Rodzaje wentyli w dętkach rowerowych

W naszych rowerach najczęściej możemy spotkać się z trzema rodzajami wentyli. Najpopularniejszy jest chyba wentyl Schradera, zwany również samochodowym, ponieważ ma taką samą budowę, jak wentyle stosowane w samochodach. Napompujemy go bez problemu kompresorem, na każdej stacji benzynowej. Popularnością cieszy się również wentyl typu włoskiego czyli Presta. Natomiast odradzam stosowanie starego typu wentyli Dunlop – przy nadarzającej się okazji, proponuję wymianę na nowszy typ wentyla – Dunlopy dość szybko puszczają powietrze.

Zapraszam do obejrzenia odcinka Rowerowych Porad, w którym pokazuję wszystkie rodzaje wentyli rowerowych. Będzie mi bardzo miło, jeżeli zasubskrybujesz mój kanał.

 

Rodzaje wentyli w rowerach

Rodzaje wentyli rowerowych
Wentyl typu Dunlop, fot. Todd Fahrner

Wentyl Dunlop 

Często oznaczany symbolem DV (Dunlop Valve). Klasyczny wentyl rowerowy (w Polsce coraz rzadziej wykorzystywany). Aby spuścić powietrze z dętki, należy wykręcić cały wewnętrzny wkład i go wyjąć. Dętki tego typu pompuje się taką samą pompką jak wentyle Presta.

Presta Wentyl rowerowy rodzaje
Wentyl typu Presta, fot. Warrenski

Wentyl Presta

Tak zwany francuski, oznaczany symbolem FV (French Valve) lub SV (Sclaverand Valve). Używany najczęściej w rowerach szosowych i trekingowych, choć coraz częściej widywany jest także w rowerach górskich. Jest to wentyl o najmniejszej średnicy, więc często używany jest w oponach o mniejszej szerokości i wąskich obręczach. Aby spuścić powietrze z dętki, odkręcamy zaworek na wentylu i wciskamy go. Aby napompować dętkę – należy odkręcić wentyl o 1,5-2 obroty. Przy pompowaniu lepiej nie odkręcać zaworka do końca, łatwo go wtedy uszkodzić.

Podobny wizualnie (choć różniący się trochę budową wewnętrzną) jest wentyl typu włoskiego, oznaczany symbolem RV (Regina Valve). Spotyka się takie wentyle w rowerach pochodzenia włoskiego. U nas takie dętki nie są dostępne, ale bez żadnego problemu, w razie potrzeby, można wymienić je na dętki z zaworem Presta.

W sklepach rowerowych można kupić przejściówkę z wentyla Presta na samochodowy. Nakręca się go na odkręconą Prestę, gdy mamy pod ręką tylko pompkę z wentylem samochodowym, na przykład na stacji benzynowej.

Jaki wentyl w rowerze?
Wentyl Schrader „samochodowy”, fot. Umberto Brayj

Wentyl Schrader (samochodowy)

Oznaczany symbolem AV (Auto Valve). Najpowszechniej stosowany wentyl w dętkach rowerowych. Dętki z tym wentylem można pompować pompkami samochodowymi (np. na stacji benzynowej) i praktycznie każdą pompką rowerową. Aby spuścić powietrze z dętki z wentylem samochodowym, należy wcisnąć wewnętrzny bolczyk.

Tak jak pisałem wyżej, największy kłopot z wentylem można mieć wtedy, gdy podczas pompowania się go skrzywi. Może się wtedy wyrwać z dętki. Zarówno podczas pompowania, jak i później – musi on być pionowo, daje to pewność, że nie będziesz miał z nim żadnego kłopotu.

Jaką techniką pompować dętkę

Pytanie może na początku wydawać się banalne, ale trzeba wiedzieć jak pompować, żeby nie urwać wentyla.

Jeśli Twój wentyl ma nakrętkę, którą dokręca się go do obręczy – przy pompowaniu należy ją dokręcić do samego końca, tak by wentyl był w pozycji pionowej. Należy poprawnie ułożyć dętkę, w taki sposób, by wentyl nie był pod skosem, ponieważ jest to gwarancja szybkiej utraty powietrza z koła. Natomiast dokręcenie nakrętki przy obręczy, zapobiegnie przemieszczaniu się wentyla podczas pompowania. Gdy dętka będzie się rozszerzać, zacznie wypychać wentyl, a co za tym idzie nakrętkę. Warto podczas pompowania, przynajmniej jeszcze raz ją dokręcić do obręczy.

Wiele pompek posiada blokadę, dzięki której pompka lepiej trzyma się wentyla. Warto z tej możliwości skorzystać. Jeśli używasz pompki ręcznej, jedną ręką trzymaj rączkę od pompki, natomiast drugą dociskaj do siebie pompkę i oponę. Ja trzy palce trzymam pod pompką, palcem wskazującym przytrzymuję pompkę „od tyłu” i kciukiem trzymam oponę. To gwarantuje stabilne trzymanie się pompki i brak problemu z wyrwaniem wentyla z dętki. Widać do na zdjęciu poniżej.

Jak pompować koło w rowerze

Oczywiście w przypadku pompki stacjonarnej, gdzie trzyma się pompkę stopami, a pompuje przy użyciu dwóch rąk, przytrzymywanie końcówki pompki nie jest konieczne. Jeśli potrzebujesz kupić pompkę, czy to małą czy stacjonarną – polecam zerknięcie do porównywarki cen, gdzie łatwo sprawdzisz ceny pompek. Ja używam SKS Injex Lite Zoom oraz SKS Airworks. Na pewno kiedyś na blogu zamieszczę ich test. A tutaj znajdziesz mój wpis, o tym jaką pompkę rowerową kupić.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

78 komentarzy

  • Wprawdzie wątek sprzed lat, aczkolwiek był na 1. miejscu wyników wyszukiwania, gdy chciałem się upewnić jak wygląda wentyl typu Dunlop. Dzięki za artykuł. Pozdro Łukasz!

    PS. Może zobaczymy się jeszcze na jakimś zjeździe Google? ;-)

  • Ciekawostka międzynarodowa: w Niderlandach wentyl dunlop jest zwany holenderskim a presta francuskim. No i dunlop przeważa.
    Nie ma to jak wentyl samochodowy. Presta na prostą ręczną pompkę jest czasem za delikatna. Z dunlopem mam jeszcze czasem problem z wyczuciem, żeby się poprawnie pompowało.

    • Ułaaa, ten wpis ma już prawie 9 lat :) Pisząc go, kojarzyłem, że w Polsce na Prestę mówi się „włoski”, w sumie mylnie, bo włoski choć podobny do Presty, to trochę inny wentyl.
      Mniejsza z tym – poprawiłem wpis, a w sumie chyba i tak większość mówi „cienki” :) albo właśnie Presta.

      A wentyl samochodowy – to prawda. Dużą zaletą jest możliwość napompowania dętki na stacji, bez używania przejściówki (a czasem i przejściówka nie pomoże, jeżeli kompresor to automat i nie ma opcji „Pusta opona”).

    • A w drugim kole jak wygląda sytuacja? Jeżeli tam wszystko jest w porządku, to znaczy, że masz uszkodzony wentyl. Jeżeli także tam nie da się nic wpompować, to być może uszkodzona jest pompka.

  • Cześć, ja mam taki problem że kiedyś używałem od nowości roweru wentyli DV (rowerowe) ale raz przy uszkodzeniu dętki przez pomyłkę nabyłem taką z wentylem AV (samochodowe), miałęm wtedy problem z jej napompowaniem gdyz po odkręceniu nakrętki od razu uciekało powietrze do minimum ,albo i do zera. Musiałem pompować a potem starać sie jak najszybciej zakręcić żeby jak najmniej powietrza uciekło :) Z tego powodu dalej starałem się wybierać dętki z wentylami rowerowymi. Czy to normalne że tak mi powietrze uciekało z samochodowego wentyla? (dziś właśnie dostałem zamówioną dętkę i jest wentyl AV a miał być DV – nie wiem co zrobić) czekam na odpowiedź. Paweł

    • Hej, wentyla samochodowego się nie odkręca… Tam jest w środku „dżinks”, który podczas pompowania jest wpychany do środka i dzięki temu można napompować dętkę (a także spuścić z niej powietrze, wciskając właśnie ten dzyndzelek). W każdym razie jest to bezobsługowe.

      Odkręca się nakrętkę w wentylu Presta, ale tam po zakręceniu nie powinno nic lecieć – jeżeli leci, to wentyl jest zepsuty.

      • Chodziło mi oczywiście o odkręcenie samego korka, zatyczki (nakrętki) na górze wentyla (żeby móc napompować), a nie całego wentyla (zaznaczyłem na zdjęciu-tu akurat już nowa, jeszcze nie wypróbowana dętka). Mam nadzieję że nie będę mieć żadnego problemu z jej pompowaniem :) Paweł uploads.disquscdn.com/image…6c1796.jpg

        • No to sama ta nakrętka nie ma nic wspólnego z pompowaniem czy trzymaniem powietrza, ona tylko zabezpiecza wentyl przed zabrudzeniami. Można tak naprawdę jeździć bez niej :)

          Już się bałem, że wykręcasz ten dzyndzelek ze środka, bo jest to możliwe, ale robi się to gdy chcemy wlać do środka płyn uszczelniający dętkę.

  • Witaj Łukasz
    Od jakiegoś czasu mam problem, którego nie mogę rozwiązać. Otóż pewnego dnia chcąc przejechać się na rowerze zauważyłem, że ni z tego ni z owego z tylnej opony całkowicie zeszło powietrze. Pomyślałem, że może wentylek się odkręcił, czy coś w tym stylu. Napompowałem więc to koło i obserwowałem. Po 3-4 dniach powietrze znów całkowicie zeszło. Wówczas postanowiłem wymienić dętkę. Takoż uczyniłem. Przy okazji wygłaskałem oponę od wewnątrz, to samo zrobiłem z obręczą. Żadnego zadziora nie znalazłem. Nowa dętka została założona. Wszystko elegancko napompowałem. To było z tydzień temu. Powietrze super w środku trzymało. Dziś wybrałem się na jazdę do lasu. Przez pierwsze dwie godziny było wszystko ok. Potem zacząłem odczuwać lekkie wibracje idące od siodełka. W pewnym momencie zorientowałem się, że w tylnym kole powietrze zeszło do połowy. Jakiś czas później już niemal całkowicie (8 km prowadziłem rower obok siebie do domu…) Kurczę, nowa dętka, nowy wentylek, a problem nie zniknął. Teraz znów go napompowałem i obserwuję. Masz jakiś pomysł, co jest nie tak? Bo ja już nie wiem, co robić. Całe koło wraz z oponą wymienić?
    Będę wdzięczny za poradę.
    pozdrawiam
    Wojtek

    • Cześć,
      ostatnio nagrałem odcinek na YouTube, gdzie opowiadam o najczęstszych przyczynach przebijania dętek w rowerze.

      Ja bym zrobił to tak, że gdy przebije Ci się znowu dętka, postarałbym się namierzyć to miejsce na oponie i obręczy. Coś musi być nie tak, że tak się dzieje.

      No i sprawdź wszystkie podpunkty z mojego filmu, może przyczyna tkwi w za niskim ciśnieniu w oponie? Albo jeszcze gdzie indziej.

      youtu.be/Isd8bNWHMEE

  • O co chodzi z ta presta, raz jest napisane ze wloski, raz ze francuski, potem znowu FV, a potem SV. Co to za komedia? Jak ktos jest poczatkujacy (np. ja) to sie tylko moze delikatnie mowiac zdenerwowac, bo zamiast jezdzic siedzi i szuka w internecie o co chodzi. Dzięki za ten wpis o wentylach, bo wiele wyjaśnia, ale moje smuty o prescie musiałem napisać.

    • Najważniejsze to patrzeć na zdjęcie wentyla, wtedy od razu wiadomo o jaki chodzi :) A nazwy – cóż, to pewnie wynika z różnych historycznych uwarunkowań.

  • jak pompować koło z zaworem dunlop mam trochę poluzować czy zostawić? bo mi jakby ucieka powietrze jak ja pompuję

    • Hej, nie, do pompowania nic się nie odkręca. Luzuje się go tylko aby spuścić powietrze.

  • Witam i mam pytanie odnośnie końcówki pompki stacjonarne. Dziś pożyczyłem od sasiada pompke stacjonarna do napompowania kół w dwóch rowerów w jednym mam wentylki typowe rowerowe a w drugim samochodowe. Nadmieniam pompka ma dwa rodzaje otworów do typowych wentylków no i samochodowych po napompowaniu obu rowerów wszystko było ok, ale gdy chciałe jeszcze do pompowac rower z wentylkami rowerowymi okazało się iż ucieka powietrze otworem do wentyla samochodowego, próbowałem tak i tak pompowac lecz cały czas jak chce dętke z wentylkiem rowerowym pompowac to ucieka powietrze otworem do wentylków samochodowych. Prosze o informacje co jest przyczyną takiego stanu rzeczy.

    • Cześć, przyczyną musi być w takim razie awaria głowicy pompki. Przynajmniej z tego co piszesz, tak wychodzi.

  • przy napompowaniu wentylka Dunlop i wyjęciu pompki słychać jak powietrze uchodzi z wentylka nawet jak się weźmie trochę ślinkę ;) i nałoży się na wentylek to powstają pęcherzyki powietrza czyli ten zaworek z wentylka pewnie do wymiany ?

    • Jeżeli dzieje się tak jak mówisz, to najpierw rozkręciłbym wentyl, przeczyścił go i przedmuchał tyle ile się da i po wkręceniu sprawdził jeszcze raz.

      Jeżeli nadal będzie problem, wymieniłbym dętkę, ale na taką z wentylem Presta lub samochodowym (jeżeli masz szeroki otwór do włożenia wentyla), z nimi jest dużo mniej problemów.

  • Hej, mogło się tak stać, że w środku wentyla coś się poluzowało. I zdecydowanie warto dokręcić wkład specjalnym kluczykiem.

    • Kupiłem specjalny klucz i nawet przełożyłem od 2 dętki zawór wentyla i nie pomogło. Dopiero jak zdjąłem dętkę zauważyłem, że zrobiłem dziurę w dętce przy samym wentylu. Dzięki za pomoc.

      • No tak się najczęściej zdarza, że przegapimy jakąś dziurkę. A przy samym wentylu najtrudniej załatać, o ile to w ogóle możliwe. Ale najważniejsze, że się wyjaśniło.

  • Mam dętkę z wentylem Presta. Czy mogę wymienić detkę na taką z wentylem Shrader? Zastanawiam się czy otwór w obręczy koła jest uniwersalny, czy przystosowany do wentyla.
    Dzięki

  • Jak ktoś tu zagląda to wyjaśniam zawór presta to inaczej francuski dawno temu był dedykowany michelinowi. Wentyl włoski mało u nas popularny to regina oznaczenie RV. Wygląda inaczej i ma niewymienialny zawór w korpusie.

  • Ważną rzeczą, o której nie wspomniano w tym artykule jest fakt, że zawory te mają inną średnicę. Wentyl Presta jest cieńszy i trzeba o tym pamiętać przy zakupie dopasowując otwór w obręczy do właściwego wentla.
    Pozdrawiam

  • Mam problem z napompowaniem dętki w moim rowerze. Mam nowe opony z wentylem samochodowym, więc poszłam na stację, aby napompować. Chciałam do 6,5 bara, bo max jest 6,8 (opony szosowe). Problem w tym, że pod koniec pompowania, gdy już odciągam końcówkę, gwałtownie ucieka mi powietrze, przez co mam zawsze 3,5-4,8 bara :( Strasznie się jeździ na takim ciśnieniu. Co mam zrobić? Może coś robię źle? Może to problem z urzędzeniem na stacji?

    • Hej, obstawiałbym problem z kompresorem na stacji, zwłaszcza jeżeli dzieje się tak w przypadku obu opon. Ze swojej strony polecam zakup stacjonarnej pompki z manometrem. Kiedyś też jeździłem na stację i bywało to irytujące, gdy np. kompresor nie działał. Teraz gdy mam pompkę w domu, bezstresowo pompuję sobie koła, a warto sprawdzać ciśnienie przynajmniej raz na dwa tygodnie, bo można się zdziwić jak powietrze schodzi :)

  • fajny wpis, dzięki. Napisz jeszcze czy sens mają dodatkowe plastikowe nakrętki na wentyle, np. Presto? Czy to tylko placebo?

    • One mają za zadanie chronić dość wrażliwą końcówkę wentyla przed przypadkowym uszkodzeniem. Czy mają sens? Hmmm… Jakbym zgubił taką nakrętkę, to bym się tym nie przejmował. Ale jak są, to używam :)

  • Jeśli urwałeś „dzyndzelek”, to dętkę masz do wymiany niestety. Wentyli się nie wymienia, są one zintegrowane z dętką.

  • proszę o pomoc.
    mam wentyle typu presta.
    po pompowaniu (ręczną pompką) źle odbezpieczyłem pompkę i urwała się sama końcówka – regulacja zaworu z małym wkrętem w środku.

    pytanie:
    czy da się jeszcze coś z tym zrobić czy trzeba zmienić wentyl?
    (trudna trochę sytuacja, bo jestem zagranicą w dosyć obcym mieście…:( )

  • @Paulina – a jakie masz te wentyle? Są przejściówki z wentyli Dunlop/Presta na samochodowy, tak jak pisze Tomek powyżej.

  • Mam dwie inne dętki i żeby napompować koło potrzebuje jakiejś nakładki żebym napompowała. Koleżanka ostatnio mi napompowała i właśnie dawała mi coś na wentyl i nie wiem jak się to nazywa. A bardzo tego potrzebuję. PROSZĘ POMÓŻ MI :)

  • Warto jeszcze dla laików dopisać, że są również adaptery np. Dunlop-> Shradera, które umożliwiają napompowanie roweru z wentylem rowerowym (Dunplop) na stacji benzynowej albo w domu jeżeli ktoś tak jak ja ma kompresor na wentyl samochodowy (Shradera).

    Nie trzeba nic pompować ręcznie, jest to wygodniejsze, człowiek się nie męczy i oszczędza czas. Moim zdaniem lepsze rozwiązanie niż pompka.

  • @Kasia – ale wentyl nie jest jakoś krzywo włożony?

    Jeśli nie, to taką nakrętkę powinnaś dostać (gratis albo za symboliczne 50 groszy) w każdym sklepie rowerowym. Tak mi się przynajmniej wydaje, że w sklepach takie drobiazgi się „walają”.

    W ostateczności możesz kupić dętkę, która na wentylu będzie miała taką nakrętkę, a będziesz miała dętkę w domu w zapasie w razie czego.

    W każdym razie, jeśli ją zdobędziesz, to nakręć ją na wentyl przy spuszczonym powietrzu, tak by był on umieszczony prosto w otworze. I dopiero napompuj.

  • Mam taki problem – wentyl (samochodowy) nie ma nakrętki i schował się tak w obręcz koła, że pompka, którą posiadam, nie mogę go napompować. Nie da się też na stacji benzynowej.
    Czy wystarczy jakoś zdobyć (kupić) nakrętkę, mocującą wentyl przy obręczy i podczas jej dokręcania wentyl uda się wypchnąć z obręczy? dzięki za pomoc :)

  • wczoraj zeszło mi znacznie powietrze. Nie wiem z jakiego powodu, może tak po prostu :) bo napompowałam i jest ok od wczoraj wieczór. Ale mam wrażenie, że właśnie jak schodzi powietrze to ta nakrętka bardzo mocno trzyma. Albo po prostu mam uraz do dętek które miałam bo szybko popękały przy łączeniu wentyla z dętką. Może dlatego mi się wydaje, że to przez to :)

  • Hej, przy pompowaniu jest tak jak piszesz, nakrętka powinna być dokręcona do końca. I podczas pompowania można zrobić przerwę na jej dokręcenie. Zwłaszcza przy ręcznych pompkach, gdzie łatwiej urwać wentyl. Przy stacjonarnej albo kompresorze ryzyko jest mniejsze.

    Choć i tak warto dokręcać, żeby wentyl się nie poruszał.

    Przy spuszczaniu powietrza raczej wentyl nie będzie wciągany do środka :) Zwłaszcza, że będzie trzymany przez nakrętkę, oraz nacisk na niego będzie słabł. Tak więc przy spuszczaniu powietrza, moim zdaniem nie trzeba odkręcać tej nakrętki od razu.

  • A ja mam takie oto wątpliwości :) … Nakrętka na wentyl powinna być dokręcona idealnie do końca? Mam wentyle presta. Chodzi mi o tą nakrętkę, która trzyma wentyl przy obręczy. Gdy pompujemy, wentyl się wypycha i można dokręcić tą nakrętkę. Co w przypadku gdy schodzi powietrze? Czy nie powoduje to, że wentyl jest „szarpany” do środka i przez to może uszkodzić dętkę? Na przykład urwać wentyl? Jak ta nakrętka powinna być dokręcona i czy w ogóle jest potrzebna?

  • @Syla – jak rozumiem chodzi Ci o taką „czapeczkę”, którą nakręcamy na wentyl?

    Jeśli tak, to musi być dopasowana do wentyla jaki teraz posiadasz, nie do marki roweru. I pewnie da się to kupić, ale jak pojedziesz do sklepu rowerowego, to powinni Ci taką dać za darmo.

    Ewentualnie możesz kupić sobie zapasową dętkę (dopasowaną do Twoich opon oczywiście) z takim wentylem i stamtąd zabrać nakrętkę. A zapasowa dętka zawsze się przyda.

    P.S. Ta nakrętka na wentyl, jeśli tylko nie jeździsz po błocie, moim zdaniem nie jest do szczęścia bardzo potrzebna.

  • Proszę powiedzieć, gdzie można kupić plastikową nakrętkę do wentylu – rower Giant? Jakie Pan poleca?

  • @Bartek – powiem Ci, że robi się tu tak samo jak przy innych wentylach. Nakrętkę powinno się dobrze dokręcić do obręczy, tak by podczas pompowania wentyl nie przekrzywił się.

    Pompowana dętka zacznie dociskać wentyl do obręczy, przez co zacznie on nam „wyłazić”. Wtedy trzeba dokręcać nakrętkę do obręczy, tak by cały czas podczas pompowania go nie przekrzywić lub urwać (zwłaszcza pompując pompką ręczną).

  • Jakie są zasady stosowania nakrętki przyobręczowej w przypadku wentyla samochodowego? Odkręcić trochę przed napompowaniem? A może w ogóle nie stosować?

    Dziękuję za bloga.

  • Mam zupełnie inne doświadczenia niż Autor – najlepiej trzymają mi powietrze dętki z wentylem Dunlopa właśnie, szczególnie te „klasyczne” – z gumą wentylową. Ciężej je się pompuje, ale za to trzeba to robić rzadziej :-)

  • Chyba to kres możliwości nowoczesnej pompki. Mam starą pompkę samochodową i nią mogę dopompować do pełna. Chciałem mieć małą pomknę żeby z nią jeździć i nie wypał. Łukasz dziękuję za odpowiedź.

  • @Zbychu – ciężko powiedzieć, może pompka osiąga kres swoich możliwości? A na drugim kole też masz taki objaw? Najlepiej byłoby sprawdzić też inną pompkę, lub np. pojechać na stację benzynową i tam sprawdzić (jechać rowerem, lub jeżeli masz niskie ciśnienie w kole, to z samym kołem).

  • Mam rower z wentylami samochodowymi AV, oraz pompkę z dwoma otworami, samochodowy i rowerowy. Nie mogę napompować koła. Wkładam w pompkę wentyl, przekręcam dźwigienkę i pompuje ale wciąż jest za mało powietrza. Co robię źle, proszę o poradę.

  • WIELKIE DZIĘKI:)!!! Niby prosta sprawa a jednak. Całe życie miałam rower na kołach 26, dziś kupiłam na 28 i pierwszy raz zobaczyłam wentyl Presta i zastanawiałam się jak to coś napompować :p

  • Nie, a przynajmniej ja nigdy z takimi przejściówkami nie miałem problemów. Puszczać powietrza nie ma jak, bo nakręcasz go na gwint Dunlopa i to technicznie niemożliwe :)

  • Co autor sądzi o tych przejściówkach, np z dunlopa na samochodowy? Nie wypuszcza to powietrza, albo nie sprawia innych problemów?

  • Cześć Mirku. Wystarczy, że spojrzysz na wentyl jaki masz w dętce i porównasz z przykładami we wpisie.
    No, chyba, że masz jakieś inne wentyle, ale wtedy musiałbyś podesłać zdjęcie jak to wygląda.

  • Nie – tam się nic nie odkręca. Jedynie aby spuścić powietrze, ale pompuje się bez odkręcania.

  • co do pompowania presty dunlopem to radze uważać. Mnie właśnie pompka do DV ułamała bolec od SV (a wcześniej całe szczęście w chacie nie mogłem wyjąć zaworu z pompki i w końcu wyrwałem zawór z dętki) i byłem w czarnej d…e bo akurat nie miałem zapasowej dętki. Przesiadam się na AV i już.

  • Dzięki za info, w rowerze mam wentyl włoski, pierwszy raz w życiu coś takiego ja uwidział i zupełnie nie wiedziałem jakże można to napompować.

  • Lepiej zmień na Prestę, pompuje się je tą samą pompką co Dunlopa i nie będziesz musiała rozwiercać obręczy.

    Przy przejściu na samochodowy nie wiem czy nie będzie to konieczne, bo one są chyba ciut szersze, ale nie jestem pewien, bo nie mam Dunlopa w ręku.

    Presta na 100% nie będzie Ci przepuszczać, trzeba tylko kupić normalną, markową dętkę (koszt 12-15 zł).

  • Czy aby przejść z wentyla Dunlopa na tzw samochodowy, trzeba wymieć dętkę i obręcz? Rower holenderski Batavus Barcelona. Pytam, bo ma straszne kłopoty z wentylami Dunlopa. Kupiłam nowe, ale przepuszczają podczas pompowania. Powietrze uchodzi z bocznych części wentyla, tak, jakby ich średnica była za mała. Być może to wina uszczelki, bo w oryginalnych była gumowa tulejka stożkowa, a w nowych jest prosta. Szczerze mówiąc mam już dość, dlatego chcę przejść na samochodowe.

  • Hmmm… myślimy o tych samych wentylach? Mi się to jeszcze nie zdarzyło. Chyba, że chodziło Ci o to, że pompką do Presty nie napompujesz wentyla Dunlop :] Bo przecież teraz wszystkie pompki są robione pod Prestę (czyli wentyl włoski).

    Ja z dętkami z wentylem Dunlop swoją przygodę zakończyłem jakieś 20 lat temu na dziecięcym rowerze. Potem były już tylko samochodowe albo Presta. Tak naprawdę Dunlop to teraz nisza.

  • Czy wentyl Dunlop na pewno da się napompować pompką do Presty?

    Nie zawsze :) a dlaczego ? Czasami koncówka/przejściówka ma krótki gwint dlatego do dunlop’a pasuje a do presty nie bo nie „sięgnie”