Jak wymienić korbę z zewnętrznymi łożyskami suportu

Korby ze zintegrowaną osią, montowane do suportów z zewnętrznymi łożyskami są coraz popularniejsze. Według producentów są one lżejsze i sztywniejsze od starych suportów chowanych w ramie. Dziś pokażę Wam jak zamontować i zdemontować korbę oraz suport w technologii Hollowtech II. W przypadku konkurencyjnych rozwiązań, będzie to bardzo podobnie wyglądało. Cały proces zaprezentuję na trekkingowej korbie Shimano M543 (Deore) z łożyskami wkręcanymi w ramę. Od pewnego czasu dostępne są również suporty typu Press-Fit, czyli takie, które wciskamy do niegwintowanej mufy ramy. Ale o ile korba wygląda tak samo, łożyska suportu różnią się sposobem montażu. W każdym razie dziś będzie mowa o suportach Hollowtech II. Jeżeli jesteś ciekawy czym różni się technologia Hollowtech od Hollowtech II, to pisałem o tym na blogu.

Zapraszam także do obejrzenia poradnika, jak wymienić korbę, w formie wideo.

Odkręcanie korby Shimano Hollowtech

Odkręcanie korby Hollowtech

Demontaż korby zacznij od poluzowania dwóch śrub, które mocują lewe ramię korby do osi. Potrzebny do tego będzie Ci imbus numer pięć. Następnie odkręć osłonkę na lewym ramieniu. Do odkręcenia osłonki (śruby kontrującej) w korbach Shimano, potrzebny Ci będzie specjalny kluczyk wielowypustowy, oznaczany przez nich symbolem TL-FC16. Oczywiście można dostać wiele zamienników tego kluczyka.

Zarówno kluczyk, jak i śruba kontrująca są plastikowe, dlatego odradzam próby odkręcenia jej przy pomocy czegoś innego niż dedykowany kluczyk. Jeżeli śruba nie będzie chciała się odkręcić przy użyciu niedużej siły, poluzuj jeszcze śruby trzymające ramię korby.

Shimano Hollowtech łożyska suport

Gdy zdejmiesz śrubę kontrującą, zacznij dalej odkręcać imbusy, ale nie trzeba ich wykręcać do końca, chyba, że do przeczyszczenia. Następnie spróbuj zsunąć lewe ramię korby z osi. Ramię powinno z łatwością dać się zdjąć. Pozostaje jedynie wysunąć prawą część korby. Jeżeli nie będzie chciała zejść, spróbuj delikatnie puknąć gumowym młotkiem w wystającą oś. Nie próbuj tego robić metalowym młotkiem, ponieważ możesz zniszczyć wielowypust na końcu osi.

korba-hollowtech-shimano

I robota skończona. Zdjęcie takiej korby to bardzo prosta i szybka sprawa. Pozostaje jeszcze kwestia odkręcenia suportu. Do tego zadania niezbędny będzie specjalny, wielowypustowy klucz. W nomenklaturze Shimano nosi on oznaczenie TL-FC32 lub TL-FC36, ale w sklepach spokojnie znajdziecie duży wybór zamienników. Nie polecam prób odkręcania suportu za pomocą „żabek” lub tego typu kluczy. Tylko niepotrzebnie zniszczysz obudowę suportu. Klucze do odkręcania nie są jakoś specjalnie drogie, a operuje się nimi bardzo przyjemnie.

Jak odkręcić suport Hollowtech

Aby wykręcić miski suportu wystarczy, że nałożysz klucz na gniazdo i będziesz kręcił w odpowiednią stronę. Kierunek odkręcania zależy od tego czy masz suport z gwintem angielskim (BSA) czy włoskim (ITA). Korby MTB i trekkingowe najczęściej mają gwint BSA. W takim przypadku z prawej strony (od strony napędowej) kręć zgodnie z ruchem wskazówek zegara, natomiast z lewej strony przeciwnie do ruchu wskazówek zegara. Po odkręceniu zobacz czy na obudowie jest napisane czy to łożysko z prawej czy z lewej strony. Powinno być to oznaczone, ale lepiej sprawdzić, ponieważ nie można ich zamieniać miejscami.

W przypadku gwintu włoskiego, który najczęściej spotkamy w przypadku korb szosowych (choć i tam mogą być gwinty angielskie) z obu stron odkręcamy suport kręcąc przeciwnie do ruchu wskazówek zegara.

Pamiętaj, że przy wymianie suportu na nowy musisz założyć dokładnie taki sam typ jak wcześniej. Gwinty ITA i BSA różnią się nie tylko kierunkiem gwintowania, ale także średnicą, tak więc nie można ich używać zamiennie.

Wykręcanie suportu od korby w rowerze

Montaż suportu i korb wygląda w zasadzie tak samo, tylko w odwrotnej kolejności. Zakładając miski suportu, pamiętaj o podkładkach, które zakładasz w zależności od szerokości mufy suportowej oraz typu napędu. Jeżeli masz napęd od roweru górskiego i mufę o szerokości 68 mm, nałóż dwie podkładki (o szerokości 2,5 milimetra) z prawej strony i jedną z lewej strony. Jeżeli Twoja mufa ma szerokość 73 mm, wystarczy, że nałożysz jedną podkładkę z prawej strony. W przypadku napędu od roweru szosowego, nie musisz zakładać żadnych podkładek.

Przed wkręcaniem dobrze jest posmarować gwint smarem, najlepiej takim przeciwko zapiekaniu gwintów. Dokręcając suport z prawej strony – kręć przeciwnie do ruchu wskazówek zegara, a z lewej strony zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Na początku najlepiej wkręcać je ręką, a dopiero pod koniec użyć klucza. Dokręcić miski musisz dość mocno, może bez skakania po kluczu, ale z odpowiednio przyłożoną siłą.

Następnie włóż oś prawej korby na swoje miejsce. Sprawdź czy weszła do samego końca, w razie czego delikatnie puknij gumowym młotkiem, by korba doszła do końca. Możesz również delikatnie posmarować wielowypust na końcu osi smarem przeciwko zapiekaniu. Teraz nałóż lewe ramię na wielowypust. W korbach Shimano znajdziesz coś, co nazywa się „stopper plate”, czyli podkładkę, którą wkłada się w wycięcie w lewym ramieniu korby. Jeśli nie wykręcałeś śrub do końca, to powinna nadal siedzieć na swoim miejscu. Jeżeli wykręciłeś śruby, całkiem prawdopodobne, że podkładka wypadła. Wkłada się ją tak, by „haczyk” był od zewnętrznej strony roweru.

Stopper Plate Shimano
fot. Shimano

Wkręć delikatnie śruby imbusowe z obu stron, tylko tyle by przytrzymały podkładkę. Następnie wkręć plastikową śrubę kontrującą. Nie używaj przy tym siły, wystarczy ją dokręcić kluczykiem do momentu gdy napotkasz opór. Następnie wkręć śruby imbusowe, najlepiej równomiernie. Wszyscy zalecają, by wkręcać każdą po ćwierć lub pół obrotu na zmianę. Cóż… trwałoby to wieki :) Ja zawsze wkręcam je przynajmniej po jednym obrocie, ale pamiętając o naprzemiennym wkręcaniu. Jeśli po dokręceniu podkładka nadal wystaje, wystarczy wcisnąć ją palcem, by schowała się w ramieniu korby.

Wszystko gotowe, można zakładać łańcuch i jeździć :)