Mogę się założyć, że każdy z Was zastanawiał się kiedyś nad zmianą opon w rowerze. Chcieliście założyć szersze, węższe, gładsze, z większym bieżnikiem, lżejsze, odporniejsze na przebijanie, a może z kolcami. Wybór opon jest ogromny, a w tym wpisie chciałbym się skupić na kwestii ich rozmiaru. Warto przed rozpoczęciem zakupów dobrze sprawdzić, jakie opony i obręcze macie obecnie w rowerze. Przez lata nazbierało się sporo średnic kół i na przykład opony opisywane jako 26 cali, potrafią mieć pięć różnych średnic wewnętrznych (przy czym nie są one ze sobą kompatybilne). Oczywiście nie wszystkie są już w sprzedaży, niemniej warto wiedzieć na co zwrócić uwagę podczas zakupu opon czy nowych kół.
Rozmiary opon rowerowych
Do opisania rozmiaru opon używa się kilku skal. Nie musisz znać ich wszystkich, obecnie do jednoznacznej identyfikacji rozmiarów opon rowerowych wystarczy ETRTO. Ale warto poznać też inne systemy, tak aby wiedzieć z czym się to je (zwłaszcza, że i tak najczęściej mówimy o rozmiarach opon wyrażanych w calach, dopiero później w ruch idzie ETRTO). Oznaczenia opon rowerowych są naniesione na ich boku – czasem podkreślone białym kolorem, a czasem trzeba się ich naszukać z latarką :)
System calowy
Myślę, że przez wszystkich znany jest system calowy, gdzie szerokość opony oraz jej (przybliżona) średnica zewnętrzna podawana jest w calach. Przykład: 26″ x 2,25″ – taki opis oznacza, że mamy do czynienia z oponą o średnicy 26 cali i o szerokości 2,25 cala. Taki zapis jest bardzo popularny w rowerach górskich. Tak jak pisałem w akapicie wcześniej – czasami dwie opony są opisane jako 26 cali, a nie będą pasowały na tę samą obręcz. Kupując nowe obręcze/opony, informację o calach traktowałbym jedynie jako wstępną informację, ale ostatecznie zerknął także na skalę ETRTO.
Jest jeszcze jeden system zapisu calowego, obecnie rzadko spotykany w Polsce, niemniej można jeszcze na niego trafić. Przykład: 28 x 1 5/8 x 1 3/8. W takim zapisie mamy oponę o zewnętrznej średnicy 28 cali, bok opony ma wysokość 1 5/8 cala, a jej szerokość to 1 3/8 cala. Brrrrr… bardziej się tego skomplikować nie dało, na szczęście ten sposób zapisu jest już bardzo rzadko używany.
System metryczny (francuski)
Drugim sposobem oznaczania rozmiarów opon jest system metryczny (francuski). Przykład takiego zapisu: 700 x 40C. Pierwsza liczba oznacza przybliżoną średnicę zewnętrzną opony, druga liczba jej szerokość (oba wymiary w milimetrach). Równie istotna jest litera na końcu, ponieważ opony 700x40A, 700x40B i 700x40C będą różnić się średnicą wewnętrzną i nie będą pasować na tę samą obręcz. System ten jest popularny w rowerach szosowych i gravelowych, choć tam często podaje się średnicę w calach (np. 28 cali), a szerokość opony w milimetrach (np. 25 mm, 32 mm, 40 mm itd.). Pokręcone, prawda? :)
Tu również można się przypadkowo nadziać na złą oponę. Np. jeżeli do współczesnego roweru szosowego kupisz oponę 700B, która ma zupełnie inną średnicę wewnętrzną niż używane obecnie 700C, nijak nie uda się jej założyć. Tu również polecam dla pewności skorzystać z systemu ETRTO dla upewnienia się, że kupujecie dobry rozmiar opony.
System ETRTO
Dwa poprzednie systemy potrafią wprowadzić zamieszanie, ponieważ jest sporo rozmiarów, które są prawie identycznie opisane, a nie są ze sobą zgodne! Dlatego by to wszystko ujednolicić, powstał system ETRTO (European Tyre and Rim Technical Organisation). Niektórzy nazywają go „nowym”, nie wiedząc, że dla rowerów ten standard powstał w 1969 roku (nieco później USA i Japonia przyjęły go jako jeden ze standardów ISO).
W ETRTO zapis jest jednoznaczny i precyzyjny. Podajemy w milimetrach szerokość opony oraz jej wewnętrzną średnicę (co jednocześnie odpowiada zewnętrznej średnicy obręczy).
Na przykład zapis: 40-559 oznacza oponę o szerokości 40 mm i średnicy wewnętrznej 559 mm. To oznacza, że jeżeli będziemy mieli obręcz o średnicy 559 mm, to uda się założyć na nią taką oponę. Pozostaje kwestia szerokości opony oraz obręczy, ale o tym za chwilę.
Średnice wewnętrzne opon na przestrzeni lat
Standardów średnicy opon rowerowych jest bardzo dużo, ale spokojnie, spora część z nich już dawno wyszła z powszechnego użycia. Poniżej podaję rozmiary, które udało mi się znaleźć. Są to średnice wewnętrzne opony, wraz z opisującym je rozmiarem w systemie calowym.
152 mm, 194 mm – 10 cali
203 mm, 239 mm, 248 mm – 12 cali
254 mm, 279 mm, 288 mm, 298 mm – 14 cali
305 mm, 317 mm, 330 mm, 337 mm, 340 mm, 349 mm, 369 mm – 16 cali
355 mm, 387 mm, 390 mm, 400 mm – 18 cali
381 mm, 400 mm, 406 mm, 419 mm, 428 mm, 432 mm, 438 mm, 440 mm, 451 mm – 20 cali
484 mm, 489 mm, 490 mm, 498 mm, 501 mm, 508 mm – 22 cale
501 mm, 507 mm, 520 mm, 531 mm, 540 mm, 547 mm – 24 cale
559 mm, 571 mm, 584 mm, 590 mm, 597 mm – 26 cali
630 mm – 27 cali
584 mm – 27,5 cala
609 mm, 622 mm, 635 mm, 642 mm – 28 cali
622 mm – 29 cali
Obecnie nie stosuje się większości z tych standardów. Na czerwono zaznaczyłem najczęściej spotykane średnice w większych kołach. Ale! To nie znaczy, że nie używa się też innych. Koła 26 cali w typowych rowerach górskich mają 559 mm, ale spotyka się jeszcze obręcze o średnicy 590 mm, najczęściej w holenderskich rowerach Batavus, Sparta czy Gazelle. Koła 28 cali najczęściej mają średnicę 622 mm, ale w holenderskich rowerach często stosowana jest średnica 635 mm.
Dlatego warto sprawdzić średnicę obręczy lub odczytać ją ze starej opony. Jeżeli kupisz oponę o średnicy wewnętrznej „tylko” kilka milimetrów większej lub mniejszej, nie uda Ci się jej założyć na obręcz.
Dlaczego opony 28 i 29 cali mają tę samą średnicę
Jeśli chodzi o opony 29 cali, to mają one tę samą średnicę wewnętrzną co opony 28 cali (622 mm), co może być mylące. Różnica w oznaczeniu calowym bierze się z różnej wysokości samej opony, ponieważ im szersza opona, tym jednocześnie wyższa. Producenci dla marketingowego odróżnienia wprowadzili oznaczenie 29 cali, którym określa się szerokie, a co za tym idzie – wysokie opony.
Dlatego (z drobnym zastrzeżeniem, o którym przeczytacie w kolejnym akapicie) opony 28 cali (ETRTO 622) można zakładać na obręcze 29 cali i na odwrót.
Zachęcam do obejrzenia wideo, w którym opowiadam o rozmiarach opon rowerowych. Będzie mi bardzo miło, jeżeli zasubskrybujesz mój kanał.
Szerokość opony, a szerokość obręczy
Drugą, bardzo ważną kwestią, jest dopasowanie szerokości opony do szerokości obręczy. Zbyt wąska opona może wpaść w obręcz (co uniemożliwi jej poprawne osadzenie, a co za tym idzie – jazdę), a zbyt szeroka opona może się jej słabo trzymać (lub w ogóle nie włożymy jej na obręcz). Problem dotyczy głównie dużych skrajności i chęci założenia bardzo wąskich opon na bardzo szerokie obręcze i na odwrót.
Tabela, którą wstawiłem poniżej, pokazuje zakres, w którym można się poruszać jeżeli chodzi o szerokości. Interesuje nas szerokość wewnętrzna obręczy (można ją odczytać z naklejki lub zmierzyć samemu – w tym celu należy zdjąć oponę i nie, nie da się tego zrobić inaczej) oraz szerokość opony, którą wystarczy wziąć z oznaczenia na jej boku. Dla ułatwienia w tabelce znajdziecie szerokość opony podaną zarówno w milimetrach, jak i calach.
Wszystkie dane do tabeli zaczerpnąłem od DT Swiss, producenta m.in. obręczy rowerowych. Jest to moim zdaniem bardzo liberalna tabelka, dlatego unikałbym wybierania najbardziej skrajnych wartości. A już na pewno nie próbowałbym na siłę wychodzić poza jej zakres.
Optymalna szerokość obręczy
W komentarzach Kamil słusznie zwrócił uwagę, że warto dobrać optymalną szerokość opony do obręczy. Zakładając szeroką oponę na wąską obręcz, nawet jeżeli ona się zmieści według tabelki, którą widzicie wyżej, może się okazać, że nie uzyska ona pożądanego kształtu.
Jak widać na rysunku, opona na węższej obręczy może nie uzyskać odpowiedniej szerokości, co może powodować m.in. gorszą przyczepność w zakrętach. Muszę tu jednocześnie dodać, że stosowanie szerszych obręczy stało się trendem dopiero w ostatnich latach. Do niedawna, producenci rowerów MTB często montowali opony 2,1 cala na obręcze o szerokości 19C. Dziś zalecaną szerokością obręczy dla takiej opony to już 25C, czyli 6 milimetrów więcej.
Jaka jest optymalna szerokość obręczy, w przypadku konkretnej opony? Warto spojrzeć na wytyczne producenta danej opony (choć mało który podaje taką informację). Ja posiłkuję się danymi przygotowanymi przez Goodyear’a. Pamiętajcie też, że jest to optymalna szerokość, co nie znaczy, że opona nie poradzi sobie na trochę szerszej czy węższej obręczy.
Dlatego jeżeli w swoim rowerze nie masz „optymalnie” dobranej szerokości obręczy do szerokości opon – bez paniki :) Warto o tym pomyśleć dopiero przy zakupie nowych kół lub obręczy.
Zachęcam do obejrzenia wideo, w którym pokazuję jak dobrać oponę do obręczy. Będzie mi bardzo miło, jeżeli zasubskrybujesz mój kanał.
Czy opona zmieści się w rowerze
Trzecia kwestia, którą należy rozważyć podczas kupowania nowych opon, to czy zmieszczą się do Twojego roweru. Wraz ze wzrostem szerokości opony, zazwyczaj rośnie także jej wysokość. Opona stanie się wyższa także wtedy, gdy zamiast gładkiej, założymy taką z wyraźnymi klockami bieżnika.
Jeśli kupisz szerszą i wyższą oponę niż dotychczas, może ona ocierać o przednią przerzutkę, błotniki, ramę, widelec. W przypadku szosowych hamulców szczękowych, zbyt szeroka opona może nie zmieścić się do szczęk. Natomiast zbyt szeroka przednia opona może zahaczać o Twoją stopę, podczas mocniejszego skręcania.
Czy jest sposób aby ustalić, jakiej szerokości opony będą pasować do ramy i widelca? Niektórzy producenci rowerów/amortyzatorów podają taką informację. W pozostałych przypadkach pozostaje ręczny pomiar (i pytanie sprzedającego o wysokość opony), choć to i tak nie pokaże, czy dana opona na 100% będzie pasować. W razie wątpliwości, polecam wybranie się z rowerem do sklepu stacjonarnego, gdzie łatwiej będzie przymierzyć konkretny rozmiar opony.
Pamiętajcie też, że opony o teoretycznie tej samej szerokości, mogą się od siebie różnić – wszystko zależy od typu bieżnika, ciśnienia i producenta opony. Do tego koniecznie pamiętajcie o zostawieniu przynajmniej kilkumilimetrowego luzu między oponą, a ramą/widelcem z każdej strony! Opona podczas jazdy pracuje – jeżeli będzie włożona na styk, może zacząć zdzierać lakier z roweru.
Zapraszam Cię do lektury innych wpisów o oponach. Znajdziesz tutaj informacje, których nie wymieniłem w tym tekście.
2. Ciśnienie w oponach rowerowych
3. Dobieranie opony do obręczy
5. Opór stawiany przez opony rowerowe
6. Ciśnienie w oponie, a droga hamowania
7. Co zrobić gdy opona chowa się w obręczy
8. Schwalbe CX Comp – test opony
9. Schwalbe Kojak – długodystansowy test
Witam.
Proszę o poradę.
Posiadam rower LAZARO INTEGRAL V3 2018 (szutrowo-szosowy).
Jeżdżę ok.6000 km (głównie po asfalcie) rocznie i niebawem czeka mnie zmiana opon.
Oznaczenie na oznaczenie obręczy to 28-622×19, natomiast opony to 700x38C (28×1,5).Czy w związku z tym mogę dobrać opony cieńsze np. 700x35C (28×1,35).
Dziękuję i pozdrawiam.
Cześć, oczywiście, bez najmniejszego problemu. Dętki też będą pasować.
Witam. Mam pytanie czy jak w rowerze mam oponę 27.5 2.1 to czy mogę założyć oponę 27.5 2.25?
Mam rower górski.
Cześć, na obręcz na pewno wejdzie. Sprawdź tylko czy masz miejsce w ramie. Jeżeli tylko 2.1 nie wchodzi „na styk”, to i 2.25″ wejdzie.
Witam.
Bardzo proszę o konkretną poradę w kwestii wymiany opon.
Posiadam Rower Boudicca LX Treking Northtec 2016r.
Z danych technicznych
obręcze TrilogyV6 622×19
opony Kenda 700x38c
Rower jest OK.Na szosie ,utwardzonej drodze jedzie się wspaniale.
Problem pojawia się przy podjazdach na krawężniki i na wszelkich
drogach typu piasek ,z dołkami i innymi wybojami.
Chcę wymienić opony na szersze i stabilniejsze tym samym lub
wymienić na SCHWALBE opona 'Big Apple.
Bardzo proszę o radę co można zrobić w tej materii
z konkretnymi danymi.
Dziekuję
Cześć,
ja się domyślam, jest to ten rower: https://zdjecia.bikeworld.pl/produkty/large/rowery_trekking_cross_northtec_boudicca_lx_3a0db.jpg
W takim przypadku raczej nie założysz dużo szerszych opon, ponieważ one się po prostu nie zmieszczą do ramy/widelca. Zawsze można pokombinować nad przymierzeniem czegoś troszkę szerszego (40C, może 42C), ale to najlepiej byłoby zrobić w sklepie. No i jeszcze kwestia czy błotników nie będzie trzeba zdjąć.
Hej, czy mogę na obręcz 29mm (szerokość wewnętrzna) założyć oponę 700x42C (Continental AR Ride, ona optycznie wydaje się szersza), widziałem tabelkę, ale chciałem zapytać osoby doświadczone, bo może jednak siądzie?
Nawet bardziej liberalna od mojej tabelki, lista DT Swiss podaje, że lepiej nie wkładać nic węższego niż 47.
Może znajdziesz kogoś, kto zakładał taką oponę, ale pamiętaj, że każda opona i obręcz jest inna. Co jednemu będzie pasowało, w innym przypadku niekoniecznie musi.
Spróbować możesz, jeżeli masz już te opony. Jeżeli dopiero planujesz zakup – przemyślałbym jednak coś trochę szerszego.
Witam, posiadam tylną obręcz 622x19C i planuję kupić oponę typowo pod trenażer. Czy mogę kupić oponę w rozmiarze 700x23C? I jaką dobrać dętkę?
ta opona to 700x25C
Według mojej tabelki wychodzi, że minimum to 28C, ale tabelka od DT Swiss jest łaskawsza i mówi, że 23 i 25 też spokojnie wejdzie. No to jak oni tak piszą, to spokojnie możesz te 25C założyć.
A dętkę załóż zwykłą, najtańszą pod opony 23-28C. Przebić się tam nic nie przebije, a i waga nie ma znaczenia.
Cześć :) Dzięki za poradnik…ale mam z tym związane małe pytanie. Jeździmy z żoną na rowerach crossowych na obręczach 622-19 i oponach 700x40c. Czy na takie obręcze mógłbym założyć ciut węższe opony 700x35c? Bo z tabelki wynika, że raczej nie będzie problemu…
Hej, nie będzie najmniejszego problemu :)
kupilem te cienkie lekkie dentki schwalbe extra light do opon continental travel contact 26 cal czy to moze byc przyczyna ze mi opona lekko podskakuje jakby byla krzywa (bije) czy po prostu kupilem felerne uzywane opony? kolo nie jest scentrowane.
A próbowałeś napompować do maksymalnego ciśnienia podanego na oponie, tak aby opona ułożyła się na obręczy?
Panie Łukaszu jeśli ma Pan możliwość proszę o informację na temat doboru opon,
W chwili aktualnej posiadam opony 40-622 (obręcz 622-19c) rower crossowy.
Napompowane są do ciśnienia 4 bar i dosyć twardo pokonuje się na nich nie równości w mieście, mało komfortowo.
Co Pan myśli o zmianie na 47-622 https://www.rowerystylowe.pl/p-6855/schwalbe-marathon-plus-reflex-28-x-175-47-622-performance
lub nie będzie przesadą 50-622 ?
https://www.rowerystylowe.pl/p-4944/opona-schwalbe-big-apple-plus-28-x-20-50-622
Pozdrawiam
Hej, jeżeli chodzi o szersze opony, to wszystko zależy od tego, czy przyjmie je rama i widelec. Szersza opona automatycznie będzie też wyższa i nie zawsze zmieści się do ramy, czasem może też ocierać o przednią przerzutkę.
Warto wybrać się do sklepu aby na żywo przymierzyć opony, żeby nie było problemu.
Na pewno szersza opona da większy komfort jazdy.
Ok, dziękuję za odpowiedź.
Ta tabela jest do dupy – mam 14 mm szer wewn obręcz a 35 wchodzi bez masła
„Nie jest powiedziane, że ta tabelka wyczerpuje wszystkie możliwości.”
Mam obręczy 622 x13c
A deska ma race 28(700c) 20-622>25-630
27×3/4>27×1.00
700x 20c>700x25c
A opona ma 25 -622
700 x25c
Prawidłowo ??
Chodzi Ci o to czy taka opona i dętka będą pasowały na obręcz? Wygląda na to, że tak, bez problemu.
Tak chodzi o obręczy. Myśle ze jest ok ?
Witam, z góry przepraszam bo nie mogłam znaleźć bardziej pasującego tematu…
Nurtuje mnie od jakiegoś czasu pytanie – czy do roweru trekkingowego można zamontować opony przeznaczone głównie dla rowerów górskich? Czy mija się to z celem?
Cześć, ograniczają Cię dwie rzeczy – szerokość obręczy, bo jeżeli masz dość wąską, to nie włożysz tam super szerokich opon (to sprawdzisz w tabelce w tym wpisie). Druga sprawa, jeszcze istotniejsza, to jak szerokie i wysokie opony zmieszczą się w ramie i widelcu. W rowerach trekkingowych jest tam zwykle ograniczona ilość miejsca. Najlepiej jest podjechać do sklepu rowerowego i poprosić o pomoc w przymiarce.
Natomiast możesz także pomyśleć o oponach, które mają szerokość takie jak masz obecnie, ale o innym, bardziej agresywnym bieżniku. Na przykład opony Schwalbe Smart Sam dostępne są m.in. w szerokościach. Czyli dla każdego coś miłego, a do trekkingów opony 44 zazwyczaj wchodzą bez problemu, a może uda się pokusić nawet o 47:
37-622 (28 x 1.40)
42-622 (28 x 1.60)
44-622 (28 x 1.65)
47-622 (29 x 1.75)
https://www.ceneo.pl/Sport_i_rekreacja;szukaj-schwalbe+smart+sam+28;0192.htm#crid=190954&pid=7269
Dziękuje ślicznie za odpowiedź. Lubię jeździć ostatnio po ścieżkach leśnych – w większości utwardzonych, jednak zdarzają się też nieutwardzone tereny plus kamyki, jakieś niewielkie górki. Obecnie mój Trans 3.0 ma opony Mitas Gripper (28″x1,6″, reflex) czyli takie z jakimi go kupiłam. Dlatego myślę że zmiana opon wyjdzie na plus a niczemu nie zaszkodzi :)
Zaszkodzić może jedynie jeździe po asfalcie, tzn. opony z grubym, terenowym bieżnikiem stawiają tam większy opór (zwłaszcza gdy napompujesz je do ciśnienia do jazdy w terenie, czyli bliżej minimum podanego na oponie) i będą trochę bardziej hałasować.
Za to po zjechaniu na gruntową/leśną/piaszczystą drogę, będą dawać dużo większą przyjemność z jazdy, niż opona o delikatnym bieżniku.
Możesz je spokojnie zmienić na opony o tym samym rozmiarze. A czy wejdą szersze – to już zależy od ramy/widelca i teraz jeszcze pomyślałem, że warto spojrzeć na błotniki, jeżeli je masz, bo też mogą zawadzać.
Hałas hałasem jakiś kompromis musi być. No fakt jeszcze błotniki… Spróbuje coś dobrać, mam nadzieje że chociaż ciut szersze się zmieszczą :)
Dzień dobry Panie Łukaszu. Zastanawiam się, czy byłby mi Pan w stanie coś poradzić odnośnie doboru nowych opon do mojego roweru MTB. Dopiero co kupiłam ten rower z oponami 27.5 x 2.1” i nie spodziewałam się tego, jak głośno będą się zachowywać na asflacie/chodniku/kostce brukowej, generalnie wszędzie na mieście. Opony są tak głośne, że nie mogę tego zdzierżyć i odechciewa mi się jeździć. Pozostaje mi jedynie zmienić opony. Moje pytania. Czy muszę pozostać przy średnicy 27.5? Czy jeśli jest to rower górski najcieńsze opony jakie mogę założyć to 1.95? Czy 1.95 będą równie hałaśliwe? Czy próbować założyć opony o grubości 1.5? Czy opony z linka: https://allegro.pl/super-opona-kenda-27-5-x-1-95-k841a-komfort-30tpi-i6899810955.html rozwiązałyby mój problemu hałaśliwości? Czy poszukać droższych, a zarazem lepszych opon? Nie celuje w opony szosowe, ale bardziej semi-slick, z tego co się zorientowałam. Czy zmieniając tylko rodzaj bieżnika pozbędę się hałasu? Co Pan radzi? Z góry dziękuję za pomoc. Pozdrawiam. Ania
Hej, przy średnicy 27,5 cala musisz zostać, chyba, że masz hamulce tarczowe i zmienisz także koła. Ale to się finansowo nie opłaca, no i kwestia co wejdzie w ramę i widelec. No i czy będzie w ogóle sens :)
Natomiast same opony jak najbardziej można zmienić na inną szerokość i inny typ bieżnika. Sam hałas pochodzi bardziej od typu bieżnika, a nie od szerokości opony, także możesz kupić 1.95 z delikatniejszym bieżnikiem i opona na pewno będzie cichsza, możesz też założyć coś węższego, jeżeli chcesz by rower rozpędzał się lżej. Ale graniczne szerokości musisz porównać z szerokością obręczy: https://roweroweporady.pl/rozmiary-opon-rowerowych/
Ponieważ super-wąskiej opony obręcz może już nie przyjąć.
Opony, które wysłałaś na pewno będą cichsze od tych, które mają gruby i agresywny bieżnik. Czy będą idealnie ciche? Pewnie nie, bo każda jakiś dźwięk będzie wydawać, natomiast na pewno nie powinna hałasować. I będzie pasować na Twoje obręcze na pewno, różnica w szerokości między 2,1 cala a 1,95 cala jest niewielka.
Ja bez problemu wkładam 35 C w obręcz o śr. wewn. 14 mm – Ta tabela jest do Dupy
Mam Anyroad 2 (2017) z oponami o szerokości 32 mm. Czy na tej samej obręczy można założyć opony 25 mm lub 28 mm. Z tych tabel na Twoim blogu wynika ,że chyba tak, ale nie wiem jaką mam szerokość wewnętrzną obręczy.
Cześć, najlepiej zdjąć oponę i samemu zmierzyć szerokość obręczy. Chyba, że na obręczy masz oznaczenie jej szerokości. Opona 28C na pewno będzie pasować, a czy 25C… pewnie też, ale to już musisz sam sprawdzić po szerokości.
Witam, fajnie że aktualizujesz wpis.
Chciałem zwrócić uwage na to że opona 27,5″ to tak na prawdę nie 27,5″ tylko bardziej 27″
559 mm, – 26 cali
630 mm – 27 cali
584 mm – 27,5 cala
622 mm – 28 i 29 cali
Słyszałem opcje ze tak na prawdę to nie nazwano kół 27,5 cala kołami 27 cale bo ta nazwa jest już zarezerwowana dla kół większych, ale dlaczego nie zdecydowano się na zrobienie „prawdziwych” 27,5 cali?
Słyszałem opinie że (umowne) 27,5 cala to minimalny rozmiar który nie zmieści się w starych ramach więc w celu wymuszenia do przejścia na nowy rower zdecydowano się na ten rozmiar choć zależy jak się liczy. Licząc po rozmiarze obręczy to wychodzi że te 27,5 cala nie jest po środku (pomiędzy 26 i 29 cala) ale licząc po całym kole z oponą to koło 27,5 cala ma właśnie tyle a nawet bym powiedział że koło 26 cala ma rzeczywiście 26,5 (oczywiście dużo zależy od samej wysokości opony).
Moim zdaniem troche szkoda że tak wszystko szybko przestawiło się na 27,5 cala bo dużo fajnych rowerów jest już przestarzałych, lepiej byłoby gdyby zostano przy 26 calach ale jednocześnie projektując w następnych rocznikach ram więcej miejsca na opony plus-owe w ten sposób koło 26″+ rośnie do 27,5″.
Choć to też wina niektórych ludzi którzy zmieniali rower tylko dlatego że przechodzą na 27,5″ (bo lepsze) gdzie zyskują tylko 25mm.
Albo nowy standard piast tylnych 148mm bodajże gdzie w DH są piasty 150mm, więc dlaczego nie wskoczyć na 150, lub oś QR piast 20mm a potem 15mm, tak jakby 20 nie załatwiało sprawy. Mam rower z szeroką dolną wciskaną miską sterów i gdyby dobrze pomyśleć to można by upchać do mojej ramy główkę sterów tapared za pomocą jakiejś przejściówki choć może trzeba by było o 2-3mm podnieś główkę, ale by szło. https://uploads.disquscdn.com/images/821c6cbcaf91bbad793ebb50413835e83aaeddebc2e29f63cc811c97eb268a4d.jpg
Możne teoretyzować, albo jeździć. Kupiłem rower 27,5″, i już :-)
Witam,
jaką możliwie najwęższą oponę jestem w stanie z powodzeniem włożyć do obręczy Alexrims ATD550 o szerokości 22 mm? Trochę wyłamuje się z podanej tabelki.
Chciałbym spróbować z 28 lub 32 mm oponą. Jest na to szansa czy obręcze muszą iść do wymiany?
Pozdrawiam
Szymon
Hej, każdy producent obręczy może podać swoje zakresy, zerknij na stronie Alexrims, może coś na ten temat piszą.
Natomiast na stronie DT Swiss można znaleźć tabelkę z której wynika, że do obręczy o szerokości wewnętrznej 22 mm można włożyć nawet oponę 28 mm. Trochę dziwi mnie ostry przeskok w tabelce, że do obręczy 22,4 mm włożymy oponę 28 mm, a do 22,5 mm już oponę 35 mm, ale tak ją DT Swiss skonfigurowało.
W każdym razie, możesz spróbować z oponą 32 mm, jest duża szansa, że się uda.
Dziękuję bardzo :)
W takim razie powinno się udać. Nie mam jeszcze jak tego sprawdzić, bo mówię o wymianie opon w rowerze, który dopiero został zamówiony (Romet Boreas 2 2018), ale już nie mam obaw o konieczność wymiany obręczy. Swoją drogą, to jest grawel i byłoby co najmniej dziwne, gdyby nie dało się mu włożyć szosowych opon.
Nie powinno być problemu z włożeniem dętki do kół bezdętkowych.
Z semi-slicków są np. Schwalbe X-One Speed (tylko 33C), albo CX Comp (których sporadycznie używam), ale na drucie i o szerokości 30C.
Niezłe są także opony Gianta, które miałem w modelu Anyroad – P-SLX2, teraz ich następca nazywa się P-RX2 (a przynajmniej takie mam wrażenie, bo wyglądają bardzo podobnie). Jak poszukasz, to tego typu opon na pewno jeszcze kilka się znajdzie :)
Na początku miałem rower trekkingowy na oponach 700x40C, później zdecydowałem się na 700x35C, Jednak ostatecznie wybrałem 700 x 38C. To 32 to może być zaskoczenie :-)
Witam!
Muszę wymienić tylne koło, na którym miałem wolnobieg 7 – rzędowy Shimano mf-tz21, koło 27,5 cała, przerzutki Shimano tourney tx. Wolnobieg chcę zamienić na kasetę. Mam problem ze znalezieniem odpowiedniego koła pod kasetę, chciałem kupić kasetę również 7-rzędową, a znajduje Koła pod kasety 8-9 rzędowe. Prosiłbym o podpowiedzi, jak rozwiązać mój problem, jakiego zakupu dokonać.
Dzięki! Artur
Hej,
wpisz na Allegro hasło: redukcja kaseta 7 – znajdziesz pierścień, który zakłada się na piastę 8/9 rzędową, w przypadku gdy chcemy założyć kasetę 7. rzędową. Kosztuje kilka złotych.
Co do koła, nie napisałeś czy pod hamulce tarczowe, czy V-Brake, w jakich warunkach jeździsz, ile ważysz i jaki masz budżet.
Tak czy owak, z budżetowych kół, niezłą propozycją jest np. Kellys Draft. Pod tarcze niezłe koła, w dobrych pieniądzach, robi chociażby Shimano.
Potrzebuję koła pod hamulce V-Brake, jazda typowo rekreacyjna, ważę 80kg, ale często obciążam dodatkowo bagażnik wagą do 10-15kg. Budżet… nie chciałbym przekroczyć łącznych kosztów 500 zł. Pozdrawiam
Tu ważniejsze są dobre klocki. Ja używam jakiś standardowych V-ek, ale mam klocki które ze mną oraz sakwą blokują koło z tyłu :-)
Jakiej grubości powinien być pierścień (dystans) w moim przypadku?
Nie mam pojęcia. Jeżeli w sklepie/Allegro jest napisane, że jest to redukcja z piasty 8/9 rzędowej na kasetę 7. rzędową, to będzie na pewno dobra.
Jeszcze jedno, czy mogę u siebie bez problemu założyć koło z szybko zamykaczem (szpilką)? Do tej pory było po prostu skręcone na osi. Dzięki
Jeżeli masz przerzutkę montowaną na śrubę (czyli jest przykręcona do haka ramy), to nie będzie problemu z zastosowaniem szybkozamykacza.
Mierzyłem szerokość obręczy bez ścianek i wyszło 19mm. Na oryginalnej oponie jest oznaczenie 54-559. A wiec szerokość opony wynosi 54mm. A jednak w twojej tabelce przy 54 i 19 nie ma iksika. Nie wiem, może źle zmierzyłem szerokość obręczy. Jakby zmierzyć obręcz w środko to by może wyszło więcej. Ja mierzyłem to linijką z wierzchu.
Nie łapię? Mierzyłeś szerokość obręczy bez zdejmowania opony? Tak czy owak, tę tabelkę można w wielu przypadkach mocno naciągnąć :)
@@roweroweporady:disqus na jakiej podstawie powstała ta tabelka? Czy są jakieś reguły np stosunek szerokości szer opony do szerokości obręczy – w sensie jak mieści się w widełkach to jest ok? Czy to wynika z bardziej z „badań” empirycznych? :)
Cześć, tabelkę wzorowałem na amerykańskich, rowerowych autorytetach, m.in. Sheldonie Brownie czy Lennardzie Zinnie. Także niektórzy producenci obręczy podają takie dane, np. DT Swiss: https://pictures.dtswiss.com/uploads/WXD10000000866S/MAN_WXD10000000866S_WEB_ZZ_001.pdf
I to co podane jest w tej tabelce, bywa mocno naginane przez samych producentów rowerów. Ba, sam wykraczałem poza jej ramy, zakładając oponę 38C do obręczy 15C. I to było po prostu czuć, że opona pasuje na styk i szersza już by najprawdopodobniej po prostu nie weszła. Tak więc te tabelki raczej wzięły się z doświadczeń producentów/mechaników, a nie wzorów.
problem z założeniem opony na obręcz bontrager AT-750 16mm x 622
w tabeli rozmiarów brak 16mm obręczy
stare opony bontrager 622x35c
nowe opony michlen 622x37c
nowe opony nie pasują ponieważ są jakby za duże….a stare opony inaczej się zachowują, tak jakby zapadają się do środka po obwodzie, a opony michlen są sztywne i nie wpadają w środek obręczy
zamiast 37C powinienem zakupić 35C i byłoby po problemie?
2mm i taka duża różnica? … ciekawe czy jakbym miał obręcz 17 mm czy wszystko by pasowało
pozdrawiam serdecznie
Cześć opona 37C powinna Ci śmiało wejść na obręcz. Ja na obręcz 15 mm wsadzałem oponę 38C. Było już na styk i lekkie słowo honoru, ale się trzymała.
Nie łapię o co może chodzić, że są „za duże”. Jeżeli i opona i obręcz ma rozmiar 622, to musi pasować, nie ma opcji. Jeżeli nie da się tak łatwo naciągnąć opony na obręcz, co się czasami zdarza, użyj plastikowych łyżek do opon, aby sobie pomóc z naciągnięciem ich na obręcz.
Witam,
Mam takie same obręcze jak Pan Piotr, tj: bontrager AT-750 622-16
+ opony opisane: 700-38 (zakładam że to 622-38 lub 622-40)
Zastanawia mnie czy byłbym w stanie założyć na te obręcze jakieś wąskie opony 29′?
Przyznaje że trochę szukałem w internecie, ale powyższe wymiary wydają się być dość niszowe.
Konkretniej to interesują mnie Continentale Double Fighter III o parametrach:
622-48 / 29×1.90
Hej, opona 28 i 29 cali ma identyczną średnicę wewnętrzną (622), więc obie zmieszczą się na Twoją obręcz. W tych 29 calach chodzi o to, że szersza opona jest też zwykle wyższa i rośnie jej zewnętrzna średnica. Ale tak czy owak, to tylko marketingowe rozdzielenie.
Natomiast nawet według dość liberalnej tabelki, którą przygotował DT Swiss: https://roweroweporady.pl/pobierz/dt-swiss-opona-do-obreczy.pdf
Na obręcz o szerokości wewnętrznej 16 mm, nie zalecają oni zakładać opon szerszych niż 35 mm (oczywiście lekko naciągnąć można, tak jak w Twoim przypadku z 38 mm).
I teraz pewnie mogłyby się odezwać głosy, że ktoś na obręcz 16 założył oponę 48C (1,9 cala) i wszystko jest w porządku. Ale ja się pod tym nie podpiszę. Tak jak pisałem wyżej, na moją obręcz 15C, opona 38C wchodziła już na styk. Obawiam się, że na 16C opona 48C może albo nie wejść, albo będzie się trzymać na słowo honoru.
Co by nie mówić, obręcz 16C to typowo szosowa szerokość. I na niej świetnie będą czuć się opony 23 czy 25C, a nie dwa razy szersze.
Ok, dziękuję za pomoc.
Zostanę zatem przy 28′ o jakiejś rozsądnej szerokości.
jestem zielony i mam pytanie: czy do gruboci opon dobiera sie grubość dętek? Z góry dziękuje za odpowiedż. cześć.
Cześć, tak – dętka powinna być dobrana do opony. Dętki są robione na odpowiednią średnicę koła (26, 27.5, 28/29) i mają pewien zakres szerokości na jaki będą pasować np. od 1,5 cala do 2 cali.
Chciałbym was prosić o pomoc,postanowiłem zmienić swoje opony 700x40c na 700x28c,tylko mam problem bo nie wiem jaki rozmiar dętki wybrać,wydaje mi się że moje aktualne dętki będą za duże.
Hej, wybierz dętkę, która będzie pasować na rozmiar 700×28. Przy dętkach jest podawany zakres rozmiarów na jakie pasują.
Witam! To dobry artykuł ale mnie nie do końca usatysfakcjonował gdyż mam problem a doborem opony na obręcz 28″. Chciałem przekonstruować mój nowy rower crossowy i doposażyć go we wspomaganie elektryczne. Jestem po zawale i poważnej operacji. Zakupiłem na Aliexpress zestaw do konwersji to znaczy silnik zapleciony w obręcz 28 cali.(stożkową)
Na zakupionej obręczy była już zamontowana opona wraz z dętką o wymiarach 35- 622 (700X35C). Ta opona wyglądała na zbyt cienką i niższą niż te które były w moim rowerze 42-622i chciałem jedną z tylnego koła przełożyć na obręcz z silnikiem. Po zamontowaniu i napompowaniu do 5ciu atmosfer ( tak zalecał producent opon SHWALBE) zostawiłem rower na noc w piwnicy. Na drugi dzień chciałem zamontować bagażnik z aku…… i pozostały osprzęt. Okazało się że w tylnym kole nie ma powietrza. próby ponownego napompowania tego koła nic nie dały gdyż słychać było uchodzące powietrze. Po demontażu opony okazało się że dętka wystrzeliła.Najprawdopodobniej ciśnienie zsunęło oponę z obręczy. Nie powiem bym był tym uradowany:(((( Postanowiłem
wszystko dokładnie przemierzyć i porównać z tabelami. Wymiary obręczy tej z roweru i tej z silnikiem były identyczne ale po zmierzeniu opon okazało się że wymiary się nie zgadzają (co do śr wewnętrznej opony) . Opona o wymiarach 42-622mm ma średnicę wewnętrzną nie 622 ale 628mm !!!??? i jest sporo za duża gdyż bez problemu można ją lekko założyć na wspomnianą obręcz a jej maksymalna średnica to 640mm. Wysokość rantu w obręczy to 7mm. czyli wewnętrzna średnica obręczy (powinna) mieć 626mm. Pytanie??? – jakipowinna mieć wymiar opona by nie spadała z tej obręczy??????????
Andrzej
Cześć,
jeżeli chodzi o opony, to jeżeli piszesz, że na obu jest oznaczenie 622, to takie właśnie powinny być. A przy najmniej Schwalbe na pewno dobrze oznaczyło oponę. Samodzielne pomiary mogą być obarczone błędem, opona jeżeli trzyma się ją w ręku czy położy na podłodze, lubi się różnie układać.
Kwestia co jest napisane na obręczy i czy producent dobrze ją oznaczył.
swietny wpis jednakze i tak mam problem gdyz potrzebuje jakis kolek pod opnke 29×2.4 czy ktos moglby pomoc serdecznie pozdrawiam i prosze o odp
Witam.
Mam Pytanie.
Mam obecnie założone opony 700x35C ertro 37-622 tak rower kupiłem by się szybko po mieście poruszać. Teraz będę dużo po terenach jeździł i chcę zamontować oponę 29×2,10, ertro 54-622
Pytanie czy felga nie będzie za wąska na tak oponę?
Dodam, że na feldze jest wybite takie oznaczenie RMX 622×22.
Czy mogę zamontować bez obaw oponę 29×2,10, ERTRO 54-622
Jeżeli obręcz ma szerokość wewnętrzną 22 mm, a tak teoretycznie wynika z oznaczenia, które podajesz, to opona 2,1 cala bez żadnego problemu będzie pasować na taką obręcz.
Oczywiście sprawdź też, czy rama i widelec przyjmą taką szeroką (i wysoką) oponę.