Skocz do zawartości

Trek Procaliber czy Specialized Epic HT?


Rekomendowane odpowiedzi

Szukam roweru MTB i potrzebuję Waszej pomocy. Nie będę jeździł w wyścigach, ale lubię jeździć szybko, frajdę sprawia mi ściganie się z samym sobą, bicie własnych rekordów, no rozumiecie.

Chciałbym kupić coś, co posłuży mi przez lata, więc skupiam się głównie na pożądnej ramie, widelcu. Osprzęt i tak prędzej czy później zajadę i będę wymieniał.

Chodzi mi po głowie Trek Procaliber 9.6 2022 lub Specialized Epic HT Comp 2022. Ewentulanie Specialized Chisel Comp 2022, jeśli przekonacie mnie, że nie warto dopłacać do karbonu. Możecie powiedzieć dwa słowa o tych rowerach? Warto? Karbonowy Spec cholernie drogi, czy mimo wszystko warto postawić na niego zamiast na Treka? A może poradzicie coś jeszcze innego?

https://www.trekbikes.com/pl/pl_PL/rowery/rowery-górskie/rowery-xc/procaliber/procaliber-9-6/p/35113/?colorCode=bluedark

https://www.specialized.com/pl/pl/epic-hardtail-comp/p/199663?color=321585-199663

https://www.specialized.com/pl/pl/chisel-comp/p/199641?color=319940-199641

 

Odnośnik do komentarza

Strasznie drogie te rowery. Jak chcesz Alu to możesz kupić rockridera xc 500 za 6000, karbonowy rockrider xc 900 ma identyczną specyfikację technicną co ten spec za 15 k PLN. Ten trek też jest dość ciężki. Mój xc 900 waży obecnie 10,6 z pedałami i koszykami na mleku. Obecnie moim zdaniem najlepszym wyjściem jest kupno rockridera race za 6800 na karbonie i napędzie gx i montaż do niego lepszych kół jak starczy kasy. 

Ogólnie rockridery są najczęściej spotykanymi rowerami na amatorskich wyścigach, relacje jakości do ceny mają najlepszą jak chcesz sobie śmigać. 

Przy jeździe dla funu z takim budżetem poszedłbym w rockridera xc 900 s z pełną amortyzacją. Na trasie xc z małą ilością korzeni straci z 5 sekund do xc 900 ale na singlach czy w górach da więcej funu. 

Odnośnik do komentarza
28 minut temu, Oskarr napisał:

Jak chcesz Alu to możesz kupić rockridera xc 500 za 6000

To już niestety chyba niewykonalne, od dłuższego czasu niedostępne online, Decathlon chyba powoli wygasza linię XC. Może jeszcze gdzieś po sklepach są. XC900 został tylko XL, innych rozmiarów brak. Te nowe (Race) też tak sobie z dostępnością, ale przynajmniej ich powinno przybywać w sklepach.

Odnośnik do komentarza

Coś tam chyba mogę powiedzieć jako posiadacz Specialized Epic Comp Carbon 2017 i Chisel Expert 2018 i ktoś kto kiedyś poważnie rozważał kupienie Procalibera 9.7

Wtedy kiedy rozważałem zakup Procalibera jego cechami, które wydawały się atrakcyjne był amor Fox, który niewątpliwie lepiej amortyzuje niż Recon/Reba i system IsoSpeed. O czym nie wiedziałem była niska jakość wykonania tych ram, mimo super marketingu Treka. Mam kolegów mechaników serwisujących rowery najlepszych zawodników i wiele się można o nich dowiedzieć. Karbon nie był najwyższych lotów i chyba nadal nie jest. W tamtym czasie Trek miał bardzo duże problemy z  kontrolą jakości w chińskiej fabryce w której są produkowane, Quest Composite Technology (produkują również Canyony) i miski suportu PressFit prawie same wypadały. Natomiast firmy specjalizujące się w karbonie z roku na rok robią coraz lepsze laminaty. Trek niestety nadal ma suport typu PressFit w modelu 2022. Rama Treka w rozmiarze M waży 1350 gram. Rama Speca Epic Comp Carbon 2017 waży trochę poniżej 1200 gram. Nie wiem ile nowe modele.
https://www.trekbikes.com/gb/en_GB/bikes/mountain-bikes/cross-country-mountain-bikes/procaliber/procaliber-frame-set/p/33241/

Co do IsoSpeed to coś tam daje ale nie za wiele. Przypuszczam że poziom redukcji w pobliżu 20%. Testowałem w Domane. Czyli tyle co dobra sztyca podsiosłowa z redukcją drgań typu Ergon. Natomiast nie jest to rozwiązanie bez wad. Raz że zwiększa wagę roweru o ok. 200 drgań a dwa że wymaga jakiejś konserwacji i bywa że trzeszczy. Więc dla mnie prosta konstrukcja Speca tu wygrywa. Poza tym można zawsze dodać myk-myk czyli dropper seatpost który trochę redukuje drgania czy założyć stosunkowo szerokie opony na niskim ciśnieniu. Efekt będzie podobny. IsoSpeed działa tylko przy jeździe z siodła.

Co do konfiguracji tych dwóch rowerów to Reba jest chyba 400 gram lżejsza od Recona. Bebechy są chyba te same. Koła oceniam na remis. Bontrager lepsze piasty, gorsze obręcze o zbyt wąskim profilu. 

Napęd w Specu Sram GX. Bywają z nim drobne problemy. Ogólnie Sram ma problem w precyzji gdy hak się zegnie o milimetr czy dwa co często ma miejsce. Manetka 12-rzędowa nie jest tak dobra jak była 11-rzędowa. Osobiście wolę Shimano ze względu na niższe koszty eksploatacji i jakość wykonania. Hamulce Sram Level TL posiadam i są to hamulce na poziomie Shimano MT400. Takie trochę lepsze spowalniacze. Więc w hamulcach na remis.

Trek podaje wagę całego roweru bez dętek na 11,37 kg w rozmiarze M. Pewnie parę gram ściemnia wiec powiedzmy 11,5. Dętki 500 gram. Mój Spec na dętkach ważył równe 11 kg z napędem 2x. Więc z 1x pewnie ze 300 gram mniej. Więc ok. 1,5 kg różnicy w wadze między tymi rowerami.

Podsumowując:
Rama: lepsza w Specu
Amor: lepszy w Specu
Napęd: lepszy w Treku
Koła: remis
Hamulce: remis
Wygrywa Spec.

Co do różnic między Epic a Chisel to Chisel jest bardziej komfortowy. Epic jest szybszy przy zbliżonej konfiguracji ok. 5%. Rama Chisela waży 1350 gram czyli tyle ile rama Procalibera. A rama takiego X-Calibera 2,1 kg.

Gdybym miał kupić dobry hardtail na lata do szybkiej jazdy kupiłbym używanego lub wyprzedażowego Epica Expert lub Pro na SIDzie i na Shimano z heblami minimum Deore a jeśli do jazdy po górach to zapewne SLX. Wchodzi też w grę kupno Epica Comp Carbon i kiedyś wymiana amora na SIDa lub Foxa. Na razie męczę się na Rebie ale planuję taką wymianę. Rama Comp Carbon odpowiada mi ze względów wagowych. Zbyt wycieniowana rama niesie ryzyko połamania przy jakiejś większej glebie. Mieliśmy już połamane dwie ramy szosowe Speca w kraksach bo są zbyt wycieniowane, po 900 gram. Nasza stara rama Speca, ważąca 1400 gram, przeżywała wszystko. Naprawa ramy karbonowej z dożywotnią gwarancją na naprawę 330 zł ze zbliżonym lakierem. Z identycznym lakierem i odtworzeniem napisów 1200 zł ekspresowo, jakieś 800 jak się poczeka.


 

Odnośnik do komentarza

Dzięki za wszystkie wskazówki. Rockrider, mimo wielu zachęt, odpada - od wybuchu wojny w Ukrainie nie korzystam z Decathlonu i nie zamierzam tego zmieniać. Ale doceniam porady, dzięki.

Jacku, szczególne podziękowania dla Ciebie za tak obszerne info!

Pierwszy wniosek jest prosty: odpuszczam sobie Treka. Używki też kupować nie chcę - myślę, że to najlepsze rozwiązanie, ale dla mających większe pojęcie o rowerach niż ja, bałbym się, że kupię jakiś złom.

Nowy Epic Expert odpada, to zdecydowanie ponad budżet, już przy Epicu Compie przekraczam to, o czym myślałem. Obdzwaniam sklepy i na razie małe szanse, żeby się znalazł Epic Comp, za to znalazłem takiego Chisela:

https://www.metrobikes.pl/pl/p/Specialized-Chisel-GLOSS-OASISFOREST-GREEN/44088

Wymieniłbym amor, z czasem też napęd. Może to jest alternatywne rozwiązanie, jeśli nigdzie nie znajdę Epica? Co myślicie?

Odnośnik do komentarza

Poniżej masz alternatywne wątki z Chiselem. Jest to świetna rama. Kolega który ode mnie kupił, bo zmieniałem ramę na większą ostatnio piał z zachwytu :) A ma też Treka Top Fuel.

https://roweroweporady.pl/f/topic/9195-rower-do-6000-mtb/page/3/#comment-63578
https://roweroweporady.pl/f/topic/9228-cube-attention-sl-2022-czy-specialized-chisel-2021/page/2/#comment-63774

 

Odnośnik do komentarza

@Kaszuba: naprawdę jesteś zainteresowany maszyna za 15 tys w karbonie? Odszukaj sobie taki wątek :

"MTB do maratonów za 10 000 założony 29 marca". Masz tam rozjechany na kawałki temat cannona scalpela 4 w karbonie, w wersji uboższej od Twojej "3". Trójka jest najbardziej zaawansowana na amorze SID. Poszło o 500 gram wagi na korzyść Scotta karbonowego. Zakupiony został Scott a potem był płacz. Cena porażająca. Rozumiem, że nie ma nic innego w Twoim rozmiarze i w desperacji szukasz czegoś dla siebie. Cannon Scalpel 3 to stricte wyścigowy rower ze względu na mega pochyloną sylwetkę w czasie jazdy. Nie nadaje się do jazdy po lesie dłużej niż 1/2 godziny i użytkowaniu zgodnym z Twoim założeniem.

Odnośnik do komentarza

Ogólnie super rower. Można się przyczepić do 3 rzeczy: 

Obręcze często mk4 są dla osób o niskiej wadze, to są super felgi dla osób które się ścigają i ważą 60 kg.

Średnie piasty, 

Jak się ścigasz to sztyca 27,2 może być lekkim problemem. Na maratony nie ma problemu, na ciężki xc lepiej 31,2 bo łatwiej wtedy zamontować myk myka. Sam mam w xc 900 27,2, jest wygodniej i lżej ale jeżdżę na sztywnej sztycy bez opuszczania. Są opuszczane ale jest ich mniej i z mniejszym zakresem niż 32. 

Ogólnie dobry rower do ścigania, średni rower do rekrekreacji 

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...