Skocz do zawartości

MTB solidny, rekreacyjny, pod przyczepkę


Rekomendowane odpowiedzi

39 minut temu, krix napisał(a):

A co do geo, to potwierdza się moja idea sklepu rowerowego, w którym klient pożycza za darmo rower na caly dzień i jeździ. A nie, jak w sklepach obecnie - 10 metrów w prawo, 10 m w lewo i sprzedawca pyta, czy zapakować. Mam taką lokalizację na Salwatorze w Kraku koło ścieżek rowerowych szosowych jak i MTB. Napisałem do Radona ofertę, ale nie chceli jakoś ze mną rozmawiać 😉





 

Niestety sporo osób działa w taki sposób, że idzie do sklepu stacjonarnego pomacać/wypróbować/przymierzyć, a potem kupuje w internecie bo taniej.

Taki rower, po testach całodniowych przez x osób nie będzie się nadawał do sprzedaży w sklepowej cenie.

Teraz wyobraź sobie, ileś modeli w iluś rozmiarach... to trzeba zamortyzować - czyli dać mniejszy rabat klientowi, a konkurencja da większy bo nie ma testowych rowerów...

 

Kiedyś wrzucałem tu na forum zdjęcie podwozia mojego Chisela i jest miejsce do prowadzenia linki przedniej przerzutki.

Problem jest raczej w tym, że przednia przerzutka do linii boost jest jeżeli się nie mylę tylko side swing. Tak jak u "Wstał sprzed kompa", więc jak nie ma otworu w ramie to wygląda to jak wygląda.

Natomiast chyba gdzieś widziałem obejmy na rury podsiodłowe, które odsuwają przerzutkę od rury podsiodłowej i można założyć direct mount z dolnym prowadzeniem linki - postaram się poszukać i wrzucę linki.

 

Znalazłem

https://www.justpedal.nl/en/front-derailleur-parts/fs1328-problem-solvers-direct-mount-adaptor-boost.html

 

Odnośnik do komentarza
1 godzinę temu, krix napisał(a):


Najgorzej z tą możliwością napędu 2x. Gdyby mnie to nie blokowało, już miałbym kupioną maszynę. 

 

Uważam, że przesadzasz z tą koniecznością 2x.

W rowerach szosowych przy długich jednostajnych przelotach po asfalcie, a zwłaszcza w grupie/peletonie to na pewno ma sens.

Ostatnio specjalnie zwracałem uwagę na prędkości na poszczególnych biegach przy konkretnej kadencji i okazało się, że przy napędzie 11x/12x przeskok między biegami to różnica około 10 obrotów korby.

 

Na kalkulatorze nie da się porównać różnych kadencji, dlatego dwa zrzuty ekranu.

Czyli np.: jadę na przełożeniu 32x17 z prędkością 23,7km/h przy kadencji 90obr, wrzucam 32x15 i jadę 23,8km/h przy kadencji 80obr

przy kadencji 85obr będzie 25,3km/h, przy 90obr będzie 26,8km/h

sądzę, że dla amatorów takich jak my to naprawdę nie jest problem regulować "półbiegi" kilkoma obrotami kadencji

 

 

 

11-46 kadencja 90.png

11-46 kadencja 80.png

Odnośnik do komentarza

To zależy jak się szybko jedzie. 25-30 km/h to jeżdżę co chwilę na MTB. Jak powieje dobry zefirek z tyłu czy droga prowadzi lekko w doł.
Ostatnio jeżdżę najczęściej z kadencją 80-90
Opona 2,25
34x13 x 80 RPM = 29 km km/h
34x15 przy 29 km/h to jest 92 RPM
Więc skok 12

34x15 x 80 RPM = 25,2 km/h
34x17 x 90 =25,0 km/h
Skok o 10.

Co mówi sztuczna inteligencja?

 

Studies on bike cadence suggest that optimal cadence varies based on factors like power output, fitness level, and individual biomechanics, but changes in cadence—especially abrupt ones—can affect comfort, efficiency, and muscle fatigue. Here’s a breakdown of key findings:

1. Preferred vs. Optimal Cadence

  • Preferred cadence: Most untrained cyclists naturally choose ~60–80 RPM, while trained cyclists often prefer ~80–100 RPM.

  • Efficiency: Studies show that self-selected cadence is often close to metabolically optimal (lowest oxygen cost) for moderate efforts, but higher cadences (~90+ RPM) may be more efficient for high-intensity efforts (e.g., time trials).

  • Muscle vs. Metabolic Demand: Lower cadences (<70 RPM) increase muscle force per pedal stroke, raising fatigue risk (quadriceps strain). Higher cadences (>100 RPM) shift load to cardiovascular systems and may feel "spinny."

2. Cadence Changes and Discomfort

  • Sudden Jumps: A change of ±15–20 RPM from habitual cadence often feels uncomfortable due to altered neuromuscular and metabolic demands.

    • Example: If you typically ride at 90 RPM, dropping to 70 RPM may feel like grinding, while jumping to 110 RPM can feel uncontrolled.

  • Terrain/Effort Impact: Shifts feel more jarring under high load (e.g., climbing at 60 RPM vs. spinning at 90 RPM on flats).

3. Adaptation and Context

  • Training: Cyclists can adapt to wider cadence ranges over time (e.g., track sprinters tolerate 120+ RPM, while MTB riders may use 50–70 RPM for torque).

  • Gear Shifts: Smooth transitions (e.g., ~5–10 RPM changes per shift) minimize discomfort. Large jumps (e.g., 30+ RPM) from missed shifts or terrain changes are often harsh.

Practical Takeaway

  • For comfort: Avoid sudden cadence shifts >15–20 RPM unless intentionally training cadence flexibility.

  • Efficiency: Higher cadences (~85–95 RPM) often reduce joint strain during endurance riding, while lower cadences (~60–75 RPM) may build strength (but risk fatigue).

Odnośnik do komentarza
  • 2 tygodnie później...
W dniu 18.06.2025 o 11:03, zlatan55 napisał(a):

Ślędzę sobie (trochę z doskoku, ale jednak) ten temat od początku i przez te ponad 2 lata i 49 stron przewinęły się już wszystkie, nawet najdziwaczniejsze koncepcje, i największe pierdoły, łącznie z tym czy rama waży 200g więcej czy mniej.

Całkowicie się z Tobą zgadzam i mogę tylko smętnie pokiwać głową 😉 Natomiast gwoli wyjaśnienia - zeszłej zimy tak posypały mi się sprawy zawodowe, że na cały sezon 2024 zawiesiłem pomysł zmiany rowerów, nawet na forum nie wchodziłem.

Odnośnik do komentarza
W dniu 18.06.2025 o 11:43, Pepe75 napisał(a):

Dziękuję @Pepe75, to zmieniło moją perspektywę, jeśli chodzi o fabryczną możliwość założenia przerzutki z przodu

 

W dniu 18.06.2025 o 12:08, Pepe75 napisał(a):

Uważam, że przesadzasz z tą koniecznością 2x.

Jeżdżę od paru dni testowo na asfalcie na napędach 1x10 / 1 x 12 i moje obserwacje wskazują, że jednak warto zawalczyć o 2x z gęstym zestopniowaniem. Mam na razie za małe doświadczenie, to jest pierwsze wrażenie.

Odnośnik do komentarza

Kupiliśmy wczoraj dla żony z Rockridera 540, ale...
Pojechałem z żoną do Decathlonu. Żona przymierzała Rockrider EXPL 540, rozmiary M oraz L.  Od razu zawyrokowała, że czuje, że rozmiar M jest za mały, a na Lce czuje się dobrze. Odetchnąłem z wielką ulgą, ze jej rower jest załatwiony. Naprawdę fajna maszynka.

Natomiast wieczorem zacząłem się zastanawiać coraz bardziej, czy wzięliśmy dobry rozmiar, czytając innych posty, którzy są w podobnych rozmiarach, a po wielkich rozkminkach wybierali rozmiar M (żona ma 172 wzrostu, noga 80. Według tabelki, którą wrzucił kiedyś  @jajacek , wzrost ma pod M, ale nogę pod L).

I teraz mam wielką zgryzotę, czy nie powinna mieć rozmiaru M. W tej Lce czy Mce mostku nie da się skrócić (bo mostek dla kobiet 40 mm). Są też posty na forum o tym, ze taka jazda po sklepie jest złudna i potem okazuje się, że rower wybrany był źle. 

Nie pomierzyłem kalkulatorem żony, bo Wrench i Competetive niedostępne a poza tym nie zebrałem się organizacyjne, to błąd. Może dzisiaj nadrobię.

 

 

Odnośnik do komentarza
12 minut temu, krix napisał(a):

Kupiliśmy wczoraj dla żony z Rockridera 540, ale...
Pojechałem z żoną do Decathlonu. Żona przymierzała Rockrider EXPL 540, rozmiary M oraz L.  Od razu zawyrokowała, że czuje, że rozmiar M jest za mały, a na Lce czuje się dobrze. Odetchnąłem z wielką ulgą, ze jej rower jest załatwiony. Naprawdę fajna maszynka.

Natomiast wieczorem zacząłem się zastanawiać coraz bardziej, czy wzięliśmy dobry rozmiar, czytając innych posty, którzy są w podobnych rozmiarach, a po wielkich rozkminkach wybierali rozmiar M (żona ma 172 wzrostu, noga 80. Według tabelki, którą wrzucił kiedyś  @jajacek , wzrost ma pod M, ale nogę pod L).

I teraz mam wielką zgryzotę, czy nie powinna mieć rozmiaru M. W tej Lce czy Mce mostku nie da się skrócić (bo mostek dla kobiet 40 mm). Są też posty na forum o tym, ze taka jazda po sklepie jest złudna i potem okazuje się, że rower wybrany był źle. 

Nie pomierzyłem kalkulatorem żony, bo Wrench i Competetive niedostępne a poza tym nie zebrałem się organizacyjne, to błąd. Może dzisiaj nadrobię.

 

 

Ja przy 175/84cm miałem expl 540 w M-ce z mostkiem 70mm. Tyle, że sztyca była prawie do ogranicznika wyciągnięta.

Teraz mam M-kę Chisela.

Moim zdaniem na 172/80cm to zdecydowanie M-ka tylko mostek daj tak jak w "męskiej" wersji 60mm. Tak jak napisałeś - w L-ce z mostkiem 40mm nic nie skrócisz. W M-ce możesz manewrować od 40 do 70mm

 

Jeżeli czujesz, że lepszy dla Ciebie 2x to złóż i potestuj.

Odnośnik do komentarza
Ja przy 175/84cm miałem expl 540 w M-ce z mostkiem 70mm. Tyle, że sztyca była prawie do ogranicznika wyciągnięta.
Teraz mam M-kę Chisela.
Moim zdaniem na 172/80cm to zdecydowanie M-ka tylko mostek daj tak jak w "męskiej" wersji 60mm. Tak jak napisałeś - w L-ce z mostkiem 40mm nic nie skrócisz. W M-ce możesz manewrować od 40 do 70mm
 
Jeżeli czujesz, że lepszy dla Ciebie 2x to złóż i potestuj.
Czekaj, uspokoiłeś mnie lekko, bo żona testowała M i L z mostkami 40 mm. To może jednak L będzie dobra? To by się zgadzało - Ty miałeś M ale mostek dłuższy 70mm i efektywna rura wychodziłaby podobnie...

Wysłane z mojego SM-G781B przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
[mention=11126]krix[/mention] Jesteś na tym forum od ponad 2 lat i nadal nie wiesz jaki rozmiar wybrać?
To podpowiem. 
Należy przeliczyć z miar imperial na metryczne

c17f0831542574c26620bd1c3000783d.jpg
Dzięki :)
O tej tabelce pisałem właśnie.
Żona ma wzrost prawie 5'7" a więc rama 17", ale noga ponad 31" - a więc rama 19". A żona mi mówi, że M za krótka.

Stąd dylemat.

Dwuletnia lektura forum podpowiada mi, że ta Lka może od biedy zostać przy mostku 40 mm - rower nie musi być zwrotny.

Wysłane z mojego SM-G781B przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...