Jak ustawić manetki i klamkomanetki w rowerze?

Dzisiejszy wpis jest wstępem do bikefittingu, który każdy z was może praktykować w domowym zaciszu. Zaczniemy od postaw, a więc od ułożenia manetek, klamkomanetek i klamek hamulca w ergonomicznej pozycji. Tłumacząc po ludzku, pokażę Ci jak ustawić klamkomanetki szosowe, tak aby było wygodnie. Wpis dotyczy zarówno rowerów szosowych, górskich, trekkingowych i miejskich.

Jeśli jeździsz nieco dalej, zapewne zdarzyło Ci się odczuwać drętwienie nadgarstków, szyi oraz ramion. W rowerze szosowym trzymasz kierownicę w pozycji górnej, dolnej oraz za manetki (tzw. na łapach). Jednakże w tej ostatniej pozycji spędzasz zapewne najwięcej czasu. W rowerze górskim najczęściej masz tylko jedną, z góry ustaloną pozycję chwytu. Sprawę częściowo poprawiają rogi, których stosowanie na długich trasach gorąco polecam! Im dłuższa trasa, tym bardziej wszystko musi być dopasowane do właściciela. W innym wypadku, będziesz wracał obolały i odrętwiały. Lubisz jeździć, ale wkurza Cię taka kolej rzeczy? Pora to zmienić!

Potrzebne będą:

  • rower
  • klucz imbusowy 5
  • trochę wolnego czasu
  • w przypadku szosy: także taśma izolacyjna
  • metrówka – miarka
  • poziomica lub smartfon

Jak ustawić klamkomanetki w rowerze szosowym?

Na początek zagadka. Co jest nie tak na tym zdjęciu?
Jak ustawić klamkomanetki w rowerze
Nie ma czasu na zgadywanie. Odpowiedź: klamkomanetki ustawione są źle, gdyż drętwieją mi ręce. Aby ustawić je tak, jak bozia przykazała, zdejmujemy owijkę, odwijamy gumę. Odcinamy taśmy mocujące linki do kierownicy, a całość przecieramy benzyną ekstrakcyjną. No i luzujemy śruby klamkomanetek tak jak na obrazku.

Klamkomanetki szosowe ustawianie
Sprawdź czy Twoja kierownica oraz klamkomanetki na pewno są ustawione w sposób prawidłowy. Jeśli nie, zgarnij imbusa w rozmiarze 4 i zrób z tym porządek.
Jak ustawić klamkomanetki w rowerze

Zasadniczo kierownica oraz klamki powinny być ustawione tak, aby owijka oraz guma na klamkomanetce tworzyły poziomą linię prostą. Kierownica nie powinna ani opadać, ani być zadarta do góry. Tak samo jak pozioma część klamkomanetki.

Jak ustawić klamkomanetki w rowerzeDłoń powinna opierać się na łapach w swobodnej pozycji z prostym nadgarstkiem.

Jeśli ustawiłeś je poprawnie, dokręć śruby trzymające manetki, upewnij się czy kierownica również jest dobrze dokręcona. W dwóch miejscach owiń taśmą kabel wokół kierownicy (najlepiej w tych samych miejscach, w których była przyklejona).  Teraz zostaje tylko założyć z powrotem owijkę. Jeśli masz z tym problem wklejam poniżej fajny film, który ułatwi Ci życie.

Jak ustawić manetki w rowerze górskim/trekkingowym/miejskim?

Jeśli Twoje manetki i klamki hamulcowe ustawione są tak:
Jak ustawić klamkomanetki w rowerze
albo tak:
Jak ustawić klamkomanetki w rowerzeTo nic dziwnego, że bolą Cię ręce albo szyja ;) Za pomocą imbusa nr 5 luzujemy śruby trzymające manetki i klamki. Następnie ustawiamy je tak, aby były ustawione mniej więcej pod kątem 45 stopni w dół. To nasza baza wyjściowa.

Przykręć śrubki, usiądź na rowerze, zrób fotkę i przyjrzyj się czy wszystko jest okej. Dla porównania wklejam prawidłowe i nieprawidłowe ustawienie manetek. Zwróć uwagę na to, jak ułożone są nadgarstki względem czerwonej linii:

Jak ustawić klamkomanetki w rowerze

Jak ustawić klamkomanetki w rowerze

Jeśli nie wygląda to dokładnie tak samo jak na zdjęciu, pobaw się nieco ustawieniem.

Podsumowanie

Mojej metodzie daleko brakuje do profesjonalnego bike fittingu, jednak powinna dać Ci ogólne pojęcie na temat tego, co chcesz osiągnąć. Warto spróbować, zwłaszcza jeżeli zmagasz się z problemem drętwienia i sztywnienia nadgarstków. Jeśli znasz inne ciekawe metody bike fittingu w domowym zaciszu, również możesz się nimi pochwalić! Zrobiłeś wszystko według tego poradnika i dalej jest Ci niewygodnie? Istnieje szansa, że masz źle dobrany rozmiar ramy. Co to oznacza w praktyce i jak sobie z tym poradzić – przeczytasz we wpisie o tym jaki rozmiar ramy rowerowej wybrać.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

 

12 komentarzy

  • Nie widzę różnicy na zdjęciach „źle” i „dobrze” w rowerze trekingowym. A ręce mi drętwieją jak cholera i chętnie bym coś poprawił, by to wyeliminować.

    • Chodzi o to by nadgarstki były proste. Powiększ proszę zdjęcia i się przyglądnij dokładnie. Jeżeli coś Ci nie wyjdzie lub dalej nie widzisz różnicy napisz komentarz. Nakręcę dla Ciebie film…

  • Dziwi mnie jedno tutaj. Przymiarki robisz z klamkami wycelowanymi w kosmos, a potem pokazujesz zdjęcie już z owijką, gdzie kiera poszła w dół (i klamki też). Przecież to znacząco zmienia ich pozycję, wychodzi wtedy „większy” zasięg.

  • Mam pytanie, jaka powinna być odległość siodełka od kierownicy, oraz różnica wysokości między siodełkiem a kierownicą w rowerze szosowym, ponieważ czuje bóle szyi?

  • Te zdjęcia nic nie wnoszą!!
    Jak mają się zdjęcia „źle/dobrze” czy też z „poziomowaniem” kierownicy do finalnego ustawienia klamkomanetek ?? Przecież to w całkiem innych miejscach jest !!!??!!
    W ogóle jak zrobić porządek z kierownica przy pomocy poziomicy jak to pokazałeś ?? kierownica zdaje się jest przekręcona o jakieś 45stopni ??
    Szkoda bo chciałem się czegoś dowiedzieć ale na pewno nie tu… :(