Jak wyregulować tylną przerzutkę?

Słyszysz niepokojący hałas przy zmianie przełożeń z tyłu? Zmieniasz przełożenie, a przerzutka zastanawia się co ma zrobić? Łańcuch skacze po kasecie albo z niej spada? Oczywiście da radę tak jeździć, ale po co?

Dobry rower, to taki rower, który nam nie przeszkadza w jeździe. A nieposłuszna tylna przerzutka to tylko efekt niedbalstwa. Chwila cierpliwości i wszystko będzie działać jak nowe, a i przy okazji unikniemy wizyty w serwisie.

Co potrzeba do regulacji tylnej przerzutki

Jedyne czego potrzebujemy to śrubokręt krzyżak i klucz imbusowy. Na początku najlepiej sprawdzić stan linki i odrobinę ją przesmarować. Warto również zwrócić uwagę na pancerze. Jeśli któryś jest załamany lub zagnieciony dobrze jest go wymienić. Tak samo dobrze jest spojrzeć na hak przerzutki. Jeżeli jest zgięty, można spróbować go naprostować. Ale jeżeli nie da się tego zrobić lub jest on złamany – koniecznie wymień go na nowy.

Jak wygląda hak przerzutki i jak można go odkręcić, pokazałem na poniższym wideo. Będzie mi bardzo miło, jeżeli zasubskrybujesz mój kanał.

Zaczynamy regulację

Regulację tylnej przerzutki rowerowej Shimano (ze Sramem jest podobnie) zaczynamy od zrzucenia manetką łańcucha na najmniejszą zębatkę z tyłu, a największą z przodu. Luzujemy śrubę mocującą linkę. Kółka przerzutki powinny znaleźć się w jednej linii z najmniejszą zębatką. Jeśli tak nie jest, to należy pokręcić śrubką „H” umieszczoną w korpusie przerzutki.

Jak wyregulować tylną przerzutkę

Jeśli kółka znajdują się na lewo od właściwego położenia, kręcimy śrubką w lewo. Jeśli kółka uciekają na zewnątrz (w prawo), kręcimy w prawo. Następnie zajmujemy się śrubką „L”. Popchnij przerzutkę do oporu w stronę koła, a drugą ręką przełóż łańcuch na największą zębatkę kasety. Tym razem w przypadku, gdy kółko znajduje się na lewo od środka zębatki, kręcimy śrubką „L” w prawo i odwrotnie jeśli kółko odbiega w prawo, kręcimy w lewą stronę.

Jeśli wszystko działa dobrze, zakręć korbami roweru – łańcuch powinien wrócić na najmniejszą zębatkę. Jeśli tam pozostaje, możesz naciągnąć linkę i dokręcić śrubę zaciskową. Następnie pokręć korbami na najwyższym przełożeniu.

Jeśli łańcuch hałasuje i usiłuje spaść z kasety pokręć regulatorem linki w lewo (śrubą baryłkową znajdującą się na końcu linki przy przerzutce). W przypadku, gdy usiłuje się wdrapać na większą zębatkę pokręć w prawo. Jeśli nie hałasuje, spróbuj wrzucić łańcuch o „ząbek” wyżej z tyłu. Jeśli łańcuch wskoczył, ale słyszysz jego tarcie o trzecią zębatkę, kręć regulatorem w prawo po ćwierć obrotu do ustania ocierania.

Jeśli nie udało Ci się jednak wrzucić łańcucha na drugą zębatkę kręć w ten sam sposób regulatorem w lewo.

Sprawdź czy przerzutka została wyregulowana

W zasadzie teraz pozostaje jedynie sprawdzić czy wszystkie przełożenia chodzą jak należy na krótkiej przejażdżce rowerem. Na blogu przeczytasz także jak wyregulować przednią przerzutkę w rowerze.

Zapraszam do obejrzenia poradnika w formie wideo, o regulacji tylnej przerzutki. Będzie mi bardzo miło, jeżeli zasubskrybujesz mój kanał.

Inne wpisy o przerzutkach rowerowych:

1. Rodzaje mocowań przerzutek

2. Regulacja tylnej przerzutki

3. Regulacja przedniej przerzutki

4. Wymiana tylnej przerzutki

5. Przerzutka w piaście – czy warto

6. Przednia przerzutka Top/Down/Side Swing

7. Tylna przerzutka Top/Low Normal

8. Pojemność przerzutki

9. Mit tylnej przerzutki

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

 

149 komentarzy

  • Hej. Ja mam mały problem. Nowa kaseta 9 , nowa przerzutka i nowy łańcuch. Biegi od 4-9 działają idealnie, z 2-3 jest problem i 1 idealnie. Na 2 i 3 przeskakują między sobą ale też nie zawsze lub jest nie odpowiedni bieg np na manetce 2 a na kasecie 3. Gdzie szukać ??

    • Cześć,
      a z przodu na korbie masz ustawione odpowiednie przełożenie czy sprawdzasz na maksymalnym przekosie? Teoretycznie cały zakres powinien dobrze działać, gdy na korbie ustawi się środkową tarczę. Natomiast przy małej i dużej z przodu, nie przeleci się całej kasety, bo w pewnym momencie łańcuch zacznie ocierać o przednią przerzutkę, gdy skos zrobi się za duży.

      Jeżeli tego pilnujesz, to ja spróbowałbym delikatnie (po 1/4 obrotu) podregulować naciąg linki baryłką przy manetce.

  • Witam
    Mam malutki problem z moja tylna przerzutką ustawiłem wszystko jak trzeba wszystko ładnie działała ale po paru dniach pojawiło denerwujące cykanie jakby zegarka
    Próbowałem wszystko od nowa ustawiać ale cały czas jest tak samo wszystko działa ale cykanie nie zniknęło

    • Cóż, nie pozostaje Ci nic innego jak poszukać źródła tego cykania :) Ustaw rower na stojaku/wieszaku, albo niech ktoś Ci pomoże i przy pedałowaniu popatrz skąd może dobiegać niepokojący dźwięk.

  • Temat z górnej półki, nik o tym nie wspomina.
    Kaseta sram x10, manetka sram 10s, przerzutka sram xg 10 redowa.pancerze przeczyszczone i przesmrowane.
    Problem polega na tym że przerzutka gubi przełożenia i ociera.
    przełożenia 1,2,3,4,5 super chodzą, 6,7 ociera łańcuch,8 nie wżuca od razu 9,10.
    Poluzowanie linki baryłką nie pomaga bo biegi od 1do 5 sie rozlególują i potrafią ocierać.
    Podkrecenie linki powoduje że biegi 1,2 zle wchodza, a gorne wchodza.
    co zrobić.

  • Witam. Posiadam naped 1×10, korba m590 narrow wide 30T kaseta sunrace 11-42 i przerzutka tylna slx m7000. Gdy zamontowałem przerzutke i ja wyregulowalem wszystko chodziło jak złoto. Dopiero po włączeniu sprzęgła cały czar prysł. Wiadomo biegi trochę ciężej zaczęły chodzić ale problemem jest co innego. Przerzutka w sumie działa pod względem dokładności tak jak i bez sprzęgła, ale nie mogę zrozumieć dlaczego przy wrzucaniu biegów z małych koronek na duże łańcuch tak jakby w środkowej części kasety nie siedział prawidłowo na zębach, powstają głośne trzaski i Ewidentnie słychać, ze to łańcuch który nie układa się na kasecie. Sprawa jest o ty

    le dziwna ze podczas zrzucania z dużych koronek na małe łańcuch bez problemu trafia na zęby kasety i cichutko chodzi. Nie ma możliwości ze problemem jest złe wyregulowana przerzutka, probowalem na wszystkie możliwe sposoby. Łańcuch jest dwukierunkowy ale i tak probowalem go zamienić. Poniżej wstawiam filmik. Na filmie słychać te trzaaski
    i. Najdziwniejsze jest to, ze przykładowo wrzucam na 5 bieg to trzaska z 5 wrzucę na 4 tez trzaska a jak z 4 zrzucę z powrotem na 5 to już nie trzaska.po prostu trzaski są tylko przy wrzucaniu z małych koronek na duże…Jeśli sprzęgło jest wyłączone takiego problemu nie ma.
    Probowalem tez śruba regulacyjna B odsuwać wózek przerzutki od kasety bo na filmiku widać ze jest dość blisko ale niestety nie pomogło. Co jeszcze mógłbym zrobić ? Co może być tego przyczyna ?

    Link do filmiku
    https://youtu.be/QuZgKv-Szpk

    • Hej, ja bym upatrywał przyczyny w naciągu linki. Czasem wystarczy tylko odrobinę ją naciągnąć lub poluzować, by przerzutka zaczęła pracować dobrze. Spróbuj pokręcić baryłką przy manetce w momencie gdy będzie trzaskać i kręć dopóki nie ustanie.

  • Co jeśli przerzutki działają poprawnie, ale są przestawione o jeden? tj. pokazuje „4”, a jest na 5 zębatce

    • Hej, jeżeli masz normalną sprężynę w przerzutce (duża dźwigienka wrzuca łańcuch na większe zębatki), to znaczy, że masz za słabo naciągniętą linkę od przerzutki. Możesz na początek spróbować to wyregulować baryłką przy manetce/przerzutce, a jeżeli to nic nie da, to trochę naciągnąć linkę przy przerzutce.

  • Dlaczego jak mam na 2 przerzutkp z tyłu i chcę zmienić na 1 to ta jedynka nie wskakuje. A gdy ten łańcuch położe na 1 rękoma to po pedałowaniu zmienia się znów na 2? Proszę o pomoc.Pozdrawiam

  • Witam. Po ustawieniu łańcucha na najmniejszej zębatce z tylu (największa z przodu) ustawieniu śrubki H i przechodząc do regulacji śrubką L powinno się z przodu przerzucić łańcuch na najmniejszy blat? Po prawidłowym ustawieniu śrubek H i L, który blat ustawić z przodu (mam 3) do regulacji napięcia linki? Chodzi mi o płynne wskakiwanie i zrzucanie łańcucha. Pozdrawiam :)

      • Cześć,
        No właśnie. Wszystko fajnie. Twoje filmy są naprawdę pomocne. Bardzo prosto i z sensem tlumaczysz co i jak zrobić w rowerze, ale… Nie zagrywa się to niestety z tekstem felietonu.
        Takie samo wrażenie miałem przy materiale o przedniej przerzutce.

        • Cześć,
          wpisy o regulowaniu przerzutek mają już 9 lat, muszę się kiedyś zebrać i napisać je od nowa, w trochę przystępniejszej formie :)

  • Łańcuch haczy o tylna maszynkę zaconająć cały układ napedowy . Czemu może się tak dziac

    • Hej, co to jest tylna maszynka? Chodzi Ci o przerzutkę? Musisz to trochę bardziej obrazowo opisać, bo na razie nie wiem co się tam w ogóle dzieje.

  • No fajnie ale co mam zrobić bo jak wrzucam niższy bieg na tylnej przerzutce to dolne koło wplątuje mi sie w szprychy od koła i nie moge wrzucić najniższego biegu

    • Hej, chodzi Ci o kółko przerzutki na wózku? Jeżeli tak się dzieje, a nie pomaga wyregulowanie tego śrubką, to warto zobaczyć czy przerzutka się nie skrzywiła, albo czy nie jest skrzywiony hak od przerzutki.

  • Super. Dziekuje za dobry tekst. Zmieniłem właśnie wolnobieg i łańcuch w rowerze synka, za nic nie chciał łańcuch największa koronkę kasety wskoczyć. Zmieniłem linke, regulowałem baryłkami i nic. Według Twojek porady półtorej obrotu śruby L na przerzutce i wszystko działa jak należy. Dziekuje jeszcze raz.

  • Witaj.
    Dzisiaj słyszę w 2 przełożeniach tylnej przerzutki przełączając w kierunku najmniejszej hałas-piszczenie. Pancerze i linki-nowe, smarowane itd. Przerzutka trafia na zębatki dobrze-nie trzeba regulacji. kółka wózka kręcą się dobrze, piszczenie trwa krótko przy zmianie z 4 na 5, 5 na 6 i z 6 na 7. Trzeba coś nasmarować? łańcuch nasmaruję i zobaczę – dawno go nie smarowałem…

      • Przypomniałem sobie, że niedawno mnie ulewa złapała. Rower był cały mokry i stąd rdza pewnie na sprężynie tylnej przerzutki. Nasmarowałem łańcuch, trzpienie przerzutki i sprężynę wd40. Od razu różnica. Pięknie i cicho działa :-).
        Dzięki.

  • Witaj.
    Może orientujesz się która śruba regulacyjna w SRAM GX 10s. to L i H?
    Niestety brak oznaczeń na korpusie przerzutki, w necie też niczego nie znalazłem.
    W X5, X7 oraz X9 górna to L, a dolna to H.
    Z góry dzięki i pozdrawiam.

    • Cześć, zerknij do instrukcji obsługi przerzutki, znalazłem ją na stronie SRAM-a: https://goo.gl/EFyqn3

      • Dzięki bardzo.
        Przeglądałem nawet powyższą instrukcję, ale jakoś ominąłem interesujący mnie model. W 11s. śruby są poziomo i to mnie zmyliło nieco.

        Wychodzi na to, że górna L i dolna H to standard SRAM’a.
        Pozdrower.

  • rewelacja. już myślałem, że muszę oddać rower do serwisu, bo nie umiem wyregulować tylnej przerzutki. oglądałem sporo filmów na youtube, ale jakoś nie mogłem załapać. dopiero w tym artykule autor wyjaśnił temat w przystępny sposób. wielkie dzięki :)

  • Czesc
    Staram sie. Naprawde staram sie robic w ten sposob.
    Ale nie daje rady wyregulowac tylu.
    Albo wchodzi plynnie na wieksze zebatki ale wtedy nie spada od razu na mniejsze. Albo na odwrot. Super schodzi na mniejsze ale na wieksze … nie plynie. Musze przelozyc dwa w gore i potem jeden w dol zeby lancuch byl tam gdzie chce. JAkis pomysl ? Dotyczy przerzutek SORA.

    • Zobacz czy linka od przerzutki nigdzie się nie zagina, czy nie jest przybrudzona, czy porusza się płynnie w pancerzu. Niestety ciężko tak bez zobaczenia cokolwiek powiedzieć. Możesz spróbować jeszcze delikatnie naciągnąć linkę.

  • Fajnie wszystko opisujesz i stosuję się do Twoich zaleceń bardzo często, ale mimo to nie mogę sobie poradzić z regulacją tylnej przerzutki… wcześniej miałem Altusa, około 10 lat i zauważyłem, że przerzuca łańcuch na mniejsze koła zębate z dużym opóźnieniem, niestety regulacja śrubą baryłkową nic nie dawała, najwyżej problem z przerzucaniem w drugą stronę… Wymieniłem linkę, pancerz, bez poprawy, na koniec wymieniłem przerzutkę na Acera, licząc na to, że to może wina zużytej sprężyny, a problem nadal pozostał, regulacja śrubą baryłkową nic nie daje, szczególnie daje się to we znaki przy zrzucaniu łańcucha na koła zębate w środku kasety. Co jeszcze mogę poprawić? Pozdrawiam

    • Może to być kwestia regulacji śrubami, albo naciągu linki. Szczerze mówiąc, trudno to zdiagnozować na odległość. Wybierz się do jakiegoś małego serwisu, gdzie serwisant będzie miał odrobinę więcej czasu i oczywiście nie zaglądaj mu przez ramię, gdy będzie robił Twój rower, ale zawsze możesz później zapytać, co było nie tak, to podpowie trochę.

  • Czy można regulować przerzutki kiedy rower stoi do góry kołami? czy nie wpłynie to nie efektywność regulacji?

    • Hej, regulować można, choć nie jest to szczególnie wygodne, ponieważ masz bardzo zaburzony dostęp do śrubek. Lepiej zainwestować 30-40 złotych w podpórkę do roweru.

  • mam wyregulowane zakresy, przerzutka ustawiona dobrze. jednak, kręcąc pedałami do tyłu, mając łańcuch na największej tarczy, łańcuch schodzi mi ( spada poza tarcze ) co może być przyczyną?

    • A co masz wtedy z tyłu ustawione? Jeżeli z tyłu masz którąś z mniejszych zębatek, to znaczyłoby, że jednak coś jest nie tak w ustawieniu przedniej przerzutki.

      • Mam najmniejszą zębatkę ustawiona z tyłu. Ogólnie sprawa wygląda tez tak, że ja już nie wiem jak to ustawić. Wymieniłem stary suport i przełożyłem na inny z innego roweru bez luzów. Żeby było śmieszniej, na obu suportach jest napisane: bc 1,37 x 24T, 68×122,5. Ale jak zmierzyłem stary suport suwmiarką on ma 119 mimo, że na naklejce jest 122,5. Jak pedałuję na największych przełożeniach ( duża z przodu najmniejsza z tyłu ) to ciężko to idzie i strzela korba, stuka. Jak zmieniam przełożenia ( nie krzyżuję łańcucha ) i daje z 4 na 5 z tyłu to potem widzę jak łańcuch lekko zaczepia o zębatkę i stuka. Jak pokręcę baryłką żeby przestał stukać, to potem mam problem, żeby dać z 5 na 4. Mam też pokrzywiona trochę tą cześć wózka co się zdejmuje od strony koła. I zauważyłem, że jak kręcę kołem, to wolnobieg mi faluje.

      • I jeszcze jedno pytanie. Czy po wkręceniu nowego wkladu suportu trzeba go przesmarować? Z zewnątrz od strony wkrętow?

        • Warto trochę przesmarować, żeby nie zaczął trzeszczeć. Jeżeli chodzi o regulacje, to na odległość ciężko coś pomóc. Przejedź się do serwisu, niech mechanik obejrzy, może od razu namierzy przyczynę i Ci powie co i jak.

          • Dziś najprawdopodobniej przyjdzie mi zamówiona tylna przerzutka. wczoraj powymieniałem linki i pancerze po dość długim okresie użytkowania. Zobaczymy jak to będzie wyglądało. Jeśli podobnie to przejdę się do serwisu.

  • Cześć, w ostatnim czasie postanowiłem lekko przerobić rower trekkingowy na półszosówkę. Dokupiłem komplet obręczy mavic’ów plus shmano ultegra i opon marathon racer. Wczesniejszy (starszy zestaw) to Alexrim i piasty deore lx.
    Przy zmianie kół zauważyłem różnicę przesunięcia miedzy kasetami slx, przez co przy przerzucaniu biegów jestem zmuszony wyregulować górny zakres. Wiem że taka zmiana spowoduje brak możliwości użycia biegu 1ego jak wrócę na koła lx, jednakże brak reakcji (regulacji) może spowodować że na ultegrze mając łańcuch na 1ej a wskazanie manetki na 2ej przy przezuceniu na niższy bieg łańcuch wskoczy ponad zakres lub gorzej – hak przeżutki złapie obręcz i pozmamiatane;/
    I w związku z tym moje pytanie, czy można bez popuszczania linki zmniejszyć ten zakres dla góry aby zablokować przejście łancucha?
    Do tej pory nic znacząco nie regulowałem, bardzo niewiele. A łańcuch trzyma się biegów.
    Bo jeżeli muszę luzować linkę i całą regulację robić od nowa ustawiając już zakres górny to pewnie coś pomieszam.

    • Cześć, jaka to dokładnie kaseta i ile rzędów oraz jaka to piasta? Może wystarczy podłożyć pod kasetę specjalną podkładkę.

        • Dziwna sprawa, bo piasta jest kompatybilna z 9-rzędowymi kasetami. Hmmm…. bez obejrzenia ciężko mi będzie coś powiedzieć. Najlepiej byłoby zajrzeć do serwisu żeby zobaczyli.

          • Ta piasta jest po prostu krótsza, a manetka do przerzutki LX pracuje o tzw skok’. Kiedy brakuje 'skoku’ to linka nie pociągnie.
            Wynikałoby zatem że te piasty nie są takie same, bo być może na deore lx bardziej jest przesunieta w kierunku szprych, zaś na untegra jest to w drugą stronę.
            No i jeszcze ra długość, całkowicie wyklucza podkładkę bo widać nawet na fotce że ząb na najmniejszej wysunięty najbardziej na prawo ma bardzo mały zapas w stosunku do uchwytu (haka) przerzutki. Zatem teraz pytanie jak to wyregulować? Czy postępując zgodnie z Twoją instrukcją dam radę?

          • Kurczę, może się okazać, że potrzebna Ci będzie szosowa kaseta. Szczerze mówiąc kiedyś do piasty MTB zakładałem kasetę szosową i nie było problemu. Ale może tak trafiłem. Nie robiłem nigdy odwrotnie, tzn. nie zakładałem kasety MTB do roweru szosowego. Choć to nie powinno mieć znaczenia.

            Podkładka pod kasetę ma jeden milimetr grubości, ale tu z tego co teraz widzę, to nie powinno chodzić o podkładkę. Tak czy siak, bez obejrzenia tego na żywo przez serwisanta się nie obejdzie moim zdaniem. Bo teraz druciarsko regulować nie polecam.

      • https://uploads.disquscdn.com/images/f5dff39618a1360e883b15f398bc2740e5f596fb2d15f92dd1db1fb7fb0011ac.jpg https://uploads.disquscdn.com/images/b218ad253f6b11ea4c1a95746450e1012411f3c9672571f0ce6fcef676fa20bb.jpg

  • Cześć :)

    Czytam ten poradnik już chyba z 10 raz, napisane łatwo, prosto i przyjemnie, ale niestety tak jak z każdego poradnika od Ciebie korzystałem i przynosił efekty tak – tym razem proszę o poradę. Ostatnio staram się wybierać bardziej wymagające trasy z mojej okolicy, górki, pagórki błoto i co nie tylko. Rower zawsze po przejechaniu max 100 km jest czyszczony – cały, łańcuch, napęd rama – wszystko. Po przed ostatnim moim maratonem tylne przełożenia (przerzutka xt, manetka deore, kaseta alivio 10) zaczęły „tańczyć” w obrębie 4-5-6 przełożenia, przeskakiwała czasami na mniejszą. pokręciłem baryłką przy manetce było ok. Po ostatniej jeździe było już gorzej, więc wczoraj po umyciu roweru z napędem stwierdziłem, że czas na regulację – może linka się poluzowała, albo rozciągnęła ( rower ma przejechane jakieś 400 km dopiero ). Zrobiłem wszystko wg poradnika, ustawiłem zakresy, dokręciłem manetkę, po czym odręciłem te 1,5 obrotu, naciągnąłem linkę – niby cacy, ale… Przerzutki w sumie nie chciały przeskakiwać, więc odkręcałem baryłkę, aż zaczęły wchodzić, po tym zabiegu bardzo ciężko chodzi manetka, a biegi nie chcą schodzić w dół, więc znów zakresy, linka luźniej i wciąż to samo, jeśli przeskakują to po 2 biegi od razu, wskakują niby okej, ale bardzo ciężko, aż strach, żeby nie uszkodzić manetki..
    Jestem w szoku, rower zadbany – znajomi się śmieją, że więcej czyszczę jak jeżdżę :D Oczywiście nie jest problemem podjechać do serwisu, ale zawsze wychodzę z założenia, że wolę coś umieć także każda rada mile widziana :)

    • Hej, sam tekst muszę kiedyś usiąść i jeszcze trochę dopracować, bo to jeden z pierwszych tekstów na blogu i na pewno dałoby się go napisać jeszcze przystępniej + fotki :)

      Jeżeli chodzi o Twój kłopot, to niestety na odległość ciężko cokolwiek powiedzieć. Być może musisz jeszcze pokombinować z naciągiem linki.

      No i druga sprawa – byłeś na przeglądzie gwarancyjnym roweru? Warto go zrobić właśnie po przejechaniu tych 400-500 km.

      • tak byłem, po przejechaniu ok 200 km, wszystko było idealnie, cóż, jutro pojadę do serwisu, zobaczymy co wymyślą i podziele się informacją :)

        • A więc Łukaszu – byłem na serwisie :) Naprawa zajęła 5 minut, okazało się, że wszytko robiłęm dobrze, problem był z tylnym pancerzem, za długi przetarty – wymienili, i jest ok :)

  • Gdy mam ustawiony pierwszy bieg w przedniej przerzutce to łańcuch zeskakuje mi z dolnej zębatki przerzutki.Czy to oznaka wytartej zębatki?

    • Bardziej stawiałbym na rozregulowaną przerzutkę. Spróbuj pokręcić delikatnie baryłką przy manetce przerzutki podczas pedałowania, tak by podregulować przerzutkę.

  • witam. na poczatku chciałbym dodac ze podoba mi sie blog i zamierzam zagladac tu czesciej. w temacie tylnej przerzutki mam pytanie odnosnie przerzutki shimano positron i jej regulowania. mam starszego kettlera i taka przerzutke. z przodu 1 tarczka z tyłu wolnobieg 6 rzedowy. moje pytanie to w jaki sposob regulujemy ten typ?

    czy tez na najmniejszej tylnej tarczce? dodam ze mam tam tylko jedna srube regulujaca. na koncu drutu jest nakładana taka jakby jeszcze osłonka na niego i przykrecane jest to do przerzutki. tyle ze drut chodzi wewnatrz tego pancerzyka i brak reakcji przerzutki. ukreciłem srube probujac dokrecic. czy powinienem razem z linka zaklepac ten pancerzyk http://narowery.pl/pl/p/Drut,-ciegno-do-Shimano-Positron-18001870-mm/1626

    nie znam poprawnej nazwy ale to element pierwszy w linku. z gory dziekuje za odpowiedz i porade moze komus innemu sie tez przy okazji przyda.

    • Przyznam szczerze, że takie przerzutki jak Positron to trochę inna filozofia niż obecne przerzutki, a ja niestety z Positronami nie miałem nigdy do czynienia.

      Ale z internecie w Google Grafika widzę sporo instrukcji do tych przerzutek. Jeśli dajesz radę z angielskim, to myślę, że to Ci pomoże:

      http://www.disraeligears.co.uk/

      W razie czego mogę pomóc z tłumaczeniem.

  • Czesc na 4 biegu coś łańcuch nie tak chodzi jak to wyregulować. Zakresy są w porządku wszystkie biegi działają ale z tym 4 jest problem

    • Jeżeli wszystkie przełożenia zmieniają się poprawnie, a tylko na jednym „coś nie chodzi”, to ja stawiałbym na zużytą zębatkę. Weź ją dokładnie obejrzyj i porównaj z innymi.

      Jeżeli łańcuch na innych przełożeniach pracuje dobrze, a tylko na tym źle, to nie jest kwestia regulacji.

        • Jeżeli tylko ta „czwórka” jest nowa, to sprawa jest prosta. Masz już wyciągnięty łańcuch, który nie działa już za dobrze z nową zębatką.

          Tu znajdziesz informacje jak sprawdzić czy łańcuch się nie wyciągnął za bardzo:

          https://roweroweporady.pl/jak-wymienic-lancuch-rowerowy/

          Z tym, że jeżeli inne zębatki są wyrobione, po założeniu nowego łańcucha może się okazać, że będzie działał OK z czwórką, a z resztą już nie :)

          • Nie miałem zębatki na myśli, rower jest nowy i coś poprzestawialem przerzutkę. Fachowiec to ustawial i mówił, że wszystko jest dobrze przejechałem się i wszystko było git a na drugi dzień już tam coś nie tak chodziło.

          • Jeżeli „coś poprzestawiałeś” to udałbym się do fachowca, który zerknie co i jak. Obstawiam, że wystarczy lekko podregulować przerzutkę, ale niestety ciężko mi coś podpowiedzieć nie widząc tego na żywo.

  • Może tak być jak pisze Darek. Ciężko obiektywnie stwierdzić, nie widząc tego na żywo. Może oprócz wyciągniętego łańcucha, być jeszcze zużyta kaseta/wolnobieg.

    • Bardzo pomocna stronka. Ten opis pozwolił mi na poprawne wyregulowanie przerzutki.
      Jeśli mógłbym jednak cos zaproponowac.
      Mam kilka sugestii. Oczywiście może Pan z nich skorzystać lub też nie. Ale posłuchać może warto.

      Po pierwsze. Duzo bardziej zrozumiale byłoby gdyby na wstępie okreslic funkcje poszcz. regulacji. A są aż dwie.

      Pierwsza (można ja nazwac nawet ZGRUBNA), to regulacja polozenia pantografu nad kołem malym zębatki oraz dużym. Jej funkcja to po prostu ogranicznik zakresu pracy
      polozenia pantografu (od zębatki najmniejszej do zębatki największej). A to wszystko po to żeby w przypadku jakiejkolwiek awarii lancuch nie poleciał za zebatke małą i zakleszczył się o widelec lub z drugiej strony nie wskoczyl niepotrzebnie miedzy szprychy a zebatke najwieksza.

      Dokonuje się tego poprzez dwie sruby: H (dla polozenia lancucha na zębatce najmniejszej) i L (dla położenia lancucha na zębatce największej)

      Tutaj warto tez wtracic dlaczego H to zebatka najmniejsza a L – najwieksza. Ja rozumiem to tak, ze H (Highspeed) to najwieksza predkosc czyli najmniejsza zebatka, i L (Lowspeed) to prędkość najmniejsza czyli najwieksza zebatka.

      Druga regulacja (można ja nazwac tez DOKLADNA) to przerzucanie biegow. Pozwala po prostu na poprawne zestopniowanie zakresów pracy na poszczególnych biegach.

      Oddzielnym zagadnieniem w opisie moglby być jasno określony stan początkowy regulacji, ponieważ często może to być przyczyna wielu nieporozumień typu „dlaczego cos mi nie chce się regulowac” (po prostu warunki początkowe nie do konca spełnione).

      Czyli tutaj:
      – luźna linka (poprzez odkręcenia nakrętki mocującej linkę)
      – lancuch na największym kole przedniej zębatki
      – nakretka regulacyjna naciągu linki (tutaj to chyba „baryłka”, jak rozumiem) wkrecona prawie do konca (czyli najmniejsze napiecie linki) powiedzmy dwa obroty przed koncem

      I na koniec uwazam ze należy unikac stwierdzen typu „na prawo/lewo, w góre/w dół” ponieważ te kierunki zależą od wielu rzeczy. Np. od tego czy rower jest postawiony na kolach (lub w uchwycie, który na pewno nie wszyscy mają) czy tez stawiany do gory kolami na posadzce oraz od tego jak stoi w stosunku dosamego roweru serwisant (od przodu roweru czy od tyłu). Lepiej w takich przypadkach opisywac „w kierunku szprych” lub „w kierunku siodelka, itp.”

      Uwazam tez ze zbędne jest tłumaczenie ze jeśli pozycja regulowana jest na prawo to krecimy sruba w lewo, lub odwrotnie.
      Wystarczy powiedziec która sruba za to odpowiada a kierunek krecenia serwisant
      sam dobierze na podstawie obserwacji w trakcie krecenia.

      Proszę nie traktowac tego, bynajmniej, jako pouczanie lecz raczej jako sposób widzenia sprawy przez zwykłego Kowalskiego, który nie zna zadnych terminow fachowych i nie posiada zadnych umiejętności w tym temacie (gdyby miał, nie zaglądał by na tę stronę przecież).

      Pozdrawiam serdecznie

      • Bardzo Ci dziękuję za tak rzeczowy komentarz. Jeżeli chodzi o sam opis regulacji, to zdecydowanie wymaga on odświeżenia i koniecznie uzupełnienia o niezbędne zdjęcia. Co mam zamiar w najbliższym czasie zrobić i poprawić go tak, by nie było w nim już żadnych nieścisłości :)

        • Bardzo sie obawialem reakcji na moj komentarz (ze filozof, ze przydlugi) ale widze ze niepotrzebnie. Bardzo za to dziekuje. Tym bardziej ze jestem laikiem w tych tematach a tylko praktyczne zastosowanie Twojej porady „wyzwolilo” we mnie jakies poklady rozumowania i przelalem to na papier. Pewnie troche przydlugie ale mysle ze raczej logiczne. Tym bardziej dziekuje.

          Mysle ze bede tu czesciej zagladal.

          Pozdrawiam

      • Hej co do ograniczania zakresu to w instrukcji jest coś takiego dla namniejszej zębatki kasety:

        Turn the top adjustment bolt to adjust so
        that the guide pulley is in line with the
        outer line of the smallest sprocket when looking from the rear

        Interesujące że nie ma tego dla największej zębatki