Co zrobić gdy opona chowa się w obręczy?

Czasem zdarza się, że po założeniu nowej opony do roweru – opona nie chce całkowicie wyjść z obręczy i na pewnym odcinku jest schowana. Najczęściej dzieje się tak z oponami szosowymi i ciut szerszymi obręczami. Im węższa opona – tym większe prawdopodobieństwo wystąpienia tego zjawiska. Objawem jest bujanie podczas jazdy, spowodowane tym, że na pewnym odcinku opona się spłaszcza. Wystarczy podnieść rower, zakręcić delikatnie kołem i patrzeć uważnie, czy na całym obwodzie opona trzyma swój wymagany kształt. Poprawienie tej „usterki” jest niezwykle proste. Najczęstszą przyczyną chowania się opony w obręczy jest jedna z trzech rzeczy:

1) Źle włożona dętka. Należy jeszcze raz założyć oponę, pilnując by dętka nie została w żadnym miejscu przyszczypnięta między oponą a obręczą. Warto po założeniu opony, napompować dętkę do niedużego ciśnienia, tak by opona tylko nabrała kształtu. Następnie rękoma odginamy oponę w lewo i prawo na całym jej obwodzie, by równomiernie rozłożyła się dętka. Następnie pompujemy do właściwego ciśnienia.

Jak napompować poprawnie oponę

2) Za słabo nakręcona nakrętka na wentyl przez pompowaniem. W trakcie pompowania dętki należy ułożyć wentyl pionowo i dobrze go dokręcić do obręczy. W przeciwnym wypadku może się przekrzywić. Oczywiście pompując uważaj by nie złamać wentyla.

3) Za małe ciśnienie. Sprawdź jakie ciśnienie zaleca producent opony i napompuj ją prawie do maksimum. Podczas dochodzenia do odpowiedniego ciśnienia, powinieneś usłyszeć charakterystyczne „pyknięcie”, co oznacza, że opona wskoczyła na swoje miejsce. Sprawa ciśnienia jest bardzo istotna przy oponach szosowych, dla których ciśnienie rzędu 5 atmosfer jest całkowicie niewystarczające do jazdy. Należy pamiętać o porządniej pompce!

 

Zapraszam Cię do lektury innych wpisów o oponach. Znajdziesz tutaj informacje, których nie wymieniłem w tym tekście.

1. Rodzaje opon rowerowych

2. Ciśnienie w oponach rowerowych

3. Dobieranie opony do obręczy

4. Opona drutowa czy zwijana

5. Opór stawiany przez opony rowerowe

6. Ciśnienie w oponie, a droga hamowania

7. Co zrobić gdy opona chowa się w obręczy

8. Schwalbe CX Comp – test opony

9. Schwalbe Kojak – długodystansowy test



Aby napisać komentarz pod wpisem, nie musisz się rejestrować! Wystarczy, że podasz swoją nazwę i e-mail oraz zaznaczysz ptaszkiem "Wolę pisać jako gość". Trzeba odhaczyć jeszcze dwa okienka od góry, gdzie zgadzacie się na przetwarzanie Waszych danych. Zapraszam do komentowania - odpisuję na wszystkie pytania, nawet w starych wpisach.