Jak wymienić tylną przerzutkę w rowerze?

W życiu każdego roweru przychodzi taki moment, gdy trzeba wymienić tylną przerzutkę. Zwykle dzieje się to wtedy, gdy zaczyna sama zmieniać przełożenia, albo mimo prób jej wyregulowania – nadal nie chce precyzyjnie ich zmieniać. Wymiana tylnej przerzutki nie jest skomplikowana. Wymaga tylko odrobiny cierpliwości oraz skuwacza do łańcucha i imbusowego klucza 5 mm.

Dodam jeszcze, że niektórym osobom po głowie chodzi zmiana przerzutki na wyższy model. Szerzej opisałem to we wpisie „Mit tylnej przerzutki„, gdzie wyjaśniłem dlaczego sama tylna przerzutka nie zmienia wiele w rowerze. Oczywiście, jeśli masz Shimano Altusa/Acerę, albo jeszcze gorzej wykonanego Tourneya, lub rachitycznego TX-a – wymiana przerzutki na np. Alivio czy Deore przyniesie sporą korzyść, zwłaszcza w trwałości. Ale nadal pozostaną zapewne kiepskie manetki, kiepska korba, kiepska przednia przerzutka. O tym najbardziej należy pamiętać, że tylna przerzutka, tak lansowana przez niektórych sprzedających, jest jedynie jednym z elementów napędu w rowerze. Kliknij tutaj aby sprawdzić cenę przerzutek.

Tylna przerzutka rowerowa
Czynności które należy wykonać, aby wymienić tylną przerzutkę w rowerze:

1. Wymianę przerzutki zaczynamy oczywiście od zdjęcia łańcucha.

2. Odkręcamy nakrętkę mocującą linkę przerzutki.

3. Następnie przy użyciu klucza imbusowego 5mm odkręcamy starą przerzutkę.

4. Sprawdzamy czy hak przerzutki jest prosty. Jeżeli nie – może wystarczy go lekko naprostować. Jeżeli się nie da – wymieniamy go.

5. Mocujemy nową przerzutkę. Sprawdzamy czy blaszka znajdująca się za śrubą opiera się o wypustkę na haku ramy.

6. Przykręcamy linkę od przerzutek.

7. Zakładamy łańcuch.

8. Regulujemy przerzutkę.

Jeżeli wolisz oglądać, zapraszam do zapoznania się z poniższym nagraniem, gdzie pokazuję cały proces wymiany przerzutki w rowerze na nową. Będzie mi bardzo miło jeżeli zasubskrybujesz mój kanał.

Wymieniając przerzutkę, warto zastanowić się także nad wymianą linki od tej przerzutki. Jeżeli stara przerzutka służyła nam długo – istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że linka nie chodzi już tak dobrze jak nowa i jej wymiana ułatwi późniejsze zmienianie przełożeń.

 

Inne wpisy o przerzutkach rowerowych:

1. Rodzaje mocowań przerzutek

2. Regulacja tylnej przerzutki

3. Regulacja przedniej przerzutki

4. Wymiana tylnej przerzutki

5. Przerzutka w piaście – czy warto

6. Przednia przerzutka Top/Down/Side Swing

7. Tylna przerzutka Top/Low Normal

8. Pojemność przerzutki

9. Mit tylnej przerzutki

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

 

20 komentarzy

  • Cześć, czy odczułbym różnice zmieniając napęd na system DYNA-SYS ciąg linki 1:1 ? obecnie jeżdżę na 9 rzędowym napędzie 2:1 Alivio i czy napęd DYNA-SYS jest bardziej wytrzymalszy.

      • Czy przechodząc na 10 mogę zostawić przednią korbę i przerzutkę? i czy ta przerzutka będzie działać tylko z 10 ? SHIMANO XT RD-T780 SGS

        • Możesz zostawić korbę i przerzutkę, trzeba będzie tylko dać 10. rzędowy łańcuch.

          I tak, 10. rzędowa przerzutka Shimano MTB/Trekking będzie dobrze działać jedynie z taką liczbą przełożeń na kasecie. 11. rzędowe dostały trochę inny ciąg linki i ponoć nie pracuje to zbyt dobrze. Niestety, pełna kompatybilność pod tym względem skończyła się na napędach 9. rzędowych.

          Odnośnie przerzutki to masz napęd trekkingowy? Bo jeżeli nie, to wybrałbym bardziej przerzutkę w wersji MTB ze sprzęgłem, które będzie ładnie stabilizować łańcuch podczas jazdy. Jeżeli klasy XT to model RD-M786.

          • Tak, mam napęd trekingowy ale zdecyduję się na tę przerzutkę polecaną przez Ciebie. Czy ta 10-tka ma jakieś wady? i raczej nie mogę mieszać z innymi grupami np. korbę albo łańcuch z 11?

          • Możesz dać korbę z napędu 11. rzędowego, powinno to działać. Łańcuch też może być 11. rzędowy, choć jeżeli kupujesz nowy, to nie widzę sensu kupować jedenastki, lepiej wybrać 10. rzędowy. I tak go po kilku tysiącach kilometrów będziesz wymieniać.

  • Da się wymienić sam wózek przerzutki? Bo mi się stało coś takiego, że odpada mi górne kółko. I się zastanawiam, czy wymienić śrubkę, na której jest ono założone, kółko, czy może wózek?

    • Cześć,
      można wymienić cały wózek, jeżeli uda Ci się znaleźć taki do Twojego modelu przerzutki. A czy wymienić śrubkę czy cały wózek? Tego Ci nie powiem, bo to zależy co u Ciebie szwankuje.

  • Witam, mam jedno pytanie odnośnie przerzutki. Obecnie w moim rowerze mam przerzutke tylną „suntour ar II” taką jak ta : http://i.ebayimg.com/images/g/SiwAAOSwLzdWR3AV/s-l1600.jpg . Chodzi jednak o to że w wyniku drobnego wypadku ( jakiś typek źle skręcił i mi wjechał mtb właśnie w przerzutkę) śrubki od regulacji ucierpiały, tak dokładniej jedna lekko sie zakrzywiła a druga całkiem się skrzywiła w kierunek ziemi i część w którą są wkręcane również została ugięta. Właśnie dlatego mam pytanie. Czy da sie wymienić te śrubki i pod prostować trzymającą je część, czy lepiej nie kombinować i kupić nową przerzutkę? A jeśli mam kupować to mogę liczyć o jakąś rade dotyczącą tego jaką przerzutkę mam kupić? Oczywiście czytałem na co zwracać uwagę i wgl ale jakoś sam nie umiem sie zdecydować na żadną. Mógłbym również kupić używkę ale są takie tylko na stronach typu ebay i to z zagranicy więc troche strach o jej stan. Bardzo prosiłbym o radę a jeżeli nieodpowiedni temat to przepraszam ale nie wiedziałem pod którym napisać a że ten o wymianie to postanowiłem wybrać ten.

    • Cześć,
      jeżeli chodzi o samodzielną naprawdę przerzutki, to czemu nie. Spróbować zawsze możesz, a nic na tym nie stracisz i zawsze czegoś ciekawego się nauczysz. Uda się czy nie, zawsze będziesz do przodu.

      Natomiast jeżeli chciałbyś ją wymieniać, to ciężko mi powiedzieć na jaką. Musiałbyś się zorientować najpierw w jakim stosunku ta przerzutka ciągnie linkę. Czy 1:2 jak w Shimano, czy 1:1 jak w SRAM-ie. A może jeszcze jakoś inaczej, szczerze mówiąc nie jestem znawcą starych przerzutek. Chodzi o to, żebyś kupując jakąś współczesną przerzutkę, nie stanął przed problemem, że nie będzie współpracować z manetką.

      • Udało mi się naprostować tą część od śrubek regulacyjnych, wcześniej oczywiście wydobywając całkiem skrzywioną ( i teraz widzę również że strasznie startą) śrubkę.

        Pozostało wymienić ją na nową i może obejdzie się bez wymiany przynajmniej na razie.

        Przy okazji chciałbym się spytać czy miał Pan do czynienia z taką przerzutką jak „Claris RD-2400 Shimano” a jeśli tak to co pan o niej sądzi? Jeżeli chodzi o stosunek ciągnięcia linki to dokładnie o tym nic nie znalazłem ale jeżeli chodzi o same przerzutki tej firmy to są podobne do shimano wiec raczej ten stosunek jest taki sam. W odróżnieniu od tej przerzutki co mam obecnie, kółka w przerzutkach mają (jak to teraz w większości) po 11 ząbków, a nie 10, jak to może wpłynąć na rower?

        Dodatkowo znajduje tylko przerzutki 7/8-11 rzędowe a ja mam tylko 6 biegów przy tylnym kole, może warto wymienić również tylną kasetę?

        Co Pan o tym wszystkim sądzi?

        • O ząbki w kółkach przerzutki się nie martw. Przerzutka dostosowana do 7/8 rzędów spokojnie obsłuży też 6 przełożeń, o to się nie martw. Kasetę wymienić zawsze można, ale to się będzie wiązało z wymianą także prawej manetki.

          Jeżeli chodzi o Clarisy, to jest to praktycznie podstawowa grupa w ofercie szosowej Shimano. Niczego nie urwie, ale jest na tyle tania, że nawet jak się rozpadnie po kilku latach, to po prostu kupisz nową. Na pewno nie będzie gorsza od tej, którą masz obecnie.

          • A czy przerzutka dostosowana do 9/10rz da radę na napędzie 3×8 ?

          • Pisałem o tym więcej na ten temat tutaj: https://roweroweporady.pl/kompatybilnosc-napedow-rowerowych/

            Jeżeli pytasz o napęd MTB, to musisz szukać przerzutki pod 8/9 rzędów. 10-rzędowa już nie będzie działać (mówimy cały czas o Shimano). W szosowym rowerze 10. rzędowa przerzutka będzie działać z manetką 8. rzędową, poza Shimano Tiagra 4700, które za bardzo są kompatybilne ze starymi systemami.

          • Dzięki chodzi o upgrade tego roweru:

            Zmiana przerzutki tył i przód, właśnie bez wymiany kasety (to może później). Siedzi tam Tourney z przodu i Acera z tyłu. Chętnie przesiadłbym się na Deore.

          • No to jeżeli chcesz zostawić kasetę i manetkę, musisz szukać przerzutki Deore pod 8/9 rzędów, typu RD-M592

          • Dzięki. przód i tył będzie zmieniany, a dziś czas na pierwsze przymiarki i może zakup SPD. Jak już się rozruszam wpadnę do Łodzi (120km) :) Może do końca roku się uda.

    • Udało mi się naprostować tą część od śrubek regulacyjnych, wcześniej oczywiście wydobywając całkiem skrzywioną ( i teraz widzę również że strasznie startą) śrubkę.
      Pozostało wymienić ją na nową i może obejdzie się bez wymiany przynajmniej na razie.
      Przy okazji chciałbym się spytać czy miał Pan do czynienia z taką przerzutką jak „Claris RD-2400 Shimano” a jeśli tak to co pan o niej sądzi? Niestety nie udało mi się jeszcze nic znaleźć o stosunku ciągnięcia linki w mojej obecnej przerzutce (przynajmniej jak na razie). W odróżnieniu od tej co mam obecnie kółka przerzutki mają (jak to teraz w większości) po 11 ząbków a nie 10, jak to może wpłynąć na rower?
      Dodatkowo znajduje tylko przerzutki 7/8-11 rzędowe a ja mam tylko 6 biegów przy tylnym kole, może warto wymienić również tylną kasetę?
      Co Pan o tym wszystkim sądzi?

  • Nie trzeba zdejmować łańcucha by wymienić przerzutkę, jeśli ma on spinkę to jest to prosta sprawa ale rozkuwanie łańcuhca bez ogniwa sponającego już jest bardziej skomplikowane. W takim przypadku wygodniej jest wykręcić kółka z wózka przerzutki.

    • A dokładniej kółko które wystaje najbardziej z wózka.Zakładałem już 2 przerzutki i nigdy nie rozpinałem łańcucha.