Skocz do zawartości

Specialized Chisel, nowy aluminiowy, wyścigowy HT


Polecane posty

Motion Control i TurnKey sa to tłumiki w amortyzatorach firmy RockShox. Motion Control jest trochę lepszy. Rockhopper to jest przeciętna rekreacyjna rama bez sztywnych osi ważąca ok. 2kg podobnie jak rama X-Calibera, która waży ok. 2150 gram. Uważam że X-Caliber jako rama jest trochę lepsza od Rockhoppera. Obie są wykonane ze standardowego, najtańszego aluminium 6061. Chisel ma ramę dużo wyższej klasy, stworzoną z kilku stopów aluminium, poddaną wielu procesom obróbki i utwardzania,  ze sztywną osią ważąca ok. 1350 gram.

Judy jest to rekreacyjny amortyzator. Występuje w wersji sprężynowej z Coil w nazwie oraz w wersji powietrznej SoloAir. Model Silver ma tłumik TK czyli TurnKey, model Gold ma tłumik Motion Control.

Manetka zdalnej blokady jest przydatna ale nie przeceniałbym jej. Manetki RockShoxa są felerne i co druga pada. Co do kolrów nie podpowiem. Ja mam czerwonego wpadającego w pomarańcz pod wpływem słońca.

Link to postu
  • Odpowiedzi 130
  • Created
  • Ostatnia odpowiedź

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Dziękuję. A mogę prosić o rozwinięcie jak działa ten motion control? Mam szosówkę więc o amortyzatorach nie wiem nic ale wydaje mi się że jeśli miałoby mną bujać na podjazdach z taką łatwością jak przy całkowicie odblokowanym amorze to chyba jednak sporo mocy ucieka. Co z tego że szybko zjadę jak pod górkę wszystko stracę? W droższym epicu, który też rozważam również nie ma manetki a jednak jest to już chyba konkretny sprzęt jak dla amatora i raczej polecany do ścigania. Z tego co próbowałem wyguglac to wydaje mi się że jest tam jednak jakaś technologia która powoduje że amor się utwardza ale jest to tak zawile opisane że nie rozwiewa moich wątpliwości. Bo Reby też z tego co widzę chyba nie wszystkie mają zdalną blokadę. Czy po prostu w Specialized trzeba się pogodzić z ręczna blokadą przy widelcu podczas wyścigów albo olać nic nie ruszać i niech zawsze się na maksa ugina i tracić energię na podjazdach? Może rzeczywiście te straty nie są duże, ale mając szosówkę czuję że ten brak możliwości szybkiego utwardzenia moze być jednak sporą wadą, która będzie mnie kierowała w stronę innych rowerow, które taka blokadę mają. 

Rzucił mi się w oko np. Cube Reaction Pro. Kilo chyba cięższy ale tańszy i blokadę ma. Ale na żywo chyba nigdzie nie zobaczę. 

Link to postu

Motion Control jest tłumikiem, który pozwala na niemal całkowite zablokowanie amora bez obawy o jego uszkodzenie i posiada pokrętło umożliwiające regulację tłumienia powrotu, którego amory z tłumikiem TK zwykle nie mają. Reba jest budżetowym amorem wyścigowym, który ma te same bebechy co Recon ale w lżejszej budzie. Każdy Epic obecnie jest karbonowy. Epic Comp miał (nie sprawdzałem jak w 2021) dokładnie ten sam osprzęt co Chisel Expert ale był lżejszy o 300 gram bo taka jest różnica w wadze między ramą Chisel a Epic Comp. Rama karbonowa jest szywniejsza, przez co jest lepsza do ścigania. Mniej się ugina. Podczas jazdy pod górę nie zawsze się blokuje zawieszenie. Bo po przejechaniu przez korzeń jadąć pod górę lepiej jak amor się ugina, umożliwiając pokonanie go na bardzo niskiej prędkości przez doduszenie go. Jak go zablokujesz to ucieknie ci przednie koło na dużej stromiźnie, co musisz skontrować bardzo mocnym pochyleniem ciała, tracąc rytm jazdy. Ale to tak z moich amatorskich doświadczeń. Jestem jednak szosowcem i i na mtb jeżdżę raczej rekreacyjnie. Może ktoś te wynurzenia poprawi 🙂 Miałem poprzednio Foxa z manetka i rzadko z niej korzystałem. A jak masz długi podjazd, czy długi odcinek asfaltu/szutru to nie jest żadnym problemem zablokowanie amora z goleni. Jeśli amor jest wyposażony w moduł Brain, który Specialized przygotowuje wraz z producentem amora, to teoretycznie amor powinien sam się usztywnić na podjeździe. co niektórzy lubią a niektórzy nie. Konsekwencją jest brak możliwości ręcznej kontroli i większe koszty serwisowe. Jak ktoś poważniej myśli o ściganiu to potrzebuje lekką maszynę, na sztywnej, karbonowej ramie z amorem SID lub Fox i karbonowych kołach. Ale wtedy mówimy już o budżecie bliżej 15k. Aluminiowy Cube Reaction Pro w porównaniu do Speców to bida z nędzą i nie ma czego porównywać. Manetkę zdalnej  blokady można dokupić do niemal każdego RockShoxa. Kosztuje jakieś 300 zł jak się nie mylę.

Link to postu

Ja ostatnio w tej  mojej  asfaltowo-szutrowej specyfikacji  z reguły blokuję sobie Rebę na goleni i działa to fajnie (opony na mleku z nizszym cisnieniem dobrze amortyzują).I  tak przy mocniejszych wstrząsach amor nieco sie ugnie. Gorzej z blokowaniem jest w terenie na korzeniach i dołkach (trudno ręką trafić)

Kiedyś chciałem założyć sobie manetkę blokady i uzyskałem informację że w tym modelu  Reby nie wystarczy dokupić manetkę. Trzeba jeszcze coś wymienić w środku - tłumik czy coś w tym stylu. Nie pamietam juz dokładnie.  Dałem sobie z tym spokój bo nie używam  od/blokowania az tak czesto.

Link to postu

Mam i ja! 🙂 Drugi egzemplarz w mej historii, choć pierwsza nówka  - tym razem padło na Compa 1x 2019 XL, w najlepszym kolorze Flo Red 😄 Z jednej strony wyprosiłem ładny rabat, choć z drugiej wiem, że przepłaciłem srogo, widząc po ile można wyrwać eMki lub eLki 😄 No trudno. Póki nowy i można odzyskać części przy personalizacji, mam kilka pytań o:

- zamiennik zębatki z tej korby Stout Pro - 30T to stanowczo za mało. Co proponujecie z 34T? Raczej nie owal.

- czy seryjna przerzutka tylna obsłuży kasetę 11-50 (lub 51 od Sunrace)  ?

- ewentualnie zamiennik korby Stout Pro. Korby Shimano będą kompatybilne?

- jakie macie opinie długodystansowe o tych kołach

 

Pozdrowienia

Link to postu

Gratuluję, fajny rower 😎.

Co do napędu to się nie wypowiem  bo mam 2x 26/36T i dla mnie jest ok.

Jeśli chodzi o koła - na pewno najlżejsze nie są, ale jeśli ktoś się nie ściga to nie bedzie zawiedziony. W terenie sprawują się dobrze na asfaltach gorzej (balony) . Szerokie obręcze i opony dają radę w trudnym terenie i są  mocne, komfortowe.

Na moich zrobiłem ponad 5 tys km  i wszystko jest w porządku, tylna opona już lekko starta, piasty dalej ładnie się kręcą.

Na szybkie  szutry i asfalty dokupiłem  drugi set lekkich kół z cienkimi oponami na mleku.

Link to postu

@KWP Gratulacje! Wrzuć fotę

Koła są przeciętne na piastach Formula ale dużo lepsze niż daje Kross/Kellys/Romet/Unibike i paru innych prodicentów. Ich żywotność zapewne zależy od warunków i sposobu użytkowania. Miałem prawie takie same w poprzednim Specu, zajechałem tylną piastę w dwa lata, po jakichś 6k km.

Korby Shimano pasują. Z tymi Stout jest problem z dostępnością i ceną blatów. Korby bym chyba nie wymieniał dopóki nie będzie z nią problemów. U mnie w Specu Crave były bo to jest korba na gównianym suporcie i w kółko w środku coś chrobotało. Zmieniłem na SLX i suport na XTR i dwa lata nie trzeba było zaglądać.

Deore/SLX obsługiwały do 46 zębów jeśli się nie mylę.

Masz w takiej specyfikacji czy innej?
https://www.specialized.com/us/en/mens-chisel-comp-x1/p/157839?color=&searchText=91719-5302

Link to postu

Strona Speca coś nie domaga, więc nie wiem, co wysłałeś - taką speckę mam www.greenbike.pl/rower-gorski-specialized-chisel-men-comp-x1-2019-ostatnie-sztuki-p-3190.html 🙂

Tak, jak pisałem - póki setup nowy i nieśmigany, chcę wprowadzić zmiany personalizacyjne, które starczą mi na kolejne tysiące km. Dlatego korbę zmienię, jeśli nie znajdę sensownego blatu 34T. Nie widzi mi się płacić 3 stów za zębatkę, gdy za tyle mogę mieć całą korbę 🙂 Reba już jedzie.

 

BTW. Dajcie znać, jeśli chce ktoś z Was nówkę Judy Gold, korbę Stout Pro, kółka czy elementy napędu z powyższej specki, zapraszam 🙂

119720898_808636306343697_531415277431090327_n.jpg

Link to postu
  • 4 weeks later...

Do ideału brakowało niewiele i został on osiągnięty 🙂 Grafik doprowadzony do szewskiej pasji, ale w końcu wymiarowanie udało się wykonać idealnie, a efekt dla mnie piorunująco ładny 😄 

Kółka  XR391 z piastami DT 350, kaseta Sunrace 11-46, zębatka GX 34T i mamy 11,64kg w rozmiarze XL 🙂 W przyszłym tygodniu wjedzie Reba i chyba jednak wrócę do Fast Traków, bo te beżowe ranty nie przekonują mnie do końca.


Pytanie, czy ktoś z Was próbował ożenić tylną przerzutkę z kasetą 11rzędową 10-42 lub 10-46 na bębenku xD? Nabyłem koła z takim bębenkiem i póki co zmieniłem na shimanowski zachowując fabryczną konfigurację 11-46. Jednak z rozpiski technicznej przerzutki M7000-11 GS SLXa wynika, że ma rozpiętość 47T, więc...?

cabw.jpg

cabfe.jpg

121226914_736341660283612_64305970512281089_n.jpg

cam.jpg

sef.jpg

Link to postu

Bardzo ładnie. Mi moja czerwona rama już się trochę znudziła. Mam jednak ciągoty do czerni z czerwienią. Kończy nam się sezon wyścigowy w najbliższy weekend i po nim i po zakupach na Black Friday pewnie dokończę upgrade swojego roweru. Miałem wrażenie że bębenek XD to tylko pod pająk od kasety Sram.

Link to postu

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Odpowiedz...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Wklej jako zwykły tekst

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.

Wczytywanie...

×
×
  • Utwórz nowe...