Skocz do zawartości
jajacek

Specialized Chisel, nowy aluminiowy, wyścigowy HT

Polecane posty

Spec wprowadza do sprzedaży nowy model, Chisel. W zeszłym roku wycofał model na którym jeżdżę czyli aluminiowy HT Crave. W nowym Chisel zastosowali nowe, popularne ostatnio technologie. Rama jest wykonana z bardzo wycieniowanego stopu aluminium M5 i waży ok. 1350 gram czyli 200 gram mniej niż moja rama ze stopu M4. Jest to waga na poziomie wagi ram karbonowych wielu producentów. Zmieniono trochę geometrię dając łagodniejszy kąt głowki rury sterowej poprawiając pozycję na zjazdach (Crave 71,5, Chisel 69,8). Zrezygnowano z suportu Press Fit, który się nie sprawdził na rzecz sprawdzonego gwintowanego suportu BSA. Rama ma wewnętrzne prowadzenie linek, w tym coś czego mi brakuje w moim modelu czyli wewnętrzny kanał do poprowadzenia linki opuszczanej sztycy podsiodłowej, zwanej u nas myk-mykiem.  Piasty Boost zwiększające sztywność kół i poprawiające linię łańcucha, sztywna tylna oś. Przednia oczywiście też będzie sztywna w ramach oferowanego amora. Model ten ma więc wszystko czego brakowało w Crave. Będzie oferowany z napędem 1x i 2x. Spec zrobił to samo co ja od jakiegoś czasu czyli postawił na opony o szerokości 2,3. Tani nie będzie ale z pewnością będzie wart uwagi.

 

A tak prorokując z moich doświadczen to tak jakby mnie słuchali:

 

1. Mówiłem że BSA to najlepszy suport do ram alu a Press Fit out i go wyrzuclili

2. Mówiłem że rower powinien być zaprojektowany pod dropper (myk-myk) bo bez niego nie da się bezpiecznie jeżdzić po ciężkich trasach w górach i to mamy

3. Mówiłem że opony 2,3 dają lepszą przyczepność i nie są wolnejsze (ale są cięższe) i mamy

4. Że jak są tarczówki to muszą być dwie sztywne osie żeby zapewnić powtarzalność pozycji koła względem ramy i klocków i mamy

5. Że jest potrzebny łagodniejszy kąt główki rury sterowej do zjazdów i mamy

6. Że suport powinien być wyżej żeby łatwiej przejeżdżać ponad przeszkodami. Tego niestety nie poprawili

7. Że 1x11 nie nadaje się do ścigania dla amatorów i jest opcja 2x

8. Że dobrze mieć cienką sztycę 27,2 bo daje większy komfort niż te grubsze i mamy

9. Że dobra jest konstrukcja bez tylnego mostu bo poprawia komfort i mamy

10. Że potrzebne są dłuższe sztyce podsiodłowe bo są tacy osobnicy jak mój syn, którzy mają nogi jak pająk. I mamy w rozmiarze M sztycę 400 mmm

11. Że potrzebny jest do ostrej jazdy dłuższy mostek żeby dociążyć przednie koło na podjazdach i mamy.

 

Mamy więc z punktu widzenia geometrii niemal idealnego, przynajmniej dla mnie, aluminiowego hardtaila alu.

 

dce4c0b1f0c32dcac3ad69be6665646d1c49e752

Udostępnij ten post


Link to postu

Cześć, pewnie napiszę coś jutro bo właśnie wróciliśmy z wyścigu w którym mój syn został Mistrzem Polski MTB w jego kategorii wiekowej i świętujemy.

Udostępnij ten post


Link to postu

Sorry za opoźnienie w odpowiedzi. Moja ocena wygląda tak.

 

1. Rama.

Trek Procaliber 8 podobnie jak Spec Chisel jest zbudowany z hydroformowanego aluminium najwyższej jakości. Obie ramy mają wewnętrzne prowadzenie linek. podobnie jak Chisel, Procaliber ma wbudowany peszel pozawalający na wenętrzny montaż regulowanej sztycy podsiodłowej (dropper seatpost, myk-myk). Najważniejszą różnicą jest to iż rama Treka nie jest w pełni sztywna. Na łączeniu rury podsiodłowej z górną rurą wbudowane jest ogniwo, IsoSpeed, pozwalające ramie odginać się w płaszczyźnie poziomej do tyłu pod wpływem działajacych na nią sił. Ma to z założenia zwiększać komfort w czasie jazdy nie wpływając negatywnie na sztywność układu. Rozwiązanie pochodzi z szosowego modelu Trek Domane, przygotowanego do jazdy w słynnych wyścigach po brukach północy Europy. Podobno jest skuteczne. Ramy różnią się też standardem suportu. Trek ma niegwintowany PressFit, Spec gwintowany BSA. Ramy różnią się też szerokością otworu rury podsiodłowej. Trek ma 31,6 przez co można zastosować większą ilość dropperów. Spec 27,2 co jest standardem w rowerach szosowych.

 

2. Waga

Trek w wersji z amorem RockShox Reba RL , z napędem 2x11 Shimano SLX i hamulcami Shimano MT500 klasy Deore, waży 11,8kg. Chisel Expert 2x11 z takim samym amorem RockShox Reba RL, identycznym napędem SLX i takimi samymi hamulcami Shimano MT500 waży 11,1kg. Różnica zapewne związana z wagą IsoSpeeda w Treku i grubszej sztycy podsidłowej.

 

3. Cena

Wywoławcza ta sama, 7999.

 

4. Suport

Gwintowane BSA lepsze i bezporoblemowe niż PF w Treku

 

5. Opony

Trek Bontrager XR2 Team Issue 2,2, Spec FastTrack Control 2,3. Opony Treka są trochę węższe i trochę lżejsze. Mają też inny bieżnik. Szybkie opony z bieżnikiem podobnym do Spec Ground Control.

 

6. Koła

Trek Bontrager Duster Elite 23 mm, Spec swoje własne 25 mm. Niestety Bontrager jest znany z bardzo kiepskiej jakości kół alu. A Spec z dobrej jakości. Nie spodziewam się tu niczego innego. Koła w Treku będą zapewne sporo gorsze i problematyczne

 

7. Sztywnie osie

Oba mają sztywne osie i piasty w systemie Boost

 

8. Sztyca podsiodłowa

Spec ma cienką 27,2. żeby uzyskać dodatkowy komfort. Kosztem tego jest ograniczona ilość dropperów, które można do niego kupić. Trek ma 31,6 więc z dropperami nie ma problemu natomiast komfort uzyskuje przez ogniwo Isospeed.

 

Komentarz

Na papierze Trek Wygrywa ze względu na ten IsoSpeed i sztycę podsiodłową. Spec ma lepszy suport, koła i niższą wagę. Trzeba by się przejechać i zobaczyć czy ten IsoSpeed rzeczywiście daje zwiększony komfort czy też jest to ściema marketingowa.

Udostępnij ten post


Link to postu

Gratulacje :) Rower świetny, niech służy jak najlepiej :) Jaki kolor, rozmiar pewnie M? :)


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Udostępnij ten post


Link to postu

Doskonały wybór, kolor jest przepiękny :) Planujesz jakieś modyfikacje? Sam myślę o pewnych zmianach przed kolejnym sezonem, więc można podyskutować na ten temat :)


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Udostępnij ten post


Link to postu

Wow, Witamy Jajacek w Klubie 😀

Masz taki sam rower jak moja żona 😜

ps.

Ja nic nie zmieniam (poza łańcuchem i klockami) - po 2500 km  lubię go dalej takim jaki jest.

Zmieniłem tylko gripy i pedały  na początku.

Udostępnij ten post


Link to postu

Kolega pracujący w sklepie ze Specami wyjeżdżał za granicę , więc żal było nie kupić bo cena była okazyjna. Teraz muszę sprzedać swojego Crave. Co do zmian to być może przełożę moje hamulce XT. Docelowo może zrobię to samo co w moim Crave czyli wymienię prawą manetkę na XTR lub XT.  No i jeśli uda mi się ogarnąć sprawy arytmii i wrócić do normalnej, szybkiej jazdy, to zmiana kół na jakieś lekkie alu i może lekkie wycieniowanie go w okolice 10kg.  W tej chwiili rower jest na oponach S-Works FastTrak na bezdętkach. Gripy też zmienione i pedały oczywiście SPD.

Udostępnij ten post


Link to postu

No to dużo zdrowia bo to najważniejsze a dalej na takim sprzęcie  to juź się będzie samo kręciło 😀

Udostępnij ten post


Link to postu

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Odpowiedz...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Wklej jako zwykły tekst

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.

Wczytywanie...

×
×
  • Utwórz nowe...