jajacek Opublikowano 5 Lutego Udostępnij Opublikowano 5 Lutego Ostatnio przeprowadzono ciekawe testy opon gravelowych. Zacznijmy od testu, który przeprowadził Dylan Johnson. Zrobił dwa oddzielne testy. Testy były prowadzone na oponach Pirelli Cinturato. Jako ciekawostkę, wrzucił do testu też Race King 2,2 cala. Jeden test w tunelu aero żeby określić różnice w aerodynamice tej samej opony w zależności od jej szerokości. Drugi na bębnie wyposażonym we wkładkę symulującą najpierw asfalt a potem bruki. Test na prędkości 36 km/h bo jest to średnia prędkość zwycięzcy wyścigu Unbound Gravel po wyjątkowo chamskich szutrach i tłuczniach w USA. W pierwszej kolumnie straty aerodynamiczne. W drugiej straty wynikające z oporów toczenia do najszybszej opony. W trzeciej ich suma. W czwartej straty wynikające z oporów toczenia na bruku. Które o kawał wygrał Race King 🙂 (co potwierdza moją koncepcję przygotowanych kół na lato do MTB w roli gravela na obręczach Fulcrum Red Metal 500, 23,5 mm) Piąta kolumna to suma oporów aero i toczenia. Moje wnioski: Na brukach i w cięższym terenie Race King bije opony gravelowe o kawał. Na asfalcie wielu twierdziło że szeroka opona gravelowa jest prawie tak samo szybka jak węższa. Okazało się to kompletną bzdurą. Pomiędzy 35 a 45 mm jest ok. 20W różnicy. Więc ktoś kto jeździ na gravelu głównie po asfalcie powinien wybrać oponę stosunkowo wąską ze stosunkowo niskimi oporami toczenia. Ktoś kto spędza czas w ciężkim terenie typu masochizm w lesie na korzeniach, powinien jeździć na rowerze MTB 🙂 Albo na rowerze typu Monster Cross wyposażonym w opony MTB 🙂 Na gładkich szutrach trzeba znaleźć złoty środek. Odnośnik do komentarza
jajacek Opublikowano 5 Lutego Autor Udostępnij Opublikowano 5 Lutego Link do filmu: Tested: What is the Fastest Gravel Tire Size? The Answer Might Surprise You Odnośnik do komentarza
Pepe75 Opublikowano 6 Lutego Udostępnij Opublikowano 6 Lutego Jak dla mnie czwarta kolumna dziwnie wygląda - opory powinny maleć wraz ze wzrostem szerokości i tak się dzieje od 35 do 45mm. Potem przy Pirelli 50mm nagle rosną, a w końcu opona 50mm jest niewiele węższa od opony 2.2”. Ja bym w tym przypadku obstawiał, że te Pirelli ogólnie mają większe opory od Racekingów, zaraz obejrzę film - może się dowiem jaki model Pirelli porównywali. Jak dla mnie wniosek jest taki, że 45mm jest najbardziej uniwersalne. Chociaż nie pogniewałabym się gdyby w moją ramę wchodziło 29x2.2. Wg producenta wchodzi 27.5x2.1 - ciekawe czy wcisnęłyby się Racekingi 2.2 ? Odnośnik do komentarza
jajacek Opublikowano 6 Lutego Autor Udostępnij Opublikowano 6 Lutego Test drugi. Również przeprowadzony w Sliverstone Sports Engineering Hub za pomocą symulatora Pedalling Efficency Rig. Test dostępny dla subskrybentów Cyclingnews: Your narrow gravel tyres are slowing you down in addition to making you uncomfortable, Cyclingnews lab test reveals | Cyclingnews Testowano 6 opon Vittoria Terreno Dry o różnej szerokości od 31c do 53c mm. Opony Pirelli Cinturato 40 mm, z oplotem 60 TPI i 120 TPI. Oraz opony Panaracer Gravelking X1 40 mm wersjach Standard, Plus i R-Line (Race). Test przeprowadzony na symulowanej nawierzchni asfaltowej. Na dwóch prędkościach 7 m/s (25,2 km/h) i 9 m/s (32,4 km/h). Opony zalano mlekiem Muc Off. Do testów wykorzystano rower Cube NuRoad C:62 SLT. Zmiana mieszanki i głębokości bieżnika: Zmiana szerokości: Typ (rodzaj) oplotu: Wnioski: Opony o większym TPI i miększym oplocie będą trochę szybsze, trochę bardziej komfortowe i trochę bardziej przyczepne kosztem żywotności i kosztem odporności na przebicia. Dlatego też kierując się intuicją, mając w domu dwie podobne opony, drutówkę Specialized Pathfinder Sport 42c, o oplocie 60 TPI, i Pathfinder Pro 38c, o oplocie 120 TPI, i widząc że Pro ma ciut miększą mieszankę oraz widząc różnicę w wadze 20 gramów, DO MOJEGO ZASTOSOWANIA, czyli rekreacyjnej jazdy ok. 20 km/h, głównie po nawierzchniach utwardzonych, po mieście, nad jeziorko i używania roweru jako zimowego zamiast szosy i może jakiegoś sporadycznego wypadu z kolegami raz na ruski rok, zostawiłem sobie tanie, szersze drutówki o większej szerokości. I widzę że słusznie zrobiłem. Alternatywną do Pathfinder ale bardzo niedocenianą oponą jest Specialized Trigger, o zbliżonym bieżniku. Miałem okazję jeździć na wersji Trigger Pro 42c, w rowerze mojego syna, u którego mają szerokość 39 mm (czyli trochę nie trzymają szerokości ale też obręcz jest 17 mm, zapewne są optymalizowane pod szerszą) i miałem wrażenie że jest przyczepniejsza w lasku i na luźnych szutrach. O tej oponie (i innych) będzie też w kolejnym wpisie. Według testów Gran Fondo różnica w oporach toczenia między tymi oponami jest na poziomie 1W czyli pomijalna. Odnośnik do komentarza
liftlodz Opublikowano 6 Lutego Udostępnij Opublikowano 6 Lutego Przy jakim ciśnieniu testowano opony? Odnośnik do komentarza
jajacek Opublikowano 6 Lutego Autor Udostępnij Opublikowano 6 Lutego Nie jest to napisane. Ale w przypadku Johnsona wyliczano z kalkulatora Silca jak się nie mylę. Zapewne na podstawie któregoś z kalkulatorów. Odnośnik do komentarza
jajacek Opublikowano 6 Lutego Autor Udostępnij Opublikowano 6 Lutego No i tu mamy trzeci ciekawy test przeprowadzony przez niemiecki Gran Fondo Magazine w grudniu 2023. Ogólnie bardzo mi się podoba ich podejście. Prowadzą też bardzo ciekawy Enduro Magazine. Czasem lekkie skrzywienie w stronę niemieckich czy sponsorowanych produktów ale ogólnie bardzo ciekawe treści i pokazane z punku widzenia amatorów. Gravel tire group test – On the search for the best all-rounder | GRAN FONDO Cycling Magazine Odnośnik do komentarza
jajacek Opublikowano 6 Lutego Autor Udostępnij Opublikowano 6 Lutego I tu do kompletu mamy amerykańskie spojrzenie na opony do gravela. Steve'a który to napisał czytuję od wielu lat. Jest to starszy amator i przykłada się do tego co pisze. Specjalizował się latami w pisaniu o kołach i oponach szosowych. Ostatnimi laty wszedł również w gravele. THE BEST GRAVEL TIRES - In The Know Cycling Odnośnik do komentarza
Szwedacz Opublikowano 6 Lutego Udostępnij Opublikowano 6 Lutego 18 godzin temu, jajacek napisał(a): (...) Zrobił dwa oddzielne testy. Testy były prowadzone na oponach Pirelli Cinturato. Jako ciekawostkę, wrzucił do testu też Race King 2,2 cala. Jeden test w tunelu aero żeby określić różnice w aerodynamice tej samej opony w zależności od jej szerokości. Drugi na bębnie wyposażonym we wkładkę symulującą najpierw asfalt a potem bruki. Test na prędkości 36 km/h bo jest to średnia prędkość zwycięzcy wyścigu Unbound Gravel po wyjątkowo chamskich szutrach i tłuczniach w USA. W pierwszej kolumnie straty aerodynamiczne. W drugiej straty wynikające z oporów toczenia do najszybszej opony. (...) Ciekawi mnie jaki błąd wprowadza rozdzielenie tych 2 pomiarów, czy jest to pomijalna wartość. Jak postawimy rower w tunelu aero, to opony będą stały statycznie gdy je opływa powietrze. Natomiast gdy jedziemy, to każdy punkt toczącego się koła okresowo zmienia są prędkość względem ziemi (i powietrza bez wiatru) między zerem, a 2-krotnością naszej prędkości jazdy. Gdyby to było w pełni pomijalne, to pewnie nie pojawiały by się żadne projekty typu 'błotniki aero'. Odnośnik do komentarza
Szwedacz Opublikowano 6 Lutego Udostępnij Opublikowano 6 Lutego 3 godziny temu, jajacek napisał(a): No i tu mamy trzeci ciekawy test przeprowadzony przez niemiecki Gran Fondo Magazine w grudniu 2023. Ogólnie bardzo mi się podoba ich podejście. Prowadzą też bardzo ciekawy Enduro Magazine. Czasem lekkie skrzywienie w stronę niemieckich czy sponsorowanych produktów ale ogólnie bardzo ciekawe treści i pokazane z punku widzenia amatorów. Gravel tire group test – On the search for the best all-rounder | GRAN FONDO Cycling Magazine Ten test jest o tyle dobry, że od razu zastrzegli, że nie są w stanie zaproponować jednoznacznych kryteriów do tworzenia rankingu opon. Nie wszystko da się pomierzyć, czy obiektywnie ocenić, w związku z czym na podstawie opinii i doświadczenia testerów proponują kilka list opon wartych uwagi wybieranym pod konkretnym kątem. O wiele lepsze i uczciwsze podejście niż wszelkie rankingi, które czasem wręcz na podstawie nieznanych kryteriów proponują 1 ranking i wybierają 'najlepszy', jedyny słuszny produkt. Odnośnik do komentarza
Pepe75 Opublikowano 6 Lutego Udostępnij Opublikowano 6 Lutego Diverge z oponkami Conti 27.5x2.2 zdjęcie ze strony: https://weightweenies.starbike.com/forum/viewtopic.php?t=165482 Odnośnik do komentarza
sl66 Opublikowano 7 Lutego Udostępnij Opublikowano 7 Lutego Dzięki Jacek za ciekawy temat i streszczenie. Pokrywa się to z moimi doświadczeniami, które już opisywałem na forum. Mimo, że teoretycznie według BRR Conti Race King są super szybkie i w zasadzie niemal nie powinienem czuć między nimi, a Tufo Thundero 40 różnicy przy jeździe na asfalcie, realne odczucia sa inne. Mój HT XC MTB RR Race 700 zauważalnie wolniej się zbiera i trudniej na nim utrzymać prędkość (zwłaszcza powyżej ~25km/h) w porównaniu do Silexa na Tufo. Odnośnik do komentarza
jajacek Opublikowano 7 Lutego Autor Udostępnij Opublikowano 7 Lutego 15 godzin temu, Pepe75 napisał(a): Diverge z oponkami Conti 27.5x2.2 To najnowsza rama chyba. Do mojej, drugiej generacji, opony maks 42 mm Odnośnik do komentarza
Pepe75 Opublikowano 7 Lutego Udostępnij Opublikowano 7 Lutego 4 minuty temu, jajacek napisał(a): To najnowsza rama chyba. Do mojej, drugiej generacji, opony maks 42 mm To jest rama z 2021r, pamiętam bo mój też z tego rocznika - tylko to jest wyższy model - ze schowkiem w dolnej rurze (i karbon 9r zamiast 8r - cokolwiek to znaczy) Do mojego wchodzi wg producenta 700x47/48 lub 27.5x2.1 (ale wg zdjęcia weszły 2.2) Odnośnik do komentarza
jajacek Opublikowano 7 Lutego Autor Udostępnij Opublikowano 7 Lutego 24 minuty temu, sl66 napisał(a): Dzięki Jacek za ciekawy temat i streszczenie. Pokrywa się to z moimi doświadczeniami, które już opisywałem na forum. Mimo, że teoretycznie według BRR Conti Race King są super szybkie i w zasadzie niemal nie powinienem czuć między nimi, a Tufo Thundero 40 różnicy przy jeździe na asfalcie, realne odczucia sa inne. Mój HT XC MTB RR Race 700 zauważalnie wolniej się zbiera i trudniej na nim utrzymać prędkość (zwłaszcza powyżej ~25km/h) w porównaniu do Silexa na Tufo. Pojawia się tu pytanie jak się mają wyliczenia z Bicycle Rolling Resistance na ich bębnie i wyliczenia z Silverstone do tych realnych? Ostatnie testy opon szosowych pokazały spore różnice między nimi. Być może prędzej czy później ktoś opracuje jakieś badania w otwartym terenie. Ja w tym roku przeprowadzę swoje testy ale chyba "na oko". Chyba że pożyczę od któregoś z kolegów pedały z pomiarem mocy. Odnośnik do komentarza
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się