnie gdy padnie jakiś pojedynczy element napędu. Zastanawiam się jednak czy modyfikując cały napęd nie prościej kupić wszystko w jakimś zaprzyjaźnionym czy dedykowanym sklepie (może być internetowym) z jednej konkretnej grupy? Wiem, że każda sytuacja jest inna i każdy ma prawo kupować to na co ma ochotę tylko czy warto kombinować, żeby potem się martwić kompatybilnością.
Choć z drugiej strony życie było by zbyt mało różnorodne gdybyśmy sami czasem nie stwarzali sobie problemów, które potem sami rozwiązujemy :)
Jeszcze odnośnie dostępności części. Myślę, że problem polega na tym, że nie są dostępne „nowoczesne” rozwiązania do „starych” rowerów. Części są ale nie takie jak byśmy chcieli. Nowości są kompatybilne z nowymi rowerami.
Ale tak to działa. Zmieniają się standardy i systemy mocowania. I nic się na to nie poradzi. Tak jest w prawie każdej dziedzinie techniki. Kto stara się zachować kompatybilność wsteczną za wszelką cenę, ten na tym dobrze nie wychodzi. I nie chodzi tylko o sprzedaż nowości, ale także rozwiązania techniczne.
Sytuacja wygląda tak:
napęd 3×8
do wymiany mam łańcuch i kasetę (zajeżdżone)
chcę przejść na 9 rzędową kasetę (+wymiana manetki, bo przerzutka obsługuje 9 s)
czy korba od 8 rzędowego napędu będzie współpracować z łańcuchem 9 s czy nie?
Hej, tak, łańcuch 9-rzędowy spokojnie powinien dać sobie radę na korbie 8-rzędowej.
No właśnie, mam takie samo pytanie…Udało się, korba dała radę?
Witam, Mam takie pytanie: czy można mieszać różne grupy, tzn korba deore, a kaseta najtańszy altus i łańcuch kupiony pod tą kasetę? Po prostu mam 16 letniego crossroads od specialized i korba nie nadaje się już do niczego, rozstaw śrub jest niestandardowy. mam do kupienia po dość okazyjnej cenie korbę deore, a przyszłości planuję wymienić również tylną przerzutkę i kasetę przechodząc jednocześnie na 9 lub 10 przełożeń.
Cześć, śmiało możesz mieszać grupy osprzętu.
Dziękuję za odpowiedź. Jeszcze jedno pytanie; czy na starą korbę fc-m550 pod (chyba) 3×8 przełożeń uda mi się założyć łańcuch przystosowany pod 9 przełożeń.
Hej, łańcuch 9-rzędowy ma trochę inną szerokość wewnętrzną niż łańcuch 8-rzędowy. Tak więc nie będzie tak dobrze pracować jak 8-rzędowy. Ale… z tego co wiem, powinien działać, choć wiem to tylko z doświadczeń innych osób, sam tego nie próbowałem.
Panowie, a jak wygląda sprawa z kompatybilnością tarcz mechanizmu korbowego? W szosie posiadam 11 rz korbe Fc rs500 (która jest produkowana pozaseryjnie w Polsce praktycznie niedostępna, a seryjnie do Shimano 105 11rz wkładali Fc5800) Nie było by problemu, gdyby nie fakt ze nowa Fc5800 ma tarcze montowane na 4 sruby, a moja Fc rs500 na 5 srub. Czy 10 rz tarcze np od Fc 5750 będą dobre? Nie chce kupowac fc5800 zeby tylko móc zmieniac potem tarcze. Czym sie kierować, BCD? Dzięki, pozdrawiam:)
Hmmm… ja bym spróbował założyć tarcze od 10-rzędowej 105-tki. Na BCD (czy PCD) zdecydowanie trzeba patrzeć + liczbę śrub, bo inaczej nie będzie pasować. Do tego tarcza musi być kompatybilna z Shimano, bo są niezależni producenci, którzy robią tarcze pod różne systemy.
Ew. jeżeli w Polsce nie uda Ci się takich tarcz wypatrzeć, jest opcja zamówienia za granicą.
Czyli każda tarcza kompatybilna z grupą jaką sie ma (np shimano) będzie dobra jeśli zachowamy zgodnośc z rozstawem i ilością srub?
Moja Rs500 ma 110 mm, a mała bodajże 64, czyli każda o takich parametrach będzie pasować, nawet 10 rzędowa?
Tego nie jestem w stanie na 100% Ci powiedzieć czy będzie pasować. Według mnie powinna, ale producenci tak szybko zmieniają różne rzeczy, że może się okazać, że coś nie zagra.
Dzięki Łukasz za odpowiedzi. Fajny portal, niejednokrotnie wchodzę tutaj i czytam, bo zawsze można dowiedzieć się czegoś nowego lub spojrzenia pod innym kontem.
Dzięki za miłe słowa :) Zapraszam na blog jak najczęściej, także na kanał na YouTube :)
Witam.
Z powodów dla mnie tylko zrozumiałych – ale niekoniecznie racjonalnych dla kogoś innego, biorę się modyfikację roweru.
Wersja bazowa nie jest to „wyczes” – taki miejsko – trekingowy, zasadniczo dojazdówka do pracy i z tego powodu jest jaki jest – nie wiedziałem czy mi się nie znudzi – ale się nie znudziło, zaczęło się kombinowanie. Problem polega na tym że trasa dojazdu zrobiła się taka dość wymagająca – ok 10 km w mieście, ok 10 km przez las, i trochę odcinka specjalnego po kamieniach torowych…
Z ramy jestem zadowolony pod względem ergonomicznym, waga mi nie przeszkadza, koła 29cali dają radę, opony mniej, ale to inny temat… natomiast główną bolączką która mnie irytuje – a jakoś nie znalazłem na ten temat informacji – to efekt „gonienia” wolnobiegu przez korbę, takie „łup” kiedy naciskasz na pedały. W moim rowerze jest wolnobieg, więc temat wymiany na kasetę jest bezdyskusyjny, Jak zrozumiałem podstawą jest piasta tylnego koła – i tu nie mam zamiaru oszczędzać – ale zanim wydam kilka stówek – chciałbym się dopytać – czy taki efekt można jakoś zminimalizować – ew – wykluczyć całkowicie?
I nie chodzi tu o tzw „ostre koło”, parę przerzutek mi się przyda…
Pozdrawiam.
Cześć, nie za bardzo wiem o co chodzi z tym gonieniem. Ale to może dlatego, że nie mam od lat wolnobiegu :) Generalnie wolnobiegi nie za bardzo nadają się do szybszej czy agresywniejszej jazdy. Dlatego polecam wymianę na kasetę.
Warto też kupić za 10 złotych przymiar do łańcucha i regularnie sprawdzać czy się nie wyciągnął. Bo to może być też oznaka wyciągniętego łańcucha.
Ktoś z Was może próbował kompatybilności przerzutki Sram XX1 z kasetą XTR lub XT 11s?
Jak to działa czy potrzebna jest regulacja przy zmianie koła z kaseta Shimano ? Czy będzie działać bez zarzutu ?
Zaczynam swoją przygodę z rowerami i ostatnio zakupiłem używany rower w którym jest do wymiany napęd i w związku z tym mam pytanie czy doradził by mi pan jak dobrać korbę i kasetę. Rower koła 26 cali z tyłu 8 przełożeń z przodu 3 i rower ma służyć jazdy raczej amatorskiej w terenie ale i częściowo po szosie? Pozdrawiam
Zaczynam swoją przygodę z rowerami i ostatnio zakupiłem używany rower w którym jest do wymiany napęd i w związku z tym mam pytanie czy doradził by mi pan jak dobrać korbę i kasetę, i do tego również przerzutki i łańcuch. Rower koła 26 cali z tyłu 8 przełożeń z przodu 3 i rower ma służyć do jazdy raczej amatorskiej w terenie ale i częściowo po szosie? Pozdrawiam
Cześć, jeżeli szukasz napędu 3×8, to wybór będzie całkiem prosty – Shimano Acera. I z tej serii szukałbym korby, przerzutek, kasety + dał do tego łańcuch CN-HG71.
Dobierając przednią przerzutkę, trzeba patrzeć aby obsługiwała ilość zębów, jakie są na korbie. Do tego tylna przerzutka musi mieć pojemność taką, aby obsłużyła zębatki: https://roweroweporady.pl/tylna-przerzutka-dlugi-czy-krotki-wozek/
Właśnie acera mam zamontowanego ale zastanawiałem się żeby założyć coś z grupy deore. Co Ty na to? A czy klamkomanetki acera zgrają się z przerzutkami deore?
Jeżeli chcesz przeskoczyć na Deore, to musisz szukać części, które nie są oznaczone symbolem Dyna-SYS. Jest to system stosowany w napędzie Shimano 10 i 11-rzędowym, i nie jest kompatybilny z poprzednimi napędami. Zresztą pisałem o tym w tym tekście.
Tylna przerzutka RD-M591 będzie działać z napędem 8-rzędowym.
Przednia przerzutka FD-M591 jest dedykowana do napędu 9-rzędowego, ale teoretycznie z łańcuchem 8-rzędowym powinna działać bez problemów.
Mam jeszcze jedno pytanko bo kupiłem (niestety) korbę deore fc m510. I mam problem z doborem suportu do niej. Szukałem na google i podobno ma być 113mm. Więc jaki powinien być? Co do przerzutek z tyłu zagrało super tylko problem z tym suportem.
Skąd takiego dziadka wyciągnąłeś? :)
Tutaj znajdziesz specyfikację tej korby + jaki suport trzeba kupić: https://www.birota.ru/manuals/shimano/allinone/F740I_EN.PDF
W tabelce sprawdzisz długość (Spindle lenght), tylko najpierw musisz wybrać czy masz mocowanie na kwadrat (BB-UN25) czy na Octalink (BB-ES51).
Kwestia jeszcze jaka linia łańcucha (chain line). Tak czy siak 113 mm powinno być okej.
Zerwałam uchwyt przerzutki tylnej Sram x-7 Alloy kaseta 8 (rama jest tak profilowana, że hak od przerzutki jest z 2 otworami – Shimano ma 1). Nie mogę nigdzie zdobyć chociażby używanej oryginalnej przerzutki. Proszę o pomoc lub podpowiedź czy jakiś model Shimano można tu zastosować.
Hej, uchwyt przerzutki – czyli…? :)
Na Allegro widziałem takie przerzutki pod 8/9 przełożeń: https://allegro.pl/listing/listing.php?order=p&bmatch=base-relevance-uni-1-3-0510&search_scope=&string=sram%20x-7%20przerzutka%20tylna
Z Shimano niestety nic nie uda się założyć, jest inny stosunek ciągniętej linki, więc przerzutka Shimano nie zadziała z Twoją manetką.
Dziękuję – przekazałam informację Panu, który „walczy” z naprawą mojego roweru. Ja niestety na tym się nie znam. Jeśli źle coś nazwałam – spróbuję w razie potrzeby to doprecyzować. :)
A ja mam do Ciebie pytanie odnośnie przerzutki. Rower kupiłem 26 sierpnia 2015 roku. Jeździłem nim też w zimę, przejechałem niecałe 2200 km. I zniszczyła mi się tylna przerzutka. Pytanie, czy Shimano Altus jest aż tak słaby, czy to ja musiałem coś zepsuć? I czy Alivio będzie kompatybilne z manetkami Shimano SL-M310, RapidFire Plus, 8-speed?
Cześć,
co to znaczy, że się zniszczyła? Jeżdżenie w zimę nie sprzyja rowerom, ponieważ wszechobecna sól bardzo szybko potrafi załatwić chociażby właśnie przerzutkę. Dlatego (niestety) po jeżdżeniu w takich warunkach najlepiej od razu umyć rower, a przynajmniej jego najbardziej wrażliwe na sól elementy.
Ew. niektórzy zakładają gorszy osprzęt na zimę. Chociaż i tak nie wiem czy przerzutka powinna tak szybko paść po jednej zimie…
I tak, przerzutka Shimano Alivio będzie kompatybilna z 8 biegami od Shimano.
Cześć,
Dziś miałem czas, to zdjąłem tą przerzutkę i się okazało że po prostu śrubka od jednego z kółek się obluzowała i i odczepiła od jednej z tych dwóch blaszek (zapomniałem jak to się nazywało). Da się to naprawić i przy okazji dokładnie wymyć przerzutkę, co powinno poprawić jej działanie.
Co do soli. Ja zostawiam rower na klatce schodowej przypinając go do kaloryfera :) Po ok. 10 – 20 minutach jest suchy. A przez zimę jeździłem na starym (tzn. nie zmienianym od początku) łańcuchu i starej kasecie.
Co prawda okazało się, że z problemem sobie poradzę, ale i tak dzięki za radę, bo jakoś na wakację planuję zmienić nieco osprzęt.
kompatybila to chyba zle slowo, Ja bym powiedzial ze bedzie dzialac. Kupiłem używany rower,
-przerzutka to Alivio rd-m4000
-reszta jest z napędem 8 biegowym
-na klamko-manetkach
-z mechanicznymi hamulcami tarczowymi (ale to chyba czyjas samorobka, bo oba innej firmy)
niby wyregulowałem przezutki (w serwisie) i dzialaly ale czasami mam problem ze zmiana przelozen 6 > 5 i na odwrut.
A linki i pancerze są w dobrym stanie? Zębatki na kasecie nie są zajeżdżone? Łańcuch nie jest wyciągnięty?
A podpowiedz proszę…kaseta 8s alivio, hg51 to będzie działać dobrze z clarisem r2000?
Zastanawiam się nad mieszaniem osprzętu szosowego z górskim. Rower to marin nicassio
Będzie działać bez problemu, to są takie same kasety czy do szosy czy do MTB w tym przypadku. Kwestia zakresu, Claris R2000 z krótkim wózkiem SS obsługuje kasety do 11-32, a ze średnim wózkiem GS do 11-34.
hej, przymierzam się do zakupu kół i z tego co widzę po kołach, to bębenki są raczej na kasety 9/10/11, a nie uwzględniają 8 przerzutek – mówię o szosówkach. Mam przerzutkę Clarisa na 8 i nie wiem czy takie bębenki będą pasować. Jeśli chodzi o piasty, to widzę to np w kołach Mavica, model Aksium, chociażby tutaj https://allegro.pl/mavic-aksium-elite-25-2016-plus-opony-yksion-m11-i5889579688.html Nie pomylili się przypadkiem z tymi kompatybilnościami?
Jeśli wchodzi tam 9-rzędowa kaseta, to 8-rzędowa też będzie pasować.
A tak poza tym: https://www.decathlon.pl/koa-szosowe-700-mavic-aksium-id_8331679.html
Łukaszu, gdybyś mógł w wolnej chwili – mogę prosić o wyjaśnienie przyczyn niekompatybilności klamek hamulcowych z hamulcami? Odwołuję się tutaj do mojego pytania poniżej. Bo w przypadku przerzutek, kaset, łańcuchów, manetek, korb i pozostałego osprzętu przełożeń, po lekturze Twojego wpisu mniej więcej ogarniam złożoność tematu, natomiast Twoja odpowiedź w temacie hamulców rozłożyła mnie na łopatki. Co takiego dzieje się pomiędzy klamkami(klamkomanetkami) a szczękami hamulca że jest możliwy jakikolwiek brak współpracy?
Wiem, że prawdopodobnie moje pytanie powaliło Cię na glebę(no bo jak można być tak niekumatym?!), ale pomimo tego proszę o wyrozumiałość i udzielenie wyjaśnienia :)
Chodzi o ilość ciągniętej linki. To jest dokładnie ta sama kwestia, co w przypadku przerzutek. Zakładając klamkomanetki szosowe i V-Brake, hamulce będą hamować, ale nie będą miały takiej siły ścisku jak trzeba.
Wiedząc to wszystko co tu opisałeś, i w artykule i w odpowiedziach na moje komentarze, postanowiłem to wszystko jeszcze na zimno przemyśleć. Bo może niewarta skóra wyprawki. Super mega fajnie że założyłeś tego bloga. Dzięki!!!!!
Łukaszu, a taka przykładowa sytuacja: naczytałem się o fantastycznej wygodzie jazdy na rowerach szosowych i „multipozycyjności” rąk na kierownicy i rozważam w rowerze trekkingowym zamianę kierownicy właśnie na szosowego „baranka” z klamkomanetkami i jeszcze najlepiej lemondką. Czy szosowe klamkomanetki „zagrają” z osprzętem(V-brake/altus/acera) trekkingowym? A jeśli nie, to czy jest jakaś możliwość zamontowania lemondki do trekkinga i jeśli tak, to jaka?
Jeżeli chodzi o lemondki, to nie ma żadnego problemu. Wybór jest spory: https://www.ceneo.pl/Sport_i_rekreacja;szukaj-lemondka;0192.htm#crid=59894&pid=7269 Są proste, gięte, łączone, szerokie, wąskie. Trzeba tylko znać średnicę kierownicy oraz jej szerokość.
Natomiast jeżeli chodzi o montaż baranka do roweru trekkingowego, to musiałbyś wymienić hamulce. Klamkomanetki nie będą dobrze działać z hamulcami V-brake. Trzeba je będzie wymienić na cantilever, albo (moim zdaniem jeszcze lepiej) na mini V-brake, takie jak Accent Lite-CX.
Jeżeli chodzi o współpracę klamkomanetek z przerzutkami, to nie powinno być problemu. Domyślam się, że masz 7-8-9 przełożeń z tyłu, więc klamkomanetki będą działać.
Dzięki serdeczne za błyskawiczną odpowiedź. Z tyłu mam 8 przełożeń – faktycznie umknęło mi jakoś że to przecież też jest ważne.
Natomiast (przed chwilą sprawdziłem) długość ramion moich obecnych hamulców to 110mm, i boję się że przy oponie 28×1,6 plus blotnik mini v-ki z ich 85 mm ramionami jednak nie obejmą koła i błotnika. Ale w takim razie poeksperymentuję z lemondką. Dolny chwyt baranka nie jest mi potrzebny :) Bardziej podobają mi się łapy klamkomanetek, ale to jeszcze pomyślę i zobaczymy. Tymczasem wielkie dzięki!!
Ew. zobacz hamulce typu Cantilever.
Dzięki serdeczne!!! :)
Mam nadzieję, że artykuł o suportach pojawi się już niebawem, bo jestem w trakcie zmiany sprzętu z SORY na 105 5800. Korba już kupiona, a nie do końca wiem jaki suport mi potrzebny ;).
Moja lista tematów do napisania „niebawem” robi się coraz dłuższa :) Jeżeli chcesz o coś dopytać, śmiało pisz w komentarzu, albo na forum: https://roweroweporady.pl/f/
Skoro jest taka możliwość, to bardzo chętnie skorzystam ;). Przede wszystkim, czy da się sprawdzić jaki mam gwint angielski, czy włoski bez wcześniejszego demontażu starej korby? Bo za nic nie mogę sobie przypomnieć jaki jest. Po drugie, czy do korb Shimano 105 5800 dedykowany jest suport Hollowtech II i, czy szerokość mufy (nie średnica) ma jakiś wpływ przy wyborze? No i ostatnie, czy warto zapłacić trochę więcej, czy podstawowe wersje są wystarczające, a różnica w jakości nie jest specjalnie duża między modelem za np. 50 i 90zł?
Tak, wiem, sporo tego nabazgrałem ;P
Do rodzaju gwintu najłatwiej dojść po modelu ramy.
Szerokość mufy oczywiście ma wpływ na wybór suportu, do szosy będzie to w 99.999% wypadków 68mm.
Jeśli nie nawijasz na koła 15kkm rocznie i do tego nie jeździsz gdy pada deszcz to suport klasy 105 będzie wystarczający.
Pamiętaj, że do kasety 11sp piasta musi mieć odpowiednio szeroki bębenek i może czekać Cię jego wymiana lub nawet całej piasty lub i koła.
Jeżeli chodzi o suport, to najlepiej byłoby go wykręcić i sprawdzić, aby mieć 100% pewność. Jeżeli jesteś w stanie dokładnie zmierzyć szerokość mufy, to jeżeli wyjdzie Ci 68 mm, to gwint najprawdopodobniej jest angielski (BSA), a jeżeli 70 mm to włoski (ITA).
I tak, korba FC-5800 wymaga suportu Hollowtech II.
Jeżeli chodzi o szerokość mufy i suport, to suport dedykowany do tej korby SM-BBR60 występuje w dwóch szerokościach, dostosowanych do gwintu: 68 mm (BSA) i 70 mm (ITA).
Natomiast czy warto kupić wyższy model suportu? To dobre pytanie, na które szczerze powiedziawszy nie mam dobrej odpowiedzi. Jeździłem (akurat na suportach MTB, ale podejrzewam, że konstrukcja łożysk jest ta sama) na najtańszych za 45 zł, jeździłem na tych trochę droższych za 70 zł, jedynie nie miałem okazji sprawdzić najdroższego suportu XTR za ponad stówę. Różnicy jakiejś szczególnej nie odczułem, choć mam wrażenie, że te trochę droższe są lepiej uszczelnione.
Ja bym postawił na suport SM-BBR60. W Dura-Ace moim zdaniem nie ma się co pakować, a ten jest złotym środkiem.
Bardzo dziękuję za odpowiedzi :). Dzięki nim mogę dalej działać i szykować się do sezonu ;).
Szacun za ogarnięcie tego w jednym miejscu. Niby bardzo potrzebne rzeczy a nikt tego nie opisał tak kompleksowo.
Witam
Mam mały problem ponieważ w moim rowerze potrzebuje wymienić już kasetę. Miałem 8rz ale z powodu, że posiadam już kasetę 9rz(CS-HG-61-9) z łańcuchem 9rz(CN-HG-93) to pomyślałem, żeby wymienić na nie. Tylko teraz wyszło, że potrzebuje zmienić manetki(niestety kupiłem bez większego zastanowienia SL-M590). I teraz mam dylemat czy moje przerzutki FD M-190 przód i RD-M410-SG tył (prawdopodobnie bo nie mam nigdzie dokładnie opisanej jej jedynie na podstawie wyglądu do tego doszedłem) będą kompatybilne z takim zestawem?
Korba to FC-M311 42/32/22.
Wiem, że sporo namieszałem w tym napędzie ale w przyszłości jak będzie kasa to myślę o wymianie reszty do poziomu deore ale niestety w tej chwili słabo z nią.
Z góry dzięki za pomoc.
Hej,
manetki kupiłeś fajne, przerzutka też obsłuży kasetę 9-rzędową. Wszystko po regulacji powinno chodzić bez problemu.
Dzięki ;]
Uspokoiłeś mnie bo już myślałem, że będę musiał też i przerzutki wymieniać na już.
Potrzebuję porady, jaką korbę kupić mając aktualnie 7 rzędowy wolnobieg i przerzutki właśnie do tego przystosowane (klamkomanetki). Temat opisany http://www.forumrowerowe.org/topic/196556-korba-na-co-wymienic-korbe-fc-m191-do-wolnobiegu-7-rzedowego/?p=1792018, ale z chęcią przyjmę dodatkową poradę. ;)
W zasadzie to możesz włożyć nawet m9000, tylko po co.
Mając 7sp na tyle, nie wychodziłbym ponad m191, alivio to już absolutne maksimum.
No chyba, że jednak masz w planach wymianę całego napędu na więcej rz, to wtedy tak jak napisał ktoś na fr.org: deore
Jeżeli chcesz mieć tak jak Bóg przykazał, to wyżej niż FC-M361 nie podskoczysz:
https://www.ceneo.pl/Rowery_i_akcesoria;szukaj-FC-M361;0192;m80;0112-0.htm#crid=53319&pid=7269
Ale teoretycznie inne, wyższe modele też będą pasowały, ale tak jak pisze radziu, nie wiem czy jest sens łączyć o wiele lepszą korbę z kiepską resztą osprzętu. A nawet jeżeli myślisz o późniejszej, dalszej modyfikacji roweru, to polecam jeszcze lekturę tego tekstu: https://roweroweporady.pl/kiedy-oplaca-sie-modyfikowac-rower/
Bo może się okazać, że warto kupić teraz nowy rower na dobrej wyprzedaży, a ten sprzedać. I ostatecznie wyjdzie Cię to taniej i lepiej niż powolna modernizacja tego roweru.
Dzięki za pomoc. W domyślę modernizacja będzie, ale nie w tym roku. Za rok mogłabym planować wymienić koła i w związku z tym część napędu. Mam fajną, lekką i nie tanią ramę (Radon Race), spoko amortyzator (Bomberek), i trudno by mi było z tego rezygnować. Bardzo bym nie chciała kupować innego roweru, choć zdaję sobie sprawę, że trudno w tym rowerze przejść poziom wyżej nie wkładając konkretnych pieniędzy. ;)
Dlatego usiądź na spokojnie z kalkulatorem i podlicz wszystko co chciałabyś zmienić w rowerze. Bo teraz masz mocny miks: z przerzutką SLX z tyłu i lichutkim Tourneyem z przodu. Do tego koła z wolnobiegiem 7-rzędowym, pewnie kiepskimi manetkami i niezłą ramą. Cóż, można stopniowo, krok po kroku robić wymianę części.
Ale na Allegro kupisz np. nowego Krossa A9 na karbonowej ramie za 3000 złotych. I jeżeli chcesz brnąć w koła 26″, to jest to naprawdę fajna okazja. Ew. Kross A6 za 2400 zł, czyli praktycznie ten sam rower, ale na aluminiowej ramie.
Ja w Treku 4300 zrobiłem takie coś, napęd 9rzędowy
-kaseta Hg-20 11-34 zamieniłem na CS HG-50 sora 11-25
-koła 26″ zamieniłem na 27,5″ opony KOJAK 27,5×1,3″
-korba FC-M 391 44/32/22 na FC-M 391 48/36/26
-początkowo łańcuch HG-53 teraz do następnego kompletu HG-93 deore ultegra, działa lepiej.
jak to :o ??? ” -koła 26″ zamieniłem na 27,5″…” 27.5″ zmiesciles pod rame dla kol 26″ ? musze u siebie tak sprobowac :)
Jeżeli masz hamulce tarczowe i odpowiednio dużo miejsca w ramie i widelcu, to można tak kombinować.
Ogarnięcie obecnych możliwości jest faktycznie bardzo… ciekawe :)
Pamiętam pytanie od mojego kolegi „a powiedz mi czy przerzutka slx to będzie współpracowała z…” (dokładnych wątpliwości nie pamiętam”. Odpowiedziałem mu że nie wiem. Zapytał „dlaczego?” bo ja przecież serwisuję rowery, pracuję w sklepie to powinienem wiedzieć. To wziąłem katalog Shimano i w tabeli z przerzutkami przednimi znalazłem prawie 80 modeli i ich odmian, w sumie.
Małe uzupełnienie do kaset Srama mtb 11 biegów: potrzebują specjalnego bębenka, gdyż najmniejsza koronka kasety ma 10 zębów i jej średnica wewnętrzna nie pozwala nasunąc kasety na standardowy bębenek. Kompatybilny zwęża się ku przodowi. W chwili obecnej praktycznie każdy producent kół/piast ma w ofercie kompatybilne koła albo piasty lub bębenki, które można zamontować w miejsce standardowych. W ofercie nie ma tego patentu Shimano, bo nie poszło tą drogą i ich kasety nadal mają najmniej 11 zębów :)
Sram ma wprowadzić kasety 12 sp, kombinacja 10-50 co bulwersuje niektórych poziomem absurdu. Z pewnych oczywistych powodów nie będą mieli jednak tego problemu bo nie będzie to osprzęt dla mas, więc dylematów mieć nie będą :)
Przydałoby się też info o coraz popularniejszych napędach 1x z przodu, trend ten się rozwija się od jakiegoś czasu i raczej się to nie zmieni. Brak jednej przerzutki, jednej manetki, specjalne zębatki korby uniemożliwiające spadanie łańcucha. Plus cała nieogarnialna kombinatoryka jak ogarnąć szeroki zakres przełożeń :)
Dzięki :)
Ja od pewnego czasu mały dylemat na który nie znalazłem chyba w tym wpisie odpowiedzi ale nie uważnie czytałem .
W mojej Meridzie nadszedł chyba już czas na wymianę wysłużonej korby Deore 3×9 na nową . Cały osprzęt w rowerze to Deore 9 rzędowe, wyjątkiem jest tylko tylna przerzutka XT, tez 9 rzędowa . . i jak wspomniałem chciałem wymienić korbę na SLX . Problem jest taki że korba SLX 3×9 jest praktycznie już nie do kupienia . Są korby SLX ale 3×10 . Czy taka korba będzie bez problemowo współpracowała z resztą 9 rzędowego napędu ?? Nie chce wydawać kasy na coś co może działać a może i nie działać .
Zgóry Dziękuje za odpowiedzi
Bardzo dobry wpis który zapewne pomoże wielu rowerzystom . Myślę że warto udostępniać do na kontach w mediach społecznościowych ..
„Mogą” wystąpić dwa problemy. 1) Korby mają inne indeksowanie czyli największy blat korby 9s to 44 a 10s to 42 czyli przednia przerzutka może nie działać idealnie z racji troszkę innego „Pantografu”. 2) Podczas jady na środkowym blacie i dwóch skrajnie małych biegach kasety szerszy łańcuch 9s może trzeć o duży blat.
deore 3rzedowa pod 9sp wystepowala tez jako 40- i 44- najwieksza koronka o przerzutke bym sie nie martwil. imho jesli os korby jest ok to wymienilbym tylko zebatki
Deore 9sp nie występowało jako 40tka, w epoce Mega9 standardem były korby 22/32/44.
Blat 40 to „odkrycie” w dobie współczesnych urozmaiceń kombinacji napędów, gdy blat 44 stał się „nieporozumieniem” :)
To jest właśnie ten dylemat, że ja z ręką na sercu Ci nie odpowiem, że tak, tak, będzie działać. A potem pojawią się zgrzyty i będzie, że to moja wina :) Producenci tak kręcą, że czasem nie można być niczego pewnym i mimo wszystko dla własnej pewności wolałbym się trzymać korb 9-rzędowych.
Są dwie możliwości, albo tak jak pisze Wiktor, wymień same zębatki (kwestia podliczenia ile to by kosztowało). Albo kup całą korbę. Spokojnie jeszcze kupisz korbę SLX, a nawet XT w systemie 3×9:
XT: https://www.ceneo.pl/Rowery_i_akcesoria;szukaj-FC-M770;0192;m400;0112-0.htm#crid=52819&pid=7269
SLX i XT: https://allegro.pl/listing/listing.php?order=pd&string=korba+shimano+9&bmatch=engagement-v6-promo-sm-sqm-spo-1-2-0118
Nie uznajcie mnie za dziwaka ale nie kupuję na allegro . Wole zdecydowanie normalne sklepy internetowe . Jeszcze w tym roku dojeżdżę na tej korbie Deore a potem pomyślę co zrobić . Czy kupić taką samą korbę jaką mam czy może jakimś cudem wymienić cały osprzęt na 10 rzędowy .
Dziękuję za odpowiedzi .
Na Allegro też znajdziesz normalne sklepy rowerowe. A pod linkiem z Ceneo znajdziesz Centrum Rowerowe, jeden z największych i (moim zdaniem) najlepszych sklepów rowerowych.
Wystarczy patrzeć czy na Allegro konto jest firmowe i ja nie bałbym się brać. Czasy handlu lewizną i czym popadnie trochę minęły na Allegro odkąd konta firmowe (zweryfikowane) są dobrze oznaczone.
W sklepie Centrum Rowerowe kupuję już jakiś czas ale tam niestety nie ma już SLX 3×9 a gdybym miał inwestować w korbę XT to już dołożyć i wolałbym wymienić cały osprzęt na Deore/SLX 3×10 .
Z wymianą samych zębatek to nie chcę kombinować .
Dzięki za podpowiedzi .
Wymiana zębatek to banalna sprawa, kwestia tylko policzenia czy się to opłaca. Ja miałem taką zagwozdkę przy poprzednim rowerze:
https://roweroweporady.pl/czy-oplaca-sie-kupowac-czesci-zamienne/
I ostatecznie kupiłem nową korbę :)
W żony rowerze zmieniłem korbę 3×9 42-32-22 na deore 610 38-24 i nic nie ociera. Przy korbie 3×10 tym bardziej nic nie będzie ocierać.
Zresztą jest takie powiedzenie: korby nie interesuje ile masz rzędów na tyle.
Łukasz, wkradł Ci się chyba mały błąd:
W szosowych napędach shimano 11sp nie jest kompatybilne wstecz, ciąg na manetce się zmienił.
Dodatkowo najnowsze szosowe 10s czyli tiagra 4700 też nie jest kompatybilna wstecz z tego samego powodu. Czyli nowe szosowe shimano 10s nie jest kompatybilne ze starszym szosowym shimano 10s.
Hej, dzięki za zwrócenie uwagi, masz w 100% rację, już dopisałem uwagę o 11-rzędowych napędach Shimano i 10-rzędowej Tiagrze.
Hej, dzięki za zwrócenie uwagi, masz w 100% rację, już dopisałem uwagę o 11-rzędowych napędach Shimano i 10-rzędowej Tiagrze.
W przypadku manetki 8s i kasety 7s nie potrzeba zmieniać podkładek.
Napisałem o tym opierając się na stronie zbooya: http://rowery.zbooy.pl/rzedy.html Według niego odległość między zębatkami w kasecie 7-rzędowej to 5 mm, a 8-rzędowej 4,8 mm. Niewiele, ale nie idealnie.
Może powiem tak, u mojego taty w rowerze jest sram x5 z manetką srama 8s i wolnobieg shimano 7s i działa doskonale
Zgadza się, bo kasety 7 i 8s różnią się szerokością, odstęp między koronkami pozostał.
Jednak aby założyć kasetę 7s na bębenek 8/9/10/11s potrzebna będzie podkładka.
Jeszcze kilka rzeczy o których mógłbyś napisać to kasety hg, ug i ig; starsze piasty ultegra i dura ace 10s only oraz hyperdrive-c
Z braku kasy bawiłem się kiedyś w mieszanie w napędzie wymieniając tylko niektóre częsci. Był plan żeby z czasem przejść w pełni z siedmiu biegów na dziewięć. I mogę się zgodzić że niektóre kombinacje działają ze sobą dobrze a niektóre nie. Dobrze o tym poczytać bo wiele zaleceń producenta to jedynie papka marketingowa aby wcisnąć nowy produkt.