Jak dobrać tarczę do korby w rowerze

Przychodzi taki moment, gdy musimy zmienić tarczę na rowerowej korbie (lub więcej tarcz jednocześnie). Czasem wymiana jest podyktowana zużyciem zębatek, a sygnałem do tego jest zła praca nawet z nowym łańcuchem. Zmieniając jedną lub kilka tarcz na korbie, możemy również uzyskać lżejsze bądź twardsze przełożenia. Sama wymiana zwykle nie jest skomplikowana i można się tym zająć w domowym zaciszu. Ale zanim kupi się nową tarczę, warto dokładnie sprawdzić, czy nowa zębatka będzie pasować do naszej korby.

Najbezpieczniej będzie oczywiście kupić dedykowaną tarczę do naszej korby. Czasem jednak nie da się jej już kupić, albo np. chcemy kupić tarczę, której producent korby nigdy nie miał w ofercie – np. z zębami narrow-wide. Albo chcemy przerobić dwu- lub trzyrzędową korbę na jednorzędową i szukamy odpowiedniej zębatki. Można wtedy poszperać po propozycjach niezależnych producentów, pamiętając o tym, aby nowa tarcza pasowała do naszej korby. Na co koniecznie trzeba zwrócić uwagę?

Tarcze zębatki na korbie
Fot. Edmund White

Liczba zębów na tarczy

Im więcej zębów znajduje się na tarczy, tym twardsze przełożenie możemy uzyskać. Dzięki temu może wzrosnąć nasza prędkość maksymalna. Może, ale nie musi – ponieważ im twardsze przełożenie, tym więcej siły będziemy musieli włożyć w napędzanie roweru. Więcej na ten temat znajdziecie we wpisie o kadencji na rowerze. Działa to też w drugą stronę – im mniej zębów, tym lżejsze przełożenie, co ułatwi podjeżdżanie pod strome wzniesienia.

Podstawą przy określaniu liczby zębów, zarówno na korbie, jak i na kasecie, powinien być dla Was kalkulator przełożeń oraz kalkulator prędkości przy danej kadencji. Ten pierwszy pozwala porównać ze sobą konkretne przełożenia (przydaje się zwłaszcza przy porównywaniu lekkich biegów), ten drugi powie Wam, jak szybko pojedziecie przy danej kadencji (patrzyłbym na minimum 80 obrotów korbą na minutę) – co przydaje się do porównania twardych przełożeń.

Kompatybilność z ramą

Warto pamiętać o tym, że rama nie zawsze przyjmie tarcze o dowolnej wielkości. Za duża tarcza może ocierać o tylny trójkąt ramy. Producent roweru powinien zawrzeć taką informację w specyfikacji (jak chociażby jest w przypadku roweru B’Twin Rockrider 900, którego test znajdziecie na blogu). Można też popatrzeć na inne modele z tą samą ramą, jaka korba została tam zainstalowana, można również poszukać w internecie relacji innych użytkowników tej ramy. Ewentualnie jeżeli macie podejrzenia, że jest tam mało miejsca – warto wybrać się do dobrze zaopatrzonego sklepu na przymiarkę.

Sposób mocowania tarczy

Tarczę do korby możemy przymocować na kilka sposobów. Warto przyjrzeć się dokładnie jak jest w naszym przypadku, ponieważ zazwyczaj nie są one zamienne. Możemy wyróżnić cztery sposoby montażu:

Na cztery śruby rozstawione symetrycznie
Na cztery śruby rozstawione niesymetrycznie
Na pięć śrub
Mocowanie direct mount

Ale to nie wszystko. Oprócz sposobu montażu, istotną kwestią będzie rozstaw śrub lub typ mocowania bezpośredniego (Direct Mount).

Rozstaw śrub (BCD)

Jeżeli będziemy montować tarczę przykręcaną na śruby, bardzo ważny będzie ich rozstaw. W tym celu musimy ustalić BCD (skrót od bolt circle diameter), określany też czasem jako PCD (skrót od pitch circle diameter). Jest to średnica okręgu, który poprowadzony zostanie przez środek wszystkich otworów na śruby w tarczy.

W przypadku tarczy mocowanej na cztery, symetrycznie rozstawione śruby, sprawa jest prosta. Wystarczy zmierzyć odległość pomiędzy dwiema dowolnymi śrubami, rozstawionymi po przekątnej. Możemy także skorzystać z drugiego sposobu, zwłaszcza gdy ramię korby przeszkadza nam w zmierzeniu tej odległości (i chcemy zrobić to bez zdejmowania tarczy z korby). W takim przypadku należy zmierzyć odległość pomiędzy sąsiednimi otworami na korbie i sprawdzić BCD na tej liście:

45,3 mm -> BCD 64 mm
48,1 mm -> BCD 68 mm
56,6 mm -> BCD 80 mm
72,1 mm -> BCD 102 mm
73,5 mm -> BCD 104 mm
79,2 mm -> BCD 112 mm
84,9 mm -> BCD 120 mm
103,2 mm -> BCD 146 mm

Jeżeli cztery śruby na tarczy są rozstawione asymetrycznie, wtedy również mierzymy odległość pomiędzy nimi po przekątnej. Jednocześnie pamiętając o tym, że zakupiona tarcza również musi mieć asymetrycznie rozstawione śruby.

Co to jest BCD

W przypadku pięciu śrub, sprawa nie jest już tak prosta. Możemy „na oko” sprawdzić jaka będzie średnica okręgu, poprowadzonego przez wszystkie otwory na śruby, ale lepiej upewnić się w inny sposób. Można odrysować środki otworów na kartce papieru i przy pomocy cyrkla wyznaczyć okrąg. Ale jest jeszcze prostszy sposób, wystarczy zmierzyć odległość pomiędzy dwoma sąsiadującymi ze sobą punktami, a następnie sprawdzić BCD na tej liście:

34,1 mm -> BCD 58 mm
43,5 mm -> BCD 74 mm
53,3 mm -> BCD 92 mm
55,4 mm -> BCD 94 mm
64,7 mm -> BCD 110 mm
76,4 mm -> BCD 130 mm
79,4 mm -> BCD 135 mm

Rodzaje mocowań Direct Mount

Niestety w tej kategorii zębatek nie ma jednego, standardowego mocowania. Najlepiej sprawdzić w informacji o danej zębatce, czy jest kompatybilna z naszą korbą. W sklepach znajdziemy wiele różnych mocowań, pasujących do systemów:

  • SRAM BB30
  • SRAM GXP Road/CX
  • SRAM GXP MTB
  • SRAM GXP MTB Boost (przesunięta linia łańcucha)
  • Shimano Direct Mount
  • Cannondale HollowGram MTB (także w wersji AI z zębatką przesuniętą o 6 mm w prawo)
  • Cannondale HollowGram Road/CX (także w wersji AI)
  • E*Thirteen
  • Race Face
  • Race Face Boost (przesunięta linia łańcucha)
  • Specialized S-Works
  • Tune

Niestety nie jestem w stanie powiedzieć, które z tych mocowań są ze sobą kompatybilne, ponieważ wiele zależy od konkretnego przypadku – natomiast warto kupić taką tarczę, gdzie producent/sprzedawca deklaruje, że będzie ona w 100% pasować do naszej korby.

Z drugiej strony, jeżeli wgryziecie się w temat, można zrobić ciekawe miksy. Mi udało się założyć tarczę SRAM GXP MTB do gravelowo-szosowej korby SRAM Force 1.

Liczba biegów na kasecie

Co ma liczba przełożeń na kasecie, do rodzaju tarczy na korbie? Chodzi o szerokość łańcucha. 5/6/7/8-rzędowe łańcuchy mają inną szerokość wewnętrzną, niż 9/10/11/12-rzędowe. Warto zwrócić uwagę, że gdy do 7/8-rzędowego napędu wkładacie tarczę dedykowaną większej liczbie przełożeń, może (choć nie musi) pojawić się potrzeba założenia węższego, 9-rzędowego łańcucha.

Wielu niezależnych producentów podaje, że ich tarcze bez problemu radzą sobie z łańcuchami 9/10/11/12-rzędowymi. Niektórzy (np. Wolf Tooth) zalecają aby do kasety 9-rzędowej założyć łańcuch 10-rzędowy, który lepiej poradzi sobie z pracą na tarczy.

Co to jest narrow wide

Narrow Wide

Tarcza z zębami narrow-wide powinna Was zainteresować, gdy kupujecie ją do napędu 1x. Zęby na takiej tarczy są naprzemiennie węższe i grubsze, dopasowując się swoimi kształtami do łańcucha, dzięki czemu przylega on dużo lepiej do zębatki i utrudnia jego spadanie.

Jednocześnie takie tarcze nie nadają się do napędów 2/3x. Kształt zębów zapobiega spadaniu łańcucha, co jednocześnie uniemożliwia zmianę przełożeń.

Offset tarczy

Offset mówi nam o przesunięciu linii zębów (a co za tym idzie – linii łańcucha) od osi montażu tarczy. Taka odsunięta tarcza może nam się przydać w rowerze górskim, w przypadku standardu Boost tylnej piasty, która ma szerokość 148 mm, zamiast standardowych 135/142 mm. Możemy również użyć tarczy z offsetem, dedykowanej do przerabiania napędu dwurzędowego na jednorzędowy. Wtedy zębatka ustawi się w miejscu, które wypada pomiędzy fabryczną dużą i małą tarczą, tak aby uzyskać jak najlepszą linię łańcucha.

Jeżeli nie ma informacji o offsecie tarczy (lub magicznego słowa Boost), to znaczy, że najpewniej wynosi on 0 milimetrów. Ale warto to sprawdzić, na co słusznie zwrócił w komentarzach uwagę Radek. Np. w tarczach SRAM montowanych na wielowypust Direct Mount, tarcze w systemie Boost mają offset 3 mm, a do standardowej linii łańcucha – offset 0 lub 6 mm.

Tarcza stalowa czy aluminiowa?

W większości przypadków droższe tarcze wykonane są w całości z dobrych stopów aluminium. Ewentualnie z kompozytu połączonego ze stalą. Tańsze tarcze również bywają połączeniem tych dwóch materiałów, spotyka się także tańsze aluminium i oczywiście samą stal. Stalowe tarcze są cięższe ale za to zwykle wytrzymalsze od taniego aluminium.

Droższe aluminiowe tarcze… cóż, ciężko jednoznacznie wyrokować czy są równie wytrzymałe co tania stal, ale często dla drogiego aluminium po prostu nie ma alternatywy (zwykle dotyczy to topowych korb, które pojawiły się na rynku w przeciągu ostatnich kilku lat).

Jeżeli w przypadku Twojej korby jest możliwość wybrania pomiędzy tarczą stalową, a aluminiową – to jeżeli nie zależy Ci na urywaniu gramów – wydaje mi się, że lepiej wybrać stalową zębatkę. Wyjdzie po prostu taniej.

Czy warto wymienić tarcze w korbie?

Na koniec odeślę Cię do wpisu – czy opłaca się kupować części zamienne. Opisałem tam moje doświadczenia z opłacalnością wymiany tarcz na korbie, gdzie okazało się, że lepiej jest kupić nową korbę (a starą sprzedać), niż wymieniać w niej tarcze. Oczywiście mój przykład nie zawsze daje się powtórzyć i nie zawsze będzie miał on sens. Jednak pokazuje pewne mechanizmy rynkowe, które czasami w intrygujący sposób wpływają na ceny różnych produktów.

 

Inne wpisy dotyczące korb i suportów:

1. Wymiana korby i suportu Shimano na zewnętrznych łożyskach

2. Wymiana korby i suportu SRAM na zewnętrznych łożyskach GXP

3. Wymiana korby i suportu (na kwadrat i Octalink) w rowerze

4. Jak dobrać tarczę do korby w rowerze

5. Z iloma tarczami wybrać korbę

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

 

55 komentarzy

    • Jeżeli jest to zmiana o dwa zęby, to być może (być może!) uda się to bez zmiany długości łańcucha. Ale to trzeba sprawdzić, tu znajdziesz metody: https://roweroweporady.pl/jak-dobrac-dlugosc-lancucha-rowerowego/

      Natomiast jeżeli montujesz jeszcze większą tarczę, to na 100% dłuższy łańcuch będzie potrzebny.

  • Witam, czy do wolnobiegu (7 rzędów) można zmienić korbę na 1 rzędową? Zdaje się, że łańcuchy 1 rzędowe są grubsze niż 6/7/8. Czy to ma znaczenie?

    • Cześć, łańcuch dobierasz do liczy przełożeń z tyłu, tak więc może zostać ten 6/7/8-rzędowy. Warto przy okazji sprawdzić czy się nie wyciągnął (specjalny przymiar kosztuje kilkanaście złotych) i w razie czego wymienić na nowy.

  • Witam, mam z przodu fsa mega tooth 32t a z tyłu 11-46t. Czy mogę na przód założyć 34t bez jakiegoś większego problemu?

  • Chcę w rowerze crossowym zmienić napęd (t6000) z 3×10 (11-32) na 2×11 (m5100) ale z pewną modyfikacją. W grupie największa korba to 36/26, chciałbym użyć korby z grupy m6000 o zębatkach 38/28. Do tego kaseta 11-42. Z jakiegoś powodu Shimano nie dało większych korb do wyboru więc nie wiem czy to może zadziałać.

    • W zasadzie nie widzę przeszkód. Tylna przerzutka nie będzie miała z tym problemu. Z przodu oczywiście daj przerzutkę też M6000, natomiast łańcuch 11-rzędowy, żeby dobrze chodził po kasecie.

      Dodam tylko jako ciekawostkę, że na rowerze crossowym, jadąc z kadencją 90, na przełożeniu 36×11 pojedziesz 39,5 km/h, a na przełożeniu 38×11 – 41,5 km/h.

      Jeżeli cenowo korba i przerzutka M6000 wyszłyby drożej od M5100 to mocno rozważyłbym czy warto dopłacać dla takiej różnicy :)

  • Wymieniłem jednak blat na nieco mniejszy 36T BCD 110 (pierwszy z podawanych linków) , zdecydowałem się bo z 38T nic nie było. Teraz pozostaje do wymiany najmniejszy 28T BCD 74, bo mocno strzela jak wrzucę na nią. Tu znowu chyba muszę wziąć 26T, bo coś słabiutko w ofertach.

  • Witam
    Posiadam 3 rzędową korbę Shimano M522 i najmniejsza zębatka w niej ma 24 zęby, czy jest możliwość wymiany tej zębatki na jakąś z 22 zębami żeby jeździć na lżejszych przełożeniach i czy różnica 2 zębów wpłynie odczuwalnie na to że lżej będzie się podjeżdżać? Bo moja tylna przerzutka shimano RDM 781 ponoć nie obsłuży większej kasety niż 36 zębów?

    • Cześć,
      tu znajdziesz specyfikację przerzutki Shimano RD-M781: https://bike.shimano.com/en-EU/product/component/deorext-m780/RD-M781-SGS.html

      I tak, fabrycznie nie ogarnie ona więcej niż 36 zębów na kasecie. Można kombinować z przedłużeniem wózka przerzutki, ale to nie zawsze będzie możliwe.

      Jeżeli chodzi o korbę, to widzę, że mała tarcza ma rozstaw śrub 64 mm. Bez problemu kupisz tarczę 22T z BCD 64 mm. Kwestia jaki masz dokładnie model przedniej przerzutki? Trzeba sprawdzić czy obsłuży mniejszą zębatkę i większą różnicę między dużą, a małą tarczą.
      Teoretycznie w ciemno mogę powiedzieć, że powinna, ale warto sprawdzić co podaje producent.

      Czy dwa zęby mniej wpłyną odczuwalnie na podjeżdżanie? Z kalkulatora przełożeń wynika, że to będzie trochę mniejsza różnica, niż gdybyś teraz podczas jazdy zmienił z drugiej największej zębatki na pierwszą. Więc tak, różnica będzie. Ale nie będzie to przepaść.

  • Bardzo przydatny artykuł, tak jak i inne na blogu…Inspirują do ulepszeń, napraw i dostosowania roweru do własnych możliwości i wymagań.
    Mam do wymiany środkowy blat w starej korbie Sugino VP110 (lat 80/90-te) zębatka 36T. Zmierzyłem 110 BCD na 5 śrub. Zależy mi na dobrej relacji wytrzymałość/ cena w zakupie. Łańcuch Sedis, a z tyłu wolnobieg 6-rzędowy.Czy lepiej szukać innej używanej korby 46/36/28? Łukasz, czy coś mógłbyś polecić?

    • Cześć,
      a masz jakieś tarcze na oku? Poszperałem trochę po internecie i ciężko namierzyć tarczę 36 do trzyrzędowej korby z BCD 110 na pięć śrub.

      • Łukasz,
        a co z mocowaniem na 3 śruby…? Takie tarcze są nie do zdobycia?
        Ja niestety mam taki przypadek. Poszukuję tarczy 32T z mocowaniem na 3 śruby. Zużyłem –> FSA Megatooth
        Czy to oznacza, że muszę wymienić całą korbę?

        • Cześć,
          powiem Ci, że mnie zaskoczyłeś, nie wiedziałem, że są produkowane tarcze mocowane na trzy śruby. Jest to w sumie bardzo unikalny system.

          Szperając po sklepach, znalazłem tarczę Stone na Aliexpress i tarczę FSA 30 zębów na Allegro (z BCD 86 mm, być może są też inne).

          Kwestia jakie BCD Ty potrzebujesz, ale co nieco da się jeszcze znaleźć.

      • Przepraszam za tak odległą odpowiedź, ale trudniejszy okres odciągnął wymianę napędu. Chciałem dodać, że zawsze podziwiałem to forum za rzeczowość i kulturę wypowiedzi. Faktycznie, nie jest łatwo 36T BCD 110 na 5 śrub, a jak już zwykle są opisane 10rz/11rz.

        Takie coś wpadło mi w oko:
        https://www.olx.pl/d/oferta/nowy-retro-blat-tarcza-zebatka-36z-alu-bcd-110-CID767-IDMM46Q.html#6cc5f1093f
        A to dokładnie mój model korby 46/36/28T:
        https://velobase.com/ViewComponent.aspx?ID=F216619B-6A9B-4786-A7E7-E92E9C77B39D&Enum=115&AbsPos=41

        Widziałem też w necie moją korbę na 2 blaty. To zastanawiające, bo używam roweru tylko jako pojazd w mieście, a największe wzniesienie pokonuję na 2/2 lub 1/3 biegu, więc można i 2 blaty, ale wtedy chyba wtedy musiałbym zejść z tym blatem na 34 a nawet 32, a wtedy największy jest 46 chyba ciut za dużo. Więc chyba nie ma co kombinować kupić 36T i zostawić 3 blaty. Na wadze roweru mi bardzo nie zależy (mam rogi, sakwy, przedni bagażnik wiec po prostu użytkowo pewnie blisko 20 kg jest)

        Zębatki wolnobiegu ulegną zmianie, więc jakiś wpływ na przełożenia będzie:
        Stary wolnobieg jest Huret: 13/15/18/22/26/32
        Nowy wolnobieg TZ500 będzie miał takie: 14/16/18/21/24/28
        Co o tym myślicie?

  • Hej! Mamy pytanie. Mam w szosie korbę ultegra 6603 – 30/39/52. Zęby są już wyrobione i chciałbym wymienić malà i średnia zębatkę (wymiana całej korby nie wchodzi w grę, nie stać mnie na ten moment bo poniosłem już sporo kosztów..) no i teraz pytanie czy mogę wsadzić tutaj na środek zębatkę np. Ultegra 6700? Rozstaw śrub ten sam, z wyglądu taka sama, liczba zębów też taka sama ale to jednak teoretycznie pod dwurzędowe korby.. myślisz że to może zadziałać, czy kształt zębów jest po prostu inny w tych trzyrzedowych? Pozdrawiam !

    • Cześć,
      moim zdaniem może być problem z działaniem takiego zestawu. Środkowa tarcza w trzyrzędowej korbie jest zaprojektowana tak, by pomóc łańcuchowi wejść na większą i mniejszą tarczę. W dwurzędowej korbie, mała tarcza co oczywiste, pomaga tylko wejść łańcuchowi wyżej.

      Oczywiście jest szansa, że to ze sobą zagra, ale ja jednak poszukałbym dedykowanej tarczy lub czegoś po prostu pod napęd szosowy 3×10, np: https://allegro.pl/oferta/tarcza-39z-shimano-105-130mm-alu-fc5700-10rz-10043119646

  • Nawiązując do wpisu Bicyklisty: „Wiem że praktycznie da się złożyć korbę 48-36-22 i przerzutki obsługują taki zakres.”
    Jaka przerzutka obsłuży taki zestaw? Najlepiej klasy xt lub slx.
    A 48-32-22? Za duża różnica?

    Druga sprawa, posiadam korbę aluminiową klasy Deore ze stalowymi zębatkami. Ponieważ mam zużyty łańcuch i kasetę, zastanawiam się, czy nie zmienić także zębatek na takie, jak powyżej. Jak myślicie, aluminiowe i drogie slx lub xt, czy zostać przy stali? Alivio, Acera?

    • Cześć,
      która przerzutka ogarnie taki zakres tego nie wiem, trzeba by poeksperymentować.

      Jeżeli chodzi o stal vs aluminium, to jeżeli nie zależy Ci na wadze, to wybrałbym stal.

  • Dzień dobry,
    chciałbym dobrać tarczę korby do haibike sduro hardseven sl
    odpowiednią do łańcucha KMC X10e i kasety Shimano CS HG50 11-36 T10.
    Będę wdzięczny za podpowiedż..

    • Cześć,
      pierwsza i najważniejsza sprawa – jaki to model korby, od tego trzeba zacząć. Sprawdź też na ile śrub jest mocowana tarcza i jakie ma BCD (jak to zmierzyć napisałem we wpisie powyżej).

  • Mam korbę Race Face Aefect – 2×11, 24/36T, 104 BCD
    Nie ma już tarcz oryginalnych do tej korby, z kolei zamienniki są albo opisywane jako 2×10, single lub Narrow Wide.
    Wiem już, że Narrow Wide nie będzie pasować do napędu 2×11 ale czy te te pasujące do 2×10 będą pasować?

    • Cześć,
      w sprzedaży jest sporo tarcz, które są opisywane jako kompatybilne z 9/10/11 przełożeniami. Możesz napisać do producenta tych tarcz, które znalazłeś, z pytaniem o kompatybilność. Albo do sprzedającego. Ja tak w ciemno niewiele pomogę.

  • Cześć, mam napęd 1×11 GX, chcę zrobić upgrade do 1×12 GX, wiem że muszę wymienić kasetę, przerzutkę łańcuch oraz manetkę. Moje pytanie dotyczy korby GX, jest ona w stanardzie gxp, czy muszę wymieniać korbę wraz z suportem czy wystarczy wymiana samej zębatki na kompatybilną z GX Eagle, jeżeli tak to jaki offset ma mieć ta zębatka. Przy aktualnej korbie zębatka jest zamontowana na pająku BCD 94mm. Pozdrawiam

    • Cześć,
      moim zdaniem, jeżeli tylko tarcza na korbie nie jest zajechana, to powinna zadziałać z łańcuchem 12-rzędowym. Zawsze możesz też wymienić ją dopiero, jeżeli okaże się, że sprawia problemy.

      Np. Wolftooth sprzedaje tarcze, które są kompatybilne z łańcuchami 10/11/12-rzędowymi: https://www.wolftoothcomponents.com/collections/mountain/products/94-bcd-for-sram-x1-crankset

      Myślę, że i ta fabryczna da radę.

  • Cześć
    mam pytanie, jestem przy zmianie napędu w Kross Level A2 2013 rok,
    z tyłem nie mam problemu, natomiast przód spędza sen z powiek :),
    producent zastosował w tym roczniku octalink, dokładnie jest taki zestaw
    Shimano Altus M310 , Shimano Altus M311 Octalink 42/32/22T, Shimano Alivio BB-ES25 Octalink
    oczywiście korby takiej nie kupię, są ale na kwadrat, są fajne Alivio ale duży blat 40, przerzutka
    go nie obsłuży, wg spec do Altus M310 pasują korby o max blacie 42 i 48, i moje pytanie, czy ta przerzutka
    obsłuży blat 44, mam na myśli SHIMANO FC-T4010 Korba 9s Alivio 44x32x22

    Pozdrawiam

    • Cześć,
      w czasach gdy ta przerzutka powstawała, Shimano chyba nie miało w swojej ofercie korby z tarczą 40. A być może taka przerzutką ją obsłuży, choć tego nie wiem.

      Natomiast jeżeli ogarnia 42 i 48 zębów, to z 44 też nie powinna mieć problemów.

  • Mam jeszcze jedno pytanie kupiłem nową zębatkę 30t taka ja trzeba wszystko pasuje, nowy łańcuch ale nadal przeskakuje na tej zębadce czy ktoś wie jaki jest powód może łańcuch zbyt długi i nie ma dobrego napięcia

    • Na pewno warto sprawdzić czy długość łańcucha została dobrze dobrana: https://roweroweporady.pl/jak-dobrac-dlugosc-lancucha-rowerowego/

      Może to też kwestia regulacji przerzutki…

  • Potrzebuje zębatkę 30 zębów przednią do korby kls race ,ale nigdzie nie mogę jej znaleść BCD to chyba 96 mm nie wiem też czy będzie pasowała z kls race pro . Byłbym bardzo wdzięczny za pomoc .

    • Cześć,
      śmiało możesz zamontować tam tarczę innego producenta, np. Shimano. Grunt, żeby BCD było to samo, układ otworów ten sam i tarcza była pod tyle samo rzędów co masz u siebie na korbie.

      Np. coś tego typu: https://allegro.pl/oferta/tarcza-zebatka-shimano-alivio-fc-m4000-m4050-30t-7284023136

  • Witam
    Ja mam taki problem: zgięła mi się największa zębatka w SR SUNTOUR XCM-T, gdzie mam układ 44-32-22. Chciałem kupić taką tarczę i sobie wymienić, ale jak zacząłem szukać, okazało się, że nie można jej dostać. Można kupić cały mechanizm korbowy, ale dostępne na polskim rynku są tylko w układzie 48-36-26. Czy można wykręcić największą tarczę z nowego mechanizmu i założyć na stary, czyli wymienić tarczę 44 na 48? Czy można kupić tarczę 44 innego producenta? Zadaję być może dziwne pytania, ale jestem początkującym rowerzystą, a nie chciałbym z każdą rzeczą biegać do serwisu, bo lubię coś zrobić samemu i nauczyć się (oby nie na błędach :-) ). A może wymienić cały mechanizm na nowy? Czy wtedy można swobodnie podmienić 44-32-22 na 48-36-26? Czy może poszukać 44-32-22 ale innego producenta? Przerzutka na tej korbie to SHIMANO ALTUS.

    Z góry dziękuję za odpowiedź i pozdrawiam, Grzesiek

    • Cześć,
      wymiana tarcz na większe może się nie udać np. ze względu na przednią przerzutkę. Poza tym warto pomyśleć czy jest taka potrzeba, tarcza 48 przyda Ci się przy jeździe 50 km/h i więcej.

      Jeżeli tylko tarczę można odkręcić, to spokojnie możesz kupić jakiegoś innego producenta, grunt żeby zgadzał się rozstaw śrub. Jeżeli BCD dużej tarczy to 104 mm, to pasować będzie np. taka: https://allegro.pl/oferta/zebatka-shimano-3×9-3×8-3×7-44-bdc-104-alivio-8537614534

      • Bardzo dziękuję za odpowiedź. Oczywiście nie zależy mi na szybszej jeździe. 50 km/h to już dla mnie prędkość dość niebezpieczna, nawet jadąc z górki hamuję przy 30 km/h :-) Więc jak najbardziej interesuje mnie wymiana samej tarczy. Zaproponowana przez ciebie tarcza jest bardzo podobna, BCD to 104 mm jak u mnie, więc pod tym względem powinna pasować. Jedna rzecz jest tylko dla mnie niepewna. Moja tarcza posiada pewne odsunięcie skrzydełek (tak to nazwałem, chodzi mi o element, w których znajdują się otwory, do których przykręca się korbę) do okręgu z zębami – innymi słowy jak się położy na stole na płasko taką tarczę, to jej grubość wynosi grubość zębów + odsunięcie skrzydełek ok. 3 mm. Czy SHIMANO także ma takie odsunięcie? Na zdjęciach wygląda że ma, ale jaka to jest wartość. Czy jeśli nie ma lub ma o innej wartości, to czy mimo wszystko zadziała na mojej korbie i przerzutkach?

        Bardzo dziękuje za odpowiedź i pozdrawiam.

        • Nie powiem Ci tego na 100%, ale powinno być tak samo jak u Ciebie. To są raczej standardowe tarcze, sam sprzedający pisze, że pasuje do innych korb.

          Zresztą na Allegro każdy ma teraz włączony pakiet Smart (polecam, po tej promocji płaci się nieduże pieniądze, a ma się darmową wysyłkę m.in. do paczkomatów), więc możesz zamówić z wysyłką gratis, pomacać, pomierzyć (bez przykręcania, żeby nie nosiła śladów używania), a jak coś będzie nie tak, to jest darmowy zwrot.

    • Cześć,
      to dobre pytanie. Mała tarcza powinna pasować. Jeżeli chodzi o dużą to wyglądają one dość podobnie, ale nie identycznie. Być może będzie to pasować, ale nie musi. Kwestia jeszcze jak to będzie potem pracowało.

    • Zasypałeś mnie tym pytaniem chyba w każdym możliwym miejscu. Z tego co się dowiedziałem, chodzi Ci o tarczę na korbie pod 9 rzędów i 8. rzędowy łańcuch. Moim zdaniem będzie to pracować bez większego problemu.

  • Mam chyba pecha do średniej tarczy (36 zębów) na korbie. Mam aluminiową FC-T8000. Zajeżdżam ją co wymianę łańcucha, choć nogi nie mam ciężkiej. Mam już dość. Chętnie wymieniłbym ją na stalową, podejrzewam, że byłaby trwalsza. Zastanawiam się, czy pasowałaby FC-T521. Rozstaw śrub chyba ten sam, ilość zębów ta sama, obie do 10 rzędowych napędów. W katalogu Shimano widzę, że jest różnica w parametrze Q-factor. W pierwszej (oryginalnej) jest 173mm (bike.shimano.com/en-AU/product/component/deorext-t8000/FC-T8000.html), w drugiej 185,8mm (bike.shimano.com/en-AU/product/component/shimano/FC-T521.html). Nie mam pojęcia, czym jest ten parametr. Nie potrzebuję idealnie pracującej zmiany przełożeń z przodu. Dać się zmienić jednak się powinno. Czy Twoim zdaniem mogę założyć środkową tarczę FC-T521 zamiast FC-T8000?

    • Cześć, Q-Factor jest to rozstaw ramion korby czy inaczej szerokość korby. Same tarcze nie powinny mieć na to wpływu, tylko sama budowa korby.

      Jeżeli zajeżdżasz tarczę co łańcuch, to pytanie czy wymieniasz łańcuch gdy dotrze do granicy wyciągnięcia (wystarczy do tego przymiar za 10 zł), czy opóźniasz moment wymiany, a wyciągnięty łańcuch wyciera szybciej zęby na korbie.
      No i jaki to łańcuch i na ile kilometrów starcza (razem z tarczą na korbie)?

      Spróbować zawsze możesz, rozstaw śrub się zgadza, więc powinno udać się ją założyć.

  • Cześć, mam pytanie :)
    Chciałem wymienić korbe w moim rowerze z turney 3 blaty, na alivio 3 blaty (FC m4050)i zintegrowa os. Problem jest taki że ta korba nie do końca jest kompatybilna z moja kaseta 8rzedowa.
    Samej kasety nie chce wymieniać, bo jezdzi super.

    Teraz pytanie, czy taki układ się sprawdzi?

    Dziękuję za odpowiedź pozdrawiam

    • Cześć,
      nie powinno być najmniejszego problemu, ta korba jest pod 9-rzędowy łańcuch, ale nic nie powinno stać na przeszkodzie, aby zadziałała także z 8-rzędowym.

  • Witaj Łukaszu, mam pewien problem, który wydaje się być absolutnie nie do rozwiązania. Otóż chciałbym zamontować w góralu trojrzędową korbę, idealnie byłoby to 52-42-22 (czyli kombinacja kolarki z góralem). Z tyłu mam już gotową 10-rzedową przerobioną kasetę 11-42t. Rozwiązanie blatu 52-42-30 sprawdziłem praktycznie przy kadencyjnej jeździe wielokrotnie w przypadku długich zjazdów, mocniejszego wiatru w plecy czy jazdy w ciągu za TIRem. 22 zęby z przodu przydalyby mi się oczywiście na górskich podjazdach w terenie. Chciałbym jeden rower na każdy teren. Niestety blaty od rowerów trekkingowych (z mocowaniem na 4 śruby) kończą się na 48t, co przy stosunku 48/11 daje 4.36 (czyli zbliżony stosunek jak 52/12, co mnie zadowala połowicznie). Wiem że praktycznie da się złożyć korbę 48-36-22 i przerzutki obsługują taki zakres. Moim ideałem jest jednak 52, ewentualnie 50.

    Z kolei trójrzędowe korby od kolarek (z mocowaniem na 5 śrub) mają te 52 lub 50 zębów, ale najmniejsza tarcza w takim zastosowaniu ma zawsze dużo więcej niż 22 zęby (chyba 30t to minimum). Stricte na góry się więc kompletnie nie nadaje.
    Czy jest możliwość jakiegoś nietypowego lub nawet nieprofesjonalnego pogodzenia skrajności?
    Ustaliłem w międzyczasie że co prawda są SRAMowskie 10 rzędowe kasety gdzie najmniejsza zębatka ma 10t. 48/10=4,8 więc stosunek podobny jak 52/11=4,73. Nie jestem jednak przekonany do 10t z tyłu, poza tym następna koronka w tym rozwiązaniu ma 12t, a to zbyt duży przeskok przy jeździe szosowej.

    A może da się gdzieś specjalnie zamówić taką małą tarczę od korby 22t z mocowaniem na 5 śrub, które pasowałoby do trójrzędowej korby 52-42-30. Chętnie wywalilbym te 30t i wstawił 22t. Teoretycznie proste, a praktycznie chyba niewykonalne.
    Szanowny Łukaszu, problem który opisałem jest Twoim zdaniem do rozwiązania? Bardzo proszę o poradę.
    Pozdrawiam serdecznie.

    • Cześć!

      „Witaj Łukaszu, mam pewien problem, który wydaje się być absolutnie nie do rozwiązania.”

      „Ustaliłem w międzyczasie, że co prawda są SRAMowskie 10 rzędowe kasety gdzie najmniejsza zębatka ma 10t. Nie jestem jednak przekonany do 10t z tyłu”

      Ale to byłoby dobre rozwiązanie, aby pogodzić wodę z ogniem.

      „jazdy w ciągu za TIRem”

      Brawo! Mam nadzieję, że wiesz, jakie to niebezpieczne :)

      Na 48/11 przy kadencji 90 i kołach 29″ pojedziesz 55 km/h po płaskim, a na 52/11 pojedziesz 59 km/h. Nie wiem czy jest sens kombinować tylko po to, by sobie od czasu do czasu dokręcić z górki :) Ale fakt, zakładając z tyłu kasetę z zębatką 10 – na przełożeniu 48/10 pojedziesz nawet odrobinę szybciej niż na 52/11.

      Problem jest tylko taki, że ja nie mogę nigdzie znaleźć 10-rzędowej kasety SRAM-a z 10 ząbkami. Takie zaczynają się od 11-rzędów i jest jedna 7-rzędowa do downhillu.

      Ale chyba znalazłem rozwiązanie Twojego problemu. Jeżeli tylko rozstaw śrub BCD na zębatce 30T na korbie 52/42/30 to 74 mm, to tutaj znajdziesz zębatki o takim rozstawie śrub z 24. ząbkami: https://www.sjscycles.co.uk/74-bcd-5-arm/?teeth=24

      Co prawda to nie 22, ale chyba dobre i to :)

  • Z tym ofsetem to tak nie do końca, bo np w directach srama 3mm jest faktycznie dla boost, dla nie boost jest 6mm.

  • W mojej szosowej Meridzie gdy już się zużyły zębatki na korbie, założyłem nową korbę z zębatkami 46-30 (zamiast 50-34). Spadek maksymalnej prędkości na dużej tarczy jest niewielki, za to dostałem lżejsze przełożenia dla moich niewyrobionych nóżek :)

    • I to jest właściwe podejście – rower ma być dla Ciebie, a nie Ty dla roweru. Wiele osób pytając o jakiś rower, marudzi mi, że opony nie takie, że dobór zębatek w napędzie nie taki, że siodełko nie takie. Cierpliwie tłumaczę, że oczywiście nie ma sensu wymieniać zbyt wielu elementów w nowym rowerze i w takim przypadku lepiej poszukać czegoś, co od razu spełni większość naszych wymagań.

      Ale nie zawsze da się to zrobić i trzeba coś przy rowerze podłubać. I to nie jest nic złego! Zwłaszcza wymiana siodełka pod siebie (ja moje Selle Italia mam już w trzecim rowerze, a poprzednie rowery szły na sprzedaż z praktycznie nowymi siodełkami). Z napędem, zwłaszcza gdy się zużyje też tak jest.

      • Rower fitnes napęd 10rz tarcze 50/34 wymiana na 46/36 kaseta 11-34 na Sram 12- 26 . siodełko z pierwszego roweru. Kierownica prosta, wymiana na lekko giętą. Ja uważam że nie jest tak że wszystko nam pasuje. Ja cenię wygodę i rower dopasowuje pod siebie. Jak sprzedawałem poprzedni rower to te części były nowe.

        • No pewnie! Ja fabrycznie miałem w obecnym rowerze tarczę 42 i kasetę 11-42. I z premedytacją zmieniłem tarczę na 38 i teraz jest dla moich potrzeb idealnie :)