Mogę się założyć, że każdy z Was zastanawiał się kiedyś nad zmianą opon w rowerze. Chcieliście założyć szersze, węższe, gładsze, z większym bieżnikiem, lżejsze, odporniejsze na przebijanie, a może z kolcami. Wybór opon jest ogromny, a w tym wpisie chciałbym się skupić na kwestii ich rozmiaru. Warto przed rozpoczęciem zakupów dobrze sprawdzić, jakie opony i obręcze macie obecnie w rowerze. Przez lata nazbierało się sporo średnic kół i na przykład opony opisywane jako 26 cali, potrafią mieć pięć różnych średnic wewnętrznych (przy czym nie są one ze sobą kompatybilne). Oczywiście nie wszystkie są już w sprzedaży, niemniej warto wiedzieć na co zwrócić uwagę podczas zakupu opon czy nowych kół.
Rozmiary opon rowerowych
Do opisania rozmiaru opon używa się kilku skal. Nie musisz znać ich wszystkich, obecnie do jednoznacznej identyfikacji rozmiarów opon rowerowych wystarczy ETRTO. Ale warto poznać też inne systemy, tak aby wiedzieć z czym się to je (zwłaszcza, że i tak najczęściej mówimy o rozmiarach opon wyrażanych w calach, dopiero później w ruch idzie ETRTO). Oznaczenia opon rowerowych są naniesione na ich boku – czasem podkreślone białym kolorem, a czasem trzeba się ich naszukać z latarką :)
System calowy
Myślę, że przez wszystkich znany jest system calowy, gdzie szerokość opony oraz jej (przybliżona) średnica zewnętrzna podawana jest w calach. Przykład: 26″ x 2,25″ – taki opis oznacza, że mamy do czynienia z oponą o średnicy 26 cali i o szerokości 2,25 cala. Taki zapis jest bardzo popularny w rowerach górskich. Tak jak pisałem w akapicie wcześniej – czasami dwie opony są opisane jako 26 cali, a nie będą pasowały na tę samą obręcz. Kupując nowe obręcze/opony, informację o calach traktowałbym jedynie jako wstępną informację, ale ostatecznie zerknął także na skalę ETRTO.
Jest jeszcze jeden system zapisu calowego, obecnie rzadko spotykany w Polsce, niemniej można jeszcze na niego trafić. Przykład: 28 x 1 5/8 x 1 3/8. W takim zapisie mamy oponę o zewnętrznej średnicy 28 cali, bok opony ma wysokość 1 5/8 cala, a jej szerokość to 1 3/8 cala. Brrrrr… bardziej się tego skomplikować nie dało, na szczęście ten sposób zapisu jest już bardzo rzadko używany.
System metryczny (francuski)
Drugim sposobem oznaczania rozmiarów opon jest system metryczny (francuski). Przykład takiego zapisu: 700 x 40C. Pierwsza liczba oznacza przybliżoną średnicę zewnętrzną opony, druga liczba jej szerokość (oba wymiary w milimetrach). Równie istotna jest litera na końcu, ponieważ opony 700x40A, 700x40B i 700x40C będą różnić się średnicą wewnętrzną i nie będą pasować na tę samą obręcz. System ten jest popularny w rowerach szosowych i gravelowych, choć tam często podaje się średnicę w calach (np. 28 cali), a szerokość opony w milimetrach (np. 25 mm, 32 mm, 40 mm itd.). Pokręcone, prawda? :)
Tu również można się przypadkowo nadziać na złą oponę. Np. jeżeli do współczesnego roweru szosowego kupisz oponę 700B, która ma zupełnie inną średnicę wewnętrzną niż używane obecnie 700C, nijak nie uda się jej założyć. Tu również polecam dla pewności skorzystać z systemu ETRTO dla upewnienia się, że kupujecie dobry rozmiar opony.
System ETRTO
Dwa poprzednie systemy potrafią wprowadzić zamieszanie, ponieważ jest sporo rozmiarów, które są prawie identycznie opisane, a nie są ze sobą zgodne! Dlatego by to wszystko ujednolicić, powstał system ETRTO (European Tyre and Rim Technical Organisation). Niektórzy nazywają go „nowym”, nie wiedząc, że dla rowerów ten standard powstał w 1969 roku (nieco później USA i Japonia przyjęły go jako jeden ze standardów ISO).
W ETRTO zapis jest jednoznaczny i precyzyjny. Podajemy w milimetrach szerokość opony oraz jej wewnętrzną średnicę (co jednocześnie odpowiada zewnętrznej średnicy obręczy).
Na przykład zapis: 40-559 oznacza oponę o szerokości 40 mm i średnicy wewnętrznej 559 mm. To oznacza, że jeżeli będziemy mieli obręcz o średnicy 559 mm, to uda się założyć na nią taką oponę. Pozostaje kwestia szerokości opony oraz obręczy, ale o tym za chwilę.
Średnice wewnętrzne opon na przestrzeni lat
Standardów średnicy opon rowerowych jest bardzo dużo, ale spokojnie, spora część z nich już dawno wyszła z powszechnego użycia. Poniżej podaję rozmiary, które udało mi się znaleźć. Są to średnice wewnętrzne opony, wraz z opisującym je rozmiarem w systemie calowym.
152 mm, 194 mm – 10 cali
203 mm, 239 mm, 248 mm – 12 cali
254 mm, 279 mm, 288 mm, 298 mm – 14 cali
305 mm, 317 mm, 330 mm, 337 mm, 340 mm, 349 mm, 369 mm – 16 cali
355 mm, 387 mm, 390 mm, 400 mm – 18 cali
381 mm, 400 mm, 406 mm, 419 mm, 428 mm, 432 mm, 438 mm, 440 mm, 451 mm – 20 cali
484 mm, 489 mm, 490 mm, 498 mm, 501 mm, 508 mm – 22 cale
501 mm, 507 mm, 520 mm, 531 mm, 540 mm, 547 mm – 24 cale
559 mm, 571 mm, 584 mm, 590 mm, 597 mm – 26 cali
630 mm – 27 cali
584 mm – 27,5 cala
609 mm, 622 mm, 635 mm, 642 mm – 28 cali
622 mm – 29 cali
Obecnie nie stosuje się większości z tych standardów. Na czerwono zaznaczyłem najczęściej spotykane średnice w większych kołach. Ale! To nie znaczy, że nie używa się też innych. Koła 26 cali w typowych rowerach górskich mają 559 mm, ale spotyka się jeszcze obręcze o średnicy 590 mm, najczęściej w holenderskich rowerach Batavus, Sparta czy Gazelle. Koła 28 cali najczęściej mają średnicę 622 mm, ale w holenderskich rowerach często stosowana jest średnica 635 mm.
Dlatego warto sprawdzić średnicę obręczy lub odczytać ją ze starej opony. Jeżeli kupisz oponę o średnicy wewnętrznej „tylko” kilka milimetrów większej lub mniejszej, nie uda Ci się jej założyć na obręcz.
Dlaczego opony 28 i 29 cali mają tę samą średnicę
Jeśli chodzi o opony 29 cali, to mają one tę samą średnicę wewnętrzną co opony 28 cali (622 mm), co może być mylące. Różnica w oznaczeniu calowym bierze się z różnej wysokości samej opony, ponieważ im szersza opona, tym jednocześnie wyższa. Producenci dla marketingowego odróżnienia wprowadzili oznaczenie 29 cali, którym określa się szerokie, a co za tym idzie – wysokie opony.
Dlatego (z drobnym zastrzeżeniem, o którym przeczytacie w kolejnym akapicie) opony 28 cali (ETRTO 622) można zakładać na obręcze 29 cali i na odwrót.
Zachęcam do obejrzenia wideo, w którym opowiadam o rozmiarach opon rowerowych. Będzie mi bardzo miło, jeżeli zasubskrybujesz mój kanał.
Szerokość opony, a szerokość obręczy
Drugą, bardzo ważną kwestią, jest dopasowanie szerokości opony do szerokości obręczy. Zbyt wąska opona może wpaść w obręcz (co uniemożliwi jej poprawne osadzenie, a co za tym idzie – jazdę), a zbyt szeroka opona może się jej słabo trzymać (lub w ogóle nie włożymy jej na obręcz). Problem dotyczy głównie dużych skrajności i chęci założenia bardzo wąskich opon na bardzo szerokie obręcze i na odwrót.
Tabela, którą wstawiłem poniżej, pokazuje zakres, w którym można się poruszać jeżeli chodzi o szerokości. Interesuje nas szerokość wewnętrzna obręczy (można ją odczytać z naklejki lub zmierzyć samemu – w tym celu należy zdjąć oponę i nie, nie da się tego zrobić inaczej) oraz szerokość opony, którą wystarczy wziąć z oznaczenia na jej boku. Dla ułatwienia w tabelce znajdziecie szerokość opony podaną zarówno w milimetrach, jak i calach.
Wszystkie dane do tabeli zaczerpnąłem od DT Swiss, producenta m.in. obręczy rowerowych. Jest to moim zdaniem bardzo liberalna tabelka, dlatego unikałbym wybierania najbardziej skrajnych wartości. A już na pewno nie próbowałbym na siłę wychodzić poza jej zakres.
Optymalna szerokość obręczy
W komentarzach Kamil słusznie zwrócił uwagę, że warto dobrać optymalną szerokość opony do obręczy. Zakładając szeroką oponę na wąską obręcz, nawet jeżeli ona się zmieści według tabelki, którą widzicie wyżej, może się okazać, że nie uzyska ona pożądanego kształtu.
Jak widać na rysunku, opona na węższej obręczy może nie uzyskać odpowiedniej szerokości, co może powodować m.in. gorszą przyczepność w zakrętach. Muszę tu jednocześnie dodać, że stosowanie szerszych obręczy stało się trendem dopiero w ostatnich latach. Do niedawna, producenci rowerów MTB często montowali opony 2,1 cala na obręcze o szerokości 19C. Dziś zalecaną szerokością obręczy dla takiej opony to już 25C, czyli 6 milimetrów więcej.
Jaka jest optymalna szerokość obręczy, w przypadku konkretnej opony? Warto spojrzeć na wytyczne producenta danej opony (choć mało który podaje taką informację). Ja posiłkuję się danymi przygotowanymi przez Goodyear’a. Pamiętajcie też, że jest to optymalna szerokość, co nie znaczy, że opona nie poradzi sobie na trochę szerszej czy węższej obręczy.
Dlatego jeżeli w swoim rowerze nie masz „optymalnie” dobranej szerokości obręczy do szerokości opon – bez paniki :) Warto o tym pomyśleć dopiero przy zakupie nowych kół lub obręczy.
Zachęcam do obejrzenia wideo, w którym pokazuję jak dobrać oponę do obręczy. Będzie mi bardzo miło, jeżeli zasubskrybujesz mój kanał.
Czy opona zmieści się w rowerze
Trzecia kwestia, którą należy rozważyć podczas kupowania nowych opon, to czy zmieszczą się do Twojego roweru. Wraz ze wzrostem szerokości opony, zazwyczaj rośnie także jej wysokość. Opona stanie się wyższa także wtedy, gdy zamiast gładkiej, założymy taką z wyraźnymi klockami bieżnika.
Jeśli kupisz szerszą i wyższą oponę niż dotychczas, może ona ocierać o przednią przerzutkę, błotniki, ramę, widelec. W przypadku szosowych hamulców szczękowych, zbyt szeroka opona może nie zmieścić się do szczęk. Natomiast zbyt szeroka przednia opona może zahaczać o Twoją stopę, podczas mocniejszego skręcania.
Czy jest sposób aby ustalić, jakiej szerokości opony będą pasować do ramy i widelca? Niektórzy producenci rowerów/amortyzatorów podają taką informację. W pozostałych przypadkach pozostaje ręczny pomiar (i pytanie sprzedającego o wysokość opony), choć to i tak nie pokaże, czy dana opona na 100% będzie pasować. W razie wątpliwości, polecam wybranie się z rowerem do sklepu stacjonarnego, gdzie łatwiej będzie przymierzyć konkretny rozmiar opony.
Pamiętajcie też, że opony o teoretycznie tej samej szerokości, mogą się od siebie różnić – wszystko zależy od typu bieżnika, ciśnienia i producenta opony. Do tego koniecznie pamiętajcie o zostawieniu przynajmniej kilkumilimetrowego luzu między oponą, a ramą/widelcem z każdej strony! Opona podczas jazdy pracuje – jeżeli będzie włożona na styk, może zacząć zdzierać lakier z roweru.
Zapraszam Cię do lektury innych wpisów o oponach. Znajdziesz tutaj informacje, których nie wymieniłem w tym tekście.
2. Ciśnienie w oponach rowerowych
3. Dobieranie opony do obręczy
5. Opór stawiany przez opony rowerowe
6. Ciśnienie w oponie, a droga hamowania
7. Co zrobić gdy opona chowa się w obręczy
8. Schwalbe CX Comp – test opony
9. Schwalbe Kojak – długodystansowy test
Dzień dobry
Czasami spotyka się takie oznaczenie rozmiaru opon (np Continental Contact Speed) 32 – 622 28 X 1 1/4 X 1 3/4. Jak odczytać taki wymiar w calach określony trzema wartościami? Co oznacza w tym przypadku wartość 1 1/4? A co wartość 1 3/4?
Pozdrawiam
Cześć,
ten system oznaczania rozmiaru spotyka się stosunkowo rzadko i szczerze mówiąc – nie wiem o co w nim chodzi :) Drogą dedukcji widzę, że 1 1/4 to jeden i jedna czwarta cala, czyli 32 mm. To by się zgadzało z szerokością opony.
Jeden i trzy czwarte cala to ok. 44,5 mm. Być może jest to wysokość opony?
Kiedyś będę aktualizował ten wpis, to zajmę się tym tematem.
Jakiej firmy opony polecasz z dobrym stosunkiem jakości do ceny? Mam rower górsko-krosowy (Gary Fisher Tarpon), jeżdżę po mieście plus czasem po okoliczynych lasach. Opony chciałabym zmienić na takie z niższym bieżnikiem.
Cześć , posiadam obręcz 622x19c i opony 28×1.6 700x 40c.
Chciałem wymienić na szersze opony . Jaki bezpieczny rozmiar mogę założyć ? Przy obecnych oponach trochę piachu na drodze i rower traci stabilność .
Pozdrawiam
Leszek
Cześć,
w tekście jest zamieszczona tabelka z polecanymi szerokościami. Czy mam tam coś poprawić, aby była bardziej czytelna?
Dla obręczy o szerokości wewnętrznej 19 mm, czyli takiej jak Ty masz, zalecana szerokość opony to od 23 do 60 milimetrów czyli od 0,9 do 2,35 cala.
Ty obecnie masz oponę o szerokości 40 mm, czyli masz spory zakres działania, aż do 60 milimetrów. Ale! Pozostaje kwestia jak szeroka opona zmieści się w ramie i widelcu. Pamiętając, że szersza opona będzie także wyższa i może obcierać nie tylko o ramę, ale np. o but podczas mocnego skrętu.
Generalnie najlepiej wybrać się do sklepu rowerowego i przymierzyć, nawet wstępnie na sucho, jakąś szerszą oponę.
Hej :)
Mam starą szosę i chciałbym zapytać, bo nie mogę nigdzie znaleźć odpowiedzi
Tylne koło ma wymiar (czytany z naklejki) 622-13c – założona opona to 700x23c.
Niestety przednie koło jest przedpotopowe i jest założona na nim opona 27×7/8, takiej oponki nie mogę już nigdzie znaleźć :(
Tutaj pojawia się moje pytanie: Jakie koło może wejść na tą, nietypową obręcz(Jeśli w ogóle jakieś)?
Jakie koło mogę kupić zamiast tego nieszktórejnieszczęsneym jest opona 27×7/8 – w rowerowym dowiedziałem się że 28″ 622, ale nie wiem jaką szerokość – czy ktoś wie :(?
Analogicznie do tylnego Koła mogłoby to być 622-13(?), ale takich kół nie mogę nigdzie znaleźć :(
Proszę o pomoc
Cześć,
ale to szukasz całego koła czy opony? :)
Jeżeli opony, to 27 cali to według mojej tabelki obręcz ma 630 milimetrów średnicy. Możesz to sprawdzić miarką, dla potwierdzenia zerknij też na przednie koło, powinno mieć 622 mm, tak jak na naklejce.
27 cali (630) to rozmiar opon używany właśnie w starych rowerach szosowych. Dodam tylko, że nie wejdzie na taką obręcz opona 622 (współczesne 28 cali). Poszperałem za oponami tego typu i są jeszcze gdzieniegdzie dostępne, choć o szerokości 23 mm nie mogłem znaleźć.
Znalazłem jakąś 25 mm: https://allegro.pl/oferta/opona-cyt-27-x-1-25-630-rower-miejski-szosowy-7518797783
Zacznij od dokładnego zmierzenia obręczy, to dużo Ci powie :)
W sumie to już sam nie wiem czego szukam :(
Ale raczej skłaniam się ku zmianie na takie koło, jakie mam z tyłu żebym mógł dokupić normalne opony 700x23c.
Ale jeśli zamieniłbym tą obręcz (na której jest opona 27×7/8) na obręcz 28″ w rozmiarze 622x13c to by pasowała pod względem szerokości? Tzn. Czy mogłaby zastąpić to nieszczęsne koło 27″?
Jestem już wstrząśnięty i zmieszany tym rowerem ??
Przednia obręcz ma szerokość zewn. 23mm – zmierzyłem.
Szerokość zewnętrzna nie ma AŻ takiego znaczenia, no chyba, że w kwestii zmieszczenia się w szczękach hamulca. Dla opony ważna jest szerokość wewnętrzna, niemniej opona 23 mm spokojnie wejdzie i do obręczy o szerokości wewnętrznej 17 mm.
Jeżeli chodzi o wymianę obręczy, to jeżeli z tyłu się dało, to i z przodu się da. Obręcz 622 jest 8 mm niższa od 630, co daje po 4 mm na górę i dół, tak więc hamulec powinno dać się podregulować bez problemu dla takiej obręczy.
Może to będzie najlepszy sposób, bo opon 630 jest w sklepach malutko.
Bardzo dziękuję Ci za odpowiedź ?
Tak zrobię – kupię obręcz 622 x 13 – 15, a hamulec góra-dół mogę podregulować.
Powinno być ok :)
29×2,0 E.T.R.T.O. 50-622 – będzie pasować do E.T.R.T.O. 622 x 19? Bo już nic nie rozumiem….
Tak, będą. Zarówno na oponie, jak i na obręczy masz 622 czyli w obu przypadkach średnica się zgadza (w przypadku obręczy zewnętrzna, w przypadku opony wewnętrzna). Czyli opona wejdzie na obręcz.
Do tego opona ma 50 mm szerokości (2 cale), a obręcz 19 mm szerokości wewnętrznej. Szybkie zerknięcie do mojej tabelki i z niej wynika, że opona będzie pasować bez problemu.
Czy do obręczy koła 559-19c będą pasowały opony 26 x 2,10 54-559 ?
Będą.
Cześć. Wymieniam koła mam pytanie. Czy opona 32mm będzie działać z obręczą 14mm ??
Cześć,
obstawiam, że będzie, choć gwarancji nie dam.
Witam, błagam o pomoc – oddałam rower do „remontu” i nie mogę na nim jeździć. To rower miejski Mexller, rama 17, koła 26, obręcze ZAC2000 ETRTO 559×19-alu.6061-T6 26×1.5/1.95 Double wall Weinmamm, Schimano Nexus INTER 7 Speed w tylnej piaście. Zostały wymienione opony z Agama 26×1.75/47-559 na Schwalbe land cruiser plus 26×2.00/50-559 – i zostało dodane dynamo w przedniej piaście Shimano 400-716mm/6V 3W, DH-3N31-NT. Zupełnie się na tym nie znam, ale efekt jest taki, że jest bardzo „ciężko jechać” – gdzie tkwi błąd, co teraz zrobić ? Poprzednio rower mimo swojego wieku świetnie się spisywał zarówno w terenie jak i na szosie – opony niestety sparciały (po ok 15 latach) i trzeba było je wymienić – ktoś mi doradził takie jak zostały założone – krótko mówiąc nowe opony + dynamo w przedniej piaście „zepsuły” rower. Może to większa waga, albo większy opór nie wiem, ale jazda nie jest już radością – bardzo proszę o jakąś radę.
Cześć,
niestety ciężko mi będzie wyrokować w tej sprawie, bez przejechania się tym rowerem.
Opony, które zostały założone to fajny model, są stosunkowo ciężkie, ale myślę, że poprzednie też wagą nie grzeszyły. Generalnie założenie nowych opon powinno dać pozytywny efekt, zwłaszcza w porównaniu ze sparciałymi, starymi oponami.
Jeżeli chodzi o dynamo, to ono faktycznie trochę „mocy” z naszego pedałowania odbiera, ale nie jest to jakaś znacząca ilość (raptem kilka procent). Poza tym, gdy wyłączy się oświetlenie, opór dynama powinien zejść do poziomu zwykłej piasty. Tak więc spróbuj przejechać się na początek z wyłączonymi lampkami i zobacz czy będzie różnica.
Sprawdź też, czy po podniesieniu koła do góry i zakręceniu nim (lub pokręceniu pedałami), koło kręci się luźno i z lekkością czy mimo nawet mocniejszego zakręcenia, zatrzymuje się po kilkunastu sekundach (z wyłączonymi lampkami).
Kolejna sprawa – kiedy jeździłaś na tym rowerze przed remontem? Jeżeli w zeszłym roku, to może po prostu musisz trochę pojeździć teraz, żeby nogi się przyzwyczaiły i znowu było lekko. Ja mimo, że zimą też co nieco jeździłem, potrzebuję teraz trochę czasu, żeby dojść do lekkości jazdy z lipca czy sierpnia :)
Dzięki – zrobię test koła z wyłączonymi lampkami
witam, mam obrecz DT Swiss etrto 559×17 rd542mm, mam na nich opony schwalbe 54-559 26×2,10. Chialbym je wymienic na opony Schwalbe Smart Sam 26×2,25 czyli szersze. Czy one beda pasowac do tych obreczy? z gory dzieki za pomoc
Cześć,
tak, na obręcz bez żadnego problemu.
Kwestia czy szersze opony zmieszczą się do ramy/widelca + czy nie będzie obcierać o przednią przerzutkę. Piszę to żebyś to sprawdził, bo czasem ramy/widelce mają spory zapas, a czasem jest na styk to co się ma włożone.
czesc, wszystko niby fajnie opisane ale niestety nic z tego nie rozumiem, tzn. tutaj są inne liczby, inne liczby są na moim kole i jeszcze inne są na stronach internetowych gdzie próbuję coś kupić. Mam rower na kołach na których jest oznaczenie 622x14c. Pękła mi obręcz w tylnym kole. Potrzebuję albo obręczy albo całego koła. Obojętnie jakiego, byle jeździć. Tymczasem na stronach typu allegro nie ma takich kategorii. Są koła w kategoriach (28″/ 622mm) oraz (29″/ 622mm). I w tych kategoriach są różne koła o różnych szerokościach. Z obręczami tak samo. Jak już coś wygląda podobnie to okazuje się, że to np. 622x14a. Cokolwiek to znaczy. W dodatku pasuje bębenek tylko jednej firmy a kaseta tylko Campagnolo. Generalnie nic do niczego nie pasuje.
Cześć,
jeżeli na obręczy masz napisane 622×14, to znaczy, że obręcz ma średnicę 622 mm. I takiej obręczy musisz szukać.
14 to szerokość wewnętrzna obręczy, czyli zapewne to do roweru szosowego.
Z literkami w tych oznaczeniach się nie spotkałem, ale w życiu miałem w ręku mało obręczy rowerowych, więc tu nie jestem w stanie powiedzieć czy one coś oznaczają. Teoretycznie 622 to 622 czyli każda opona opisywana jako 622 powinna potem wejść na taką oponę (plus kwestia szerokości, ale to inna bajka).
Moim zdaniem grunt to znaleźć obręcz o średnicy 622 (nieważne czy opisana jako 28 czy 29 cali) i szerokości 14 mm (nie ryzykowałbym z szerszymi czy węższymi).
A bębenek w piaście musi być dopasowany do Twojej kasety i całego systemu napędu. Czyli zwykle albo Shimano/SRAM albo Campagnolo. I tu Campy z Shimano nie pożenisz pod tym względem.
Cześć
Proszę o wyjaśnienie jaką mam szerokość opony co oznzcza liczba po łamanej
700×23/25C
Cześć,
hmmm… to trochę dziwny zapis, ale już chyba mnie nic nie zdziwi :) 23 i 25 to szerokość opony w milimetrach (co nie zawsze się idealnie zgadza z rzeczywistością, ale to zależy od obręczy, ciśnienia i samej opony), no ale opona nie może mieć dwóch szerokości :) Poszukaj jeszcze opisu 23-622 lub 25-622, czyli w ETRTO, tam będzie najpewniejsze info.
Helpunku bo już zgłupiałam. Na starej oponie mam napisane: 700x42c (44-622)
Na obręczy:
Dual duty XC 700c
622×17/604 ERD
Na już muszę kupić opony ale nie wiem finalnie na którym rozmiarze się skupić? Im więcej czytam tym mniej rozumiem ?
Myślę ze opona 28” z oznaczeniem 700x42c będzie dobrym wyborem. Może tez być 700x40c (opona będzie węższa).
Cześć,
wszystko się zgadza :) Zarówno na oponie, jak i na obręczy masz 622 czyli średnicę obręczy i wewnętrzną średnicę opony. Zresztą gdyby tam były inne liczby, to opona nie pasowałaby na obręcz.
44 na oponie to jej szerokość w milimetrach. Zapewne masz tam gdzieś jeszcze dopisek 1,6″ czyli szerokość w calach, ale tym się nie zajmujmy :)
700 na oponie to francuski system opisywania opon i mówi on o teoretycznej średnicy opony. Ten rozmiar nie jest Ci potrzebny.
17 na obręczy to jej szerokość wewnętrzna. Jak widać szerokość potrafi wykraczać poza to, co podałem w tabelce (gdzie piszę, że dla obręczy 17 maksymalnie można założyć oponę 35 mm), ale to tylko teoria. Tym się też nie przejmuj.
W każdym razie potrzebujesz opon, które też będą miały w opisie 622 (czyli „po naszemu” 28 cali) i szerokość taką jaka będzie Ci potrzebna. To znaczy możesz założyć węższą oponę, jeżeli obecna jest za szeroka. Z szerszą oponą bym nie szalał (wąska obręcz i pytanie czy by się zmieściła w ramie).
A najbezpieczniej będzie pozostać przy swoim rozmiarze, jeżeli Ci pasuje. Jeżeli masz wątpliwości czy wybierasz dobre opony, wrzuć tu link do nich.
Witam. Mam opony 28×1.75×2…czy musze takie zakupic….czy wystarcza 28×1.75… co oznacza ta dwójka?
A jak chce kupić oponę
28 cali 42-622 to a nie ma takiej w sklepach to może być trochę inna?
Cześć,
na pewno musi mieć oznaczenie 622 (czyli 28/29 cali). Natomiast możesz kupić na pewno trochę węższą, czyli nie 42 mm ale np. 35-40 mm. Jeżeli chodzi o szersze, to wszystko zależy czy zmieści Ci się do amortyzatora i ramy. Jeżeli jest miejsce, to trochę szerszą też można założyć.
Cześć,
nie spotkałem się z oznaczaniem opon taką dodatkową dwójką. A jakie jest ETRTO? Zapewne 622-44 (albo 622- i coś w okolicy 44). W każdym razie poszukaj oznaczenia ETRTO i jeżeli będzie tam 622 to będzie pasować każda „typowa” opona z takim właśnie oznaczeniem.
witam mam oponę 26×2.125 jaka bedzię idealna obręcz??
Cześć,
sprawdź na oponie czy to „standardowa” polska 559 mm. Wtedy dobierz obręcz o tej samej średnicy w ETRTO + jeżeli chodzi o szerokość to do typowego „górala” wystarczy coś o szerokości wewnętrznej 18-22 mm. Chyba, że masz rower enduro czy do skakania, wtedy szukałbym czegoś szerszego.
Witam, muszę wiosną zmienić opony w swoim rowerze i tu mam pytanie do specjalisty, posiadam Kands Crossline 1100 męski rower producent zainstalował tam opony 700x40c 40×622 aktualnie już się skończyły są to opony dosyć wąskie. Teraz chciałbym założyć coś grubszego najlepiej 47×622 albo 50×622 pytanie czy te opony się zmieszczą w obręcze kół bo w ramie wydaje się że bez problemu. Dzięki za podpowiedz.
Cześć,
przecież w tym tekście masz wszystko opisane :) Jest tabelka, w której możesz sprawdzić jak szerokie opony wejdą na Twoją obręcz (trzeba tylko zmierzyć jej wewnętrzną szerokość albo odczytać ją z naklejki na obręczy, jeżeli taka jest).
Mam pytanie dlaczego na jednej oponie widnieje rozmiar np. 700x35c 622×37, jesli druga liczba to szerokość to w obu przypadkach powinna być taka sama.
Cześć,
to jest właśnie to zamieszanie z oznaczeniami opon, co system, to trochę inna metodologia pomiaru. I nie zdziw się, że gdy założysz oponę na obręcz, napompujesz i zmierzysz i np. wyjdzie, że ma 39 mm, albo 34 mm :)
Różnicą 2 mm bym się nie przejmował, to nie apteka. A rzeczywista szerokość opony zależy także od modelu obręczy i jej szerokości (im szersza, tym opona lepiej się ułoży i powinna uzyskać trochę większą szerokość).
Dzięki za ten materiał, dużo wyjaśnia. Brakuje mi tylko informacji co oznacza literka C za rozmiarem podanym w systemie francuskim. Są w sklepach opony w rozmiarach np. 700×42 oraz 700x42C i fajnie było by się dowiedzieć jaka jest różnica pomiędzy tymi oponami.
Cześć,
w tekście jak byk napisałem: „Równie istotna jest litera na końcu, ponieważ opony 700x40A, 700x40B i 700x40C będą różnić się średnicą wewnętrzną i nie będą pasować na tę samą obręcz.”
Jeżeli nie ma żadnej literki, to można założyć, że to opona 42C, ponieważ to w sumie standard (opon A i B nie widziałem, choć nie mówię, że nie da się ich kupić). Natomiast warto na pewno spojrzeć na rozmiar ETRTO, jeżeli na oponie będzie 622 i na starej oponie/obręczy będzie 622, to znaczy, że będą pasować do siebie.
Coś nie tak z tą tabelą szerokości. Ja w moim nowym Cube mam obręcze o szer. wewn. 17 mm i fabrycznie założone opony 40 mm. Planuję nawet wymianę na 42 mm, które spokojnie zmieszczą się w ramie. Tym czasem według tabelki max. szerokość opony to tylko 35 mm (!).
W starej wersji artykułu była tabelka (dobrze, że sobie skopiowałem) według której dla obręczy 17 mm można zastosować opony 25 – 44 mm. Coś te dane od DT Swiss nie za bardzo… Poprzednia tabela była lepsza. Szkoda, że zniknęła.
Cześć. Poczytałem, pooglądałem i nadal nie do końca wiem. Przymierzam się do zmiany opon. Rower jak i cała reszta ma 12 lat. Giant xtc3. Obecnie mam kendy tak jak je kupiłem. Tył nevegal, przód blue groove 26×1,95. Jeżdżę głownie po asfalcie lub leśnych duktach dla relaxu. Obręcze to Alex rims DP17 disc. Opona której szukam powinna spełniać kryterium dróg o których piszę. Niskie opory toczenia ale żeby również dawała pewność na trasach leśnych czy piasku. Wybrałem kilka a tu się okazuje że nie wszystkie które mi wpadły w oko będą pasować. Nie każda będzie odpowiednia na szerokość obręczy. Continental double fighter III, continental Town & country, continental speed ride, kenda piedmont fast k1185, jakieś uniwersalne kendy k892 i k935, Michelin country rock. Mógłbyś coś doradzić? A może to dobry temat na vloga? Pozdrawiam Marcin.
Cześć,
każda opona o średnicy 26 cali (ETRTO zapewne 559) i szerokości w granicach 1,35-2″ będzie pasować. Węższej nie polecam ze względu na komfort, szerszej też nie, no chyba, że masz jeszcze miejsce w ramie/widelcu.
Odnośnie modeli opon, to domyślam się, że chodzi Ci o to, że nie są dostępne w średnicy 26 cali. Cóż, no to trzeba szukać takich pod 26 cali :)
cześć,
przeglądając oferty opon nigdzie nie ma informacji czy dana opona nadaje się na obręcze hookless. tylko sporadycznie można znaleźć takie info. Byłem napalony na Continental Contact Speed ale okazało się, że wszystkie Continentale przeznaczone są na obręcze Hooked.
Jakie opony w rozmiarze 700x35c – 700x40c będą odpowiednie do obręczy hookless, chodzi mi o szybkie opony do gravela z delikatnym bieżnikiem lub gładkim paskiem na środku ponieważ w przeważająca część tras to asfalt/ sciezki rowerowe.
Pozdrawiam
Cześć,
tu znajdziesz listę opon kompatybilnych z obręczami hookless marki Enve: https://www.enve.com/en/lp/tire-compatibility/
Czyli myślę, że z innymi obręczami też będzie szansa, że będzie okej.
Cześć,
Mam pytanie i zarazem prośbę o to abyś mi poradził jakie opony łącznie z dętkami możesz mi polecić?, obecnie używałem opon Schwalbe Kojak 35-622 / 28×1.35, 700x35C ale niestety poszła przednia opona na ścieżce rowerowej a dokładniej na jej wysokich progach…, dlatego też chciałbym wymienić moje dotychczasowe opony na coś mocniejszego łącznie z dętkami, dlatego też proszę o poradę w sprawie opon i dętek i jakie u mnie wymiary wchodzą w grę?
Ps. Ogólnie obawiam się że chyba zakupiłem zły rower na nasze dziwnie utworzone ścieżki… Gazelle CityZen S9
Pozdrawiam serdecznie
Cześć,
to prawda, Kojaki są świetne, ale dość delikatne, zwłaszcza do agresywnej jazdy po krawężnikach.
Polecałbym coś mocniejszego, a jeżeli rama na to pozwoli, może nawet trochę szerszego niż 35 mm. Dobre wspomnienia mam np. z oponami Schwalbe Marathon Mondial.
Cześć,
nigdzie nie mogę znaleźć informacji jak szerokość obręczy wpływa na rozmiar opony. Na logikę wyobrażam sobie, że ta sama opona na szerszej obręczy będzie szersza ale niższa? Pytam ponieważ ja jeżdżę na gravelu a żona ma typową szosę. Chciałbym włożyć do niej oponę Gravelking Slick 28mm tak aby przy gravelowych wypadach miała możliwość jazdy po dobrej jakości szutrze.. Pewnie przy okazji zainwestujemy w lżejsze obręcze. W rowerze z tego co widzę jest już mało miejsca (aktualnie opona 25mm) i tak zastanawiam się czy węższa obręcz umożliwi wepchnięcie szerszej opony czy jednak przy szerszej będzie prościej. Jakby co rower to Bianchi Via Nirone 7
Pozdrawiam i będę wdzięczny za odpowiedź!
Cześć,
to bardzo dobre pytanie, niemniej nie da się na nie jednoznacznie odpowiedzieć. Wiele zależy od konkretnego modelu opony, jej szerokości i szerokości obręczy (a być może i samego modelu obręczy).
Witam!
Posiadam obecnie opony 26×2,10 (54-559)
Chciałbym założyć węższe, mianowicie 1,9 mniej górskie, twardsze, bardziej na asfalt.
Pytanie brzmi: czy dętka znajdująca się w obecnie założonej oponie (2.10) również musi zostać wymieniona przy zmianie opony na 1.9 ?
Na dętce zapewne będzie naniesiony zakres szerokości opon do których jest dedykowana. Niemniej strzelam z 99% pewnością, że będzie pasować :)
Cześć Łukasz,
Wybieram się na zimę do Skandynawii razem z rowerem i muszę zaopatrzyć się w opony z kolcami. Mogę kupić okazyjnie komplet 28”X1.6” (700x40C). Problem w tym że moje obręcze to 27.5, wg producenta 650B, 567mm. Czy te opony wejdą na obręcz i nie będzie żadnych niespodzianek?
Pozdrawiam
Piotr
Cześć,
ten wymiar 567 mm to nie jest średnica obręczy. Domyślam się, że to ERD (Effective Rim Diameter) czyli parametr podawany chociażby przez DT Swiss, z tego co się orientuję przydaje się przy zaplataniu koła i dobrze długości szprych.
Natomiast Ciebie interesuje ETRTO, czyli w tym przypadku zapewne będzie to 584 mm (takie samo oznaczenie musisz mieć na oponie).
Reasumując, opona 28/29 cali nie ma szans wejść na taką obręcz, ponieważ będzie miała za dużą średnicę wewnętrzną (622 mm lub ewentualnie 635 mm w przypadku niektórych opon rowerów miejskich produkowanych w Holandii).
Cześć. Obecnie na obręczach 584x20mm mam założone opony 27,5×2,35. Czy założenie opony o szerokości 1,5″ to już będzie przesada i lepiej wybrać coś z zakresu 1,9-2,0″? Jeżdżę głównie po utwardzonych szlakach, więc szukam czegoś z uniwersalnym bieżnikiem, np Schwalbe Landcruiser albo Marathon.
Cześć,
zaglądam do tabelki, którą zamieściłem w tym wpisie i tak mi wychodzi, że 1,5 (38 mm) cala śmiało założysz i według mnie to nie będzie przesada :)