W co się ubrać na rower? Buty rowerowe

Rower jest na tyle fajnym sprzętem, że do jazdy na nim nie są potrzebne żadne specjalne buty. Tak naprawdę można jeździć w każdym obuwiu, także tym cywilnym. Pewne wątpliwości miałbym jedynie przy klapkach, ale w nich też da się jeździć, jeśli ktoś bardzo lubi. W każdym razie nie jest tak, jak z bieganiem, że potrzebujemy butów typowo do tej dyscypliny sportu. Ale wraz z ilością przejeżdżanych kilometrów, w głowie może pojawić się myśl czy nie kupić sobie prawdziwych rowerowych butów. Czym one różnią się od zwykłych adidasów? Czy dzięki nim będę jeździć szybciej? Czy buty rowerowe mają jakieś wady? Po co mi w ogóle takie buty? Postaram się odpowiedzieć na te pytania i jednocześnie pokażę Wam różne typy butów. Jest ich więcej niż mogłoby się wydawać.

Buty SPD

Zacznijmy od tego, że obecnie większość butów rowerowych jest przystosowana do montażu systemu SPD. Umożliwia to wpinanie butów w pedały SPD. Ale nie jest to sprawa obligatoryjna, w takich butach śmiało można jeździć na zwykłych pedałach. Buty często posiadają gumową zaślepkę, która przykrywa gniazdo do montażu metalowych bloków. W każdym razie myśląc o zakupie rowerowych butów, warto byś zwrócił uwagę właśnie na SPD. Nawet jeżeli na razie nie planujesz zakupu takich pedałów, to w razie gdybyś wpadł na ten pomysł, odpowiednie buty już będziesz miał. Tym bardziej, że można kupić buty SPD nie tylko do jazdy szosowej czy górskiej, ale także turystyczne, trekkingowe, miejskie czy nawet sandały.

Buty rowerowe test
Mavic 015 Cosmic Ultimate

Różnice między butami

Podstawową różnicę jaką można zauważyć pomiędzy adidasami, a butami rowerowymi to sztywność podeszwy. Im ona sztywniejsza, tym lepiej przenosi energię jaką chcemy przekazać na pedały. Jednocześnie im sztywniejsza podeszwa, tym bardziej utrudnia chodzenie. Dlatego producenci stosują różnie rodzaje podeszw, w zależności od przeznaczenia butów. Najsztywniejsze podeszwy znajdziesz w profesjonalnych butach szosowych oraz XC. Bardziej miękkie są w niższych modelach, a najbardziej miękkie w butach miejskich oraz do turystyki, trekkingu.

Sztywność podeszwy podaje m.in. Shimano (w skali od 1 do 12). Inni producenci już tak chętnie nie dzielą się tą informacją, pozostaje testowanie w sklepie. Ja jeżdżę w butach Shimano SH-XC30, które mają podeszwę o twardości 5, czyli niezbyt twardej. Dzięki temu mogę w nich śmiało nie tylko jeździć, ale także chodzić. Oczywiście nie są to buty tak komfortowe, jak cywilne buty, a podeszwa pod naciskiem ręki tak łatwo się nie gnie, ale mimo wszystko mogę w nich chodzić.

Pierwsze buty rowerowe

Jeżeli szukasz pierwszych butów rowerowych, a nie zamierzasz się ścigać, zacznij od butów z trochę bardziej miękką podeszwą. A jeżeli planujesz jeździć turystycznie, z dodatkowym zwiedzaniem okolicy na pieszo – postaw na buty z najbardziej miękką podeszwą. Łatwo je rozpoznać, zazwyczaj przypominają normalne turystyczne lub miejskie buty.

Zapraszam do obejrzenia odcinka Rowerowych Porad w którym opowiadam o butach i pedałach SPD. Będzie mi bardzo miło, jeżeli zasubskrybujesz mój kanał.

Pokrótce przedstawię teraz najpopularniejsze rodzaje butów rowerowych jakie można kupić.

Jakie buty szosowe kupić?
Męskie SIDI Five i damskie SIDI Genius 5-Fit Carbon Woman Vernice

Buty szosowe

Mają płaską, gładką podeszwę. Najczęściej są przystosowane do szosowego standardu SPD, czyli SPD-SL. Aczkolwiek w wielu modelach butów można również stosować standardowe bloki SPD. Są bardzo lekkie, para potrafi ważyć nieprawdopodobne 400 gramów (Mavic Huez), chociaż akurat tak drastyczne odchudzenie ma na pewno spory wpływ na wytrzymałość. Typowe buty szosowe ważą ok. 500 gramów za parę. Jeżeli używasz takich butów z SPD(SL), to blok jest tutaj odsłonięty, ponieważ buty szosowe mają płaską podeszwę. Utrudnia to trochę chodzenie w nich, a przy okazji blok szybciej się niszczy.

Jakie buty rowerowe kupić?
Męskie Shimano SH-XC90 i damskie Shimano SH-WM82

Buty MTB

Tego typu buty są przystosowane do jazdy poza asfaltem. Podeszwa posiada klockowaty bieżnik, a w wyższych modelach istnieje możliwość wkręcenia kołków, które zwiększają przyczepność buta. Tego typu buty są przynajmniej w mojej ocenie, najciekawszym kompromisem do jazdy turystyczno-szosowo-terenowo-każdej. Nawet tańsze buty zapewniają odpowiednią sztywność, która pozwala efektywnie pedałować ale i w razie potrzeby chodzić. Dla amatorskiej jazdy po asfalcie trochę większa waga nie ma znaczenia, a nie można przecenić możliwości sprawnego poruszania się również w terenie.

Turystyczne buty rowerowe
Lake MX100 i Accent Traffic

Buty turystyczne/miejskie

Buty te swoim wyglądem przypominają buty trekkingowe albo cywilne. Mają najbardziej miękką podeszwę, która umożliwia wygodne chodzenie. Sprawdzą się podczas jazdy w każdych warunkach, choć oczywiście nie można od nich wymagać sportowych osiągów. Bardzo fajny wybór dla osób, które lubią podczas wycieczek rowerowych pozwiedzać trochę pieszo. A także dla tych, którzy lubią SPD, ale nie chcą mieć osobnych butów do jazdy tylko na rowerze.

Buty do turystyki górskiej
Shimano SH-MT91

Buty do turystyki górskiej

To bardzo ciekawa kategoria i na polskim rynku znalazłem takie tylko w ofercie Shimano. Jeśli widziałeś podobne u innych producentów, daj znać w komentarzu. But na zdjęciu powyżej, to najwyższy model w ofercie japońskiego producenta. Posiadają turystyczno-górską podeszwę Vibram, a także membranę Gore-Tex, która zapewnia im wodoodporność. Od butów trekkingowych odróżnia się tym, że posiada możliwość przykręcenia bloków SPD. Bardzo fajny wybór dla osób jeżdżących turystycznie po ciężkim, górskim terenie.

Buty rowerowe do jazdy zimą
Shimano SH-MW81 i Crono Artica

Buty do jazdy zimą

O takich butach pisałem trochę szerzej w szóstym odcinku tego cyklu (link znajdziesz na dole). Buty przystosowane do jazdy w niskich temperaturach mają wyższą cholewkę oraz często są wyposażone w membranę, która nie wpuszcza wilgoci do środka.

Na rynku znajdziecie jeszcze kilka innych typów butów. Są buty do triathlonu, do downhillu, do jazdy na BMX-ach, do jazdy torowej, sandały rowerowe. Jak widać na przykładach, które podawałem wyżej, najpopularniejszymi markami butów (w mojej ocenie), które są powszechnie dostępne w Polsce są Shimano i SIDI. Marki na które również warto zwrócić uwagę przy wybieraniu butów to Mavic, Northwave, Lake, Pearl Izumi, DMT, Diadora, Accent, Scott, Louis Garneau, Fizik, Crono, Vittoria i jeszcze kilka innych. Ale prawdziwymi potentatami są dwie pierwsze firmy, nie chodzi mi o to, żeby tylko na nich zwracać uwagę, ale po prostu są najczęściej dostępne w sklepach rowerowych.

Jak wybrać odpowiednie buty?

Zacznij od wybrania typu butów. W przypadku jazdy szosowej czy XC wybór jest bardzo prosty. Problem może pojawić się w przypadku „butów do wszystkiego”, czy lepiej kupić buty MTB czy turystyczne. Ale tutaj wszystko zależy od Twoich preferencji, tak jak pisałem – buty MTB będą twardsze, turystyczne miększe. No i różnica będzie tkwiła w wyglądzie, co dla wielu osób może być istotne :)

Na co zwrócić uwagę podczas kupowania butów?

Niestety nie jestem specjalistą jeżeli chodzi o produkcję butów. Ciężko mi się wypowiedzieć czy droższe buty będą też dużo lepiej wykonane, czy ich główną zaletą będzie jedynie waga. Na pewno w topowych butach na ich niski ciężar kładzie się duży nacisk. Są wzmacniane włóknem węglowym, które obniża masę. Profesjonalne buty można również uformować do stopy, co poprawia ich dopasowanie.

W lepszych butach sportowych do ich „wiązania” używa się sprzączki oraz dwóch pasków z rzepami. W butach z niższej półki są trzy paski z rzepami. W najtańszych butach najczęściej są tylko dwa paski. Nie jestem przekonany do tego rozwiązania, chyba, że do sporadycznej jazdy rekreacyjnej. Trzy paski trzymają stopę o wiele lepiej. W butach turystyczno-miejskich najczęściej stosuje się sznurówki, czasem w połączeniu z jednym rzepem. Akurat w przypadku tych butów takie rozwiązanie sprawdza się dobrze.

Podczas zakupu warto zwrócić uwagę na wentylację buta. Modele butów różnią się często od siebie ilością użytej siateczki. Są buty bardziej zabudowane, mniej przewiewne, które sprawdzają się podczas jazdy w ciężkich warunkach (błoto, woda, deszcz) oraz w niższych temperaturach. Za to buty z większą ilością siateczki są o wiele bardziej przewiewne, szybciej odprowadzają pot i szybciej wysychają, jeżeli do środka dostanie się woda. Jeżeli nie planujesz jeździć w ekstremalnie ciężkich, terenowych warunkach sugeruję postawić na choć trochę przewiewności. Chłodzona stopa będzie się mniej męczyć.

Przymierz przed zakupem

Przed zakupem butów bardzo dobrym pomysłem jest ich przymierzenie. Nie zawsze kupno w ciemno przez internet będzie dobrym i szybkim rozwiązaniem. Źle dopasowane buty będą psuć każdy wyjazd rowerowy, a sportowe modele zbyt mocno się nie rozbijają. O tym jak dobrać odpowiedni rozmiar butów przeczytasz tutaj.

Czy warto kupić rowerowe buty?

Jeżeli dobrze Ci się jeździ w tych butach, które masz – to nie ma potrzeby niczego zmieniać. Jeżeli chcesz przesiąść się na system SPD – no to innej opcji nie ma, musisz kupić nowe buty (i pedały). Jeżeli nie chcesz SPD, ale kusi Cię zakup rowerowych butów, to po zakupie turystycznych modeli nie odczujesz specjalnej różnicy w porównaniu z adidasami. Ale przesiadka na buty szosowe czy do jazdy MTB to już zdecydowany krok w dobrą stronę. Buty będą lepiej się trzymały stopy, a sztywniejsza podeszwa pozwoli na wydajniejsze pedałowanie.

Nie chcę nikogo namawiać do rowerowych butów, ale ja już raczej nie wrócę do jazdy w zwykłych butach i zwykłych pedałach.

 

Wszystkie wpisy z cyklu „W co się ubrać na rower?”:

1. Potówki i koszulki

2. Spodnie i spodenki

3. Bluzy rowerowe

4. Rękawiczki i skarpetki

5. Ubrania przeciwdeszczowe

6. Ubrania na jesień i zimę

7. Buty rowerowe

8. Kaski

9. Okulary

10. Porady od blogerek modowych

11. Ceny rowerowych ciuchów



Aby napisać komentarz pod wpisem, nie musisz się rejestrować! Wystarczy, że podasz swoją nazwę i e-mail oraz zaznaczysz ptaszkiem "Wolę pisać jako gość". Trzeba odhaczyć jeszcze dwa okienka od góry, gdzie zgadzacie się na przetwarzanie Waszych danych. Zapraszam do komentowania - odpisuję na wszystkie pytania, nawet w starych wpisach.