Jak wymienić dętkę w rowerze

Zapraszam do obejrzenia najnowszego odcinka Rowerowych Porad. Będzie mi bardzo miło, jeżeli zasubskrybujesz mój kanał.



Wydawać by się mogło, że każdy potrafi wymienić przebitą dętkę. Nie jest to jednak tak oczywiste, o czym świadczy 29.000 wyświetleń pierwotnej wersji tego wpisu (cały tekst napisałem teraz od nowa i dodałem w końcu zdjęcia). I nie ma się czego wstydzić, nikt się przecież z taką wiedzą nie urodził. Jeżeli dobrze wiesz, jak poradzić sobie z przebitą dętką, możesz śmiało odpuścić lekturę tego wpisu. Natomiast jeżeli nie wiesz, jak zabrać się za jej wymianę, mam nadzieję, że już niedługo dzięki kilku moim poradom będziesz mieć problem z głowy. Nie jest to nic trudnego, a potrzebna Ci będzie jedynie pompka, przydadzą się łyżki do opon (najlepiej plastikowe, nie są drogie, komplet trzech łyżek kosztuje 5-10 złotych) oraz nowa dętka lub łatki.

Jak nie przebijać dętek

Zanim przejdę do właściwego tematu, chciałem jeszcze napisać kilka słów o tym, jak zapobiec przebijaniu się dętek. Jeżeli dzieje się to nagminnie, to coś musi być nie tak. Przyjrzyj się dobrze oponie, czy nie jest gdzieś przetarta lub bardzo mocno popękana. Gdy zdejmiesz oponę sprawdź dłońmi jej wewnętrzną stronę, czy nie siedzi w niej coś, co przebija dętkę. Sprawdź również czy z obręczy nie wystaje szprycha i czy opaska, która jest naciągnięta na obręcz gdzieś się nie zsunęła. Warto również sprawdzić samą obręcz, czy gdzieś nie zrobił się ostry „zadzior”, który może przebić dętkę.

Jak naprawić przebite koło w rowerze

Ciśnienie w oponie

Ważne jest również dbanie o dobre ciśnienie w oponach. Na brzegu każdej z nich jest napisane zalecane przez producenta ciśnienie lub zakres ciśnienia, do jakiego trzeba je pompować. Najczęściej jest podane w dwóch jednostkach, Bar oraz PSI, np. 3.50-6.00 Bar (50-85 PSI). Jeżeli będziesz jeździć ze zbyt niskim lub zbyt wysokim ciśnieniem w oponie, szansa na przebicie dętki zdecydowanie wzrasta. Warto kontrolować ciśnienie co najmniej raz w miesiącu.

Wkładka antyprzebiciowa

Kolejna sprawa, to dobór opon i dętek. Jeżeli jeździsz w miejscach, gdzie istnieje większe prawdopodobieństwo przebicia opony lub po prostu nie lubisz zawracać sobie głowy omijaniem dziur i odciążaniem kół podczas wjeżdżania pod krawężniki, pomyśl o oponach z dobrą wkładką antyprzebiciową. Są najczęściej droższe od standardowych, ale o wiele skuteczniej radzą sobie z tym, co może przebić dętkę. Dobrym przykładem są np. Schwalbe Marathon Plus.

Zapraszam do obejrzenia odcinka Rowerowych Porad, w którym pokazuję krok po kroku, jak wymienić dętkę oraz oponę w rowerze. Będę wdzięczny jeżeli zasubskrybujesz mój kanał na YouTube.

Jak wymienić dętkę w rowerze

Wszystkie porady w tym wpisie dotyczą rowerów z zewnętrzną tylną przerzutką. Jeżeli masz piastę planetarną (czyli innymi słowy przerzutką w piaście), może się okazać, że będą potrzebne dodatkowe czynności, takie jak zdjęcie łańcucha czy odpięcie linki od zmiany przełożeń. Postaram to opisać w przyszłości. Natomiast w przypadku przednich kół, będzie to wyglądało zasadniczo tak samo.

Zdejmując tyle koło warto ustawić z tyłu najtwardsze przełożenie (najmniejszą zębatkę), ułatwi to wyjęcie koła.

Jak odpiąć hamulec

Jeżeli masz hamulce szczękowe V-brake, zacznij od ich odpięcia. Musisz zbliżyć ramiona do siebie i wyciągnąć metalową „fajkę” z ramienia hamulca. W przypadku hamulców tarczowych nie musisz nic odpinać.

Jak zdjąć koło rowerowe

Następnie musisz zdjąć koło. Jeżeli masz szybkozamykacz (na zdjęciu powyżej), odepnij dźwigienkę blokującą i odkręć nakrętkę, która znajduje się po przeciwnej stronie zamykacza. Szybkozamykacz możesz wyjąć z piasty, uważaj tylko żeby nie zgubić dwóch sprężynek. Możesz też zostawić zamykacz na swoim miejscu. Jeżeli koła są mocowane na nakrętki, najprawdopodobniej uda Ci się je odkręcić przy pomocy klucza 15.

Jak zdjąć koło rowerowe

Przednie koło powinno wyjść bez żadnego problemu. Natomiast jeżeli zdejmujesz tylne koło, odciągnij przerzutkę do góry, tak by ułatwiła wyjęcie koła z haków.

Łyżki do opon

Niektóre opony można zdjąć z obręczy gołymi rękami, wystarczy poruszać ją na boki i umiejętnie ściągnąć. Jednak w większości przypadków bardzo pomocne będą łyżki do opon. Bardzo polecam zaopatrzenie się w komplet trzech sztuk, najlepiej plastikowych, to niewielka inwestycja, a może zaoszczędzić Ci sporo niepotrzebnych nerwów. Jeżeli akurat nie masz pod ręką łyżek, w ostateczności możesz użyć zacisków z szybkozamykaczy, nie będzie to tak wygodne, ale w razie czego jest to rozwiązanie. Nie polecam używania śrubokrętów, noży czy pilników, w łatwy sposób można dodatkowo uszkodzić dętkę lub obręcz.

Podważanie opony łyżką

Trzy łyżki w oponie

Jak używać łyżek do opon

Odegnij ręką oponę od obręczy i wsuń w powstałą szczelinę łyżkę, od tej strony gdzie łyżka ma „rynienkę”, w ten sposób by podważyć oponę. Przyciśnij łyżkę w dół, tak by opona zsunęła się z obręczy, następnie zrób tak samo kilkanaście centymetrów dalej. Jeżeli łyżki na końcu mają wycięcie, możesz zaczepić je o szprychy, tak by nie trzeba było podtrzymywać ich ręką. Gdy włożysz tak dwie łyżki, opona zejdzie z obręczy i będziesz mógł w to miejsce wsunąć trzecią (drugim końcem). Teraz przesuwaj ją w jedną ze stron, tak by opona zsuwała się z obręczy, tamte dwie łyżki możesz wyjąć.

Tak naprawdę to samo można zrobić przy pomocy dwóch łyżek, jedną podważa się oponę, a drugą wkłada i objeżdża naokoło. Ale z trzema jest zdecydowanie wygodniej.

wentyl-rowerowy

wyjmowanie-opony-z-obreczy

wyjmowanie-detek-z-opon

Przed zdjęciem opony i dętki z obręczy, odkręć nakrętkę przytrzymującą wentyl, jeżeli taka się tam znajduje. Wentyl typu Dunlop będzie trzeba jeszcze rozkręcić, ale więcej o tym przeczytasz w tym wpisie. Następnie z wyczuciem zdejmij oponę z obręczy, powinno to pójść bez żadnego problemu. Teraz wyjmij dętkę z opony.

Sprawdzanie opony rowerowej

Niezależnie od tego czy chcesz założyć nową dętkę, czy załatać tą przebitą, koniecznie obejrzyj oponę z zewnątrz oraz przejedź palcami po wewnętrznej stronie, czy nic tam się nie wbiło. Sprawdź również, czy opona nie jest nigdzie przetarta lub przedarta. Obejrzyj też obręcz, czy nie wystaje gdzieś szprycha, a także czy nie ma nigdzie ostrego zadziora, który mógłby przebić dętkę.

Jeżeli chcesz założyć nową dętkę, przeskocz najbliższy akapit, w którym opiszę jak ją załatać.

Co zrobić z dziurą w dętce

Jak załatać dętkę porady

Papier ścierny dętka

Jak zakleić dętkę

Teraz możesz zlokalizować dziurę w dętce. Napompuj ją dość mocno, nie przejmuj się, że zrobi się duża. Oczywiście uważaj tylko, żeby nie przesadzić, bo pęknie. Większość dziurek dzięki temu zabiegowi da się szybko namierzyć, wystarczy obejrzeć dętkę i posłuchać skąd dobiega syk powietrza. Jeżeli dziurka jest malutka i nie słychać nigdzie uchodzącego powietrza, zanurz dętkę w wodzie i przyjrzyj się, z którego miejsca będą wypływać pęcherzyki powietrza.

Aby ułatwić sobie pracę, oznacz dziurkę markerem lub długopisem. Możesz też nakleić na nią kawałek karteczki czy taśmy klejącej. Teraz spuść powietrze z dętki (jeżeli nie wiesz jak, to zerknij tutaj) i przy pomocy kawałka papieru ściernego przeczyść miejsce przebicia. Papier ścierny powinien znajdować się z zestawie z łatkami. Gdy oczyścisz to miejsce, w zależności od typu, nałóż klej, odczekaj chwilę i przyłóż łatkę lub po prostu przyklej samoprzylepną łatkę.

Łatki samoprzylepne czy z klejem?

Samoprzylepne są wygodniejsze i zajmują mniej miejsca, za to te z klejem są najczęściej mocniejsze. Ja wychodzę z założenia, że nic tak dobrze nie łata dętki, jak wymiana na nową, dlatego łatki traktuję jako awaryjny środek i wożę ze sobą samoprzylepne, by i tak potem wymienić dętkę na nową. Łatki nie są drogie i warto mieć je ze sobą, zwłaszcza na dłuższych wyjazdach.

Alternatywą jest coś, co nazywa się „łatka w płynie”. Nie są to bardzo popularne produkty, ale z tego co wiem, jest grupa miłośników tego rozwiązania, którzy stosują ją nie tylko do łatania dętki, ale także do zabezpieczenia jej przed ewentualnymi przebiciami. Wtryskuje się ją przez wentyl, gdzie płyn zalepia dziurkę i pozwala na dalszą jazdę. Szczerze mówiąc, nie wiem czy nie taniej jest po prostu mieć zapasowe dętki. Przykładowe łatki w płynie (uszczelniacze) znajdziesz tutaj.

Wkładanie opony do obręczy

Bieżnik na oponie kierunek

Teraz zabieramy się za montaż opony i dętki na obręczy. Sprawdź czy Twoja opona jest kierunkowa – wystarczy popatrzeć czy na jej boku nie ma strzałek, które pokazują kierunek obrotu. Jeżeli nie ma strzałek z boku, warto jeszcze spojrzeć na wzór bieżnika. Są różne szkoły, mówiące o tym jak założyć oponę, ale według mnie, warto założyć ją tak, jak często sugeruje to rzeźba bieżnika. Na zdjęciu powyżej widać wzór, który sugeruje w który kierunku powinna kręcić się opona.

Włóż oponę do obręczy w taki sposób, by siedział w niej tylko jeden rant, natomiast drugi był na zewnątrz, tak jak na zdjęciu powyżej.

Jak napompować koło w rowerze

Delikatnie wtłocz trochę powietrza w dętkę, zwłaszcza gdy jest nowa. Chodzi tylko o to by odrobinkę nabrała kształtu, nadal musi być sflaczała i elastyczna.

Wkładanie dętki do opony

Wkładanie dętki do opony

Układanie opony w obręczy

Włóż dętkę do opony. Zacznij od strony wentyla, wsuń go w otwór w obręczy, a z drugiej strony nakręć nakrętkę, która przytrzyma go na miejscu, nie pozwalając mu się przekrzywić. Powoli i z wyczuciem wsuwaj dętkę do opony na całym obwodzie, sprawdzając czy nigdzie się nie zawija. Gdy wejdzie cała, zacznij wsuwać drugi rant opony w obręcz. Nadal uważaj by nie przyszczypnąć nigdzie dętki, ona musi się całkowicie schować do opony.

Pod koniec montażu, w niektórych oponach może pojawić się problem z wciśnięciem jej do końca. Pomóż sobie łyżkami do opon, by ją podważyć i wsunąć na swoje miejsce.

Jajo na oponie rowerowej

Opona nie może wychodzić z obręczy

Gdy założysz oponę, zacznij powoli pompować dętkę. Nie pompuj jej zbyt mocno, na razie tylko tyle, by opona nabrała pełnego kształtu. Teraz obejrzyj ją dokładnie i popatrz czy dobrze ułożyła się na obręczy. Na zdjęciu powyżej widać „jajo”, które zrobiło się gdy opona nie schowała się dostatecznie w obręczy. Gdy zobaczysz cokolwiek niepokojącego, spuść powietrze z dętki i sprawdź problematyczne miejsce. Najczęściej dętka może się źle ułożyć i wypychać oponę. Jeżeli podczas kolejnej pompowania wszystko wygląda dobrze, napompuj oponę do docelowego ciśnienia.

zakladanie-kola

Montaż koła do roweru wygląda dokładnie tak samo jak jego demontaż. W przypadku tylnego koła trzeba będzie odciągnąć ręką przerzutkę, by móc wsunąć koło na swoje miejsce. Jeżeli pojawi się problem, a masz hamulce V-brake, sprawdź czy opona nie zahacza gdzieś o ramię hamulca. Warto dobrze zapiąć szybkozamykacze koła, a na ten temat poczytasz w tym wpisie.

Podsumowanie

Na koniec jedno zdanie podsumowania. Warto sprawdzać co jakiś czas stan opon i obręczy. Sparciałe i popękane gumy aż się proszą o przebicie. Ale jeżeli tylko będziesz jeździć na odpowiednio napompowanych oponach, które będą w dobrym stanie technicznym oraz nie będziesz wjeżdżać na tłuczone szkło, ryzyko przebicia dętki będzie niewielkie.

A tutaj znajdziesz dwa sposoby na awaryjne poradzenie sobie z dziurawą dętką, gdy nie masz pod ręką łatek ani mleczka uszczelniającego.