Rodzaje wentyli w dętkach rowerowych

W naszych rowerach najczęściej możemy spotkać się z trzema rodzajami wentyli. Najpopularniejszy jest chyba wentyl Schradera, zwany również samochodowym, ponieważ ma taką samą budowę, jak wentyle stosowane w samochodach. Napompujemy go bez problemu kompresorem, na każdej stacji benzynowej. Popularnością cieszy się również wentyl typu włoskiego czyli Presta. Natomiast odradzam stosowanie starego typu wentyli Dunlop – przy nadarzającej się okazji, proponuję wymianę na nowszy typ wentyla – Dunlopy dość szybko puszczają powietrze.

Zapraszam do obejrzenia odcinka Rowerowych Porad, w którym pokazuję wszystkie rodzaje wentyli rowerowych. Będzie mi bardzo miło, jeżeli zasubskrybujesz mój kanał.

 

W mailach często pytacie mnie – jaką techniką pompować dętkę. Pytanie może na początku wydawać się banalne, ale trzeba wiedzieć jak pompować, żeby nie urwać wentyla.

Jeśli Twój wentyl ma nakrętkę, którą dokręca się go do obręczy – przy pompowaniu należy ją dokręcić do samego końca, tak by wentyl był w pozycji pionowej. Należy poprawnie ułożyć dętkę, w taki sposób, by wentyl nie był pod skosem, ponieważ jest to gwarancja szybkiej utraty powietrza z koła. Natomiast dokręcenie nakrętki przy obręczy, zapobiegnie przemieszczaniu się wentyla podczas pompowania. Gdy dętka będzie się rozszerzać, zacznie wypychać wentyl, a co za tym idzie nakrętkę. Warto podczas pompowania, przynajmniej jeszcze raz ją dokręcić do obręczy.

Wiele pompek posiada blokadę, dzięki której pompka lepiej trzyma się wentyla. Warto z tej możliwości skorzystać. Jeśli używasz pompki ręcznej, jedną ręką trzymaj rączkę od pompki, natomiast drugą dociskaj do siebie pompkę i oponę. Ja trzy palce trzymam pod pompką, palcem wskazującym przytrzymuję pompkę „od tyłu” i kciukiem trzymam oponę. To gwarantuje stabilne trzymanie się pompki i brak problemu z wyrwaniem wentyla z dętki. Widać do na zdjęciu poniżej.

Jak pompować koło w rowerze

Oczywiście w przypadku pompki stacjonarnej, gdzie trzyma się pompkę stopami, a pompuje przy użyciu dwóch rąk, przytrzymywanie końcówki pompki nie jest konieczne. Jeśli potrzebujesz kupić pompkę, czy to małą czy stacjonarną – polecam zerknięcie do porównywarki cen, gdzie łatwo sprawdzisz ceny pompek. Ja używam SKS Injex Lite Zoom oraz SKS Airworks. Na pewno kiedyś na blogu zamieszczę ich test. A tutaj znajdziesz mój wpis, o tym jaką pompkę rowerową kupić.

Przejdźmy do meritum – czyli typów wentyli, jakie znajdziesz w rowerach:

Rodzaje wentyli rowerowych

Wentyl typu Dunlop, fot. Todd Fahrner

Wentyl Dunlop (często oznaczany symbolem DV) – klasyczny wentyl rowerowy (coraz rzadziej wykorzystywany). Aby spuścić powietrze z dętki należy wykręcić cały wewnętrzny wkład i go wyjąć. Dętki tego typu pompuje się taką samą pompką jak wentyle Presta.

Presta Wentyl rowerowy rodzaje

Wentyl typu Presta, fot. Warrenski

Wentyl Presta (tak zwany włoski, często oznaczany symbolem SV) – używany najczęściej w rowerach szosowych i trekingowych. Jest to wentyl o najmniejszej średnicy, więc często używany jest w oponach o mniejszej szerokości i wąskich obręczach. Aby spuścić powietrze z dętki, odkręcamy zaworek na wentylu i wciskamy go. Aby napompować dętkę – należy odkręcić wentyl o 1,5-2 obroty. Przy pompowaniu lepiej jest nie odkręcać zaworka do końca, łatwo go wtedy uszkodzić.

W sklepach rowerowych można kupić przejściówkę z wentyla Presta na samochodowy. Nakręca się go na odkręconą Prestę, gdy mamy pod ręką tylko pompkę z wentylem samochodowym.

Jaki wentyl w rowerze?

Wentyl Schrader „samochodowy”, fot. Umberto Brayj

Wentyl Schradera (samochodowy lub oznaczany symbolem AV) – najpowszechniej stosowany wentyl w dętkach rowerowych. Dętki z tym wentylem można pompować pompkami samochodowymi (np. na stacji benzynowej) i praktycznie każdą pompką rowerową. Aby spuścić powietrze z dętki mając taki wentyl, należy wcisnąć wewnętrzny bolczyk.

Tak jak pisałem wyżej, największy kłopot z wentylem można mieć wtedy, gdy podczas pompowania się go skrzywi. Może się wtedy wyrwać z dętki. Zarówno podczas pompowania, jak i później – musi on być pionowo, to daje pewność, że nie będziesz miał z nim żadnego kłopotu.

 


 
  • Anonymous

    Dzięki!

  • Anonymous

    dzieki, w rowerze mamy jest ten drugi i nei wiedzialem jak to wogole napompowac

  • Anonymous

    a ten drugi wentyl to nie ma czasem oznaczenia FV?

  • Opierałem się na oznaczeniach firmy Schwalbe:
    http://www.schwalbe.com/gbl/en/produkte/schlaeuche/

    Jak widać te oznaczenia mogą się różnić i FV też może być (dlatego napisałem, że są często oznaczane SV, a nie zawsze :)

  • Anonymous

    Ekstra jestem taka rowerowa noga, że uratowałeś mi zycie!

  • Bravo Girl

    Czy wentyl Dunlop na pewno da się napompować pompką do Presty?

  • Łukasz – Rowerowe Porady

    Tak – na rynku teraz i tak chyba nie dostaniesz innych pompek :)

  • Anonymous

    Dzięki! bo kupiłam zwykłe dętki,a tu klops, nie pasują do obręczy. Teraz już jest jasne!

  • sq

    Czy wentyl Dunlop na pewno da się napompować pompką do Presty?

    Nie zawsze :) a dlaczego ? Czasami koncówka/przejściówka ma krótki gwint dlatego do dunlop’a pasuje a do presty nie bo nie „sięgnie”

  • Hmmm… myślimy o tych samych wentylach? Mi się to jeszcze nie zdarzyło. Chyba, że chodziło Ci o to, że pompką do Presty nie napompujesz wentyla Dunlop :] Bo przecież teraz wszystkie pompki są robione pod Prestę (czyli wentyl włoski).

    Ja z dętkami z wentylem Dunlop swoją przygodę zakończyłem jakieś 20 lat temu na dziecięcym rowerze. Potem były już tylko samochodowe albo Presta. Tak naprawdę Dunlop to teraz nisza.

  • Sylwia

    Czy aby przejść z wentyla Dunlopa na tzw samochodowy, trzeba wymieć dętkę i obręcz? Rower holenderski Batavus Barcelona. Pytam, bo ma straszne kłopoty z wentylami Dunlopa. Kupiłam nowe, ale przepuszczają podczas pompowania. Powietrze uchodzi z bocznych części wentyla, tak, jakby ich średnica była za mała. Być może to wina uszczelki, bo w oryginalnych była gumowa tulejka stożkowa, a w nowych jest prosta. Szczerze mówiąc mam już dość, dlatego chcę przejść na samochodowe.

  • Lepiej zmień na Prestę, pompuje się je tą samą pompką co Dunlopa i nie będziesz musiała rozwiercać obręczy.

    Przy przejściu na samochodowy nie wiem czy nie będzie to konieczne, bo one są chyba ciut szersze, ale nie jestem pewien, bo nie mam Dunlopa w ręku.

    Presta na 100% nie będzie Ci przepuszczać, trzeba tylko kupić normalną, markową dętkę (koszt 12-15 zł).

  • qsev

    Dzięki za info, w rowerze mam wentyl włoski, pierwszy raz w życiu coś takiego ja uwidział i zupełnie nie wiedziałem jakże można to napompować.

  • foxx

    co do pompowania presty dunlopem to radze uważać. Mnie właśnie pompka do DV ułamała bolec od SV (a wcześniej całe szczęście w chacie nie mogłem wyjąć zaworu z pompki i w końcu wyrwałem zawór z dętki) i byłem w czarnej d…e bo akurat nie miałem zapasowej dętki. Przesiadam się na AV i już.

  • majster

    jak napompować dętke od dunlopa ?

  • Każda pompka pasująca do Presty powinna napompować taką dętkę.

  • majster

    To wiem Ale muszę coś odkręcić żeby pompować ?

  • majster

    Tzn.kręcić przy zaworze

  • Nie – tam się nic nie odkręca. Jedynie aby spuścić powietrze, ale pompuje się bez odkręcania.

  • Miroslaw

    Witam.Mam rower Dahon 15¨.Jaka pompka napompowac kola? Nie mam pompki w siodelku.

  • Cześć Mirku. Wystarczy, że spojrzysz na wentyl jaki masz w dętce i porównasz z przykładami we wpisie.
    No, chyba, że masz jakieś inne wentyle, ale wtedy musiałbyś podesłać zdjęcie jak to wygląda.

  • Łukasz

    Co autor sądzi o tych przejściówkach, np z dunlopa na samochodowy? Nie wypuszcza to powietrza, albo nie sprawia innych problemów?

  • Nie, a przynajmniej ja nigdy z takimi przejściówkami nie miałem problemów. Puszczać powietrza nie ma jak, bo nakręcasz go na gwint Dunlopa i to technicznie niemożliwe :)

  • Łukasz

    Ok, dziękuję :)

  • KaroLinka

    WIELKIE DZIĘKI:)!!! Niby prosta sprawa a jednak. Całe życie miałam rower na kołach 26, dziś kupiłam na 28 i pierwszy raz zobaczyłam wentyl Presta i zastanawiałam się jak to coś napompować :p

  • Zbychu

    Mam rower z wentylami samochodowymi AV, oraz pompkę z dwoma otworami, samochodowy i rowerowy. Nie mogę napompować koła. Wkładam w pompkę wentyl, przekręcam dźwigienkę i pompuje ale wciąż jest za mało powietrza. Co robię źle, proszę o poradę.

  • @Zbychu – ciężko powiedzieć, może pompka osiąga kres swoich możliwości? A na drugim kole też masz taki objaw? Najlepiej byłoby sprawdzić też inną pompkę, lub np. pojechać na stację benzynową i tam sprawdzić (jechać rowerem, lub jeżeli masz niskie ciśnienie w kole, to z samym kołem).

  • Zbychu

    Chyba to kres możliwości nowoczesnej pompki. Mam starą pompkę samochodową i nią mogę dopompować do pełna. Chciałem mieć małą pomknę żeby z nią jeździć i nie wypał. Łukasz dziękuję za odpowiedź.

  • drewicz

    Mam zupełnie inne doświadczenia niż Autor – najlepiej trzymają mi powietrze dętki z wentylem Dunlopa właśnie, szczególnie te „klasyczne” – z gumą wentylową. Ciężej je się pompuje, ale za to trzeba to robić rzadziej :-)

  • Bartek

    Jakie są zasady stosowania nakrętki przyobręczowej w przypadku wentyla samochodowego? Odkręcić trochę przed napompowaniem? A może w ogóle nie stosować?

    Dziękuję za bloga.

  • @Bartek – powiem Ci, że robi się tu tak samo jak przy innych wentylach. Nakrętkę powinno się dobrze dokręcić do obręczy, tak by podczas pompowania wentyl nie przekrzywił się.

    Pompowana dętka zacznie dociskać wentyl do obręczy, przez co zacznie on nam „wyłazić”. Wtedy trzeba dokręcać nakrętkę do obręczy, tak by cały czas podczas pompowania go nie przekrzywić lub urwać (zwłaszcza pompując pompką ręczną).

  • Syla

    Proszę powiedzieć, gdzie można kupić plastikową nakrętkę do wentylu – rower Giant? Jakie Pan poleca?

  • @Syla – jak rozumiem chodzi Ci o taką „czapeczkę”, którą nakręcamy na wentyl?

    Jeśli tak, to musi być dopasowana do wentyla jaki teraz posiadasz, nie do marki roweru. I pewnie da się to kupić, ale jak pojedziesz do sklepu rowerowego, to powinni Ci taką dać za darmo.

    Ewentualnie możesz kupić sobie zapasową dętkę (dopasowaną do Twoich opon oczywiście) z takim wentylem i stamtąd zabrać nakrętkę. A zapasowa dętka zawsze się przyda.

    P.S. Ta nakrętka na wentyl, jeśli tylko nie jeździsz po błocie, moim zdaniem nie jest do szczęścia bardzo potrzebna.

  • KaRo

    A ja mam takie oto wątpliwości :) … Nakrętka na wentyl powinna być dokręcona idealnie do końca? Mam wentyle presta. Chodzi mi o tą nakrętkę, która trzyma wentyl przy obręczy. Gdy pompujemy, wentyl się wypycha i można dokręcić tą nakrętkę. Co w przypadku gdy schodzi powietrze? Czy nie powoduje to, że wentyl jest „szarpany” do środka i przez to może uszkodzić dętkę? Na przykład urwać wentyl? Jak ta nakrętka powinna być dokręcona i czy w ogóle jest potrzebna?

  • Hej, przy pompowaniu jest tak jak piszesz, nakrętka powinna być dokręcona do końca. I podczas pompowania można zrobić przerwę na jej dokręcenie. Zwłaszcza przy ręcznych pompkach, gdzie łatwiej urwać wentyl. Przy stacjonarnej albo kompresorze ryzyko jest mniejsze.

    Choć i tak warto dokręcać, żeby wentyl się nie poruszał.

    Przy spuszczaniu powietrza raczej wentyl nie będzie wciągany do środka :) Zwłaszcza, że będzie trzymany przez nakrętkę, oraz nacisk na niego będzie słabł. Tak więc przy spuszczaniu powietrza, moim zdaniem nie trzeba odkręcać tej nakrętki od razu.

  • KaRo

    wczoraj zeszło mi znacznie powietrze. Nie wiem z jakiego powodu, może tak po prostu :) bo napompowałam i jest ok od wczoraj wieczór. Ale mam wrażenie, że właśnie jak schodzi powietrze to ta nakrętka bardzo mocno trzyma. Albo po prostu mam uraz do dętek które miałam bo szybko popękały przy łączeniu wentyla z dętką. Może dlatego mi się wydaje, że to przez to :)

  • Kasia

    Mam taki problem – wentyl (samochodowy) nie ma nakrętki i schował się tak w obręcz koła, że pompka, którą posiadam, nie mogę go napompować. Nie da się też na stacji benzynowej.
    Czy wystarczy jakoś zdobyć (kupić) nakrętkę, mocującą wentyl przy obręczy i podczas jej dokręcania wentyl uda się wypchnąć z obręczy? dzięki za pomoc :)

  • Łukasz Przechodzeń – Rowerowe Porady

    @Kasia – ale wentyl nie jest jakoś krzywo włożony?

    Jeśli nie, to taką nakrętkę powinnaś dostać (gratis albo za symboliczne 50 groszy) w każdym sklepie rowerowym. Tak mi się przynajmniej wydaje, że w sklepach takie drobiazgi się „walają”.

    W ostateczności możesz kupić dętkę, która na wentylu będzie miała taką nakrętkę, a będziesz miała dętkę w domu w zapasie w razie czego.

    W każdym razie, jeśli ją zdobędziesz, to nakręć ją na wentyl przy spuszczonym powietrzu, tak by był on umieszczony prosto w otworze. I dopiero napompuj.

  • Tomek Karbowniczyn

    Warto jeszcze dla laików dopisać, że są również adaptery np. Dunlop-> Shradera, które umożliwiają napompowanie roweru z wentylem rowerowym (Dunplop) na stacji benzynowej albo w domu jeżeli ktoś tak jak ja ma kompresor na wentyl samochodowy (Shradera).

    Nie trzeba nic pompować ręcznie, jest to wygodniejsze, człowiek się nie męczy i oszczędza czas. Moim zdaniem lepsze rozwiązanie niż pompka.

  • Paulina :)

    Mam dwie inne dętki i żeby napompować koło potrzebuje jakiejś nakładki żebym napompowała. Koleżanka ostatnio mi napompowała i właśnie dawała mi coś na wentyl i nie wiem jak się to nazywa. A bardzo tego potrzebuję. PROSZĘ POMÓŻ MI :)

  • @Paulina – a jakie masz te wentyle? Są przejściówki z wentyli Dunlop/Presta na samochodowy, tak jak pisze Tomek powyżej.

  • piotr

    proszę o pomoc.
    mam wentyle typu presta.
    po pompowaniu (ręczną pompką) źle odbezpieczyłem pompkę i urwała się sama końcówka – regulacja zaworu z małym wkrętem w środku.

    pytanie:
    czy da się jeszcze coś z tym zrobić czy trzeba zmienić wentyl?
    (trudna trochę sytuacja, bo jestem zagranicą w dosyć obcym mieście…:( )

  • Jeśli urwałeś „dzyndzelek”, to dętkę masz do wymiany niestety. Wentyli się nie wymienia, są one zintegrowane z dętką.

  • Robert Walczak

    fajny wpis, dzięki. Napisz jeszcze czy sens mają dodatkowe plastikowe nakrętki na wentyle, np. Presto? Czy to tylko placebo?

    • One mają za zadanie chronić dość wrażliwą końcówkę wentyla przed przypadkowym uszkodzeniem. Czy mają sens? Hmmm… Jakbym zgubił taką nakrętkę, to bym się tym nie przejmował. Ale jak są, to używam :)

  • Sys

    Mam problem z napompowaniem dętki w moim rowerze. Mam nowe opony z wentylem samochodowym, więc poszłam na stację, aby napompować. Chciałam do 6,5 bara, bo max jest 6,8 (opony szosowe). Problem w tym, że pod koniec pompowania, gdy już odciągam końcówkę, gwałtownie ucieka mi powietrze, przez co mam zawsze 3,5-4,8 bara :( Strasznie się jeździ na takim ciśnieniu. Co mam zrobić? Może coś robię źle? Może to problem z urzędzeniem na stacji?

    • Hej, obstawiałbym problem z kompresorem na stacji, zwłaszcza jeżeli dzieje się tak w przypadku obu opon. Ze swojej strony polecam zakup stacjonarnej pompki z manometrem. Kiedyś też jeździłem na stację i bywało to irytujące, gdy np. kompresor nie działał. Teraz gdy mam pompkę w domu, bezstresowo pompuję sobie koła, a warto sprawdzać ciśnienie przynajmniej raz na dwa tygodnie, bo można się zdziwić jak powietrze schodzi :)

  • ilurysiek

    Ważną rzeczą, o której nie wspomniano w tym artykule jest fakt, że zawory te mają inną średnicę. Wentyl Presta jest cieńszy i trzeba o tym pamiętać przy zakupie dopasowując otwór w obręczy do właściwego wentla.
    Pozdrawiam

  • xtr

    Jak ktoś tu zagląda to wyjaśniam zawór presta to inaczej francuski dawno temu był dedykowany michelinowi. Wentyl włoski mało u nas popularny to regina oznaczenie RV. Wygląda inaczej i ma niewymienialny zawór w korpusie.

  • Piotr

    Mam dętkę z wentylem Presta. Czy mogę wymienić detkę na taką z wentylem Shrader? Zastanawiam się czy otwór w obręczy koła jest uniwersalny, czy przystosowany do wentyla.
    Dzięki

    • Jeżeli obecnie wentyl ciasno wsuwa się w otwór w obręczy, to Shrader się nie zmieści.

  • Hej, mogło się tak stać, że w środku wentyla coś się poluzowało. I zdecydowanie warto dokręcić wkład specjalnym kluczykiem.

    • Mateusz Piętka

      Kupiłem specjalny klucz i nawet przełożyłem od 2 dętki zawór wentyla i nie pomogło. Dopiero jak zdjąłem dętkę zauważyłem, że zrobiłem dziurę w dętce przy samym wentylu. Dzięki za pomoc.

      • No tak się najczęściej zdarza, że przegapimy jakąś dziurkę. A przy samym wentylu najtrudniej załatać, o ile to w ogóle możliwe. Ale najważniejsze, że się wyjaśniło.

  • Krzysztof Wróblewski

    ja nie wiem jak się pompuje koło roweru jak jest zawór dunlop

  • psx

    przy napompowaniu wentylka Dunlop i wyjęciu pompki słychać jak powietrze uchodzi z wentylka nawet jak się weźmie trochę ślinkę ;) i nałoży się na wentylek to powstają pęcherzyki powietrza czyli ten zaworek z wentylka pewnie do wymiany ?

    • Jeżeli dzieje się tak jak mówisz, to najpierw rozkręciłbym wentyl, przeczyścił go i przedmuchał tyle ile się da i po wkręceniu sprawdził jeszcze raz.

      Jeżeli nadal będzie problem, wymieniłbym dętkę, ale na taką z wentylem Presta lub samochodowym (jeżeli masz szeroki otwór do włożenia wentyla), z nimi jest dużo mniej problemów.

  • rob

    dzieki chlopie nie musze isc do serwisu

  • anmo

    Witam i mam pytanie odnośnie końcówki pompki stacjonarne. Dziś pożyczyłem od sasiada pompke stacjonarna do napompowania kół w dwóch rowerów w jednym mam wentylki typowe rowerowe a w drugim samochodowe. Nadmieniam pompka ma dwa rodzaje otworów do typowych wentylków no i samochodowych po napompowaniu obu rowerów wszystko było ok, ale gdy chciałe jeszcze do pompowac rower z wentylkami rowerowymi okazało się iż ucieka powietrze otworem do wentyla samochodowego, próbowałem tak i tak pompowac lecz cały czas jak chce dętke z wentylkiem rowerowym pompowac to ucieka powietrze otworem do wentylków samochodowych. Prosze o informacje co jest przyczyną takiego stanu rzeczy.

    • Cześć, przyczyną musi być w takim razie awaria głowicy pompki. Przynajmniej z tego co piszesz, tak wychodzi.

  • Krzysztof Wróblewski

    jak pompować koło z zaworem dunlop mam trochę poluzować czy zostawić? bo mi jakby ucieka powietrze jak ja pompuję

    • Hej, nie, do pompowania nic się nie odkręca. Luzuje się go tylko aby spuścić powietrze.

  • Zbyszek

    O co chodzi z ta presta, raz jest napisane ze wloski, raz ze francuski, potem znowu FV, a potem SV. Co to za komedia? Jak ktos jest poczatkujacy (np. ja) to sie tylko moze delikatnie mowiac zdenerwowac, bo zamiast jezdzic siedzi i szuka w internecie o co chodzi. Dzięki za ten wpis o wentylach, bo wiele wyjaśnia, ale moje smuty o prescie musiałem napisać.

    • Najważniejsze to patrzeć na zdjęcie wentyla, wtedy od razu wiadomo o jaki chodzi :) A nazwy – cóż, to pewnie wynika z różnych historycznych uwarunkowań.