Licznik rowerowy, który mierzy nam podstawowe parametry jazdy, takie jak prędkość, dystans i czas – działa na bardzo prostej zasadzie. Na szprychę zakładamy magnes, a na widelec specjalny czujnik, który łączy się (przewodowo lub bezprzewodowo) z podstawką, w której umieszczamy licznik. Czujnik przekazuje do licznika informację o wykonaniu przez koło pełnego obrotu. Do licznika wprowadzamy obwód koła (zazwyczaj w milimetrach), dzięki czemu jest on w stanie obliczyć wszystkie potrzebne parametry. Najprostsze modele liczników można kupić już od 10 złotych.
Na jakiej wysokości zamontować czujnik i magnes?
Dostaję od Was dziesiątki pytań o wysokość, na której należy zamontować czujnik oraz magnes. Część z Was sądzi, że ma to znaczenie dla pomiaru. A więc dementuję – nie ma to znaczenia (tzn. ma, ale nie na dokładność pomiaru, jedynie na to czy licznik będzie mierzyć prędkość czy nie). Najważniejsze jest aby czujnik dobrze „widział” magnes, czyli aby odległość między nimi nie była większa niż kilka milimetrów. Co zazwyczaj oznacza konieczność zamontowania ich bliżej piasty, gdzie szprychy dosuwają się do widelca. Ale tak jak pisałem – na dokładność pomiaru nie ma to wpływu.
Wysokość montażu nie ma znaczenia i czy przesuniecie go wyżej czy niżej, to jeżeli tylko czujnik będzie widział magnes – prędkość pokazywana przez licznik będzie identyczna. Dlaczego?
Czujnik daje informację do licznika, że koło wykonało pełen obrót. A czy magnes będzie na szprysze wyżej lub niżej, to i tak minie on czujnik dokładnie w tym samym momencie. Popatrzcie na zdjęcie powyżej, niezależnie od miejsca montażu magnesu, ostatecznie minie się on z czujnikiem na widelcu dokładnie w tym samym momencie. Czujnik puszcza wtedy sygnał do licznika „hej, koło wykonało pełen obrót!”, a licznik na podstawie czasu w którym się to stało, oblicza naszą prędkość (wiedząc jaki obwód ma koło, bo przecież sami mu go podaliśmy).
Licznik dostaje informację, że koło, które ma np. 2 metry (200 cm/2000 mm) obwodu, wykonało pełen obrót w ciągu jednej sekundy. Czyli rower w danej chwili porusza się z prędkością 2 m/s, czyli 7,2 km/h.
Zapraszam do obejrzenia odcinka Rowerowych Porad w którym tłumaczę w formie wideo, na jakiej wysokości zamontować magnes i czujnik. Będzie mi bardzo miło, jeżeli zasubskrybujesz mój kanał :)
Zapraszam również do lektury wpisu jak zamontować licznik do roweru, gdzie opisałem jak założyć licznik przewodowy oraz bezprzewodowy.
Jak wyznaczyć obwód opony?
To bardzo proste, choć nie tak łatwo zrobić to dokładnie. Najlepiej ustawić rower na płaskiej powierzchni, zaznaczyć linię startu oraz kreskę na dole opony, a następnie przetoczyć go po linii prostej, tak aby koło wykonało pełen obrót. Możesz również wsiąść na rower i spróbować przejechać taki dystans (da to większą dokładność, ponieważ weźmie pod uwagę ugięcie opony).
Teraz wystarczy zmierzyć przejechany dystans i mamy obwód koła. Dużo większą dokładność otrzyma się, gdy przetoczymy koło przez kilka-kilkanaście obrotów, zmierzymy ten dystans i podzielimy przez liczbę wykonanych obrotów.
Drugą metodą, ale obarczoną sporym błędem pomiarowym, jest zmierzenie średnicy koła z założoną oponą (napompowaną do docelowego ciśnienia). Znając średnicę, bardzo łatwo policzyć obwód koła, bierzemy kalkulator i średnicę w centymetrach mnożymy razy pi, czyli 3,14 – otrzymany wynik to obwód koła.
Tego typu pomiary zawsze będą obarczone pewnym błędem pomiarowym. W pierwszej metodzie przydałoby się wsiąść na rower podczas pomiaru. Opona ugnie się pod naszym ciężarem, zmieniając trochę swój obwód, wpływając w jakimś stopniu na wynik. Ale… czy uda się przejechać idealnie po linii prostej? A co gdy zmienimy ciśnienie w oponach? A co gdy ciśnienie w oponach samo z siebie spadnie? :) Cóż, trzeba po prostu przyjąć, że to zawsze będzie pomiar z jakimś błędem – natomiast jeżeli to nawet będzie 1% to „zyskamy” bądź „stracimy” co najwyżej 1 km na przejechane 100 kilometrów.
Zapraszam do obejrzenia odcinka Rowerowych Porad na YouTube, w którym opowiadam o tym jak zamontować i jak ustawić licznik. Będzie mi bardzo miło, jeżeli zasubskrybujesz mój kanał.
Co zrobić, gdy nie możesz samemu zmierzyć obwodu koła?
Pozostaje posiłkowanie się tabelką, którą widzisz poniżej. Pamiętaj tylko, że obwód koła, który z niej odczytasz, nie będzie idealnie dokładny. Opony różnią się wysokością, grubością bieżnika, ciśnieniem do którego można je napompować – tak więc dwie opony o tych samych (teoretycznych) wymiarach mogą różnić się mniej lub bardziej obwodem.
Jak odczytać obwód opony z tabelki?
W pierwszej kolumnie rozmiar opony podany jest w systemie calowym lub francuskim, w drugiej w systemie ETRTO, natomiast w trzeciej znajduje się obwód koła w milimetrach, który wprowadzamy do licznika. Jeżeli nie wiesz w jakim rozmiarze masz opony, zerknij na jej bok, znajdziesz tam naniesiony rozmiar. Polecam w pierwszej kolejności sugerować się rozmiarem w systemie ETRTO. Jeżeli oznaczenia nic Ci nie mówią, zachęcam do lektury tekstu, w którym piszę o rozmiarach opon rowerowych.
Pomiar GPS
Aby zweryfikować czy udało się wpisać dobry obwód koła, możesz to sprawdzić, korzystając z odbiornika GPS, który znajdziemy w praktycznie każdym smartfonie. Potrzebna będzie tylko rowerowa aplikacja, która pokazuje prędkość podczas jazdy (wystarczy wpisać w Sklepie Google czy Apple Store hasło Bike Computer). Następnie znajdź prostą, asfaltową drogę w otwartym terenie, bez wysokich drzew i budynków, aby nie zaburzać odczytu GPS. Staraj się jechać jednostajnym tempem i porównaj wskazania licznika oraz telefonu. Osobiście nie przejmowałbym się różnicą prędkości rzędu 0,5 km/h (może to być błąd pomiarowy), ale przy większych różnicach warto skorygować ustawienie licznika.
Pamiętaj, że GPS lubi chwilowo przekłamywać wynik, gdy jeździ się w lesie czy między wysokimi budynkami. Dlatego nie są to dobre miejsca do sprawdzania dokładności licznika.
Jak wpisać obwód koła do licznika?
Producenci liczników rowerowych, nawet ci najwięksi, lubują się w utrudnianiu życia tym, którzy chcą wpisać obwód koła w niektórych modelach. Mnie najbardziej irytują te, w których do ustawień wchodzi się poprzez naciśnięcie maluteńkiego przycisku, znajdującego się z tyłu licznika. Trzeba znaleźć długopis, wcisnąć ten guzik, uważając aby nic przy okazji nie uszkodzić i jeszcze patrzeć na wyświetlacz, czy udało się wejść w ustawienia. Jeszcze gorsze są liczniki, w których ustawienia zmienia się drugim, takim samym guziczkiem. Ale cóż, nie robi się tego zbyt często, więc można chwilę pocierpieć.
Ale jak ustawić swój licznik? Najlepiej będzie zajrzeć do instrukcji, ona nie gryzie. Nawet jeżeli jest tylko po angielsku czy chińsku, powinna zawierać kilka obrazków, które pomogą w konfiguracji. Drugim sposobem jest wpisanie w Google modelu licznika z dopiskiem instrukcja lub manual. Trzeci sposób to wyjęcie i włożenie baterii. Licznik zresetuje się i najczęściej powinien na starcie pozwolić na wpisanie obwodu opony oraz godziny.
Tak naprawdę nie ma jednej, uniwersalnej metody w jaki sposób ustawić licznik. Pamiętaj, że on nie gryzie i nie wybuchnie, gdy coś źle wciśniesz. Wystarczy poeksperymentować z przyciskami, zazwyczaj jednym zmieniamy migającą akurat wartość, a drugim przechodzimy do kolejnej. Jeżeli masz jakiekolwiek pytania dotyczące liczników, śmiało pisz w komentarzu, postaram się w miarę możliwości pomóc.
Jeśli myślicie o zakupie nowego, lepszego licznika, polecam przejrzeć oferty sklepów. Już za ok. 50 złotych można kupić dobry licznik do roweru. Ja szczególnie polecam liczniki Sigma (używałem ich przez wiele lat), Cateye i VDO. Zainteresowanych licznikiem z GPS-em, zachęcam do lektury wpisów z listy poniżej.
Zapraszam do lektury innych wpisów z serii o licznikach rowerowych:
1. Jaki licznik rowerowy kupić
2. Liczniki rowerowe z GPS do 800 złotych
3. Jak ustawić licznik rowerowy
4. Jak zamontować licznik rowerowy
6. Jaki pulsometr na rower kupić
7. Licznik Wahoo Bolt – wrażenia po roku
8. Test licznika Sigma Rox 7.0 GPS
9. Licznik rowerowy czy telefon na kierownicy
racja rano 7.7km zmieniłem w pracy na 202 teraz mam 6.96km prawie ta sama trasa niewielkie odstępstwo na piwko pod praca;-)
ale dzięki za odpowiedz.
A to nie da się wpisać 202? Zresztą tak jak pisze Darecki, różnica będzie rzędu 1,5%. Nie jest to wiele, pamiętaj też, że jak usiądziesz na rowerze, obwód koła może się zmienić pod obciążeniem.
no to sobie policz, 3cm różnicy na każde przejechane 2m. Po 10m -15cm, po 100m -1,5m, po 1km -15m, po 100km – 1,5km
A duże przekłamania będą w pomiarze jak wpisane będzie 205 anie 202 kolo26″1.75 opona lysa krawiecka miarka jakies 202 wyszlo mi kolo w powietrzu hehe
I tak może Ci wyjść, ponieważ każda opona jest inna. To znaczy różnią się bieżnikiem lub wysokością. Tabelka jest jedynie dla osób, którym się nie chce zmierzyć obwodu koła :)
Ja mam oponę 26/2,00 i z pomiaru kresek wychodzi 2020
sprawdź czy będzie podobny wynik tą metodą jeślitak to ją wprowaź
wartość z opony XX-XXX
XX razy dwa do wyniku dodajemy warość XXX wynik mnożymy przez 3,141 wynik to wartość dla licznika
np jak to umnie wygląda
54-559 54*2 + 559=667*3,141 = 2095 ta metoda nie wymaga mierzenia a odzierciedla pomiary w tolerancji +- 3mm wiadomo że opona też się zużywa
Ja mam taką samą i po zmierzeniu obwodu wyszło mi 2094
O, faktycznie. Ja spojrzałem wyrywkowo i akurat się zgadzało. Powiem Ci szczerze, że i tak najlepiej jest zmierzyć samemu. Ale skąd się te różnice wzięły tutaj, to nie mam pojęcia.
Muszę się zebrać w sobie i zrobić własną tabelkę :)
„to jest dokładnie ta sama tabelka, którą ja zamieściłem, ale uzupełniona o koła 29 cali. ”
nie zupełnie, dla opony 26×2.00 w twojej jest 2114 a w zamieszczonej na stronie http://bit.ly/1gEFXNM 2075, chociaż rozmiary ETRTO się nie zgadzają
Wszelka literatura podaje, że 2224, czyli to samo co przy 700x40C. Ale najlepiej będzie jak sam zmierzysz. Ale jeśli Ci się nie chce, to śmiało wpisuj 2224.
To jest akurat wymiar 700x42c, wersja 40 ma 2200
44-622 jaki wpisac obwód koła do licznika
@Krzychu – możesz wpisać 2101 (czyli coś pomiędzy 1.9 a 2.0)
@Poznański Rowerzysta – to jest dokładnie ta sama tabelka, którą ja zamieściłem, ale uzupełniona o koła 29 cali. Postaram się niebawem wrzucić rozszerzoną wersję.
http://bit.ly/1gEFXNM – tu mamy inną (chyba poprawniejszą) wersję tabelki Sigmy
Witam :D Co wpisać jeśli koło jest rozmiaru 26×1.95?
wartość z opony XX-XXX
XX razy dwa do wyniku dodajemy warość XXX wynik mnożymy przez 3,141 wynik to wartość dla licznika
np jak to umnie wygląda
54-559 54*2 + 559=667*3,141 = 2095 ta metoda nie wymaga mierzenia a odzierciedla pomiary w tolerancji +- 3mm wiadomo że opona też się zużywa
Szczerze Ci powiem, że nie wiem. A co mówi instrukcja?
Na pewno któryś z przycisków służy do zatwierdzania wpisanego obwodu.
Mam problem z licznikiem rowerowym solar Profex. Nie mogę wprowadzić obwodu koła, cały czas wyświetla ustawienie fabryczne 2124.Mimo że wprowadzam 2045. Nie mogę zatwierdzić żadnych nowych parametrów. Z góry dziękuję za rady.
Ja mam po tej samej stronie co tarcza hamulcowa. Wygodniej jest puścić kabelek od czujnika po przewodzie hamulcowym. Można też uciąć kilka listków taśmy dwustronnej i podkleić pod czujnikiem wtedy będzie bliżej szprych i magnesu. Więc się da, z tym że ja mam koła 26″ ale to chyba nie ma większego znaczenia.
To normalne, przecież z jednej strony musi Ci się jeszcze tarcza zmieścić. W każdym razie poprowadź sobie kabelek po prawej stronie. Dlaczego miałby się łatwiej przerwać? Jeśli odpowiednio go przeprowadzisz – będzie dobrze.
Możesz też spróbować zamontować go trochę niżej, szprychy zbliżają się na dole do amortyzatora.
no właśnie już do tego doszedłem,ze był zbyt daleko :) Dziękuje za szybką odpowiedz. Problem w tym ze mam hamulce tarczowe i gdy poprowadziłem kabel po lince i chciałem zamontować po lewej stronie magnes i czujnik to jest za duża odległość.. Nie wiem czy tak jest zawsze ale po stronie tarczy mam większa odległość od szprych do amortyzatora niż po drugiej stronie. Masz może jakiś pomysł co zrobić?? Gdy poprowadzę kabel po drugiej stronie może się łatwo przerwać..Nie przemyślałem tego,bo moglem kupić licznik bezprzewodowy. Przepraszam za tak banalne pytania ale dopiero zaczynam swoja przygodę z rowerem :)
@Tomek – wpisana liczba nie ma najmniejszego znaczenia dla działania licznika. Najwyżej będzie źle pokazywał.
Jeśli licznik nic nie pokazuje, to znaczy, że czujnik nie widzi magnesu, lub ewentualnie coś jest nie tak ze stykami. Sprawdź czy dobrze założyłeś licznik do podstawki, może tam coś nie łapie.
Następnie weź magnes i pomachaj nim przy czujniku – powinna pokazać się prędkość.
Być może tak jak to zamontowałeś, magnes jest zbyt daleko od czujnika i trzeba to poprawić.
Witam,mam licznik sigma bc 12.12 kola 29 calowe, opony 2.10 wpisałem z tabeli liczbę 2295 i gdy kręcę kołem licznik nie wskazuje nic (magnes zamontowałem na środku) mógłbyś powiedzieć o co chodzi,lub podać poprawna liczbę do wpisania bo może się pomyliłem. Z góry dziękuje.
Dokładnie, licznik liczy ilość impulsów w czasie tak więc nie ma znaczenia gdzie będzie zamocowany magnes zarówno przy samej piaście jak i przy samej obręczy… jeden obrót koła to jeden obrót tu i tu. Mylone jest to z prędkością obrotową magnesu, tak tutaj się zgadza że prędkość obrotowa magnesu zamontowanego przy samej piaście będzie mała a zamontowanego przy obręczy największa. Tak że licznik liczy ilość impulsów i mnoży przez liczbę mm (obwód koła) czyli ten nasz kod 4 cyfrowy który należy wklepać do pamięci licznika.
Podaj nazwę tego komputerka i model, może uda się coś wymyślić. Ale jeśli nie pokazuje żadnego odczytu – to zapewne czujnik nie widzi magnesu.
A jeżeli usiądziesz i się chwilę zastanowisz, najlepiej jednocześnie kręcąc kołem od roweru, to zauważysz, że nieważne gdzie zamontujesz magnesik i czujnik. Gdyby było inaczej, zakrzywiałbyś czasoprzestrzeń – a to jak na razie udaje się tylko po alkoholu :)
Dodam, że byłem dzisiaj w punkcie w którym człowiek od napraw, sam nie wiedział co i jak.
Zaciekawiła mnie twoja wypowiedź odnośnie obrotu koła i montażu sensorów, przecież chyba sensor na samym dole będzie częściej miał impuls, niż ten zamontowany przy samej obręczy koła.
Sam to sprawdzę :P
Witaj, przedwczoraj kupiłem tzw. komputer pokładowy do roweru jakiejś francuskiej marki i mam z nim problem (instrukcja montażu jest, ale nie w naszym języku), czy wynika to tylko z tego powodu, że nie wpisałem do niego średnicy opony i nie ma żadnych odczytów.
Po resetowaniu mam same zera, przy obrotach kołem po prostu nic nie odczytuje.
Witaj, rozmiar opony najlepiej sprawdzić na oponie :)
Oprócz jej średnicy przydatna jest informacja o szerokości.
Ale najprościej będzie jeśli sam to zmierzysz. Tak jak pisałem już wcześniej – przejeżdżasz pełny obrót koła po ziemi i mierzysz ile przejechało.