„Twardość” łańcucha, a kaseta na przykładzie Shimano

W internecie bardzo często na stronach internetowych lub forach dyskusyjnych, można spotkać się ze stwierdzeniem, że kupując kasetę i łańcuch do roweru powinno dobierać się je, patrząc na ich „twardość”. Sam przyznaję, że jeszcze do niedawna byłem o tym święcie przekonany. Zwolennicy tej teorii sugerują, że droższe łańcuchy i kasety Shimano są wykonane z twardszych stopów i w połączeniu z tańszym łańcuchem/kasetą będą ścierać ten miękki element. Na te historie wpływa m.in. fakt, że Shimano dość enigmatycznie opisuje swoje łańcuchy. Pozostają domysły i „obiegowe prawdy”.

Rodzaje łańcuchów rowerowych

Shimano oczywiście produkuje różne typy łańcuchów w zależności od liczby zębatek na kasecie i to jest pierwsza rzecz na którą powinniśmy spojrzeć. Ale np. łańcuchów 9-rzędowych produkowanych są co najmniej 4 rodzaje: CN-HG53 (Deore/Tiagra), CN-HG73 (SLX/105), CN-HG93 (XT/Ultegra) i CN-7701 (XTR/Dura-Ace). I bądź tu mądry, który łańcuch wybrać. Czym one się od siebie tak naprawdę różnią?

Zapraszam do obejrzenia odcinka Rowerowych Porad, w którym szerzej opowiadam o twardości łańcuchów i kaset. Będzie mi bardzo miło, jeżeli zasubskrybujesz mój kanał.

Koszt zakupu

Różnią się na pewno ceną. Najtańszy kupimy za ok. 45 złotych, a najdroższy za około 95 zł. Wagą praktycznie nie różnią się wcale – są to kosmetyczne różnice, wszystkie ważą w granicach 300 gramów (przy 116 ogniwach). Patrząc na inne różnice, w przypadku łańcucha HG53 płytki zewnętrzne są w kolorze szarym, a wewnętrzne brązowym. Łańcuch HG73 obie płytki ma w kolorze szarym. HG93 ma cynkowane wykończenie zewnętrznych płytek i szare wewnętrznych, a topowy CN-7701 cynkowane wykończenie zarówno na zewnętrznych jak i wewnętrznych płytkach łańcucha.

Co to daje? Łańcuch powleczony lepszą powłoką, jest mniej narażony na ewentualne rdzewienie oraz wolniej się wyciąga, czyli dłużej będzie działać, zanim trzeba będzie go wymienić na nowy.

Łańcuch do roweru twardośćRóżnica w pracy

Producent przy tym nie chwali się za bardzo innymi różnicami. Relacje osób jeżdżących na tych łańcuchach są różne. Jedni nie widzą między nimi różnicy w działaniu, inni twierdzą, że droższe łańcuchy pracują ciszej i płynniej. Oczywiście wiele zależy od warunków w jakich się jeździ i stopnia zużycia napędu. Ja jeździłem na łańcuchach różnej klasy i ciężko mi wyczuć jakieś wielkie różnice. Na pewno dużą różnicę czuć pomiędzy starym, wyciągniętym łańcuchem, a nowym :)

Zalecenia Shimano

Na forach słychać czasami głosy, że „Shimano zaleca”. Jak sztuczny jest to podział wydaje się udowadniać tabelka, którą znalazłem w materiałach od Shimano. Widać w nim rzecz następującą:

Twardość łańcuchów Shimano

Do kasety klasy Deore (CS-HG50-9) zalecane są wszystkie produkowane przez Shimano łańcuchy dziewięciorzędowe. Nie ma więc ryzyka, że „twardy”, najdroższy łańcuch nie będzie poprawnie działał z „miękką” kasetą. Nie powinno być również problemu z jej szybszym zużywaniem się – skoro materiał z jakiego wykonane są łańcuchy jest ten sam.

Czy opłaca się kupić droższy łańcuch?

Czy jest między nimi jakaś różnica oprócz wykończenia? Zasadniczo lepiej wykonany łańcuch wolniej się wyciąga i choć nie poprę tego żadnymi badaniami, z moich obserwacji wynika, że warto dopłacić, jeżeli porównujemy np. łańcuchy Shimano klasy Deore i XT. Nawet jeżeli XT będzie 50% droższy, to może się okazać, że przejedziemy na nim dużo więcej kilometrów, niż te 50% i ostatecznie wyjdziemy na plus. Nad łańcuchem klasy XTR już bym się zastanowił, bo w przypadku 11. i 12. rzędowych łańcuchów, różnią się od oczko niższej grupy w zasadzie tylko tym, że mają drążone sworznie, co wpływa w minimalnym stopniu na obniżenie wagi (10 gramów) i raczej na nic więcej, jeżeli chodzi o wytrzymałość na wyciąganie czy jakość pracy.

Jeżeli masz swoje przemyślenia na ten temat lub (jeszcze lepiej) osobiste doświadczenia – zapraszam do komentowania.

 

Pozostałe wpisy, w których pisałem o łańcuchach rowerowych:

1. Czyszczenie i smarowanie łańcucha

2. Kiedy i jak wymienić łańcuch

3. Jak dobrać długość łańcucha rowerowego

4. „Twardość” łańcucha, a kaseta

5. Spinka do łańcucha

6. Rower bez łańcucha

7. Jaki łańcuch do roweru

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

 

124 komentarze

  • Witam.
    Mój rekord to 15 tys. km. mix: szosa+teren. JEDEN łańcuch KMC X9.
    Zniszczony dokumentnie cały napęd: korba, łańcuch, kaseta i kółka wózka przerzutki.

    Nie dbałem przesadnie o napęd.

    Teraz kupiłem kompletny nowy napęd 9s po taniości (300 ziko) + znowu KMC X9.
    Zobaczymy ile wytrzyma.

  • Łukaszu, dotarłem do tego tekstu 9 lat po jego opublikowaniu. :) W Twoim artykule sam sobie odpowiadasz na pytanie. Skoro jedne łańcuchy wyciągają się szybciej a inne wolniej to właśnie tu jest problem. Szybko wyciągający się łańcuch zniszczy nawet najdroższa kasetę i odwrotnie, niskiej klasy kaseta zniszczy nawet nowy i dobry łańcuch. Te dwa elementy ciągle o siebie trą i dlatego są od siebie zależne. Oczywiście można mieszać miedzy grupami i wszystko będzie pasowało, kwestia tylko taka: jak długo. I druga sprawa, wiadomo że tutaj nie mówimy o jakichś drastycznych różnicach w twardości tak żeby np łańcuch acery ztarł na gładko zeby na kasecie tourneya. :) natomiast spodziewam się że zestaw acera tourney wytrzyma jednak znacząco krócej niż acera acera. Czyli zamiast 2000km np 1500km. Bo to też ważne żebyśmy mieli świadomość liczb o których mówimy.

    • Jeżeli będzie się na czas wymieniać wyciągnięty łańcuch, to moim zdaniem czy to będzie łańcuch Tourney czy XT, to one w tym samym stopniu będą wpływać na zużywanie się kasety. A że XT wystarczy dłużej niż Tourney to już inna kwestia.

      • Dokładnie tak. Z tym HG40 Shimano ma chyba jakiś problem. Jakość tego łańcucha ostatnio znacznie spadła. Jeżeli się go założy, to albo ze świadomością, że do wymiany będzie razem z łańcuchem kaseta, albo trzeba mierzyć co tydzień, bo moment wyciągnięcia do 0.75 może łatwo zaskoczyć.

  • Nie wnikając i specjalnie nie interesując się przejeździłem ok 10 lat rowerem „górskim” (nie pamiętam producenta nie był to drogi sprzęt) kupionym już używanym – jazda rekreacyjna po mazowszu wszystko działało jak należy. Rower potem wylądował gdzieś na działce. Po przerwie kilkuletniej ponownie zainteresowałem się tematem rekreacji rowerowej i kupiłem sobie używanego scota zjazdowego. Wymieniłem w nim na początek łańcuch na topowego connexa i kasetę slx hg80. Zestaw wystarczył na 2-3 lata jazdy rekreacyjnej zanim nastąpiły problemy z przeskakiwaniem łańcucha. Napęd czyszczony + łańcuch co 200km do tego olejem samochodowym 5w40 motul :-)

    Na podstawie info z netu wniosek: wyciągnięty łańcuch załatwił kasetę. Odnoszę wrażenie że obecnie produkowane elementy rowerowe są nietrwałe i to bardzo. Producenci nie podają parametrów materiału z jakiego jest to wykonane a jak są trwałe tutaj są tylko same domysły i poradniki na podstawie domysłów. Więc dodając mój domysł uważam że kasetach np HG53 – HG93 stal jest taka sama jedynie dodany chrom ładnie wygląda dodając sznytu i odporność przed korozją. Jazda na 3 lub więcej łańcuchów? właśnie zaczynam test mając 4 łańcuchy. Przy każdym czyszczeniu/konserwacji będę montował kolejny. Żaden problem. Zdjęty łańcuch po myciu i konserwacji (FL z ceramiką) idzie do woreczka. W obrót zapodaję sram 971 i kmc9.93 :-)

    • Cześć, fajnie, że testujesz. To najlepszy kierunek, żeby samemu się przekonać co i jak.

      „uważam że kasetach np HG53 – HG93 stal jest taka sama jedynie dodany chrom ładnie wygląda dodając sznytu i odporność przed korozją.”

      Chyba chodziło Ci o łańcuchy. Co zabawne, to obecnie te dwa łańcuchy kosztują praktycznie tyle samo. Wyższy model jest ocynkowany (nie chromowany ;) co może mieć wpływ na trwałość.

      Bardzo źle wspominam za to 8-rzędowy łańcuch Shimano CN-HG40, który wyciąga się jak guma od majtek. Kosztuje teraz ok. 33 złote, a za 66 zł można kupić najwyższy model HG71, który jest dwa razy droższy, ale wytrzymuje więcej niż dwa razy większy przebieg :)

      • Jaki łańcuch mogę zastosować do kasety Shimano ALIVIO 9rz 11-32T CS-HG400: CN-HG53 114 ogniw czy CN-HG93 114 ogniw?

        • Cześć,
          oba będą pasować, ponieważ są 9-rzędowe. Polecam wybór HG93, powinien być bardziej żywotny. Co ciekawe, z tego co widzę, oba kosztują podobne pieniądze, a gdzieniegdzie HG93 jest nawet tańszy :) Nic tylko korzystać.

    • Ano niestety, o wzroście cen napisałem w tym tekście: https://roweroweporady.pl/wzrost-cen-czesci-rowerowych/

      I miejmy nadzieję, że sytuacja szybko się unormuje i ceny spadną.

  • Shimano już dawno produkuje sz…. polecam niemieckiego connexa te wersje niklowane, chodź ostatnio też widze ze poszedł na oszczędności.

  • O widzę, że dyskusja odświeżona. Szukałem różnic między łańcuchami HG53 a HG93 ponieważ w „pewnym serwisie aukcyjnym” HG93 jest na wielu ofertach tańszy od HG53 i zbaraniałem, który w końcu jest lepszy :)

    • Na Allegro HG53 kupisz za ok. 45 zł, HG93 za ok. 55 zł. Zdecydowanie warto dołożyć te 10 zł do wyższego modelu 93 – odwdzięczy się dłuższą żywotnością.

  • Co wy wypisujecie o przebiegach, że przejechaliście trekkingiem 1000 – 1500 km i wymieniacie łańcuch bo się rozciągnął. Chyba macie z aluminium. Jężdzę 20 lat w tym corocznie ok 2000 km na wyprawach sakwiarskich. Używam kaset Sram np 950 lub Shimano oraz łańcuchów typu Hg 73 lub 93 i odpowiedniki Sram. Rocznie ok 5 – 6 tys.W granicach po ok 5000 km zmieniam komplet na nowy. Wydłużenie łańcucha było prawie do 1 %. Blat np SLX duzy lub średni wytrzymuje ponad 17 tys km. Żadnego sensu nie widzę w jazdach na 2 lub 3 łańcuchy. Nie oceniam przypadków jazdy mtb i i innych bo nie wiem.

    • Tani łańcuch typu CN-HG40 za 25 zł bez żadnego problemu może wyciągnąć się po 1000 km, czasem nawet szybciej. Fakt, faktem, jego zakup jest trochę bez sensu, w momencie gdy wymieniony przez Ciebie CN-HG93 kosztuje 55 zł, a ma o niebo lepszą wytrzymałość.

      Odnośnie wymiany jednocześnie kasety i łańcucha nazywam to jazdą „na zarzyn”. Jest to oczywiście kwestia kalkulacji co się bardziej opłaca. Bo można wymienić od razu komplet, można też wymieniać sam łańcuch, gdy ten dojdzie do granicy przyzwoitości. To pozwoli na wydłużenie życia kasety, która przyjmie dwa, trzy, a może jeszcze więcej łańcuchów, kwestia jakości kasety.

      Jazda na trzy łańcuchy to jeszcze inna sprawa, dla mnie osobiście zbyt upierdliwa, ale jeżeli ktoś ma czas i ochotę na regularne wymienianie łańcuchów to czemu nie.

    • To kwestia stylu jazdy. Jak robisz 100 km i zatrzymujesz się jedynie pod wiejskim sklepem (zakupy), a potem nad rzeką (konsumpcja), kręcisz sobie cały dzień z wysoką kadencją, to siłą rzeczy nie wyciągniesz łańcucha w takim stopniu jak ktoś jeżdżący w mieście, który w ciągu tych 100 km zaliczy 200 start-stopów, po których staje w korby żeby nabrać sensownej prędkości.

      • Nie trzeba stawać na pedałach, żeby nabrać prędkości :) Wystarczy ruszyć z lżejszego przełożenia i w miarę nabierania prędkości zmieniać na twardsze.

  • Kiedyś gdzieś dawno temu wyczytałem w opisie Shimano o (rzekomych) różnicach w wytrzymałości modeli ich łańcuchów, i jak kojarzę, to drobna różnica wytrzymałości była pomiędzy mod. CN-HG53 a CN-HG93. W CN-HG93 roleczki były z mocniejszej stali, jakoś tak.
    A tak w praktyce, różnice (cenowe) są przez zastosowaną ilość ocynku na ogniwach (tzw. nierdzewności).
    W CN-HG53 ocynku brak, CN-HG73 ocynkowane są zewn. płytki, a CN-HG93 ocynowane są wewn. i zewn. strony ogniw, co może się przydać w XC kiedy się jeździ całosezonowo, czyli nie zbiera się nalot rdzy przy jeździe po mokrym, lub jak rower leżakuje w wilgoci. (Ja osobiście używam tylko mod. CN-HG93, bo nie lubię rdzawego widoku na moim rowerze).

  • Zębatka Shimano 32T do korby LX FC-M580 4 śruby 10002825 1 54,00 zł
    Kaseta Shimano SLX CS-HG80 9speed + Łańcuch XT CN-HG93
    Indeksacja
    11-28T 10022389 1 183,99 zł
    Suma 238,00 zł
    Wysyłka i obsługa 0,00 zł
    Podatek 44,50 zł
    Łączna suma 245,99 zł
    Ja używam taki napęd, który wymieniłem po prawie 13 tys. km. , na obecnym mam ok. 8,5 tys. i jeszcze długo pojeżdżę. Dziwię się, że ktoś po zaledwie kilkuset km. ma zużyty łańcuch. Ja jeżdżę rowerem przez cały rok wyjąwszy oczywiście mróz poniżej dziesięciu stopni, jak również jesienne szarugi, po drogach, a szczególnie bezdrożach bo tam jest największa frajda z jazdy i ważę 80 kg. +. Dodam jeszcze, że wymieniam napęd cały, a nie sam łańcuch.

    • Jeżeli łańcuch Ci nie przeskakuje po kasecie, to jasne, że można tak jeździć, zwłaszcza jeżeli wymieniasz od razu cały napęd.

      Niemniej gdyby wymieniać łańcuch gdy ten się wyciągnie, kaseta i tarcza na korbie powinny pociągnąć więcej kilometrów.

  • Witam,
    najtańszy lańcuch wytrzymuje w moich warunkacj 800 km, waże 98 kg + rower treking 20 kg (do momentu wyciągnięcia o 1 %), ten z drugiej pólki HG okolo 2000 km, a cena łańcucha jest dwukrotna, wiec proszę sobie przekalkulować. HG pracuje dużo lepiej podczas przekładania biegu i wytrzymuje lepiej piach i wodę, nawet suchy się nie zacina (co nie mozna powiedzieć o najtańszym).
    pozdrawiam. Dwa łańcuchy i wymiana kasety. Dwie kasety i wymiana suportu (w takim cyklu używam).
    Darek W.
    Gdynia i las

  • Moje doświadczenie z CN-HG53 – po zakupie nowego roweru pękły dwie płytki zewnętrzne i łańcuch rozsypał mi się w drodze do pracy po 500km (luty 2018) . Na szczeście miałem drugi także CN-HG53 i dziś ( marzec 2019) po przejechaniu 3000 km jest już zużyty, wyciągnięty i spada z koła prowadzącego przy napinaczu co powoduje blokowanie napędu (nadmieniam, że przerzutki są wyregulowane poprawnie). Dzisiaj wymiana na ten pierwszy po „regeneracji” na dobitkę na jakiś czas. Pozdrawiam i życzę bezpiecznych i udanych wycieczek rowerowych

  • Moje doświadczenia są takie, że HG53 rozciągnął się po około 1500 km, po czym założyłem droższy o około 30 zł, HG73 i przejechałem na nim 3000 km. Uważam zatem, że warto kupić droższy. Nie wiem czy podobnie jest w wyższych modelach. Podejrzewam, że między Ultegrą, a Dura-Ace nie ma już takiej różnicy.

  • Nie wiem czy jest to ten sam materiał z jakich są zrobione te łańcuchy ale… kupiłem 2 łańcuchy swego czasu, które zmieniałem co 500km raz jeden raz drugi, potem znowu pierwszy itd. Jeden łańcuch to HG-53 i drugi HG-93. HG-53 po 2000km nie nadawał się już do użytku, a HG-93 ma przejechane już 3500km i w dalszym ciągu ma się świetnie tzn. przymiar nie wpada jeszcze między ogniwa, więc chyba nie jest to to samo. Osobiście, to tego HG-53 nigdy więcej już nie kupię. Kaseta to ALivio HG-300 9rz. Jeżdżę głównie turystycznie pod obciążeniem z sakwami. Wiem, że temat dość stary ale te łańcuchy w dalszym ciągu są dość popularne.

    • Z mojego doświadczenia wychodzą bardzo podobne wnioski do Twoich :) Materiał samego łańcucha może być ten sam, ale różnica może tkwić w trwałości samego wykończenia i odporności rolek łańcucha na ścieranie. Często warto dołożyć do wyższego modelu, bo jak się policzy, to różnica w cenie między HG53 a HG93 nie jest duża, a zwróci się w dłuższej trwałości.

  • Ta większa wytrzymałość łańcuchów droższych jest mocno dyskusyjna. Od zawsze jeżdżę na HG 53 i wytrzymywały 2-3 intensywne sezony. Mając trekkinga do dalekich wycieczek z kasetą 7 rz. jestem skazany? na łańcuch 7 rz. który kosztuje 25 zł. Mam przez to rozumieć że jest nic nie wart i za chwilę będę go musiał wymienić?

    • Nie jesteś skazany na łańcuch za 25 zł :) Zerknij chociażby na CN-HG71: https://www.ceneo.pl/Sport_i_rekreacja;szukaj-CN-HG71;0192;0112-0.htm#crid=106507&pid=7269

      Co do większej wytrzymałości na wyciągnięcie, to ja widzę po rowerze mojej dziewczyny. I jak szybko wyciągnął się jej jakiś tani łańcuch, a ile trzyma się teraz ten właśnie HG71.

  • Z innej beczki co polecicie do 10 rzędowego Chorusa Ultra Drive ? Łancuch Veloce za 140 czy Chorus lub Rekord za ok 200 zł ? Część kasety tytanowa .

  • A jak to bedzie wyglądać z droższą kaseta Ultegra CS6500 ? Lepiej kupić dwa tansze czy lepiej hg93 ?

      • Zastanawiam się nad Sram lub Kmc .Zakupiłem rower z łańcuchem Sram zrobiłem 5tys nie wiem ile miał przebiegu był do czyszczenia .Wpadł na 0,75 obecnie targam Hg93 jakieś 1200km i już przymiar się zagłębia .

          • Jeszcze zastanawiam sie nad hg73 w starszym opakowaniu nie wiem jak tu w hg93 sie zmieniało ale wolałbym ze starszych zapasów jak już. Ogólnie słyszałem ze łańcuchy Shimanowskie wyciągają się szybciej ile w tym prawdy …moim zdaniem dużo zależy jak kto jeździ ,jak dobiera przełożenia twardo czy miękko.

          • Ja bardzo, bardzo rzadko jeżdżę siłowo: https://www.youtube.com/watch?v=g_au4YfxGfg

          • Tez unikam jeździłem tak na początku ale Sram wytrzymał … . Za jakies 500 jeszcze zmierze shimano jak wpadnie przymiar zmieniam firmę.

          • To musi być nudne tak sie wlec, przyspieszać pół godziny światło ci sie zmieni na czerwone czasem trzeba stanąć na pedały.

          • Wlec? Przyspieszać pół godziny? Do czego Ty to odnosisz? Chyba nie za bardzo zrozumiałeś, o co chodzi w moim nagraniu.

      • Łukaszu, pytanie tylko po co się katować z wymianami kiepskich łańcuchów Shimano, które założyło niejako abonament wiernym marce rowerzystom, którzy teraz muszą regularnie wymieniać części, bo te nie wytrzymują miesiąca, czy nawet intensywnego tygodnia? Shimano odcina kupony od naszej łatwowierności.

        Tak jak napisał Mateo, napędy w rowerach powinny wytrzymywać lata, lub wręcz dekady, a nie pojedyncze tygodnie.

        40 lat temu wymiana łańcucha w rowerach z 5 przełożeniami, czy bez przełożeń to był ewenement (ja pamiętam chyba tylko jedną wymianę łańcucha w jakimś 20-30’letnim rowerze ze skórzanym siodełkiem) – wysiadały za to korby, stożki/konusy, zapadki w wolnobiegu, czy pękała rama.
        Jeśli mamy sprawdzone informacje o wysokiej żywotności łańcuchów Campagnolo, Wippermann, czy Connex, lub nawet SRAM, to po co męczyć się tandetnymi łańcuchami Shimano?

        Ja sam mam w jednym starszym rowerze łańcuch SRAM PC830 i teraz dokupiłem 2 następne, do dwóch innych starych górali, bo się sprawdził i jest tani. Te rowery to trzy górale Anlen (Corolado, Invert i Cougar) na ramach Cr-Mo, oryginalnie z 7-rzędowymi Shimano 300EX i 200EX (Colorado mam od nowości). Anlen to był jeden z pierwszych producentów, który współtworzył i wyprodukował pierwsze górale.

        Mam też rowery na ramach aluminiowych z napędami 9-rzędowymi (XT i Deore), ale po prostu nie lubię ram ze sztywnego i pękającego szajs-metalu (aluminium) – tylko Cr-Mo. Mam też belgijsko-holenderski rower z 5-rędowym Shimano Selecta FF z wolnobiegiem w suporcie (łańcuch kręci się cały czas) i przerzutkami Positron sterowaną drutem (nie linką) – tam nie widać żadnego zużycia, a jedyny problem jest z korbą mocowaną na Octa Joint (prekursor równie problematycznego Octalink’a).

        Nie chodzi mi tu nawet o kasę, ale o czas poświęcony na mało sensowne grzebanie przy czymś, co powinno być długowieczne, niezawodne, czy wręcz niezniszczalne.

        Jeśli tak ma wyglądać przyszłość rowerów, to ja buduję sobie ostre koło na ramie Cr-Mo z łańcuchem od motoru, aby nie musieć go już nigdy wymieniać. W motorach jakoś magicznie łańcuchy nie zużywają po 1000 km, bo tyle to można w jedną noc przejechać, a tam moce to przecież często grubo ponad 100KM, nie mówiąc o wysokich obrotach zębatek.

        • Jeżdżę też na łańcuchach SRAM-a i nie zauważyłem specjalnej poprawy względem łańcuchów Shimano. Ale zarówno jedne, jak i drugie wytrzymują u mnie zdecydowanie dłużej niż miesiąc czy tydzień :)

          Jeżeli masz jakieś sprawdzone typy łańcuchów, to śmiało podrzuć jakiś 11. rzędowy, może w końcu się za to zabiorę i przetestuję czy taki łańcuch rzeczywiście wytrzyma proporcjonalnie dłużej do jego ceny.

          Bo na razie głównie dochodzą do mnie pozytywne wrażenia odnośnie żywotności napędów na pasek Gates, ale to inna bajka: https://roweroweporady.pl/rower-z-napedem-na-pasek-czy-warto/

      • Ech, przydałoby się trochę więcej czy coś to daje czy nie ma sensu kupować. Też pewnie fajnie by było poczytać czy jest w tym jakaś technologia czy to tylko chwyt marketingowy :) chociaż za 100zł chyba można spróbować.

        • Jeździłem na zwykłych łańcuchach, teraz mam chyba już trzeci kierunkowy i powiem Ci szczerze, że nie widzę jakieś ogromnej różnicy. Być może w laboratoryjnych testach coś by się różniło, ale ja tego nie czuję jakoś bardzo.

          A w tych łańcuchach chodzi o wyprofilowanie ogniw.

          • Bo lubię łańcuchy Shimano, a oni nie robią innych łańcuchów 10. rzędowych niż kierunkowe. Bez sensu byłoby tworzyć dwie serie łańcuchów.

  • Dodam własne doświadczenia odnośnie łańcuchów, tak więc przerobiłem 3 zestawy pierwszy
    lata 90te kaseta xt737 łańcuch 2x ig50 korba lx569 wytrzymał 13lat
    kolejny zestaw kaseta sram850 łańcuch wipermann808 korbalx569 wytrzymał 5lat
    aktualnie kaseta lx prod.1993(leżak magazynowy) łańcuch campagnolo c9 korba lx569 trzeci rok i śmiga dalej, zamiast campagnolo c9 miał być hg-71 ale nie spasował się z nową kasetą, swoją drogą jeżeli Shimano w napędzie 3×8 to tylko szukać leżaki magazynowe z lat 90tych to co teraz jest produkowane to szmelc. Dodam że wszystkie części montowane były nowe co do stylu jazdy 80 proc lekki teren bez szaleństw a roczny przebieg około 2kkm, korba od początku ta sama tylko blaty wymienione 2x 32z i 1x 42z. Najsłabszy zestaw z tych trzech to sram850 i wipermann808 łańcuch niezły ale kaseta beznadziejna.

  • Muszę wymienić kasetę i łańcuch w rowerze, myślałem nad zestawem kaseta Alivio + łańcuch CN-HG71.

    Tylko mam pytanie, czy lepiej kupić taki zestaw, czy zamiast łańcucha CN-HG71 kupić 2 łańcuchy HG40 i jeździć na zmianę ??
    Polecacie spinki czy raczej odradzacie?? Chciałbym się zmieścić w 100 zł, a może jakiś inny łańcuch ?

    • Cześć, wklejony przez Ciebie link niestety nie działa.

      Jeżeli chodzi o jazdę na dwa, czy nawet trzy łańcuchy, to ja trzymam się szkoły Lennarda Zinna (polecam jego książkę, Sztuka Serwisowania Roweru Górskiego, to prawdziwa biblia serwisowa, ale dla amatorów) i po prostu sprawdzam przymiarem do łańcucha, który można kupić za 10 zł jego wyciągnięcie. Gdy łańcuch zbliży się do granicy wyciągnięcia, to go po prostu wymieniam na nowy.

      Pewnie metoda na dwa czy trzy łańcuchy pozwoliłaby na trochę dłuższe życie kasety, ale cholercia, ile byłoby z tym zabawy…

      Jeżeli chodzi o spinkę, to mam, używam, polecam. Jest mega wygodna do zdejmowania łańcucha, jeżeli chcesz go dokładnie wyczyścić. No i jeżeli chcesz jeździć na dwa łańcuchy to lepiej mieć spinkę, niż skuwać i rozkuwać łańcuch za każdym razem, bo to go osłabia, chyba, że masz specjalne bolce od Shimano, ale to znowu kosztuje. Kupując spinkę patrz tylko na ilorzędowy jest łańcuch i ja wybrałbym spinkę, która jest prosta w kształcie. Miałem kiedyś taką zagiętą, co to niby miała lepiej pracować przy przechodzeniu przez kółka przerzutki czy tryby. Ale niestety bardzo hałasowała.

      • Hej, bardzo dziękuję za Twoją odpowiedź :)

        Przymiar do łańcucha już kupiłem, i właśnie stwierdziłem, że czas na wymianę, a wymienić sam łańcuch po około 4000km, bez sensu, nowy może nie chcieć współpracować ze starą kasetą.
        Nie wiem dlaczego link nie działał, może był za długi… W każdym razie chodziło mi o kasetę Alivio CS-HG51 + łańcuch CN-HG71 8 to kosztuje 95 zł. Jestem właśnie ciekawy czy dwa łańcuchy HG 40 wytrzymały by dłużej, ale jak mówisz więcej z tym zabawy.

        Co do spinek to proponujesz do nowego łańcucha, przy dostosowywaniu jego długości zainstalować spinkę i druga pewnie na zapas by się przydała ?

        • To co wysłałeś, to jest pin łączący. Shimano zaleca ich używania, ale one są jednorazowe. Tzn. po wyciśnięciu z łańcucha takiego pinu, trzeba go wyrzucić i użyć nowego. Przy regularnym rozpinaniu łańcucha to słaby pomysł.

          Która jest wielokrotnego użytku. Musisz się tylko zapytać sprzedającego czy spinka współpracuje z tym łańcuchem, bo wiem, że z 8-rzędowymi łańcuchami nie jest tak łatwo bo są na rynku dwie szerokości, które minimalnie się różnią i są dwa rodzaje spinek. W każdym razie polecam „proste” spinki, żadne zagięte, które lubią hałasować.

        • Dokładnie a jak jest sezon to zmiana łańcucha co dwa tygodnie …. jeszcze tego pilnować. Ma zawodnik serwis to się nie martwi ….

    • Polecam Campagnolo c9 do tego złota spinka sram, mam na napędzie 3×8 i działa rewelacyjnie, na tą chwilę 4kkm przy takim zużyciu spokojnie dotrwa do 20kkm, odradzam Shimano miałem nowy łańcuch hg-71 co nie trzymał wymiaru spasował się dopiero z podjechaną kasetą w innym rowerze.

  • Więc jeśli chodzi to mieki napęd to hg50 zajechał mi się totalnie po 1500km wszystko do wymiany. Na nowym hg 50 kasecie i łańcuchu już po 400 odczowalem jakieś niedociągnięcia. W końcu wkurzaylem się tymi częstymi wymianami i kupiłem kasetę slx hg70 i trzy łańcuchy hg 93. Po 1000km zmieniam łańcuch na następny w kolko. Obecnie mam przejechanie 4000 i wszystko działa prawie idealnie . Na miekim osprzęcie już bym trzy razy musiał wymieniać przynajmniej kasetę i łańcuch a nawet i korbe. A jak narazie trzy razy zmieniłem tylko łańcuch a napęd działa wręcz idealnie w stosunku to miekiego napędu komfort z jazdy jest bez porównania. Może xtr to przesada dla zwykłego uzytkownika ale na xt można śmiało się skusić i mieć wreszcie
    spokoj.

  • Mam inne zdanie niż Łukasz. Mój rower fabrycznie wyposażony
    był w ł łańcuch hg53, do którego dokupiłem hg93. Obydwa regularnie czyszczone i
    zamieniane co 500 km. Hg53 padł po 5000 km, czyli jego realny przebieg wyniósł naciągane
    2500 km. Hg93 dożył 10 000… W drugim rowerze pracuje samodzielnie connex 9sG-
    po 8000 stan wręcz idealny. Pomiarów dokonuję przyrządem park tool cc-3.2 . Na
    podstawie moich doświadczeń z czystym sumieniem polecam łańcuchy hg93 i connex 9SG, natomiast zdecydowanie nie
    polecam hg53. Do zalet hg93 należy wysoka trwałość i kultura pracy. W przypadku
    connexa chciałbym podkreślić niebywałą wręcz trwałość, świetną zmianę przełożeń,
    oraz atrakcyjny wygląd. Pracuje on
    jednak minimalnie głośniej od hg93 delikatnie szeleszcząc na wybranych
    kombinacjach przełożeń, co moim zdaniem trudno uznać za większą wadę. Właśnie
    zakupiłem kolejny 9SG… Oczywiście
    podstawową kwestią jest higiena napędu!

  • Ja polecam łańcuch Campagnolo Record C9 … nie ma dla niego ŻADNEJ alternatywy pod względem wytrzymałości – katuję go 2 sezon w rowerze 1 zawiasowym Scott High Octane FR
    Przy skoku 180 na tyle napęd dostaje dość mocno a Record po 2 sezonach jest wyciągnięty tyle ile nowy XTR po wyjęciu z pudełka …
    Kaseta umrze i koronki w korbie a ten łańcuch będzie do użytku :)

  • Łańcuch xtr/dura ace jest zdecydowanie twardszy o xt/ultegra. To czuć choćby przy przepinaniu. xt.ultegra jest jak z masła.