Skocz do zawartości

Merida Big Nine Pro xl


Rekomendowane odpowiedzi

Hej wszystkim. Co sądzicie o tej Meridzie. Roczna za 4000 na ol. Głównie na Singletracki. Bo mi cena na Chisela dziś wzrosła 🙂

SPECYFIKACJA:

RAMA BIG.NINE PRO
materiał: Aluminium
rozmiar koła 29
standard osi 148x12mm
standard osi suportu BB92
ROZMIAR RAMY XL
WAGA 11,9 kg

WIDELEC Manitou Markhor Comp
powietrzny
skok zawieszenia 100mm
taperowany
zdalna blokada skoku
offset 51mm
PIASTA PRZÓD Shimano MT400-B
szerokość przedniej piasty 110x15mm
32 szprychy
Centerlock
PIASTA TYŁ Shimano MT400-B
szerokość tylnej piasty 148x12mm
32 szprychy
Centerlock
PRZERZUTKA TYŁ Sram SX Eagle
MANETKA TYŁ Sram SX Eagle
MECHANIZM KORBOWY Sram X1 1000 Eagle
32T
175 mm->XL
WKŁAD SUPORTU Sram BB DUB PF MTB 92
WOLNOBIEG / KASETA Sram PG-1210 Eagle
11-50T
12 przełożenia
ŁAŃCUCH Sram SX Eagle
OŚ TYŁ MERIDA COMP TR
zawiera zintegrowany klucz imbusowy 6/4mm
SZPRYCHY Czarne stalowe
OBRĘCZ MERIDA COMP CC
szerokość wewnętrzna 20mm
materiał: aluminium
OPONA PRZÓD Maxxis Ikon
29x2.2"
zwijana
OPONA TYŁ Maxxis Ikon
29x2.2"
zwijana
DĘTKI Ultralite-29
TARCZA HAMULCOWA TYŁ Shimano RT10
160 mm
TARCZA HAMULCOWA PRZÓD Shimano RT10
180 mm
HAMULEC PRZÓD Shimano MT-200
2 tłoczkowe
HAMULEC TYŁ Shimano MT-200
2 tłoczkowe
CHWYTY KIEROWNICY MERIDA COMP EC
KIEROWNICA MERIDA EXPERT CC
materiał: aluminium
szerokość 720mm
płaska
STERY FSA NO.55E
MOSTEK MERIDA EXPERT CC
materiał: aluminium
średnica 31.8mm
kąt mostka -6°
SXL-100 mm, XXL-110 mm
ROZMIAR MOSTKA S-70 mm, M-80 mm, L-90 mm, XL-100 mm, XXL-110 mm
SIODŁO MERIDA COMP CC
SZTYCA MERIDA COMP CC
materiał: aluminium
średnica 30.9mm
przesuniecie 0mm
OBEJMA PODSIODŁOWA MERIDA EXPERT

Odnośnik do komentarza

W Big Nine Pro była zawsze rama Big Nine Lite.
Była to dobra rama alu ze sztywną osią z Boost o wadze ok. 1850 gramów i z trochę przestarzałą geometrią.
Amor Manitou Markhor. Nie jeździłem. Są co do niego skrajnie sprzeczne opinie. Niektóry użytkownicy twierdzą że amortyzacja lepsza niż RockShox. A jeden z najlepszych serwisów zawieszeń w PL twierdzi że koło RockShoxa to blisko nie stał. W każdym razie ze względu na wąskie lagi 30 mm do max 90 kg wagi.
Napęd taniutki, koła taniutke, atrapy hamulców, tarcze z gównolitu.
Nie jest to konfiguracja Meridy Big Nine Pro bo była ona zupełnie inaczej skonfigurowana.
To jest rower wart maks 3k.

Odnośnik do komentarza
15 godzin temu, jajacek napisał(a):

z trochę przestarzałą geometrią

Pytanie z ciekawości, na czym polega przestarzałość tej geometrii? Jakie w ogóle są trendy w geometrii mtb, co się zmieniło na przestrzeni ostatnich 5-10 lat? Jeśli komuś będzie się chciało napisać o tym kilka zdań to będę wdzięczny 🙂 

Odnośnik do komentarza

Markhor to taki gorszy odpowiednik Judy Gold od RS (Judy ma lepszy tłumik, lepiej jest wykonany i jest tańszy w serwisie). To podstawowy widelec na goleniach alu o średnicy 30mm, prościutki tłumiczek odbicia + blokada skoku.

Potwierdzam też to co wspomniał @jajacek koła, napęd i hamulce to taka najniższa półka w dzisiejszych czasach.

Odnośnik do komentarza
12 minut temu, sl66 napisał(a):

Pytanie z ciekawości, na czym polega przestarzałość tej geometrii? Jakie w ogóle są trendy w geometrii mtb, co się zmieniło na przestrzeni ostatnich 5-10 lat? Jeśli komuś będzie się chciało napisać o tym kilka zdań to będę wdzięczny 🙂 

Kąt główki coraz bardziej wypłaszczony (10 lat temu HT a'la XC/maraton miał 73-70 stopni, obecnie standard to 67-69 ale zdarzają się już rowery w tej kategorii z kątem 65,5). Coraz większy reach. Ostatnio też mniej konserwatywne podejście do krótkiego tyłu (kiedyś rower 29" miał "przepisowe" 425mm dzisiaj jest większa swoboda ze wzgl. na trendy stosowania większych opon).

Odnośnik do komentarza

Pierwszy MTB na sztywnym widelcu miałem w 1992 roku na kołach 26 cali 🙂 Do jazdy w terenie się nie nadawał 🙂
Pierwszy porządny MTB jaki miałem to był Specialized Crave Pro z roku 2014. Bez sztywnych osi. Wąska podsiodłówka 27,2. To był już rower z grupy entry level racing bike. Ja go klasyfikuję jako rekreacja plus.

Jego geo wyglądało tak:
rowery_gorskie_29er_sztywne_specialized_crave_expert_29_843d2.jpg
Po płaskim jechało się jako tako. Zjazd ze stromego podjazdu to był dramat. Trzeba było wisieć za siodełkiem nad tylną oponą ze względu na bardzo stromy kąt główki rury sterowej 71,5 stopnia.

Kolejnym moim rowerem MTB był Specialized Chisel Expert 2018. Miał już sztywną oś z Boost. Taka była geo:

mens-chisel-expert-geometry-sizing.jpg

Kąt główki trochę się wypłaszczył czyli lepiej na zjeździe. Kąt rury podsiodłowej odrobinę się wyostrzył się o 1 stopień czyli lepiej na płaskim. Stack mocno się zmniejszył. Reach odrobinę się powiększył. Czyli się wyciągamy do przodu i do dołu. Baza kół się ciut wydłużyła. Odrobinę skrócone zostały tylne widełki co sprzyja zwrotności. Trochę obniżony został środek suportu co obniża środek ciężkości. Wąska podsiodłówka 27,2. Na tym rowerze jeździło mi się świetnie.

W 2020 nadszedł nowy Chisel do dzisiaj sprzedawany.

Chisel-Geo.png
Co ciekawe to skrócił się reach. Wbrew trendom. Zmniejszył się całkiem sporo kąt wypłaszczenia główki rury sterowej o 1,8 stopnia. Podniesiono jednak wysokość środka suportu. 2 mm czyli tyle co nic wydłużono tylne widełki. No i zwiększono średnicę sztycy podsiodłowej. Tym nie jeździłem, więc nie wiem jak odczucia z jazdy.

Taka jest geo tej ramy Meridy:

300.jpg
Jak widać kąt główki jest trochę przestarzały podobnie jak kąt rury podsiodłowej.

A najnowsze trendy? Jak dokończę oglądać wyścig E3 Saxo Bank Classic 🙂
Może @Oskarr @dfq lub inni koledzy coś dopiszą jeśli chodzi o hardtaile.
 

Odnośnik do komentarza

@jajacek nowy Chisel ma większy reach niż starszy model. Chyba, że myślisz o reachu całkowitym razem z mostkiem - to masz, rację jest krótszy.

 

Z kątem podsiodłówki moim zdaniem sprawa jest bardziej skomplikowana.

Założenie jest dobre biorąc pod uwagę kwestię dociążenia przedniego koła na podjazdach. Jeżeli ktoś się ściga / jeździ faktycznie po górach to ta stroma podsiodłówka na pewno pomaga.

Natomiast przy jeździe w terenie, ale względnie po płaskim przy dłuższej jeździe (jeśli głównie siedzimy na siodełku) robi się niekomfortowo. 

Taka przesunięta do przodu pozycja przenosi ciężar ciała na ręce.

 

W moich rowerach mam kąty podsiodłówek:

- 73* i sztyca z offsetem 25mm

- 73,5* i sztyca z offsetem 20mm

- 74* i sztyca z offsetem 15mm

W rowerze z podsiodłówką 74* mój zadek próbuje się przesunąć do tyłu. Sprawdziłem pionem i to się wstępnie potwierdziło - kolano jest za bardzo wysunięte do przodu. Będę zmieniał sztycę na model z offsetem 30mm.

Wstał Sprzed Kompa, który jeździ na ultramaratonach na Chiselu opowiada na YT o swoich bikefittingowych doświadczeniach.

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza

10nlat temu rowery mtb były krótkie, z długimi mostkami, z siodelkami bardziej nad tylnym kołem z ostrą główką w okolicy 71 stopni. Później była progresywna geometria, mocno wydłużona. Górna rurka ze skróconym mostkiem, z mocniej przesunięta pozycja do przodu I obniżonym przodem. 

Później w mtb zaczęły być modne rowery downcounty, to trochę powrót do wcześniejszej geometri, podniesiono kokpit i jeszcze bardziej wywłaszczono główkę mostka. 

Obecnym standardem do xc jest długa Górna rurka, bardzo krotki mostek -40-60 mm, kątowanie w okolicy 68 stopni I bardziej płaskiego kąt rurki podsiodlowej, sama główką mostka też krótka w okolicy 80-100 mm w zależności od rozmiaru ramy. 

Mamy też większą bazę kół. Większość zmian jest spowodowana dużo trudniejszymi trasami mtb w xc jak i xcm. Taka geometria jest też bezpieczniejsza dla użytkownika. 

 

Dla osób jeżdżących rekreacyjnie przestarzała geometria jest wygodniejsza i lepsza 🙂 ale różnica na górskich singlach jest wielka. Twistera w Bielsku na xc900 z kątem 68 stopni robiłem w koło 10 minut, na Indianie z 71stopni utrzymanie czasu w okolicy 10:30 było wyzwaniem. 

Odnośnik do komentarza
6 godzin temu, Oskarr napisał(a):

 

Dla osób jeżdżących rekreacyjnie przestarzała geometria jest wygodniejsza i lepsza 🙂 ale różnica na górskich singlach jest wielka. Twistera w Bielsku na xc900 z kątem 68 stopni robiłem w koło 10 minut, na Indianie z 71stopni utrzymanie czasu w okolicy 10:30 było wyzwaniem. 

Myślę, że do rekreacji bardzo dobra jest geometria expl540 - podsiodłówka 73* i główka 68*. Łagodny kąt główki amatorowi da większą pewność na zjazdach.

Odnośnik do komentarza

Witam. Specyfikacja jaką podałeś nie pasuje do meridy big nine pro, albo ktoś wymieniał cześć z lepszych na gorsze i teraz szuka chętnego na to co  zostało, albo sprzedaje coś czego nie ma, jak ktoś napisał warte w porywach 3 tys. Pozdrawiam 

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...