Jak dobrać długość łańcucha rowerowego?

Gdy wymieniasz w rowerze łańcuch, pojawia się pytanie: jakiej długości powinien on być? W sklepach łańcuchy są sprzedawane w różnych długościach, Shimano zazwyczaj daje do wyboru 114/116/118 ogniw, a i tak, nawet te krótsze często trzeba skrócić do pożądanej długości. Oczywiście nie obędzie się bez skuwacza do łańcucha. Warto wydać kilka złotych więcej i kupić porządny model, ułatwi to pracę z łańcuchem, tanie skuwacze niestety są bardzo niewygodne w użytkowaniu. Fajnie też, by miał taką konstrukcję, by w łatwy sposób można go było zabierać na dalsze wyjazdy rowerowe. Ja osobiście używam skuwacza do łańcucha, który znajduje się w rowerowym multitoolu firmy Crank Brothers. Nie jest to może szczyt ergonomii, ale bardzo łatwo zabrać go do plecaka i w jednym zestawie ma 18 innych narzędzi.

Pierwszym sposobem na wyznaczenie długości łańcucha, jest policzenie ogniw w starym łańcuchu. Proste i genialne zarazem :) Jeśli napęd działał prawidłowo – jest to dobra metoda. Nie polecam za to przykładania dwóch łańcuchów do siebie – stary łańcuch mógł się na tyle wyciągnąć, że będzie to zaburzało pomiary. Ilość ogniw to jedyny pewny sposób w tym wypadku.

Ale co zrobić gdy składasz nowy rower? Albo wymieniasz kasetę lub korbę, na taką z inną ilością zębów na skrajnych zębatkach? Wtedy porównywanie ze starym łańcuchem jest albo niemożliwe, albo nieodpowiednie. Z pomocą przychodzą Ci kolejne możliwości.

Zapraszam do obejrzenia wideo, w którym pokazuję jak dobrać długość łańcucha w rowerze. Będzie mi bardzo miło, jeżeli zasubskrybujesz mój kanał.

Drugim sposobem jest założenie łańcucha na największy tryb w korbie oraz największą zębatkę w kasecie, ale bez przeplatania go przez przerzutki. Następnie zbliżamy końce do siebie, tak by łańcuch był naprężony i dodajemy jedno ogniwo. Niektóre źródła podają, by dodać dwa ogniwa – według mnie nie jest to potrzebne, ale różnica jednego ogniwa nie jest zbyt znacząca i w sumie można to zrobić, zawsze w razie czego można potem skrócić łańcuch. Pozostałe ogniwa odkuwamy. Należy pamiętać o tym, by poprawnie odkuć ogniwa, w zależności czy chcesz je spiąć spinką (wtedy musisz zrobić tak, by po obu stronach były ogniwa wewnętrzne), czy specjalnym pinem dodawanym do łańcucha (wtedy zostawiasz z jednej strony ogniwo wewnętrzne, z drugiej zewnętrzne).

Trzeci sposób to metoda matematyczna. Możesz z ciekawości sprawdzić, czy wyjdzie Ci taki sam wynik co w pierwszej metodzie. Długość łańcucha liczymy w następujący sposób:
Liczbę zębów na dużej tarczy w korbie dodaj do liczby zębów na największej zębatce w kasecie, a powstały wynik podziel na dwa i zapamiętaj. Następnie zmierz odległość w centymetrach od środka suportu do środka tylnej piasty i podziel go przez 0,635. To co otrzymałeś dodaj do poprzedniego wyniku, a na koniec do całości dodaj jeszcze liczbę 2. Otrzymany wynik zaokrąglij w górę, a jeżeli otrzymasz liczbę nieparzystą, dodaj jeszcze cyfrę jeden.

Powyższy sposób sprawdziłem na rowerze Moniki i wszystko się zgadzało. Z obliczeń wyszedł mi wynik 104,14. Zaokrągliłem go w górę (105), a że wyszła liczba nieparzysta – dodałem 1. Wyszło 106 i dokładnie tyle ogniw ma łańcuch w jej rowerze.

Poprawnie dobrana długość łańcucha sprawi, że nie będzie on zwisał w żadnym ustawieniu przerzutek, ani nie będzie zbyt napięty.

 


 
  • dzerry

    A jednorzędowy? :-)

  • Akurat przeczytałem dziś wszystkie Twoje wpisy dotyczące łańcucha :) czy ten multikulti to to? http://www.bikecenter.pl/p4683,crank-brothers-multi-tool-19-gold.html a z takich mniej przenośnych co polecasz?

  • kudłaty

    Ja zawsze korzystam z książek serwisowych Shimano i Sram.
    Albo organoleptycznie ;) skracam do upadłego, aż osiągnę odpowiednią długość

  • Ściągacza z MULTI17 Crank Brothers nie da się używać bez kombinerek o czym okrutnie przekonałem się dzień przed wyjazdem gdy zakładałem nowy łańcuch (i kasetę). Chyba jednak muszę przerobić zestaw kluczy jaki wożę ze sobą, chyba, że masz jakiś sposób jak go używać bez kombinerek?

    Ja korzystam z metody nr 2, zostawiając jeden pin więcej i dokładając do tego spinkę. Nie zaobserwowałem nadmiernego obijania się łańcucha o ramę bądź innych problemów z napędem.

    P.S. Po wymianie kasety na nową o różnym zestopniowaniu zębów, należy pamiętać o bardzo dokładnym wyregulowaniu tylnej przerzutki, a następnie poprawieniu regulacji po przejechaniu kilkudziesięciu kilometrów…

  • @Dzerry – dobre pytanie :) Tam robisz dokładnie tak samo jak w przypadku rowerów z przerzutkami.

    @Tomek – tak, to jest ten multitool. Na Allegro można go kupić taniej.
    Jeśli pytasz o zestawy narzędzi, to bardzo dobre robi Park Tool, ale cena zestawów jest z duża. To narzędzia serwisowe, zakładam, że dożywotnie :) Ja w domu korzystam ze skrzynki Honitona (111 elementów): http://bass-tools.eu/toolsphotos/092009/HONITON111PCS/IMG_8464.jpg
    I to są genialne i bardzo trwałe narzędzia. Do tego mam kilka typowo rowerowych narzędzi, niestety jeszcze kilku mi brakuje, ale wszystko w swoim czasie.

    @Kudłaty – w serwisówce Shimano powinieneś znaleźć dokładnie taki sposób jaki ja podałem. Ale szukanie w książkach serwisowych to bardzo dobry kierunek, choć i tam zdarzają się błędy albo nieścisłości.

    @Maciek – może najpierw pochwal się jak odchudziłeś swój zestaw:
    http://na-rower.com/narzedzia-czesci-lampki-i-zapiecie/

    Może to jest przyczyną :)

  • @Łukasz – raczej wątpię ponieważ mam problem z utrzymaniem tej części w której znajdują się płaskie klucze i te do szprych. To właśnie tą część muszę przytrzymać kleszczami. Dla podglądu : http://youtu.be/KXEGaKEdcaM?t=35s

  • MaciekR

    @dzerry

    A ja mam przerzutki w piaście i automatyczny napinacz i trzeci sposób się sprawdził z dokładnością co do ogniwa (i mojego liczenia; dwa razy się pomyliłem :-) ). Nie wiem jak w przypadku ręcznego naciągu łańcucha. Ktoś by musiał sprawdzić.

  • Tomek

    Cześć wszystkim :)

    Wybaczcie że piszę nie na temat. Od dwóch tygodni rozmyślam nad zakupem tego roweru
    http://www.arkus.sklep.pl/rower-scott-sportster-60-2012-p-4216.html

    Co o nim sądzicie??
    Z góry dzięki wielkie za wszystkie odpowiedzi :)

  • @Maciek – wolną chwilą jeszcze się z nim pobawię, może nagram jakieś wideo.

    @Tomek – są lepsze miejsca na blogu na zadawanie takich pytań, na przykład ten wątek:
    https://roweroweporady.pl/na-co-zwrocic-uwage-przy-kupnie-roweru/

    Ale już Ci odpowiem. Za taką cenę jest to moim zdaniem dobra oferta, a rower bardzo fajny. Nie ma się co od niego spodziewać szału, ale za taką cenę to naprawdę przyzwoity rower.

  • ardian

    A ja znam jeszcze jedną metodę. Zakładam łańcuch na najmniejsze zębatki w korbie i kasecie, przeplatam też przez przerzutkę. I naciągam koniec łańcucha tak aby górne kółko przerzutki nie ocierało o łańcuch który idzie dołem. Z jakiejś instrukcji wyczytałem, nie pamiętam czy Shimano czy Sram.

  • @Ardian – zgadza się, to też jest metoda którą można stosować.

  • Hej, piszesz w bardzo ciekawy sposób, jednocześnie twoje porady są bardzo ciekawe i się sprawdzają jedną z nich właśnie dobrałem u siebie długość łańcucha :)

  • @Miłosz G. – dzięki za miłe słowa. Jednocześnie podpowiem Ci, że u mnie na blogu spamowanie się nie sprawdza. Jeśli uważasz, że u siebie na blogu coś ciekawiej opisałeś, rozszerzyłeś temat – wtedy śmiało linkuj. Ale ot tak, „zapraszam do siebie” – to nie bardzo.

    Polecam zresztą: https://roweroweporady.pl/polityka-komentarzy/

  • Marek

    Witam
    Jak sie ma metoda 2 do długości wózka bo są w mtb 2 rodzaje

  • Marek – możesz zrobić też tak jak napisał Ardian. Moim zdaniem jeśli masz dobrze dopasowaną długość wózka do napędu – to nie powinno być problemu, nawet bez przymierzania z przerzutką. Ale dla pewności można sprawdzić.

  • Paluch

    A jaki łańcuch lepiej kupić? Shimano HG-53 czy HG-73? Czy one się czymś różnią oprócz ceny?

  • O doborze łańcucha pisałem tutaj: https://roweroweporady.pl/twardosc-lancucha-a-kaseta-na-przykladzie-shimano/

    Chodzi mi po głowie kupienie jako następnego łańcucha czegoś droższego niż HG-53, zobaczymy jak się będzie sprawował.

  • Krzysztof

    Ja gdy zakładam nowy łańcuch bądź wymieniam stary na nowy to długość łańcucha dobieram w sposób następujący:
    Zakładam łańcuch na największy tryb korby i największą zębatkę kasety/ wolnobiegu a potem przekładam przez obie przerzutki. Tak założony łańcuch łączę rękoma na dole tj: pod dolną rurą ramy trzymając przez chwilę równolegle oba końce łańcucha jednocześnie dbając o to, aby wózek tylnej przerzutki był napięty prawie do maksimum.
    W ten sposób wiem ile ogniw powinienem odpiąć z nowego łańcucha.
    Na początku zawsze odpinam jedno ogniwo i łącze ręcznie łańcuch bez użycia wyciskacza czyli imadła do łańcucha i co ważne patrzę w jak dużym stopniu napięty jest wózek tylnej przerzutki. Gdy jest napięty prawie do maksimum to zawsze złączam końce łańcucha za pomocą imadła czyli wyciskacza do łańcucha.
    Potem próbuje zgiąć na nowo powstałym łączeniu, aby doprowadzić do tego, że łańcuch będzie luźny na łączeniu.
    Gdy jest luźny to pracę uważam za zakończoną.

  • Grzesiek

    Ja mam takie pytanie odnośnie tego tematu: mam łańcuch 116 ogniw, odległość od tylnej osi do środka suportu ok. 44 cm, 42 zęby na największej tarczy korby i 28 na największej tarczy wolnobiegu i wg 3 sposobu obliczeniowego mój łańcuch powinien mieć 108 ogniw, a wg 2 sposobu mój łańcuch powinien mieć ok 105 ogniw. Pytanie brzmi z czego może wynikać taka różnica, i który wynik powinien być odpowiedni? Dodam jeszcze że po skróceniu łańcucha do 108 ogniw, jeździ mi się trochę lepiej ale pojawił się dźwięk bocznego ocierania łańcucha o wózek przerzutki tylnej. Co mam z tym zrobić?

    • Ale to powiedz wszystko od początku. Jeździłeś na łańcuchu z 116 ogniwami? I dopiero po jakimś czasie postanowiłeś go skrócić?

      Najlepsza metoda to metoda numer dwa i w zasadzie to na niej powinieneś się opierać. Spróbuj skrócić łańcuch do 106 ogniw i zobacz wtedy co będzie.

      • Grzesiek

        Rower kupiłem na początku lipca, oryginalny łańcuch (no name) się zepsuł, kupiłem nowy shimano ze 116 ogniwami i tak jeździłem, jakieś 2 tyg temu odkryłem Twojego bloga, swoją drogą bardzo dużo się z niego nauczyłem, i po przeczytani tego tekstu skróciłem łańcuch do 108 ogniw.

        • Ano widzisz, jak był nowy, to trzeba było zerknąć jakiej był długości :) Zobaczysz na 108, może będzie śmigać dobrze.

          • Grzesiek

            Nowy łańcuch miał 110 ogniw:) W sklepie dali mi 116 bo miał pasować, różnicy nie czułem praktycznie żadnej.
            Skróciłem łańcuch jeszcze ze 108 do tych 106 ogniw no i jeździ mi się całkiem dobrze, ale wózek tylnej przerzutki jest bardzo napięty, na najwyższych biegach 3×7 wózek jest skierowany do przodu.i nie wiem czy to nie uszkodzi przerzutki,

            Mam jeszcze pytanie czy będzie jakaś różnica gdybym założył do swojego napędu łańcuch przeznaczony do kaset 9 i 10 rzędowych? Jest on troche węższy i zastanawiam się czy będzie pasować do mojego napędu, mam wolnobieg 7rz.

            • Łańcuchy są robione w 2-3 długościach, które i tak trzeba skrócić do własnych potrzeb.

              Teoretycznie łańcuch 9 rzędowy będzie pasował, 10 rzędowy raczej nie. Ale… to tylko teoria i ja na Twoim miejscu jednak pozostałbym przy łańcuchu 6/7/8 rzędowym na przykład Shimano CN-HG40, ew. czymś lepszym jeśli potrzebujesz. Masz wtedy pewność, że będzie pasował.

    • Janek Dymecki

      Twój łańcuch według mnie powinien mieć 112 ogniw.Ja tak mam przy ramie 19 cali ( 42 i 28 zęby)Tak jak oryginalnie przy zakupie roweru.Na taki sam wymieniałem w serwisie.Jest jeszcze metoda zakładania całkowicie łańcucha ale na najmniejsze zębatki i przerzutkę

      • Sam rozmiar ramy niewiele powie. Są różne geometrie, różne wielkości kół. Najlepiej sprawdzać to na swoim rowerze.

        • Janek Dymecki

          Według trzeciego sposobu powinienem mieć 108 ogniw.Oryginalnie miałem 112 ogniw.Jak się zużył w serwisie skrócili mi nowy dłuższy (116) łańcuch nie licząc ogniw starego na 112 ogniw.Tak jeździłem,jeżdżę i wszystko jest dobrze.W czym tkwi sedno sprawy?

  • Wiesław

    Witam! Pisze w pewnej sprawie… Obecnie jeżdżę na meridzie crossway 500. Sprzęt chodzi na łańcuchu składającym się z 116 ogniw. Tych łańcuchów na rynku jest dużo, ale większy się wybór wśród łańcuchów z 114 ogniwami.

    Nawet jak przeglądam specyfikacje niektórych crossów na podobnym osprzęcie mają łańcuch z 114 ogniwami. Wiem, że powinienem stosować się do zaleceń producenta, ale czy przekombinuje jak założę 114?
    Pozdrawiam!

    • Witaj, cóż, teoretycznie skrócenie łańcucha o dwa ogniwa nie powinno mieć dużego wpływu na pracę napędu. Ale… mimo wszystko może mieć wpływ, zwłaszcza na skrajnych przełożeniach.

      Jeżeli fabrycznie masz 116 ogniw, to tego bym się trzymał. Masz 10-rzędowy napęd? Spokojnie znajdziesz łańcuchy o takiej ilości ogniw, chociażby Shimano XT (CN-HG95), SLX (CN-HG75), KMC ma też łańcuchy o takiej długości w ofercie.

      Z innymi firmami faktycznie jest dość kiepsko, w sumie to zastanawiająca sprawa. Możesz zastanowić się też przy wymianie kasety, gdy kiedyś będziesz to robił, czy wykorzystujesz z tyłu zębatkę 34. Jeżeli wymienisz kasetę na np. 11-32 to najprawdopodobniej będzie trzeba skrócić łańcuch. A już na pewno w przypadku kasety 11-28.

      Możesz jeszcze sprawdzić, jaka długość łańcucha wychodzi z teoretycznych wyliczeń. Użyj trzeciego sposobu z tego wpisu, żeby sprawdzić co wyjdzie.

      • Wiesław

        kaseta 10 rzędowa. Też myślałem nad Shimano XT (CN-HG95) i pewnie kupie. Choc miałem kaprys kupić złoty łańcuch, ale w tym kolorze tylko spotykam 114 ogniw:/

  • matkell

    Policzyłem z ciekawości kalkulatorkiem ilość ogniw i faktycznie się zgadza :)

  • tosyu

    Przepraszam za odkopywanie starych artykułów, ale mam pytanie, a raczej potwierdzenie. Potrzebuje wymienić korbę, lecz nowa ma inną ilość zębów niż oryginał, czy trzecim sposobem wyliczę poprawną ilość ogniw?

    • Nie ma za co przepraszać, dyskusje w komentarzach trwają niezależnie od wieku wpisów :) Tak, trzeci sposób na pewno Ci pomoże w obliczeniu odpowiedniej długości łańcucha.

      • tosyu

        Dziękuję serdecznie za odpowiedź :)

  • TREK

    co w przypadku kiedy; w dwóch rowerach liczba na zebatkach jest taka sama rozstaw osi taki sam natomiast rozstaw kółek napinaczy przerzutki tylnej rozny np. w jednym 60 a w drugim 90

    czy wynik wg.sposobu trzeciego będzie właściwy ?

    • Chodzi Ci o długość wózka przerzutki, jak rozumiem. Jeżeli tak – to należy sprawdzić w specyfikacji przerzutki czy jest dobrze dobrana do pojemności napędu. Nie jest to aż tak bardzo, bardzo istotne, bo często przerzutki obsługują dużo więcej, niż wynika ze specyfikacji :)

  • Robert Mielniczuk

    Hej, mam takie pytanie, dzisiaj wymieniłem w rowerze, kasetę-alivio 8 rzędowa, korbę-Tourneya i łańcuch Hg-93 i jest mały problem, bo jak łańcuch znajduje się na największej tarczy korby to jest on zaciągany/zawijany przez jej zębatki. Co zrobić w takiej sytuacji? to się dotrze z czasem czy jak? jeszcze nie jeździłem rowerem po wymianie, tylko kręciłem na sucho korbą.

    • Cześć, pierwsza sprawa – łańcuch CN-HG93 jest przeznaczony do napędów 9-rzędowych. W teorii na 8-kach też powinien pracować, ale tu już może być pierwszy zgrzyt.

      Druga sprawa – nie wiem co masz na myśli pisząc „zawijany”, ale jeżeli łańcuch spada z korby, to znaczy, że trzeba przyjrzeć się regulacji przedniej przerzutki. Na pewno nic się z czasem nie dotrze, od początku napęd musi pracować dobrze.

  • Robert Mielniczuk

    Ja skróciłem łańcuch i aktualnie mam 106 ogniw i twierdzę, że jest on za krótki, (wg metody nr2 oraz 3 zgadza się). Przełożenia zmieniają się beznadziejnie, a piesek jest napięty zbyt mocno, wydaje mi się że skróci to czas eksploatacji przerzutki, przez mocno naciągniętą sprężynę. Skoczę chyba do rowerowego żeby dokupić pin i dosztukować łańcuch. Czy do łańcucha KMC 8.99 dokupuje się piny tak samo jak do łańcuchów shimano ? Jak na razie zrobiłem na nim 50 km, wiec myślę że nie będzie problemu z dołączeniem 2 ogniw.

    • Niestety nie wiem czy da się dokupić, poszperaj w internecie. W sklepie stacjonarnym możesz się rozczarować brakiem dostępności.

  • Michał

    Policzyłem z 3. sposobu i wyszło mi 106 ogniw. Policzyłem też, że gdybym chciał zmienić kasetę na nieco ciaśniej zestopniowaną, to powinienem mieć łańcuch na 104 ogniwa. Czy przy tak małej różnicy mógłbym zmienić kasetę bez zmiany łańcucha, bez szkody dla napędu?