Kupując nową przednią przerzutkę, na pewno spotkasz się z określeniem Top Swing (SRAM nazywa to Low Clamp), Down Swing (SRAM nazywa to High Clamp) lub Side Swing. Jest to parametr, który mówi nam, w jaki sposób poprowadzony jest wózek w przedniej przerzutce. Jak rozpoznać, który typ został zastosowany w naszym rowerze? To bardzo proste.
Typy budowy przedniej przerzutki
- Jeżeli wózek przerzutki znajduje się nad obejmą lub mocowaniem, przerzutka jest typu Top Swing
- Jeżeli wózek znajduje się poniżej obejmy lub mocowania – jest to przerzutka typu Down Swing
- Jeżeli linka przerzutki została wyprowadzona w kierunku przodu roweru (Front Pull) – jest to przerzutka typu Side Swing. Wózek jest zlokalizowany również pod obejmą, ale porusza się w innej osi, niż w przypadku dwóch poprzednich rozwiązań.
Zalety i wady Top Swing
+ Są trochę lżejsze od Down Swing
+ Zmieniają przełożenia lżej i płynniej niż DS
– Potrafią szybciej zapchać się błotem
Zalety i wady Down Swing
+ Mniej zapychają się błotem
+ Teoretycznie są trwalsze
– Mogą przeszkadzać w zamontowaniu niektórych koszyczków na bidon
– Do zmiany przełożenia trzeba użyć trochę więcej siły
Zalety i wady Side Swing
+ Więcej miejsca na oponę
+ Lżejsza zmiana biegów
+ Lepsze prowadzenie linki (mniej zakrętów)
– Rama musi mieć dedykowane otwory do poprowadzenia linki, ew. prowadnice na dolnej rurze
Jakiego typu przerzutkę zamontować?
Wybrałbym przerzutkę takiego typu, jaka była zamontowana fabrycznie w rowerze. Chyba, że po wymianie opon na szersze, pojawił się problem z ocieraniem tylnej opony o przerzutkę – wtedy, jeżeli rama daje taką możliwość, spróbowałbym założyć przerzutkę Side Swing. Taką operację możecie zobaczyć na blogu Hands On Bike.
Kierunek ciągu linki
Wspomnę o jeszcze jednej rzeczy. Bardzo często określenie Top Swing oraz Down Swing, mylnie przypisywane jest do kierunku doprowadzenia linki do przerzutki. Do określenia z której strony wchodzi linka, służą natomiast terminy: Top Pull (z góry), Bottom (Down) Pull (z dołu) oraz Front Pull (z przodu). Obecnie większość przerzutek przystosowana jest albo do tak zwanego „podwójnego ciągu” (Dual Pull), czyli wprowadzenia linki od góry lub od dołu; albo jest to przerzutka o budowie Side Swing, która ma tylko ciąg Front Pull, czyli od przodu.
Inne wpisy o przerzutkach rowerowych:
2. Regulacja tylnej przerzutki
3. Regulacja przedniej przerzutki
5. Przerzutka w piaście – czy warto
6. Przednia przerzutka Top/Down/Side Swing
7. Tylna przerzutka Top/Low Normal
Przymierzam się do wymiany napędu w moim 18-letnim rowerze MTB (Scott Navajo). Korba Deore z 3-ma tarczami jeszcze na jakimś kwadracie czy octalinku, w każdym razie niezintegrowana z prawym ramieniem, potwornie straciła sztywność, tarcze chodzą jakoś lekko na boki jak scentrowane koło – chyba najwyższy czas na jakiś upgrade, oczywiście na sztywną korbę Hollowtech II, a to niestety oznacza konieczność wymiany całego napędu, myślę więc o przejściu z 3×9 na 2×11, aby jednocześnie uprościć trochę napęd z przodu.
Celem nadrzędnym jest tutaj to, aby przednie biegi zmieniało się płynniej – żeby łańcuch zawsze trafiał za pierwszym razem, nie obijał się i nie trzeba było po zmianie przytrzymywać cyngiel manetki aż łańcuch raczy po zmianie trybu zaskoczyć, co najczęściej wymaga kilku obrotów na korbie. Niestety napotkałem pewien potencjalny problem: obecnie mam przednią przerzutkę Deore na obejmę, która jest jednocześnie top swing i top pull. Prowadnice linek w ramie wymuszają poprowadzenie ich po rurze podsiodłowej do góry i po ramie od góry, więc wymiana na przerzutkę top pull wydaje się koniecznością. Myślę o SLX lub XT ale okazuje się, że z top pull i mocowaniem na obejmę, są obecnie osiągalne tylko przerzutki down swing.
I teraz trzy pytania:
1) Czy dobrze kombinuję, że nie powinno być problemu z wymianą top swing na down swing w przypadku mocowania na obejmę i nieużywania koszyków na bidon?
2) Czy współczesny down swing klasy SLX lub XT zapewni znacznie płynniejszą zmianę przednich przełożeń w porównaniu do takiego starego top swing klasy zwykłego Deore?
3) A może lepszym rozwiązaniem z punktu widzenia płynności zmiany przednich przełożeń byłaby przesiadka na napęd 2×10 i przerzutkę XT top swing top pull (są jeszcze na rynku takie modele z 2012 roku)?? Pozdrawiam.
Cześć,
zacznę od tego, że wymiana korby nie musi ciągnąć za sobą wymiany całego napędu. Spokojnie kupisz korbę ze sztywną osią, która będzie działać w układzie 3×9.
Odnośnie Twoich pytań:
1) Cóż, teoretycznie nie powinno być problemu, niemniej musiałbyś to sprawdzić przymierzając taką przerzutkę. Jeżeli nie będzie o nic ocierać (z tylną oponą włącznie), to działać będzie dobrze.
2) Zwłaszcza XT powinien, zwłaszcza, że będzie nowy, a nie zużyty.
3) Osobiście zastanowiłbym się nad napędem 1×11 albo 1×12 :) Kwestia zakresu (widzę, że zadałeś pytanie w tym temacie we wpisie o liczbie tarcz na korbie).
A czy 2×11 czy 2×10… Ja bym szedł w nowszą grupę, tylko jeszcze raz podkreślę – kwestia przymiarki przedniej przerzutki. No chyba, żeby pokombinować z całym napędem 2×11 i przednią przerzutką od 2×10.
Dzięki Łukasz, tak jak napisałem w innym wątku – 12-rzędowy czyli 1×12 napęd u mnie niestety odpada… W ogóle po przemyśleniach chyba trochę zmienię koncepcję bo planowałem totalny upgrade mojego starego roweru, ale ponieważ nie przeskoczę problemu braku mocowania w ramie do tylnych szczęk hamulca tarczowego, stary rower zostanie tylko do trenażera, więc mały upgrade samego napędu (do rozpatrzenia sztywna korba 3×9 jeśli taką nową znajdę, a jeśli nie to chyba jednak 3×10, bo nie chcę ryzykować, że coś nie wyjdzie przy zmianie na down swing a ponadto 40 zębów z przodu wydaje się lepiej niż maksymalne dla napędów 2×11 38) a na wiosnę chyba czas pomyśleć o nowym rowerze do normalnego jeżdżenia i albo będzie to coś typu trekkingowy Scott Sub (trochę boje się tarczy 48 zębów – przegięcie w drugą stronę), albo tradycyjny hardtail MTB, ale już na większych kołach i z tarczówkami. Pozdr.
Hej. Akurat jestem na etapie upgrade’u 10 letniego Speca Hardrocka z napędem 3×8. To rama o geo która mi bardzo podchodzi dlatego postanowiłem, że wymienię napęd, hample i cały kokpit z amorem. I…pluję sobie w głowę, że się w to władowałem. Wieczne problemy z dopasowaniem części. Chciałem napęd 2×11 ale okazuje się że bębenek pod kasetą jest za wąski i zmieści się tylko 10-tka (albo wymiana piasty – w praktyce pewnie całego koła) , rama jest jeszcze z mocowaniem hamulców IS, więc trzeba adapter pod post mount. Przy wymianie na Korbę SLX, oczywiście wymiana suportu a przednia przerzutka to jakiś horror. A linia łańcucha, a ciąg, a prowadzenie linki, a kąt rury podsiodłowej….masakra. Pochłonie mnie ten interes jakieś 2,2 kilo złotych polskich (osprzęt bez szału – głównie deore) a za tyle miałbym jakąś w miarę Meridę czy tam nawet Scotta. Nowego. Dlatego jestem wkurzony jak jeż i stanowczo Ci odradzam modyfikację. No chyba że masz dostęp do tanich części. Pozdrower.
pokaz mi rower merida badz scott z osprzetem Deore za 2200 zl to sie z Toba zgodze, bo za te cene dostaniesz co najwyzej Tourney. Co do Twoich problemow to przed wzieciem sie za wymiane trzeba bylo troche poczytac na necie co i jak i z czym – 11 rz osprzet jest dosc specyficznya grupa osprzetu. Upgrade roweru z glowa jak najbardziej polecam i sam sie za niego zabieram w nadchodzacym miesiacu.
Witam
Czy przerzutka przednia która współpracuje z napędem 2×11 bedzie kompatybilna z przerzutka 2×10 głównie martwi mnie serokosc łańcucha choc miedz 10 a11 rz. jest niewielka roznica w grubosci/szerokości to jednak mam pewne obawy co do skrajnych przełożeń i tego czy w wyniku konstrukcji wózka ktory prz lancuchu 11rz jest nieco wezszy przeswit nie bedzie nic obcieralo ???
Jeden rabin powie tak, drugi rabin powie nie :) Zawsze w razie czego możesz dać 11. rzędowy łańcuch, gdyby na 10. rzędowym coś obcierało. A do skrajnych przełożeń (na których zasadniczo nie powinno się jeździć zbyt często) masz trymowanie przedniej przerzutki, ono powinno pomóc. Jeżeli nie – zmień łańcuch na 11. rzędowy.
Biorę się za modernizacje roweru małżonki. Czy mogę zastosować przednią przerzutkę Deore
FD-T610 do napędu 3×8 ? Teoretycznie jest przeznaczona do napędu 3×10. Wolnobieg z 7-mioma zębatkami chciałbym wymienić na 8-mio rzędowy 13-14-16-18-20-22-24-28 lub 13/15/17/19/21/24/26/32
Ten drugi chyba będzie odpowiedniejszy dla mojej pani. Mniejszy wysiłek. Nie rozwija raczej prędkości, a jeździ bardzo rekreacyjnie.
Cześć,
raczej nie zakładałbym przerzutki dostosowanej do łańcucha 10. rzędowego, jeżeli będziesz używać łańcucha 6/7/8-rzędowego. Ten będzie trochę szerszy i może niepoprawnie współpracować z przerzutką.
Opcją może być założenie przerzutki Deore FD-M590 pod napęd 3×9. Na pewno jest większa szansa, że będzie dobrze działać z łańcuchem 8. rzędowym, a w razie czego zawsze możesz zmienić łańcuch na 9. rzędowy, bo z takim ani kaseta, ani korba, nie będą miały problemu.
Wiem, że jest szerszy, zmierzyłem w swoim i małżonki. Cały milimetr w porównaniu z 10-ciorzędowym. Do wymiany leci wolnobieg, a są maksymalnie 8 rzędowe i taki wystarczy, łańcuch, więc jak podejdzie 9-cio rzędowy, to nie widzę problemu i obie przerzutki. Zaproponowałem ten model, bo jest w bardzo dobrej cenie, 49,99. Pod 9-cio rzędowe jest jeszcze
SHIMANO ALIVIO FD-T4000, a na tył dałbym
DEORE M591 lub Shimano Alivio RD-T400, obie 9-ciorzędowe. No i prawa klamkomanetka, bo jest 7-ka.
Masz także wolnobiegi 9 rzędowe:
https://rowerplus.pl/wolnobiegi-wielorzedowe/3625-sunrace-wolnobieg-9-rzedowy.html#wersje
I 10 rzędowe też:
https://www.halarowerowa.pl/wolnobieg-10-p386.html
Jeżeli tylko 9. rzędowy zmieści się do ramy, to pomyślałbym na nim. Będziesz miał wszystko pod jedną szerokość łańcucha, a myślę, że manetka 8. czy 9. rzędowa kosztuje podobne pieniądze.
Klamkomanetki tak, cena zbliżona, a dostępność większa.Wolnobieg, ten który mi podsunąłeś, ma 40 m szerokości. Obecny 35 mm. Między ostatnim trybem a ramą jest ok. 8 mm z każdej strony, to chyba se ne uda :(
Możliwość założenia przerzutek z dolnym lub górnym ciągiem miało wiele starych ram mtb z czasów, gdy górny ciąg dopiero się pojawił. Ponieważ mało było wtedy na rynku przerzutek z górnym ciągiem, producenci ram wyszli na przeciw klientom i dali możliwość zamontowania kółeczka odwracającego ciąg linki. Linka szła od góry, trafiała na kółeczko, zawracała i od dołu trafiała w ramię przerzutki. Jak się jednak trafiło przerzutkę z górnym ciągiem, to można było taką zamontować bezpośrednio bez żadnego kółeczka.
Bardzo fajny artykuł i dyskusja:)
W swoim rowerze chciałem wymienić przednią przerzutkę i zmienić 3×8 na 3×9.
chciałem to zrobić 2 etapowo. najpierw wymienić przednią przerzutkę jako że kaseta i łańcuch są dość nowe. a potem wymienić kasetę i tylną przerzutkę.
i tak, w pierwszym etapie na przód chciałem dać to:
SHIMANO PRZERZUTKA PRZÓD DEORE FD-M590 3×9 CR
MECHANIZM KORBOWY SHIMANO ACERA FC-T3010 44/32/22T
—> pytanie: czy to do siebie pasuje i czy pojeździ z moim tylnym 8 (zakresy tył 11-24)
następnie chciałem dać za jakiś czas to:
SHIMANO PRZERZUTKA TYŁ DEORE RD-M591 SGS SRE CR
KASETA SHIMANO ALIVIO CS-HG400 11-28T 9rz.
(oczywiście wiem, że będę musiał dać łańcuch i manetki na 9)
Czy to ma sens, a może jakieś sugerowane zmiany?
a może lepiej na przód SHIMANO DEORE FD-M591 ?
Cześć,
korba 9. rzędowa będzie spokojnie działać. Jeżeli już ją wymieniasz, to ja zastanowiłbym się przy okazji nad przejściem na zewnętrzne łożyska suportu. Korba Alivio ze sztywną osią będzie niewiele droższa od Acery: https://www.ceneo.pl/Rowery_i_akcesoria;szukaj-FC-M4050;0192;0112-0.htm#crid=121870&pid=7269
Plus do tego suport za ok. 50 złotych i będziesz miał fajnie wyglądającą, sztywną korbę. A, tylko do niej będzie potrzebna przerzutka też Alivio FD-M4000, ponieważ ta obsługuje 40 zębów na dużej tarczy. To tylko moja luźna propozycja oczywiście :)
Może być, choć nie musi, zgrzyt we współpracy przedniej przerzutki dopasowanej do 9. rzędowego łańcucha, z łańcuchem 8. rzędowym. Ale nawet jeżeli pojawi się problem, będziesz mógł po prostu wymienić łańcuch na 9. rzędowy.
Tylna przerzutka spoko, kaseta także. Kupując łańcuch polecam model Shimano CN-HG93: https://www.ceneo.pl/Sport_i_rekreacja;szukaj-CN-HG93;0192;0112-0.htm#crid=121881&pid=7269
Można go kupić za ok. 60 złotych, czasem nawet taniej. Ale warto to zrobić, bo jest dużo lepiej wykończony niż CN-HG53 i po prostu wystarczy na dłużej.
Kup łańcuch KMC tańszy a lepiej wykonany, razem ze spinką. Shimano rdzewieją i szybciej się rozciągają co wpływa na krótszą żywotność napędu.
Acera to jest to samo co Altus, lepiej przejść na Alivio praktycznie taka sama jakość jak w Deore.
40 zębów to dość mało jak na moje 26″. Mam 42 i to już teraz często jest za mało. A z 11 z tyłu na mniej nie zejdę (tzn nie widziałem nigdzie 10). Więc taki wariant odpada. Z resztą wolałbym już nie dokładać kolejnych elementów do wymiany bo korb alivio na kwadrat chyba nie ma.
no tak, a łańcuch to właśnie ten myślałem, ale ten KMC też ciekawy. dzięki, zobaczy się co z tego wyjdzie.
mam jeszcze jedną kwestię. jeśli można prosić o rozwianie wątpliwości.
SUPORT mam długość 70mm. Większość korb na wielowypust wymaga (jest dla nich zalecane) osi suportu 126mm a ja dla 70mm znalazłem max 118mm. czy te 4mm ma każdą stronę może robić problem? jakby decydować się na taką wersję.
70 mm to masz szerokość mufy suportowej w ramie jeżeli już :)
Jeżeli chodzi o długość suportu, to ja niestety nie znam się na tym w ogóle. Tak więc nie pomogę niestety.
Dzień dobry Panie Łukaszu,
postanowiłem napisać do Pana zapytanie pod tym postem ponieważ chyba najbardziej jest związany z moim problemem.
Posiadam rower taki sam lub tez bardzo podobny do tego, który posiadał Pan kilka lat temu –
Cube SL Cross Comp rocznik 2010/2011 (rower kupiłem jako używany więc pewności nie mam).
Mam problem z doborem przedniej przerzutki do tego roweru.
Potrzebował bym kupić do niego taką przerzutkę, która umożliwiła by mi jednoczesne zamontowanie do roweru błotnika tylnego.
Czy w poprzednim rowerze miał Pan zanotowane błotniki?
Przy obecnej konfiguracji w moim rowerze (zamontowana przez poprzedniego właściciela przerzutka jest inna niż podaje specyfikacja producenta dla tego modelu) pomiędzy tylna opona a wózkiem przerzutki przedniej jest tak mało miejsca, że o montażu błotnika nie ma tam mowy. Chyba że takiego, który kończył by się przed przerzutką – ale wtedy po jeździe w deszczu / piachu i tak cała przerzutka się zalepia).
Bardzo prosił bym o radę lub pomoc przy rozwiązaniu tego problemu.
Ps.Jeśli internet mówi prawdę była tam montowana fabrycznie przerzutka typu – Shimano Deore FD-M591 Down Swing, może jest Pan w stanie ewentualnie to potwierdzić (w rowerze jaki kupiłem jest inna nadająca się do wymiany). Czy przy jej zastosowaniu uda się zmontować błotnik tylni? Może jest Pan w stanie zasugerować jakiś dostępny obecnie tańszy zamienni?
Cześć, jeżeli chodzi o błotnik, to ja używam takiego, który montowany jest do wspornika siodełka. Niestety nie montowałem do SL Crossa błotników pełnych.
Najlepszym rozwiązaniem byłoby wybrać się do dobrze zaopatrzonego sklepu i na miejscu kombinować z przymierzaniem. Albo… tak sobie myślę, że możesz wpisać w Google nazwę swojego roweru z dopiskiem błotniki, albo fenders i popatrz w Google Grafika, może trafisz na swój rower z błotnikami. Np: http://www.bikestats.pl/rowery/CUBE-CRL-CROSS-ROAD-LINE-SL-CROSS_4724_16905.html
Wtedy warto spróbować skontaktować się z właścicielem roweru, jeżeli nie podał modelu błotników.
Co do przerzutki, to ja w roczniku 2009 miałem przerzutkę Shimano Deore FD-M530. Ale to się pewnie co jakiś czas zmieniało, tak więc niewykluczone, że później był model FD-M591.
W każdym razie polecałbym nie schodzić poniżej grupy Alivio FD-T4000 (ok. 65 zł). Dużo taniej nic nie kupisz, oczko niższa przerzutka Acera FD-M3000 kosztuje podobnie.
Alivio ma dobry stosunek ceny do jakości. Alivio to taka budżetowa wersja Deore. Acera praktycznie niczym się nie różni od Altusa.
OK. Dziękuję za pomoc i informację.
malo tego. nie mozna zalozyc przezutki albo z gornym albo dolnym prowadzeniem linki jak sie komus podoba, no chyba ze pozwala na to rama ale komu by sie chcialo to zmieniac i prowadzic linke po swojemu. w takim przypadku pozwala na to tylko przezutka z podwojnym ciagiem. mozna wtedy linke przykrecic z prowadzeniem od dolu badz od gory (sam mam taka). wczesniej mialem taka ze wozek byl nad odejma i bylo to gorne prowadzenie linki.
witam. down swing-czyli linka idzie dolem tak? i top swing-gora?
Nie, Top-swing i down-swing nie mają nic wspólnego z prowadzeniem linki. We wpisie naprawdę jest wszystko napisane.
Zamierzam wymienić przednią przerzutkę, W związku z tym mam dwa pytania:
1/ czy muszę kupować przerzutkę SRAM, jeśli manetki i tylną przerzutkę mam tej firmy (SRAM 3.0)?
2/ czy mając napęd 3×7 mogę kupić przerzutkę 3×8 lub 3×9 czy musi to być przerzutka 3×7?
1) Jeżeli masz manetkę SRAM, to przerzutka też musi być tego producenta, ze względu na inny uciąg linki w porównaniu z Shimano. Tylna przerzutka nie ma znaczenia.
2) Polecam Ci kupić przerzutkę do systemu 3×7 lub 3×8, ponieważ im więcej przełożeń z tyłu, tym węższy łańcuch i co za tym idzie, najczęściej węższa prowadnica w przerzutce. I może być problem, jeśli użyjesz takiej wąskiej prowadnicy, przy szerszym łańcuchu. Ale akurat w przypadku 7 i 8-rzędowych napędów, łańcuch jest tej samej szerokości. Węższe są 9- i 10-rzędowe.
Hmm ja fabrycznie mam manetki Shimano a przerzutkę przednią Falcon-a przez dobre parę lat działało, ale ostatnio zaczęło coś się psuć. Przerzutka nie zrzuca na ostatnią najmniejszą zębatkę, może to zbyt rozciągnięty łańcuch ? ale wcześniej przy bardzie rozciągniętym łańcuchu działało.
Myślę nad wymianą przerzutki na przednią Tourney FD-TZ31 jednak w specyfikacji jest Kompatybilne z płynnymi przełożeniami 48x36x26T ja mam 48x38x28
Hej, jeżeli chodzi o wyciągnięcie łańcucha, warto kupić przymiar do sprawdzania wyciągnięcia, taka miarka kosztuje kilka złotych a bardzo łatwo sprawdzić w jakim jest stanie łańcuch.
Ja bym kupił przerzutkę Down Swing, jeżeli taką masz zastosowaną obecnie. Jeżeli chodzi o przełożenia, to będzie bez problemów współpracować z Twoją ilością zębów, ponieważ u Ciebie pojemność (48-28) będzie mniejsza niż podana przez producenta (48-26). Najważniejsze, że obsługuje 48 zębów.
Również zamówiłem, łańcuch skróciłem o dwa ogniwa jednak problem pozostał.
Skracanie łańcucha nie pomaga na jego wyciągnięcie :) Samą długość zmniejszysz, ale łańcuch rozciąga się na każdym ogniwie i to jest istotniejsze od jego całkowitej długości. Więc skracanie nic nie da.
Witam mam poroblem odnośnie przerzutki przedniej. Mam rame mtb sztywna
oto cały nepęd:
Mechanizm korbowyFC M590 Kombinacja tarcz 44-32-22T, , długość ramion , 175mmŁożyska korbySM-BB51 BSAPrzerzutka PrzedniaFD M590 top swing,
Podkładki pod korbę zastosowałem według polecen 2 z prawej i 1 z lewej . A chodzi o to że przerzutka fizycznie nie może dosięgnać 1 najmniejszej tarczy,a po odjeciu 1 podkładki i daniu ja na chodzby na lewa strone przerzutka niedosięga górnej tarczy , tak jak by jej brakowało odchyłu ,,zakresu,, niemam pojecia co robić , acha mufa 68mm ,a zacisk przerzutki na ramie jest regulowany na 3 (27,2).Śrubki śa odkrecone na maxa (H,L)
Prosze was o odpowiedz bo ładna pogoda jet pojedził bym xd
Hej,
a co wymieniałeś? Wcześniej dobrze działało? Pierwsze co zobacz, to to czy dobrze dokręciłeś miski suportu, czy coś nie weszło krzywo, albo nie do końca. Tak samo sprawdź korbę, czy jest dobrze osadzona w suporcie.
A druga sprawa to regulacja przerzutki, może linka jest słabo naciągnięta, albo śrubki źle ustawione. Niekoniecznie muszą być odkręcone na maksa.
ogólnie cały rower xd tylko ze ta przerzutka nie siega tarcz nawt gdy ja na sucho odchylam rękoma bez linki tak jak by wogole niepasowała
Jaki to dokładnie model przerzutki? Numer znajdziesz gdzieś na obudowie.
Wydaje mi się, że musisz pokręcić śrubami H i L – one właśnie ograniczają wychylenie przerzutki.
Jestem zielony w temacie. Dziś wymianiłe przedni mechanizm przerzutki. Co sie okazało mechanizm nie „rozkłada” się do trzeciej zębatki. Czy to znaczy że mechanizm jest zły?
Oczywiście chodzi o trzecią zębatkę od ramy( największą )
A co to za przerzutka? Jaki konkretnie numer modelu? Może kiepsko naciągnąłeś linkę od przerzutki?
Gdzie znajde numer modelu?
Musisz dobrze się przyjrzeć, może będzie z tyłu przerzutki, albo z boku. Warto pomóc sobie latarką w poszukiwaniu. Jeśli to Shimano to na pewno gdzieś będzie wyryty numer modelu.
Witam,
Łukasz mógłbyś mi poradzić przednią przerzutkę pod napęd 3×8?
Witaj, rozejrzyj się za przerzutką Shimano Alivio FD-M412. To bardzo fajna przerzutka w przystępnej cenie.
Ok, czyli już chyba wszystko wiem. Ale można by dopisać w artykule, żeby dobierać przerzutkę do konkretnego napędu – ja się zastanawiałem, czy może być 3×10, albo 48/36/26 itd., a ciężko znaleźć gdziekolwiek informację, czy jest jakaś tolerancja w tym temacie. Dzięki za pomoc!
1. Maksymalna pojemność tej przerzutki to 22T, czyli 44-22=22 czyli akurat.
2. Oj, na to nie zwróciłem uwagi. Może być problem z taką przerzutką, faktycznie lepiej poszukać czegoś co będzie na pewno działać z 9-rzędową manetką i łańcuchem. W tym przypadku nie wiem czy to będzie działać odpowiednio.
Tj. nawet jeśli mam 3×9 i 44/32/22 to te specyfikacje nie mają znaczenia:
1. Przeznaczona dla korb o tarczach: 48/36/26 lub 44-32-24
2. Współdziałający tył: 10-biegów DYNA-SYS
?
Czy lepiej poszukać obejmy pod 28.6mm i brać https://allegro.pl/przerzutka-przednia-shimano-slx-fd-m661-9speed-i4378681499.html
Jeśli w specyfikacji przerzutki piszą, że jest do tarcz 42 to tego bym się trzymał.
Jest ten model również w wersji na 48/44 zęby:
https://allegro.pl/shimano-deore-xt-fd-t781-10-ka-48t-czarna-xtrabike-i4375839873.html
No to już wiem, że u mnie down swing.
Jeśli mam korbę SH Deore M590 44/32/22 to będzie pasować przerzutka Deore XT FD-M781 pomimo tego, że ma w opisie „przeznaczona dla korb o tarczach: 42/32/24”, a do tego jest pod 3×10? Bo szukam czegoś pod napęd 3×9 – z tyłu mam SLX i nie narzekam, a z przodu Alivio nie dało rady i jest do wymiany.
Powiem szczerze, że można zgłupieć w sprawie tych przednich przerzutek…
no, jak spadnie poniżej to tylko źle świadczy o serwisancie i źle wyregulowanej przerzutce
W każdej przedniej przerzutce łańcuch spadnie na najmniejszą tarczę. Albo jeszcze niżej.
Witam,
a na jaki blat „spada przerzutka” po zerwaniu linki w tych typach przerzutek?
Pozdrawiam
Dobrze wiedzieć że się poprawiło z tymi luzami choć w Deorce. Kiedyś znajomi to gumkę recepturkę zakładali na blachę i do ramy – by nie było stuków na nitach podczas jazdy w terenie. Mam pierwszego górala z 1992 roku i tam do tej pory luzu niema. Teraz robią tak, żeby klient musiał za jakiś czas taką przerzutkę wymienić i biznes się kręci, lecz nie w kieszeni rowerzysty niestety. Pozdrawiam.
To się poprawiło, a przynajmniej ja w Deore Top Swing nie mam żadnego problemu z luzami.
Przerzutka typu Down Swing zdecydowanie łapała mniejsze luzy na nitach, tak przynajmniej było jeszcze parę lat temu, kiedy parenaście lat pracowałem w serwisie rowerowym. Pozdrawiam.
Cóż, mity krążą po sieci, ale na całe szczęście jest sporo osób, które prostują takie rzeczy :)
Nie każdy musi się znać na wszystkim, to oczywiste, ale czasami wystarczy chwilę poszukać w Google, by wiedzieć co i jak. Ale niektórzy nie potrafią.
Około dwa lata temu przy wymianie przedniej przerzutki, zainteresowałem się dokładnie tematem i wpadłem na to co opisujesz:
„Bardzo często określenie Top Swing oraz Down Swing, mylnie przypisywane jest do kierunku doprowadzenia linki do przerzutki.”
na szczęście nie jest to groźne, bo głównym aspektem przy zakupie nowszej przerzutki, jest kompatybilność z ramą.
Szkoda tylko, że taka praktyka jest kontynuowana przez większość sprzedawców. To tak jakby powiedzieć, że „Mój rower ma 21 przerzutek”, niby każdy zrozumie, ale…