Skocz do zawartości

Rower do 6000 MTB


Rekomendowane odpowiedzi

Spróbuj zjechać z mocno nachylonej górki przy większej prędkości i zahamować. Działają tak jak v-brake. Nie są to też hamulce MTB tylko trekkingowe z klamką na 3 palce. Trudno powiedzieć do czego mas porównanie. Porządne hamulce zatrzymują 100 kg jednym palcem na bardzo krótkim odcinku. Jak dla mnie są dramatycznie nędzne.

Odnośnik do komentarza
34 minuty temu, jajacek napisał:

Spróbuj zjechać z mocno nachylonej górki przy większej prędkości i zahamować. Działają tak jak v-brake. Nie są to też hamulce MTB tylko trekkingowe z klamką na 3 palce. Trudno powiedzieć do czego mas porównanie. Porządne hamulce zatrzymują 100 kg jednym palcem na bardzo krótkim odcinku. Jak dla mnie są dramatycznie nędzne.

Są na trzy palce, tu się zgodzę, ale nie działają jak v-brake. Koło się blokuje w miejscu, potem jest i tak poślizg.

Odnośnik do komentarza

Swoją drogą jest test na YouTube, gdzie tarczówki mechaniczne, mają o 1m dłuższą droge hamowania niż MT 200 przy hamowaniu od 30 km/h do zera na asfalcie. To są drogi hamowania rzędu 14-15 metrów. Wydaje mi się to cholernie dużo. Niestety nie było porównania do Deore. Może sami zrobimy?

A może ktoś na podstawie poniższej tabelki przeliczy dla Deore? @Oskarr?

spacer.png

Odnośnik do komentarza
5 minut temu, jajacek napisał:

Niestety nie było porównania do Deore. Może sami zrobimy?

Mam MT200 w swoim elektryku, który waży ok 25,5kg i Deore w trekkingu ważącym 15,5kg. Jak będę miał kiedyś chwilę to zrobię test z 25km/h do 0 na asfalcie.

Ale tak na czuja, nie widzę jakiejś wielkiej różnicy pomiędzy nimi, Deore ciut lepsze, ale w mieście po plaskim nie jest to odczuwalne.

Odnośnik do komentarza

@silentbob a jeździłeś tym rowerem w mtb XC? MT 200 są spoko, moja dziewczyna ma odpowiedniki tych hamulców ze stajni tektro 276 i jest bardzo zadowolona. Też jestem zadowolony z tego, jak tym hamuje, nie ma problemu aby zablokować koło na asfalcie. 

Minusy - nie złapie się tych klamek jednym palcem. Moja dziewczyna praktykuje łapanie klamki środkowym palcem. Muszę jej pilnie wymienić hamulce na deorki. Mam do porównania deorki w rowerze mojej mamy i w rowerze mojego brata. Deorki mają dużo lepsze możliwości ustawienia klamki pod użytkownika, możemy łapać hamulec jednym palcem. 

Dla osób które nie widzą potrzeby łapania jednym palcem mamy zabawę: prostujemy palec wskazujący i zaciskamy pozostałe palce w pięść, da się, prawda? Teraz wyprostujmy wskazujący i serdeczny i spróbujmy zacisnąć dwa pozostałe palce, jeśli macie normalne stawy to nie powinniście być w stanie zacisnąć tych dwóch palców. Jadąc więc w mtb gdzie korzenie uderzają o wasze przednie koło puszczenie kierownicy dwoma palcami może spowodować, że stracicie kontrolę nad kierownicą. 

Co do samego hamowania, MT 200, tektro 276 hamują i dają radę zablokować koło na prostym przy mniejszej prędkości. W MTB mamy jednak zwykle trochę lepszą przyczepność, mamy agresywne opony, które się wgryzają w podłoże. Do tego mamy zjazdy i górki, zdarza się więc hamować na zjeździe o nachyleniu 20-30 % z prędkości 30-40 km/h. Mt 276 w takich warunkach już nie potrafią zablokować koła. Może inaczej, są w stanie zablokować koło ale trzeba włożyć w hamowanie większą siłę niż w przypadku moich sram level t i dużo większą siłę niż w przypadku hamulców poziomu deore. 

Co do zablokowania koła - w szosie też jestem w stanie zablokować koło, jednak po pętli z dużą ilością zjazdu po 5-10 minutach hamowania zaczynają mnie boleć ręce i nie jestem w stanie tak skutecznie hamować i wyczuć hamulców. 
 

W ściganiu się w XC w ciągu godziny robimy około 600 metrów przewyższenia, na wczorajszym treningu w czasie 2 godzin zrobiłem 1000 metrów na pętli XC, rower później musimy wyhamować. Hamulce w rowerze mtb powinny dawać możliwość hamowania z użyciem małej siły abyśmy mogli wyczuć i odpowiednio reagować na sytuacje kiedy blokujemy koło, dodatkowo nie mogą zmęczyć naszych palców w czasie trwającego godziny czy 2 godzin wyścigu. Tak więc takie mt 200 dają radę zablokować koło na pierwszym zjeździe ale robiąc ten sam zjazd 20 raz już średnio mamy siłę aby efektywnie hamować co może okazać się bardzo zgubne. 

W starym wyścigowym rowerze z kołami 26" miałem hamulce vbrake, hamowały naprawdę zadowalająco i nie rozumiałem osób, które mi mówiły abym przeszedł na hydrauliki ale na pierwszych zawodach na ostatnim kółku musiałem jechać wolniej bo nie miałem siły w palcach aby wystarczająco mocno hamować na zjazdach. 


@jajacek co do powyższej tabelki, wychodzi, że w dwóch kolumnach po prawej mamy jednostki w metrach. Deore z 45 km/h hamuje w 9,6 metra, 45km/h to 12,5 metra/s, przy hamowaniu na odcinku 9,6 metra uzyskujemy przyspieszenie w czasie hamowania 8,13 m/s^2 i czas hamowania 1,536s. Przy 30 km/h (8,3 metra/s) wyhamujemy w 1,02 sekundy z drogą hamowania na poziomie 4,23 metra. 
Założyłem ruch jednostajnie przyspieszony czyli stałą siłę hamowania. Stałej siły hamowania nie będziemy mieli bo dochodzą opory wiatru, które spadają ekspotencjalnie, przy takich 45 km/h opory wiatru wynoszą okolice 300 niutonów, hamowanie daje nam 700 niutonów, przy 30 km/h wiatr to okolice 150-200 watów. Wychodzi, że w testach hamowali rowerzystę z rowerem o masie 100 kg, wtedy by mi się niutony z przyspieszeniem zgadzały. Uwzględniając zmniejszenie oporu wiatru i zmniejszenie oporów tarcia opon i łożysk, wychodzi nam 4,9 metra z 30 km/h. Taka droga hamowania w miarę mi się zgadza z moimi odczuciami i możliwościami zahamowania roweru mtb na dobrych hamulcach. Tj. z 30 km/h na drodze w okolicach 5 metrów. Jest to porównywalna droga hamowania auta osobowego. Jeśli rzeczywiście mt 200 mają drogę na poziomie 12-15 metrów to jest to gigantyczna różnica 
 

Odnośnik do komentarza
16 minut temu, Oskarr napisał:

Jeśli rzeczywiście mt 200 mają drogę na poziomie 12-15 metrów to jest to gigantyczna różnica

@ oskar  Wg. zestawienia - dają radę, ale jak sam udowodniłeś z innych wzgledów, 200-ki nie są hamulcami do regularnych zjazdów, zawodów i osiągania wyników.

@ jajacek  A jakie źródło tej tabeli ?  Chętnie poznałbym w tym zestawieniu taki wynalazek jak TRP G-Spec (FMR 180), w którym obszarze należałoby ich szukać, skoro z def. TRP to marka premium Tektro. Jest sens wymieniać je na deorki (8100) ?

Swoją drogą, czy zestawienie, jak sądzicie, uwzględnia sposób mocowania zacisku, który przecież również nie jest obojętna na samą skuteczność hamowania. Mama w swoim HT nowatorski system mocowania zacisków jako flat mount (jak w szosówce). Mam mieszane uczucie w użytkowaniu ich.

Odnośnik do komentarza

MT200/201 maja zaciski w których są mniejsze tłoczki 20 mm, najtańsze, stosunkowo mało sztywne przewody SM-BH59 i najgorsze, najtańsze, mało sztywne klamki, które nie mają też Servo Wave. To wszystko powoduje że w stosunku do Deore, które mają tłoczki 22 mm, sztywniejsze przewody SM-BH-90 i twarde klamki z Servo Wave, hamują dramatycznie gorzej.

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...