Gdy stara przerzutka w rowerze się popsuła lub po prostu chcecie zmienić ją na lepszy model, możecie podczas zakupu spotkać się z pytaniem – przerzutka z krótkim czy z długim wózkiem? Żeby tego było mało, wózek może też być średni :) Ale mniejsza o nazwy, chodzi o to aby jego długość była dopasowana do reszty napędu w rowerze. Wózek przerzutki to jej dolna część, czyli dwa kawałki metalu przytrzymujące górne i dolne kółko przerzutki.
Czym różni się długi wózek od krótkiego?
Poza długością, krótki wózek będzie mniej narażony na uszkodzenie przez kamienie, wystające korzenie czy inne przeszkody terenowe. Przerzutka z krótkim wózkiem będzie też trochę lżejsza oraz będzie działać trochę precyzyjniej, dzięki mniejszemu wyginaniu się podczas pracy.
Ale te zalety przerzutki z krótkim wózkiem nie oznaczają, że warto ją wybrać w każdym przypadku. Tak naprawdę wszystko rozbija się o pojemność przerzutki, która zależy właśnie od długości wózka.
Pojemność przerzutki
Czym jest pojemność przerzutki? Pozwala ona sprawdzić czy dana przerzutka obsłuży napęd w naszym rowerze. Tu podkreślę, że nie można jej rozpatrywać jako jedynego parametru. Istotna jest też rzędowość przerzutki, o czym pisałem we wpisie o kompatybilności napędów. Kolejna sprawa to maksymalne obsługiwane tarcze, o czym przeczytacie w kolejnym akapicie.
Pojemność przerzutki, która będzie nam potrzebna najlepiej wyliczyć z prostego wzoru: (Liczba zębów na dużej tarczy z przodu – liczba zębów na małej tarczy z przodu) + (liczba zębów na największej zębatce z tyłu – liczba zębów na najmniejszej zębatce).
Czyli mając na przykład napęd: korba 48/36/26 i kaseta 11-36, będziemy potrzebowali przerzutki o pojemności przynajmniej (48-26) + (36-11) = 22 + 25 = 47T.
W przypadku gdy z przodu mamy tylko jedną tarczę, przyjmujemy, że z przodu jest 0 (duża tarcza – mała tarcza = zero).
Shimano produkuje większość modeli przerzutek z różnymi długościami wózka i oznacza je odpowiednio: SS (krótki wózek), GS (średni wózek), SGS (długi wózek).
SRAM natomiast niektóre modele oznacza końcówką numeru katalogowego przerzutki: końcówka 00 (długi wózek), 10 (średni wózek), 20 (krótki wózek) – choć niestety nie jest to regułą. Warto o tym pamiętać przy zakupie tylnej przerzutki.
Obsługiwane zębatki
Drugą istotną kwestią w przypadku tylnej przerzutki, o której nie można zapominać, jest maksymalna wielkość obsługiwanej zębatki. Producenci najczęściej podają informację, że dany model działa z kasetą, której największa zębatka ma np. 30 albo 36 albo 51 zębów. Albo na przykład dają warunek, że w przypadku dwóch tarcz z przodu, z tyłu mogą być 32 zęby, ale jeżeli korba jest trzyrzędowa, to z tyłu maksymalnie może być 30 zębów. Innym parametrem może być podawana np. przez Shimano „maksymalna przednia dyferencja” czyli różnica pomiędzy największą, a najmniejszą tarczą na korbie (jeżeli masz korbę 48/36/26, to w tym przypadku „dyferencja” to 22).
Trochę to zakręcone, ale jeżeli wiesz jakie masz zębatki na korbie i kasecie, to szybko dojdziesz do tego, jaka przerzutka będzie Ci potrzebna. Trzeba o tym koniecznie pamiętać, ponieważ pojemność to nie wszystko.
Przykład? Jeżeli masz napęd górski 1×11 z korbą o 30 zębach i kasetę 11-46 to teoretycznie wystarczyłaby Ci przerzutka o pojemności 35 (46-11+0). Ale zanim uradowany pobiegniesz po szosową przerzutkę z krótkim wózkiem np. Shimano Ultegra, która ma właśnie pojemność 35, musisz sprawdzić maksymalną obsługiwaną zębatkę. Taka Ultegra ogarnia kasety z maksymalnie 30 ząbkami, tak więc do 46 jeszcze hen daleko :) No i inna sprawa, że 11. rzędowa przerzutka szosowa nie będzie działać z 11. rzędową manetką MTB w przypadku Shimano. Ale o tym już pisałem we wpisie o kompatybilności.
Zapraszam do obejrzenia wideo, w którym opowiadam o pojemności przerzutki. Będzie mi bardzo miło, jeżeli zasubskrybujesz mój kanał.
Pojemność przedniej przerzutki
Pojemność jest również istotna w przypadku przedniej przerzutki. Tutaj trzeba zwrócić uwagę na to, jaką maksymalnie dużą tarczę obsługuje korba. Np. przerzutka dopasowana do tarczy 42T nie będzie dobrze działać (lub w ogóle nie będzie działać) z tarczą 48T. Druga sprawa to pojemność przedniej przerzutki. Tutaj patrzymy tylko na różnicę między największą tarczą, a najmniejszą. Np. w przypadku korby 48/36/26, będziemy potrzebowali przedniej przerzutki o pojemności 48-26 = 22T.
Informacji o pojemności przerzutki warto szukać na stronie producenta, ale także wpisując model przerzutki z dopiskiem „spec”. W ten sposób można często znaleźć również instrukcję montażu, czy dokładniejsze informacje o konkretnym typie przerzutki.
Inne wpisy o przerzutkach rowerowych:
2. Regulacja tylnej przerzutki
3. Regulacja przedniej przerzutki
5. Przerzutka w piaście – czy warto
6. Przednia przerzutka Top/Down/Side Swing
7. Tylna przerzutka Top/Low Normal
8. Pojemność przerzutki
Dzień dobry,
czy do kasety 8 rzędowej Sunrace CSR86 (R86) 11-28T i korby Sturmey Archer FCS722 42T mogę założyć przerzutkę tylną Sunrace R81 RDR81 8S 11-28 krótki wózek. Z tego co podaje internet tej przerzutki:
Standard: 8 rzędów; /obsługiwany zakres przełożeń: 11-28T
Pojemność: pojemność całkowita: 33T
Wielkości zębatek: kółko prowadzące: 11T, kółko napinające: 11T
Z góry dziękuję za odpowiedź.
Pozdrawiam
Bardzo pomocny artykuł. Mam przerzutkę shimano Deore FD-M610 i korbę 42-32-26. Chcę wymienić blaty na 48-42-? (34) i albo zostawić tylko 2 blaty ewentualnie 3 jeśli to zadziała. Odległości miedzy zębami poszczególnych tarcz pozostaną jak w oryginalnej korbie, czy w takim wypadku podniesienie przerzutki do góry wystarczy, żeby to działało? I wydłużenie łańcucha pewnie o 2-3 ogniwa?
Mega treściwy art ale dalej nic nie rozumiem :D
Przy napedzie 2×10, Przód: SHIMANO Deore FC-M4100-2 36x26T i tył: SHIMANO Deore CS-M4100 11×42 jakiej przerzutki szukać bym mógł wstawić na tył kasetę 11×46?
Fabrycznie nie zbudujesz napędu 2×10 z kasetą 11-46. Nie kojarzę żeby Shimano dopuszczało taki zestaw w jakimkolwiek swoim napędzie.
Możesz spróbować użyć przerzutki Shimano Deore RD-M5120-SGS, która obsługuje taką kasetę, ale w konfiguracji bez przedniej przerzutki. W połączeniu z przednią przerzutką to może działać, ale czy będzie działać dobrze na każdym biegu – tego nie wiem.
Tu jest wideo, na którym widać, że na stojaku jakoś to działa: https://youtube.com/shorts/fgwCyKPnaiw?si=xRu3SgmgWkMgBar1
Wygląda to strasznie przy najwiekszej tarczy :) przesiedziałem całą niedziele i właśnie chyba nie ma opcji. Chciałem zachować uniwersalny charakter napędu z przesunięciem w stronę podjazdów. Rozważę 1×12 ale to może robota na sezon zimowy.
Btw. Mega treściwa strona! Dzięki za dzielenie się wiedzą i odpowiedź!
Dzień dobry.
Jestem po modernizacji starego roweru.
Zamontowałem Shimano Alivio RD-3100 + kaseta 11-36 + korba 38zebow.
Zastanawiam się czy mogę zainstalować kasetę 11-40(lub 11-42) bo teoretycznie mieści się pojemności 45T jak podaje producent.
Proszę o pomoc
Cześć,
przerzutka Alivio RD-M3100 poza pojemnością 45T, ma także drugi parametr, o którym piszę też w tekście, czyli największą obsługiwaną zębatkę. W tym przypadku to 36.
Kwestia czy da się ten parametr trochę naciągnąć. Czasem przerzutka obsługuje trochę większe zębatki bez żadnego problemu (trzeba tylko dokręcić śrubę B, która zmienia odległość kółka przerzutki od kasety). Czasem można użyć adaptera, który zwiększy pojemność przerzutki (np. Wolftooth Goatlink). Na tym nagraniu: https://youtu.be/x7qNAMANkPE?si=eN9U_5W2e79ioHEi
facet użył jakiejś przedłużki do przerzutki i ogarnął kasetę 11-40. Tu jedno wyjaśnienie – udało mu się sparować 9-rzędową przerzutkę z 10-rzędową kasetą tylko dlatego, że użył manetek nieindeksowanych. W przypadku współczesnych manetek ta sztuka się nie uda.
Dzięki za odpowiedź.
Na razie zdecydowałem o założeniu kasety 11-36 jak producent zaleca i zobaczę jak będzie to się sprawdzać na podjazdach.
Jak się nie sprawdzi to będe dalej kombinował.
Pozdrawiam
Cóż, blat 38 i największa zębatka na kasecie 36 to nie jest synonim bardzo lekkiego przełożenia. Ale to już da Ci jakiś obraz sytuacji i będziesz wiedział, w którym kierunku iść.
Zobaczymy jak się będzie sprawować podczas jazdy :)
Nie jeżdżę po dużych górkach więc może wystarczy taki zestaw a blat można w każdej chwili wymienić na mniejszy.
Dzięki za pomoc.
Witam! Posiadam kilkunastoletni rower szosowy, który początkowo miał starą, 9-rzędową przerzutkę tylną (Shimano 105-5501) z 'pro szosowym’ zestawem: kaseta 12-25T + korba dwurzędowa 53-39T. Chcąc mieć łatwiej na podjazdach, zmieniłem kasetę na 9-rzędową 11-32T (Shimano Alivio) oraz przerzutkę na Shimano Sora RD-R3000 (średni wózek), bo poprzednia nie ogarniała największej zębatki (a z tego co wiem, obecnie nie istnieją 9-rzędowe 105).
Czy chcąc zmienić korbę na typowy obecnie dla szos, dwurzędowy kompakt (50-34T) muszę się czymś sugerować? Czy korba ma jakiś związek z ilością rzędów tylnej przerzutki itd., czy mogę po prostu wsadzić np. Sora FC-R3000?
Cześć, teoretycznie drobne odchylenia nie powinny mieć w tym przypadku znaczenia. Ale jeżeli masz 9-rzędową kasetę, mimo wszystko polecałbym włożenie właśnie korby Sora, o której sam piszesz. Kwestia czy przednia przerzutka to ogarnie, ale ew. wymiana nie powinna stanowić problemu.
Posiadam przerzutkę Shimano XTR RD-M900 w jej opisie jest wpis że obsługuje kasety od 12T do maksymalnie 32T 8s, obecnie takie kasety są prawie niedostępne. Moje pytanie, czy przerzutka obsłuży kasetę od 11T? Chcę zmodyfikować miejski rower Dahon wstawiając tą przerzutkę i do niej dobrać kasetę na 8s. znalazłem SRAM w zakresie 11-28 z przodu korba 52T czy to się uda?
Cześć, niestety nie jestem w stanie podpowiedzieć czy takie połączenie na pewno zadziała. Raczej powinno… no ale gwarancji nie ma.
Kaseta 11rz 11-42 CS-M8000 pytanie
hej to takiej kasety mogę krótki wózek?? przerzutki grx?
przód to 42 zęby 1×11
pozdrawiam
ziemek
11. rzędowy GRX ma dwie wersje tylnej przerzutki:
– RD-RX810 – gdzie największa zębatka może mieć od 30 do 34 zębów
– RD-RX812 – gdzie największa zębatka może mieć od 40 do 42 zębów
Tak więc wybór jest prosty do kasety 11-42.
Witam. Czy Sram XX1 Eagle Type3 ogarnie zestaw 1×12, w tym: Przód EThirteen HelixR 34T Tył kaseta EThirteen HelixR 9-50T. Jeśli nie to jaki przesmykacz to obsłuży?
Cześć, sprzedający podają, że ta kaseta jest kompatybilna z 12. rzędowymi przerzutkami SRAM/Shimano. Wynikałoby z tego, że i Twoja obsłuży taką kasetę. Jednak dla pewności konsultowałbym się w tej sprawie ze sklepem, w którym chcesz kupić kasetę.
Zdecydowałem się na zakup korby FC-M6000-3 (40-33-22) i połączenia tego z zębatką 11-32.
Z podanego w poradniku wzoru wychodzi mi pojemność (40-22)+(32-11)=39T
Czyli teoretycznie mógłbym zastosować przerzutkę RD-M6000-GS. Tylko że Shimano do tej kombinacji wskazuje model z długim wózkiem RD-M6000-SGS właśnie po przez maksymalną przednią dyferencję wynoszącą 18T.
Ta kwestia w tym materiale nigdy nie była poruszona. Czy pana zdaniem istnieją jakieś przesłanki których nie zauważam by użyć jednak przerzutki GS z krótkim wózkiem?
Dzięki za zwrócenie uwagi, dopisałem o tym informację.
Przerzutki ze średnim wózkiem nie mógłbyś zastosować także z innego względu o którym pisałem. Shimano do średniego wózka GS zaleca tylko kasetę o zakresie 11-42.
Jeśli pojemność wychodzi 47, a przerzutka tylna ma 45, można nagiąć o te 2? Zakładając, że z 2 najwiekszych zębatek z tyłu będzie się korzystać tylko wrzucając ją przez przypadek? Tj. pewnie kilka ka razy do roku?
Nie napiszę Ci, że na 100% będzie działać. Niemniej sam nieraz tak naginałem wytyczne Shimano, że zamiast kasety 11-34 zakładałem kasetę 11-36 do szosowej przerzutki, która w teorii ogarniała max. 11-34.
Czy przerzutka tylna Sram Rival 1 długi wózek dała by radę obsłużyć kasetę max 46?
Wiem, że producent podaje max 42, ale te liczby są często dosyć konserwatywne. Wg mnie długi wóz powinien dać radę. Czy jest sens próbować?
Wpisz w Google hasło: Sram Rival 11-46. Ludzie piszą, że takie połączenie u nich działa. Niektórzy podają też, że nie musieli dodawać ogniw do łańcucha. Moim zdaniem jednak przydałoby się to zrobić.
Witam mam pytanie jaka przerzutke wybrac majac korbę 48x36x26 a z tyłu kasetę 9 rzędową 36×11 obecnie mam shimano deore xt i nie działa dobrze
Cześć,
kwestia sprawdzenia dlaczego nie działa zbyt dobrze i czy wcześniej działała poprawnie? Może hak przerzutki się skrzywił, a może to tylko kwestia regulacji.
Jeżeli z obecną przerzutką nie da się nic zrobić, możesz założyć 9-rzędową przerzutkę Shimano Deore RD-M592 albo np. Shimano Alivio RD-M3100.
Cześć mam grx400 2×10 11-34 oraz przód 46/30. Chcę 1×10 – tył 11-46 sunrace i przód 40T. GRX400 podobno ogarnia do 36 zębów ale ma dużą pojemność (chyba 40) Czy zatrybi? Czy muszę zakłądać długi wózek do grx400 żeby ogarnęła 11-46? Czy to totalna lipa;)
Tak, fabrycznie GRX RX400 pracuje na kasetach max. 11-36. Można to na pewno naciągnąć trochę, ale wątpię aby 11-46 dało radę.
Ta przerzutka jest chyba tylko z jedną długością wózka, chyba, że są jakieś zamienniki, które ogarniają 11-46. Jakąś opcją byłaby też wymiana przerzutki na MTB i zastosowanie adaptera ciągu linki: https://www.wolftoothcomponents.com/products/tanpan
Cześć Łukaszu!
przeczytałem Twój artykuł i mam konkretne pytanie pod śwój przyszły napęd, ponieważ opinie są i na TAK i na NIE mam dylemat a slkep czeka na zamówienie przerzutki. Zawsze posiłkowałem się Twoją szeroką wiedzą. A każda Twoja rada była 100% słuszna. Tym razem też chcę na niej bazować. Pomóż, proszę.
– napęd: 1×11 (blat w korbie = 34t) – zawsze mogę zejść niżej, choć niechętnie!
– kaseta/y do wyboru: Shimano CS-M8000 i SunRace MX8 (11 rzędowe, obydwie 11-46)
– pytanie: przerzutka Shimano Deore XT RD-M8000 GS o całkowitej pojemności 39 bez
problemu obsłuży taką konfigurację napędu?
Niektóre sklepy twierdzą ,że nie, niektóre ,że tak. A kilka opinii riderów jest na tak.
Hmm…bądź tu mądry. Jak uważasz: TAK – NIE ?
Cześć,
a czemu w sklepie twierdzą, że miałaby nie zadziałać?
Jeżeli chodzi pojemność napędu, to w tym przypadku mamy (34-34)+(46-11)=35T. Czyli przerzutka ze średnim wózkiem spełnia ten warunek bez problemu.
Shimano podaje, że przerzutka ze średnim wózkiem GS ogarnia kasetę 11-46 w układzie 1×11, tak więc ten warunek też mamy spełniony.
Tak więc nie widzę żadnych przeszkód. Ew. upewniłbym się, że tarcza 34 zmieści się do ramy, choć jeżeli wcześniej była tam korba 2x lub 3x to nie powinno być problemu.
Posiadając kasetę sram gx o rozpiętości 11-42 i korbe z zebatka 32T (napęd 1×11) potrzebuje długiego wózka? Dobrze rozumiem?
Cześć,
nie napisałeś czy chcesz używać przerzutki Shimano czy SRAM.
Jeżeli Shimano, np. SLX M7000, to średni wózek GS wystarczy.
Jeżeli SRAM np. GX to do napędu 1×11 nie mają innego wózka niż długi i to on będzie dobry.
Przepraszam, ale jeśli brak przedniej przerzutki, a tylna kaseta ma zakres 14-28, to czy pojemność przerzutki to raptem 14T?
Łukaszu, bardzo Ci dziękuję za kolejny bardzo ciekawy i zarazem podający w przystępny sposób zagadnienia dotyczące pojemności napędów. Jestem właśnie na etapie składania swojego pierwszego roweru i zastanawiam się czy wybrany przeze mnie zestaw będzie działał bez zarzutu – bardzo proszę o radę w tym zakresie. Wybrane przeze mnie podzespoły to:
– kaseta 11-34
– korba 22/36
– przerzutka tylna Shimano Alivio RD-M3100
– rower to MTB na kołach 26 cali
Opis wybranej przeze mnie przerzutki zamieszczony pod tym linkiem sporo mi namieszał:
https://rowerek.pl/product-pol-22460-Przerzutka-tylna-Shimano-Alivio-RD-M3100-9rz.html?query_id=2
Nie rozumiem jak interpretować zapis:
Dolna kompatybilność: 11T – 12T
Górna kompatybilność: 32T – 36T
Bardzo proszę o pomocy czy dobrany zestaw jest ok i co oznaczają powyższe zapisy.
Cześć,
jeżeli chodzi o opis ze sklepu, to chodzi o to, że przerzutka jest dedykowana dla kaset, które mają 11 lub 12 ząbków na dole i od 32 do 36 zębów na górze. To znaczy, że (teoretycznie) nie obsłuży kasety np. kasety 11-28. Ale 11-32 czy 12-36 już tak.
Zdecydowanie polecam stronę Shimano w kwestii szukania informacji o napędach. Nie ma tam tego aż tyle, ale sporo można wyczytać.
Tak więc tylna przerzutka ogarnie kasetę, którą wybrałeś. Do tego pojemność całego napędu to 37, czyli przerzutka da sobie radę, bo jej max. to 45.
Witam
Z jakim wózkiem powinienem kupić przerzutkę RD-RX815 przy korbie GRX FC RX810 2X11 I KASECIE 11-34?
Cześć,
na stronie Shimano jest kilka nieścisłości, ale zdaje się, że RD-RX815 występuje tylko w jednej wersji (jest jeszcze RD-RX817, ale to do napędów z jedną tarczą z przodu). W każdym razie RX815 będzie pasować do korby 48/31 i do kasety 11-34.
Co prawda Shimano podaje, że pojemność tej przerzutki to 38, a przy tym układzie napędu pojemność to 40. Ale to byłby nonsens, gdyby przerzutka nie ogarnęła takiego zestawienia.