Jaki łańcuch do roweru?

Łańcuch w rowerze to element, który w naturalny sposób się zużywa. Do tego, ze wszystkich części rowerowych wymieniamy go najczęściej. Okej, niektórzy częściej wymieniają klocki hamulcowe :) Warto za kilkanaście złotych kupić przymiar do łańcucha, aby kontrolować moment, w którym warto będzie go wymienić. Więcej na ten temat pisałem we wpisie o tym jak wymienić łańcuch w rowerze.

Jaki łańcuch do roweru
fot. The AutoMotovated Cyclist

Jaki łańcuch do roweru kupić

Przy zakupie łańcucha na szczęście nie ma zbyt dużej filozofii. Wystarczy policzyć liczbę zębatek na kasecie/wolnobiegu, czyli na tym elemencie w tylnym kole, na którym pracuje łańcuch. Innymi słowy sprawdzić ile biegów/przełożeń masz z tyłu w rowerze. Jeżeli Twój rower ma przerzutkę planetarną, czyli schowaną w tylnym kole, przyjmij, że masz jedno przełożenie, ponieważ liczą się tylko zębatki widoczne na zewnątrz.

Liczba przełożeń z tyłu

W zależności od tego, ile przełożeń masz z tyłu, możesz kupić łańcuch:

  • jednorzędowy
  • do 5/6/7/8 przełożeń – ten sam łańcuch będzie pasować do nich wszystkich
  • do 9 biegów
  • do 10 biegów
  • do 11 przełożeń
  • do 12 przełożeń
  • do 13 rzędów

Wraz ze zwiększaniem się liczby przełożeń, maleje odległość pomiędzy zębatkami i zmniejsza się szerokość zewnętrzna łańcucha. Stąd szerszy łańcuch (np. 8-rzędowy) nie będzie zbyt dobrze pracował na 9-rzędowej kasecie. Może się na niej zakleszczyć, przeskakiwać itd. W drugą stronę (np. węższy, 9-rzędowy łańcuch na 8-rzędowej kasecie) jeżeli tylko jest to różnica jednego przełożenia, nie powinno być problemu z działaniem.

Niemniej zachęcam do kupienia łańcucha, który będzie dopasowany do Twojego napędu. Nie ma sensu kombinować :)

Liczba przełożeń z przodu

Nie ma znaczenia czy na korbie masz jedną, dwie czy trzy tarcze. Łańcuch dobiera się do liczby biegów z tyłu.

Uwaga! Pewne zamieszanie i wyjątek wprowadziło Shimano, prezentując 10. rzędowe napędy. Wersje MTB, trekkingowe oraz szosowa grupa Tiagra 4700 mają swoje łańcuchy, natomiast stare, 10-rzędowe Dura-Ace, Ultegra, 105 i Tiagra 4600 swoje (dodatkowo podzielone na dwurzędową i trzyrzędową korbę).

Dotyczy to tylko 10. rzędowych napędów Shimano!

„Twardość” łańcucha

Funkcjonował kiedyś mit, że łańcuch z wyższej półki przez swoją „twardość”, szybciej zetrze tryby na tańszej kasecie. Powstawały całe teorie czy lepiej łączyć tanią kasetę z drogim łańcuchem, czy może na odwrót.

W swoich rowerach (w ciągu ostatnich 20 lat) miałem okazję montować przeróżne komponenty. Od taniutkich wolnobiegów, przez popularne kasety, po prawie topowe komponenty. To samo dotyczy łańcuchów. Do tego nieraz mieszałem klasy osprzętu ze sobą. Wniosek mam jeden – nie zauważyłem, aby droższy łańcuch, który został wymieniony na czas, w szybszym tempie zużył kasetę w porównaniu z tanim łańcuchem.

Wniosek mam za to inny – tanie kasety i łańcuchy zużywają się szybciej niż droższe, ale niezależnie od siebie. Taniutkie łańcuchy bardzo szybko wyciągają się jak guma od majtek i przymiar może pokazać, że nadają się do wymiany już po kilkuset kilometrach lekkiej jazdy!

Łańcuch do roweru elektrycznego

W sklepach pojawiają się specjalne łańcuchy do rowerów elektrycznych, których producenci chwalą się większą wytrzymałością. Czy warto w nie inwestować? Cóż, na początek zastanowiłbym się, że jeżeli łańcuch do elektryka wytrzymuje dłużej, to czemu nie stosuje się tej technologii w zwykłych łańcuchach? :) Samo Shimano nie widzi problemu w stosowaniu „zwykłych” łańcuchów w swoich elektrykach, choć sami wypuścili specjalną serię do e-rowerów.

Łańcuch do roweru elektrycznego

Ale tu ciekawostka. Sprzedający łańcuch „dedykowany” do rowerów elektrycznych Shimano CN-E8000 podają, że jest on o 50% wytrzymalszy od „zwykłego” łańcucha Shimano CN-HG701-11. Tylko zapominają dodać, że jest też około 50% droższy :) Nic w przyrodzie nie ginie.

Czym różnią się od siebie łańcuchy

Ważną kwestią jest pokrycie blaszek łańcucha. Tańsze łańcuchy nie są niczym pokryte, często nawet nie są wykonane ze stali nierdzewne (stąd problemy z rdzewieniem łańcucha po jeździe w deszczu). Wyższe modele pokrywa się np. mosiądzem, niklem, chromem, powłoką cynkowo-aluminiową lub cząsteczkami węgla i fluoru (SIL-TEC u Shimano). Niemniej porównywać ze sobą wykończenia łańcucha warto pomiędzy produktami tego samego producenta.

Dodatkowo wyższej klasy łańcuchy mogą mieć perforowane blaszki czy puste w środku piny. Nie poprawia to jakości ich działania, jedynie w niewielkim stopniu zmniejsza wagę.

Czy warto dołożyć do droższego łańcucha?

Jeżeli chcesz kupić bardzo tani łańcuch, typu 7/8-rzędowy Shimano CN-HG40, który kosztuje obecnie 27 złotych, musisz się liczyć z tym, że nie wytrzyma on długo. Po kilkuset kilometrach lekkiej jazdy potrafi się on wyciągnąć, przez co biegi nie będą się zmieniać jak trzeba, a do tego łańcuch zacznie w szybszym tempie zużywać zębatki. Dołożenie do łańcucha CN-HG71, który kosztuje 55 złotych, jest w tym przypadku bardzo uzasadnione. To niby AŻ dwa razy tyle, ale z drugiej strony to tylko niecałe 30 złotych więcej. A z doświadczenia wiem, że w tym przypadku droższy łańcuch podziała więcej niż dwa razy dłużej, więc jego zakup się opłaci.

 

Trochę więcej wątpliwości mam przy porównaniu droższych łańcuchów. Tam różnica w cenie też może wynosić 100%, ale nie będzie to już 30 złotych, a sporo więcej. Droższy łańcuch dostanie jeszcze lepsze pokrycie ogniw, być może będzie trochę lżejszy. Ale czy przejedzie się na nim 100% większy dystans – tego nie jestem pewny.

Nie jestem pewny, bo szczerze mówiąc nie spisuję przebiegu roweru przy wymianach łańcucha. To zresztą nie byłoby do końca obiektywne, ponieważ jeżdżę w różnych warunkach pogodowych, czasem przeciągam moment czyszczenia łańcucha itd. Lepszym wyjściem byłoby połączenie kilku fragmentów łańcucha ze sobą i regularne sprawdzanie, w jakim stopniu się wyciągnęły. I pewnie kiedyś to zrobię :)

Podsumowując ten wątek – nie polecam zakupu najtańszych łańcuchów, które kosztują tyle co dwa bilety do kina. Chyba, że wyciągasz rower z piwnicy pięć razy do roku. Lepiej dołożyć przynajmniej do czegoś ze średniej półki cenowej. Jeżeli chodzi o najdroższe, topowe łańcuchy kosztujące po 250 i więcej złotych, to ciężko mi obiektywnie powiedzieć coś więcej na ich temat.

A Ty z jakiego łańcucha korzystasz? I czy jest on okej, czy następnym razem kupisz coś innego?

 

Pozostałe wpisy, w których pisałem o łańcuchach rowerowych:

1. Czyszczenie i smarowanie łańcucha

2. Kiedy i jak wymienić łańcuch

3. Jak dobrać długość łańcucha rowerowego

4. „Twardość” łańcucha, a kaseta

5. Spinka do łańcucha

6. Rower bez łańcucha

7. Jaki łańcuch do roweru

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

 

15 komentarzy

  • Cześć, a co myślisz o łańcuchach Connex? Myślałem o 10 rzędowym 10S0. Będzie lepszy od Shimano CN-HG95 do roweru MTB?

  • Dzięki za praktyczne tipy! Akurat zabieram się za przegląd mojego sprzętu, bo pogoda jest idealna na rowerowe wypady :D

  • Shimano HG71, sram PC830. Teraz będę testował KMC X8. Nie wiem czy zauważyłeś, ale Shimano na opakowaniu HG 71 sugeruje że w tym łańcuchu są utwardzone piny.

    • Tak, Shimano podaje, że sworznie (piny) są chromowane. Ale to dotyczy praktycznie wszystkich łańcuchów, poza lichym CN-HG40 i równie tanim CN-NX10 do napędów jednorzędowych.

      I podejrzewam, że głównie chodzi o większą odporność na korozję.

  • testowałem łańcuchy – na ebike MTB, 10 rz , jazda zwykle po górach i generalnie co stwierdziłem nie ma wielkiej różnicy miedzy łańcuchami standard a tzw. lepszymi, jedynie spora różnica to w cenie. Przykład : specjalny łańcuch do ebike KMCx10e wytrzymał prawie tyle samo co standardowy KMCx10-73, podobnie było z Shimano HG95 a HG 54. Jedynie wyraznie najsłabszym łańcuchem który testowałem okazał się Sunrace CN10A który wytrzymał połowę tego co powyższe

  • Cześć, posiadam napęd 2×10 GRX na łańcuchu dedykowanym Deore CN-HG54. Chciałem się zapytać czy można zamontować jakiś lepszy łańcuch z tym napędem?
    np. 10 rzędowy SHIMANO XT CN-HG95 albo jakiś inny?
    Z góry dziękuję za odpowiedz.

    • Cześć,
      jak najbardziej możesz. CN-HG95 będzie pasować. Pamiętaj tylko, że Shimano wyjątkowo do 10. rzędowych napędów produkuje kierunkowe łańcuchy, więc trzeba zwrócić na to uwagę przy zakładaniu.

  • Ja znalazłem swój ideał. 11 rzędowy sram 1110. Jego jedyną ogromną przewagą jest cena między 40 a 50 zł. Wolę kupić 3 takie łańcuchy i zmieniać nawet wcześniej niż się zaleca niż jeden ultegra/XT za te same pieniądze co 3 sramy ;) działa idealnie z kasetą slx 11-46 i przerzutką deore m5100.

    • Fajnie, że Ci się sprawdza. Miałem okazję na nim jeździć i jednak pod kątem żywotności wolę dołożyć 20 zł do Srama 1130, bo wytrzymuje mi dłużej. Ale nie robiłem pomiarów, więc nie powiem ile na każdym z nich mogłem przejechać kilometrów. Więc może i Twoja strategia wyszłaby lepiej pod kątem finansowym :)

  • Szkoda że nie poròwnałes łańcuchów różnych producentów np sram vs Shimano vs ktc. Może pokusisz się o to w przyszłości? Z mojego doświadczenia wynika że Sram wytrzymuje dłużej niż konkurencja.

    • Wytrzymałość łańcucha to bardzo indywidualna kwestia, jeździmy w różnych warunkach, różnie dbamy o napęd, smarujemy go różnymi specyfikami i z różną częstotliwością.

      Ale też mam takie doświadczenia, choć nie spisywałem nigdy przebiegu danego łańcucha, że np. 11-rzędowy SRAM PC-1130 wytrzymuje trochę dłużej niż porównywalny Shimano SLX CN-HG601.

      Znowu niedużo tańszy SRAM PC-1110 to „guma od majtek”, przynajmniej u mnie wyciągnął się zauważalnie szybciej niż PC-1130. Łańcuchy od Shimano klasy Deore i niżej też nie grzeszą wytrzymałością.

      A znowu dość drogi łańcuch SRAM PC-1170, poza tym, że jest trochę lżejszy od PC-1130 przez puste piny, to jakoś szczególnie żywotnością się nie wyróżniał. Kupiłem raz i wróciłem do PC-1130, który ma wg. mnie najlepszy stosunek żywotność/cena wśród 11. rzędowych łańcuchów SRAM-a.