Skocz do zawartości

[do 5000] Czy rower z ramą do XC można troszkę zrelaksować?


Rekomendowane odpowiedzi

Cześć

Mam na oku Meridę 500 Lite. Patrząc od strony wizualnej bardzo mi się ten rower podoba. Wiem, że cena trochę duża w porównaniu do takich Indian Storm X7/8/9, ale... 🙂 Obecnie mam zaklepaną sztukę w rozmiarze L. Według pomiarów (185 wzrostu) i wskazania na stronie Meridy jestem pod koniec rozmiaru L (prawie XL). Merida ma niezłą ramę, niezły amor, pełne Deore 2x (na czym mi zależy). Aby myśleć przyszłościowo chyba całkiem niezły wybór. Acha, i tak, wiem hamulce do wymiany. 🙂

Wiem, że ten rower ma bardziej sportową geometrię ramy, ale cóż począć. Moja jazda do 50/50 teren/asfalt.
Moje pytanie brzmi. Czy da się tą geometrię trochę zrelaksować?

Myślę o:

  • wymianie mostka na krótszy z większym wzniosem
  • wymianie kierownicy prostej na kierownicę ze wzniosem

Czy to ma sens?

Zasiadałem kiedyś do roweru typu cross, które swoją geometrię mają bardziej rekreacyjną, ale pomimo dobranej wielkości ramy i tak siodełko było dużo ponad wysokość kierownicy. Zależy mi na tym, aby nie być aż za bardzo rozciągniętym na ramie oraz aby zbyt duża ilość ciężaru nie szła na nadgarstki.

A może w ogóle powinienem o tym zapomnieć i patrzeć tylko na ramy typu Indiana Storm? 🙂

PS

Jak patrzę na Storm X7 i X9 to odnoszę wrażenie, że X9 ma krótszą górną rurę. Czy to tylko złudzenie? Nie mogę znaleźć rozmiarów geometrii ramy. 😕

Pozdrawiam, Darek

Odnośnik do komentarza
  • dariol zmienił tytuł na [do 5000] Czy rower z ramą do XC można troszkę zrelaksować?

X7 i X9 powinny mieć te same ramy, pewnie różne rozmiary były fotografowane. Nie wiem, czy jest sens wymieniać kierownicę na taką ze wzniosem. Na 90% wystarczy wymiana mostka. Możesz pójść dość hardkorowo i dać mostek np 30-40% wzniosu. Do tego możesz trochę przesunąć siodełko itp. Zacząłbym od samego mostka. W rowerze najważniejsze, aby Ci się podobał i abyś chciał na nim później jeździć.

Odnośnik do komentarza

No dobra. Zasiadłem dziś na tej Meridzie i niestety muszę ją odpuścić. Mostek był na plus, ale i tak czułem się trochę za bardzo wyciągnięty (może gdyby była w rozmiarze M to było by dobrze). Zasiadłem też dla porównania na Meridzie Big.Nine.200 rozmiar L i wyraźnie nie czułem tego efektu rozciągania.

Gdzieś czytałem, że u większości producentów rozmiarówka jest zawyżona i po dzisiejszych przymiarkach dla mnie (nie ścigam się, nie jeżdżę na maratony, itp) rozmiar M byłby całkiem dobry. 🙂

Spróbuję znaleźć Indianę w rozmiarze 19". Szkoda, że nie ma X9 w tym rozmiarze. Zamówię do sklepu X8 i zobaczymy co z tego wyjdzie. Na dodatek jutro będę niedaleko skiteam gdzie (zdaje się) mają Cube Attention. Ciekawe jak poczuję tą ponoć rekreacyjną ramę.

Odnośnik do komentarza

Mam 190 i rower złożony na ramie Cube Reaction Pro z 2019, mostek prawie płaski, kierownica ze wzniosem chyba 15 mm, więc też nie dużo. W rozmiarze 21 jest bardzo rekreacyjnie, dla porównania  Unibike expert 21 cali był o wiele wiele bardziej wyciągnięty i obciążał ręce, nadawał się według mnie tylko do krótkich intensywnych wyjazdów/zawodów. Teraz producenci wgl. Idą w długie rury górne przez co pozycja u osoby która szuka rekreacji w droższym MTB może sprawiać problemy. Cube może być tutaj jednym z niewielu wyjątków.

Odnośnik do komentarza
20 godzin temu, Oskarr napisał:

Do tego możesz trochę przesunąć siodełko

No nie do końca. Siodełko powinno się ustawić w każdej płaszczyźnie w odpowiedni sposób: https://roweroweporady.pl/jak-ustawic-siodelko-w-rowerze/

Jeżeli dasz siodełko za bardzo do przodu, pedałowanie będzie nieefektywne i niezbyt wygodne.

Oczywiście - w drobnym zakresie przód-tył można podregulować, ale to nie jest sposób na zniwelowanie problemu ze zbyt agresywną geometrią ramy.

Odnośnik do komentarza

Dzisiaj byłem w SkiTeam. Usiadłem na Cube Attention w rozmiarze XL i powiem szczerze, że to jest ta geometria (i rozmiar dla ramy Cube), która mi dobrze pasuje. Poza tym napęd 2x jakiego szukam. Szkoda, że ta rama nie jest tapered oraz brak sztywnych osi, amor od biedy. Tylko czy to może mieć jakieś duże znaczenie dla mnie na przyszłość?

Ciężko jest znaleźć rower idealny (za rozsądne pieniądze oczywiście) 😄

 

PS
@MalySzaryCzlowiek Sam składałeś? Fajna sprawa dobrać wszystkie komponenty jakie się chce 😉 Ten Cube Reaction Pro w obecnej ofercie wygląda zacnie choć cena dosyć wysoka. A, no i napęd x1 😕

Odnośnik do komentarza

Każdy rower można "zrelaksować" do pewnego stopnia. W związku z problemami zdrowotnymi musiałem to zrobić w swoich rowerach. Bo po powrocie ze szpitala mój kręgosłup piersiowy nie wytrzymywał pozycji przed operacją i atrofia mięsni górnej połowy ciała też była problemem. W MTB dużo bardziej pracujesz górą niż na szosie.

We wszystkich rowerach używam mostków Specialized Multi Clip. Są to mostki z tulejami regulującymi kąt nachylenia. Można mieć dzięki nim mostek poziomo ale też i mocno do góry. To samo robi mostek regulowany. Obecnie jeżdżę ma mega sztywnym karbonowym rowerze wyścigowym mtb, Specialized Epic. Mostek mam króciutki 60 mm i podniesiony do góry tak, że siodełko mam na tej samej wysokości co kierownicę. I pozycja jest jak dla mnie komfortowa. W miarę postępów z kręgosłupem i umięśnieniem będę zmieniał tuleje i schodził niżej aż dojdę do pozycji poziomej mostka. Mam też karbonową sztycę z systemem lekkiego uginania się, która zmiękcza ogon. Więc jak widać nawet wyścigowy rower można zrelaksować. To samo można zrobić z Meridą, która ma podobną, wyścigową geometrię. Nie znam geoemtrii Indiany. Załączam porównanie geometrii Epica, Meridy Big Nine Limited, która jest na identycznej ramie jak Big Nine 500 Lite i Cube Attention SL. Zobaczcie że Attention w ogóle nie ma geometrii mtb. Tak jak zawsze piszę nie jest to rower mtb tylko trekking/cross na kołach z mtb.

https://geometrygeeks.bike/compare/merida-big-nine-limited-2020-l-19,specialized-epic-hardtail-comp-carbon-world-cup-2017-l,cube-attention-sl-2021-l-19/

Odnośnik do komentarza

Fajna stronka do porównań. Wstawiłem tam Cube w wersji XL, bo na takim siadałem. Zwróćcie uwagę, że Reach i Stack wcale nie tak wiele nie odbiegają od tego Cube co można by mostkiem (+ ewentualnie kierownicą ze wzniosem) nadrobić.

BB Drop - różnica prawie 13cm 😲 chyba błąd we wpisie, na zdjęciach jest normalnie.

Crossowego roweru nie chcę(choć Polygon Heist X7 to najładniejszy cross jaki widziałem), wolę wyrelaksowany mtb, z którego łatwiej zrobić crossa niż odwrotnie.

Nie będę się ścigał, chcę pojeździć po szutrach, lasach, ścieżkach i z rodziną po "asfalcie". Są tu jacyś właściciele Cube Attention? 😄

Tak swoją drogą w tabelkach różnice niby minimalne to gdzie ta różnica w geometri? Gdzie ta różnica co powoduje, że inaczej czuję tego Cube? Chyba nie ogarniam dobrze tych liczb względem geometri. 🤪

 

UPDATE:
Jutro i/lub pojutrze jadę macać jeszcze Indiana Storm X7 i/lub Cayon DR/XT 🤪

Odnośnik do komentarza

Cube L w porównaniu do Meridy L ma dużo krótszą górną rurę. O 3 cm, ma też o 5mm wyżej położoną główkę rury sterowej. W efekcie daje to nam dosięg do kokpitu (reach) o 32 mm krótszy, czyli dużo bardziej wyprostowaną pozycję.

Ma 13 mm krótszą rurę podsiodłową przez co o tyle więcej sztycy podsiodłowej będzie wychodzić zramy. Jako że jest to (chuda) sztyca 27,2 mm (standard szosowy) i ciut bardziej wystaje z ramy to w porównaniu do Meridy z grubszą podsiodłówką 30,9 mm (standard mtb) ogon roweru będzie "miększy" dając większy komfort.

Rama Attention ma też o 17 mm dłuższe tylne widełki, 450mm które nie są w ogóle standardem dla rowerów mtb. Są one nawet dłuższe niż w rowerach crossowych. Efektem będzie komfort na szosie czy szutrach ale ospałe wchodzenie w ostre zakręty. 

Kierownica 680 mm to też raczej standard trekkingowy. Nikt już chyba nie daje węższej niż 720 mm. Obręcze o wewnętrznej szerokości 20 mm już dawno wyginęły w mtb. Teraz minimum 25 mm. Co ciekawe Merida też daje takie.

Co do hamulców to są to hamulce (a moim zdaniem spowalniacze) trekkingowe. Z klamką na 3 palce. Mają mniejsze tłoczki niż jakikolwiek wyższe hamulce Shimano, i podłe tarcze hamulcowe klasy Biedronka.  Jak się na Attention SL kumpla przejechałem to byłem nimi przerażony. On po paru niebezpiecznych sytuacjach też je będzie wymieniał. Można spróbować po taniości zacząć od zakupu tarcz SM-RT54:
https://www.bikester.pl/shimano-sm-rt54-tarcza-hamulcowa-center-lock-M791897.html?cgid=37224

Co do tego czy ktoś jeździ to mój kumpel jeździ na Attention SL. Wszędzie. Do pracy, z sakwami, z namiotem, po trasach mtb, bo asfaltach. Jest zachwycony. Kupił używkę za moją namową z kołami wymienionymi na lepsze i z trzyrzędową korbą. Jest to bardzo uniwersalny rower do wszystkiego.

Ten Cayon to ma ramę z kotwicą. Waży 2700 gram. Rama Meridy z serii Lite, 1800 gram, Cube chyba ok. 2200 gram.

Odnośnik do komentarza

Cześć

Miałem identyczny dylemat całkiem niedawno. Z racji zawodu miałem okazję pojeździć po salonach rowerowych w kilku miastach i wypróbować trochę rowerów. Oprócz (meridy 500 lite-brak oprócz używek) na placu boju zostały Cube reaction pro (miałem okazję go kupić za 5300) i indiana storm x?.

Dzięki poradom kolegów z forum zdecydowałem się na indianę  storm x9 -DZIĘKUJĘ Panowie. Najlepiej zaoszczędzone pieniądze w ostatnim czasie.

Mam 186 cm Na początku myślałem o 21 ale po próbnej jeździe wybrałem 19 (19 przy 185 cm będzie rekreacyjny). Na 19 można próbować zapolować-trzeba często sprawdzać stronę. . Czasami się kilka sztuk pojawia. ok 2 tygodni temu mi się udało (w sklepie udało się mini promocję zrobić pomimo zamówienia internetowego). Jest też (lub było) kilaka sztuk wystawowych - sprawdź na infolini, może jest jakiś w twojej okolicy.

Planuję w miarę szybko wymienić gripy i pedały. Reszta osprzętu jak na razie ok. Specjalnie pokatowałem go mocniej po lasach, wąwozach i piachach - daje rade i jestem mega zadowolony z XT. W cube aby hamulce od razu czuć było że są lepsze.

Odnośnik do komentarza

Dzięki @paft za rady. Pod Warszawą mają Storma X9 21 cali, ale skoro masz tyle wzrostu co ja to chyba nawet nie będę jechał. Też mi zależy na bardziej rekreacyjnej wielkości ramy. Wziąłbym Storma X8, gdyby nie miał tak brzydkiego (jak dla mnie koloru). No nic, poluję dalej. U mnie także na placu pozostają na obecną chwilę Cube Attention (SL) lub wspomniane Storm X9 M19 (zerkam też na Polygon XTRADA, Accent).

Ogólnie wychodzi na to, że szukam roweru, który:

  • lekka rama, w miarę rekreacyjna geometria, tapered, sztywna oś (lub QR), 29er
  • minimum poziom deore 2x (od biedy 1x) ⚙️
  • powietrzny amor (od biedy Suntour) 💨
  • waga całości poniżej 14kg (najlepiej w okolicach 12,x) 😄
  • cena w okolicach 5k 💸
  • musi mi się podobać wizualnie 🤩
  • muszę dosiąść przed zakupem 🚴‍♀️

PS
Miałem już zamówioną Meridę BN500 (nie Lite) z roku 2020 od dystrybutora w dobrej cenie, ale po ostatecznym sprawdzeniu stanu magazynowego dali mi znać, że ten egzemplarz ma wady i nie nadaje się do sprzedaży. 😕

PS2
W Warszawie na Gocławiu w ALTSport widziałem dwie Meridki 500 Lite L, jedna S i jedna zdaje się XXL (na stronie ich nie widać). 🙂

Odnośnik do komentarza
3 godziny temu, dariol napisał:

Miałem już zamówioną Meridę BN500 (nie Lite) z roku 2020 od dystrybutora w dobrej cenie, ale po ostatecznym sprawdzeniu stanu magazynowego dali mi znać, że ten egzemplarz ma wady i nie nadaje się do sprzedaży. 😕

PS2
W Warszawie na Gocławiu w ALTSport widziałem dwie Meridki 500 Lite L, jedna S i jedna zdaje się XXL (na stronie ich nie widać).

@Dariol:

Mówisz i ... masz.

Tu masz : Jest jedna sztuka  ale równie fajna Merida BIG.NINE 300 LITE w rozmiarze XL.

Jest jedna sztuka w BikeAtelier Nowym Sączu. Podmiot BikeAtelier (https://www.bikeatelier.pl/)

Masz wszystko, co chcesz: oś 15mm tarcza hamulcowa SMRT stery taperowane , najważniejsze, że: oś tylna koła sztywna 12 mm (X-12) mocowanie tarczy hamulcowej Centerlock środek suportu BB92/89.

Jedynie co, to sobie hamulce wymienisz po 2 miesiącach na Deore M61 lub 51  jak się już nacieszysz jazdą a w zimie spadna troche ceny.

pzdr. 🙂

 

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...