Jak wyregulować tylną przerzutkę?

Słyszysz niepokojący hałas przy zmianie przełożeń z tyłu? Zmieniasz przełożenie, a przerzutka zastanawia się co ma zrobić? Łańcuch skacze po kasecie albo z niej spada? Oczywiście da radę tak jeździć, ale po co?

Dobry rower, to taki rower, który nam nie przeszkadza w jeździe. A nieposłuszna tylna przerzutka to tylko efekt niedbalstwa. Chwila cierpliwości i wszystko będzie działać jak nowe, a i przy okazji unikniemy wizyty w serwisie.

Co potrzeba do regulacji tylnej przerzutki

Jedyne czego potrzebujemy to śrubokręt krzyżak i klucz imbusowy. Na początku najlepiej sprawdzić stan linki i odrobinę ją przesmarować. Warto również zwrócić uwagę na pancerze. Jeśli któryś jest załamany lub zagnieciony dobrze jest go wymienić. Tak samo dobrze jest spojrzeć na hak przerzutki. Jeżeli jest zgięty, można spróbować go naprostować. Ale jeżeli nie da się tego zrobić lub jest on złamany – koniecznie wymień go na nowy.

Jak wygląda hak przerzutki i jak można go odkręcić, pokazałem na poniższym wideo. Będzie mi bardzo miło, jeżeli zasubskrybujesz mój kanał.

Zaczynamy regulację

Regulację tylnej przerzutki rowerowej Shimano (ze Sramem jest podobnie) zaczynamy od zrzucenia manetką łańcucha na najmniejszą zębatkę z tyłu, a największą z przodu. Luzujemy śrubę mocującą linkę. Kółka przerzutki powinny znaleźć się w jednej linii z najmniejszą zębatką. Jeśli tak nie jest, to należy pokręcić śrubką „H” umieszczoną w korpusie przerzutki.

Jak wyregulować tylną przerzutkę

Jeśli kółka znajdują się na lewo od właściwego położenia, kręcimy śrubką w lewo. Jeśli kółka uciekają na zewnątrz (w prawo), kręcimy w prawo. Następnie zajmujemy się śrubką „L”. Popchnij przerzutkę do oporu w stronę koła, a drugą ręką przełóż łańcuch na największą zębatkę kasety. Tym razem w przypadku, gdy kółko znajduje się na lewo od środka zębatki, kręcimy śrubką „L” w prawo i odwrotnie jeśli kółko odbiega w prawo, kręcimy w lewą stronę.

Jeśli wszystko działa dobrze, zakręć korbami roweru – łańcuch powinien wrócić na najmniejszą zębatkę. Jeśli tam pozostaje, możesz naciągnąć linkę i dokręcić śrubę zaciskową. Następnie pokręć korbami na najwyższym przełożeniu.

Jeśli łańcuch hałasuje i usiłuje spaść z kasety pokręć regulatorem linki w lewo (śrubą baryłkową znajdującą się na końcu linki przy przerzutce). W przypadku, gdy usiłuje się wdrapać na większą zębatkę pokręć w prawo. Jeśli nie hałasuje, spróbuj wrzucić łańcuch o „ząbek” wyżej z tyłu. Jeśli łańcuch wskoczył, ale słyszysz jego tarcie o trzecią zębatkę, kręć regulatorem w prawo po ćwierć obrotu do ustania ocierania.

Jeśli nie udało Ci się jednak wrzucić łańcucha na drugą zębatkę kręć w ten sam sposób regulatorem w lewo.

Sprawdź czy przerzutka została wyregulowana

W zasadzie teraz pozostaje jedynie sprawdzić czy wszystkie przełożenia chodzą jak należy na krótkiej przejażdżce rowerem. Na blogu przeczytasz także jak wyregulować przednią przerzutkę w rowerze.

Zapraszam do obejrzenia poradnika w formie wideo, o regulacji tylnej przerzutki. Będzie mi bardzo miło, jeżeli zasubskrybujesz mój kanał.

 

Inne wpisy o przerzutkach rowerowych:

1. Rodzaje mocowań przerzutek

2. Regulacja tylnej przerzutki

3. Regulacja przedniej przerzutki

4. Wymiana tylnej przerzutki

5. Przerzutka w piaście – czy warto

6. Przednia przerzutka Top/Down/Side Swing

7. Tylna przerzutka Top/Low Normal

8. Pojemność przerzutki

9. Mit tylnej przerzutki

Skomentuj cubefan Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

 

149 komentarzy

  • super opis, dzięki niemu wyregulowałem swoje przerzutki (korzystałem też z opisu regulacji przedniej) i działa miodzio! pozdrawiam

  • Rewelacja każda informacja się przydaje zwłaszcza ze nadchodzi wiosna i należało by odświeżyć rower po zimie :)

  • lipa – autor napisal zeby poluzowac linke na poczatku – a pozniej zadnej wzmianki kiedy dokrecic linke i jak ja nnapiac

  • Poproszę o wyjaśnienie. Niejasne są dwa fragmenty:
    4 akapit: …Kółka napinacza przerzutki powinny znaleźć się w linii zewnętrznej krawędzi małej zębatki…Co to znaczy?
    7 akapit: …Jeśli łańcuch hałasuje i usiłuje spaść z kasety pokręć regulatorem linki w lewo… Regulatorem czyli czym? Śrubką „L”?
    Michał

  • Dzięki za zwrócenie uwagi, faktycznie trochę mało precyzyjnie było to opisane. Już poprawiłem :)

  • Dziękuję, za opis. Bardzo się przyda. Mam tylko pytanie, która śruba to H, a która to L? Lewa to H, a prawa L (patrząc z góry)?
    Pozdrawiam

  • Witam, świetnie wyjaśniona instrukcja, wielkie dzięki.
    Mam problem z moją tylną przerzutką. Jest to deore XT Shadow na 2013. Napęd 3×9, przerzutka również „9”. Problemem jest to, że przerzutka działa tylko na max 7 przełożeń. Śruby H i L są prawidłowo ustawione (nie pierwsza przerzutka jaką reguluje) i nie mam zielonego pojęcia w czym jest błąd. Przerzutka ma jeszcze jedną śrube i jest ona do naciągu sprężyny, nią również kręciłem i nie moge sobie z tym poradzić. Prosiłbym o porade. Pozdrawiam
    Piero

  • Ok, kilka pytań:

    1) Które przełożenia przerzutka obsługuje?

    2) Czy coś zmieniałeś ostatnio kasetę na inną? Jaką masz teraz?

    3) Jak zachowuje się przerzutka na poszczególnych przełożeniach? Pracuje poprawnie? Łańcuch nie spada na skrajnym położeniu?

    Problem może tkwić w naciągu linki, może również w manetkach. Napisz coś więcej, to będziemy myśleć :)

  • Mam problem z zalozeniem kolek od przerzutki tylnej. Ktore kolko to gorne a ktore dolne? Wieksze kolko jest wklesle z jednej strony.

  • A nie masz ich opisanych? Co to za przerzutka? To nowe kółeczka czy wyjąłeś ze swojej i teraz nie wiesz które jest które?

  • „Luzujemy śrubę mocującą linkę” – w kazdym wypadku trzeba luzowac srube? Czy jak nie poluzuje sruby, krecenie H i L cos da?
    Do regulowania regulatorem nie trzeba luzowac sruby?

    No i ostatnie, luzowanie sruby ma na celu sprawic by linka mogla sie swobodnie przesuwac ?:)

    • @cubefan,
      poluzowanie linki to nic innego jak swobodne pozostawienie pantografu w jego skrajnej pozycji. A regulacja H to nic innego jak mechaniczny ogranicznik tej swobodnej pozycji. Pokrec ta regulacja a zauwazysz jak pantograf sie przemieszcza wzdluz osi obrotowej kola podczas regulacji. Konczysz krecic jak pantograf (z lancuchem) znajdzie sie dokladnie w linii z zebatka najmniejsza. I to cala filozofia regulacji H.
      Identycznie jest z regulacja L, pantograf ma sie znalezc dokladnie w linii z zebatka najwieksza. Z ta tylko roznica ze druga skrajna pozycja pantografu (najblizej szprych) wymaga recznego docisniecia pantografu w kierunku szprych. Ale regulacja wyglada tak samo. Trzymaj docisniety pantograf i reguluj sruba L. Zobaczysz jak przesuwa sie w stos. do zebatki najwiekszej. Przestajesz regulowac w chwil kiedy sa w linii prostej.

  • Jest kilka metod regulowania tylnej przerzutki, fakt faktem można to zrobić bez odkręcania śruby linki.

    W tym wypadku zluzowanie linki pozwala na późniejsze jej optymalne naciągnięcie.

  • a ja mam takie pytanie w kwestii klamkomanetek.
    Mianowicie mam deore LX (te co klamką hamulca zmieniamy również biegi góra-dół) z okienkami pokazującymi aktualne położenie biegów
    ale…
    ten języczek czerwony nie pracuje w zakresie okienka tak jakby wskazywały namalowane ramki w okienku. Np przy przełożeniu na największy tryb języczek wychodzi poza namalowaną ramkę a przy najmniejszym trybie języczek znajduje się tuż przed końcem ramki. Idzie to jakoś nieliniowo, zastanawiam się czy ktoś z Was to rozbierał i próbował poprawić naprawić? (wiem ze jest to nieistotne dla działania samych przerzutek ale mnie np wizualnie wkurza). Od razu nadmienie że regulacje naciągiem linki nic nie dają ponieważ klamka ma swoje pozycje skokowe i języczek wskaźnika chodzi wraz z nią.

  • @Darecki – to jest kwestia błędu w samym „telewizorku” w tych Dual Controlach. Niestety, bez rozebrania manetki nie uda się tego poprawić.
    Ale… rozbieranie manetek to nie jest moim zdaniem dobry pomysł. Wbrew pozorom, to dość skomplikowana konstrukcja i można potem tego nie poskładać do kupy.

    Zresztą, wpisz swój model manetek w Google z dopiskiem instrukcja serwisowa, albo poszukaj na stronie Shimano. Powinno gdzieś być o tym problemie więcej.

  • Nie rozumiem. Zakres mam dobrze ustawiony ale praca przerzutki pozostawia wiele do życzenia. Jak zrzucam przerzutkę to spadają o 2 blaty, jak wrzucam to muszę 2 razy naciskać dźwignię alby była jakakolwiek reakcja-blat wyżej. Kwestia naciągu linki?

  • Tak, to pierwsze co bym sprawdził. Zobacz też czy linka pracuje płynnie, nie ma nigdzie zagięć, nie jest zardzewiała.

  • @JĘDRZEJ a sprawdzałeś takie coś… ilość skoków (liczba biegów) w manetce ile masz? i jak to się ma do ilości zębatek w wolnobiegu/kasecie? Bo czasem ktoś zmienia manetki lub wolnobieg/kasete na inne gdzie sa różne ilości przełożeń; efekt trzeba wziąć poprawkę przy regulacji np manetka ma 9 skoków a wolnobieg ma tylko 8 zębatek…

  • @DARECKI dzięki za uwagę, tutaj jest dobrze- manetka 8 rzędów, kaseta także. Okazało się, że to jednak linka była za słabo naprężona. Jeszcze nie zrobiłem tego do końca dobrze (dzisiaj mam zamiar) jeżeli będą jakieś problemy to się będę odzywał. Dzięki!

  • Co do konieczności „wrzucania” biegu klikając manetką 2 razy i podobnie „zrzucając” – jest jeszcze jedna przyczyna prócz regulacji. WYCIĄGNIĘTY ŁAŃCUCH. Jeśli łańcuch ma luzy boczne, przerzutka go ciągnie, a on robi się w „es”. Trzeba kliknąć jeszcze raz zanim przerzutka wciągnie łańcuch na właściwe miejsce. Tyko jeszcze jedna uwaga – w takim wypadku, prócz łańcucha, zazwyczaj trzeba wymienić (w zależności co się ma przy rowerze) – kasetę, lub wolnobieg. Tak wysłużony łańcuch to zazwyczaj wysłużony wieniec zębaty. Wtedy nowy łańcuch ślizga się (przeskakuje) na starych zębatkach.

  • Pierwszy raz robiłem cokolwiek przy rowerze z prostej przyczyny – nigdy nie było mnie na niego stać, a w dzieciństwie nie było nikogo, kto mógł mi pokazać jak i co zrobić przy rowerze. Kupiłem używany, ale nie wskakiwały w nim przerzutki. Dzięki Twojemu opisowi wyregulowałem je bez żadnego problemu. Wielkie dzięki za tak dokładny opis. Wielki szacunek dla Ciebie. Pozdrawiam serdecznie

  • „popchnij przerzutkę do oporu w stronę koła, a drugą ręką przełóż łańcuch na największą zębatkę kasety”

    Bardzo bym prosił o jaśniejsze wytłumaczenie tej kwestii. W jaki sposób mam popchnąć przerzutkę i jeszcze w stronę kola przecież w ten sposób bym ja złamał. Tym bardziej jak z przodu łańcuch jest na największym kole zębatym, to z tyłu nie przełożę ręcznie w żaden sposób tej przerzutki na największą zębatkę, bo jest po prostu na tyle naciągnięty, że się nie da.

    Na przerzutkach nie znam sie kompletnie i robię to pierwszy raz, więc bardzo bym prosił o nieco jaśniejsze wytłumaczenie jak to zrobić, bez operowania dziwnymi pojęciami. :) Z góry dziękuję

  • Jeśli ktoś się na tym zna, albo ma przynajmniej jakiekolwiek pojecie o tym, to to zrobi, ale ktoś kto z tym wcześniej nie miał styczności, to nie ma szans żeby to ustawić.

  • @Damian – hej, zacznij od tego, że masz złe podejście do tych spraw. Ktoś „kto się zna”, musiał się wcześniej jakoś na tym poznać i też nie miał z tym styczności. Zdaję sobie sprawę, że mój poradnik nie jest mistrzowski, pisałem go cztery lata temu, gdy jeszcze nie miałem tak wyrobionego stylu pisania jak dziś.

    Planuję kiedyś przysiąść i trochę uzupełnić stare wpisy, ale jak się łatwo domyślić, czas na to nie pozwala i idzie mi to dość opornie.

    Tym niemniej nie uważam, by ten poradnik podawał nieprawidłowe informacje. Przesunąć wózek przerzutki w stronę koła na pewno jesteś w stanie, przecież sama przerzutka jest w stanie to zrobić, przy drobnej pomocy manetki.

    To samo z łańcuchem, powinien mieć on tyle luzu, żeby bez problemu zmieścić się z przodu na największej tarczy i z tyłu na największej zębatce. Oczywiście jest to nieprawidłowe ustawienie podczas jazdy, ale nikt nie każe tak jeździć :) W każdym razie łańcuch o poprawnej długości, na pewno pozwoli na takie ustawienie.

    Spróbuj bez żadnych regulacji ustawić łańcuch w ten sposób za pomocą manetek i kręcenia pedałami, to zobaczysz, że się tak da ustawić łańcuch.

  • http://www.forumrowerowe.org/uploads/gallery/album_1448/med_gallery_127169_1448_43719.jpg
    to naprawdę nie jest nic skomplikowanego. Element nazwany pantografem po prostu się wychyla w trakcie ciągnięcia linką i ustawia 2 kółka zębate przerzutki na odpowiedniej wysokości zębatek wolnobiegu koła. Natomiast jeśli nie możesz ręcznie pchając palcem za „pantograf” wypchnąć łańcucha na ostatni największy tryb wolnobiegu to możliwe że masz za bardzo naciągniętą linkę i już nie ma pola manewru dla przerzutki lub masz wkręconą do oporu śrubę regulacyjną L która również blokuje max wychylenie przerzutki dla największego trybu.

  • Super porada, ale w porównaniu do przedniej przerzutki w tyle jest więcej możliwości że coś pójdzie nie tak (zabłocone itp.)

  • Które kółko ma być w jednej linii z zębatką? Bo nawet w lekko wyrobionych przerzutkach dolne kółko nie będzie w jednej linii z górnym kółkiem. Wydaje mi się, że powinno się patrzeć na górne kółko, ale czy aby na pewno?

  • Próbowałem poprawić pracę przerzutki przez regulację wg.instrukcji i szło dobrze aż do regulacji wkrętem L który nie reaguje na żadne obroty ani w prawo ani w lewo,wózek się nie przesuwa,czyżby to była wada przerzutki,może
    ktoś mi pomóc?

  • Jest taka przerzutka bardzo miła pod względem regulacji i trochę się dziwię, że Shimano zrezygnowało z jej produkcji. Shimano Positron 2. Działa trochę inaczej, bo zamiast linki jest sztywny drut, który może ciągnąć i pchać, nie ma sprężyny ciągnącej przerzutkę w stronę najmniejszej zębatki, a pozycja przerzutki jest indeksowana nie na manetce, a na samej przerzutce. Reguluje sie ją za pomocą tylko jednej śruby (przy ustawionym najwyższym biegu) i zwykle nie trzeba tego poprawiać. Ja musiałem regulować przerzutkę tylko gdy zmieniłem wolnobieg albo koło.

  • @Onoskino – ciężko powiedzieć na odległość, czy to jest zepsuta przerzutka czy coś innego. A co to za przerzutka dokładnie?

  • Witam! Panie Łukaszu fajnie by było jak by Pan wstawił kilka zdjęć poglądowych do każdego artykułu o serwisowaniu roweru a ten artykuł o regulacji przerzutki aż się prosi o coś takiego. Pozdrawiam – początkujący.

  • Cześć, zgadzam się, jak najbardziej takie zdjęcia by się przydały, a w sumie najlepiej również wersja wideo. Wpis jest z początków bloga, gdy jeszcze o tym nie pomyślałem.

    I cały czas o tym myślę, by starsze wpisy trochę odświeżyć, czasem napisać coś inaczej (przystępniej), dodać właśnie zdjęcia, może wideo. I kiedyś to zrobię, jak tylko czas i chęci pozwolą :)

  • Przerzutka shimano altus 7 biegowa. W sklepie sprzedawca powiedział, że przerzutka jest dobra tylko trzeba znać sposób, nauka kosztuje, a on nie ma czasu. Może to ja niedokładnie coś wykonuję, a robiłem to tak – najmniejsza zębatka z tyłu, największa z przodu, dociskając przerzutkę korbą wprowadziłem łańcuch na największą przerzutkę z tyłu, wózek przerzutki pozostaje odchylony od zębatki o około 1 cm, kręcenie śrubą L nie zmienia jej położenia.

    Po pokręceniu korbą łańcuch swobodnie zjeżdża na najmniejszą zębatkę. Śrubą regulacyjną linki uzyskałem cztery środkowe biegi. Próby regulacji przy zwolnionej lince. Serdecznie pozdrawiam

  • ONOSKINO jak się przyjrzysz dokładnie do wnętrza przerzutki (wózka jak to nazywasz) to widać miejsca którymi opiera się o śruby regulacyjne L i H, takie cypelki wypustki… zwał jak zwał. Sprawdź sobie więc jaka jest odległość własnie tych wypustów wózka od tych śrub regulacji bo może kręcisz złą śrubą albo śruba jest po prostu za krótka (miałem taką sytuację i nie ma to znaczenia że przerzutka jest np nowa – jakieś niedopatrzenie w fabryce)

  • @Onoskino – nie obraź się, ale chyba trochę mylisz różne pojęcia. Napisałeś, że „dociskasz przerzutkę korbą”. To raczej mało wykonalne, korba to ramiona, do których są przyczepione pedały i przednie tarcze.

    No i napisałeś, że „wprowadziłeś łańcuch na największą przerzutkę z tyłu”. Ja wiem, że niektórzy tak mówią, ale nie na największą przerzutkę jeśli już, tylko zębatkę.

    Ze swojej strony mogę polecić Ci książkę Lennarda Zinna, o której pisałem w tekście. Wszystko jest tam fajnie wytłumaczone i z obrazkami. Ja się zawsze nią posiłkuję, gdy chcę coś w rowerze zrobić, a nie wiem jak.

    A Lennard potrafi wytłumaczyć tak, że musi się udać.

  • W moim opisie rzeczywiście popełniłem błąd, brak przecinka, winno być „dociskając przerzutkę, korbą /czyli kręcąc pedałami/ wprowadziłem i t.d.”
    no i oczywiście na zębatkę, a nie przerzutkę.

    Dziękuję za dotychczasowe wyjaśnienia, będę próbował dalej metodą prób i błędów.

  • No i udało się przerzutka chodzi jak zegarek, przyczyna moich niepowodzeń była prozaiczna, zaklinowanie linki w półpancerzu pod korbą. Linka wydawała się być mocno naciągnięta, przypadkowo dotknąłem linki wyżej, okazała się być zupełnie luźna, po przesmarowaniu dalsza regulacja poszła jak z płatka. Może komuś przyda się moje doświadczenie, nie trzeba się zrażać pierwszymi niepowodzeniami.
    Pozdrawiam

  • Witam, byłabym wdzieczna za pomoc, moja przerzutka spadła i wykrzywiła się do góry. Jak ją moge naprawić? Pozrawiam

  • @Karolina – hej, jeśli chcesz, wyślij mi na maila kilka wyraźnych zdjęć, jak to teraz wygląda. Ciężko mi cokolwiek podpowiedzieć, nie wiedząc dokładnie co się stało.

  • Chociaż nie mam doświadczenia, ale wydaje mi się, że przerzutka mogła spaść tylko w jednym przypadku, odkręcenie lub poluzowanie śruby mocującej przerzutkę do haka ramy.

  • Witam!
    Mam problem regulacją tylnej przerzutki:
    Regulowałem ją wg. wszelkich poradników i jak mam na najwyższym biegu (czyli 7) i przerzucam z 7 na 6, 6 na 5, 5 na 4, 4 na 3, 3 na 2, 2 na 1, to działa bez zarzutu, ale w drugą stronę już nie tak fajnie, bo jak na kierownicy przerzucę z 1 na 2 to na zębatce nie reaguje, a na końcu jak na kierownicy przerzucam z 6 (na zębatce jest 5) na 7 to przeskakuje szóstą zębatkę i i jest na siódmej.

    Mam nadzieję że wytłumaczyłem to dosyć jasno i zrozumiale proszę o odpowiedź.
    Ps. Pancerze wyczyściłem i wymieniłem linkę.

    • mialem cos podobnego, tzn. trzeba bylo popchnac manetke, zeby wskakiwal bieg, po wymianie lancucha wszystko dziala jak powinno, wydaje mi sie ze poprzedni mogl byc za dlugi, albo zle dobrany, bo byl to lancuch Shimano, a kaseta Sram

  • Cześć, ale przy okazji przerzucasz również przednią przerzutkę, prawda? Tak by nie krzyżować łańcucha?

    https://roweroweporady.pl/jak-poprawnie-zmieniac-przelozenia/

    Jeśli chodzi o pancerze, to ich się raczej nie czyści, tylko też wymienia na nowe, razem z linką. One są w środku nasmarowane specjalnym smarem, dzięki któremu linka będąc w środku ładnie się ślizga.

  • No tak zmieniam również przednią.
    Pancerze wymienię w najbliższym czasie
    A nie wiesz co może być przyczyną mojego problemu ?

  • Może tak być jak pisze Darek. Ciężko obiektywnie stwierdzić, nie widząc tego na żywo. Może oprócz wyciągniętego łańcucha, być jeszcze zużyta kaseta/wolnobieg.

    • Bardzo pomocna stronka. Ten opis pozwolił mi na poprawne wyregulowanie przerzutki.
      Jeśli mógłbym jednak cos zaproponowac.
      Mam kilka sugestii. Oczywiście może Pan z nich skorzystać lub też nie. Ale posłuchać może warto.

      Po pierwsze. Duzo bardziej zrozumiale byłoby gdyby na wstępie okreslic funkcje poszcz. regulacji. A są aż dwie.

      Pierwsza (można ja nazwac nawet ZGRUBNA), to regulacja polozenia pantografu nad kołem malym zębatki oraz dużym. Jej funkcja to po prostu ogranicznik zakresu pracy
      polozenia pantografu (od zębatki najmniejszej do zębatki największej). A to wszystko po to żeby w przypadku jakiejkolwiek awarii lancuch nie poleciał za zebatke małą i zakleszczył się o widelec lub z drugiej strony nie wskoczyl niepotrzebnie miedzy szprychy a zebatke najwieksza.

      Dokonuje się tego poprzez dwie sruby: H (dla polozenia lancucha na zębatce najmniejszej) i L (dla położenia lancucha na zębatce największej)

      Tutaj warto tez wtracic dlaczego H to zebatka najmniejsza a L – najwieksza. Ja rozumiem to tak, ze H (Highspeed) to najwieksza predkosc czyli najmniejsza zebatka, i L (Lowspeed) to prędkość najmniejsza czyli najwieksza zebatka.

      Druga regulacja (można ja nazwac tez DOKLADNA) to przerzucanie biegow. Pozwala po prostu na poprawne zestopniowanie zakresów pracy na poszczególnych biegach.

      Oddzielnym zagadnieniem w opisie moglby być jasno określony stan początkowy regulacji, ponieważ często może to być przyczyna wielu nieporozumień typu „dlaczego cos mi nie chce się regulowac” (po prostu warunki początkowe nie do konca spełnione).

      Czyli tutaj:
      – luźna linka (poprzez odkręcenia nakrętki mocującej linkę)
      – lancuch na największym kole przedniej zębatki
      – nakretka regulacyjna naciągu linki (tutaj to chyba „baryłka”, jak rozumiem) wkrecona prawie do konca (czyli najmniejsze napiecie linki) powiedzmy dwa obroty przed koncem

      I na koniec uwazam ze należy unikac stwierdzen typu „na prawo/lewo, w góre/w dół” ponieważ te kierunki zależą od wielu rzeczy. Np. od tego czy rower jest postawiony na kolach (lub w uchwycie, który na pewno nie wszyscy mają) czy tez stawiany do gory kolami na posadzce oraz od tego jak stoi w stosunku dosamego roweru serwisant (od przodu roweru czy od tyłu). Lepiej w takich przypadkach opisywac „w kierunku szprych” lub „w kierunku siodelka, itp.”

      Uwazam tez ze zbędne jest tłumaczenie ze jeśli pozycja regulowana jest na prawo to krecimy sruba w lewo, lub odwrotnie.
      Wystarczy powiedziec która sruba za to odpowiada a kierunek krecenia serwisant
      sam dobierze na podstawie obserwacji w trakcie krecenia.

      Proszę nie traktowac tego, bynajmniej, jako pouczanie lecz raczej jako sposób widzenia sprawy przez zwykłego Kowalskiego, który nie zna zadnych terminow fachowych i nie posiada zadnych umiejętności w tym temacie (gdyby miał, nie zaglądał by na tę stronę przecież).

      Pozdrawiam serdecznie

      • Bardzo Ci dziękuję za tak rzeczowy komentarz. Jeżeli chodzi o sam opis regulacji, to zdecydowanie wymaga on odświeżenia i koniecznie uzupełnienia o niezbędne zdjęcia. Co mam zamiar w najbliższym czasie zrobić i poprawić go tak, by nie było w nim już żadnych nieścisłości :)

        • Bardzo sie obawialem reakcji na moj komentarz (ze filozof, ze przydlugi) ale widze ze niepotrzebnie. Bardzo za to dziekuje. Tym bardziej ze jestem laikiem w tych tematach a tylko praktyczne zastosowanie Twojej porady „wyzwolilo” we mnie jakies poklady rozumowania i przelalem to na papier. Pewnie troche przydlugie ale mysle ze raczej logiczne. Tym bardziej dziekuje.

          Mysle ze bede tu czesciej zagladal.

          Pozdrawiam

      • Hej co do ograniczania zakresu to w instrukcji jest coś takiego dla namniejszej zębatki kasety:

        Turn the top adjustment bolt to adjust so
        that the guide pulley is in line with the
        outer line of the smallest sprocket when looking from the rear

        Interesujące że nie ma tego dla największej zębatki

  • Czesc na 4 biegu coś łańcuch nie tak chodzi jak to wyregulować. Zakresy są w porządku wszystkie biegi działają ale z tym 4 jest problem

    • Jeżeli wszystkie przełożenia zmieniają się poprawnie, a tylko na jednym „coś nie chodzi”, to ja stawiałbym na zużytą zębatkę. Weź ją dokładnie obejrzyj i porównaj z innymi.

      Jeżeli łańcuch na innych przełożeniach pracuje dobrze, a tylko na tym źle, to nie jest kwestia regulacji.

        • Jeżeli tylko ta „czwórka” jest nowa, to sprawa jest prosta. Masz już wyciągnięty łańcuch, który nie działa już za dobrze z nową zębatką.

          Tu znajdziesz informacje jak sprawdzić czy łańcuch się nie wyciągnął za bardzo:

          https://roweroweporady.pl/jak-wymienic-lancuch-rowerowy/

          Z tym, że jeżeli inne zębatki są wyrobione, po założeniu nowego łańcucha może się okazać, że będzie działał OK z czwórką, a z resztą już nie :)

          • Nie miałem zębatki na myśli, rower jest nowy i coś poprzestawialem przerzutkę. Fachowiec to ustawial i mówił, że wszystko jest dobrze przejechałem się i wszystko było git a na drugi dzień już tam coś nie tak chodziło.

          • Jeżeli „coś poprzestawiałeś” to udałbym się do fachowca, który zerknie co i jak. Obstawiam, że wystarczy lekko podregulować przerzutkę, ale niestety ciężko mi coś podpowiedzieć nie widząc tego na żywo.

  • witam. na poczatku chciałbym dodac ze podoba mi sie blog i zamierzam zagladac tu czesciej. w temacie tylnej przerzutki mam pytanie odnosnie przerzutki shimano positron i jej regulowania. mam starszego kettlera i taka przerzutke. z przodu 1 tarczka z tyłu wolnobieg 6 rzedowy. moje pytanie to w jaki sposob regulujemy ten typ?

    czy tez na najmniejszej tylnej tarczce? dodam ze mam tam tylko jedna srube regulujaca. na koncu drutu jest nakładana taka jakby jeszcze osłonka na niego i przykrecane jest to do przerzutki. tyle ze drut chodzi wewnatrz tego pancerzyka i brak reakcji przerzutki. ukreciłem srube probujac dokrecic. czy powinienem razem z linka zaklepac ten pancerzyk http://narowery.pl/pl/p/Drut,-ciegno-do-Shimano-Positron-18001870-mm/1626

    nie znam poprawnej nazwy ale to element pierwszy w linku. z gory dziekuje za odpowiedz i porade moze komus innemu sie tez przy okazji przyda.

    • Przyznam szczerze, że takie przerzutki jak Positron to trochę inna filozofia niż obecne przerzutki, a ja niestety z Positronami nie miałem nigdy do czynienia.

      Ale z internecie w Google Grafika widzę sporo instrukcji do tych przerzutek. Jeśli dajesz radę z angielskim, to myślę, że to Ci pomoże:

      http://www.disraeligears.co.uk/

      W razie czego mogę pomóc z tłumaczeniem.

  • Gdy mam ustawiony pierwszy bieg w przedniej przerzutce to łańcuch zeskakuje mi z dolnej zębatki przerzutki.Czy to oznaka wytartej zębatki?

    • Bardziej stawiałbym na rozregulowaną przerzutkę. Spróbuj pokręcić delikatnie baryłką przy manetce przerzutki podczas pedałowania, tak by podregulować przerzutkę.

  • Cześć :)

    Czytam ten poradnik już chyba z 10 raz, napisane łatwo, prosto i przyjemnie, ale niestety tak jak z każdego poradnika od Ciebie korzystałem i przynosił efekty tak – tym razem proszę o poradę. Ostatnio staram się wybierać bardziej wymagające trasy z mojej okolicy, górki, pagórki błoto i co nie tylko. Rower zawsze po przejechaniu max 100 km jest czyszczony – cały, łańcuch, napęd rama – wszystko. Po przed ostatnim moim maratonem tylne przełożenia (przerzutka xt, manetka deore, kaseta alivio 10) zaczęły „tańczyć” w obrębie 4-5-6 przełożenia, przeskakiwała czasami na mniejszą. pokręciłem baryłką przy manetce było ok. Po ostatniej jeździe było już gorzej, więc wczoraj po umyciu roweru z napędem stwierdziłem, że czas na regulację – może linka się poluzowała, albo rozciągnęła ( rower ma przejechane jakieś 400 km dopiero ). Zrobiłem wszystko wg poradnika, ustawiłem zakresy, dokręciłem manetkę, po czym odręciłem te 1,5 obrotu, naciągnąłem linkę – niby cacy, ale… Przerzutki w sumie nie chciały przeskakiwać, więc odkręcałem baryłkę, aż zaczęły wchodzić, po tym zabiegu bardzo ciężko chodzi manetka, a biegi nie chcą schodzić w dół, więc znów zakresy, linka luźniej i wciąż to samo, jeśli przeskakują to po 2 biegi od razu, wskakują niby okej, ale bardzo ciężko, aż strach, żeby nie uszkodzić manetki..
    Jestem w szoku, rower zadbany – znajomi się śmieją, że więcej czyszczę jak jeżdżę :D Oczywiście nie jest problemem podjechać do serwisu, ale zawsze wychodzę z założenia, że wolę coś umieć także każda rada mile widziana :)

    • Hej, sam tekst muszę kiedyś usiąść i jeszcze trochę dopracować, bo to jeden z pierwszych tekstów na blogu i na pewno dałoby się go napisać jeszcze przystępniej + fotki :)

      Jeżeli chodzi o Twój kłopot, to niestety na odległość ciężko cokolwiek powiedzieć. Być może musisz jeszcze pokombinować z naciągiem linki.

      No i druga sprawa – byłeś na przeglądzie gwarancyjnym roweru? Warto go zrobić właśnie po przejechaniu tych 400-500 km.

      • tak byłem, po przejechaniu ok 200 km, wszystko było idealnie, cóż, jutro pojadę do serwisu, zobaczymy co wymyślą i podziele się informacją :)

        • A więc Łukaszu – byłem na serwisie :) Naprawa zajęła 5 minut, okazało się, że wszytko robiłęm dobrze, problem był z tylnym pancerzem, za długi przetarty – wymienili, i jest ok :)

  • Cześć, w ostatnim czasie postanowiłem lekko przerobić rower trekkingowy na półszosówkę. Dokupiłem komplet obręczy mavic’ów plus shmano ultegra i opon marathon racer. Wczesniejszy (starszy zestaw) to Alexrim i piasty deore lx.
    Przy zmianie kół zauważyłem różnicę przesunięcia miedzy kasetami slx, przez co przy przerzucaniu biegów jestem zmuszony wyregulować górny zakres. Wiem że taka zmiana spowoduje brak możliwości użycia biegu 1ego jak wrócę na koła lx, jednakże brak reakcji (regulacji) może spowodować że na ultegrze mając łańcuch na 1ej a wskazanie manetki na 2ej przy przezuceniu na niższy bieg łańcuch wskoczy ponad zakres lub gorzej – hak przeżutki złapie obręcz i pozmamiatane;/
    I w związku z tym moje pytanie, czy można bez popuszczania linki zmniejszyć ten zakres dla góry aby zablokować przejście łancucha?
    Do tej pory nic znacząco nie regulowałem, bardzo niewiele. A łańcuch trzyma się biegów.
    Bo jeżeli muszę luzować linkę i całą regulację robić od nowa ustawiając już zakres górny to pewnie coś pomieszam.

    • Cześć, jaka to dokładnie kaseta i ile rzędów oraz jaka to piasta? Może wystarczy podłożyć pod kasetę specjalną podkładkę.

        • Dziwna sprawa, bo piasta jest kompatybilna z 9-rzędowymi kasetami. Hmmm…. bez obejrzenia ciężko mi będzie coś powiedzieć. Najlepiej byłoby zajrzeć do serwisu żeby zobaczyli.

          • Ta piasta jest po prostu krótsza, a manetka do przerzutki LX pracuje o tzw skok’. Kiedy brakuje 'skoku’ to linka nie pociągnie.
            Wynikałoby zatem że te piasty nie są takie same, bo być może na deore lx bardziej jest przesunieta w kierunku szprych, zaś na untegra jest to w drugą stronę.
            No i jeszcze ra długość, całkowicie wyklucza podkładkę bo widać nawet na fotce że ząb na najmniejszej wysunięty najbardziej na prawo ma bardzo mały zapas w stosunku do uchwytu (haka) przerzutki. Zatem teraz pytanie jak to wyregulować? Czy postępując zgodnie z Twoją instrukcją dam radę?

          • Kurczę, może się okazać, że potrzebna Ci będzie szosowa kaseta. Szczerze mówiąc kiedyś do piasty MTB zakładałem kasetę szosową i nie było problemu. Ale może tak trafiłem. Nie robiłem nigdy odwrotnie, tzn. nie zakładałem kasety MTB do roweru szosowego. Choć to nie powinno mieć znaczenia.

            Podkładka pod kasetę ma jeden milimetr grubości, ale tu z tego co teraz widzę, to nie powinno chodzić o podkładkę. Tak czy siak, bez obejrzenia tego na żywo przez serwisanta się nie obejdzie moim zdaniem. Bo teraz druciarsko regulować nie polecam.

      • https://uploads.disquscdn.com/images/f5dff39618a1360e883b15f398bc2740e5f596fb2d15f92dd1db1fb7fb0011ac.jpg https://uploads.disquscdn.com/images/b218ad253f6b11ea4c1a95746450e1012411f3c9672571f0ce6fcef676fa20bb.jpg

  • mam wyregulowane zakresy, przerzutka ustawiona dobrze. jednak, kręcąc pedałami do tyłu, mając łańcuch na największej tarczy, łańcuch schodzi mi ( spada poza tarcze ) co może być przyczyną?

    • A co masz wtedy z tyłu ustawione? Jeżeli z tyłu masz którąś z mniejszych zębatek, to znaczyłoby, że jednak coś jest nie tak w ustawieniu przedniej przerzutki.

      • Mam najmniejszą zębatkę ustawiona z tyłu. Ogólnie sprawa wygląda tez tak, że ja już nie wiem jak to ustawić. Wymieniłem stary suport i przełożyłem na inny z innego roweru bez luzów. Żeby było śmieszniej, na obu suportach jest napisane: bc 1,37 x 24T, 68×122,5. Ale jak zmierzyłem stary suport suwmiarką on ma 119 mimo, że na naklejce jest 122,5. Jak pedałuję na największych przełożeniach ( duża z przodu najmniejsza z tyłu ) to ciężko to idzie i strzela korba, stuka. Jak zmieniam przełożenia ( nie krzyżuję łańcucha ) i daje z 4 na 5 z tyłu to potem widzę jak łańcuch lekko zaczepia o zębatkę i stuka. Jak pokręcę baryłką żeby przestał stukać, to potem mam problem, żeby dać z 5 na 4. Mam też pokrzywiona trochę tą cześć wózka co się zdejmuje od strony koła. I zauważyłem, że jak kręcę kołem, to wolnobieg mi faluje.

      • I jeszcze jedno pytanie. Czy po wkręceniu nowego wkladu suportu trzeba go przesmarować? Z zewnątrz od strony wkrętow?

        • Warto trochę przesmarować, żeby nie zaczął trzeszczeć. Jeżeli chodzi o regulacje, to na odległość ciężko coś pomóc. Przejedź się do serwisu, niech mechanik obejrzy, może od razu namierzy przyczynę i Ci powie co i jak.

          • Dziś najprawdopodobniej przyjdzie mi zamówiona tylna przerzutka. wczoraj powymieniałem linki i pancerze po dość długim okresie użytkowania. Zobaczymy jak to będzie wyglądało. Jeśli podobnie to przejdę się do serwisu.

  • Czy można regulować przerzutki kiedy rower stoi do góry kołami? czy nie wpłynie to nie efektywność regulacji?

    • Hej, regulować można, choć nie jest to szczególnie wygodne, ponieważ masz bardzo zaburzony dostęp do śrubek. Lepiej zainwestować 30-40 złotych w podpórkę do roweru.

  • Fajnie wszystko opisujesz i stosuję się do Twoich zaleceń bardzo często, ale mimo to nie mogę sobie poradzić z regulacją tylnej przerzutki… wcześniej miałem Altusa, około 10 lat i zauważyłem, że przerzuca łańcuch na mniejsze koła zębate z dużym opóźnieniem, niestety regulacja śrubą baryłkową nic nie dawała, najwyżej problem z przerzucaniem w drugą stronę… Wymieniłem linkę, pancerz, bez poprawy, na koniec wymieniłem przerzutkę na Acera, licząc na to, że to może wina zużytej sprężyny, a problem nadal pozostał, regulacja śrubą baryłkową nic nie daje, szczególnie daje się to we znaki przy zrzucaniu łańcucha na koła zębate w środku kasety. Co jeszcze mogę poprawić? Pozdrawiam

    • Może to być kwestia regulacji śrubami, albo naciągu linki. Szczerze mówiąc, trudno to zdiagnozować na odległość. Wybierz się do jakiegoś małego serwisu, gdzie serwisant będzie miał odrobinę więcej czasu i oczywiście nie zaglądaj mu przez ramię, gdy będzie robił Twój rower, ale zawsze możesz później zapytać, co było nie tak, to podpowie trochę.

  • Czesc
    Staram sie. Naprawde staram sie robic w ten sposob.
    Ale nie daje rady wyregulowac tylu.
    Albo wchodzi plynnie na wieksze zebatki ale wtedy nie spada od razu na mniejsze. Albo na odwrot. Super schodzi na mniejsze ale na wieksze … nie plynie. Musze przelozyc dwa w gore i potem jeden w dol zeby lancuch byl tam gdzie chce. JAkis pomysl ? Dotyczy przerzutek SORA.

    • Zobacz czy linka od przerzutki nigdzie się nie zagina, czy nie jest przybrudzona, czy porusza się płynnie w pancerzu. Niestety ciężko tak bez zobaczenia cokolwiek powiedzieć. Możesz spróbować jeszcze delikatnie naciągnąć linkę.

  • rewelacja. już myślałem, że muszę oddać rower do serwisu, bo nie umiem wyregulować tylnej przerzutki. oglądałem sporo filmów na youtube, ale jakoś nie mogłem załapać. dopiero w tym artykule autor wyjaśnił temat w przystępny sposób. wielkie dzięki :)

  • Witaj.
    Może orientujesz się która śruba regulacyjna w SRAM GX 10s. to L i H?
    Niestety brak oznaczeń na korpusie przerzutki, w necie też niczego nie znalazłem.
    W X5, X7 oraz X9 górna to L, a dolna to H.
    Z góry dzięki i pozdrawiam.

    • Cześć, zerknij do instrukcji obsługi przerzutki, znalazłem ją na stronie SRAM-a: https://goo.gl/EFyqn3

      • Dzięki bardzo.
        Przeglądałem nawet powyższą instrukcję, ale jakoś ominąłem interesujący mnie model. W 11s. śruby są poziomo i to mnie zmyliło nieco.

        Wychodzi na to, że górna L i dolna H to standard SRAM’a.
        Pozdrower.

  • Witaj.
    Dzisiaj słyszę w 2 przełożeniach tylnej przerzutki przełączając w kierunku najmniejszej hałas-piszczenie. Pancerze i linki-nowe, smarowane itd. Przerzutka trafia na zębatki dobrze-nie trzeba regulacji. kółka wózka kręcą się dobrze, piszczenie trwa krótko przy zmianie z 4 na 5, 5 na 6 i z 6 na 7. Trzeba coś nasmarować? łańcuch nasmaruję i zobaczę – dawno go nie smarowałem…

      • Przypomniałem sobie, że niedawno mnie ulewa złapała. Rower był cały mokry i stąd rdza pewnie na sprężynie tylnej przerzutki. Nasmarowałem łańcuch, trzpienie przerzutki i sprężynę wd40. Od razu różnica. Pięknie i cicho działa :-).
        Dzięki.

  • Super. Dziekuje za dobry tekst. Zmieniłem właśnie wolnobieg i łańcuch w rowerze synka, za nic nie chciał łańcuch największa koronkę kasety wskoczyć. Zmieniłem linke, regulowałem baryłkami i nic. Według Twojek porady półtorej obrotu śruby L na przerzutce i wszystko działa jak należy. Dziekuje jeszcze raz.

  • No fajnie ale co mam zrobić bo jak wrzucam niższy bieg na tylnej przerzutce to dolne koło wplątuje mi sie w szprychy od koła i nie moge wrzucić najniższego biegu

    • Hej, chodzi Ci o kółko przerzutki na wózku? Jeżeli tak się dzieje, a nie pomaga wyregulowanie tego śrubką, to warto zobaczyć czy przerzutka się nie skrzywiła, albo czy nie jest skrzywiony hak od przerzutki.

  • Łańcuch haczy o tylna maszynkę zaconająć cały układ napedowy . Czemu może się tak dziac

    • Hej, co to jest tylna maszynka? Chodzi Ci o przerzutkę? Musisz to trochę bardziej obrazowo opisać, bo na razie nie wiem co się tam w ogóle dzieje.

  • Witam. Po ustawieniu łańcucha na najmniejszej zębatce z tylu (największa z przodu) ustawieniu śrubki H i przechodząc do regulacji śrubką L powinno się z przodu przerzucić łańcuch na najmniejszy blat? Po prawidłowym ustawieniu śrubek H i L, który blat ustawić z przodu (mam 3) do regulacji napięcia linki? Chodzi mi o płynne wskakiwanie i zrzucanie łańcucha. Pozdrawiam :)

      • Cześć,
        No właśnie. Wszystko fajnie. Twoje filmy są naprawdę pomocne. Bardzo prosto i z sensem tlumaczysz co i jak zrobić w rowerze, ale… Nie zagrywa się to niestety z tekstem felietonu.
        Takie samo wrażenie miałem przy materiale o przedniej przerzutce.

  • Dlaczego jak mam na 2 przerzutkp z tyłu i chcę zmienić na 1 to ta jedynka nie wskakuje. A gdy ten łańcuch położe na 1 rękoma to po pedałowaniu zmienia się znów na 2? Proszę o pomoc.Pozdrawiam

  • Co jeśli przerzutki działają poprawnie, ale są przestawione o jeden? tj. pokazuje „4”, a jest na 5 zębatce

    • Hej, jeżeli masz normalną sprężynę w przerzutce (duża dźwigienka wrzuca łańcuch na większe zębatki), to znaczy, że masz za słabo naciągniętą linkę od przerzutki. Możesz na początek spróbować to wyregulować baryłką przy manetce/przerzutce, a jeżeli to nic nie da, to trochę naciągnąć linkę przy przerzutce.

  • Witam. Posiadam naped 1×10, korba m590 narrow wide 30T kaseta sunrace 11-42 i przerzutka tylna slx m7000. Gdy zamontowałem przerzutke i ja wyregulowalem wszystko chodziło jak złoto. Dopiero po włączeniu sprzęgła cały czar prysł. Wiadomo biegi trochę ciężej zaczęły chodzić ale problemem jest co innego. Przerzutka w sumie działa pod względem dokładności tak jak i bez sprzęgła, ale nie mogę zrozumieć dlaczego przy wrzucaniu biegów z małych koronek na duże łańcuch tak jakby w środkowej części kasety nie siedział prawidłowo na zębach, powstają głośne trzaski i Ewidentnie słychać, ze to łańcuch który nie układa się na kasecie. Sprawa jest o ty

    le dziwna ze podczas zrzucania z dużych koronek na małe łańcuch bez problemu trafia na zęby kasety i cichutko chodzi. Nie ma możliwości ze problemem jest złe wyregulowana przerzutka, probowalem na wszystkie możliwe sposoby. Łańcuch jest dwukierunkowy ale i tak probowalem go zamienić. Poniżej wstawiam filmik. Na filmie słychać te trzaaski
    i. Najdziwniejsze jest to, ze przykładowo wrzucam na 5 bieg to trzaska z 5 wrzucę na 4 tez trzaska a jak z 4 zrzucę z powrotem na 5 to już nie trzaska.po prostu trzaski są tylko przy wrzucaniu z małych koronek na duże…Jeśli sprzęgło jest wyłączone takiego problemu nie ma.
    Probowalem tez śruba regulacyjna B odsuwać wózek przerzutki od kasety bo na filmiku widać ze jest dość blisko ale niestety nie pomogło. Co jeszcze mógłbym zrobić ? Co może być tego przyczyna ?

    Link do filmiku
    https://youtu.be/QuZgKv-Szpk

    • Hej, ja bym upatrywał przyczyny w naciągu linki. Czasem wystarczy tylko odrobinę ją naciągnąć lub poluzować, by przerzutka zaczęła pracować dobrze. Spróbuj pokręcić baryłką przy manetce w momencie gdy będzie trzaskać i kręć dopóki nie ustanie.

  • Temat z górnej półki, nik o tym nie wspomina.
    Kaseta sram x10, manetka sram 10s, przerzutka sram xg 10 redowa.pancerze przeczyszczone i przesmrowane.
    Problem polega na tym że przerzutka gubi przełożenia i ociera.
    przełożenia 1,2,3,4,5 super chodzą, 6,7 ociera łańcuch,8 nie wżuca od razu 9,10.
    Poluzowanie linki baryłką nie pomaga bo biegi od 1do 5 sie rozlególują i potrafią ocierać.
    Podkrecenie linki powoduje że biegi 1,2 zle wchodza, a gorne wchodza.
    co zrobić.

  • Witam
    Mam malutki problem z moja tylna przerzutką ustawiłem wszystko jak trzeba wszystko ładnie działała ale po paru dniach pojawiło denerwujące cykanie jakby zegarka
    Próbowałem wszystko od nowa ustawiać ale cały czas jest tak samo wszystko działa ale cykanie nie zniknęło

    • Cóż, nie pozostaje Ci nic innego jak poszukać źródła tego cykania :) Ustaw rower na stojaku/wieszaku, albo niech ktoś Ci pomoże i przy pedałowaniu popatrz skąd może dobiegać niepokojący dźwięk.

  • Hej. Ja mam mały problem. Nowa kaseta 9 , nowa przerzutka i nowy łańcuch. Biegi od 4-9 działają idealnie, z 2-3 jest problem i 1 idealnie. Na 2 i 3 przeskakują między sobą ale też nie zawsze lub jest nie odpowiedni bieg np na manetce 2 a na kasecie 3. Gdzie szukać ??

    • Cześć,
      a z przodu na korbie masz ustawione odpowiednie przełożenie czy sprawdzasz na maksymalnym przekosie? Teoretycznie cały zakres powinien dobrze działać, gdy na korbie ustawi się środkową tarczę. Natomiast przy małej i dużej z przodu, nie przeleci się całej kasety, bo w pewnym momencie łańcuch zacznie ocierać o przednią przerzutkę, gdy skos zrobi się za duży.

      Jeżeli tego pilnujesz, to ja spróbowałbym delikatnie (po 1/4 obrotu) podregulować naciąg linki baryłką przy manetce.

  • Witam, proszę o poradę w sprawie tylnej przerzutki (shimano altus)

    sytuacja wygląda tak, że łańcuch „omija” drugą zębatkę, tzn. gdy z 3 chcę wrzucić na 2 to wskakuje od razu na 1, a gdy z 1 chcę zrzucić na 2- łańcuch ląduje na trójce. Pozostałe przełożenia działają bez zarzutu. Rower jest nowy, więc nie sądzę żeby chodziło o rozciągnięcie łańcucha. Ma ktoś jakiś pomysł?

    • Jeżeli rower jest nowy, to po przejechaniu pierwszych 100 km warto wybrać się na pierwszy przegląd do autoryzowanego serwisu. Zapewne w książce gwarancyjnej masz zapis na ten temat, że aby gwarancja była ważna, trzeba zrobić taki przegląd.
      Na odległość ciężko mi cokolwiek podpowiedzieć, możesz spróbować lekko (co 1/4 obrotu) podregulować przerzutkę baryłką przy manetce, patrząc jaki przynosi to efekt.

  • do artykułu jak wyregulować przerzutkę dajesz film jak wymienić przerzutkę, na końcu którego mówisz, że kiedyś tam pokażesz jak wyregulować przerzutkę. gg. takie coś miałbym zasubskrybować? no sorry…..

    • Nie rozumiemy się. Chodzi mi o konkretny numer biegu na manetce jaki trzeba ustawić na start regulacji. Masz rozpiętą linkę, ustawiasz łańcuch na najmiejszej zębatce. Na jakim numerze biegu, konkretnie numer, ustawiasz manetkę? Czy to bez znaczenia skoro o tym nie piszesz? Widzisz ja się szkoliłem do obsługi klienta. Zacytuję ci podstawową zasadę komunikacji. Nieważne co ty powiedziałeś czy napisałeś, co miałeś na myśli ale to co Twój odbiorca zrozumiał. Bez złośliwości i sarkazmu. Rozmiar zębatki z przodu czy z tyłu działa na prędkość napedu przeciwstawnie więc dla przecietnego użytkownika bez rozeznania działania mechanizmu jednak nawet z doktoratem (nie można być fachowcem od wszystkiego) to nie jest taka oczywistość. To raczej stawia pod znakiem zapytania wartość twojej instrukcji. Sorry, ale taka jest prawda.

      • Chłopie, nie rozumiesz jak wygląda najmniejsza zębatka? Przecież jest to wyraźnie napisane w czytelnym artykule. Widzę, że kienci raczej mają problem ze zrozumieniem Ciebie, bo naprawdę trudno czyta się Twój komntarz. Jak nie jesteś w stanie rozpoznać najmniejszej zębatki z tyłu i największej z przodu to oddaj rower do serwisu, bo coś popsujesz, albo zrobisz sobie jakąś krzywdę śrubokrętem. Jest napisane tak, żeby nie było niedomówień typu najmniejsza czy największa przeżutka, jest łopatologicznie rozpisane o które dokładnie zębatki chodzi, a doktor dalej nie rozumie.

      • @Nik

        Jeszcze raz podkreślę, że tekst będzie niebawem odświeżany i rozszerzony o potrzebne zdjęcia.

        Natomiast tu naprawdę nie jest potrzebny doktorat z mechaniki, aby na własne oczy zobaczyć, że klikając jedną manetką, łańcuch schodzi na mniejsze zębatki, a klikając drugą jest wciągany na większe. Bo co zrobić w przypadku, gdy nie mamy manetki ze wskaźnikiem (normalna sprawa w wyższych modelach manetek)?

        W 99% przypadków najmniejsza zębatka na kasecie jest oznaczana największą liczbą na manetce. Ale nie musi być tak w każdym przypadku, były kiedyś w sprzedaży przerzutki z odwrotną sprężyną, jeżeli ktoś je sparował z „normalnymi” manetkami, miał odwrotne wskazania.

  • Do d cala ta instrukcja jeśli instruktor nie poda na jakiej pozycji – nr, trzeba ustawić manetke zmiany biegów. Największe czy najmniejsze przełożenie na manetce to nie dla każdego oczywistość.

    • Cześć,
      wpis będzie w najbliższym czasie odświeżany, tak aby był trochę bardziej przejrzysty. Niemniej nie mogę się zgodzić z Twoim komentarzem. W poradniku jest jak byk:

      „zaczynamy od zrzucenia manetką łańcucha na najmniejszą zębatkę z tyłu”.

      Myślę, że jest to oczywiste, wystarczy spojrzeć na zębatki z tyłu i widać, która jest najmniejsza, a która największa. Do tego nie trzeba doktoratu z mechaniki :) Nigdzie w tekście nie ma informacji o największym czy najmniejszym przełożeniu na manetce, bo to byłoby faktycznie niejednoznaczne.

  • Witam, mam taki problem ustawiłem zgodnie z poradnikiem kołeczko wózka na najmniejszej i największej zębatce i wyregulowałem wszystko śrubą baryłkową. Wszystko działało ładnie oprócz najmniejszego przełożenia na zębatce 11T. Łańcuch na niej cykał jakby chciał przeskoczyć. Dopiero ustawienie śrubką H wózka trochę bardziej na zewnątrz( bliżej ramy) usunęło problem i po ponownej regulacji baryłką wszystko jest ok. Co może być przyczyną takiego stanu rzeczy, że wózek musi być w moim przypadku bardziej na zewnątrz ? Napęd 1×11 sram apex1 pozdro

  • Hm… Opis jest dla mnie jasny, ale zakłada, że przerzutka plus minus jest OK. A ja widzę u siebie, że jest o ok. 2 biegi wysunięta na zewnątrz. I OK, mogę zablokować używając śrubki H, by nie wyskakiwała, tyle że wtedy mam niewrzucalne najwyższe biegi — bo nie da się nic zrobić z L, by to wyrównała. Jak mogę poprawić cały zakres?

  • Dzień dobry. Dobry poradnik – dziękuję. Jednak mam problem – pomimo poprawnie ustawionej śruby H, oraz zerowym naciągu linki przy manetce ustawionej na 7 (ostatnim) przełożeniu, łańcuch nie chce zejść na 7 zębatkę. Pozostałe przełożenia działają idealnie. Cały napęd 3×7 wraz z okablowaniem jest nowy, przerzutka tylna SRAM X-4. Czy jest jeszcze jakiś myk, czy to może krzywy hak? Bardzo mnie to irytuje, dużo czasu poświęciłem na przywrócenie starej Meridy do żywych i zostało tylko to…

  • Witam mam problem z tylnią przerzutką podczas wyregulowania było wszystko w porządku ale gdy usiadłem na rower podczas zjazdy pojawiło się szarpanie tak ja by przerzutka chciała zmienić bieg.

  • Stary poradnik, ale wyskakuje jako pierwszy w wyszukiwarce :). Generalnie wszystko jasne i proste. Ale zastanawia mnie jedna rzecz, ponieważ inna jest regulacja w opisie tekstowym, a inna na filmie. Który wariant pozwala precyzyjniej ustawić wózek idealnie pod małą i dużą zębatką z tyłu na kasecie/wolnobiegu? Tak, jak na filmie (co mnie bardziej przekonuje), czyli kręcąc śrubką „H” (na najmniejszej tylnej zębatce i największej przedniej tarczy korby) i śrubkę „L” (na największej tylnej zębatce i najmniejszej przedniej tarczy korby) bez odkręcania linki naciągającej przerzutkę? Czy jak to jest w instrukcji tekstowej, że od razu odkręcając linkę? Wtedy przy regulacji śrubki „L” należy pchnąć ręką maksymalnie całą tylną przerzutkę w stronę koła, mając łańcuch na największej tarczy korby. Mi bardziej podoba się wariant z filmu, bez odkręcania linki przerzutki regulując śrubę „L” na największej tarczy kasety/wolnobiegu i najmniejszej tarczy korby.

      • Wyregulowałem przerzutkę, bez problemu, i bardziej na słuch niż równe ustawienie wózka do w stosunku do zębatki wolnobiegu. W sumie działa jeden i drugi sposób. Najpierw wyregulowałem śrubkę „L”, bez luzowania linki przerzutki, na najmniejszej tarczy korby i największej zębatce wolnobiegu. A potem powtórzyłem proces, odkręcając linkę, ustawiając najpierw na słuch najmniejszą zębatkę (na największej tarczy korby) i kręcąc śrubką „H” raz w jedną, raz w drugą stronę, tak o ćwierć/pół obrotu i różnica od razu wyczuwalna, słysząc głośniejszą lub nieco cichszą pracę łańcucha. Wystarczy oprzeć tylny trójkąt o skrzynkę do piwa i zapierając kierownicę o ścianę. Rower stoi stabilnie. Wcześniej chciałem podwiesić tył tower pasem spinającym o trzepak (na podwórku), ale okazało się to niepotrzebne. Na początku próbowałem za każdym razem podnosząc rower ręką, by drugą pokręcić korbą. Od razu odradzam, można się zamęczyć. Tylne koło musi być cały czas w powietrzu, by jedną ręką kręcić korbą, a drugą kręcić śrubokrętem śrubki. Wygoda i wyczucie jest dużo większe. I kiedy regulowałem zakres pracy przerzutki śrubą „L”, odkręcając linkę przerzutki, kręcąc pedałem na dużej tarczy korby i delikatnie, ale do oporu dociskając palcem przerzutkę do koła, okazało się, że zakres jest dobrze ustawiłem wcześniej, metodą pierwszą, bez ściągania linki przerzutki. Zatem obie metody są skuteczne. Z drugą metodą miałem taki problem, że musiałem trzy razy odkręcać i naciągać linkę przerzutki, bo za pierwszym razem za mocno naciągnąłem linkę i na manetce nie chciało mi przerzucić łańcuch na największą zębatkę wolnobiegu, linka była już za mocno naprężona i manetka postawiła zbyt duży opór. Potem naciągnąłem linkę za lekko, bo regulacja baryłką przy przerzutce nie naciągnęła właściwie linki, do wrzucania biegów na wyższe zębatki. Za trzecim razem wyczułem już siłę naciągania ręką linki i baryłką w mig wyregulowałem odpowiednie napięcie. Wszystko okazało się bardzo proste, a na początku myślałem, że nie dam rady. Przerzutka chodzi jak nowa. I już wiem, że w przyszłości wystarczy tylko manewrować baryłką, regulując płynne wrzucanie i zrzucanie biegów tylnej przerzutki. Dobre i pomocne doświadczenie. Dobre porady, by zrobić wiele rzeczy samemu. Teraz wezmę się za centrowanie koła i jakieś 60-70 zł zaoszczędzonych na tych dwóch czynnościach, a zwłaszcza 1-2 tygodnie, bo teraz tyle się czeka na wszelkie małe i duże naprawy. Serwisy rowerowe są zawalone rowerami. Ludzie zwariowali. Na ścieżkach rowerowych są już korki rowerowe. W sumie to nic fajnego, bo też i niebezpiecznie.

  • I jeszcze jedna mała różnica. Inne instrukcje mówią i tym, że przy regulacji śruby „H” i „L” łańcuch powinien być na środkowej tarczy korby. Ma to znaczenie, na jakiej tarczy korby powinien być ustawiony łańcuch przy takiej regulacji tylnej przerzutki? Mnie bardziej przekonuje najmniejsza tylna zębatka i największa tarcza korby (regulując śrubkę „H”) oraz największa tylna zębatka oraz najmniejsza tarczy korby ( regulując śrubkę „L” z naciągniętą linką przerzutki). Robi to jakąś różnicę, czy może nie? :)