Skocz do zawartości

MTB do ok 3-3,5 tys. zł do lasu na piaszczyste ścieżki.


Rekomendowane odpowiedzi

23 minuty temu, MakczuPikczu napisał(a):

 a nie można prostu dać wyżej tej kierownicy co jest teraz?

Nie wiem jak masz aktualnie ustawiony rower - jeżeli mostek masz na minus to możesz odwrócić i dać na plus (czyli do góry). Dla przykładu mostek 70mm +7/-7 stopni, po zmianie da ~17mm wyżej kierownicę. Kolejny krok to zmiana mostka na taki z większym wzniosem, np 17st, 35st

Standardowe kierownice mają zazwyczaj gięcie w tył ok 9st i wymuszają pochyloną pozycję z łokciami na zewnątrz. Jeżeli prostujesz ręce w łokciach to cierpią nadgarstki. Do jazdy rekreacyjnej większe gięcie daje więcej komfortu. Teraz mam 16st, a planuję spróbować 20st - wydaje mi się, że będzie jeszcze lepiej.

Próbowałem też Ritchey Kyote, ma ~27st gięcia, ale to już dużo za dużo - nadgarstki wyginały się już w drugą stronę. Taka kierownica sprawdzi się przy bardzo krótkiej ramie i całkiem wyprostowanej sylwetce.

Odnośnik do komentarza
11 minut temu, jajacek napisał(a):

No to faktycznie masz bardzo duza roznice. Dlatego kupilem wiekszy rozmiar zeby miec wyzej i krotszy mostek. Expander sterow mozesz zamontowac. To da 3 cm. I kierownice ze wzniosem to jeszcze ze 2 cm czy wecej. No i zawsze mostek ze wzniosem mozna zamontowac.

a nie można po prostu tej kierownicy co jet teraz dać po prostu wyżej?

Odnośnik do komentarza

Uświadomiłem sobie, że generalnie trzaskam fotki widokom, a rower gdzieś tam jest najwyżej częścią kompozycji i nie bardzo mam zdjęcia, na których widać jak i co jest poustawiane. Albo przekoszona perspektywa, albo rower na skosie stoi (czy wręcz wisi na jakichś gałęziach) i w efekcie nie bardzo widać co i jak. A jak się finalnie znajdzie coś potencjalnie dobrego, to okazuje się, że to zdjęcie z jednej z tych tras, o których online się nie dyskutuje 😉

Jak się pokopie, to pewnie nawet się uda odkopać wątek gdzie podawałeś wyliczenia co do geometrii ramy i konfigu pod moje gabaryty i ramę XL w Stormie. Wyglądało to tak:

image.png.18512b5671816bb0668adf2c462e802b.png

Większość fabryczna - kierownica 720mm, długi mostek z lekkim wzniosem, wrzucone krótkie rogi na zewnątrz, gripy podmienione na Extra Chunky. Siodełko fabryczne i krótki dropper OneUp V2.1.

Reszta w drugim poście, bo osiągnąłem limit obrazków.

Odnośnik do komentarza

Nie da się dać kierownicy wyżej we współczesnych rowerach bo masz taką a nie inną długość rury strowejbi jej nie przedłużysz. Pewnie już i tak masz wszystkie podkładki pod mostkiem bo tak rowery wychodzą z fabryki. Możesz dać mostek na plus jeśli hest na minus ale też przeważnie z fabryki wychodzą z modtkami na plus. Tak jak koledzy pisali, możesz wymienić kierownicę na taką ze wzniosem bo pewnie masz prostą rurę. Ja w seoim Gate 30 wymieniłem kierownicę na taką ze wzniosem podajże 25 mm. Odpowiednie gięcie do góry i do tyłu czyli upsweep i backsweep też jestcważne. Ja mam 183 cm wzrostu i mam rozmiar M, co prawda mój Gate 30 jest poprzedniej generacji ale widlkości są mniej więcej takie same. Większy już był zdecydowanie za duży i czułem się na nim jak na jakimś monstrum.

Tu jest zdjęcie z jeszcze prostą kierownicą i mostkiem na plus:

spacer.png

A tu już kierownica ze wzniosem 25 mm:

spacer.png

Odnośnik do komentarza

Szybko się okazało, że Indiana to jednak dla lżejszego zawodnika lub do lżejszych zastosowań jest i przesiadłem się na Bonero:

image.thumb.png.b679395cde0fc3283d238c04a3311c46.png

image.thumb.png.1c3d3c536557c019ac13e4126842cb2e.png

Znowu, większość jest w fabrycznej konfiguracji. Tym razem rozmiar M (reach 455 mm tak na wyczucie jest o 2-3 mm za krótki względem tego co by mi się wydawało moim ideałem). Kierownica pozostała 800mm, w końcu mi nie brakuje miejsca na niej na wszystko. Mostek 45mm, fabryczny. 

Z racji dość drobnych dłoni, mógłbym założyć gripy 11cm (gdyby były) i skrócić ją po ~2cm z każdej strony. Po sezonie zdarłem z niej gripy Chunky - zgodnie z zaleceniem producenta wziąłem Chunky zamiast Extra Chunky pod swoją wielkość dłoni i okazały się kompletnym niewypałem; wróciłem do fabrycznych Ergonów GA-2, tylko wrzuciłem metalowe barendy mocowane rozporowo na śrubę, bo te fabryczne plastiki błyskiem giną gdzieś w krzakach.

Wrzuciłem wewnętrzne rogi - chińska podróbka Spirgripów za grosze. Zamontowane odwrotnie bardzo fajnie dodawały ze 2-3 alternatywne chwyty na podjazdy i monotonne, równe i płaskie odcinki. Na próbę na ostatni wyjazd je przełożyłem, by były ustawione tak jak oryginalne Spirgripsy należy ustawić i nie bardzo mi podpasowały, w zasadzie tylko wygodnie je idzie złapać na 1 sposób.

Fabryczne siodełko to była jakaś fatalna kanapa z kilometrową warstwą żelu. Już po pierwszych 10km poobcierało mi uda, więc wrzuciłem fabryczne z Indiany na jego miejsce i nie szukałem czegoś lepszego. Na górskich wypadach i tak w końcu dążę do tego, by siedzieć na nim jak najmniej 😉 

Obie opony 29"x2.6" i zalane mlekiem. Ciężko mówić o komforcie na rąbankach, a co dopiero bez opon jak w traktorze? W końcu tylna opona to jedyne (no, poza ciężkim bagażem), co nam może odrobinę komfortu zapewnić.

Odnośnik do komentarza

Rowery MTB XC dzielą się na rekreacyjne, wyścigowe i takie pośrednie.
Rekreacyjne to takie co mają bardzo wysoko kierownicę i krótką górną rurę. Starszy Cube Attention na przykład.  Torpado Storm to chyba będzie taki pośredni.
Za wysokość kierownicy odpowiada parametr "Stack". Za długość roweru parametr "Reach".
Różnica między kierownicą i siodełkiem wynika też z długości nóg. Jak masz długie to siodełko idzie w górę.
Więc jak ktoś chce rekreacyjną pozycję to powinien szukać roweru co ma niską wartość parametry reach i wysoką parametru stack.

Przykładowa geometria dla rozmiaru L
Cube Attention 2025, stack 637, reach 426
Cube Attention 2021, stack 633, reach 407
Rockrider 540 EXPL, stack 630, reach 449.5
Kellys Gate, stack 625, reach 451
Specialized Chisel 2024, stack 619, reach 455
Specialized Chisel 2018 (miałem), stack 619, stack 441
Specialized Epic Hardtail 2017 (mam), stack 625, stack 437.

Jak widać rowery MTB XC poszły w kierunku sportowym. Wydłużyły się. Więc co musimy zrobić żeby skrócić dosięg do kierownicy to skrócić mostek. Ewentualnie podnieść kierownicę.

 
 

Odnośnik do komentarza
23 godziny temu, tmax napisał(a):

Wszelkie zmiany geometrii graveli i poszerzanie opon są na to jednoznacznym dowodem bo upodabniają je do mtb:)

Ja w weekend będę składał gravela z geometrią 1x1 wziętą z rowerów mtb XC sprzed jakiś 5 lat. Opony 2", kąt mostka 70 stopni, do tego uniwersalny napęd 2x11 z kasetą z mtb 🙂 Jestem ciekawy, czy na dłuższą metę 2" opona da radę zastąpić amortyzator. 

 

44 minuty temu, jajacek napisał(a):

Rowery MTB XC dzielą się na rekreacyjne, wyścigowe i takie pośrednie.

No nie, rower XC to rower do cross country, czyli wyścigów w stylu XCO. Nie ma czegoś takiego jak rekreacyjny rower wyścigowy. Szukając wygodnego roweru mtb idziemy w kierunku rowerów trailowych. Te są przygotowywane tak, aby były wygodne, pozwalały bezpiecznie zjeżdżać i nie są nastawione na osiągi. 

 

Godzinę temu, MakczuPikczu napisał(a):

Jak wy to robicie że u was siodełko jest mniej więcej równo z kierownicą a u mnie jest ponad 10 cm różnicy? I po co tak wymyślili w MTB że kierownica jest tak nisko? Czy to ma być niby wygodniej? 

Ma być szybciej. Mając niżej kierownicę, masz lepszy docisk przedniego koła, masz lepszą przyczepność i szybciej możesz robić płaskie single. Na asfalcie takie ustawienie generuje mniejsze opory powietrza, zawody XC wygrywa się na podjazdach, więc taka geometria poprawia też nasze możliwości podjeżdżania i opóźnia poderwanie przedniego koła w powietrze przy bardzo stromych podjazdach. 

Daj zdjęcie z boku tego roweru, najlepiej dołóż zdjęcia jak na nim wyglądasz jak siedzisz (np. oparty o ścianę). Będzie można coś doradzić bez wróżenia z fusów, jak masz aktualnie ustawiony rower. 

Odnośnik do komentarza
2 godziny temu, MakczuPikczu napisał(a):

Jak wy to robicie że u was siodełko jest mniej więcej równo z kierownicą a u mnie jest ponad 10 cm różnicy? I po co tak wymyślili w MTB że kierownica jest tak nisko? Czy to ma być niby wygodniej? 

Wystarczy mieć odpowiednio mały przekrok względem wzrostu 😉 

 

Godzinę temu, Oskarr napisał(a):

No nie, rower XC to rower do cross country, czyli wyścigów w stylu XCO. Nie ma czegoś takiego jak rekreacyjny rower wyścigowy. Szukając wygodnego roweru mtb idziemy w kierunku rowerów trailowych. Te są przygotowywane tak, aby były wygodne, pozwalały bezpiecznie zjeżdżać i nie są nastawione na osiągi. 

Jedno słowo - ATB.

Odnośnik do komentarza

Wszystkie wymienione przeze mnie rowery są rowerami sprzedawanymi przez tych producentów jako rowery XC. A jak widać różnica w geometrii między nimi potrafi być znaczna. 
Więc starszy Cube Attentiion SL był rowerem rekreacyjnym i w kierunku ATB. 
A te nowsze wymienione mają geo w kierunku wyścgowej.

Odnośnik do komentarza

Jakikolwiek rower nie wybierzesz, załóż do niego dobre opony przystosowane do takich tras, o jakich piszesz. Wtedy czuć dopiero, że rower "jedzie". Z własnego, dużego doświadczenia, chciałbym zwrócić Twoją uwagę na opony Schwalbe Hurricane. Doskonałe do tras mieszanych, szutrów, lżejszego terenu, asfaltu, a nawet podjedziesz na nich mocne piaszczyste wzniesienia (np. przepusty nad autostradami dla zwierząt). 

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...