Skocz do zawartości

Rower -geometria


Rekomendowane odpowiedzi

Godzinę temu, jajacek napisał(a):

Innych pedałów niż zatrzaskowe w MTB XC nie znam 🙂 Aczkolwiek są zwolennicy platformowych i pedały z pinami sparowane z odpowiednimi butami mają podobno zalety 🙂

Nie rozkminiałem za bardzo dropperów ale porządny dropper do XC, który nie waży tonę coś kosztuje. (...)

Czyli w skrócie jak zwykle za bardzo popłynęliśmy z rekreacją vs wyczynową jazdą 😁 Ja swoje uwagi zostawiam zawsze z perspektywy rekreacyjno-turystycznej. Tam te ~ +150g na budżetowym dropperze jest praktycznie nieodczuwalne (tyle co większa lampka raptem). Za to koszty zakupu czy wymiany mogą być już jak najbardziej odczuwalne. I tak, wiem że inne zdanie o wadze roweru będzie miał rowerzysta 60kg, a inne 95kg.

Pedały to kwestia gustu. Tak jak ja sobie nie wyobrażam dłuższego marszu na podejściu w butach do zatrzasków czy utrudnionego zeskakiwania z roweru, w dowolną stronę, tak inni mogą sobie nie wyobrażać braku możliwości pociągnięcia za pedał do góry.

Odnośnik do komentarza

@manieksl Trek ma system IsoSpeed który poprawia komfort ogona jadąc z siodła, Natomiast amore Recon na pewno nie będzie zbyt komfortowy bo taka jest jego budowa. Ja rozumiem że ludzie się jarają Trekami bo jest to obok Speca i Scotta, jedna z najbardziej prestiżowych marek. Ale za tę cenę, którą oferuje to jednak pozostawia do życzenia. Sam kiedyś rozważałem zakup ProCalibera ale wolałem Speca Epica. No i kolega naprawiający karbon mówi że jest kilka firm których rowerów by nie kupić. Trek, Canyon przede wszystkim. Plus parę innych całkiem czołowych jak BMC czy Orbea.

 

Odnośnik do komentarza

jestem już po "oględzinach" i tym razem wybór padł na treka 9.6

Co za nim przemawia? Przede wszystkim wygląd, bardzo mi się podoba, lubuję się w grafitowych i szarych kolorach. Wiem, że cube ma lepszy osprzęt ale...jak go zobaczyłem na żywo... to już bardziej mi się mój attention podoba: kolor niebieski średnio no i ta dolna część ram ...nie wiedziałem, że jest taka gruba....nie podobał mi się absolutnie. Do tego mostek - przy zakupie cube'a byłby do0 wymiany - za długi i zjeżdzający w dół, leżałbym na nim. Przymierzałem Treka i bardzo wygodnie mi się na nim siedziało...

 

aaaa... i dostałem na treka rabat 7%. W cube nic nie wchodzi w grę, nie chcę roweru za 10k ściagać z niemiec w kartonie. Wolę sklep i serwis na miejscu, który wszystko sprawdzi, poskreca itd

 

Jedyną przekłądkę jaką będę robić to opony. Szkoda, bo w treku są bezdętkowe ale ja dość sporo jeżdżę po asfalcie i robię przekładkę continentali z mojego cube z dętkami.

Odnośnik do komentarza

czy jesli przeloze opony z treka

https://sprint-rowery.pl/opona-rowerowa-bontrager-xr2-team-issue-tlr?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwir2xBhC_ARIsAMTXk87DZUMQSmB9M0D-rQUhGZ0qqQ8OvUbBOuyajNrWgvTKBgGAYaLqC2IaAlVdEALw_wcB

 

moge je zastosowac do kół dętkowych? Aktualnie mam napompowane do 4 barów. Rozumiem, ze opony bezdętkowe nie można do takiego ciśnienia pompować? Nie wrzucę do treka czegoś alternatywnego do continental king racing ale bezdętkowe i z duzym cisnieniem ?

Rozważam cały czas podmiankę opon albo wrzucenie do treka czegoś lepszego na asfalt ale bezdętkowego...

a może ta oryginalna w treku będzie ok na asfalt?

Odnośnik do komentarza

Do każdej opony możesz założyć dętkę. Te Bontragery to podobno dobre opony. Na asfalt może niekoniecznie. Do opon MTB nigdy nie pompuje się więcej niż jakieś 2,5 bara. Nawet na asfalt.
 

Właśnie czytam że grupa Tek Factory Racing zrezygnowała z opon Bontrager i przeszła na Pirelli 🙂 Jolanda Neff wygrała Igrzyska Olimpijskie na XR 1 z przodu, XR3 z tyłu, Jechała jeśli dobrze pamiętam na ok. 0.9 bara 🙂

https://bikerumor.com/world-cup-pro-bike-check-yjolanda-neffs-olympic-gold-trek-supercaliber-xc-race-bike/

 

Odnośnik do komentarza

Jak masz dętki, to te ciśnienia będą trochę wyższe niż na tubelessie. To też wypadkowa wymiarów i konstrukcji opony. Ważne przede wszystkim jest to, żebyś nie dobijał na nierównościach. Przy bezdętkowych masz nieco sztywniejsze opony i nie masz dętki którą łatwo przyszczypiesz i przebijesz (a dobicie i przebicie tak opony siłą rzeczy będzie trudniejsze niż dętki), więc możesz schodzić w dół z tym ciśnieniem (przy okazji to zawsze większa szansa, że ci mleko zaklei daną dziurę, a nie zrobi fontannę).

Na asfalt to może wręcz w stronę jakichś szerszych gravelowych czy crossowych? Albo wręcz spojrzeć, co sprzedają z myślą o sakwiarzach do wypraw. Z takich lekkich XC to pierwsza do głowy przychodzi mi Vittoria Mezcal, tylko tam chyba nie za bardzo jest w ofercie wersja na mieszance z twardszą gumą na asfalty. Jeszcze mniej terenowa w ich ofercie jest Terreno XC Race, o której nic nie powiem. Często polskie sklepy miały w sieci niezłe promocje na opony Maxxisa, może tam coś na mieszance Speed czy Dual by się znalazło (Ikon? Aspen? Rekon Race? Pace?). Ogólnie bym patrzył na to, żeby była względnie twarda guma w mieszance, by się wolniej zdzierała. Żeby na środku opona była jak najgładsza i miała jak najmniej dziur w bieżniku. No i w przypadku opon niekoniecznie ze świata XC oczywiście zwrócenie uwagi na szerokość, by opona była kompatybilna z obręczą.

Odnośnik do komentarza

W sumie, to dobry asfalt powinien być na tyle gładki, że dla opon o porównywalnej szerokości wyniki z https://www.bicyclerollingresistance.com/ powinny być w miarę miarodajne? (Przy dodatkowym założeniu, że porównujemy względem siebie wyniki 2 opon, a nie patrzymy na bezwzględne wartości)

Niestety o porównaniu tubelessa z dętką chyba nic nie pisał (a w kontekście strat tam pojawia się tarcie między dętką, a oponą czy zmiana sposobu odkształcania opony, co też jakiś wpływ na straty niesie), ale ogólnie w tym zagadnieniu sporo konkretów było na niedziałającym już blogu Uzurpatora:
(Archiwum) Epopeja o oponach
Przewodnik po bieżnikach

Odnośnik do komentarza

Pompowanie opon MTB na 4 bary jest kompletną bzdurą co widać poniżej:

image.png.be8dd5b2ea0f6c8e1829444a038fb58e.png

Są to opory toczenia dla jednych z najszybszych opon na asfalcie, Continental Race King Protection. Pomiędzy 2,4 bara a 3,8 bara jest 0,6W na oponie czyli 1W na dwóch. Zmienia to prędkość przy 30 km/h o jakieś 0,05 km/h 🙂 A tracimy komfort i przyczepność.

Nie chce mi się tu pisać całego wywodu ale dla każdej opony i nawierzchni istnieje optymalne ciśnienie. Liczy je np. kalkulator Silca. Jeśli jadąc podskakujesz na przeszkodzie ze względu na przepompowane opony to jedziesz wolniej niż gdy opona się ugnie i płynnie pokona nierówność odkształcając się. Tubeless jest trochę szybszy niż dętka. Nie ma górnej granicy ciśnienia dla tubeless. Jest zawsze górna granica ciśnienia dla danej obręczy i danej opony.

A inny temat to czy kupiłeś wyścigowy rower MTB żeby nim jeździć głównie po asfalcie?

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...