Rodzaje wentyli w dętkach rowerowych

W naszych rowerach najczęściej możemy spotkać się z trzema rodzajami wentyli. Najpopularniejszy jest chyba wentyl Schradera, zwany również samochodowym, ponieważ ma taką samą budowę, jak wentyle stosowane w samochodach. Napompujemy go bez problemu kompresorem, na każdej stacji benzynowej. Popularnością cieszy się również wentyl typu włoskiego czyli Presta. Natomiast odradzam stosowanie starego typu wentyli Dunlop – przy nadarzającej się okazji, proponuję wymianę na nowszy typ wentyla – Dunlopy dość szybko puszczają powietrze.

Zapraszam do obejrzenia odcinka Rowerowych Porad, w którym pokazuję wszystkie rodzaje wentyli rowerowych. Będzie mi bardzo miło, jeżeli zasubskrybujesz mój kanał.

 

Rodzaje wentyli w rowerach

Rodzaje wentyli rowerowych
Wentyl typu Dunlop, fot. Todd Fahrner

Wentyl Dunlop 

Często oznaczany symbolem DV. Klasyczny wentyl rowerowy (coraz rzadziej wykorzystywany). Aby spuścić powietrze z dętki należy wykręcić cały wewnętrzny wkład i go wyjąć. Dętki tego typu pompuje się taką samą pompką jak wentyle Presta.

Presta Wentyl rowerowy rodzaje
Wentyl typu Presta, fot. Warrenski

Wentyl Presta

Tak zwany włoski, często oznaczany symbolem SV. Używany najczęściej w rowerach szosowych i trekingowych, choć coraz częściej widywany jest także w rowerach górskich. Jest to wentyl o najmniejszej średnicy, więc często używany jest w oponach o mniejszej szerokości i wąskich obręczach. Aby spuścić powietrze z dętki, odkręcamy zaworek na wentylu i wciskamy go. Aby napompować dętkę – należy odkręcić wentyl o 1,5-2 obroty. Przy pompowaniu lepiej jest nie odkręcać zaworka do końca, łatwo go wtedy uszkodzić.

W sklepach rowerowych można kupić przejściówkę z wentyla Presta na samochodowy. Nakręca się go na odkręconą Prestę, gdy mamy pod ręką tylko pompkę z wentylem samochodowym, na przykład na stacji benzynowej.

Jaki wentyl w rowerze?
Wentyl Schrader „samochodowy”, fot. Umberto Brayj

Wentyl Schrader (samochodowy)

Oznaczany symbolem AV. Najpowszechniej stosowany wentyl w dętkach rowerowych. Dętki z tym wentylem można pompować pompkami samochodowymi (np. na stacji benzynowej) i praktycznie każdą pompką rowerową. Aby spuścić powietrze z dętki mając taki wentyl, należy wcisnąć wewnętrzny bolczyk.

Tak jak pisałem wyżej, największy kłopot z wentylem można mieć wtedy, gdy podczas pompowania się go skrzywi. Może się wtedy wyrwać z dętki. Zarówno podczas pompowania, jak i później – musi on być pionowo, daje to pewność, że nie będziesz miał z nim żadnego kłopotu.

Jaką techniką pompować dętkę

Pytanie może na początku wydawać się banalne, ale trzeba wiedzieć jak pompować, żeby nie urwać wentyla.

Jeśli Twój wentyl ma nakrętkę, którą dokręca się go do obręczy – przy pompowaniu należy ją dokręcić do samego końca, tak by wentyl był w pozycji pionowej. Należy poprawnie ułożyć dętkę, w taki sposób, by wentyl nie był pod skosem, ponieważ jest to gwarancja szybkiej utraty powietrza z koła. Natomiast dokręcenie nakrętki przy obręczy, zapobiegnie przemieszczaniu się wentyla podczas pompowania. Gdy dętka będzie się rozszerzać, zacznie wypychać wentyl, a co za tym idzie nakrętkę. Warto podczas pompowania, przynajmniej jeszcze raz ją dokręcić do obręczy.

Wiele pompek posiada blokadę, dzięki której pompka lepiej trzyma się wentyla. Warto z tej możliwości skorzystać. Jeśli używasz pompki ręcznej, jedną ręką trzymaj rączkę od pompki, natomiast drugą dociskaj do siebie pompkę i oponę. Ja trzy palce trzymam pod pompką, palcem wskazującym przytrzymuję pompkę „od tyłu” i kciukiem trzymam oponę. To gwarantuje stabilne trzymanie się pompki i brak problemu z wyrwaniem wentyla z dętki. Widać do na zdjęciu poniżej.

Jak pompować koło w rowerze

Oczywiście w przypadku pompki stacjonarnej, gdzie trzyma się pompkę stopami, a pompuje przy użyciu dwóch rąk, przytrzymywanie końcówki pompki nie jest konieczne. Jeśli potrzebujesz kupić pompkę, czy to małą czy stacjonarną – polecam zerknięcie do porównywarki cen, gdzie łatwo sprawdzisz ceny pompek. Ja używam SKS Injex Lite Zoom oraz SKS Airworks. Na pewno kiedyś na blogu zamieszczę ich test. A tutaj znajdziesz mój wpis, o tym jaką pompkę rowerową kupić.