Kiedy i jak wymienić łańcuch w rowerze

Jak wygląda łańcuch rowerowy, myślę, że każdy rowerzysta dobrze wie :) Są to blaszki połączone sworzniami, na które nasunięto rolki, które pracują na zębatkach kasety i korby. O tym jaki łańcuch pracuje w naszym rowerze, zaczynamy myśleć zazwyczaj wtedy, gdy wymaga on wymiany. Z tego wpisu dowiesz się, kiedy wymienić łańcuch, w jaki sposób to zrobić oraz jaki łańcuch kupić, aby bezproblemowo współpracował z resztą napędu.

Kiedy wymienić łańcuch w rowerze

Łańcuch to jedna z tych części, które w rowerze zużywają się najszybciej. Podczas swojej pracy łańcuch wyciąga się, co jest naturalnym zachowaniem. Nie można tylko dopuścić, aby wyciągnął się nadmiernie, ponieważ będzie nie tylko źle pracował, ale także niszczył nam zębatki w kasecie i korbie. Jeżeli Twój napęd zaczął głośno pracować i łańcuch przeskakuje między zębatkami, a nie jest to wina źle wyregulowanej przerzutki – sprawdź czy łańcuch się nie rozciągnął.

Jak to zmierzyć? Są dwie metody: przy pomocy linijki oraz wygodniejsza, za pomocą przymiaru do łańcucha. Ja polecam tę drugą, ponieważ jest mniej podatna na błędy pomiarowe i zajmuje dosłownie dwie sekundy.

Zacznijmy jednak od pierwszego sposobu, czyli użycia linijki/miarki. Fabrycznie, odległość między sworzniami pary ogniw (wewnętrznej i zewnętrznej) wynosi 2,54 cm (1 cal) – obrazowo mówiąc – wystarczy, że zmierzysz odległość pomiędzy dwoma, dowolnymi sworzniami (bolcami łączącymi ogniwa), biorąc pomiędzy nie jeszcze jeden.

Kiedy wymienić łańcuch w rowerze

Wyciągnięcie warto zmierzyć na wielokrotności tej odległości, np. na 20 takich odcinkach. Pomiar jednego odcinka będzie niezbyt dokładny. Maksymalne wyciągnięcie łańcucha nie powinno być większe niż 1% jego długości (lub 0,75% w przypadku aluminiowych lub tytanowych trybów). Czyli na 20 odcinkach (fabrycznie mierzących 50,8 cm) będzie to ok. 5 milimetrów. Lub na 10 odcinkach (fabrycznie mierzących 25,4 cm), będzie to 2,5 mm.

Drugi sposób, moim zdaniem szybszy i wygodniejszy, to użycie miarki do łańcucha. Taki przymiar można kupić już za 10 złotych, więc nie jest to rujnująca budżet inwestycja, a zwróci Ci się dzięki dłuższemu życiu kasety, jeżeli będziesz wymieniać łańcuch na czas.

Jak sprawdzić długość łańcucha

Taką miarką, jak na zdjęciu powyżej, można sprawdzić czy łańcuch wyciągnął się o 0,75% oraz o 1%. Jeżeli łańcuch jest już wyciągnięty o zadaną długość, wypustki miernika całkowicie schowają się w łańcuchu. Jeżeli łańcuch nadaje się jeszcze do eksploatacji, wypustka po prawej stronie nie wejdzie całkowicie do środka.

Kiedy wymienić łańcuch w rowerze
Wypustka z podziałką (0.75%) wpadła całkowicie – przy alum./tytanowych trybach, warto wymienić łańcuch

Według Lennarda Zinna, jeżeli masz kasetę z trybami aluminiowymi lub tytanowymi, łańcuch powinieneś wymieniać już przy wyciągnięciu o 0,75%. Jeżeli masz stalowe tryby (czytaj: w większości przypadków, poza wyższej klasy osprzętem), możesz poczekać z wymianą aż łańcuch wyciągnie się o 1%. Zinn jednocześnie dodaje, że wymienianie łańcucha przy 0,75%, nawet przy stalowych zębatkach – zdecydowanie wydłuża korzystanie z jednej kasety.

Wyciągnięcie łańcucha jak zmierzyć
Wypustka po prawej (1%) jeszcze się nie schowała, ale mało jej brakuje, warto szykować się do zmiany łańcucha

Jeżeli po wymianie łańcucha na nowy, pracuje on dziwnie, „strzela” i przeskakuje po zębatkach – oznacza to, że najprawdopodobniej trzeba wymienić kasetę, ponieważ także ona jest zużyta. Aby się upewnić, że winna jest kaseta/wolnobieg, ustaw przełożenie na którym bardzo rzadko jeździsz (jeśli masz takie). Jeżeli napęd wtedy pracuje poprawnie, a na najczęściej używanych przeskakuje – to znaczy, że niektóre tryby kasety już się zużyły. W takim przypadku, można spróbować pojeździć jeszcze trochę na starym łańcuch (póki nie kupimy nowej kasety). Aczkolwiek trzeba pamiętać, że przy tej metodzie, którą nazwałem roboczo „jazda do zarżnięcia napędu”, wyciągnięty łańcuch będzie zużywał zębatki na korbie. Są one dużo wytrzymalsze, niż te na kasecie. Ale mimo wszystko jeżdżąc na bardzo wyciągniętym łańcuchu, przyspieszamy proces zużycia.

Warto pamiętać o jeszcze jednej rzeczy – skrócenie wyciągniętego łańcucha nic nie pomoże. W tym wypadku liczy się odległość między kolejnymi sworzniami, a nie całkowita długość łańcucha. Skrócenie łańcucha nie zmieni faktu, że między sworzniami będzie on nadal wyciągnięty.

Zapraszam do obejrzenia odcinka na YouTube, w którym pokazuję, jak sprawdzić czy łańcuch nadaje się do wymiany. Będę wdzięczny za subskrybowanie kanału :)

Jazda na trzy łańcuchy

Jest metoda, która powinna dodatkowo wydłużyć życie kasety/wolnobiegu. Przy zakupie nowej kasety, kupujemy dodatkowo trzy łańcuchy. I rotacyjnie wymieniamy je co (tutaj źródła różnie podają) ok. 400 kilometrów. Za każdym razem zakładając najmniej wyciągniętą sztukę. Oczywiście myślę o porządnych łańcuchach, a nie takich, które wyciągną się po przejechaniu niespełna 1000 kilometrów. Jeżeli chcesz zainwestować w trzy łańcuchy po 25 złotych, lepiej kup jeden za 75 zł. Moim zdaniem dużo lepiej na tym wyjdziesz.

Do takiego rotowania łańcuchami, przydałaby się jeszcze spinka. Albo nowe sworznie, ponieważ nie powinno się zakuwać łańcucha pinem, który się z niego wycisnęło. Używany łańcuch trzeba także po każdym zdjęciu, dokładnie wyczyścić i nasmarować.

„Jazda na zarzyn”

Jak wspomniałem wcześniej, można także jeździć na danym zestawie łańcuch/kaseta/korba, dopóki tylko jazda będzie możliwa. Wiele zależy od współpracy danych elementów ze sobą oraz naszej czułości na niedoskonałą pracę napędu czy hałas. Czasem wyciągnięty łańcuch może nawet znośnie pracować na kasecie, czasem jazda będzie bardzo uciążliwa.

Kiedy opłaca się jeździć do zarżnięcia napędu? Wtedy, gdy jesteśmy pewni, że kaseta i tarcze na korbie są już na wykończeniu. Albo wtedy, gdy jeździmy na bardzo tanim napędzie. Jeżeli masz w rowerze na przykład 8. rzędową kasetę Shimano CS-HG31 (da się ją kupić za ok. 60 zł, a nawet taniej), łańcuch Shimano CN-HG40 (ok. 30 zł) oraz korbę Shimano FC-TY301 (ok. 70 zł, a można kupić jakieś trzyrzędowe wynalazki z plasteliny nawet za 25 zł), to na napęd wydasz w sumie (nie licząc kosztów wysyłki) około 160 złotych. Biorąc pod uwagę fakt, że kaseta jest niewiele droższa od łańcucha, nie trzeba jej specjalnie oszczędzać. 70 złotych na korbę, to też nie jest majątek.

Inaczej jest w przypadku, gdy mamy droższe komponenty w rowerze. Na kasetę za 150, 300, 500 złotych, ciężko machnąć ręką. Tak samo w przypadku korby. Lepiej wtedy regularnie wymieniać łańcuch, który często w takich przypadkach jest relatywnie niedrogi, w porównaniu z resztą części.

Jaki łańcuch rowerowy kupić?

Zawsze warto mieć w zapasie dodatkowy łańcuch. Gdy nadejdzie czas wymiany, nie będziesz nerwowo jeździć po sklepach (lub trzymać kciuki za szybką wysyłkę podczas zakupów przez internet). A w jaki łańcuch się zaopatrzyć?

Pierwszą rzeczą, którą musisz wiedzieć kupując nowy łańcuch, to liczba zębatek, którą masz na kasecie/wolnobiegu. Ta informacja jest ściśle powiązana z szerokością łańcucha. Do tego dochodzi kwestia jakości samego łańcucha – te najtańsze niestety nie grzeszą wytrzymałością.

Więcej o tym jaki łańcuch kupić do roweru napisałem w osobnym wpisie na blogu.

Jaki łańcuch do ostrego koła
fot. The AutoMotovated Cyclist

Jak wymienić łańcuch w rowerze?

Jeżeli pomiar podpowiedział Ci, że łańcuch nadaje się do wymiany – czas zabrać się do roboty. Potrzebujesz mieć skuwacz, czyli przyrząd bez którego nie uda Ci się skrócić łańcucha do odpowiedniej długości, a potem go ewentualnie skuć. Można obyć się bez skuwacza, jeżeli łańcuch masz spięty na spinkę, a nowy ma identyczną długość i nie będzie trzeba go skracać. Od razu odpowiem na pytanie, które męczy wiele osób – nie, nie da się tego zrobić bez skuwacza. Można próbować jakimś bolcem i młotkiem, ale już lepiej zainwestować te 20-50 złotych.

Trzecia sprawa (opcjonalna) to spinka do łańcucha. Kosztuje kilka złotych, a pozwala na późniejsze zakładanie i zdejmowanie łańcucha bez jego rozkuwania, chociażby po to by łatwiej było go wyczyścić.

Jeżeli masz nowy łańcuch, pierwsza rzecz jaką powinieneś zrobić to ustalenie jego długości. W sklepie dostępne są łańcuchy o różnych długościach, ale i tak najczęściej trzeba go skrócić do swoich potrzeb. Najlepiej po prostu policzyć ogniwa w swoim starym łańcuchu i na taką samą długość skrócić nowy łańcuch. W tym wpisie przeczytasz więcej o dobieraniu długości łańcucha.

Jak zdjąć łańcuch w rowerze

Rozkuwanie łańcucha

Do wymiany łańcucha będzie potrzebny skuwacz, który działa jak małe imadło. Wkładasz w odpowiednie miejsce łańcuch, skręcasz imadełko, a pin łączący ogniwa łańcucha powinien wysunąć się bez większego problemu. W ten sposób zdejmiesz stary łańcuch, a także skrócisz łańcuch do odpowiedniej długości.

Skracając łańcuch pamiętaj o tym, że jeżeli nie masz spinki, musisz po jednej stronie łańcucha zostawić wewnętrzne ogniwo, a po drugiej stronie zewnętrzne, tak by dało się je połączyć. Jeżeli chcesz założyć spinkę, zostaw po obu stronach wewnętrzne ogniwa – spinka je wtedy złączy, działając jak zewnętrzne ogniwo.

Jeżeli nie używasz spinki, to z nowym łańcuchem powinieneś otrzymać pin, który go złączy (ale nie z każdym łańcuchem, bo np. SRAM dołącza swoją teoretycznie jednorazową spinkę PowerLock). Załóż łańcuch, przewlekając go przez przerzutki i tryby. Następnie złącz ze sobą jego dwa końce – będzie Ci łatwiej, jeżeli zsuniesz łańcuch z zębatki na korbie. Teraz wsuń pin łączący i nałóż skuwacz na łańcuch w ten sposób, by bolec skuwacza mógł wepchnąć pin do środka łańcucha. Następnie kręcąc imadełkiem – wsuń pin w łańcuch. Gotowe.

Poniżej znajdziesz wideo, w którym pokazuję jak rozpiąć i spiąć łańcuch.

Smarowanie nowego łańcucha

Nowy łańcuch warto naoliwić, ponieważ fabryczny smar, jest nałożony tylko po to, aby łańcuch nie rdzewiał leżąc w sklepie. Na ten temat toczyła się burzliwa dyskusja we wpisie o głupotach jakie możemy usłyszeć w sklepie rowerowym. W każdym razie ja używam własnego smaru :)

 

Pozostałe wpisy, w których pisałem o łańcuchach rowerowych:

1. Czyszczenie i smarowanie łańcucha

2. Kiedy i jak wymienić łańcuch

3. Jak dobrać długość łańcucha rowerowego

4. „Twardość” łańcucha, a kaseta

5. Spinka do łańcucha

6. Rower bez łańcucha

7. Jaki łańcuch do roweru kupić

Skomentuj Łukasz Przechodzeń - Rowerowe Porady Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

 

98 komentarzy

  • „Nowy łańcuch warto dobrze naoliwić, ponieważ fabryczny smar, jest nałożony tylko po to aby łańcuch nie rdzewiał leżąc w sklepie. „

    W dobrym serwisie rowerowym w moim mieście dowiedziałem się, że nowego łańcucha nie powinno się smarować, oliwić, gdyż ten preparat nałożony fabrycznie jest naprawdę dobrej jakości i warto, żeby łańcuch trochę na nim popracował.

    To jak to w końcu jest?

    • Smar jest dobrej jakości ale jest w miejscach, które mają być nasmarowane w czasie pracy + w miejscach, które ma chronić tylko w czasie przechowywania. Do pracy należy zmyć smar ze wszystkich zewnętrznych powierzchni ale tak, żeby go nie wypłukać z łożysk tuleja-sworzeń. Czyli nie zanurzać w rozpuszczalniku a tylko czyścić szmatką lekko zwilżoną rozpuszczalnikiem.
      Powierzchnie kół łańcuchowych stykające się z łańcuchem mają być suche – wolne od smaru – podobnie boki łańcucha.

  • Moim zdaniem jeżeli łańcuch jest niedawno wyprodukowany – to oczywiście można go nie smarować.
    Ale w naszych sklepach różnie bywa, części czasami leżą dość długo. I w sumie o takim łańcuchu pisałem.
    Na pewno nic się nie stanie jeżeli pojeździ się trochę bez posmarowania, ale ja dla pewności przetarłbym go dobrze szmatką i jednak trochę nasmarował.

  • Witam,

    uprzejma prośba o poradę w ww. temacie. Otóż zakupiłem używany rower, ale cały napęd jest w bardzo dobrym stanie- korba i kaseta wyglądają jak nowe. Jednak występował mały problem podczas zmiany biegów tj. czasami nie przeskakiwał łańcuch na koronkach kasety i trzeba było mocno dociągać dźwignie manetki. W serwisie rowerowym stwierdzili, że przerzutka tylna jest dobrze wyregulowana- łańcuch nie spadał ani nie ślizgał się na kasecie. Prawdopodobnie to łańcuch był źle eksploatowany ponieważ już był wyciągnięty- zalecili jego wymianę, żeby nie niszczyć reszty napędu, jego czyszczenie podobno nie przyniosłoby efektu.
    Po wymianie biegi zmieniają się super i mam wrażenie jakby cały napęd był bardziej sztywny.

    Pojawił się jednak nowy problem z bardzo głośną i irytującą pracą łańcucha- podobno musi się dotrzeć do napędu i się wyciszy.
    Chciałem się upewnić czy faktycznie taki hałas po każdej zmianie łańcucha jest normalny i po ilu kilometrach będzie cicho :)

    Dodam, że lepszego serwisu rowerowego w okolicy raczej nie znajdę, nowy łańcuch jest shimano (dobrej jakości), został przez nich nasmarowany, a przejechałem na nim jakieś 120 km.

  • Hej, sprawa wygląda tak – jeśli nowy łańcuch został założony do starej kasety – może pojawić się problem ich „spasowania”. Ząbki kasety są już w pewnym stopniu wyrobione, łańcuch jest nowy, więc zawsze istnieje ryzyko głośnej pracy itd.

    Teraz istnieją dwa scenariusze. Albo oba komponenty nie dopasują się i niebawem pożegnasz się z kasetą. Albo się dopasują i będzie wszystko grało.

    Warto za jakiś czas, za kolejne 100 km wytrzeć dobrze łańcuch i znowu nasmarować dobrą oliwką do łańcucha rowerowego. Możesz spróbować też teraz lekko kapnąć trochę takiego olejku na kilkanaście oczek łańcucha, może to pomóc w wyciszeniu napędu.

  • Kilka dni temu wymieniałem łańcuch i po otwarciu opakowania okazało się że łańcuch pokryty jest jakimś bardzo lepkim olejem (chyba konserwującym). Nie odważyłem się założyć go na napęd bez przepłukania w benzynie ekstrakcyjnej, wysuszenia i pokrycia świeżym preparatem. W takim stanie jak był zapakowany po kilku kilometrach cały byłby pokryty piachem i brudem.

    Myślę więc że faktycznie smarowanie łańcucha przez producenta ma na celu jego zakonserwowanie do transportu i sprzedaży. Warto chyba też wymyć nowy łańcuch w przypadku stosowania innych preparatów do smarowania (w moim przypadku Ceramic Wax Lube).

  • @Roman – po nasmarowaniu łańcucha dobrze jest odczekać trochę czasu, aż oliwka zostanie wchłonięta przez łańcuch, a następnie przetrzeć go jeszcze trochę szmatką.

    Łańcuch musi być nasmarowany wewnątrz, a na zewnątrz powinien być w miarę możliwości suchy.

  • Oczywiście, zgadza się, tak też było to wykonane. Po nałożeniu preparatu (w sposób zalecany przez producenta Finish Line) odczekałem godzinkę zanim wyjechałem na przejażdżkę. Podoba mi się idea preparatu wax lube, preparat wysycha tworząc suchą parafinową warstwę nie „łapiącą” kurzu i piasku.

  • Dziękuję za odpowiedź- mam nadzieję, że łańcuch jednak się dostosuje do kasety i nie będzie jej trzeba wymieniać na nową, bo wtedy rozumiem będzie trzeba założyć znowu nowy łańcuch :)

  • Łukasz, jak często należy wymieniać łańcuch? Jeżdżę dużo ale głównie po mieście (szosa + ścieżki/chodniki), generalnie asfalt, a nie grunt. Zdarza mi się jeździć na deszczu. Oglądałem już różne filmy instruktażowe, gdzie serwisant poleca wymieniać łańcuch co 1000 km. Dla mnie to jakaś masakra, bo robię ok. 4k w sezonie, czyli 4 łańcuchy rocznie? Co sądzisz?

  • @Machu – hej, łańcuch należy wymieniać gdy zaczyna się wyciągać. Tak, by nie zaczął niszczyć zębatek. Dużo zależy od stylu jazdy, ale niektórzy muszą zmieniać częściej niż 1000 kilometrów.

  • Witam,
    mam mały problem z łańcuchem i nie wiem skąd się wziął ani jak sobie z tym samodzielnie poradzić. Otóż kilka dni temu postanowilam wyczyścić rower (zwykła szmatka i rozcienczone mydło Shimano), przy okazji przetarlam łańcuch rozpuszczalnikiem Shimano i dałam po kropelce smaru na każde ogniwo, po paru minutach starłam nadmiar ściereczką kręcąc pedalami. Wydaje mi się, że wszystko zrobiłam dokładnie, ale po tym zabiegu coś zaczęło trzeszczec i chrobotac podczas jazdy, przed myciem rower chodził cichutko. Nie wiem czy coś zrobiłam nie tak? Będę wdzięczna za podpowiedź skąd takie hałasy i jak się ich pozbyć.

  • @Filipowna – sprawdź przy okazji czy kółka od tylnej przerzutki są czyste, one bardzo lubią się brudzić.

    Przyczyn może być kilka, ale ja stawiałbym w pierwszej kolejności na zużyty łańcuch. Mogło być tak, ale to tylko moja spekulacja, że jeśli łańcuch był bardzo brudny, to prześlizgiwał się trochę po trybach i nie było słychać tego, jak głośno już pracuje.

    To może być jedna z przyczyn, ale trzeba by było sprawdzić czy się wyciągnął.

  • Witam Łukaszu potrzebuję małej porady odnośnie wymiany łańcucha. Łańcuch ma przejechane około 2500km regularnie smarowany i czyszczony. Cały napęd to 10 rzędowy zestaw Shimano XT pracuje idealnie nic nie przeskakuje biegi wchodzą bdb natomiast patrząc na przymiar wypustka wpada już w łańcuch czyli nadaje się do wymiany. Nie wiem co zrobić skoro wszystko pracuje bez zastrzeżeń – jedyne co może ciut głośniej na częściej używanych przełożeniach. Nie wiem co zrobić czy wstrzymać się i jeździć przez zimę bo trochę szkoda mi zakupu nowego zestawu na jesień-zima tym bardziej że będzie już też wymiana kasety czy przepękać do wiosny? Boję się jedynie zerwania łańcucha bo jeśli chodzi o samą pracę jak wspomniałem bez zastrzeżeń.

    • Jeżeli masz już w planach wymianę kasety, to zawsze możesz pojeździć „do zarżnięcia” czyli póki łańcuch nie zacznie przeskakiwać. Oczywiście też nie za długo, żeby nadmiernie nie zużyć zębatek na korbie.

  • Mamy pytanie. Założyłem nowy łańcuch w rowerze, osprzęt Shimano Deore XT. Mam wrażenie jakby chodził mniej płynie, poszczególne biegi wskakują gwałtownie (przerzutka reaguje prawidłowo i szybko) a nie płynie jak w starym łańcuchu między poszczególnymi przełożeniami. Czy to może być wina jeszcze nie „wyrobionego” łańcucha?

    • Hej, łańcuch nasmarowałeś? Może to być kwestia tego, że ząbki na kasecie już się wytarły w większym stopniu i po prostu nie działa to tak, jak z nową kasetą. Jeżeli tylko łańcuch sam nie przeskakuje pomiędzy przełożeniami, to ja bym jeździł i liczył na to, że gdy łańcuch zacznie się wyciągać, to się „dopasuje” do kasety. No i warto już się zastanawiać nad wymianą kasety na nową, przy następnej wymianie łańcucha.

      • Tak, oczywiście że przesmarowałem. Napęd ma przejechane 4.600 km, regularnie czyszczony i smarowany. Łańcuch wymieniałem bo na przymierze 0.75% naciągnięcia już wpadało ale 1% był jeszcze zapas. Czy to możliwe że po takim przebiegu tylna kaseta już uległa tak dużemu zużyciu?

        • A, czyli to pierwsza kaseta. Nie no, powinna dać jeszcze radę, zwłaszcza jeżeli to kaseta XT, a nie jakaś Acera.

          W takim razie obserwuj co będzie się działo dalej, ale myślę, że niedługo będzie okej.

    • Jeżeli kaseta jest 9. rzędowa i łańcuch jest pod 9. rzędów, to na pewno będą do siebie pasować. CN-HG93 z tego co pamiętam to najwyższy model Shimano, więc będzie Ci się wolniej wyciągał, niż tańsze modele.

  • Zdemontowałem przerzutki na swoim 'wspaniałym’ rowerze (dość powiedzieć, że to były Tourney’e, więc strata żadna;)) i chcę dojeździć na nim jeszcze kawałek tego sezonu zanim nie zaoszczędzę na coś z wyższej półki. Oczywiście zmiana łańcucha to mus. Raz już źle skróciłem nowy łańcuch (przez co za lekko się pedałowało, mimo że łańcuch był dość dobrze naprężony), zamówiłem nowy (Shimano 6/7/8-fach CN-HG71C, 116 ogniw) i mam pytanie, mając nadzieję że tu coś możesz podpowiedzieć Łukasz- na które zębatki ustawić łańcuch by rower jechał szybciej? Tzn. żeby nie pedałować jak oszalały, a rower stoi prawie w miejscu// dodam, że to już w zasadzie 'składak’ a nie 'góral’ :-)… gdzieś czytałem o tym na blogu, ale zapomniałem gdzie i wolę dopytać, żeby znowu nie zrobić źle. Z góry dzięki za ewentualną odpowiedź.

    • Cześć, w sumie sam odpowiedziałeś sobie na zadane pytanie :)

      Trzeba jeździć na takim przełożeniu, aby z jednej strony nie kręcić „jak oszalały”, ale z drugiej strony aby nie naciskać na pedały za mocno. I nie ma jednego przełożenia, na którym się tak będzie jechało :) Od tego są przerzutki, aby ich używać. Co chwila zmienia się nachylenie terenu, siła wiatru, jakość nawierzchni.

      I przełożenie trzeba dostosować do tego co mówią Ci nogi. Oczywiście pamiętając o tym, aby nie krzyżować zbyt mocno łańcucha. Czyli nie jeździć na dużej tarczy z przodu i dużych zębatkach z tyłu. I odwrotnie, małej tarczy z przodu i małych zębatkach z tyłu.

      Obejrzyj odcinek o kadencji, w nim co nieco opowiedziałem jak powinno się jeździć.

      https://www.youtube.com/watch?v=g_au4YfxGfg

  • Witam, chciałbym podzielić się swoją opinią dotyczącą wymiany łańcucha i napędu :) Od paru lat jeżdżę na rowerze wszędzie gdzie się da, przez cały rok, w każdych warunkach i każdym terenie, zajeździłem już masę różnych napędów i nigdy kupując nowy nie wybierałem identycznej konfiguracji, starałem się dobrać idealny zestaw, a priorytetem była trwałość i bezawaryjność. Moja obecna konfiguracja to korba 9 rzędowa shimano m510 (klasy deore) 44 32 22 + kaseta shimano hg51 8 rzędowa + łańcuch KMC X8.99 silver (odpowiednik nieprodukowanego już shimano hg90) + z tyłu przerzutka Altus RD M310 (postawiłem na ten model, gdyż jako ostatni na rynku oferuje duże i trwałe 15 i 13 zębowe kółka). Obecnie mam zrobione od końca lutego 4 tys. km (po wymianie napędu po zimie). Sprzęt działa idealnie i po 4 tys. nosi niewielkie ślady zużycia, napęd na łańuchu hg40 po takim przebiegu nadawałby się już do wymiany. Dlatego uważam, że lepiej jest kupić tańszą kasetę nawet tanią hg30 czy hg40 i do tego super łańcuch niż odwrotnie, a eksperci którzy nie polecają twardego łańcucha do miękkiej kasety niech nie gadają bzdur :) Twardszy łańcuch, w pełni niklowany jest dużo trwalszy, dłużej wytrzyma, później się rozciągnie i poźniej zryje cały napęd.
    P.S. 1. Korba 9 rzędowa oczywiście jest kompatybilna z napędem 8 rzędowym :)
    PS. 2. Postawiłem na 8 rzędów, bo jest to maksymalny rozmiar kasety, która się mieści na standardowy bębenek ( nie 9 rzędów–> upchane cieńsze koronki, cieńszy łańcuch –> gorsza trwałość, 7 rzędów –> niepotrzebna podkładka za kasetą)

    • To ja tylko dodam, że „twardość” łańcucha to mit. Łańcuchy różnią się wykończeniem tak jak piszesz, ale twardość mają tę samą.

      Zresztą więcej opowiadam tutaj:

      https://www.youtube.com/watch?v=o0KZRVrW9Sk&ab_channel=RowerowePorady

  • Cześć.
    Moje pytanie, to jak założyć łańcuch, skoro ma on napisy po obu stronach a poradniki zalecają, żeby po wewnętrznej było bez napisu a po zewnętrznej z napisem. Jest to łańcuch shimano CN-HG40. Swoją drogą dodam, że przy skracaniu go o dwa ogniwa objechał mi się gwint na skuwaczu za 2,5 funta. Mój wniosek jest taki, że po prostu łańcuch shimano jest zrobiony ze stali o większej twardości niż sam skuwacz. Rozumiem, że taki skuwacz wyrzucić.
    Dzięki
    Damian

    • Cześć, jeżeli chodzi o napisy, to dotyczy tylko kierunkowych łańcuchów Shimano. CN-HG40 nie jest kierunkowy i nie ma znaczenia jak go założysz.

      Jeżeli coś jest nie tak ze skuwaczem, to polecałbym go wymienić.

  • Cześć.

    Moje pytanie, to jak założyć łańcuch, skoro ma on napisy po obu stronach a poradniki zalecają, żeby po wewnętrznej było bez napisu a po zewnętrznej z napisem. Jest to łańcuch shimano CN-HG40. Swoją drogą dodam, że przy skracaniu go o dwa ogniwa objechał mi się gwint na skuwaczu za 2,5 funta. Mój wniosek jest taki, że po prostu łańcuch shimano jest zrobiony ze stali o większej twardości niż sam skuwacz. Rozumiem, że taki skuwacz wyrzucić.

    Dzięki

    Damian

  • Proszę o radę, łańcuch jak pracuje na przedniej średniej zębatkce, tył 7,6,5 jest cichutko, jeżeli z przodu zmienimy na duża zębatkę strasznie cyka, halasuje..

    • Cześć, obstawiam niewyregulowaną przednią przerzutkę. Zobacz czy po zmianie na dużą tarczę, łańcuch nie ociera o wózek przedniej przerzutki.

      • Na ten element zwróciłem uwagę w pierwszej kolejności. Łańcuch został wyszejkowany, nasmarowany i jest troszkę lepiej. Rower jest żony, także byłem zmuszony sprawę załatwić ?
        Na razie małżonka nie mówi, że „rower mi się rozpada”

  • To ja mam pytanie takie: czy jest roznica w limitach przebiegow przy regule „trzech lancuchow” miedzy rowerem szosowym a rowerem MTB?
    Moj guru techniczny od rowerow twierdzi, ze tak. I on zaleca czestsza rotacje w przypadku roweru MTB w porownaniu do roweru szosowego.
    Jest tez jeszcze jedna rzecz, ktorej w tym temacie nie poruszono: mianowicie styl jazdy. Wydaje sie, ze jesli ktos jezdzi tylko rekraacyjnie z rodzinka, dziecmi czy przyjaciolmi, to ten limit 500 km mozna zdecydowanie wydluzyc. Jesli natomiast ktos jezdzi sportowo, uczestniczy w wyscigach, trenuje ostro to oczywiscie ten limit nalezaloby zmnieszyc.

    • Tak, oczywiście, trzeba to dopasować do stylu jazdy.

      Jeżeli ktoś jeździ rekreacyjnie, to najlepiej po prostu pilnować momentu, w którym trzeba zmienić łańcuch. Jazda na trzy łańcuchy, przy niedużych przebiegach, jest szczerze mówiąc zawracaniem gitary.

      No i jeżeli mamy łańcuch za 25 zł, który wyciąga się często już po 1000 km, wtedy można rozważyć drugą metodę, którą opisałem, czyli „na zarzyn” :)

      Natomiast jeżeli ktoś chce jeździć, wymieniając łańcuchy w ten sposób, sam musi ustalić, chociażby z obserwacji, jak często musi je zmieniać.

  • Mój napęd to 10rz. Używam 3 łańcuchy KMC X10.93. Zmieniam rotacyjnie co 200-300 km, myty w benzynie ekstrakcyjnej odłożony czeka na swoją kolejkę. Pierwszy padł przy 4000km, rozciągnięty na odcinku 60cm. Pozostałe mają po 4500km i działają. Spinka sram. Smarowane po założeniu jedna kropla smaru na pin, ciągle ten sam kierunek. Jazda szosa.

    • Zastanawiam się, czy nie lepiej byłoby smarować łańcuch po wyczyszczeniu (i odparowaniu benzyny). Olej będzie zabezpieczał łańcuch. Ale to tylko moja luźne przemyślenie, sam się zastanawiam, czy to cokolwiek da, tym bardziej, że przejechanie tak często zmieniane łańcuchy, zwykle długo nie leżą :)

  • Od dobrych 5-6 lat mój zestaw to kaseta 7 rzędowa + łańcuch od Shimano (najczęściej HG 41), który wystarczy mi na 6-8 tysięcy km (jeżdżę do pierwszego przeskakiwania)
    Wydaje na ten tandem niespełna 80 zł, czyli stosunkowo niewiele jak na cały sezon, bo tyle gdzieś zazwyczaj jeżdżę. Wycieczki od 20 do 100 km (kiedyś do 200 km), czasem jakiś sprint.
    Ale na jedna rzecz nie żałuje, to dobry smarowidło. Używam zielony Finish Line, Kiedyś był to olej teflonowy i czerwony olej do pilarek spalinowych.
    Łańcuch jak i kasetę staram się zużywać równomiernie, nie krzyżuję go zbyt mocno podczas jazdy, co kilka wycieczek napęd jest czyszczony i smarowany.

    Fajnie że pokazałeś przymiar. Nie mam takowego duperelka i chętnie zakupię go do mojego domowego warsztatu
    Wszystkiego Dobrego w Nowym Roku 2018

  • Witam. mam rockraydera 540. Podczas przyspieszania na nierównościach mój altus zmienia mi biegi poczym wszystko wraca do normy. Może to łańcuch jest za dlugi? A może przerzutka jest kiepska.?

    • Cześć, jaki przebieg ma rower?

      W pierwszej kolejności sprawdziłbym, czy łańcuch się nie wyciągnął (przymiar kosztuje 10 zł i przyda Ci się nieraz). Jeżeli chodzi o długość łańcucha, to znajdziesz na blogu wpis, w którym opisałem, jak sprawdzić jakiej długości będzie potrzebny.

    • Możesz wymienić, jeżeli tylko będzie to Deore do 7/8/9-rzędowego napędu. 10-rzędowa wersja nie będzie współpracować z Twoją manetką.

  • Witajcie. Chyba mam do wymiany w starym Krosiwie A6 łańcuch (KMC Z9900), metoda linijkowa „na oko” pokazała co prawda ~0,05″-0,07″ na 10 calach łańcucha więc teoretycznie jeszcze jest czas ale właśnie zaczął przeskakiwać przy zmianie na najczęściej używanych biegach (7-9). Tych łańcuchów chyba nie ma już w obiegu, co zamiast niego? PC951? Liczę że obejdzie się bez wymiany kasety (PG950), ten zestaw ma za sobą 2500-3000 km.

    • Cześć,
      wpisałem w Google nazwę łańcucha i znalazłem go: https://www.ceneo.pl/17052756#crid=201815&pid=7269

      Kup sobie przy okazji przymiar do łańcucha, kosztuje ok. 10 zł, a będzie wygodniejszy i szybszy niż mierzenie łańcucha linijką.

      Łańcuch SRAM PC-951 to najniższy model od SRAM-a, dorzuciłbym 10 złotych do wyższego modelu PC-971.

      • Przymiar w międzyczasie dojechał, wpada cały na 1% więc metoda linijkowa była niezbyt dokładna albo ten tani przymiar jest taki sobie :)
        Nie wiem jak ja szukałem tego KMC, gdzie bym nie kliknął to nie było tego łańcucha, więc uznałem że już go nie robią… Dzięki za podpowiedź, niestety zamówiłem już 951 i teraz jestem w kropce. Co byś zrobił na moim miejscu? Zamawiać 971 a 951 odsprzedać? Zakładać 951 do starej kasety, próbować pojeździć do zimy (myślę że zrobię jeszcze ~1500 km) a nowy sezon zacząć od wymiany kasety i kupna nowego łańcucha? Założyć nową kasetę z 951 i po prostu jeździć?

        • Nie sprzedawaj, nie ma sensu. Po prostu załóż i jeździj na nim, dopóki przymiar nie pokaże, że czas na wymianę.

          Natomiast jeżeli po jego założeniu i przejechaniu 50-100 km, łańcuch będzie przeskakiwał po kasecie, no to kaseta też będzie do wymiany, być może poprzedni łańcuch już ją zniszczył.

          Ja robię tak, że właśnie najpierw zakładam nowy łańcuch i obserwuję. A jeżeli mam starą kasetę i nie jestem jej pewny, to zamawiam nową razem z łańcuchem i nawet jeżeli nie założę jej od razu, to ona sobie spokojnie czeka na swoją kolej :)

          • Wróciłem z serwisu, serwisant zmienił łańcuch tyle że go nie skrócił, twierdził że nie było potrzeby tymczasem stary miał 108 ogniw, nowy jeśli wierzyć opakowaniu ma 114… Jakie mogą być objawy zbyt długiego łańcucha? Czy nie będzie przeskakiwał na kasecie sugerując że i ona do wymiany?

          • Sprawdź sobie matematyczną metodę z tego wpisu: https://roweroweporady.pl/jak-dobrac-dlugosc-lancucha-rowerowego/

            Jeżeli wyjdzie Ci 108, to znaczy, że łańcuch nadaje się do skrócenia. Warto kupić sobie skuwacz do łańcucha i wymieniać łańcuch samemu. To prosta sprawa, a zaoszczędzisz na serwisie (pieniędzy i czasu).

          • Sprawdziłem, 43cm, 44 i 32 zęby, wychodzi 108. Czy to przeskakiwanie może być spowodowane zbyt długim łańcuchem?

          • Może, ale nie musi. Tak czy owak bym go skrócił w takim razie.

          • Skróciłem ale kasetę i tak trzeba było wymienić, niektóre zęby już mocno ostre były. Tak w ogóle, kaseta jest rozbieralna, można gdzieś dokupić pojedyncze zębatki do wymiany w kasecie?

          • Można. Wpisz model kasety na Allegro i w Google. Kwestia policzenia, czy to się w ogóle opłaca :)

          • eh, chyba środkowa tarcza z przodu też do wymiany bo przeskakuje na niej przy mocniejszym dociśnięciu, budżet już przekroczony a tu wychodzi następna dziura:/

          • w piątek pierwszy raz czyszczony, wykąpany w benzynie, wysuszony, nasmarowany, krótka przejażdżka, dzisiaj (niedziela) wybieram się na następną, patrzę a łańcuch rudy…
            wcześniejszy był niklowany i tego problemu nie było, przejmować się jak ruda tylko z zewnątrz?

          • Uuuu, a co to za łańcuch? Na pewno rdzy bym nie zostawiał na łańcuchu.

          • Witam.potrzebuję wydłużyć łańcuch Shimano o kilka ogniw ale mam do dyspozycji kilka ogniw łańcucha kmc. Macie może info lub doświadczenie czy można połączyć łańcuchy z innych firm? Oba łańcuchy 10biegowe w tej samej kat. cenowej.

  • Cześć,
    Mój pierwszy post na Twoim blogu.
    Chcę się podzielić moimi doświadczeniami z doborem łańcucha. Mam kasetę 8s. zmieniłem ostatnio korbę „na kwadrat”, która była oryginalnie założona do roweru, na nową Tiagrę 50/34, na łożyskach zewnętrznych HTII. Korba jest dedykowana do 10 przełożeń. Ze zmianą korby czekałem do czasu wymiany łańcucha i kasety. Po wymianie okazało się, że standardowy łańcuch oczywiście pasuje do korby ale ma się wrażenie jakby jego „pływania” po korbie. Ciężko to opisać, ale w nogach czuć, że łańcuch „chodzi” lewo-prawo na korbie na dużym blacie. Na małym nie ma tego problemu. Zmieniłem łańcuch na 9s (szerokość wewnętrzna taka sama jak 10s, a sporo tańszy) i problem ustąpił. Łańcuch 9s na kasecie 8s chodzi bez żadnego problemu i na korbie również.
    Mam nadzieję, że moje doświadczenie się przyda.

    Pozdrawiam!

      • Hej,
        Do kasety 8s łańcuch 9 i 10s są ok. Jednak łańcuch 8 rzędowy nie pracuje dobrze na korbie 9 i 10 rzedowej. Jest za szeroki w wymiarze wewnętrznym.

  • Cześć.Jestem na etapie wymiany łańcucha.Jeżdżę wyłącznie rekreacyjnie .Canyon nerve 8.0.Pierwotnie był CN-HG701 11 rz..Napęd w całości XT 3×11.Czy kupić taki sam(ok 105PLN) na Allegro.Czy może tańszy KMC X11.93?A może jakiś lepszy?Cena w zasadzie nie gra roli,ale…

    • Hej, a byłeś zadowolony z dotychczasowego łańcucha? Jeżeli tak, to ja wychodzę z założenia, że zwycięskiego składu się nie zmienia.

      Z drugiej strony, zawsze możesz kupić tego KMC i osobiście przetestować. KMC zresztą jest podwykonawcą Shimano z tego co wiem :) Nic złego się nie stanie, najwyżej szybciej (a może właśnie wolniej), wymienisz go na kolejny.

  • Czy spinkę należy wymienić wraz z każdą zmiana łańcucha na nowy, a w przypadku rotacji łańcuchami każdy łańcuch ma mieć swoja spinkę?

  • Łukasz, szybkie pytanie.
    W tribanie 100 mam wolnobieg Shimano 14- 34, 7 rzędowy plus jakiś tani łańcuch i korbę 48T „no name”.
    Są dwie opcje – albo jechać do zarżnięcia napędu na 1 łańcuchu, bądź zmieniac łańcuch w razie wyciągnięcia co 1000 km. Za pierwszą opcją przemawia fakt, że kiedyś chciałbym zmienić korbę na 2 rzędową, za drugą to że łańcuch zmieniam sam, a do wolnobiegu nie mam narzędzi.

    CO wydaje Ci się bardziej opłacalne?

    • Z mojego doświadczenia wynika, że wymieniając łańcuch, gdy ten zacznie się wyciągać, zębatka z tyłu pociągnie dłużej, niż gdybyś chciał jeździć do zarżnięcia. Zużyty łańcuch szybciej ściera zęby na kasecie/wolnobiegu. No chyba, że nie będzie Ci przeszkadzał przeskakujący po trybach łańcuch :)

  • Cześć, jeździłem na jednym łańcuchu aż przymiar pokazał mu 1% rozciągnięcia, po czym go wymieniłem. Po wymianie nowy łańcuch zaczął przeskakiwać na popularnych przerzutkach, jakby kaseta była zużyta. Czy to znaczy, że mam przymiarki do bani (istotnie kupiłem najtańszy), czy może nie powinienem był czekać aż to 1% zużycia z wymianą, czy moze skaszaniłem coś innego? Jakie masz doświadczenie? Ja zmieniałem lancuch pierwszy raz, wiec mogłem oczywiście coś zrobić mniej dobrze niż należy. ..

    • Cześć,
      wychodzi na to, że wymieniłeś łańcuch za późno. To pierwsza sprawa, druga jest taka, że po założeniu nowego łańcucha, trzeba trochę pojeździć, żeby się „ułożył” do tego co zastał w napędzie. Jeżeli po kilkudziesięciu kilometrach nadal będzie problem,
      wtedy trzeba myśleć o wymianie kasety.

      • Dzięki za wskazówkę. Teraz zastanawiam się, kiedy wymieniać łańcuch w przyszłości, żeby sytuacja się nie powtórzyła… Teraz zrobiłem 3300 km i zmierzyłem rozciagniecie 1%, dlatego wymieniłem łańcuch. Czy po rozciagnieciu łańcucha do 1% kaseta powinna być w porządku i następnym razem mogę wymienić tylko trochę wczesniej, czy raczej trzeba celować w jakieś max 1000km do wymiany żeby nie ryzykować zużycia kasety? Nie wiem, czy ktoś praktykuje jazdę do 1% wyciągnięcia, czy tylko na 3 łańcuchy albo do zajechania napędu?

        • Nikt nie ma w domu laboratorium i nie ma sensu się tym aż tak przejmować :) Jeżeli chcesz jeździć na jednym łańcuchu, warto wymieniać go gdzieś pomiędzy 0,75 a 1% wyciągnięcia. I sensowny łańcuch powinien wytrzymać więcej niż 1000 km :)

  • Witajcie. Mam pytanie o wymianę łańcuszka w moim rydwanie. Kross Evado 9, kupiony nowy pod koniec kwietnia, a więc ma 2,5 miesiąca dopiero. Przejechane niecały 1000 km. Napęd to grupa Deore trekkingowa, łańcuch to CN-HG54. Kupiłem w Decathlonie przymiar – raczej z ciekawości co mi pokaże i …. przymiar wpada z jednej strony całkowicie, z drugiej tak pomiędzy 0,75 a 1. z pisma obrazkowego na opakowaniu przymiaru wnioskuje że wg tego należy natychmiast wymienić łańcuch a w zasadzie również powinno sie wymienić kasetę… No to drugi test – klasyczne odciąganie łańcucha od największej tarczy na korbie (tak się kiedyś sprawdzało jak przymiarów nie było :) i co – i odchodzi o niemal pół centymetra… Ja sie pytam co jest ???? Czy te łańcuchy to aż taka plastelina?? Rower sporo przejechał jak na taki okres ale w końcu grupa Deore to nie początek al emniej więcej środek więc spodziewałem sie większej trwałości … Co mam teraz założyć ?? Jaki 10 rzędowy łańcuch mi podejdzie i nie rozciągnie się znów po paru setkach ??

    • Cześć,
      cóż, tak niestety jest, zwłaszcza jeżeli jeździ się siłowo, a nie kadencyjnie: https://roweroweporady.pl/kadencja-na-rowerze-czyli-co-amator-musi-wiedziec/

      CN-HG54 kosztuje 50 zł, więc to nie jest wysoka półka. Do tego kwestia czy smarowałeś go w międzyczasie.

      Kasety nie będzie trzeba wymieniać, jeżeli tylko wymienisz łańcuch na czas. Przyzwoita kaseta powinna wytrzymać co najmniej 2-3 łańcuchy.

      Ja bym kupił łańcuch (albo od razu dwa) Shimano HG95, kosztuje ok. 80 zł, wystarczy na pewno na dłużej niż HG54. Dodatkowo można jeździć na 2 (niektórzy jeżdżą nawet na 3) łańcuchy. Tzn. np. przy każdym czyszczeniu zakłada się ten drugi i tak na zmianę.

      • Hej Łukasz – dzięki za odpowiedź…
        Wiem żę HG54 jest dość podstawowym modelem i do najtrwalszych nie należy ale mimo wszystko taki przebieg to trochę żenada… Łańcuch smarowany był rzecz jasna dość często (FL czerwony, co 50-60km, jazda bez błota i w zasadzie po płaskim). Siłowo też nie jeżdżę- kadencję mam w granicach 80-kilka…Przy większej mi już tyłek skacze :)

    • 10. rzędowe grupy to jedyne, gdzie Shimano rozdzieliło łańcuchy na szosowe i MTB. Tak więc CN-6701 jest dedykowany do napędów szosowych, niemniej myślę, że i z napędami MTB powinien działać, ale jeżeli jeszcze nie kupiłeś łańcucha, dobierz go do reszty napędu.

  • Dobry wieczór panie Łukaszu. Czy może mi Pan podpowiedzieć czy można jeździć na łańcuchu z takimi wypustkami po bokach bolce wystające lekko łańcuch s20 takie było oznaczenie do Kross trans 2.0 14-28tyl 7 rzędów przód 28-38-48 3 rzędy. Jestem łysy w tym temacie a wymieniłem wolnobieg na jakiś tani nie Shimano bo na jesień/zimę chyba wystarczy. Boję się że będzie obcierał. Łańcuch jest chyba taki sam wąski ale bolce lekko wystają.

    • Cześć,
      znalazłem go na zdjęciu i faktycznie sworznie/bolce łańcucha lekko odstają po bokach. Dawno takiego łańcucha nie widziałem, ale jeżeli to łańcuch rowerowy, to powinien działać. A jak będziesz go kiedyś wymieniać na nowy, polecam jednak zaopatrzyć się coś np. od Shimano. Nie musi to być topowy łańcuch za 50 zł – CN-HG71, ale chociaż CN-HG40 za 20 zł.

  • Witam autora i czytelników.
    Tak się zastanawiam nad „wiarygodnym/precyzyjnym” pomiarem łańcucha przy użyciu takowego przyrządu, mianowicie łańcuch składa się także z tulejek i obracających się na nich rolek i to miejsce uważam za szczególnie narażone na „wycieranie się” i powstawania większego luzu.
    I teraz pytanie, na ile faktycznie rozciąga się łańcuch a ile jest w tym zasługi większego luzu na rolkach? Przyrząd jest krótki i mierzy, dajmy na to 5 odcinków – 1 % w tym przypadku to ~ 1,25 mm (według Twojego wyliczenia w tekście).
    Ciekawe jak wychodzi ten 1% na przyrządzie kontra 10 odcinków zmierzonych suwmiarką i 20 mierzonych centymetrem.
    Pozdrawiam.

    • Przymiar właśnie to sprawdza. Same boczne „blaszki” raczej się nie rozciągają, to „wyciąganie się” łańcucha, jak się popularnie mówi, dotyczy powstawania luzów na rolkach i ich wycierania się.

      A rower to nie jest laboratorium :) Wymienisz łańcuch ciut za wcześnie lub za późno, to strata nie będzie specjalnie dotkliwa. Oczywiście można samodzielne wykonać więcej pomiarów i porównać różne metody.

      • Witam autora i czytelników.

        Na wstępie dziękuję za odpowiedź; tak jak przypuszczałem, chodzi o powstały luz a nie o faktyczne rozciągnie materiału bocznych blaszek – nie wiem czy ktoś ma tyle mocy w nogach :) chociaż z drugiej strony to kto wie? Wychodzi na to, że muszę się w taki zaopatrzyć i skontrolować stan łańcucha.

        Z wyrazami szacunku

  • No to ja z dalszym pytaniem o łańcuch – rozkułem stary, wymieniłem na nowy. Rower fajnie śmigał, przez ok. 150 kilometrów. Po czym zonk – łańcuch zaczął przeskakiwać gorzej niż stary. Rower nie jest przemęczany w ekstremalnych warunkach – to typowo miejski pojazd z Nexusem 8, a więc nic nie pomoże przerzucenie na inny bieg :( Sprawdziłem regulację przerzutki – wygląda na niemal idealną, takie kontrolne kreseczki na 4 biegu ładnie się schodzą. Co mogło pójść nie tak?

    • Stara i uszkodzona zębatka, 'załatwiła’ nowy łańcuch… Teraz do wymiany zębatka i kolejny łańcuch – plus kontrola blatów na korbie…

      • Na początek kupiłbym przymiar do łańcucha, kosztuje ok. 10 zł i sprawdził czy łańcuch się zużył czy nie. Przez 150 km nic nie powinno mu się stać, nawet jeżeli to najtańszy model. Czy zużyta zębatka zniszczyłaby łańcuch… nie wiem, trudno powiedzieć nie widząc tego wszystkiego na żywo.

  • nie rozumiem zbytnio sensu jazdy na 3 łańcuchy i zmiany co chwila. Przecież sposób na miarke i wymiena przy 0.75 wyciągnięcia, kaseta też przyjmie te trzy kolejne lańcuchy a zaoszczedzi to tylko czas i nerwy na rotowanie :) dajmy na to jadę na urop na 3 tyg, w planie jakieś łącznie 2 tys km i co? Mam brać ze sobą dwa łańcuchy i pilnować kiedy je zmieniać? Że już nie wspomnę o ultrasach co jeżdzą po 500 a nawet 1000km za jednym razem.
    Druga sprawa pomiar …. 0.75 a 0.75 w teorii to samo, w praktyce nie. Co innego kiedy wkładam pomiar na łańcuch a zapada się on pod własnym ciężarem, co innego z lekkim dociskiem, a co innego z napręzeniem korby. Ba, co ciekawe przy tym pierwszym na jednych ogniwach potrafi wchodzić, a na innych nie

    • Jeden rabin powie tak, drugi rabin powie nie. Niektórzy mówią, że głoszę herezje, ale ja spinki nie wymieniam zbyt często, no chyba, że dostanę z łańcuchem, to tak. Poza tym lecę na tej samej i nigdy nic złego mi się nie wydarzyło.

  • Witam, w swoim rowerze mam napęd 8 rzędowy. Codziennie dojeżdżam do pracy ok. 6 km. w jedną stronę, lato – zima. Stosuję przymiar, łańcuch wymieniam co trzy miesiące (ok. 1000 km) regularnie czyszczę i oliwię. Próbowałem z łańcuchami różnych producentów, w tej klasie wytrzymują podobnie – mam to już przetestowane i sprawdzone. Taka metoda oszczędza zębatki – przez długi czas nie trzeba ich wymieniać.

  • Rowerem zrobiłem +- 1156km
    Model: Kellys Viper 50
    I teraz problemy:
    1. Dwa zęby są dużo mocniej starte od pozostałych (na przednich zębatkach) nie jest to minimetr, a minimum 3. Doszło to do takiego stopnia że od czasu do czasu przeskoczy łańcuch
    2. Łańcuch jest oryginalny i zastanawiam się na jaki wymienić, oczywiście w zależności czy przednia zębatka jest do wymiany, jeśli tak to może warto zrobić upgrade napędu? (Rower do jazdy ulica/drogi polne)
    3. Czy wymiana opon na cieńsze zmniejszy opory i polecę 50< ? jednocześnie mogąc spokojnie jeździć w terenie?
    4. Amortyzator ma wyczuwalny luz, najłatwiej go zauważyć na postoju przy wciśniętym hamulcu jak laga lekko "chodzi" przód/tył, Da się to naprawić czy nie warto ładować pieniędzy do tak taniego amortyzatora?
    5. Czy z lekko krzywą tarczą hamulcową tylną mogę jeździć?
    6. Jeżeli hamulec wydaje się lekko gąbczasty ale hamuje dobrze to próbować go odpowietrzyć czy nie warto?
    Pozdrawiam, z góry dziękuję za odpowiedź

    • Cześć,
      jeżeli masz tak niski przebieg plus sam nie wiesz czy robić wymianę napędu na lepszy, to ja bym spokojnie pojeździł na tym co masz, póki się mocniej nie zużyje.
      Dziwne trochę, że się zęby wytarły po raptem tysiącu kilometrów, ale jeżeli masz korbę Suntor XCC, to ona nie jest jakieś wysokiej klasy i może była jakaś drobna wada fabryczna, że się coś zdarło.

      2. Oprócz łańcucha, kup przymiar do mierzenia jego zużycia. Może już dawno się wyciągnął, bo jeżeli to KMC Z7, to on kosztuje 30 zł i z mojego doświadczenia wynika, że one mogą nawet tysiąca kilometrów nie przetrwać. Żeby to miało jakieś ręce i nogi, założyłbym łańcuch Shimano CN-HG71, jeżeli stary się już wyciągnął. Polecam kupić przymiar i od razu łańcuch, bo prędzej czy później i tak go będziesz wymieniać na nowy.

      3. Węższe opony zmniejszą trochę opory toczenia, na pewno jeszcze bardziej zrobi to gładszy bieżnik. Bo w oponach z mojego doświadczenia, największy wpływ na opory toczenia ma klockowaty bieżnik. Natomiast od założenia węższych opon nie przybywa mocy w nogach :) Tak więc średnie prędkości mogą trochę wzrosnąć, na pewno będziesz się mniej męczył podczas jazdy, ale to nie będzie tak, że zaczniesz jeździć dużo, dużo szybciej. Jeżeli chodzi o właściwości terenowe, to im szersze opony tym lepiej (do pewnego momentu), tak więc założenie węższych opon (+ z delikatniejszy bieżnik) sprawi, że właściwości terenowe zrobią się słabsze. Musisz szukać kompromisu, albo mieć dwa komplety opon (lub całych kół).

      4. Nie warto wkładać w niego dużej kasy, on kosztuje ok. 200 złotych (Suntour XCT). Delikatny luz to naturalna sprawa w takim amortyzatorze, możesz go ewentualnie rozkręcić, przy okazji przesmarować i zobaczyć czy wszystko z nim w porządku.

      5. Jeżeli nie będzie Cię denerwować szuranie, to możesz. Nie wiem czy nie wpłynie to na szybsze zużywanie się klocków. Zawsze możesz spróbować delikatnie naprostować tarczę, byleby jej nie zatłuścić.

      6. Jest gąbczasty od samego początku czy teraz po zimowym postoju tak się dzieje? Jeżeli to drugie, to może po kilkunastu hamowaniach wróci do normy. Jeżeli nie to można spróbować delikatnie poluzować śrubę na klamce hamulcowej i delikatnie wciskać klamkę, by pozbyć się powietrza nagromadzonego w klamce.
      Jeżeli to nie pomoże, to można jak najbardziej przejść do odpowietrzania porządniejszego.

      • 4. Rama to 16.5
        Warto kupić jakiś lepszy powietrzny amortyzator w przyszłości? Jeśli tak to jaki, zależy mi na tym by nie był strasznie drogi
        Czy lepiej ten rower sprzedać i kupić coś odrazu nowego dobrego?
        6. Był taki od początku, teraz się to trochę nasiliło, aczkolwiek reakcja na wciśnięcie klamki jest wręcz perfekcyjna
        Odnośnie łańcucha, to wymienię go w najbliższym czasie
        Możesz mi jeszcze powiedzieć czym odtłuścić obecny? Czy zwykły rozpuszczalnik wystarczy? Oraz na ile KM mniej więcej powinien wytrzymać ten łańcuch od Shimano?

        • 4. Lepszy i niedrogi nie idzie ze sobą w parze. Z tańszych znajdziesz takie amortyzatory jak Suntour XCR Air, Suntour Raidon, RockShox Recon, Manitou Markhor. Teraz ceny różnych części rowerowych potrafią wariować, ale za 600-800 złotych być może uda się coś znaleźć.

          Czy warto robić upgrade roweru? Kwestia co chcesz wymienić i ile wydać. Spisałbym ile chciałbyś wydać na części, a potem sprawdził ile jest warty Twój rower i za ile kupiłbyś nowego. Cena nowego minus wartość Twojego i się okaże co się bardziej opłaca. Na pewno pakowanie w Twój rower 2-3 tysięcy złotych nie ma sensu.

          6. Odtłuścić można benzyną ekstrakcyjną (szejk w butelce z dużą główką, np. po płynie do prania i niedużą ilością benzyny) czy np. ekologicznym, cytrusowym odtłuszczaczem.

          Jeżeli chodzi o wytrzymałość łańcuchów, to nie da się jednoznacznie powiedzieć, bo sporo zależy od tego w jakich warunkach się jeździ (deszcz, błoto, piasek) i jak się jeździ (sposób pedałowania, zmiany biegów itd.).

          Z mojego doświadczenia wynika, że łańcuch Shimano za 60 złotych wytrzymuje sporo ponad dwa razy więcej niż łańcuch za 30 złotych (ceny podane w przybliżeniu).

  • Czyli jeśli dobrze rozumiem łańcuch przeznaczony na osiem rzędów będzie pasował na wolnobieg z siedmioma przełożeniami?
    Z poważaniem

  • Czytam i czytam i nie wierze.
    Moj mtb Giant ma już 17l. Wszystko ori, oprócz dętek, opon, klocków, linki hamulc.
    Własnie pękła mi szprycha i czytam jak sie zabrać za jej wymiane.
    Rower ma najechane conajmniej 6-7kkm w jeżdzie głównie miejskiej, ale z mocnym naciskiem na pedały.
    Łancuch rok temu czasami przeskakiwał ale przestał, od tamtej pory zrobiłem z 1kkm.

    A tu piszecie o wymianach podzespołów napedowych juz po 1kkm.

  • Łukaszu. Posiadam rower crossowy. Kaseta CS-HG400 9 rzędowa, korba kwadrat FC-T3010, łańcuch CN-HG 53. Mam przejechane około 600km w dwa miesiące, około 25km co drugi dzień dla zdrowia. Zastanawiam się czy jest sens stosować metodę rotacji trzech łańcuchów przy takim sprzęcie, a jeśli tak to czy nie jest na to za późno po przejechanych 600km?

    • CN-HG53 to łańcuch przyzwoity, ale nie wybitnie dobry. Na Allego u dobrego sprzedającego można za podobne pieniądze kupić łańcuch Shimano CN-HG93, który z mojego doświadczenia wytrzymuje dłużej niż HG53. To tak na marginesie :)

      Natomiast jeżeli chodzi o rotację łańcuchów, to ja nigdy tego nie robię, z prostej przyczyny – nie chce mi się :) Wolę kontrolować co jakiś czas przy pomocy przymiaru czy łańcuch się nie wyciągnął za bardzo i wtedy go wymieniam. Dobra kaseta przyjmie kilka łańcuchów. Twoja CS-HG400 dwa, może nawet trzy łańcuchy przeżyje, jeżeli wymieni się je na czas.

      Ale jeżeli masz chęci, to możesz pobawić się w rotowanie łańcuchami. Na pewno jakiś efekt to da.