Shimano – grupy osprzętu

Kupując nowy rower lub wymieniając elementy napędu, warto przyjrzeć się jaki osprzęt został w nim użyty. Zastosowany rodzaj przerzutek, korby, kasety czy manetek nie jest co prawda jedynym wyznacznikiem jakości roweru, ale może powiedzieć nam sporo o jego klasie. Od razu wspomnę o micie tylnej przerzutki, o którym pisałem już na blogu. Producenci wiedzą, że przeciętny kupujący szczególną uwagę zwraca właśnie na ten element napędu, nie zawsze sprawdzając klasę reszty komponentów. Dlatego oprócz obejrzenia roweru w sklepie, warto na spokojnie przeczytać jego specyfikację techniczną. Polecam także zajrzeć do moich wpisów z cyklu „Jaki rower kupić„.

W tym wpisie przybliżę Wam grupy osprzętu stosowane przez firmę Shimano w rowerach górskich, szosowych, trekkingowych, miejskich, gravelowych i elektrycznych. W kolejnych częściach tego cyklu zabiorę się za markę SRAM oraz Campagnolo. Te trzy firmy praktycznie zdominowały produkcję rowerowych napędów, a także oferują inne komponenty takie jak koła czy hamulce.

Z racji tego, że praktycznie z roku na rok cały osprzęt ewoluuje, postanowiłem nie opisywać wszystkich grup Shimano bardzo szczegółowo. Najczęściej jest tak, że nowinki pojawiają się w najwyższej klasie osprzętu, a potem powoli „schodzą” do niższych grup. Udogodnienia, które dziś są w sferze marzeń dla wielu osób, po pewnym czasie pojawiają się w praktycznie wszystkich konfiguracjach. Dlatego znajdziesz tutaj tylko zarys zastosowania poszczególnych grup oraz ich hierarchię. Przy każdej z grup umieściłem link, dzięki któremu szybko sprawdzisz, w jakich cenach można kupić poszczególne elementy.

Jaki napęd Shimano kupić?

Porównując wszystkie grupy Shimano, automatycznie nasuwa się pytanie jaki osprzęt wybrać? Czy warto dołożyć do lepszego napędu/piast/hamulców? Tutaj jednoznacznej odpowiedzi nie ma. Czasem mam wrażenie, że producenci szykują taki ogrom osprzętu tylko po to, by namieszać nam w głowach. Poszczególne grupy co prawda różnią się od siebie wagą, precyzją działania i jakością wykonania, ale często nie są to olbrzymie różnice. Zazwyczaj jest tak, że producent w wyższym modelu dołoży „jedynie” lepsze uszczelnienia albo łożyskowanie, doda jakąś funkcję, użyje mocniejszej sprężyny, zastosuje więcej aluminium, a mniej stali (lub będzie to stal wyższej jakości). Wybór konkretnej grupy osprzętu zależy też od intensywności z jaką jeździmy, a także wymagań jakie mamy odnośnie sztywności i wagi komponentów.

Wspomnę jeszcze o tym, że Shimano przygotowuje często serie produktów pozagrupowych. Taką mają strategię i ja nie będę wnikał, czemu to robią. W każdym razie jeżeli oglądasz rower i przykładowo korba nie jest opisana jako np. Shimano Deore, to często okazuje się, że jest podobnej klasy, a różni się od Deore jedynie detalami. Warto w tej sprawie szukać informacji w internecie, wpisując numer danej części.

Podane poniżej grupy napędu Shimano podzieliłem ze względu na typowe zastosowanie. Wymieniłem jedynie aktualnie produkowane i oferowane w Polsce rodziny osprzętu. Hierarchia grup ułożona jest w kolejności od najniższej grupy do najwyższej.


Osprzęt MTB Shimano

Shimano Tourney

Shimano Tourney

Praktycznie najniższa grupa osprzętu japońskiego producenta. Przeznaczona jedynie do rekreacyjnej jazdy i spotykana w najtańszych rowerach. Jeżeli szukasz roweru „na lata” i do większych przebiegów, odradzałbym zakup roweru na takim osprzęcie. Do spokojnej, niezbyt intensywnej jazdy Tourney spokojnie się nadaje. Dostępne są różne serie – TZ/TX/TY – różnią się chociażby dostępnością liczby biegów na kasecie, która sukcesywnie się zwiększa. Kiedyś było to 6, potem 7, a teraz pojawiają się wersje 8. biegowe. Jest to jedyna grupa osprzętu MTB w ofercie Shimano, która ma dostępne obrotowe manetki Revo Shift. Są tu również hamulce tarczowe – ale tylko w wersji mechanicznej (na linkę).

Cena: od 190 zł za cały napęd (sprawdź aktualną cenę)

Shimano Altus M2000

Grupy Shimano

Kiedyś Altus był takim trochę lepiej wykonanym Tourneyem, ale wiele się od niego nie różnił. Ale w końcu ta grupa zmężniała, dostała 9. rzędową kasetę, choć korba nadal jest tylko 3. rzędowa, nie ma jeszcze korb 2x i 1x (i nadal jest mocowana tylko na kwadrat), nowocześnie wyglądającą przerzutkę z technologią Shadow (przerzutka mniej odstaje od roweru, co ma chronić ją przed uszkodzeniem) i hydrauliczne hamulce tarczowe.

Cena: od 300 zł za cały napęd (sprawdź aktualną cenę)

Shimano Acera M3000

Shimano Acera

Grupa oczko wyżej od Altusa, dość podobna, ale z kilkoma nowszymi rozwiązaniami. Tak jak Altus, Acera jest 9. rzędowa (oczywiście w sklepach są jeszcze poprzednie generacje), ale dodatkowo korby mogą być mocowane na wielowypust (Octalink) oraz zewnętrzne łożyska suportu. Dostępne są także korby z dwiema tarczami. Co ciekawe, Shimano po pewnym czasie dołożyło 8. rzędową przerzutkę RD-M3020-8 oraz kasetę o dużym (jak na osiem rzędów) zakresie 11-40. To pozwala na skonfigurowanie budżetowego napędu z jedną tarczą z przodu (choć warto policzyć czy najlżejsze przełożenie wystarczy) lub napędu 2×8 o szerokim zakresie.

Cena: od 350 zł za cały napęd (sprawdź aktualną cenę)

Shimano Essa

Shimano Essa

Essa to 8-rzędowa grupa osprzętu zaprezentowana w 2024. Jest kompatybilna ze „starymi” częściami Shimano (Tourney/Altus/Acera), a jednocześnie na razie ogranicza się do wyboru dwóch korb (32T oraz 40T) i jednego zakresu kasety 11-45. Tak szeroka kaseta pozwala na zbudowanie uniwersalnego napędu 1x, ale w budżetowym wydaniu. To bardzo dobry ruch ze strony Shimano, choć trochę dziwi mnie zastosowanie nowej nazwy, zamiast po prostu rozszerzenie oferty Altusa czy Acery. Więcej na temat grupy Shimano Essa napisałem w osobnym wpisie.

Shimano Alivio M3100

Shimano Alivio M3100

W 2020 Shimano wypuściło nową wersję popularnej, 9. rzędowej grupy w przystępnej cenie. Co zastanawiające, obniżyli numerację tej grupy, która nawiązuje do niższej Acery, która (tak luźno spekuluję) za jakiś czas zniknie z rynku (i tak niewiele różni się od Altusa).

To grupa sprzętu, którą z czystym sumieniem mogę polecić osobom, które jeżdżą już ciut więcej i chcą spróbować amatorskiego MTB. Jest często nazywana grupą o najlepszym stosunku jakości do ceny. Nie grzeszy lekkością, ale jest to już wytrzymały i całkiem precyzyjny osprzęt. Pojawiła się tu manetka Rapidfire Plus Mono, znana z wyższych grup, pozwalająca na zmianę przełożenia na dwurzędowej korbie przy pomocy jednej dźwigni.

Cena: od 460 zł (sprawdź aktualną cenę)

Shimano Deore M4100

Shimano Deore M4100

W 2020 Shimano pokazało aż 3 nowe grupy Deore. Grupa M4100 patrząc po numeracji, wygląda trochę jakby miała wskoczyć na miejsce zajmowane dotąd przez Alivio. Dostajemy tu 10. rzędową kasetę o zakresie 11-42 lub nawet 11-46 (znane dotychczas z 11. rzędowych grup), a do tego korby z dwiema tarczami. Można także wykorzystać korbę z jednym blatem, biorąc ją z grupy M5100. Manetki dostępne będą na tradycyjną obejmę lub z możliwością podpięcia do klamki hamulcowej w systemie I-Spec EV. Tylna przerzutka RD-M4120 dedykowana jest napędom 2x (nie ma sprzęgła), w przypadku napędów z jedną tarczą z przodu (lub chęci posiadania sprzęgła w napędzie 2x), można zastosować przerzutkę RD-M5120 (ze sprzęgłem).

Cena: ok. 1100 zł (sprawdź aktualną cenę)

Shimano Deore M5100

Shimano Deore M5100

M5100 to 11. rzędowa odmiana grupy Deore i jest w dużej mierze kompatybilna z 10. rzędową wersją. Tu również mamy możliwość zamontowania przedniej przerzutki obsługującej dwie tarcze. Dostępne są kasety o zakresie 11-42 (do napędów 2×11) oraz bardzo szeroka 11-51 (do napędów 1×11), pasująca do tradycyjnych bębenków w piaście.

Cena: ok. 1100 zł (sprawdź aktualną cenę)

Shimano Deore Linkglide M5130

Żeby tego było mało, Shimano wypuściło dodatkową, 10. rzędową grupę Deore 5130, opisywaną jako Linkglide. Ten napęd powstał z myślą o rowerach elektrycznych, a także dla każdego, komu zależy na większej wytrzymałości osprzętu. Linkglide wymaga nowej, kompatybilnej tylnej przerzutki, manetki i kasety. Resztę podzespołów można dobrać ze „zwykłego” 10. rzędowego napędu Deore.

Shimano Deore M6100

Shimano Deore M6100

Pojawienia się tej grupy chyba nikt się nie spodziewał, Shimano postanowiło gonić SRAM-a w dostępości 12. rzędowych napędów i w 2020 wypuściło taką wersję Deore. M6100 posiada jedynie wersję z jedną tarczą z przodu (w przeciwieństwie do wyższych grup, ale znając życie będzie można je miksować) z kasetą o zakresie 10-51 (wymagany jest bębenek Micro Spline, nie założymy jej na standardowy bębenek). Szkoda, że Shimano nie pokazało 12. rzędowej kasety 11-51, którą dałoby się założyć na zwykły bębenek, ale zapewne nic nie będzie stało na przeszkodzie, aby użyć kasety SRAM PG-1230 11-50. Tak jak we wcześniej wymienionych grupach Deore, tak i tutaj znajdziemy dwu- oraz czterotłoczkowe hamulce tarczowe.

Cena: ok. 1200 zł (sprawdź aktualną cenę)

Kliknij aby powiększyć

Powyżej mała ściągawka odnośnie kompatybilności pomiędzy grupami Deore M4100/M5100/M6100.

Shimano SLX M7100

Shimano SLX 12-rzędowe

W 2019 grupa SLX otrzymała dwunasty bieg (można się tego było spodziewać w grupie XT, a że razem z nią wyszedł nowy SLX – to było miłe zaskoczenie). Główna nowość, oczywiście poza 12. przełożeniem, to kasety o dużych zakresach: 10-45 i 10-51 (mocowane na nowym bębenku Micro Spline). Co ciekawe, w przeciwieństwie do SRAM-a, Shimano postanowiło pozostawić możliwość założenia przedniej przerzutki, dzięki czemu możemy zbudować napęd o bardzo szerokim zakresie przełożeń z korbą 36/26 i kasetą 10-45. Manetka od przedniej przerzutki posiada tylko jedną dźwignię (RAPIDFIRE PLUS MONO), co bardzo upraszcza zmianę biegów. Pojawiają się tu także sygnowane logiem SLX czterotłoczkowe zaciski hamulców tarczowych.

Cena: od 1150 zł za cały napęd (sprawdź aktualną cenę)

Shimano XT, a w zasadzie Shimano Deore XT M8100

Shimano XT M8100

Kultowa grupa osprzętu, prawie najwyższa w hierarchii Shimano. Jest chyba najczęściej wybierana przez bardzo ambitnych amatorów kolarstwa górskiego. Aktualna wersja M8100 posiada 12. przełożeń na kasecie. W dużym uproszczeniu można powiedzieć, że jest to lżejsza i lepiej wykonana grupa SLX. Do tego dopiero w tej grupie prawa manetka wyposażona jest w technologię Instant Release, dzięki czemu bieg jest zmieniany już w momencie wciśnięcia dźwigienki, a nie po jej zwolnieniu (detal, ale w praktyce działa to świetnie). XT występowało także w odmianie Di2, gdzie przełożenia zmieniane są elektronicznie – niestety ta wersja nie jest już rozwijana, a przynajmniej nie z myślą o zwykłych rowerach MTB. Do elektrycznych rowerów górskich Shimano zaprezentowało 12. rzędową przerzutkę RD-M8150 Di2.

Cena: od 1700 zł za cały napęd (sprawdź aktualną cenę)

Shimano XT Linkglide M8130

Ten napęd, tak jak w przypadku Deore M5130, Shimano wypuściło dla osób szukających napędu do roweru elektrycznego. Dostajemy tu płynniejszą zmianę przełożeń i większą wytrzymałość komponentów. Potrzebna jest nowa, kompatybilna z Linkglide 11. rzędowa kaseta, dedykowana tylna przerzutka i manetka. Resztą komponentów można dołożyć z innego 11. rzędowego napędu MTB Shimano. Dla tej wersji Shimano również oferuje przerzutkę z elektroniczną zmianą biegów Di2.

Shimano XTR M9100

Shimano XTR M9100

Najwyższa, profesjonalna grupa górska. Oczywisty wybór zawodowców, którzy zwracają uwagę na każdy gram wagi roweru. Ceny XTR-ów zawsze były „kosmiczne”, a dyskusyjna jest kwestia wytrzymałości tego osprzętu (a przynajmniej części komponentów). Według niektórych osób niska waga jest uzyskiwana kosztem trwałości. Ale nawet jeżeli tak jest, to nie ona jest tu priorytetem, a właśnie niska masa i precyzja działania podczas wyścigu. Do „typowej” jazdy, zakup tej klasy osprzętu nie ma większego sensu. W 2018 Shimano do grupy XTR wprowadziło 12. rzędowe kasety o zakresie 10-45 oraz 10-51, a także możliwość zamontowania przedniej przerzutki, co w zawodowych grupach wydawało się być ślepą uliczką, ale jak widać, nie jest tak do końca. XTR występuje także w wersji Di2 z elektrycznie zmienianymi przełożeniami, natomiast nie została ona jeszcze odświeżona i dostępna jest jedynie w wersji 11. rzędowej (obecnie wyprzedawana jako resztki magazynowe).

Cena: od 3900 zł za cały napęd (sprawdź aktualną cenę)

Osprzęt do jazdy freeride/downhill Shimano

Shimano Saint M820 oraz Shimano Zee M640

Shimano Saint

Shimano Zee

To dwie grupy Shimano przystosowane do sportów grawitacyjnych (downhill/freeride). Saint jest wyższą grupą, lepiej wykonaną, chociaż Zee też niczego nie brakuje. Obie są dostępne w konfiguracji 1×10. Patrząc na ceny oraz wygląd, Shimano pozycjonuje Sainta w klasie porównywalnej do XT, a Zee do Deore. W obu grupach znajdziemy pedały platformowe i SPD, czterotłoczkowe hamulce tarczowe czy piasty pod sztywną oś.

Osprzęt trekkingowy Shimano

Shimano wydzieliło z osprzętu MTB osobne grupy trekkingowe. W nazewnictwie odróżniają się pierwszą literą: T (Trekking), gdzie w górskich napędach jest to M (Mountain). Są w niej dostępne korby z tarczami 48/36/26 oraz niekiedy 44/32/22 (te drugie jeszcze nie tak dawno kojarzone z MTB, zastąpione zostały przez 40/30/22). Pojawiają się tu także pedały SPD z ramką dostosowaną do turystycznej jazdy – m.in. modele PD-T400 (dwustronne), PD-T421 (jednostronne), PD-T700 (dwustronne), PD-T8000 (XT, jednostronne).

Shimano Acera T3000

Shimano Acera T3000

Zasadnicza różnica tkwi w wielkości tarcz na korbie oraz dostosowanych do tego obu przerzutek. Reszta podzespołów jest w zasadzie wspólna z grupą M3000.

Cena: od 350 zł za cały napęd (sprawdź aktualną cenę)

Shimano Alivio T4000

Shimano Alivio T4000

Oprócz innych korb i przerzutek, w tej serii pojawiają się także przednie piasty z wbudowanym dynamem (tylko o mocy 1,5W). Dostępna jest także klamka BL-T445 do hydraulicznego hamulca tarczowego, która posiada dłuższą dźwignię – nie jest to preferowane w rowerach górskich, natomiast w rekreacyjnych trekkingach, będzie łatwiej złapać dłonią taką klamkę.

Cena: od 460 zł za cały napęd (sprawdź aktualną cenę)

Shimano Deore T6000

Shimano Deore T6000

Tak jak w przypadku górskiego odpowiednika, jest to grupa 10. rzędowa, niestety tylna przerzutka nie posiada sprzęgła (które ogranicza obijanie się wózka przerzutki o ramę).

Cena: od 830 zł za cały napęd (sprawdź aktualną cenę)

Shimano XT T8000

Shimano XT T8000

Najwyższa trekkingowa grupa w gamie Shimano. Także 10. rzędowa, Japończycy nie zdecydowali się (jeszcze) dodać tutaj jedenastego (lub dwunastego) przełożenia na kasecie. W odróżnieniu od górskiej grupy, tutaj manetki posiadają „monitorki”, czyli wskaźniki przełożeń, bardzo lubiane przez osoby trochę rzadziej jeżdżące na rowerze.

Cena: od 1700 zł za cały napęd (sprawdź aktualną cenę)

Shimano Cues

Dla grupy Shimano Cues przygotowałem osobny wpis, ale i tutaj o niej napiszę. Na razie wrzuciłem ją do osobnej kategorii, ponieważ nie da się jej jednoznacznie przyporządkować. Cues to uniwersalny osprzęt, który sprawdzi się zarówno w rowerach górskich, jak i trekkingowych, crossowych, miejskich czy fitnessowych. Jak rozwinie się ta grupa i które z obecnie sprzedawanych zastąpi – to się ostatecznie okaże.

Cues oferuje napędy 9/10/11-rzędowe, a ich kluczową cechą jest wzajemna kompatybilność (w pewnych granicach). Jednocześnie Cues korzysta z kaset w standardzie Linkglide, który nie jest zgodny ze „standardowymi” kasetami Shimano. Linkglide pasują na zwykłe bębenki w piastach, ale wymagają zgodnej przerzutki oraz manetki. Producent deklaruje, że takie kasety są trzykrotnie wytrzymalsze od poprzedników. Wszystkie grupy korzystają z 11. rzędowych łańcuchów, a kasety mogą mieć rozpiętość do 11-50. Choć spory nacisk położony jest na napędy z jedną tarczą z przodu, dostępne są także wersje z dwoma blatami.

Komponenty Cues pojawiły się także w wersji Di2 czyli sterowanej elektroniczne. Powstały z myślą jedynie o rowerach elektrycznych, a przerzutki z tej serii obsługują 10. i 11. rzędowe kasety.

Osprzęt miejski Shimano

Shimano Capreo F700

Shimano Capreo

Grupa przeznaczona do rowerów z małymi kołami (składakom). Wyróżnia ją kaseta CS-HG70-S z najmniejszą zębatką 9T (w typowych kasetach Shimano jest to 11T), dzięki czemu na tych rowerach daje się osiągać większe prędkości. Do takiej kasety potrzebna jest dedykowana piasta FH-F700, która ma krótszy bębenek. Osprzętu Capreo nie ma w oficjalnej sprzedaży w Polsce, a w anglojęzycznych sklepach internetowych także nie jest łatwo zdobyć poszczególne części. Shimano pokazuje ją na swojej stronie, ale być może już nie produkuje lub sprzedaje głównie na dalekowschodnich rynkach.

Shimano Metrea U5000

Shimano Metrea

Grupa dedykowana rowerom z kategorii „urban”, czyli powiedzmy zwinnym mieszczuchom :) Mamy tu 11. biegów na kasecie, zewnętrzną przerzutkę i jedną lub dwie tarcze na korbie. Do tego manetki wyposażono w znaną z grup XT/XTR technologię Instant Release (zmiana biegu następuje po naciśnięciu dźwigni, a nie dopiero po jej puszczeniu, co przyspiesza zmianę biegu). Bardzo ciekawe są klamkomanetki ST-U5060 dedykowane kierownicy typu bull-horn, zresztą sami zobaczcie.

Shimano Nexus Inter-3, C3000, C6000

Shimano Nexus

Razem z grupą Alfine słyną z przerzutek planetarnych, hamulców rolkowych oraz dynam ukrytych w przednich piastach. Nexus to tańsza od Alfine grupa, charakteryzująca się m.in. przerzutkami w piaście Inter z 3, 7 lub 8 przełożeniami. To druga (po Tourney’u) grupa Shimano dla miłośników obrotowych manetek.

Shimano Alfine S700, S7000

Shimano Alfine

Miejska grupa wyższej klasy. Dostępna jest tu korba na zewnętrznych łożyskach suportu, a także napinacz łańcucha pozwalający zamontować ten napęd do roweru z pionowymi hakami tylnego koła (czyli do ram, gdzie zamontowalibyśmy też zewnętrzną przerzutkę),  Do wyboru są tu przerzutki planetarne z 8 i 11 przełożeniami. Jest dostępna także wersja z elektryczną zmianą biegów Di2 (tak jak w topowych grupach szosowych i MTB).

Szosowe grupy Shimano

W szosowych grupach mamy trochę bardziej zorganizowaną „hierarchię” niż w grupach MTB. Prawie każda kolejna grupa dokłada jedno przełożenie na kasecie względem niższej. Różnice pojawiają się oczywiście także w jakości materiałów i wadze podzespołów.

Shimano Tourney A070

Shimano Tourney A70

Jest to grupa znana z rekreacyjnych rowerów MTB/turystycznych. Nie należy spodziewać się tu cudów, jest to bardzo podstawowa grupa szosowa, obsługująca 7 biegów na kasecie/wolnobiegu. Znajdziemy tu m.in. szosowe klamkomanetki – niestety „dzyndzelek” do zrzucania biegu znajduje się w jej górnej części, a nie przy dźwigni hamulca, przez co zrzucanie, gdy jedziemy w dolnym chwycie jest praktycznie niemożliwe. Mamy tu do wyboru korbę z tarczami 50/34 lub 50/39/30, oczywiście obie mocowane na kwadrat, czyli dość słabo, zwłaszcza przy mocnych sprintach. To ostatnia grupa szosowa, która nie przeszła odświeżenia.

Cena: od 530 zł za cały napęd (sprawdź aktualną cenę)

Shimano Claris R2000

Shimano Claris

Poza grupą Tourney, Shimano upodobniło wszystkie grupy szosowe do siebie (w pewnym zakresie). Wreszcie wszystkie korby są czteroramienne (oraz mają zintegrowaną oś Hollowtech II), klamkomanetki mają schowane wszystkie linki pod owijką, a „dzyndzelek” do zrzucania biegu jest przy klamce hamulcowej. Claris to nadal osprzęt do rekreacyjnej jazdy, z 8. przełożeniami na kasecie, ale to ciekawy wybór dla mniej wymagających. Wszystkie grupy – od Clarisa do 105 mają w ofercie także manetki na płaską kierownicę. Co ciekawe, w grupie Claris dostępne są także dźwigienki SL-R400 do montażu na dolnej rurze ramy (czyli do rowerów retro).

Cena: od 860 zł za cały napęd (sprawdź aktualną cenę)

Shimano Sora R3000

Shimano Sora R3000

W porównaniu z Clarisem, pojawia się tu obsługa 9. przełożeń na kasecie. Dostępne są także zaciski mechanicznego hamulca tarczowego BR-R305.

Cena: od 1075 zł za cały napęd (sprawdź aktualną cenę)

Shimano Tiagra 4700

Shimano Tiagra

Obecnie jest to jedyna 10. rzędowa grupa szosowa Shimano. Niestety jest kompatybilna w zasadzie tylko ze sobą, można ją jedynie miksować z 11. rzędowymi przerzutkami z grupy 105 i Ultegra (mają ten sam ciąg linki). W Tiagrze pojawiają się hydrauliczne hamulce tarczowe (pozagrupowe RS405 lub BR-4770 z logiem Tiagra). To ostatnia grupa szosowa, w której dostępna jest korba z trzema tarczami 50/39/30, poza tym mamy kompaktową 50/34 i pół-kompaktową 52/36. Zapraszam do obejrzenia jednego z odcinków Rowerowych Porad na YouTube, gdzie mówię o tym, co myślę o grupie Tiagra 4700.

Cena: od 1500 zł za cały napęd (sprawdź aktualną cenę)

Shimano 105 Di2 R7100

Shimano 105 Di2

W 2022 Japończycy wprowadzili do sprzedaży odświeżoną grupę szosową Shimano 105. Pojawiło się dwunaste przełożenie na kasecie (będą pasować także na 11. rzędowe bębenki w piastach), a także elektroniczne sterowanie Di2, znane z wyższych grup. „Stopiątka” czerpie garściami z technologii z wyższych grup (także pod kątem wizualnym). Jest sporo lżejsza od grupy Tiagra, w dużej mierze dzięki korbie z pustymi ramionami (reszta podzespołów też jest lżejsza). Tylna przerzutka może obsługiwać kasety do 36 zębów, co jest miłym ukłonem w stronę amatorów oraz miłośników bardzo stromych podjazdów. Choć Shimano deklaruje większą dostępność tej grupy, dzięki niższej cenie, to finalnie i tak jest ona na wysokim poziomie.

I choć wydawało się, że to koniec mechanicznie sterowanych napędów z wyższych grup, Shimano w 2023 zaprezentowało tańszą, mechaniczną wersję osprzętu 105, również 12. rzędową. Oczywiście mamy tu inne przerzutki oraz klamkomanetki niż w elektronicznej wersji Di2, natomiast reszta komponentów – kasety, korby, łańcuch, hamulce czy koła są takie same.

Cena: ok. 8000 zł (sprawdź aktualną cenę) – wersja mechaniczna będzie zauważalnie tańsza, ale w momencie publikacji nie znam jej ceny

Shimano Ultegra Di2 R8100

Shimano Ultegra 8100

W 2021 Shimano zaprezentowało nową, 12-rzędową odsłonę napędu z grupy Ultegra. Żeby tego było mało, będzie ona dostępna jedynie w elektronicznej wersji Di2 (od klamkomanetek do przerzutek nie biegną linki, sterowanie jest bezprzewodowe). 12-rzędowa kaseta w razie potrzeby ma pasować na szosowe 11-rzędowe bębenki. Producent idąc z duchem czasu zaprezentował koła z tej grupy jedynie pod hamulce tarczowe i z możliwością założenia opon bezdętkowych. Niemniej dostępne są też hamulce obręczowe i dopasowane do nich klamkomanetki. Opcją jest korba z wbudowanym dwustronnym pomiarem mocy.

Cena: sugerowana cena ok. 11.000 zł za cały napęd z hamulcami. (Sprawdź aktualne ceny)

Shimano Dura-Ace Di2 R9200

To najwyższa, wyścigowa grupa szosowa Shimano. Jest sporo lżejsza od osprzętu Ultegra (jednym ze smaczków jest kilka tytanowych zębatek na kasecie) oraz oczywiście jeszcze droższa. Tak jak w przypadku górskiej grupy XTR, jest dedykowana do ścigania się, a nie rekreacyjnej jazdy. Zresztą ceny nie zachęcają do nawijania codziennych kilometrów na 12-rzędowej Dura-Ace. Sugerowana cena pełnej grupy R9200 z hamulcami tarczowymi to ponad 16000 złotych. Tak jak w przypadku nowej Ultegry, tak i tutaj dostępna będzie jedynie wersja z elektroniczną zmianą biegów Di2. Shimano zachowało także opcję montażu hamulców szczękowych, a korba może mieć wbudowany obustronny pomiar mocy.

Cena: sugerowana cena od 16.000 zł (sprawdź aktualną cenę)

Shimano Dura-Ace Track

Logo Dura-Ace znajduje się także na torowej serii 7710. Dostępna jest tu leciuteńka, jednorzędowa korba, specjalne piasty i zębatki.

Shimano oprócz wymienionych powyżej grup, produkuje również osprzęt do jazdy przełajowej CXGłównym wyróżnikiem są korby z zestawem tarcz 46/36 oraz dedykowane przednie przerzutki i mechaniczne zaciski hamulców tarczowych.

 

Osprzęt gravelowy Shimano

Rower gravelowe szturmem wdarły się na rowerową scenę :) Wygodne przełajówki, bo tak w dużym uproszczeniu można określić te rowery, spodobały się wielu osobom – ja sam jeżdżę właśnie na rowerze tego typu. Shimano w 2019 roku dostrzegło ten trend, wprowadzając do sprzedaży grupę GRX. Czym dokładnie charakteryzuje się grupa GRX i czy według mnie ma sens – napisałem na blogu.

Shimano GRX – RX400, RX600, RX800, RX810 (grupy 10. i 11. rzędowe)

Shimano GRX

To w zasadzie trzy osobne grupy osprzętu (w tym jedna w wersji elektronicznej). Mamy tu RX400 (z korbą 46/30 i 10. rzędowymi kasetami do 11-36), RX600 (11. rzędową grupę w wersji z jedną bądź dwiema tarczami na korbie) oraz RX800 (czyli w dużym uproszczeniu lżejszą i lepiej wykonaną wersję RX600). Do tego dochodzi elektroniczna grupa GRX Di2. Grupy te stawiają na trochę lżejsze przełożenia, niż te obecne w rowerach szosowych, choć dopiero 12. rzędowa wersja wprowadza zakres przełożeń dopasowany dla osób szukających roweru do obładowania sakwami i ruszenia na wyprawę po górskich serpentynach.

Shimano GRX – RX610, RX820 (grupy 12. rzędowe)

W 2023 roku Shimano pokazało 12. rzędową wersję gravelowego napędu GRX. I nareszcie Japończycy pokazali napęd przeznaczony do roweru z barankiem, który oferuje naprawdę lekkie przełożenia (porównywalne z rowerami crossowymi/trekkingowymi). Nowe napędy dostępne są w wersji z przednią przerzutką (tu wiele się nie zmieniło w kwestii lekkich przełożeń), oraz w wersji 1x, gdzie możemy zastosować kasetę 10-45 lub aż 10-51, co jest ruchem w bardzo dobrą stronę.

Obie wersje korzystają z różnych kaset – odmiana 2x z 12. rzędowych kaset szosowych (pasują na tradycyjny bębenek Shimano), natomiast wersja bez przedniej przerzutki z 12. rzędowych kaset MTB, które potrzebują bębenka Microspline ze względu na użycie najmniejszej koronki z dziesięcioma zębami.

W maju 2024 Shimano rozszerzyło swoją ofertę o 12. rzędowego GRX-a w elektronicznej wersji Di2 RX825. Dostaliśmy trzy nowe elementy – klamkomanetki, przednią oraz tylną przerzutkę. Tylna przerzutka jest dostępna tylko w jednej wersji, obsługującej kasety 11-34 oraz 11-36, niestety brakło opcji długiego wózka, pracującego z kasetami 10-45 i 10-51.

Cena: od 1950 zł (sprawdź aktualną cenę)

Osprzęt do rowerów elektrycznych Shimano

 

Shimano Steps

Dostępnych jest pięć grup Shimano do rowerów ze wspomaganiem elektrycznym – trzy do rowerów MTB i dwie do miejsko-turystycznych. Komponentów z tych grup nie kupuje się pojedynczo (choć są sprzedawane, ale bardziej jako części zamienne), ponieważ nie da się przerobić zwykłego roweru na elektryczny przy pomocy jej elementów. Silnik jest mocowany centralnie razem z korbą i potrzebna jest do tego specjalnie przystosowana rama. Choć oczywiście niewykluczone, że i takie ramy będą oferowane.

Wiele komponentów jest wspólnych dla każdej z grup, m.in. akumulatory – te dostępne są do montażu na bagażniku, a także na dolnej rurze ramy lub ukryty w te rurze. Bateria może mieć pojemność od 418 do 630 watogodzin.

W rowerach elektrycznych pojawiają się też elementy napędu, których używa się także w tradycyjnie napędzanych rowerach lub są nazwane od tych grup (m.in. Deore, XT czy Cues). Coraz częściej pojawiają się także komponenty z serii Linkglide, w których kaseta ma być trzykrotnie wytrzymalsza od tradycyjnych rozwiązań.

Shimano STEPS E5000 i Shimano STEPS E6100

Shimao Steps E5000

Shimano Steps E6100

Dwie miejsko-trekkingowe grupy napędów elektrycznych. Wiele części mają ze sobą wspólnych, obie dobrze działają z zewnętrzną tylną przerzutką, ale także z przerzutkami planetarnymi (wersje piast Di2 pozwalają na automatyczną zmianę biegów). Główna różnica tkwi w silniku – w E5000 mamy dostępny moment obrotowy w wysokości 40 Nm, natomiast w wyższym modelu E6100 jest to już 60 Nm. Wyższy moment obrotowy pozwala na sprawniejsze podjeżdżanie pod strome wzniesienia, a także lepsze przyspieszanie samego roweru.

Shimano STEPS E7000, Shimano EP6 oraz Shimano STEPS EP8

Shimano Steps E7000

Trzy grupy powstałe z myślą przede wszystkim o rowerach górskich (choć silniki EP600 oraz EP800 dostępne są także w wersji do rowerów typu cargo). Również dzielą ze sobą część osprzętu (i bardzo dobrze, nie ma sensu mnożyć na siłę komponentów). Różnią się momentem obrotowym: E7000 – 60 Nm, a EP6 i EP8 – 85 Nm. EP8 ma dodatkowo magnezowy korpus (zamiast aluminiowego), co pozwoliło zmniejszyć jego wagę o 300 gramów.

Osprzęt do BMX-ów

Shimano DXR MX70

Shimano DXR

Grupa dedykowana BMX-om. Mamy tu lekką korbę, z pustymi ramionami oraz zintegrowaną osią, tarcze, zębatki i specjalne piasty.

 

Którą grupę osprzętu Shimano kupić?

Odpowiedź na to pytanie nie jest taka prosta. Wiele zależy oczywiście od zasobności portfela, ale także od tego ile i w jakich warunkach chcemy jeździć. Najdroższy osprzęt niekoniecznie da gwarancję bezawaryjności, ale kupowanie najtańszych serii z myślą o ostrym „katowaniu”, mija się z celem.

Dawno temu miałem w rowerze tylną przerzutkę Shimano, która nie należała do żadnej grupy osprzętu, a na obudowie widniał po prostu napis SIS (od Shimano Index System). Nie traktowałem jej brutalnie, a ona i tak po kilku tysiącach kilometrów po prostu rozpadła się podczas jazdy. Później miałem rower z najprostszym Tourney’em, który również dość szybko wyzionął ducha. Pech chciał, że było to jakieś 80 kilometrów od domu. Od tego czasu staram się używać osprzętu minimum klasy Deore (w szosowych grupach to mniej więcej Tiagra) i jeszcze nie spotkała mnie tak nieprzyjemna niespodzianka.

Na koniec zapraszam do dyskusji w komentarzach, a także na rowerowym forum oraz grupie na Facebooku, co polecacie, co odradzacie i jakie są Wasze doświadczenia z osprzętem Shimano w Waszych rowerach.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

 

351 komentarzy

  • Wpis świetny, ale zabija mi ćwieka, dlaczego autor nie decyduje się publikować informacji na temat źródeł na których oparł powyższy artykuł :/ ? To by znacznie pomogło co bardziej dociekliwym czytelnikom(w tym mi hehe), którym lektura tak przeglądowego wpisu mogłaby pozostawić niedosyt
    Szerokości na trasach, blog świetny całościowo IMO, bardzo pomaga mi edukować się na temat rowerów

    • Cześć,
      głównym źródłem informacji jest dla mnie strona Shimano oraz ich katalogi.

      No i własne doświadczenie :)

  • Cześć,
    mam pytanie czy szosowe klamkomanetki Sora 3×9 (np ST-3400) będą współpracować z napędem trekingowym Deore?
    Planuję przebudowę swojego starego trekinga na monster cross ale nie chciałbym zmieniać charakterystyki napędu.

    Pozdrawiam
    Rafał

    • Cześć,
      tak, napędy szosowe Shimano są kompatybilne z MTB/Trekking w przypadku napędów 7/8/9-rzędowych (10/11/12. rzędów już nie). Jakimś wyjątkiem mogą być poszczególne odmiany Dura Ace, ale to nie dotyczy Twojego przypadku.

  • Witaj, dziękuję za bloga. Robisz dobrą robotę.
    Piszę z zapytaniem. Kupiłem ostatnio nowy rower, akurat jest cały na XTR. Tylna kaseta wydaje się już zużyta (bo to był potestowy) i chciałbym wymienić na coś tańszego. Np. SLX lub XT. Na serwisie roweru nie znam się niemal wcale. Tylko podstawowe sprawy. Dużo pracuję i nie mam czasu na to. A wszędzie jeżdżę rowerem.
    Interesuje mnie, czy mogę wymienić kasetę XTR na SLX jeśli wszystkie parametry się zgadzają? Są tam bodajże podane ilości zębów na danej koronce i jest to typ 11-40. Jeśli kupię taką kasetę ale nie XTR tylko SLX, mimo że wszystko inne w rowerze jest XTR, to będzie pasować?

    będę bardzo wdzięczny za odpowiedź,
    serdecznie,
    Marcin Holdenmajer

    • Cześć,
      domyślam się, że chodzi o 11. rzędową kasetę. Spokojnie możesz dać tam SLX-a czy XT – będą pasować.

  • Dzień dobry!
    Od razu przepraszam, że tak dużo tekstu, staram się ogarnąć temat sam, i potrzebuję żeby ktoś podpowiedział czy prawidłowo to robię.
    Mam rower CANNONDALE / TRAIL SL 3 (2013), taki: http://www.bikekatalog.pl/2013//rowery/493/Cannondale.Trail.SL.3/

    Muszę wymienić w nim tylny: hamulec, przerzutkę i tarczę; przednią korbę albo tylko samą zębtakę (44z) (zastanawiam się jak lepiej, używam głównie zębatki 44z, więc inne chyba nie muszą być w złym stanie i ogólnie to nie musi mieć wpływu na nowy łańcuch i kasetę). Już mam wymienioną kasetę na SHIMANO CS M770 DEORE XT KASETA MTB 9rz. 11-34 i zakupiony łańcuch Łańcuch Shimano CN-HG93 +pin 114 ogniw 9 rz. Czy jest okej to, co wybrałem do tego: Hamulec Hydrauliczy Shimano BR-M446 BL-T445; PRZERZUTKA (PTY17)TYŁ DEORE RD-M592 SHADOW 9 SPEED; Tarcza koronka zębatka Shimano DEORE FC-M480 9 rz. 44z. Tarczy hamulca na razie nie wybrałem, bo ogólnie problem jest taki, że hamulec skrzypi i kiedy chcę hamować (do tego muszę najpierw go pompować, bo gdzieś się dostaje powietrze, a Pan z serwisu mówi, że nie da się powiedzieć gdzie) i kiedy po prostu prowadzę rower bardzo wolno (trochę szybciej już nie skrzypi). Mówi, że jak trafił †łuszcz na tarczę dawno, to już się wchłonął i trzeba wymienić całą tarczę…

    I jeszcze jedno, czym się różnią ta zębatka o której pisałem wyżej i Tarcza Shimano FC M430 M431 44z zębatka Alivio 44T 9rz? Bo jedna jest deore, druga alivio ale cenę czemuś mają taką samą.

    Tu dołączam wszystkie linki:
    Kaseta, którą mam: https://allegro.pl/oferta/shimano-cs-m770-deore-xt-kaseta-mtb-9rz-11-34-7800855331

    Łańcuch (też mam): https://allegro.pl/oferta/lancuch-shimano-cn-hg93-pin-114-ogniw-9-rz-7850113589

    Hamulec Hydrauliczy Shimano BR-M446 BL-T445: https://allegro.pl/oferta/nowy-hamulec-hydrauliczy-shimano-br-m446-bl-t445-8195161061

    PRZERZUTKA (PTY17)TYŁ DEORE RD-M592 SHADOW 9 SPEED: https://allegro.pl/oferta/przerzutka-pty17-tyl-deore-rd-m592-shadow-9-speed-8255634982

    Tarcza koronka zębatka Shimano DEORE FC-M480 9 rz. 44z: https://allegro.pl/oferta/koronka-tarcza-zebatka-shimano-deore-fc-m480-44z-c-6900211713

    Koronka, tarcza SHIMANO Deore FC-M480 44T 104mm (jeszcze jedna oferta, nie wiem czy się różnią): https://allegro.pl/oferta/koronka-tarcza-shimano-deore-fc-m480-44t-104mm-8333521492

    Tarcza Shimano FC M430 M431 44z zębatka Alivio 44T 9rz: https://allegro.pl/oferta/tarcza-shimano-fc-m430-m431-44z-zebatka-alivio-44t-8098049293

    Bardzo dziękuję za uwagę i odpowiedź!

    • Cześć,
      klamka w hamulcu, który podałeś, to model trekkingowy, czyli z dłuższą dźwignią, na trzy palce. Osobiście wolałbym coś bardziej górskiego, z klamką na 2/1 palce. Jeżeli Ci to nie przeszkadza, to w sumie hamulec spoko.
      Przerzutka zadziała bez problemu. Tarcze mogą nie różnić się niczym, albo różnić się minimalnie. Kup Deore i tyle :)

      • Apropos hamulca, faktycznie, widzę różnicę, szukałem za nazwą, jak w opisie roweru (Hamulec tylny: Shimano BR-M446 tarczowe 160 mm) ale widzę, że przedni hamulec da się znależć, a tylny niestety nie, tylko taki:
        https://allegro.pl/oferta/hamulec-hydrauliczny-shimano-br-m396-tyl-135-cm-8110828276
        On jest podobny ale zamiast BR-M486, jest napisane BR-M396 (szczerze mówiąc widzę jedyną różnicę, że przewód jest 135cm, mam nadzieję, że tego starczy). I też jest napisane: wersja OEM bez pudełka. Mam nadzieję, że to jest faktycznie oryginał.
        A tu był prawdopodobnie ten co ja mam od początku: https://archiwum.allegro.pl/oferta/shimano-br-m486-hamulec-hydrauliczny-tyl-i7193939386.html

        I do tarczy, czy faktycznie jest w porządku, jeśli wymienię samą tarczę, a nie całą korbę?
        https://allegro.pl/oferta/shimano-fc-t4010-korba-9s-alivio-44x32x22-175-8403042297

        Co do hamulcowej tarczy, to ogarnąłem już lepiej i to jest chyba to: https://allegro.pl/oferta/tarcza-hamulca-shimano-slx-deore-sm-rt56-160mm-8376432946
        Bo głównie tak rozumiem chodzi o rozmiar (160mm), serię (sm-rt56) i wygląd?

        • Śmiało możesz wymienić samą tarczę na korbie, po to są odkręcane.

          Jeżeli chodzi o tarczę hamulcową, to chodzi o średnicę, sposób mocowania (6 śrub albo Centerlock) i w przypadku Shimano dopasowanie szerokości tarczy do szerokości klocków, ale w tym przypadku będzie pasować bardzo dobrze (i do wszystkich innych zacisków z serii 2/3/4).

  • Cześć, kiedy będzie takie porównanie grupa Srama? Na innych stronach nie ma dokładnych opisów lub są pomieszane grupy 2x i 1x.

  • Cześć! Mam pytanie mam przerzutke deore i manetki deore i jezdze w downhill freeride i nie wiem czy kupić zee czy zostać pry deore deore mam kilka dni było uzywane ale dostałem od kolegi mało uzywane a on nie potrzebował i nie wiem czy zostawić deore i zainwestować w amortyzator a mam 550 zł a potrzeba mi przerzutki i manetek zostać przy deore i odłozyć te pieniądze na amortyzator i po sezonie kupić zee

  • A ja takie inne pytanie czy te nowe przerzutki można zamocować do haka direct mount bo np Srama do tego nie zamocujemy.
    A nie do każdej ramy dokupimy takowy hak.
    A w internecie na ten temat na razie ubogo.

    • Cześć,
      tak, spokojnie przykręcisz. Nowe SLX/XT/XTR w ogóle wyglądają jakby były tylko pod Direct-Mount. Muszę zgłębić ten temat co z hakami pod „tradycyjne” przerzutki.

  • Jestem w trakcie wymiany czesci w starym rowerze trekkingowym (sirocco hiten trekking). Na tył wybrałam przerzutkę m591 ale mam problem z przednią. Na obejmie poprzedniej przerzutki jest oznaczenie 63-66° i była to top swing. Zastanawiam sie nad alivio t4000 bo sa wlasnie na ten kąt. Czy nie bedzie problemu z kompatybilnością miedzy tymi grupami?

    • Cześć,
      jeżeli z tyłu masz 7-8 przełożeń, być może potrzebna będzie wymiana łańcucha na węższy, 9-rzędowy. Ale to dopiero po założeniu przedniej przerzutki sprawdzisz, czy przypadkiem łańcuch nie ociera o węższy wózek w 9. rzędowej przerzutce Alivio.
      Oczywiście myślę tu o normalnych przełożeniach do jazdy, bo na maksymalnie skrajnych zawsze coś może ocierać. Natomiast z każdą w miarę współczesną manetką Shimano, przednia przerzutka Shimano będzie działać.

  • Chyba najlepiej i najprościej opisany temat grup osprzętów jaki ostatnio czytałem.

    Tourney jest spoko dla osób, które używają roweru rzadko (niedzielne rodzinne wypady do lasu).
    Altus i Acera (8 rzędowe) to taki lepiej wykonany Tourney.
    Altus i Acera (9 rzędowe) do ambitniejszej rekreacji.
    Alivio niedoceniana grupa przez bardziej doświadczonych.
    Deore daje to co wyższe grupy ale ogranicza na 10 rzędów.
    SLX, XT, XTR dla ścigantów.

    Z szosowych grup polecam Claris, Tiagra i Ultegra.

    Raz miałem okazję testować Sainta, wyspecjalizowany sprzęt dla wąskiej grupy odbiorców.

    Widziałem rower złożony na prawie pełnej grupie U5000.

    Szkoda, że bardzo rzadko spotyka się rowery z kompletnymi grupami.

    • Od Shimano to SLX i 105 są chyba najbardziej opłacalnymi grupami, łączącymi wagę, wytrzymałość i precyzję działania. Oczywiście niższe grupy też są spoko, zwłaszcza w szosowych nastąpił mega postęp, gdzie praktycznie do wszystkich, poza Tourneyem weszły korby ze sztywną osią i nowoczesne klamkomanetki.
      Pisząc o opłacalności, chodzi mi o przypadek kupowania całej grupy napędu, gdzie różnica między Deore a SLX (tym 11. rzędowym) to 300 zł, a między 105, a Tiagrą – 400 zł. A za te pieniądze dostajemy trochę większą odporność na upływający czas (dostęp do części). Choć teraz jak weszły te 12. rzędowe SLX i XT (muszę odświeżyć wpis), to w sumie też bym się nad nimi zastanawiał, bo 12. rzędowy SLX M7100 jest tylko stówkę droższy od 11. rzędowego :) No tyle, że trzeba zmienić tylną piastę, albo bębenek. Ech… dylematy ;)

      • A może zamiast odświeżenia wpisu, zrobić Sram – grupy osprzętu, albo pokusić się o Campagnolo. Zrobić to w tak samo przejrzysty, czytelny i prosty sposób.

  • Witam
    Kupiłem trochę w ciemno za grosze przerzutkę tylnią Przerzutka Shimano Nexave Mega Range, manetka to Sram x-5 ,kaseta 8 rzedowa i mam problem z wyregulowaniem tego. Przy ruchu manetką potrafi zejść o 2 zębatki niżej. Czy problem jest tylko w regulacji czy po prostu się nie lubią i nie będą :)?

    • Cześć,
      co nieco na ten temat masz napisane w tym wpisie: https://roweroweporady.pl/kompatybilnosc-napedow-rowerowych/

      I tak, tylne manetki/przerzutki Shimano i SRAM zazwyczaj nie dogadują się ze sobą wzajemnie, mają inny ciąg linki. Da się sprawić, że się dogadają, przy pomocy specjalnego adaptera, ale to nie jest tanie rozwiązanie i już lepiej wymienić manetkę/przerzutkę. Za 48 zł kupisz na Allegro sensowną manetkę Shimano Altus SL-M310, ewentualnie jeszcze taniej, obrotową Shimano SL-RS45 za 22 zł.

  • Witam. Zastanawiam się na kupnem roweru Rower Giant 19 Roam 3 . Generalnie ubite trakty plus asfalt. Średnio po 40 km. Czy warto rozważyć wymianę przedniej przerzutki na model wyższy. Jesli tak to jaki jest to koszt i czy jest to opłacalne? Chyba, że mógłby Pan polecić rower w cenie do 2 tys zł. Jestem laikiem w tych sprawach.

    • Cześć,
      póki nic się z nią nie będzie działo i będzie pracować poprawnie, to ja bym jej nie zmieniał. A w przyszłości, jeżeli tej się coś stanie, albo nie będziesz z niej zadowolony, możesz dać tam np. Shimano Alivio FD-T4000.

  • Szukałem katalogu Shimano, lub innego zestawienia, które pozwoli mi ułożyć sobie te wszystkie grupy w odpowiedniej hierarchii. Internet nie pomaga w tym przypadku za bardzo, ale Rowerowe Porady, jak zwykle, nie zawiodły. Świetny artykuł Łukaszu! I w ogóle robisz dobrą robotę.
    Obecnie przymierzam się do zakupu roweru crossowego na osprzęcie Acera, czyli w zasadzie na jednej z podstawowych grup, ale jestem raczej spokojny – myślę, że ta półka sprzętowa nie jest zła dla rekreacyjnej jazdy, a i w dłuższą trasę nie bałbym się jechać.
    Pozdrawiam.

  • Witam
    Mam zamiar kupić rower pierwszy szosowy waham się pomiędzy osprzętem Claris lub Sora różnica w cenie jakieś 500 zł czy warto dorzucić?

    • Mówisz oczywiście o nowych grupach R2000 i R3000? Cóż, spora różnica, a one technicznie nie różnią się jakoś aż tak bardzo. Przeanalizuj jaki zakres przełożeń na kasecie Ciebie interesuje i czy wolisz mieć ten dodatkowy bieg w Sorze, którzy zagęści
      trochę układ zębatek i da mniejsze przeskoki pomiędzy kolejnymi biegami. Jeżeli nie jest Ci to potrzebne, to pewnie wydałbym te 500 zł w inny sposób.

  • Witam . Prosił bym o poradę , mam rower rockrider 540 wiadomo napęd 3X9 i kończy mi się już support . Chciałem przy okazji zmienić tez korbę więc znalazłem taki zestaw support SM-BB52 BSA z zewnętrznymi łożyskami i korba shimano acera 9rz FC-MT300 44x32x22 . Czy jak zamontuję taki zestaw to obejdzie się bez potrzeby wymiany przedniej przerzutki ,kasety czy łańcucha , korba acera pm taką samą ilość zębów na tarczach jak obecna korba w rowerze ? Z góry dziękuje za odpowiedź

    • Cześć,
      jeżeli masz tę samą liczbę zębów, to nic nie będziesz musiał zmieniać. Być może trzeba będzie tylko podregulować wysokość przerzutki.

  • Witam,

    Jestem obecnie na etapie zakupu roweru typu cross. Dodam, że tematyka rowerowa jest mi kompletnie obca. Szukam roweru raczej uniwersalnego na przejażdżki w granicach 40, max 60 km. „Na oku” mam rower CUBE Cross Pro i po lekturze powyższego artykułu trochę dziwi mnie „rozstrzał” sprzętowy tego modelu. Bazując na Twojej wiedzy, czy ten rower to dobry wybór? Czy może są w tym budżecie jakieś ciekawsze modele?

    • Cześć,
      cóż, tak producenci kombinują, aby w oczy świecił osprzęt Shimano XT, a reszta już może być trochę słabsza. Szkoda, że Cube nie dał w tym rowerze manetek Shimano XT, byłoby bardzo miło z ich strony. Niemniej ten rower jest świetnie wyposażony i wystarczy Ci na przejażdżki po 40, jak i po 200 kilometrów :)
      Fajnie, że ma powietrzny amortyzator, który można pompką do amortyzatora ustawić pod swoje preferencje.

  • witam, dość ciekawy blog się trafił i dyzo wiedzy dla laika który zaczyna przygodę z rowerem szosowym i tak się zastanawiam nad wymiana osprzętu w mym gruchocie , mianowicie mam tam antyk 2203 3×8 i zastanawialem sie nad zmiana na tiagre czy tam 105 tylko nie wiem czy 105 ma 3 rzedy a wydaje mi sie ze nie, problem tkwi ze wymiany bym chcial dokonac ratalnie bez unieruchamiania roweru …a pozwiazanie suportu na kwadrat wiadomo najlepsze nie jest i od niego by chcial zaczac jakas porad w co lepiej zainwestowac? nie startuje w zawodach ,do takeigo total leszcza raczej bym sie nie przyrownal (tzn wiadomo tych kadencji techniki brak, ale msyle ze to w expresie jakos nadrobie i mam dosc spory zapla do tego)

    • Cześć,
      jeżeli chodzi o wymianę „na raty”, to nowa korba pod 11 rzędów, teoretycznie powinna dać się połączyć z napędem 3×8. Zapewne uda się także wymienić przednią przerzutkę. Reszta – czyli tylna przerzutka, prawa klamkomanetka, kaseta, piasta (lub całe koło) w przypadku 11. rzędowego napędu – trzeba wymienić razem.

      Czy Tiagra czy 105? Kwestia czy chcesz wymieniać tylne koło (lub samą piastę, co jest nieopłacalne przy tańszych kołach), chyba że masz bębenek pod 11. rzędów. Bębenek 8. rzędowy powinien przyjąć kasetę 10. rzędową i wtedy zakładając Tiagrę obejdzie się bez kombinowania z kołem.
      Osobiście założyłbym 105 (gęstsze upakowanie biegów, bardziej zdecydowana praca, większa przyszłościowość), ale jeżeli wiązałoby się to z wymianą koła, to bym się mocno zastanowił.

  • Witam i pozdrawiam,

    Szukam małej porady, są dwa rowery które rozważam kupić, tzn jeden z nich, stąd prośba o w miarę fachową pomoc, który z nich wybrać, co byś doradził?
    Dodam, że ściagał się nie będę więc pewnie wygodniejszy byłby Aspect, problem w tym, że tu gdzie mieszkam mogę kupić tego Scale za £625 ( model 2018 ) vs £900 za Aspecta ( 2019 )
    A więc pytanie brzmi, który z nich jest lepszy biorąc pod uwagę osprzęt?

    Z góry dzięki za odpowiedź :)
    Robert

    https://www.storowerow.pl/pl/p/Scott-Aspect-910-2019/2247

    https://www.storowerow.pl/pl/p/Scott-Scale-970-2019/2336

    • To podobnie wyposażone rowery, więc jeżeli geometria Scale’a Ci pasuje, a do tego jest tańszy, to nic tylko brać :)

  • … no i czy klamkomanetki Sora / Claris są porównywalne, czy działają równie dobrze (a może niedobrze..?)
    dzięki za odpowiedź T

    • W tym wypadku różnica na komplecie klamkomanetek to 80 zł. I nie wydaje mi się, aby również w tym przypadku robiło to jakąś wielką różnicę w jakości działania.

      Miałem okazję jeździć rowerem na Sorze (Triban 520): https://roweroweporady.pl/btwin-triban-520-test-roweru-szosowego/
      I dobrze wspominam pracę napędu.

  • Dzień dobry
    Proszę napisz jaka jest różnica W JAKOŚCI między Shimano Claris i Sora. Sora jest niby lepsza, ale słyszałem, że różni się tylko zębatkami. Mi najbardziej zależy na precyzji i nierozregulowywaniu się przerzutek. Czy różnica w jakości odpowiada z grubsza różnicy w cenie? Przez źle działające przerzutki traci się rytm, szybkość i siły. Dla mnie to frustrujące. Dotychczas jeżdżę starym góralem Autora, ale chciałbym spróbować jazdy na czymś lekkim z cienkimi oponami…
    Pozdrowienia T

    • Cześć,
      tylna przerzutka Shimano Claris RD-R2000 kosztuje ok. 75 zł. Przerzutka Shimano Sora RD-R3000 kosztuje ok. 90 zł. Nie wydaje mi się, aby te 15 złotych różnicy w cenie miały wpływ na dużo lepszą jakość Sory. Być może dali tam mocniejszą sprężynę lub różnią się jakimś innym detalem,
      ale akurat w przypadku przerzutki, zapewne chodzi tylko o liczbę przełożeń.

      Jeżeli chcesz mieć naprawdę dobre i bezproblemowe przerzutki w dłuższym czasie, patrzyłbym bardziej na Tiagrę lub 105 (różnicy w cenie drastycznej nie ma, ale 105 ma dodatkowe przełożenie i chodzi moim zdaniem jeszcze lepiej niż Tiagra).

  • Dzień dobry,
    Posiadam rower kross move L, potrzebuję kupić tylne koło 28″ wolnobieg, hamulec tarcza, na orginalnym kole jest naklejka z danymi MTRr3 al6063t6 559x17c,
    Proszę o podpowiedz jakie koło mam kupić

    Pozdrawiam

    • Cześć,
      w tym wpisie masz wyjaśnione oznaczenia, które można znaleźć na oponach i obręczach: https://roweroweporady.pl/rozmiary-opon-rowerowych/

      559x17C to w systemie ETRTO obręcz o średnicy 559 mm (czyli 26 a nie 28 cali) + jej szerokość wewnętrzna to 17 mm. Ale! Kross Move L to rower crossowy z tego co widzę, a do takich rowerów zwykle montuje się koła 28 cali o średnicy 622. Popatrz na oponę, tam też powinieneś mieć oznaczenia
      w systemie ETRTO, jeżeli będzie tam np. 42-622 (opona o szerokości 42 mm i średnicy 622) to znaczy, że na obręczy jest błędna naklejka.

      Szałowego wyboru kół pod wolnobieg (i do tego hamulce tarczowe) nie ma, przykładowo możesz kupić takie: https://allegro.pl/oferta/kolo-rowerowe-tylne-28-paop-qr-stozek-wolnobieg-cz-8102098688
      tylko musisz dopytać czy to na pewno wersja pod tarczę.

      Ew. sugeruję zakup koła pod kasetę i dołożenie 7-rzędowej kasety 11-28, koło nie będzie wiele droższe, a kaseta nawet CS-HG41 będzie lepsza od wolnobiegu a kosztuje raptem 35 zł.

  • Witam,

    Mam pytanie mam rower B’twin Rockrider 340 z przerzutką tylną Shimano Tourney oraz przerzutkę przednią Microshift MS22 wraz manetkami Gripshift i mam pytanie czy manetki Shimano SL M310 Altus będą kompatybilne z tym komponentami? Z góry dziękuje za odpowiedź.

      • Tak wszystko jest 3×7. Dzięki za odpowiedź oraz za całego bloga i kanał na youtubie bo tak rzeczowego źródła bez żadnej napinki tylko prowadzonego tak normalnie i po ludzku to zwyczajnie nie ma. Pozdrawiam!

  • Witam, bardzo proszę o pomoc w wyborze roweru, który jest lepszy ten. Merida Big Seven 15 MD 2017 czy ten Kross Hexagon 2.0 bardzo będę wdzięczna za podpowiedź

  • Witam,

    Zastanawiam się nad zakupem roweru damskiego typu trekkingowy. Z tego co udało mi się rozerjrzec wybrałam 2 modele interesujące mnie Romet Gazela 3 i Kross trans 2.0. Który z nich byłby lepszy? Będzie używany na drogach polnych leśnych i ścieżkach rowerowych. Czy gazela 1 różni się znacząco od gazeli 3?

    • Hej,
      Trans 2.0 2019 kosztuje katalogowo 1400 zł, a Gazela 3 2000 zł, więc z góry wiadomo, że może to nie być uczciwe porównanie :)
      Musiałabyś napisać w jakich cenach możesz je kupić, bo w tym zestawieniu spokojnie wygrywa Gazela sporo lepszym napędem, lepszymi oponami i obecnością dynama w przednim kole.

      Jeżeli chodzi o Gazelę 1, to przypomina ona wyposażeniem Krossa Trans 2.0. Do rekreacyjnych przejażdżek oba spokojnie wystarczą. Jeżeli chcesz jeździć więcej i dalej, zdecydowanie skłaniałbym się ku Gazeli 3 lub Krossowi Trans 4.

  • Hej,
    Zastanawiam się czy lepiej kupić przerzutke SLX M670 Shadow czy jednak te Deore M6000 ? Są jakies duże różnice ? Można by tu pokierować się stwierdzeniem SLX to jednak SLX ?

    • Cześć, dobre pytanie. SLX to jednak SLX, tak jak piszesz, ale z drugiej strony Deore ma już sprzęgło, które bardzo dużo daje pod względem kultury pracy przerzutki (łańcuch nie będzie tak latać i obijać się o tylny trójkąt ramy).

      Ewentualnie poszukaj SLX-a RD-M675, które ma sprzęgło.