Skocz do zawartości

Dylematy rowerowe


Rekomendowane odpowiedzi

Cześć Panowie, jestem na kupnie roweru i nie ukrywam trochę poczytałem tych wątków i zauważyłem że głównie wymieniane są rockridery, kelly's gate, meridy big nine 500 i gdzieś przemknął mi scott scale 960.

Rozumiem że te wszystkie wymienione podobna półka zarówno cenowa jak i osprzętu. A co np sądzicie o takim: https://www.arenarowery.pl/rower-29-scott-scale-965-2022-p-775.html

Pozdrawiam serdecznie ?

Odnośnik do komentarza

@riz kiepskie hamulce, gorszy jest też amortyzator w porównaniu do XC 120. Judy to koszt 900 zł, recon 1500, hamulce mt 200 z scotta to 200 zł za komplet a te w XC 120 to koszt w okolicy 400 zł, koła mogą być w scott trochę lżejsze, ale te w xc 120 są idioto odporne i bardzo wytrzymałe - wolałbym te z rockridera. Rockrider kosztuje 6000, uwzględniając tańszy amortyzator i hamulce scott byłby konkurencyjny w cenie 5200, jednak kosztuje 6300, no i w sumie dlatego polecany jest XC 120 ? 

Odnośnik do komentarza

Rama ze sztywną osią z Boost dobrego producenta
Totalnie podstawowy amor powietrzny ze słabym tłumikiem i goleniami 30 mm
Napęd minimum przyzwoitości
Spowalniacze zamiast hamulców plus tarcze z gównolitu
Przeciętne koła na podstawowych piastach.

W tej konfiguracji jest to rower klasy rekreacja plus czołowego producenta, który jednak nie hamuje i pilnie potrzebuje wymiany tarcz i hamulców jeśli ma jeździć terenowo, co w przypadku poziomu przyzwoitych kosztuje ok. 800 zł (Deore).

Odnośnik do komentarza

Dokładnie. Mało tego, teraz podciągnięto kompletnie różne hamulce począwszy od MT400, które było grupą klasy Acera czy Alivio pod Deore i na stronie Shimano jako Deore występują MT400, MT500 i M6100 a MT501 robi jako Deore albo Shimano Steps pod e-bike :)
https://bike.shimano.com/pl-PL/product/component/deore-m4100/BR-MT410.html
https://bike.shimano.com/pl-PL/product/component/e-bike-e7000-series/BL-MT501.html
https://bike.shimano.com/pl-PL/product/component/deore-m5100/BL-M6100.html
https://bike.shimano.com/pl-PL/product/component/deore-m6100/BL-M6100.html

 

Odnośnik do komentarza

Panowie dziękuje serdecznie za poświęcony czas i konkretne odpowiedzi. 
 

Czyli w takim zestawieniu:

https://www.decathlon.pl/p/rower-gorski-mtb-xc-rockrider-120-nx-eagle-aluminiowa-rama/_/R-p-330101
 

https://sklep.reanimacjarowerowa.pl/rowery/199-848-merida-bignine-500-lite.html#/11-kolor-czarny/36-rozmiar_ramy-l

 

https://www.arenarowery.pl/rower-29-kellys-gate-30-2022-p-976.html

 

Pomimo tego ze rockrider jako jedyny jest na osprzęcie sram to będzie najlepszym wyborem w kategorii cena/jakość? 

Odnośnik do komentarza
18 godzin temu, jajacek napisał(a):

Rama ze sztywną osią z Boost dobrego producenta
Totalnie podstawowy amor powietrzny ze słabym tłumikiem i goleniami 30 mm
Napęd minimum przyzwoitości
Spowalniacze zamiast hamulców plus tarcze z gównolitu
Przeciętne koła na podstawowych piastach.

W tej konfiguracji jest to rower klasy rekreacja plus czołowego producenta, który jednak nie hamuje i pilnie potrzebuje wymiany tarcz i hamulców jeśli ma jeździć terenowo, co w przypadku poziomu przyzwoitych kosztuje ok. 800 zł (Deore).

No popatrz a ja na MT200 dwa lata temu zjeździłem Beskidy wszerz i wzdłuż, okoliczne single również. Przy 80kg nigdy im nie brakowało mocy, potrafią zablokować bez większego problemu przednie koło, gorzej radzą sobie przy dłuższych zjazdach (szybko się grzeją) i tak sobie w deszczowych warunkach. Naprawdę nie mam pojęcia skąd te Twoje doświadczenia, może ich nie dotarłeś. Nazywanie ich w każdym możliwym temacie spowalniaczami lub mówienie że nie hamują jest w moich oczach kompletną bzdurą. 

Odnośnik do komentarza
10 minut temu, Wierzba napisał(a):

No popatrz a ja na MT200 dwa lata temu zjeździłem Beskidy wszerz i wzdłuż, okoliczne single również. Przy 80kg nigdy im nie brakowało mocy, potrafią zablokować bez większego problemu przednie koło, gorzej radzą sobie przy dłuższych zjazdach (szybko się grzeją) i tak sobie w deszczowych warunkach. Naprawdę nie mam pojęcia skąd te Twoje doświadczenia, może ich nie dotarłeś. Nazywanie ich w każdym możliwym temacie spowalniaczami lub mówienie że nie hamują jest w moich oczach kompletną bzdurą. 

Zgadzam się z Jackiem w tym temacie. Nasze zdanie nie opiera się na przejechanie się 5 km rowerem z takimi hamulcami albo na tym, że mieliśmy taki rower jako jedyny i wydaje nam się, że są ok. Jacek siedzi od lat w świecie rowerowym i ma dostęp do tysięcy rowerów ze względu na syna, który jest mistrzem polski w kolarstwie, Jego syn rzecz jasna nie jeździ na mt 200, ale siedzenie w świecie rowerowym daje mu możliwość jazdy na setkach różnych rowerów. Ja się ścigam od 4 lat w mtb, kocham rowery, sam mam 5 rowerów, w mojej rodzinie jest kolejnych 5 rowerów, pomagałem z 20 znajomym w kupnie nowych rowerów. Jeżdżę regularnie w ustawkach i coffe ridach z ludźmi z Torunia i jak tylko mogę to wsiadam na rowery znajomych aby wyrobić sobie opinię na temat danych podzespołów. Do czasu jak jeździłem na starym rowerze z 26" kołami i vbrakami też mi się wydawało, że jest sztywny, szybki i dobrze hamuje. 3 lata temu wymieniałem 26" na 29" i objeździłem około 10 rowerów zanim kupiłem XC 100 z sram level. Coś koło 4 rowerów na których jeździłem przed kupnem były na mt 200, te hamulce gorzej hamowały niż moje stare v brake, mt 400 hamowały ok, wtedy to się wydawało, że zatrzymują się w miejscu, podobnie z sram level. Później przesiadka na rower z sram level t, później sram level tl, starsze shimano slx i ostatecznie m6100. No i z mojego doświadczenia wynika, że mt 200 tylko spowalniają rower, czego idzie doświadczyć dopiero jak porównasz je do innych hamulców. 

Mike z forum, który jest autorytetem z zakresu mechaniki i serwisu twierdzi, że po wsadzeniu dobrych klocków i pasujących do nich tarcz mt 200 potrafi ok hamować, ja się jednak z takim rowerem nie spotkałem. Po opiniach na forum, że mt 200 też dobrze hamuje pół roku temu na jednym z coffe ride dorwałem 3 rowery z hamulcami mt 200 które miały zrobione 500-1000 km, zależało mi aby przetestować te hamulce już dotarte. No i dupa, pomimo zapewnień użytkowników, że te mt 200 dobrze hamują one nie hamowały dobrze. 

W mojej rowerowej karierze spotkałem się tylko z jednymi gorzej hamującymi hamulcami hydraulicznymi a dokładniej btwin by tektro, bez żadnych dalszych oznaczeń, montowane w pewnym przedziale czasu do xc 100s z decathlonu. Te hamulce potrzebowały prawie 2x więcej miejsca aby zahamować niż sram level i jakieś 50% więcej niż mt 200 albo vbrake. 

Co do własnych doświadczeń, zdarzyło mi się przejechać 3 zawody mtb jadąc na szosie z oponami 32 mm. Nie było się do czego przyczepić, rower miał przyczepność, dobrze podjeżdżał pod górki, hamował itp. tutaj ponownie różnicę w jeździe poczułem dopiero po przesiadce na rower przystosowany do mtb na porządnych kołach, porządnych hamulcach i dobrej oponie. 

Odnośnik do komentarza

Dobre hamulce to jest mega komfort. Można znacznie szybciej jeździć bo jesteś w stanie szybciej dohamować w najlepszym do tego miejscu. 

Z drugiej strony słabe hamulce dużo uczą bo bez dwóch zdań nauczą by hamować i przodem i tyłem, uczą jak zwiększać przyczepność hamowaniem, czy oswajają z  hamowaniem na powierzchni jaka niekoniecznie jest do tego optymalna. Nie ma tego złego co by na dobre nie wyszło ?

Odnośnik do komentarza
45 minut temu, Wierzba napisał(a):

No popatrz a ja na MT200 dwa lata temu zjeździłem Beskidy wszerz i wzdłuż, okoliczne single również. Przy 80kg nigdy im nie brakowało mocy, potrafią zablokować bez większego problemu przednie koło, gorzej radzą sobie przy dłuższych zjazdach (szybko się grzeją) i tak sobie w deszczowych warunkach. Naprawdę nie mam pojęcia skąd te Twoje doświadczenia, może ich nie dotarłeś. Nazywanie ich w każdym możliwym temacie spowalniaczami lub mówienie że nie hamują jest w moich oczach kompletną bzdurą. 

To nie były moje hamulce tylko w rowerze kolegi. MT200 wraz z tarczami SM-RT10. Były dotarte bo rower miał kilka lat. Hamowały na poziomie starego cantilever sprzed 20 lat. Dobry V-brake hamuje znacznie lepiej. Ponieważ identyczne opinie czytałem na grupach FB wiele razy, zakładam że nie był to problem jednostkowy tylko powszechny. Być może miałeś inne tarcze. A być może nigdy nie jeździłeś na Deore/SLX/XT/XTR i nie masz porównania? Podobnych opinii jak moja jest zresztą tu na forum kilka.

Odnośnik do komentarza

@Wierzba Sugeruję żebyś obejrzał poniższy film i ewentualnie zrobił test jak długa będzie twoja droga hamowania z 30 km/h
do zera. Na filmie jest to hamowanie od 20 mil czyli 32 km/h do zera.

https://www.youtube.com/watch?v=FJe99BjV8bM

Droga hamowania wynosiła:
Hamulce tarczowe mechaniczne z tarczami z gównolitu (typu SM-RT10 czy SM-RT30) i klockami żywicznymi14,3-14,9 m
Hamulce tarczowe mechaniczne z tarczami SLX i klockami żywicznymi 13,6-13,8 m
Hamulce tarczowe mechaniczne z tarczami SLX i klockami żywicznymi 12,7-14,8 m, średnio 13,8 m
MT200  + tarcze SLX + klocki żywiczne 11,7-13 m, średnio 12,2 m
MT200 + tarcze z gównolitu + klocki żywiczne, średnio 13,3 m

Tarcza 160 z przodu 18 m
Tarcza 180 z przodu 14,2 m

Nie mam danych dotyczących innych hamulców z hamowaniem od tej prędkości. Ale przy okazji zobaczę jaka jest droga hamowania MT500. Strzelam że wynosi połowę porównując MT200 na których jechałem do moich.

Może ktoś potrafi to wyliczyć z tej tabeli:
https://enduro-mtb.com/en/best-mtb-disc-brake-can-buy/

Wzór fizyczny podobno jest taki:

Brak opisu.

 

Odnośnik do komentarza

To jest licealna fizyka i ruch ze stałym przyśpieszaniem.

W pierwszej pozycji z tabeli mamy 8s do zmiany z 45km/h do 0km/h.

Czyli z 12,5m/s przez 8s = przyśpieszenie 1.6ms2

Podstawiając to przyśpieszenie pod wzór 1/2 przyspieszenia x czas do kwadratu = 50metrów drogi hamowania na dobrych hamulcach Formula

Z tym że to mówi nic praktycznego bo hamowanie nie jest jednostajnym, tylko jest to głęboka parabola. Może się okazać, że jeżdżąc zwyczajnie wolniej, spokojniej różnice są nie aż tak wielkie pomiędzy mt200 a mt500. 45km/h na MTB to jest już gruba prędkość

Druga sprawa to to,że to jest test w warunkach laboratoryjnych, gdzie tylko jedna tarcza z raczej kiepskim chłodzeniem jest poddawana grubym obciążeniom. Test przyda się to do wykazania jakiś trendów w danych. Tak mocne hamulce w praktyce pewnie szybciej zatrzymają rower i rowerzystę. Nie ma sensu większego porównywanie różnych testów patrząc tylko na dystans hamowania.

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...