Skocz do zawartości

[7000] Endurance/Gravel


Rekomendowane odpowiedzi

Cześć wszystkim.
 
Próbuję znaleźć odpowiedni rower dla siebie. Tak, zdaję sobie sprawę, że granice między endurance i gravelem zacierają się nieco. Ogólnie szukam po prostu roweru, który będzie pasował do moich potrzeb :)
 
Przez całe życie miałem "jeden rower do wszystkiego", bardzo sobie to chwalę i chciałbym żeby tak zostało. Od kilku lat jeżdżę na rowerze crossowym (Kross Evado 6), nic do niego nie mam, robi swoją robotę, ale chciałbym przesiąść się na coś, powiedzmy, fajniejszego :)
 
- Najchętniej i najwięcej jeżdżę po asfalcie (różnej jakości) w ładnej pogodzie i chciałbym jakoś położyć nacisk na takie warunki. Myślę, że to jest jakieś 80% mojej jazdy. Jednocześnie nie chciałbym zignorować tych pozostałych 20%, które łączą mi te asfalty. Nie wyobrażam sobie sytuacji, że będzie kostka, dziurawy chodnik, umiarkowany piasek, zabłocona ścieżka z jakimiś korzeniami/szyszkami w lesie, a ja nie będę mógł jechać. Ok, może być z pewnym trudem, bez większej frajdy, z uważnym patrzeniem pod koła, ale jednak niech się sensownie jedzie, a nie prowadzi rower lub umiera ze strachu że zaraz mi coś w nim pęknie na pół.
- W dającej się przewidzieć przyszłości nie przewiduję ekstremów. Ani szosowych wyścigów i rekordów prędkości, ani wypraw po górskich bezdrożach. Głównie jeżdżę rekreacyjnie/turystycznie: jednodniowe trasy po 50-150 km, raz czy dwa razy w roku kilkudniowa wyprawa bikepackingowa ok. 1000 km - raczej po utwardzonych drogach, ale wiadomo, bywa że trafiają się mniej komfortowe odcinki. Czyli rekreacja, ale chciałbym dorzucić do niej element szybszej jazdy. Często używam też roweru jako po prostu środka transportu na co dzień - mieszkam w dużym mieście, więc trochę wyzwań jest: nierówny asfalt, nagłe zmiany nawierzchni, krawężniki, no miejska dżungla :)
- Chciałbym, żeby pozycja na rowerze była "sportowa ale wygodna". Tak żeby dało się jeździć te 100+ km kilka dni z rzędu bez bólu pleców :)
 
Zastanawiam się, czy lepszym wyborem byłaby szosa endurance (czy tam road plus) czy gravel, a może coś jeszcze innego? Tak okiem totalnego laika patrząc na powyższe bardziej pasuje mi endurance. Ale jestem totalnym nowicjuszem w takich segmentach rowerów, dlatego prośba o poradę czy dobrze kombinuję.
 
Ewentualnie czy moglibyście poradzić jakieś modele do 7000 (jeżeli coś byłoby naprawdę idealnie w mój gust, to może trochę więcej). Mam nadzieję, że w tej kwocie uda się zawrzeć karbonowy widelec, hydrauliczne tarcze, sztywne osie, 105/GRX. W przypadku szosy oczywiście w miarę wygodna rama i możliwość włożenia szerszej opony, pewnie jakieś 35C. Co do gravela to może Esker 6 / Aspre 2, ale szosa to nie wiem jaka.
Odnośnik do komentarza

Jeśli chodzi o szosę, w przedziale do 7000 miesci się Canyon Endurace AL 6.0: https://www.canyon.com/pl-pl/road-bikes/endurance-bikes/endurace/al/endurace-6/2732.html

Co prawda na Tiagrze, ale do Twoich zastosowań powinna całkowicie wystarczyć - użykuję szosę na Tiagrze i naprawdę nie ma się do czego przyczepić w kwestii kultury pracy. Jeśli bardzo Ci zależy na 11 rzędowym napędzie to na 105 jest AL 7.0, ale to już ponad 8000 pln, no i korba z blatem 52, co wymaga niezłej nogi.

Poza tym ładnie wykończona rama aluminiowa plus karbonowy widelec, dobre hydrauliczne tarcze. Opona 32 mm, co powinno się sprawdzić przy Twoich zastosowaniach.  

Odnośnik do komentarza
35 minut temu, Wodzu napisał:

Jeśli chodzi o szosę, w przedziale do 7000 miesci się Canyon Endurace AL 6.0: https://www.canyon.com/pl-pl/road-bikes/endurance-bikes/endurace/al/endurace-6/2732.html

Co prawda na Tiagrze, ale do Twoich zastosowań powinna całkowicie wystarczyć - użykuję szosę na Tiagrze i naprawdę nie ma się do czego przyczepić w kwestii kultury pracy. Jeśli bardzo Ci zależy na 11 rzędowym napędzie to na 105 jest AL 7.0, ale to już ponad 8000 pln, no i korba z blatem 52, co wymaga niezłej nogi.

Poza tym ładnie wykończona rama aluminiowa plus karbonowy widelec, dobre hydrauliczne tarcze. Opona 32 mm, co powinno się sprawdzić przy Twoich zastosowaniach.  

Edit. Tytułem uzupełnienia, fabrycznie ma opony 30 mm przód, 32 tył, ale według informacji na stronie Canyona, maks. rozmiar to 35 c.

Ja parę lat temu mając podobny dylemat kupiłem gravela, ale ponieważ okazało się że jeżdżę głównie po asfalcie i drogach utwardzanych, skończyło  się ostatnio zakupem szosy endurance. A gravel głównie stoi w piwnicy ?

Odnośnik do komentarza

Wielkie dzięki za poradę i za Canyona!

Co do wyboru endurance/gravel, to zastanawiam się pod tym kątem, że jak kupię endurance, to:
- możliwe że zmienię w niej opony na szersze z jakimś lekkim bieżnikiem.
- jeszcze się wgryzam w temat, ale prawdopodobnie zamontuję pedały SPD MTB a nie szosowe.
- czasem obładuję rower jakimiś bikepackingowymi torbami na wycieczkę.
- pewnie coś jeszcze mi przyjdzie do głowy, żeby dostosować rower pod komfort/uniwersalność, a nie szybkość.
No i czy to już nie będzie praktycznie gravel? Ile jeszcze zostanie mi "szosy w szosie"? To jest mój główny dylemat, czy jeszcze będę miał jakieś zalety szosy i czy będę umiał je wykorzystać ?

Zastanawiam się też co do kierownicy. Nigdy nie miałem baranka, a w gravelu jest flara. Czy ona realnie robi jakąś różnicę w normalnej jeździe?

Sorry że może trochę naiwne są te pytania, ale niestety nie miałem styczności z takimi rowerami. A kilka tysięcy to sporo kasy i chciałbym mieć poczucie, że wybieram odpowiedni rower ?

Odnośnik do komentarza

Jeżeli chodzi o flarę, w Fuji Jari mi wybitnie nie podeszła, więc zmieniłem ją na  Pro bez flary. Dalej gravelowe Panaracery zmieniłem na Conti 4 seasons, napęd 1x utwardziłem zmieniając blat na 42t i kasetę na ciaśniej zestopniowaną i zrobiła się z tego prawie szosa. Tak więc w moim przypadku zakup gravela był nie do końca trafiony - chyba uległem gravelovemu marketingowi. Po zmianie na szosę endurance mam same pozytywne odczucia.  Ale to w moim przypadku, natomiast Tobie gravel może bardziej spasować. 

Pedały spd w szosie jak najbardziej możesz używać -  przy mojej, dosyć rekreacyjnej jeździe, nie widzę potrzeby przechodzenia na szosowe, ponieważ cenię możliwość trochę dłuższych spacerów w obuwiu rowerowym. Zresztą o wiele bardziej zaawansowani userzy, jak choćby @jajacekteż jeżdżą szosą w spd, więc jak najbardziej jest to ok.

 

Odnośnik do komentarza

szybka jazda = węższe opony, pozycja bardziej aero, więc nie gravel
jazda po mieście = raczej nie szosa a jak już to z hydraulicznymi hamulcami tarczowymi i na szerszych oponach, powiedzmy 32 mm
sakwy = nie szosa, szeroka opona
jazda w terenie po korzeniach , na pewno nie gravel ani nie endurance, żaden rower bez amortyzacji i szerokiej opony się do tego nie nadaje
torby bikepacking = może być szosa, opona trochę szersza, minimum jak dla mnie przełajowa 33 mm
kierownica typu flare jest po to żeby mieć szeroki, pewniejszy uchwyt podczas jazdy terenowej, szczególnie na terenowych zjazdach gdzie szosa lub gravel są kompletnie do dupy
pedały SPD jak najbardziej, potwierdzam że używam w gravelu i w szosie endurance
rower typu gravel jest u nas w domu obecnie używany prawie wyłącznie jako rower zimowy albo do sklepu po bułki, na szczęście zainwestowaliśmy tylko 2k w używkę
 

Odnośnik do komentarza

@Wodzuczy jesteś w stanie powiedzieć jaki zakres ma korba w tym Canyonie 6? Nie jestem w stanie doszukać się na stronie Canyona ani na żadnej innej. Tiagra 4700 jest w kilku wersjach.
Bardzo ładny jest ten Canyon swoją drogą. Już mnie kusi ?

Podsumowując, pewnie jest tak jak mówisz. Jak kupię gravela, to pewnie coś pozmieniam w stronę szosy. Jak szosę, to pozmieniam w stronę gravela.

Wydaje mi się, że sprawa w takim razie będzie rozchodzić się o to czego nie będę zmieniał, czyli przede wszystkim o napęd - w pierwszym "poważnym" rowerze raczej nie chciałbym dłubać w bebechach, przynajmniej na początku, i chciałbym mieć od razu w miarę odpowiedni napęd. Zatem jeszcze jedno (kluczowe?) pytanie: czym się tak w swojej istocie różnią napędy szosowie (Tiagra) i gravelowe (GRX)? Co takiego w sobie mają, że te pierwsze dedykowane są na asfalt, a drugie na szuter? Czy GRX będzie wyraźnie odstawał od Tiagry na asfalcie, a Tiagra od GRXa w terenie? GRX ma sprzęgło w przerzutce, ale czy to tyle zmienia...?
Może jest jakiś artykuł/film na YT z porównaniem? Ja nie znalazłem.
https://www.youtube.com/watch?v=TqNZieDCT2c
Tutaj @lukasz.przechodzen ma Tiagrę 4700 (jakiś starszy model) i spokojnie lata na niej po jakimś lesie. To typowe?

Dotychczas w crossie miałem 48-36-26 na korbie (najmniejszej zębatki praktycznie nigdy nie używam) i 11-32 na kasecie. Czy to ma jakiekolwiek przełożenie albo może być jakąś wskazówką przy wyborze zakresów w szosie/gravelu?

 

Godzinę temu, jajacek napisał:

kierownica typu flare jest po to żeby mieć szeroki, pewniejszy uchwyt podczas jazdy terenowej, szczególnie na terenowych zjazdach gdzie szosa lub gravel są kompletnie do dupy

Brzmi trochę bez sensu - dają flarę do gravela żeby się lepiej zjeżdżało w terenie, ale i tak będzie do dupy? ?

Odnośnik do komentarza

Z kierownicą @jajacek ma rację - szersza dołem dzięki flarze istotnie daje pewniejszy chwyt w trudniejszym terenie, gdzie trzeba ostrzej manewrować, co nie zmienia faktu, że gravel nie jest optymalnym sprzętem na takie warunki. Natomiast odnośnie korby, tuż pod rubryką odnośnie rozmiarów i dostępności jest informacja, że Tiagrę zastąpiono w tym modelu korbą Rotor 50- 34, co podobno jest zmianą na lepsze. 

Ja też niedawno życzliwie spoglądałem w stronę Canyona Endurace, bo to ładne, dobrze skonfigurowane rowery we w miarę rozsądnych pieniądzach, ale ostatecznie skusiłem się na karbon od Scotta. Z kolei aluminiowe Scotty Speedstery nie są oferowane z hamulcami hydraulicznymi, więc Ci ich nie polecałem. Tarcze mechaniczne to porażka, czego doświadczyłem w Fuji.

Odnośnik do komentarza

Jak dla mnie to do Twoich potrzeb gravel będzie duuzo lepszy.

- gravel na płaskim asfalcie jest o ok 5% wolniejszy niż szosa (https://youtu.be/Kr7u9hgUKJs), nie ma to dużego znaczenie jeśli jeździsz rekreacyjnie (podobne testy do GCN robili też Łukasz oraz Leszek Prawie Pro)

- gravel da Ci te pewność, o której piszesz że trafiajac na bardzo słaby asfalt czy las możesz dalej jechać bez myślenia czy Twój rower/koła/opony to zniosą. W sam raz do przejechania tych 20% tras

- po mieście gravel dużo lepszy niż szosa (przejedzie po bruku, nagłych dziurach, uskokach krawężnika etc)

- do bikepackingu gravel lepiej sie nadaje (więcej punktów montazowych, możliwość ew. zainstalowania błotnikow, przyjmie szerszą oponę,z reguły mniej agresywna pozycja)

- łatwiej zrobić z gravela prawie szose niż z szosy prawie gravela (szosa ograniczona jest szerokością opony)

Jeśli chodzi o modele to ja dobrze znam tylko Meride Silex 400, której sam używam i z czystym sumieniem mogę polecić (Jacek też poleca Silexa 400 wśród graveli). Tylko on ma geometrie zdecydowanie bardziej na komfort niż wyścigi nastawiona. Dziś zrobiłem nia 72km, z czego 20% poza asfaltem i zero zmęczenie pozycją (mimo że jeżdżę 70% czasu w chwycie dolnym) ?

 

 

Odnośnik do komentarza

Dzięki wszystkim za rady, naprawdę przeczytałem mnóstwo wartościowych uwag. Przez ostatni tydzień zdążyłem kilka razy przechylić zdanie to na gravela to na szosę, są sensowne argumenty za jednym i drugim. Chyba jednak wezmę gravela, przekonały mnie dwa argumenty z posta @sl66
- jeżeli są potwierdzone (amatorskimi) testami dane, że różnica w prędkości na asfalcie między szosą i gravelem jest praktycznie nieodczuwalna dla rowerowego leszczyka, to nie ma sensu bić piany o tych kilka procent.
- chyba faktycznie sensowniej z mojej perspektywy będzie nadać gravelowi szosowy charakter niż odwrotnie. Zmiana opon (i ewentualnie kół) na bardziej sportowe już powinna dość wyraźnie przyspieszyć rower. Wiadomo, nadal szosa będzie te 1-2 kg lżejsza, pewnie z większym blatem na korbie... no ale znowu, możliwe że amator turysta nawet tego nie odczuje.
Ostatecznie to rowerzysta jedzie, a nie rower ?

Co do wyboru roweru, to rowery typu Silex 400 czy Four Corners rzeczywiście określane są jako zdecydowanie komfortowe... nie wiem czy aż nie za bardzo jak dla mnie. Najbardziej podoba mi się Kross Esker 6 - podoba mi się z wyglądu, mam sympatię do marki (od kilka lat jeżdżę na Krossie, kilka osób z rodziny i znajomych też i wszyscy są zadowoleni). Czy moglibyście napisać jaką on ma charakterystykę / geometrię ramy - raczej komfort czy aerodynamika? Planuję zajrzeć do sklepu i się przymierzyć, ale i tak trochę nie wiem czego się spodziewać, na co zwrócić uwagę w pozycji, jak ją porównać do innych rowerów.

Odnośnik do komentarza
1 godzinę temu, zlatan55 napisał:

Dzięki wszystkim za rady, naprawdę przeczytałem mnóstwo wartościowych uwag. Przez ostatni tydzień zdążyłem kilka razy przechylić zdanie to na gravela to na szosę, są sensowne argumenty za jednym i drugim. Chyba jednak wezmę gravela, przekonały mnie dwa argumenty z posta @sl66

Najrozsądniej będzie przymierzyć się i to zarówno do gravela, jak do endurance. Żadne tu-takie opinie nie mają zastosowania przy wyborze. Żebym nie został źle odebrany, od razu zastrzegam to, że nie jestem przeciwny gravelom: kolarstwo szosowe (endurance) to nie tylko sama jazda. To styl, sposób bycia, pokazania się w grupie lub solo.Czerpanie satysfakcji oprócz samego wiatru w kasku z możliwości zamanifestowania swojej wolności i stylu. Oczywiście strój dobrany do roweru poprawia komfort i nadaje smaczkowi temu co robimy. Spektakuratne spontaniczne ustawki to duże wow dla mijanych osób. To niemal klan w dobrym słowa znaczeniu, pozytywne zakręcenie, przyjemniejsze jak oceniam niż narty. Kiedyś pisałem, niesamowite wrażenie rok w rok robi na mnie grupa tych samych wypasionych Czechów  w codziennej porannej  ustawce na przełomie sierpnia/września na serpentynach na wyspie, na Adriatyku, na corocznym moim wypoczynku . To jakby dejavu . Zawsze jestem pod wrażeniem. Oczywiście to grupa rasowych szosowców na endurance. Zresztą takie obrazki są wszędzie.

I na odwrót, aby potwierdzić to o czym piszę, o etosie , rozśmiesza mnie mój prywatny socjologiczny eksperyment jaki przeprowadzam na singlach pod Krakowem w Lesie Wolskim (Srebrna Góra). Ilekroś skrótem podążam do lub z pracy swoim mieszczuchem, którego używam po bułki , 26" Authowem mistic, w odrapanym roboczym kasku i ubranku zdjętym z secondhandu, na nikim nie robię wrażenia. Jednakże podczas zaplanowanej rekreacji, w bojowym stroju foxa, kasku bontragera, amorkach foxa i wyglancowanym Marinie MT2, od razu jest z prawa i lewa "hej-hej", "cześć". Nagle staję się widzialny. Jak jadę gratem, to nie, a jak na marce i stroju bojowym Foxa, to już jestem "na tak", jestem nagle swój.

Pomyśl i o tym. Nie wszyscy łapią bakcyla szosowego/ gravelowego . Stąd kupa fajnego sprzętu do nabycia na olx w październiku i listopadzie, kiedy ludziskom potrzeba kasy na nowe prezenty aby kolejny raz zaspokoić siebie na chwilę. Rower i roweroza to nie tylko sprzęt. To filozofia . Mnie uratował życie ?

 

Odnośnik do komentarza

Waga po płaskim ma prawie zerowe znaczenie, pod górę jak jest już 6-8% ma istotne znaczenie
Różnica między ramą gravel a szosą endurance jest znikoma, chyba że szosa endurance zamiast okrągłych rurek ma kształty aero to wtedy różnica jest odczuwalna i jest taka jak między grubymi gumami typu gravel a szybkimi szosowymi (przykład Specialized Roubaix)
Różnica między napędem typu gravel a napędem szosowym jest znacząca
Korba 1x do szybkiej jazdy szosowej jest kompletnie do dupy i spowodowała kompletny upadek jednej grupy zawodowej Aquablue. Obecnie już nikomu taki głupi pomysł nie przyszedł do głowy i wszystkie grupy zawodowe jeżdżą na napędach 2x.
Więc jak ktoś pisze że interesuje go "szybka jazda na szosie" albo jazda na rowerze po górach to na pewno nie rower z napędem gravel 1x
Silex ma lekką, bardzo dobrą ramę z zaawansowanego stopu aluminium
Każda rama ze stopu aluminium 6061 jest bardzo przeciętna żeby nie powiedzieć kiepska, typowy przykład to Kross Esker. Firma Kross nigdy w żadnym rowerze nie miała ramy aluminiowej dobrej jakości
Rowery typu gravel mają zerową optymalizację po kątem aerodynamiki
Rama stalowa lepiej tłumi nierówności kosztem znaczącego wzrostu wagi

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...