Skocz do zawartości

Szosa endurance czy upgrade gravela?


Rekomendowane odpowiedzi

  • 1 rok później...

Odświeżę trochę temat. Wrzuciłem do swojego Silexa opony Hutchinson Caracal 40mm. Są to obecnie najszybsze opony gravelowe. Zastanawiam się, ile tracę watów i prędkości względem szosy endurance (np. Roubaix) na GP 5000 28mm. Załóżmy, że opór czołowy zawodnika jest taki sam, bo ustawiłbym taką samą, komfortową dla mnie pozycję na dłuższe dystanse. Przyjmijmy obliczenia dla 30 km/h.

Na czym będą zyski watów w szosie? Caracale (nabite na 50 psi) mają 11.4W oporów toczenia, GP 5000 9.1W. Daje to zyski 4.6W z obu opon. Do tego zysk aero opon, powiedzmy 2W (nie za dużo?). Do tego zysk aero ramy, dajmy 3W (też nie wiem czy nie za dużo przy 30km/h). Łączny zysk 9.6W. Wychodzi mi, że taki zysk przy 30km/h daje wzrost prędkości o 0,57km/h, czyli do 30,57km/h ~ 30,6km/h. @jajacek mógłbyś proszę sprawdzić?

Odnośnik do komentarza

Absolutnie nie wierzę w 11.4W na oponach typu gravel. To są opory toczenia na poziomie Vittoria Corsa Pro jakie wyszły ostatnio w testach w Silverstone na bębnie pokrytym nawierzchnią asfaltową. Ogólnie coraz mniej wierzę w te dane z Bicycle Rolling Resistance robione na stalowym bębnie i inni też. Dotychczas najszybsze opony typu gravel miały opory toczenia w pobliżu 17-20W. Natomiast zamierzam zrobić oddzielny wątek gdzie spiszę moje przemyślenia. Poza tym opór czołowy nie będzie ten sam. Merida Silex ma wyższy stack. 

Odnośnik do komentarza
2 godziny temu, jajacek napisał(a):

Absolutnie nie wierzę w 11.4W na oponach typu gravel.

Jeśli porównamy te opory do danych z BRR dla innych opon nabitych do maksymalnego cisnienia (ok. 50 psi) to różnice nie są aż tak duże. Np. Schwalbe G-One RS Super Race 40 mają 12.8W, Conti Terra Speed 14.7W. Conti Race King 2.2" na maksymalnym cisnieniu ma 14W. 

Hutchinsony Caracale mają na środku kompletnie łysy pasek (tak jak Spec Pathfinder), więc po nabiciu na 50psi na asfalcie sie jedzie tylko na tej części bez bieżnika. 

Wg BRR Vittoria Corsa Pro dla 55psi ma 11.4W.

Zmierzam do tego, ze nawet jeslśli metodologia BRR jest nieprawidłowa, to w obrębie tej metodologii mamy zbadane wiele opon i możemy porównywać różnice względne pomiędzy nimi. Z drugiej strony, na korzyść tej metodologii przemawia to, ze dla Corsa Pro wyszły takie same wartości, jak w innym teście, o którym wspomniałeś.

Ps. Ten wynik 30,57km/h wyszedł mi z ChatGPT przy zadanych oporach dla opon i z pomonieciem różnic w oporze czołowym rowerzysty (zakładamyl, że w szosie bym założył więcej podkładek, żeby uzyskać pozycje jak na Silex bez podkładek).

Odnośnik do komentarza

Tak wyglądają różnice między tą samą oponą typu gravel race, Pirelli Cinturato w zależności od szerokości, na asfaltowym bębnie, testowane z zawodnikiem na rowerze przy 36 km/h. BRR twierdzi że im szersza opona tego samego typu i im bardziej napompowana tym mniejsze są opory toczenia. Jest to kompletna bzdura co widać z poniższego testu. Tą są różnice w stosunku do opony bazowej 35 mm. Trzeba to przeskalować z 36 km/h do 30 km/h.

image.png.edf4daec09138a1898260435edc1ffbf.png
 

Odnośnik do komentarza

Tu mam dla Ciebie dobre, praktyczne porównanie.
Dwa samotne przejazdy mojego syna z tego roku. Oba na podobnej trasie. Zbliżone średnie tętno. Niestety w gravelu nie mamy pomiary mocy więc możemy się oprzeć tylko na tętnie. Trasa zbliżona.

1. Specialized Diverge Carbon
Bardzo lekkie koła alu Mavic Ksyrium Pro UST na szprychach aero. Opony Specialized Trigger Pro 42, 40 mm. Według niemieckich testów 1W szybsze od Specialized Pathfinder. Kierownica alu okrągła 40 cm, klamki mega do środka. Odległość między nimi środek-środek 32 cm.
Przy okazji widać jaką głupotę Strava pokazuje jeśli chodzi o moc.

image.png.ab2405700f59c41654f91b1efd5d9202.png

2.  Orbea Orca M20 Team z pomiarem mocy. Rower taki mało aero. Typowa szosa race.
Koła treningowe karbonowe ze stożkiem 35 mm. Opony Vittoria Corsa N.EXT 28 mm
Kierownica aero ENVE SES Aero 35/40 mm. Odległość między klamkami ok. 30 cm.
Trochę cieplej było co ma znaczenie. Ale też trochę trudniejsza trasa mając ciut więcej przewyższenia. 


image.png.a724ec4fa3925fa47a848ace73a38a62.png

Odnośnik do komentarza

Tak swoją drogą jak tak testujemy namawiam na zasubskrybowanie testowe MyWindsock. Za pomocą tego serwisu robiliśmy różne symulacje dotyczące aerodynamiki.
Jak wciągniesz tam plik FIT z Garmina czy też co tam Wahoo daje ewentualnie i prawidłowo podstawisz wszystkie parametry to powinieneś uzyskać całkiem dobrą ocenę swojego CdA.

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...