Jak zamontować licznik rowerowy

Założenie licznika do roweru nie jest skomplikowaną czynnością. W większości przypadków wygląda to podobnie i można to zrobić praktycznie bez żadnych narzędzi. Sam montaż trwa dosłownie chwilę (w przypadku licznika bezprzewodowego) i dwie chwile (w przypadku przewodowego). Po zainstalowaniu licznika trzeba go jeszcze odpowiednio ustawić, tak by wiedział jaki obwód ma koło w rowerze. Jeżeli masz już zamontowany licznik, zajrzyj do wpisu o tym jak ustawić licznik. W tym tekście pokażę jak założyć licznik bezprzewodowy, na przykładzie modelu Sigma BC 16.12 STS, oraz jak zamontować licznik przewodowy na przykładzie modelu Sigma BC 1609, którego test znajdziesz tutaj (nie jest już produkowany, ale jego następca BC 16.12 jest praktycznie identyczny jeśli chodzi o funkcje).

Montaż licznika bezprzewodowego

Zapraszam do obejrzenia jednego z odcinków Rowerowych Porad na YouTube, w którym opowiadam o tym jak zamontować i jak ustawić licznik. Będę wdzięczny za subskrybowanie kanału, dzięki czemu będziesz otrzymywać informacje o nowych odcinkach.

Montaż bezprzewodowego licznika

Na początek bezprzewodowy model. Montaż zacznij od założenia podstawki na kierownicę. W wielu licznikach można zamontować ją także na wsporniku kierownicy, warto rozejrzeć się za takim, jeśli na tym Ci zależy. Sigmę można zamontować za pomocą gumki albo opasek zaciskowych. Ja polecam pierwszą opcję, jest szybsza, ładniejsza i w razie czego łatwiej zmienić ustawienie podstawki. Jeżeli od spodu znajduje się samoprzylepna warstwa, polecam najpierw montaż „na sucho”, zwłaszcza jeżeli nie wiesz, w którym miejscu będzie Ci najwygodniej by licznik się znajdował.

Licznik rowerowy bezprzewodowy Sigma

Włóż licznik do podstawki. Zwróć uwagę czy znajduje się w miejscu do którego łatwo jest Ci dosięgnąć ręką. Nie każdy tego potrzebuje podczas jazdy, ale według mnie wygodniej jest mieć go bliżej niż dalej, tak by nie trzeba było wykonywać dużego ruchu dłonią.

Montaż czujnika licznika

Załóż czujnik od magnesu na widelec/amortyzator. Nie ma żadnego znaczenia na jakiej wysokości go zamontujesz, ale najlepiej jest zrobić to dość wysoko. Dzięki temu będzie bliżej licznika oraz będzie mniej narażony na zahaczenie o coś podczas jazdy.

Magnes od licznika rowerowego

Ostatni krok to założenie magnesu na szprychę. Jeżeli masz niesymetrycznie zaplecione koło, załóż magnes na szprychę, która jest bliżej widelca.  Odległość pomiędzy czujnikiem a magnesem powinna być jak najmniejsza. Producent powinien w instrukcji podać jaki zaleca odstęp, Sigma podaje, że maksymalnie może to być 12 milimetrów, choć lepiej ustawić czujnik tak, by był choć trochę bliżej.

Teraz zakręć kołem i zobacz czy licznik reaguje. W przypadku bezprzewodowych liczników może być tak, że prędkość pokaże się dopiero po 2-3 obrotach koła. Teraz pozostało Ci jedynie zaprogramowanie w liczniku obwodu koła.

Jak zamontować licznik rowerowy

Montaż licznika przewodowego

Na początku jest podobnie jak w przypadku bezprzewodowego. Zakładamy podstawkę na kierownicę lub na wspornik kierownicy. Jeżeli chcesz mieć licznik na mostku, warto przed zakupem sprawdzić, czy producent przewidział taką możliwość. Podstawkę moim zdaniem najlepiej przymocować gumką dołączaną przez producenta. Sigma daje jeszcze możliwość użycia opasek zaciskowych, ale moim zdaniem to mniej praktycznie rozwiązanie.

Licznik Sigma rowerowy

Podstawkę polecam założyć dość blisko dłoni, tak by łatwo było dosięgnąć do przycisków podczas jazdy. Włóż licznik do podstawki i przejdź do kolejnego kroku.

Linka od licznika jak założyć

Teraz czas na krok, którego nie było przy montażu licznika bezprzewodowego – puszczenie przewodu od czujnika. Praktykowałem już różne sposoby, ale ostatecznie najlepiej jest okręcić go wokół przewodu hamulcowego i stamtąd opuścić na widelec/amortyzator. Najlepiej zdać się na wyczucie i potem dodawać lub odejmować okręcenia, w zależności czy przewód będzie za długi czy za krótki.

Czujnik i magnes licznik rowerowy

Czujnik od licznika może być zamontowany na dowolnej wysokości, nie ma to żadnego znaczenia dla pomiaru. Obrót koła, to obrót koła. Piszę to dlatego, że spotkałem się kilka razy z dziwnymi teoriami na temat montażu czujnika i magnesu. Zamontuj go tam gdzie chcesz. Ale polecam założyć go raczej wyżej niż niżej, ponieważ nie będzie Ci się niepotrzebnie plątał przewód.

Pozostaje założenie magnesu na szprychę (najlepiej założyć ją na jedną ze szprych, która przechodzi najbliżej widelca) i ustawienie go tak, by odległość między magnesem a czujnikiem wynosiła maksymalnie 5 milimetrów. Teraz zakręć kołem i sprawdź czy licznik pokazuje prędkość. Musisz jeszcze zaprogramować obwód koła, by pokazywał odpowiednie wartości.

Licznik nie działa

Na koniec informacja – co zrobić jeżeli licznik nie pokazuje prędkości lub pokazuje ją źle:

1) Sprawdź czy bateria w liczniku oraz (w przypadku bezprzewodowego) w czujniku są naładowane.
2) Sprawdź czy licznik jest poprawnie włożony do podstawki. Sprawdź również czy wszystkie styki są czyste i niczym niezasłonięte.
3) Sprawdź czy magnes i czujnik są w odpowiedniej odległości od siebie. Magnes powinien być „wycelowany” w stronę czujnika.
4) Sprawdź (w liczniku przewodowym) czy przewód nie jest nigdzie przerwany lub naruszony
5) Jeżeli licznik pokazuje złą prędkość, to najczęściej znaczy, że został źle ustawiony obwód koła. Sprawdź również czy nie zostały przestawione jednostki z kilometrów na godzinę na mile na godzinę.

 

Zapraszam do lektury innych wpisów z serii o licznikach rowerowych:

1. Jaki licznik rowerowy kupić

2. Liczniki rowerowe z GPS do 800 złotych

3. Jak ustawić licznik rowerowy

4. Jak zamontować licznik rowerowy

5. Co to jest ANT+

6. Jaki pulsometr na rower kupić