Co zrobić gdy opona chowa się w obręczy?

Czasem zdarza się, że po założeniu nowej opony do roweru – opona nie chce całkowicie wyjść z obręczy i na pewnym odcinku jest schowana. Najczęściej dzieje się tak z oponami szosowymi i ciut szerszymi obręczami. Im węższa opona – tym większe prawdopodobieństwo wystąpienia tego zjawiska. Objawem jest bujanie podczas jazdy, spowodowane tym, że na pewnym odcinku opona się spłaszcza. Wystarczy podnieść rower, zakręcić delikatnie kołem i patrzeć uważnie, czy na całym obwodzie opona trzyma swój wymagany kształt. Poprawienie tej „usterki” jest niezwykle proste. Najczęstszą przyczyną chowania się opony w obręczy jest jedna z trzech rzeczy:

1) Źle włożona dętka. Należy jeszcze raz założyć oponę, pilnując by dętka nie została w żadnym miejscu przyszczypnięta między oponą a obręczą. Warto po założeniu opony, napompować dętkę do niedużego ciśnienia, tak by opona tylko nabrała kształtu. Następnie rękoma odginamy oponę w lewo i prawo na całym jej obwodzie, by równomiernie rozłożyła się dętka. Następnie pompujemy do właściwego ciśnienia.

Jak napompować poprawnie oponę

2) Za słabo nakręcona nakrętka na wentyl przez pompowaniem. W trakcie pompowania dętki należy ułożyć wentyl pionowo i dobrze go dokręcić do obręczy. W przeciwnym wypadku może się przekrzywić. Oczywiście pompując uważaj by nie złamać wentyla.

3) Za małe ciśnienie. Sprawdź jakie ciśnienie zaleca producent opony i napompuj ją prawie do maksimum. Podczas dochodzenia do odpowiedniego ciśnienia, powinieneś usłyszeć charakterystyczne „pyknięcie”, co oznacza, że opona wskoczyła na swoje miejsce. Sprawa ciśnienia jest bardzo istotna przy oponach szosowych, dla których ciśnienie rzędu 5 atmosfer jest całkowicie niewystarczające do jazdy. Należy pamiętać o porządniej pompce!

 

Zapraszam Cię do lektury innych wpisów o oponach. Znajdziesz tutaj informacje, których nie wymieniłem w tym tekście.

1. Rodzaje opon rowerowych

2. Ciśnienie w oponach rowerowych

3. Dobieranie opony do obręczy

4. Opona drutowa czy zwijana

5. Opór stawiany przez opony rowerowe

6. Ciśnienie w oponie, a droga hamowania

7. Co zrobić gdy opona chowa się w obręczy

8. Schwalbe CX Comp – test opony

9. Schwalbe Kojak – długodystansowy test

  • Anonymous

    Czy ciśnienie rzędu 2.5 bar jest odpowiednie do opon w rowerze górskim o szerokości 2.0?

  • Łukasz – Rowerowe Porady

    Tu napisałem dwa zdania w tym temacie: https://roweroweporady.pl/opona-rowerowa-cisnienie/

    Jeżeli chodzi o Twoje pytanie, to na każdej oponie powinien być podany przedział ciśnień jakie można w niej utrzymywać. Przy 26″x2.0 zwykle jest to od 2 do 4 atmosfer, ale to najlepiej sprawdzić samemu.

  • Tomek

    Witam,

    mam ten problem i nie potrafię go rozwiązać. Kupiłem nowe opony Rubena V66 o szerokości 1,5, poprzednie miałem Kendy Khan 1,95 i nie było tego problemu.

    Próbowałem już wszystkiego:
    -zmieniłem dętki na nowe,
    -wymieniłem gumowe paski na obręczach, próbowałem dawać je podwójnie,
    -kupiłem specjalna plastikowe łyżki do zakładania opon,
    -próbowałem nabić maksymalne ciśnienie (80PSI) jak i również na mniejszym rozjeździć żeby się ułożyła,
    -używałem talku przy zakładaniu.

    Wszystko bez rezultatów, dalej w jednym miejscu jest 0,5 cm niżej niż w innym. Czego to wina, jak temu pomóc? Czy wymiana opon na droższe jest konieczna/pomoże?

    Pozdrawiam,
    Tomek

  • Hej, sprawdź na początek, czy na obręcz (mierz wewnętrzną szerokość) jaką masz, pasują opony o szerokości 38 mm:

    https://roweroweporady.pl/wp-content/uploads/2011/09/szerokosc-obreczy-a-opona.jpg

    Zakładam, że w tabelce będzie się zgadzało, ale na wszelki wypadek zerknij.

    Druga sprawa, czy problem występuje na obu kołach? Jeśli nie – spróbuj zamienić opony ze sobą i wtedy zobacz.

  • Tomek

    Witam,
    dziękuję za odpowiedź.
    Problem występuje na obu kołach.
    Szerokość opony 38,1mm
    Szerokość obręczy 21mm,
    więc zgadza się z tym co w tabelce.

  • Ja niestety nie mam pomysłu, może tak być, że opony są uszkodzone.

    Bo w sumie innej opcji nie ma, tam nie ma jakichś kosmicznych technologii, to proste konstrukcje.

  • Morgan Jones

    Miałem taki problem w żonkowym rowerze, po wymianie opon okazało się że opona częściowo siedzi w feldze. Próbowałem różnych rzeczy, ostatecznie natłuściłem rant felgi i zacząłem pompowanie do ~6bar, w pewnym momencie bardzo powoli zaczęło wypychać oponę z felgi. Teraz jest ok. Felga szerokości 17mm, opona 42-622 więc niby wszystko kompatybilne a jednak nie do końca.

  • rafal koperek

    Witam wiem ze ti nie na temat ale potrzebuję porady chcę kupić moj pierwszy prawie szosowy rower jakim jest giant rapid 3 z rama aluxx cos tam korba fsa tempo tylko ktos pozamienial przezutki na acera i klamkomanetki tez acera trochę to dziwnie wyglada przy takim rowerze a tak reszta jest w oryginale jest czarno czerwono bialy dobrze mi sie na nim jezdzi cena 1300 i tu pytanie czy warto a zamierzam z czasem wymienić osprzet na lepszy bo jeżdżę dużo tak od 5 do 8 tys rocznie

    • Cześć, jeżeli jest w dobrym stanie, to warto się nad takim rowerem zastanowić.

      Ale nie kojarzę, żeby Shimano wypuściło klamkomanetki szosowe z grupy Acera, ponieważ Acera to grupa MTB. Masz jakieś zdjęcia tego roweru?

      • rafal koperek

        Witam no właśnie pisałem ze ktoś zamienił oryginalny osprzet i została tylko przednia przezutka tiagry i korba fsa tempo 52 zeby i dwa mniejsze blaty ma jeszcze karbonowy widelec a rower tak to jest w całkiem dobrym stanie ale mam dylemat co założyć do niego sora czy tiagra dodam ze robię rowerkiem tak do 8tkm rocznie nie scigam sie ale lubię jak coś dobrze chodzi czy nowa sora jest dobra?

        • Nie miałem okazji jeździć na nowej Sorze, ale tak jak i nowy Claris, wygląda bardzo elegancko i w końcu te grupy wyglądają fajnie, przejmując wiele patentów z lepszego osprzętu.

          Jeżeli chcesz wsadzić Tiagrę (ok. 1500 zł z hamulcami), to ja bym się mocno zastanowił, czy nie dorzucić do 105 (1950 zł). Będziesz miał sporo lżejszą grupę, no i bardzo przyszłościowe, 11. rzędów.

          Grupa Sora R3000 natomiast kosztuje ok. 1200 złotych, czyli znowu oczko taniej. Oczywiście zawsze można tak dokładać, tu trochę, tam trochę i ani się obejrzysz, a skończysz na Ultegrze, albo Dura-Ace :D

          • rafal koperek

            Ok dzięki juz mnie glowa boli od tego wszystkiego zachciało mi sie szosy to już drugi na utrzymaniu tylko ten drugi jest na ciezkie warunki atmosferyczne a czy starsze modele tiagry i ultegry nie sa przypadkiem trwalsze które modele a co z manetkami tiagry na prostą kierownicę nie jeździłem na klikacZach czy jest to w miarę bezawaryjne do tej pory uzywalem shm sla 050 i stare przezutki miche ktore maja chyba ze 20lat i nic sie nie psuje a naprawdę jezdzilo to w20 st mrozie śniegu i blocie oczywiście pomimo czyszczenia lancuchy i kasety dlugo nie wytrzmaly takich warunków ale przezutki dzialaja do tej pory i co tu wybrać do tego Rapida oczywiście on nie będzie używany w takich warunkach co by tu kupić z uzywanych moze bo zeby tak od ręki wydac 1000 lub 2000 koła? no to aż taki maniak ti nie jestem dzięki za odpowiedzi mam tyle jeszcze pytań a to kiedy indziej szczesliwego nowego roku
            29 gru 2017 01:13 „Disqus” napisał(a):

            • Cześć, nie zrozum mnie źle, ale zacząłbym od używania kropek. Bardzo ciężko się czyta, to co napisałeś.

              Obecnie podzespoły są naprawdę fajnie dopracowane i do amatorskiej jazdy Sora spokojnie wystarczy.

              Jeżeli nie chcesz wydawać dużej kasy, może poszukaj jakichś używanych komponentów na Allegro i coś z tego złóż (oczywiście na nowej kasecie i łańcuchu).

              • rafal koperek

                Witam tak wiem ze sa uzywane. Ale chcą niektórzy tyle ze lepiej dołożyć stówę albo dwie i mieć nowa część. No ale mam czas do wiosny może coś upoluje. Pozdrawiam
                29 gru 2017 14:08 „Disqus” napisał(a):