Rozmiary opon rowerowych i dopasowanie do obręczy

Mogę się założyć, że każdy z Was zastanawiał się kiedyś nad zmianą opon w rowerze. Chcieliście założyć szersze, węższe, gładsze, z większym bieżnikiem, lżejsze, odporniejsze na przebijanie, a może z kolcami. Wybór opon jest ogromny, a w tym wpisie chciałbym się skupić na kwestii ich rozmiaru. Warto przed rozpoczęciem zakupów dobrze sprawdzić, jakie opony i obręcze macie obecnie w rowerze. Przez lata nazbierało się sporo średnic kół i na przykład opony opisywane jako 26 cali, potrafią mieć pięć różnych średnic wewnętrznych (przy czym nie są one ze sobą kompatybilne). Oczywiście nie wszystkie są już w sprzedaży, niemniej warto wiedzieć na co zwrócić uwagę podczas zakupu opon czy nowych kół.

Rozmiar opony rowerowej

Rozmiary opon rowerowych

Do opisania rozmiaru opon używa się kilku skal. Nie musisz znać ich wszystkich, obecnie do jednoznacznej identyfikacji rozmiarów opon rowerowych wystarczy ETRTO. Ale warto poznać też inne systemy, tak aby wiedzieć z czym się to je (zwłaszcza, że i tak najczęściej mówimy o rozmiarach opon wyrażanych w calach, dopiero później w ruch idzie ETRTO). Oznaczenia opon rowerowych są naniesione na ich boku – czasem podkreślone białym kolorem, a czasem trzeba się ich naszukać z latarką :)

System calowy

Myślę, że przez wszystkich znany jest system calowy, gdzie szerokość opony oraz jej (przybliżona) średnica zewnętrzna podawana jest w calach. Przykład: 26″ x 2,25″ – taki opis oznacza, że mamy do czynienia z oponą o średnicy 26 cali i o szerokości 2,25 cala. Taki zapis jest bardzo popularny w rowerach górskich. Tak jak pisałem w akapicie wcześniej – czasami dwie opony są opisane jako 26 cali, a nie będą pasowały na tę samą obręcz. Kupując nowe obręcze/opony, informację o calach traktowałbym jedynie jako wstępną informację, ale ostatecznie zerknął także na skalę ETRTO.

Rozmiar opony w calach

Jest jeszcze jeden system zapisu calowego, obecnie rzadko spotykany w Polsce, niemniej można jeszcze na niego trafić. Przykład: 28 x 1 5/8 x 1 3/8. W takim zapisie mamy oponę o zewnętrznej średnicy 28 cali, bok opony ma wysokość 1 5/8 cala, a jej szerokość to 1 3/8 cala. Brrrrr… bardziej się tego skomplikować nie dało, na szczęście ten sposób zapisu jest już bardzo rzadko używany.

System metryczny (francuski)

Drugim sposobem oznaczania rozmiarów opon jest system metryczny (francuski). Przykład takiego zapisu: 700 x 40C. Pierwsza liczba oznacza przybliżoną średnicę zewnętrzną opony, druga liczba jej szerokość (oba wymiary w milimetrach). Równie istotna jest litera na końcu, ponieważ opony 700x40A, 700x40B i 700x40C będą różnić się średnicą wewnętrzną i nie będą pasować na tę samą obręcz. System ten jest popularny w rowerach szosowych i gravelowych, choć tam często podaje się średnicę w calach (np. 28 cali), a szerokość opony w milimetrach (np. 25 mm, 32 mm, 40 mm itd.). Pokręcone, prawda? :)

Rozmiar opony rowerowej w systemie metrycznym

Tu również można się przypadkowo nadziać na złą oponę. Np. jeżeli do współczesnego roweru szosowego kupisz oponę 700B, która ma zupełnie inną średnicę wewnętrzną niż używane obecnie 700C, nijak nie uda się jej założyć. Tu również polecam dla pewności skorzystać z systemu ETRTO dla upewnienia się, że kupujecie dobry rozmiar opony.

System ETRTO

Dwa poprzednie systemy potrafią wprowadzić zamieszanie, ponieważ jest sporo rozmiarów, które są prawie identycznie opisane, a nie są ze sobą zgodne! Dlatego by to wszystko ujednolicić, powstał system ETRTO (European Tyre and Rim Technical Organisation). Niektórzy nazywają go „nowym”, nie wiedząc, że dla rowerów ten standard powstał w 1969 roku (nieco później USA i Japonia przyjęły go jako jeden ze standardów ISO).

Rozmiar opony ETRTO

W ETRTO zapis jest jednoznaczny i precyzyjny. Podajemy w milimetrach szerokość opony oraz jej wewnętrzną średnicę (co jednocześnie odpowiada zewnętrznej średnicy obręczy).

Na przykład zapis: 40-559 oznacza oponę o szerokości 40 mm i średnicy wewnętrznej 559 mm. To oznacza, że jeżeli będziemy mieli obręcz o średnicy 559 mm, to uda się założyć na nią taką oponę. Pozostaje kwestia szerokości opony oraz obręczy, ale o tym za chwilę.

Średnice wewnętrzne opon na przestrzeni lat

Standardów średnicy opon rowerowych jest bardzo dużo, ale spokojnie, spora część z nich już dawno wyszła z powszechnego użycia. Poniżej podaję rozmiary, które udało mi się znaleźć. Są to średnice wewnętrzne opony, wraz z opisującym je rozmiarem w systemie calowym.

152 mm, 194 mm – 10 cali
203 mm, 239 mm, 248 mm – 12 cali
254 mm, 279 mm, 288 mm, 298 mm – 14 cali
305 mm, 317 mm, 330 mm, 337 mm, 340 mm, 349 mm, 369 mm – 16 cali
355 mm, 387 mm, 390 mm, 400 mm – 18 cali
381 mm, 400 mm, 406 mm, 419 mm, 428 mm, 432 mm, 438 mm, 440 mm, 451 mm – 20 cali
484 mm, 489 mm, 490 mm, 498 mm, 501 mm, 508 mm – 22 cale
501 mm, 507 mm, 520 mm, 531 mm, 540 mm, 547 mm – 24 cale
559 mm, 571 mm, 584 mm, 590 mm, 597 mm – 26 cali
630 mm – 27 cali
584 mm27,5 cala
609 mm, 622 mm, 635 mm, 642 mm – 28 cali
622 mm29 cali

Obecnie nie stosuje się większości z tych standardów. Na czerwono zaznaczyłem najczęściej spotykane średnice w większych kołach. Ale! To nie znaczy, że nie używa się też innych. Koła 26 cali w typowych rowerach górskich mają 559 mm, ale spotyka się jeszcze obręcze o średnicy 590 mm, najczęściej w holenderskich rowerach Batavus, Sparta czy Gazelle. Koła 28 cali najczęściej mają średnicę 622 mm, ale w holenderskich rowerach często stosowana jest średnica 635 mm.

Dlatego warto sprawdzić średnicę obręczy lub odczytać ją ze starej opony. Jeżeli kupisz oponę o średnicy wewnętrznej „tylko” kilka milimetrów większej lub mniejszej, nie uda Ci się jej założyć na obręcz.

Dlaczego opony 28 i 29 cali mają tę samą średnicę

Jeśli chodzi o opony 29 cali, to mają one tę samą średnicę wewnętrzną co opony 28 cali (622 mm), co może być mylące. Różnica w oznaczeniu calowym bierze się z różnej wysokości samej opony, ponieważ im szersza opona, tym jednocześnie wyższa. Producenci dla marketingowego odróżnienia wprowadzili oznaczenie 29 cali, którym określa się szerokie, a co za tym idzie – wysokie opony.

Dlatego (z drobnym zastrzeżeniem, o którym przeczytacie w kolejnym akapicie) opony 28 cali (ETRTO 622) można zakładać na obręcze 29 cali i na odwrót.

Zachęcam do obejrzenia wideo, w którym opowiadam o rozmiarach opon rowerowych. Będzie mi bardzo miło, jeżeli zasubskrybujesz mój kanał.

Szerokość opony, a szerokość obręczy

Drugą, bardzo ważną kwestią, jest dopasowanie szerokości opony do szerokości obręczy. Zbyt wąska opona może wpaść w obręcz (co uniemożliwi jej poprawne osadzenie, a co za tym idzie – jazdę), a zbyt szeroka opona może się jej słabo trzymać (lub w ogóle nie włożymy jej na obręcz). Problem dotyczy głównie dużych skrajności i chęci założenia bardzo wąskich opon na bardzo szerokie obręcze i na odwrót.

Tabela, którą wstawiłem poniżej, pokazuje zakres, w którym można się poruszać jeżeli chodzi o szerokości. Interesuje nas szerokość wewnętrzna obręczy (można ją odczytać z naklejki lub zmierzyć samemu – w tym celu należy zdjąć oponę i nie, nie da się tego zrobić inaczej) oraz szerokość opony, którą wystarczy wziąć z oznaczenia na jej boku. Dla ułatwienia w tabelce znajdziecie szerokość opony podaną zarówno w milimetrach, jak i calach.

Szerokość opony rowerowej a obręcz
Jaka opona do obręczy rowerowej

Wszystkie dane do tabeli zaczerpnąłem od DT Swiss, producenta m.in. obręczy rowerowych. Jest to moim zdaniem bardzo liberalna tabelka, dlatego unikałbym wybierania najbardziej skrajnych wartości. A już na pewno nie próbowałbym na siłę wychodzić poza jej zakres.

Optymalna szerokość obręczy

W komentarzach Kamil słusznie zwrócił uwagę, że warto dobrać optymalną szerokość opony do obręczy. Zakładając szeroką oponę na wąską obręcz, nawet jeżeli ona się zmieści według tabelki, którą widzicie wyżej, może się okazać, że nie uzyska ona pożądanego kształtu.

Optymalna szerokość opony do obręczy
Rys. brocksperformance.com

Jak widać na rysunku, opona na węższej obręczy może nie uzyskać odpowiedniej szerokości, co może powodować m.in. gorszą przyczepność w zakrętach. Muszę tu jednocześnie dodać, że stosowanie szerszych obręczy stało się trendem dopiero w ostatnich latach. Do niedawna, producenci rowerów MTB często montowali opony 2,1 cala na obręcze o szerokości 19C. Dziś zalecaną szerokością obręczy dla takiej opony to już 25C, czyli 6 milimetrów więcej.

Jaka jest optymalna szerokość obręczy, w przypadku konkretnej opony? Warto spojrzeć na wytyczne producenta danej opony (choć mało który podaje taką informację). Ja posiłkuję się danymi przygotowanymi przez Goodyear’a. Pamiętajcie też, że jest to optymalna szerokość, co nie znaczy, że opona nie poradzi sobie na trochę szerszej czy węższej obręczy.

Optymalna szerokość obręczy rowerowej
Optymalna szerokość obręczy rowerowej

Dlatego jeżeli w swoim rowerze nie masz „optymalnie” dobranej szerokości obręczy do szerokości opon – bez paniki :) Warto o tym pomyśleć dopiero przy zakupie nowych kół lub obręczy.

Zachęcam do obejrzenia wideo, w którym pokazuję jak dobrać oponę do obręczy. Będzie mi bardzo miło, jeżeli zasubskrybujesz mój kanał.

Czy opona zmieści się w rowerze

Trzecia kwestia, którą należy rozważyć podczas kupowania nowych opon, to czy zmieszczą się do Twojego roweru. Wraz ze wzrostem szerokości opony, zazwyczaj rośnie także jej wysokość. Opona stanie się wyższa także wtedy, gdy zamiast gładkiej, założymy taką z wyraźnymi klockami bieżnika.

Jeśli kupisz szerszą i wyższą oponę niż dotychczas, może ona ocierać o przednią przerzutkę, błotniki, ramę, widelec. W przypadku szosowych hamulców szczękowych, zbyt szeroka opona może nie zmieścić się do szczęk. Natomiast zbyt szeroka przednia opona może zahaczać o Twoją stopę, podczas mocniejszego skręcania.Jakie opony do roweru szosowego
Czy jest sposób aby ustalić, jakiej szerokości opony będą pasować do ramy i widelca? Niektórzy producenci rowerów/amortyzatorów podają taką informację. W pozostałych przypadkach pozostaje ręczny pomiar (i pytanie sprzedającego o wysokość opony), choć to i tak nie pokaże, czy dana opona na 100% będzie pasować. W razie wątpliwości, polecam wybranie się z rowerem do sklepu stacjonarnego, gdzie łatwiej będzie przymierzyć konkretny rozmiar opony.

Pamiętajcie też, że opony o teoretycznie tej samej szerokości, mogą się od siebie różnić – wszystko zależy od typu bieżnika, ciśnienia i producenta opony. Do tego koniecznie pamiętajcie o zostawieniu przynajmniej kilkumilimetrowego luzu między oponą, a ramą/widelcem z każdej strony! Opona podczas jazdy pracuje – jeżeli będzie włożona na styk, może zacząć zdzierać lakier z roweru.

 

Zapraszam Cię do lektury innych wpisów o oponach. Znajdziesz tutaj informacje, których nie wymieniłem w tym tekście.

1. Rodzaje opon rowerowych

2. Ciśnienie w oponach rowerowych

3. Dobieranie opony do obręczy

4. Opona drutowa czy zwijana

5. Opór stawiany przez opony rowerowe

6. Ciśnienie w oponie, a droga hamowania

7. Co zrobić gdy opona chowa się w obręczy

8. Schwalbe CX Comp – test opony

9. Schwalbe Kojak – długodystansowy test

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

 

535 komentarzy

  • Witam!
    Posiadam obręcz 622x19C i na nich opony 54-622, 29×2.1
    Założę na te obręcze Schwalby Racing Ray i Ralph o szerokości 2.25?
    Z góry dziękuję za odpowiedź. Pozdrawiam

  • Dzień dobry
    Jestem tu nowy i chciałbym prosić o poradę.
    Koła DT Swiss CSW MA 1.9, QR/QR, 32H/28H
    Opony 44-622 (28×1,65 – 700x42c)
    Chciałbym wymienić opony, na gładki bieżnik ale występują zazwyczaj 28×1.60, czy takie będą pasować ?
    Pozdrawiam

    • Cześć,
      jak najbardziej będą. Różnica w szerokości to 2 mm, nie będzie żadnego problemu z ich założeniem.

  • Cześć Łukasz,
    jestem nowym użytkownikiem roweru enduro i kolega polecil mi by napisac u Ciebie oficjal, wiec pisze :)
    Mam stevensa whaka i opony/kola:
    OBRĘCZE Sunringlé Mulefut 50, 45mm
    OPONY Schwalbe Nobby Nic / 3.0″
    Pomimo, ze mi grube kola nie przeszkadzaja to mysle o wymianie obreczy i opon na 2.35 / 2.5 cala i zostawic 27.5
    Co byś polecil do tego roweru?
    Lubie ekstremalnie po lasach i górach poszaleć, ale i zwykle sciezki lesne tez sa jezdzone.
    Bede wdzieczny za pomoc

    • Cześć,
      jeżeli chodzi o tematy enduro, to polecam blog Michała: https://www.1enduro.pl/opony-enduro-najlepsze-modele/

      Sam w moim Trance’ie mam opony Maxxis High Roller II 2.5/2.4 i jestem z nich zadowolony. Niemniej daleko mi do „ekstremalnych szaleństw” :)

      • Haha,
        ekstremalnie jezdze, ale nie na zlamanie karku, nie smigam na DH, chce jeszcze pozyc :)
        Obrecze tez do zmiany w takim razie :/
        Blog Michala konkretny, o to chodzilo.
        Dzieki za pomoc.

        • Obręcz 45 mm powinna przyjąć oponę od 2,35 cala, przynajmniej według DT Swiss: https://roweroweporady.pl/pobierz/dt-swiss-opona-do-obreczy.pdf

          • Dzieki.
            Czyli moje obrecze z jakimis dziurami nie maja zadnego znaczenia i moge zalozyc maxxisa np?
            I jedno pytanie, czy jest problem z tymi wentylami samochodowymi?
            Bo presta mnie wnerwia po prostu i chce zmienic :)

          • Dziury w obręczy nie mają znaczenia i tak zabezpieczasz ją taśmą, bo przecież jeździsz na bezdętkowych oponach?

            Odnośnie szerokości, to podałem tylko to co podaje DT Swiss. Odnośnie Sun Ringle jeszcze bym się upewnił np. u Velo, które jest dystrybutorem na Polskę.
            2,35″ będzie mocno na styk, więc dobrze jest to sprawdzić.

            Jeżeli chodzi o wentyle, to nie ma z nimi żadnego problemu i faktycznie są trochę mniej podatne na przypadkowe uszkodzenie w porównaniu z Prestą.

  • Proszę o podpowiedź, gdyż jednak brak mi pewności. Obecne moje opony mają wymiar 700x38c 40-622, natomiast jedyne białe, jakie udało mi się znaleźć, mają w opisie 700x38c 38-622. Czy mimo wszystko podejdą do moich obręczy? Rower jakim się poruszam to „zwyklak” miejski, jeżdżę głównie po asfalcie, kostce itd.

    • Cześć, średnica (622 mm) się zgadza, tak więc na obręcz wejdzie. Szerokość w skali ETRTO różni się o 2 mm (38 vs 40 mm), czyli tak naprawdę nie różni się praktycznie wcale :) Tak więc będą pasować do obręczy bez żadnego problemu.

  • Może mi Pan wytłumaczyć a najlepiej na prostym rysunku pokazać w jaki sposób opona może ocierać o przednią przerzutkę ? Gdzie koło a gdzie mechanizm zmieniający przełożenia ? Jakoś nie mogę sobie tego wyobrazić i tak naprawdę jest to niemożliwe chyba że nie wiem gdzie jest przednia przerzutka abo zmieniła się znacząco konstrukcja roweru o czym nic mi nie wiadomo. Dlatego uważam że Pan kłamie a artykuł to farmazony wyssane z palca na potrzeby zaistnienia w internecie. Acha jak haczy Pan butami o koło to znaczy że wyrósł Pan już z tego roweru i pora kupić coś na większej ramię. Nie słyszałem o przypadku w którym kilka czy kilkanaście mm w wysokości opony spowoduje zaczepianie o buty. Ale bzdury. Może niech już Pan nic więcej nie pisze na tematy rowerowe bo „śmiech na sali”.

    • Witam Panie Zbigniewie, niestety nie posiadam obecnie tego roweru o którym pisałem, a w swoich rowerach nie mam już przedniej przerzutki.

      Natomiast wystarczy w Google wpisać hasło: „przednia przerzutka ociera o oponę” by znaleźć kilka stron, gdzie jest opisywany ten problem, np.:

      https://www.forumrowerowe.org/topic/199032-opona-za-du%C5%BCa-ociera-o-przerzutk%C4%99/

      https://forum.szajbajk.pl/topic/3012-przednia-przerzutka-zbyt-blisko-opony/

      Przerzutki mają różną budowę, ramy także różnią się geometrią i może się tak zdarzyć, że coś ze sobą nie zagra. Rower o którym pisałem, wymieniłem później na nowszy, z bliźniaczą geometrią, ale inną przednią przerzutką. Z włożeniem opony 38C nie było już problemu.

      I jeszcze jeden link: https://www.cxmagazine.com/sage-titanium-pdxcx-cyclocross-bike-review-gravel-oregon/new-shimano-ultegra-8000-front-derailleur-has-a-new-linkage-the-arm-no-longer-swings-into-the-rear-tire-which-was-sometimes-a-problem-with-the-6800-model-shimano-sage-titanium-pdxcx-cyclocross-bike

      Podpis nad zdjęciem, w wolnym tłumaczeniu: „Nowa przednia przerzutka Shimano Ultegra 8000 ma zmienioną konstrukcję. Wózek już nie ociera o tylną oponę, co bywało problemem w poprzednim modelu 6800.”

      Odnośnie zahaczania butem o przednią oponę, to zachęcam do obejrzenia tego nagrania Szajbajka o tzw. „toe overlap”: https://youtu.be/dHDd_pVz4qM

      Tu również dużą rolę odgrywa geometria ramy, zwłaszcza w przypadku sportowych rowerów szosowych, gdzie ramy są stosunkowo krótkie i zwarte.

      Pozdrawiam i życzę więcej uśmiechu na co dzień!

    • W moim rowerze po wymianie opon z 2,1 cala na 2,35 (Kenda) miałem do czynienia z ocieraniem opony o przednią przerzutkę podczas ciasnych lub szybkich manewrów.
      Po kolejnej wymianie oponna Schwalbe Nobby Nic (też 2,35 cala) sytuacja wróciła do normy. Nowa opona ładniej się ułożyła na feldze, ma grubsze boki i nie pracuje tak podczas zakrętów.

  • Czy na tę obręcz w kole Shimano WH-MT500 o szer. wew. 24

    Opona 65-622 Schwalbe Nobby Nic 29×2,60″

    Na mleku będzie ok?

    • Cześć,
      opona będzie pasować, choć dla takiej opony bardziej optymalna byłaby szersza obręcz (opona będzie lepiej się układać).

      Druga sprawa – koła Shimano MT500 nie są dedykowane do systemu bezdętkowego. Zapewne da radę założyć takie opony i jeździć, niemniej jeżeli dopiero kupujesz koła, poszukałbym czegoś domyślnie przeznaczonego do systemu tubeless.

  • Cześć!
    Zamierzam zmienić opony na szosowe. Rower – CUBE Cross Race (https://www.cube.eu/cz/2018/bikes/road/road-cyclocross/cross-race/cube-cross-race-blacknflashyellow-2018/). Rozmiar kół CUBE RA 0.8 CX to 622-21. Aktualne opony to 622-33. Czy mogę pokusić się o 28/30mm?
    Dzięki za odpowiedź!

    • Cześć,
      jeżeli obręcz ma faktycznie 21 mm szerokości wewnętrznej, to według tabelki DT Swiss, którą podlinkowałem w tym tekście, opona 28/30 da sobie radę na takiej obręczy.

    • Cześć, jakie jest Twoje pytanie?

      Jeżeli chcesz się pochwalić, że udało Ci się założyć oponę 38 mm na obręcz o szerokości wewnętrznej 14 mm, to bardzo się cieszę. Niemniej nie jest to polecane przeze mnie rozwiązanie, opona może w krytycznym momencie spaść z obręczy.

      • Czesc.Takze i ja sie zastanawialem co ten wpis ma znaczyc.Jezeli jest to to, o czym odpisales…Hmmm,ja sie raczej nie ciesze z takich rozwiazan, poniewaz gdy opona spadnie z obreczy, a stanie sie to z cala pewnoscia, to sam wlasciciel pomyslu moze ucierpiec , ale tez moze to skrzywdzic osoby postronne. Dla mnie , jest to brak wyobrazni i odpowiedzialnosci.

  • Cześć,
    przymierzam się do zakupu 2 kompletu opon i widzę, z Twojego opisu i podanych tam przedziałów dopasowania opon do obręczy, że powinno być OK (średnica wewnętrzna obręczy to 21). Zastanawia mnie jednak jedna rzecz: obecnie mam opony 35-622 (stosując nazewnictwo ETRTO). W systemie metrycznym (francuskim) opona ta ma oznaczenie 700x35c i tutaj wszystko jest jasne. Szerokość opony to 35 mm. Natomiast jeśli kupię oponę 42-622 (stosując nazewnictwo ETRTO) to jeśli się nie mylę w systemie metrycznym (francuskim) opona ta będzie miała oznaczenie 700x40C (w systemie calowym: 28×1,60). Przynajmniej takie rozmiary podają tutaj: https://www.rozmiar.com/opon_rowerowych.php

    Pytanie zatem brzmi: jaką realnie szerokość będzie miała ta opona: 42 mm (zgodnie z ETRTO) czy 40 mm (system francuski)? Wiem, że to tylko 2 mm ale po prostu chciałbym dowiedzieć się jaka jest zasada. Poza tym, widzę że te 2 mm może u mnie robić jednak różnicę i zostawić trochę luzu (przy szerokości 40 mm).

    Przy okazji 2 pytanie: czy taka opona, po napompowaniu będzie także nieco „wyższa” (o większej średnicy)? Pytam, bo obawiam się czy nie będzie kłopotu z ocieraniem przedniej przerzutki.

    Szacunek, za dobrą robotę na tym blogu :)
    Z góry dzięki i pozdrawiam,
    S.K.

    • Cześć,
      z szerokościami jest tak, że to co masz napisane na oponie to jedno, a ile jest w rzeczywistości to drugie :) Tak więc aż tak bym się nie zastanawiał czy opona będzie miała 40 czy 42 mm, bo może się okazać, że to będzie 41, a może 43.

      I im szersza opona, tym zazwyczaj wyższa (tu też mocno zależy to od modelu i rodzaju bieżnika). Jeżeli jest ryzyko ocierania o przednią przerzutkę czy ramę, trzeba z tym uważać i lepiej wziąć oponę o oczko węższą, niż potem mieć problem z ocieraniem.

    • Cześć,
      Twoja opona ma 28 mm szerokości. Czyli z mojej tabelki wynika, że możesz użyć obręczy o szerokości wewnętrznej od 15 do 19 mm.

  • Cześć,
    Mam rower Trek X-caliber 7 2020.

    Czy do tych obręczy wejdzie opona Tacx Trainer dedykowana pod trenazer?

    Zaczynam przygodę z rowerem, chciałbym przez zimę robić bazę tlenową na trenażerze.

    • Cześć,
      jeżeli chodzi o średnicę, to do 29″ jest jedna czyli 622, inaczej też zwana 28 cali, bo to ta sama średnica, a 29 cali powstało jako marketingowe oznaczenie dla szerokich opon.

      Co do szerokości, to zależy jak szerokie opony chcesz (i możesz) założyć. Do rowerów trail/enduro obecnie „standardem” są obręcze o szerokości wewnętrznej 30 mm, na których opony 2,4-2,5 cala dobrze się układają.
      Do węższych opon typu 2,25 cala często daje się obręcze 23-25 mm szerokości wewnętrznej.

  • Cześć,
    Postanowiłam w tym sezonie spróbować jazdy z trenażerem. Jako, że to dla mnie nowość pojawia się problem zakupu opony – mam rower mtb z oponą Schwalbe 54×622(29cali) i zupełnie nie wiem czym się kierować przy wyborze rozmiaru opony do trenażera. Oznaczenia też są bardzo różne…najczęściej spotykam po prostu opis szerokości opony i rozmiar koła w calach ale czy to wystarczy? Czy opona 700x 35 trenażerowa będzie dobra? Będę bardzo wdzięczna za pomoc:)

    • Hej, musisz sprawdzić szerokość wewnętrzną obręczy, zapewne masz gdzieś na niej naklejkę z rozmiarem, a jeżeli nie, przydałoby się zdjąć oponę i samemu zmierzyć.
      Wtedy będziesz wiedzieć, jaką szeroką oponę uda się włożyć do obręczy (odczytasz to w tabelce w tym wpisie).

  • Cześć.

    Mam obręcze w rozmiarze 622×20 i aktualnie mam na nich założone opony z terenowym bieżnikiem (Continental Xking) i szerokości 2.2.
    Chcę kupić węższe opony do jazdy po szutrach i asfalcie. Z tabelki DT Swiss wynika, że mogą to być znacznie węższe.

    Mam dwa pytania.
    Jak się ma informacja o maksymalnym ciśnieniu na obręczy (3.5 bar) do ciśnienia w cieńszych oponach?
    Jakie opony polecasz aby na szuter i asfalt?

    Obręcze to DT Swiss X1700 Spline 2

    • Cześć,
      myślę, że nie powinno być żadnego problemu z ciśnieniem.

      Jeżeli chodzi o opony, to zależy jak bardzo chcesz zejść z ich szerokością (30/32/35/38/40 mm?) i jak mocno mają być terenowe/asfaltowe. Sam do swojego roweru mam m.in. opony Maxxis Ravager o szerokości 40 mm i to fajna opcja powiedzmy 65% bezdroża/35% asfalt, ale Maxxis robi np. model Speed Terrane o szerokości 33 mm, która wygląda na bardziej uniwersalną i przesuniętą w stronę asfaltu. Z bardziej budżetowych opon jest nieśmiertelny Schwalbe CX Comp w różnych szerokościach czy szerszy Hurricane.

  • Cześć, ja już się pogubiłem… reanimuje stary rower mtb. Chciałbym najniższym kosztem przywrócić go do życia. Ku zdziwieniu zauważyłem, że z przodu i z tyłu ma dwie różne obręcze. Z jednej strony jest 559 x 17 ETRTO a z drugiej 559 x 20 ETRTO. Chciałbym zmienić opony na nowe, tylko nie mam zielonego pojęcia co mogę kupić. Zależy mi na oponach trekingowych jak najwęższych które będą pasować na przód i na tył. Bardzo proszę o poradę.

    • Cześć,
      do obu obręczy bez problemu założysz opony o szerokości od 28 do 35 mm. Kwestia na jakiego typu bieżniku Ci zależy, ale dostaniesz takie opony jak Schwalbe Marathon Plus czy Kojak o szerokości 35 mm, Continental Gatorskin o szerokości 28 mm lub Contact Speed 32 mm. Trzeba poszperać, bo pod 26″ ogromnego wyboru w tych szerokościach nie ma, ale coś się zawsze znajdzie.

  • Witam.
    Proszę o poradę.
    Chcę wymienić opony na węższe, oryginalne posiadam obręcze 28-622×19, oraz opony 700x38C (28×1,5).Wiem, że mogę dobrać opony cieńsze np. 700x35C (28×1,35) ale czy do tych obręczy zmieszczę również 28×1,25 (700x32C) 32-622?

    Dziękuję i pozdrawiam.

    • Cześć,
      jeżeli Twoja obręcz ma szerokość wewnętrzną 19 mm, bo tak wnioskuję z tego co napisałeś, to spokojnie będą pasowały opony o szerokości 32 a nawet 28 mm.

  • Hejt! (z całym szacunkiem dla doświadczenia autora i skomplikowania prostego tematu)

    Strona nie wyjaśnia co oznacza trzecia liczba w systemie oznaczeń calowych a odsyłacz do filmu po więcej usiłuje zmarnować kolejne 7+ minut mojego życia (zdołał tylko połowę).

    Podobnie nie widać informacji co oznacza reszta oznaczeń w systemie francuskim.

    Tym samym wujek dobra rada w najczystszej postaci.

    • W systemie calowym, który ja opisałem, masz dwie liczby – średnicę koła + szerokość opony.

      W systemie francuskim przecież napisałem: „istotna jest litera na końcu, ponieważ opony 700x40A, 700x40B i 700x40C będą różnić się średnicą wewnętrzną i nie będą pasować na tę samą obręcz”. Masz w rowerze opony z A, to kup z A i już, co tu więcej trzeba wiedzieć?

      Są jeszcze inne systemy opisywania rozmiaru opony, których tu nie podałem, typu (popularny w rowerach holenderskich): 28 x 1 1/4
      Ale moim zdaniem nie ma sensu sobie nimi głowy zawracać, lepiej spojrzeć na ETRTO, które jest najbardziej uniwersalnym systemem, a o nim też pisałem.

      Jeżeli będziesz miał jakieś konkretne pytania, śmiało zapraszam.

  • Czesc Lukasz
    Mam prosbe posiadam Giant ATX 2 z oponami Giant Quickcross 27.5 x 2.1. , obrecze GX 28
    Musze je zmienic bo sie zuzyly chcialem kupic takie
    https://www.bikester.pl/continental-mountain-king-22-opona-sport-275-drut-skin-czarny-515513.html
    Czy nie bedzie problemu z ich zalozeniem?
    Pozdrawiam

    • Nie będzie najmniejszego problemu. Opona jest ciut szersza, ale powinna się zmieścić. No chyba, że swoje masz włożone na styk do ramy i widelca, w co wątpię.

  • Witam. W specyfikacji roweru koła to 29 cali. Felgi oznaczone sa jako 622×19 a obecnie zamontowane są opony 622×54 oznaczone 29×2.10. Chciałbym je zamienić na bardziej szosowe np. CONTINENTAL Ultra Sport II oznaczone 622×32, czy będą pasować? Czy można założyć graniczną wartość z tabeli np. oponę 622×28 ? Czy waga rowerzysty np. powyzej 100Kg ma znaczenie przy takiej zmianie? Pozdrawiam.

    • Jeżeli tabelka mówi, że da radę założyć opony 28C, to 32C tym bardziej będą pasowały :)

      Odnośnie wagi, to ja przy oponach 28C starałbym się nie przekraczać 110 kg wagi rowerzysty + bagażu. To oczywiście jeszcze kwestia wytrzymałości samych kół i nawierzchni po której będzie się jeździć. Ale dla własnej wygody i bezpieczeństwa, przy większej masie,
      dałbym opony 30 lub 32C.

  • Witam,

    Mam również problem z interpretacją tabelki. Mój kod Etrto 622 – 21c.
    Planuje zakupić opony Schwalbe Marathon 32c, jednakże wg w/w tabeli oraz tabelki z oficjalnej strony Schwalbe pierwszym dedykowanym rozmiarem jest 35c.
    Czy będę mógł zamontować 32c czy jestem jedak skazany na 35c?
    Pozdrawiam

    • Według tabelki DT Swiss, do której linkowałem w tekście, włożysz nawet opony 28C :) Tak więc spróbowałbym z oponami 32C, powinno się udać.

  • hej. mam rower kellys acr10 i do tej pory były opony shwable 23c – w drugim rowerze miałem opony vittoria RANDONNEUR 700X28C z wkładką antyprzebiciową więc dosyć wysoka przełożyłem i na przodzie jest ok, a na tyle wchodzi na styk – tzn przy mocowaniu zacisków hamulcowych jest jakieś 1-2 mm luzu na górze i około 3-4 mm przy mocowaniu przerzutki przedniej.
    Czy to nie za mało? jeżeli za mało to czym to może grozić? bo nigdzie informacji takich nie udało mi się znaleźć

    • Cześć,
      jeżeli tylko przerzutka nie zahacza o oponę, to ja bym zostawił to tak jak jest, pojeździł i zobaczył. Problemu nie powinno być dużego, to nie jest rower górski, gdzie musi być trochę miejsca na ew. błoto czy gałęzie :)

  • Witam, czytałem tabelkę więc niby tak ale zadam pytanie może mi pomożecie. Mam Krossa trans 2.0 2019 z obręczą 622-19c i oponami 42-622 Etrno. Jeżdżę cały czas na 5Ba-70psi. Zamówiłem opony 32mm i pytanie czy się nie rozpłaszczą. Sprzedawca gdzie kupiłem rower mówił że najwęższe wejdą 35mm. Szerokość obręczy nie mierzyłem tylko odczytałem z naklejki obręczy. Co na to pan administrator i drodzy czytelnicy???

    • Cześć,
      jeżeli widziałeś tabelkę, to już wiesz co Ci odpowiem – spokojnie wejdą :) Według trochę mniej restrykcyjnej tabelki DT Swiss’a weszłyby nawet opony 23C, więc ja bym się oponami 32 mm nie przejmował, tylko zakładał :)

  • Część łukasz
    Mam problem ze znalezieniem mojego rozmiaru opony 29 x 1.95, 50 – 622
    czy będzie pasowała opona 29 x 2.00, 50 -622
    obręcz ma oznaczenie 622 – 21C