Mogę się założyć, że każdy z Was zastanawiał się kiedyś nad zmianą opon w rowerze. Chcieliście założyć szersze, węższe, gładsze, z większym bieżnikiem, lżejsze, odporniejsze na przebijanie, a może z kolcami. Wybór opon jest ogromny, a w tym wpisie chciałbym się skupić na kwestii ich rozmiaru. Warto przed rozpoczęciem zakupów dobrze sprawdzić, jakie opony i obręcze macie obecnie w rowerze. Przez lata nazbierało się sporo średnic kół i na przykład opony opisywane jako 26 cali, potrafią mieć pięć różnych średnic wewnętrznych (przy czym nie są one ze sobą kompatybilne). Oczywiście nie wszystkie są już w sprzedaży, niemniej warto wiedzieć na co zwrócić uwagę podczas zakupu opon czy nowych kół.
Rozmiary opon rowerowych
Do opisania rozmiaru opon używa się kilku skal. Nie musisz znać ich wszystkich, obecnie do jednoznacznej identyfikacji rozmiarów opon rowerowych wystarczy ETRTO. Ale warto poznać też inne systemy, tak aby wiedzieć z czym się to je (zwłaszcza, że i tak najczęściej mówimy o rozmiarach opon wyrażanych w calach, dopiero później w ruch idzie ETRTO). Oznaczenia opon rowerowych są naniesione na ich boku – czasem podkreślone białym kolorem, a czasem trzeba się ich naszukać z latarką :)
System calowy
Myślę, że przez wszystkich znany jest system calowy, gdzie szerokość opony oraz jej (przybliżona) średnica zewnętrzna podawana jest w calach. Przykład: 26″ x 2,25″ – taki opis oznacza, że mamy do czynienia z oponą o średnicy 26 cali i o szerokości 2,25 cala. Taki zapis jest bardzo popularny w rowerach górskich. Tak jak pisałem w akapicie wcześniej – czasami dwie opony są opisane jako 26 cali, a nie będą pasowały na tę samą obręcz. Kupując nowe obręcze/opony, informację o calach traktowałbym jedynie jako wstępną informację, ale ostatecznie zerknął także na skalę ETRTO.
Jest jeszcze jeden system zapisu calowego, obecnie rzadko spotykany w Polsce, niemniej można jeszcze na niego trafić. Przykład: 28 x 1 5/8 x 1 3/8. W takim zapisie mamy oponę o zewnętrznej średnicy 28 cali, bok opony ma wysokość 1 5/8 cala, a jej szerokość to 1 3/8 cala. Brrrrr… bardziej się tego skomplikować nie dało, na szczęście ten sposób zapisu jest już bardzo rzadko używany.
System metryczny (francuski)
Drugim sposobem oznaczania rozmiarów opon jest system metryczny (francuski). Przykład takiego zapisu: 700 x 40C. Pierwsza liczba oznacza przybliżoną średnicę zewnętrzną opony, druga liczba jej szerokość (oba wymiary w milimetrach). Równie istotna jest litera na końcu, ponieważ opony 700x40A, 700x40B i 700x40C będą różnić się średnicą wewnętrzną i nie będą pasować na tę samą obręcz. System ten jest popularny w rowerach szosowych i gravelowych, choć tam często podaje się średnicę w calach (np. 28 cali), a szerokość opony w milimetrach (np. 25 mm, 32 mm, 40 mm itd.). Pokręcone, prawda? :)
Tu również można się przypadkowo nadziać na złą oponę. Np. jeżeli do współczesnego roweru szosowego kupisz oponę 700B, która ma zupełnie inną średnicę wewnętrzną niż używane obecnie 700C, nijak nie uda się jej założyć. Tu również polecam dla pewności skorzystać z systemu ETRTO dla upewnienia się, że kupujecie dobry rozmiar opony.
System ETRTO
Dwa poprzednie systemy potrafią wprowadzić zamieszanie, ponieważ jest sporo rozmiarów, które są prawie identycznie opisane, a nie są ze sobą zgodne! Dlatego by to wszystko ujednolicić, powstał system ETRTO (European Tyre and Rim Technical Organisation). Niektórzy nazywają go „nowym”, nie wiedząc, że dla rowerów ten standard powstał w 1969 roku (nieco później USA i Japonia przyjęły go jako jeden ze standardów ISO).
W ETRTO zapis jest jednoznaczny i precyzyjny. Podajemy w milimetrach szerokość opony oraz jej wewnętrzną średnicę (co jednocześnie odpowiada zewnętrznej średnicy obręczy).
Na przykład zapis: 40-559 oznacza oponę o szerokości 40 mm i średnicy wewnętrznej 559 mm. To oznacza, że jeżeli będziemy mieli obręcz o średnicy 559 mm, to uda się założyć na nią taką oponę. Pozostaje kwestia szerokości opony oraz obręczy, ale o tym za chwilę.
Średnice wewnętrzne opon na przestrzeni lat
Standardów średnicy opon rowerowych jest bardzo dużo, ale spokojnie, spora część z nich już dawno wyszła z powszechnego użycia. Poniżej podaję rozmiary, które udało mi się znaleźć. Są to średnice wewnętrzne opony, wraz z opisującym je rozmiarem w systemie calowym.
152 mm, 194 mm – 10 cali
203 mm, 239 mm, 248 mm – 12 cali
254 mm, 279 mm, 288 mm, 298 mm – 14 cali
305 mm, 317 mm, 330 mm, 337 mm, 340 mm, 349 mm, 369 mm – 16 cali
355 mm, 387 mm, 390 mm, 400 mm – 18 cali
381 mm, 400 mm, 406 mm, 419 mm, 428 mm, 432 mm, 438 mm, 440 mm, 451 mm – 20 cali
484 mm, 489 mm, 490 mm, 498 mm, 501 mm, 508 mm – 22 cale
501 mm, 507 mm, 520 mm, 531 mm, 540 mm, 547 mm – 24 cale
559 mm, 571 mm, 584 mm, 590 mm, 597 mm – 26 cali
630 mm – 27 cali
584 mm – 27,5 cala
609 mm, 622 mm, 635 mm, 642 mm – 28 cali
622 mm – 29 cali
Obecnie nie stosuje się większości z tych standardów. Na czerwono zaznaczyłem najczęściej spotykane średnice w większych kołach. Ale! To nie znaczy, że nie używa się też innych. Koła 26 cali w typowych rowerach górskich mają 559 mm, ale spotyka się jeszcze obręcze o średnicy 590 mm, najczęściej w holenderskich rowerach Batavus, Sparta czy Gazelle. Koła 28 cali najczęściej mają średnicę 622 mm, ale w holenderskich rowerach często stosowana jest średnica 635 mm.
Dlatego warto sprawdzić średnicę obręczy lub odczytać ją ze starej opony. Jeżeli kupisz oponę o średnicy wewnętrznej „tylko” kilka milimetrów większej lub mniejszej, nie uda Ci się jej założyć na obręcz.
Dlaczego opony 28 i 29 cali mają tę samą średnicę
Jeśli chodzi o opony 29 cali, to mają one tę samą średnicę wewnętrzną co opony 28 cali (622 mm), co może być mylące. Różnica w oznaczeniu calowym bierze się z różnej wysokości samej opony, ponieważ im szersza opona, tym jednocześnie wyższa. Producenci dla marketingowego odróżnienia wprowadzili oznaczenie 29 cali, którym określa się szerokie, a co za tym idzie – wysokie opony.
Dlatego (z drobnym zastrzeżeniem, o którym przeczytacie w kolejnym akapicie) opony 28 cali (ETRTO 622) można zakładać na obręcze 29 cali i na odwrót.
Zachęcam do obejrzenia wideo, w którym opowiadam o rozmiarach opon rowerowych. Będzie mi bardzo miło, jeżeli zasubskrybujesz mój kanał.
Szerokość opony, a szerokość obręczy
Drugą, bardzo ważną kwestią, jest dopasowanie szerokości opony do szerokości obręczy. Zbyt wąska opona może wpaść w obręcz (co uniemożliwi jej poprawne osadzenie, a co za tym idzie – jazdę), a zbyt szeroka opona może się jej słabo trzymać (lub w ogóle nie włożymy jej na obręcz). Problem dotyczy głównie dużych skrajności i chęci założenia bardzo wąskich opon na bardzo szerokie obręcze i na odwrót.
Tabela, którą wstawiłem poniżej, pokazuje zakres, w którym można się poruszać jeżeli chodzi o szerokości. Interesuje nas szerokość wewnętrzna obręczy (można ją odczytać z naklejki lub zmierzyć samemu – w tym celu należy zdjąć oponę i nie, nie da się tego zrobić inaczej) oraz szerokość opony, którą wystarczy wziąć z oznaczenia na jej boku. Dla ułatwienia w tabelce znajdziecie szerokość opony podaną zarówno w milimetrach, jak i calach.
Wszystkie dane do tabeli zaczerpnąłem od DT Swiss, producenta m.in. obręczy rowerowych. Jest to moim zdaniem bardzo liberalna tabelka, dlatego unikałbym wybierania najbardziej skrajnych wartości. A już na pewno nie próbowałbym na siłę wychodzić poza jej zakres.
Optymalna szerokość obręczy
W komentarzach Kamil słusznie zwrócił uwagę, że warto dobrać optymalną szerokość opony do obręczy. Zakładając szeroką oponę na wąską obręcz, nawet jeżeli ona się zmieści według tabelki, którą widzicie wyżej, może się okazać, że nie uzyska ona pożądanego kształtu.
Jak widać na rysunku, opona na węższej obręczy może nie uzyskać odpowiedniej szerokości, co może powodować m.in. gorszą przyczepność w zakrętach. Muszę tu jednocześnie dodać, że stosowanie szerszych obręczy stało się trendem dopiero w ostatnich latach. Do niedawna, producenci rowerów MTB często montowali opony 2,1 cala na obręcze o szerokości 19C. Dziś zalecaną szerokością obręczy dla takiej opony to już 25C, czyli 6 milimetrów więcej.
Jaka jest optymalna szerokość obręczy, w przypadku konkretnej opony? Warto spojrzeć na wytyczne producenta danej opony (choć mało który podaje taką informację). Ja posiłkuję się danymi przygotowanymi przez Goodyear’a. Pamiętajcie też, że jest to optymalna szerokość, co nie znaczy, że opona nie poradzi sobie na trochę szerszej czy węższej obręczy.
Dlatego jeżeli w swoim rowerze nie masz „optymalnie” dobranej szerokości obręczy do szerokości opon – bez paniki :) Warto o tym pomyśleć dopiero przy zakupie nowych kół lub obręczy.
Zachęcam do obejrzenia wideo, w którym pokazuję jak dobrać oponę do obręczy. Będzie mi bardzo miło, jeżeli zasubskrybujesz mój kanał.
Czy opona zmieści się w rowerze
Trzecia kwestia, którą należy rozważyć podczas kupowania nowych opon, to czy zmieszczą się do Twojego roweru. Wraz ze wzrostem szerokości opony, zazwyczaj rośnie także jej wysokość. Opona stanie się wyższa także wtedy, gdy zamiast gładkiej, założymy taką z wyraźnymi klockami bieżnika.
Jeśli kupisz szerszą i wyższą oponę niż dotychczas, może ona ocierać o przednią przerzutkę, błotniki, ramę, widelec. W przypadku szosowych hamulców szczękowych, zbyt szeroka opona może nie zmieścić się do szczęk. Natomiast zbyt szeroka przednia opona może zahaczać o Twoją stopę, podczas mocniejszego skręcania.
Czy jest sposób aby ustalić, jakiej szerokości opony będą pasować do ramy i widelca? Niektórzy producenci rowerów/amortyzatorów podają taką informację. W pozostałych przypadkach pozostaje ręczny pomiar (i pytanie sprzedającego o wysokość opony), choć to i tak nie pokaże, czy dana opona na 100% będzie pasować. W razie wątpliwości, polecam wybranie się z rowerem do sklepu stacjonarnego, gdzie łatwiej będzie przymierzyć konkretny rozmiar opony.
Pamiętajcie też, że opony o teoretycznie tej samej szerokości, mogą się od siebie różnić – wszystko zależy od typu bieżnika, ciśnienia i producenta opony. Do tego koniecznie pamiętajcie o zostawieniu przynajmniej kilkumilimetrowego luzu między oponą, a ramą/widelcem z każdej strony! Opona podczas jazdy pracuje – jeżeli będzie włożona na styk, może zacząć zdzierać lakier z roweru.
Zapraszam Cię do lektury innych wpisów o oponach. Znajdziesz tutaj informacje, których nie wymieniłem w tym tekście.
2. Ciśnienie w oponach rowerowych
3. Dobieranie opony do obręczy
5. Opór stawiany przez opony rowerowe
6. Ciśnienie w oponie, a droga hamowania
7. Co zrobić gdy opona chowa się w obręczy
8. Schwalbe CX Comp – test opony
9. Schwalbe Kojak – długodystansowy test
Cześć!
I jeszcze ja.
Oponowy nieogar.
Mam obręcz 559x17C i muszę dokupić oponę i dętkę do trenażera.
Czy opona 26×1.35 będzie dobra? Czy będzie pasować z dętką 26×1.25/1.50 35mm?
Help.
Cześć,
będzie.
Chciałem zamienić opony SCHWALBE SMART SAM na węższe bardziej na drogi utwardzone opony z 1.6″ do 1.1″ (minimalny rozmiar do obręczy, które posiadam). W czasie przeglądania jakie to by mogły być opony trafiłem jeszcze na jeden parametr „dopuszczalne obciążenie opony”. Zacząłem zastanawiać czy rower z sakwami nie przeciąży tego. Np: dopuszczalne obciążenie opony = 85 kg na jedną oponę. Sam ważąc 80kg + sakwy na tyle 16kg + 13kg samego roweru. No i teraz trzeba by było przeliczyć ile procent tego idzie na tył. :D Na moich aktualnych chyba jest 110kg.
Czy to jest tak istotny parametr? Czy 85 kg na przykład do już wystarczające?
Z drugiej strony czy na drogi z sakwami opona lepsza węższa a może tylko z innym bieżnikiem?
Cześć,
masz dwie opony po 85 kg, czyli razem 170 kg. Rozkład masy ciężko jest podać, trzeba byłoby użyć dwóch wag :) Bo nawet jak dajesz sakwy na tył, to one i tak częściowo obciążają przednie koło.
Ale przyjmijmy, że niech na tył idzie 65% masy roweru i rowerzysty + 100% sakw. To masz 76 kg na tył i 32 kg na przód. Czyli bez żadnego problemu dadzą sobie opony radę.
Opona 28C (czyli te 1,1 cala, ale zwyczajowo nie używa się oznaczeń calowych mówiąc o szerokości opon szosowych) to typowo szosowa opona. Da się spokojnie do roweru założyć sakwy i jeździć, ale przynajmniej ja wolę opony co najmniej 32C, bo jednak dają trochę większą stabilność przy większym obciążeniu.
Przy bagażu 16 kg, nawet myślałbym o oponach 35C, nawet z gładkim bieżnikiem, jeżeli myślisz głównie o asfalcie, typu Schwalbe Kojak.
Możliwości jest dużo, kurczę i na 28C dałoby się z sakwami jeździć :)
Witam. Mam obręcz Merida 622x14C. Używam opon 700x23C. Czy na taką obręcz spokojnie wejdzie opona 700x28C. Ostatnio chwalą sobie opony w tym rozmiarze jeżeli asfalt gdzie jeździmy nie jest raczej gładki. Nie wiem czy próbować na 28C czy może bezpieczniej zakupić 25C. Możesz coś doradzić?
Cześć,
wejdą bez problemu. Cóż, wiadomym jest, że im szersza opona, tym zazwyczaj większy komfort i amortyzacja. Miałem okazję trochę pojeździć na 25C, ale większość czasu jeżdżę teraz na 28C i nawet się zastanawiałem nad przejściem na 30C, kiedy te opony mi się skończą.
Różnica w masie i oporach toczenia między 25C a 28C jest praktycznie pomijalna przy amatorskiej jeździe, a różnica w komforcie jest zauważalna, nie jest to przepaść, ale różnicę czuć.
Kupiłem sobie stary rower STIGER z zachodnich Niemiec (kupiłem teraz w Polsce). Rama chyba aluminiowa.
Opony trzeba zmienić. Oznaczenie na oponach jest takie:
CAMEL 28 x 1 5/8 x 1 3/8 oraz 37-622
Proszę o pomoc bo nie umiem sobie z tym poradzić i nie wiem jaką nową oponę dobrać. A stare opony tylko na śmietnik się nadają.
Pozdrawiam
Marcin
Masz na oponie rozmiar w ETRTO o którym pisałem w tekście. 37 to szerokość opony w milimetrach, a 622 to średnica obręczy w milimetrach.
Teraz musisz znaleźć opony, w których będzie pasował Ci bieżnik, będą miały średnicę wewnętrzną 622 i szerokość zbliżoną do 37, kwestia ile miejsca jest w ramie/widelcu i czy chcesz założyć szersze, węższe czy takie same.
Przykłady opon w rozmiarze 37-622: https://www.ceneo.pl/Rowery_i_akcesoria;szukaj-37-622;0192.htm#crid=263378&pid=7269
Witam serdecznie, mam pytanie obecnie mam oponę o rozmiarze 27,5×2 czy mogę zakupić oponę w rozmiarze 27,5×2,35??
Cześć, to spora różnica bo prawie 9 milimetrów szerokości. Musisz sprawdzić czy widelec oraz rama przyjmą Ci taką oponę. Widelec pewnie tak, z ramą może być różnie. I pamiętaj, że opona oprócz tego, że będzie szersza, to będzie automatycznie wyższa.
Uwazajcie na opony continentala z cienkimi sciankami bocznymi. Bardzo latwo je przebic nawet o zwykly kamien.
Hej,
Mam nowego Tribana RC520, obręcze 622x17c.
Zakupiłem do niego opony Continental Speed King CX 35-622 (zwijane!).
Problem jest taki, że opona strasznie ciężko wchodzi na obręcz. Nie dałem rady sam jej założyć – 2 mechaników się z nią męczyło, w końcu wskoczyły. Ale teraz kolejny kryzys – przebiłem dętkę i nie idzie opony ściągnąć na własną rękę, tak ciasno siedzi. Łyżki mam.
Jak myślisz, skąd taki problem? Czy to może być wyjątkowa specyfika tej opony, czy z każdą o takim rozmiarze będę miał taki problem? Wiem, że to trochę wróżenie z fusów, ale może z doświadczenia coś powiesz :)
Pozdrower!
Cześć,
cóż, może obręcz ma taką a nie inną budowę, że ciężko opona wchodzi. Słyszałem o obręczach w niektórych rowerach szosowych/gravelowych z Decathlonu, że bywają z tym problemy.
Ja tak miałem z moją oponą do trenażera, którą ciężko było założyć do jednej konkretnej obręczy, na innej nie miałem tego problemu.
Przy zakładaniu opornej opony zawsze można trochę przejechać rant opony płynem do mycia naczyń (bez rozcieńczania wodą). Natomiast jeżeli chodzi o zdejmowanie, to kluczowe jest jej poważenie dwiema łyżkami i próba sprawienia aby zeskoczyła z obręczy w jednym miejscu. A jak już zeskoczy to potem już pójdzie. Kluczem do sukcesu mogą być mocne, grube (plastikowe!) łyżki.
Jeżeli łyżki nie chcą wejść, to próbowałbym najpierw rękoma trochą ją powyginać.
Witam mógłbyś mi doradzic w kwesti opon kupiłem rower Kross Pulso 1.0 on ma opony Schwalbe Kojak Race Guard (28″x1.35″) chciałbym je zmienic na Schwalbe Opona Cx Comp 28X1,5 to dobry wybór ? chodzi o to czy będą pasowały do widelca rozmiarowo czy wybrac taki model Schwalbe Cx Comp 28 X 1,35 Pozdrawiam
Cześć,
niestety nie powiem Ci czy szersze opony wejdą do tego widelca i ramy, najlepiej byłoby przymierzyć w sklepie. Na pewno CX Comp’y 1,35″ będą pasować, natomiast z tamtymi może być różnie. Kiedyś miałem Cube SL Cross, do którego właśnie ta opona o szerokości 1,5″ nie chciała wejść z tyłu, bo zahaczała o nią przednia przerzutka :) Natomiast później miałem następcę tego roweru i był to Cube SL Road i ta oponka już się mieściła, bo przerzutka miała inną konstrukcję. Piszę to jako ciekawostkę, po prostu musisz przymierzyć, bo inaczej tego nie sprawdzisz.
Witam. Łukasz znowu kawał roboty zrobiłeś ale powiem szczerze że ni cholery nie mam pojecia jak czytać ta tabelke. Posiadam Krosa Evado 7.0 2018 z oponami 28″ 128×1.56 i obrecze 622x19c chciałem zalozyc Micheliny ale maja 1.35 przyznam sie szczerze że nie mam pojecia jak odczytywać ta tabelkę.
Cześć,
masz obręcz o szerokości wewnętrznej 19 mm. Czyli możesz bezpiecznie założyć do takiej obręczy oponę o szerokości od 28 do 60 mm.
Opona o szerokości 1,35 cala ma szerokość 35 milimetrów. Czyli spokojnie do Twojej obręczy się nadaje. Muszę przebudować kiedyś tę tabelkę i podać szerokości także w calach.
witam, kupiłem opony które okazały się za duże choć teoretycznie powinny być dobre zmierzyłem średnicę koła która wynosi 635 mm kupiłem opony 27×1 1/8 i dętki 28-630 czy Ktoś pomoże mi dopasować odpowiedni rozmiar?
Cześć, jeżeli masz obręcz o średnicy 635 mm, to musisz kupić oponę o takiej właśnie średnicy wewnętrznej. Jest ona zazwyczaj napisana na oponie w systemie ETRTO, o czym zresztą napisałem w tym tekście. Opona oznaczona jako 27×1 1/8 ma z tego co widzę średnicę 630 mm. Niestety choćbyś nie wiem co zrobił, to na obręcz 635 mm nie wejdzie. Ja bym ją zwrócił i zamówił oponę, gdzie będzie napisane przy niej, że ma 635 mm.
Witam,
Kupiłem opony schwalbe w rozmiarze 28 x 1,65,
ale okazało się, że opona jest za szeroka do obręczy. Przedtem miałem opony 28 x 1,5.
Czy może być tak, że mam za wąską obręcz?
W sklepie powiedzieli,
że nie ma problemu i na taką obręcz założę taką oponę 28 x 1,65.
A jaką masz szerokość wewnętrzną obręczy? Różnica między 1,5″ a 1,65″ to raptem niecałe 4 mm, więc jeżeli wchodziła opona 1,5″ to i 1,65″ powinna wejść.
Czy na rower trekkingowy scott sportster 40 , który w standardzie ma opony 26″ można założyć 29″-ki? Tzn. Czy ma to sens (jazda głównie w terenie).
Oczywiście chodziło mi o przejście z 28″ na 29″ :)
Średnica obręczy 622mm
Kwestia czy opona wejdzie na obręcz, a jeżeli tak, to czy zmieści się do ramy i widelca. Poszukaj w internecie pod hasłem Scott Sportster 29″, może ktoś pisał o tym co udało mu się włożyć do tego roweru. Może warto przejechać się do sklepu i zobaczyć na żywo co wejdzie, a co nie.
Witam. Posiadam rower Giant Talon 1. Zmieniłem w nim opony na double fighter continentala ze względu na to, że mogę jak sama nazwa wskazuje pojeździć zarowno na drodze, jak i zjechać na bardziej nierówny teren. „Problem”? w tym, że rower się bardzo spodobał mojej żonie i mam sobie kupić nowy. Chciałbym coś podobnego ale wolałbym jeszcze węższe opony, ponieważ większość czasu spędzam na drodze, ale czesto punktem docelowym jest teren. Tamten rower ma 29er kola i nic węższego niż 1.95 nie mogłem znaleźć (albo źle szukalem?).Zastanawiam się czy 27.5 nie byłoby w moim przypadku lepszym rozwiązaniem?
Mógłbyś jakiś rower polecić? Najchetniej bym kupił znów Giant, ale nie chce się też ograniczać do jednej marki. Z góry dzięki.
Pozdrawiam
Filmiki bardzo przydatne i konkretne
Cześć,
jeżeli chodzi o opony, to 29 cali to tylko handlowa nazwa, większość opon 28 cali ma dokładnie tę samą średnicę wewnętrzną (622 mm) i trzeba patrzeć właśnie po tym rozmiarze w systemie ETRTO, o którym pisałem w tym wpisie.
Tak więc jeżeli tylko szerokość wewnętrzna obręczy na to pozwoli, włożysz do takiego roweru opony np. 1,35-1,5 cala (35-38 mm).
Jeżeli chodzi o dostępność opon, to właśnie pod 28/29 cali znajdziesz ich najwięcej, ale i pod 27,5 cala się znajdą. Niemniej do jazdy głównie po asfalcie, postawiłbym na 29 cali, jeżeli ten rozmiar Ci pasuje.
Jeżeli chodzi o polecane rowery w różnych przedziałach cenowych, to opisuję je tutaj: https://roweroweporady.pl/jaki-rower-kupic/
Nowy Talon 1 wygląda bardzo fajnie, jest podobny do poprzedniego rocznika, który miałem okazję testować: https://roweroweporady.pl/giant-talon-1-ge-test-roweru-gorskiego/
Witaj. Mam rower marki Merida Crossway 600 (model 2018) z oponami 700x40c. Na obręczy mam napisany rozmiar 622-20. Czy mogę wrzucić tam oponę węższą niż 32c ?? Dodam też, że brat posiada rower typu fitness Canyon RoadLite z kołami DT-Swiss w tym samym rozmiarze co moje w Merida i seryjnie rower posiada opony 700x30c
Według tabelki DT Swiss, którą notabene podlinkowałem w tym wpisie, możesz zejść nawet do 28C.
W takim razie chyba zaryzykuje z rozmiarem 700x28c dlatego ze właściwie 99% mojej jazdy to są drogi asfaltowe. W bardzo dobrej cenie można nabyć zwijany model opony CONTINENTAL Ultra Sport II. Czy jeździłeś może na takiej oponie i możesz powiedzieć o niej coś więcej?
Nie miałem okazji, ale Conti robi dobre opony. Co prawda od zestawu gum za 90 złotych nie możesz się spodziewać cudów, ale z drugiej strony nie jest to zakup na całe życie :)
Witaj Łukasz fajnie to wyjasniles przy okazjii uswiadamiajac …ale tego nie ogarniam nie moge ;-) koło 29er szerokosc wewnetrzna obreczy 35 mm a opona 57-622 (29×2.25) i chce zrobic na mleczku bez detki czu bedzie ok? oczywiscie obrecz i opona pod tubeless. z gory dzieki za wyrozumialosc i odpowiedz.
Na obręcz o szerokości 35 mm spokojnie wejdzie Ci opona 2.25 cala i będzie świetnie leżeć.
Hej, chce wymienić opony w swoim rowerze, mam w tej chwili 26 x 2,1 „.chce zmienić na węższe z uwagi na większe korzystanie z dróg asfaltowych, wybrałem oponę Michelin protek o rozmiarze ertro 559 x 35. Czy będzie pasować do felgi na której widnieje info 559 x 19 – 26”.
Cześć, cały wpis jest o tym, masz nawet tabelkę, że do obręczy o szerokości wewnętrznej 19, bez problemu założysz opony o szerokości od 28 do 60 mm. Czyli opona 35 wejdzie bez żadnego problemu.
Swietny artykuł. Doskonale wyczerpuje temat zasad dobierania opon rowerowych. Dziękuję autorowi tej publikacji.
Cześć. Ja po poradę w sprawie opon. Mam Kendy 52-584 z dużym klockiem, są hałaśliwe no i chciałbym lżej W terenie nie jeżdżę, jedynie ścieżki rowerowe, ubite trakty leśne no i niestety czasem asfalt. Pytanie które lepsze (podaje linki do allegro bo nie wiem jak dołączyć obrazki):
ta:
https://allegro.pl/oferta/mas24-opona-27-5-continental-ride-tour-42-584-7853623192
czy ta:
https://allegro.pl/oferta/opona-27-5-rowerowa-27-5×1-95-650b-27-5-x-1-95-rpm-7837536406
pozdrawiam i kibicuję blogowi
Cześć, obie powinny być okej. Vee Rubber ma trochę bardziej podniesione boczne klocki bieżnika (opona typu semi-slick), dzięki czemu będzie lepiej prowadzić się po bezdrożach. Ale za to Continental jest trochę węższa i będzie trochę lepiej toczyć się po twardszej nawierzchni, a i poza asfaltem da sobie spokojnie radę.
Witam…..- Niestety, okazało się, że ta o szerokości 38 jest zbyt wysoka i ociera o przednią przerzutkę. Na szczęście opona o szerokości 35 pasowała idealnie, więc 38 poszła na przód. Gdybym kupił inne, jeszcze szersze – pewnie nawet na przodzie by przeszkadzały……Pytanie. Czy to oznacza, że przerzutka przodu, jest z tyłu? Nie dość, że ocierała o przednią, to znowu poszła do przodu?…… Ach, czytam te Pańskie „rowerowe wypowiedzi” od niedawna. I tak mnie wciągnęły, że zacząłem planować zakup roweru, z całym ekwipunkiem, i pojechać gdzieś, w piękną Polskę. A, swoją drogą, to czyta się to, jak wyśmienite opowiadania i … jeszcze nie mam roweru, a już go kocham.
Oprócz wiedzy i doświadczenia (które cenię w człowieku najbardziej) posiada Pan, dar wzbudzania ciekawości i odkrywania marzeń u innych. Rower kojarzy mi się z wolnością, niezależnością, swobodą, samodzielnością i przygodą. W swoim życiu, chciałbym jeszcze zaznać tego wszystkiego, właśnie podczas mojej „wyprawy”. Skrzętnie zbieram wszelkie informacje, które będą mi przydatne podczas biwakowania, napraw, choroby, itd. Na Pańskim blogu znalazłem bardzo dużo przydatnych tematów, a wszystkie komentarze, są wprost bezcenne. Przecież, nie ma głupich pytań, a każde z nich pozwala zrozumieć jakąś cząstkę wiedzy o rowerze i ludzkich rozterkach.
Pomimo swoich 75 lat, wierzę, że uda mi się zakosztować pełnej swobody i związanych z nią konsekwencjach. Aktualnie jestem na etapie wyboru roweru Batavus Mambo, lub Gazelle, z przerzutkami w piaście. Co Pan radzi ? Serdecznie pozdrawiam i dziękuję za wspaniałego bloga.
Cześć,
dziękuję za miłe słowa, cieszę się, że dobrze się czyta :)
Tak niestety jest, że czasem we włożeniu szerszej opony nie przeszkadza rama, tylko właśnie przednia przerzutka. Sam tak miałem kilka lat temu w moim starym rowerze Cube SL Road, gdzie oponę 38C musiałem dać na przód, bo z tyłu ocierała o przerzutkę. Można kombinować z wymianą przerzutki na inną, ale i tak bez przymiarki się nie obędzie. Albo zostawić 38 z przodu i już.
Co do roweru, to zarówno Batavus jak i Gazelle robią świetne rowery.
Zdecydowanie polecam Batavusa Mambo i to wersji damskiej – kapitalny super wygodny i solidny rowerek do jazdy bliskiej i dalekiej. Już prawie pół Green Velo nim przejechałem i nie mogę się doczekać drugiej połówki.
Witam, mam pytanie, czy na obręcz 559×17, gdzie była założona opona 26×1,50 (40×559), mogę założyć oponę 26×1, 75?
Z tabelki, którą znajdziesz w tym wpisie – wynika, że tak.
Hej,
Czy jak posiadam opony 32 mm na kołach 28 cali to czy opony 25 mm mi będą pasowały?
Ręce opadają, odpowiedź na Twoje pytanie można bez żadnego trudu znaleźć w tym wpisie. Zacznij od zmierzenia szerokości wewnętrznej obręczy albo sprawdzenia jej szerokości na naklejce.
Witam.
Wiem że się czepiam , ale dla jasności lepiej według mnie by było gdyby zamiast ixa { który kojarzy dwojako np: ze skreśleniem }
postawić ” fajeczkę” lub ”ptaszka”.
Myślę, że jednak patrząc na tę tabelkę, można zorientować się, o co chodzi z tymi X-ami.
Cześć,
Aktualnie posiadam Schwalbe Smart Sam 54-584 (27,5×2,1-650B). Chciałbym wymienić opony na gładsze (jeżdżę tylko po asfalcie) i myślę o Schwalbe Big Ben 50-584 (27,5×2). Czy mogę je po prostu zamówić i będą pasować czy nie obędzie się bez ściągania założonych opon i mierzenia wnętrza obręczy? A może dałoby założyć coś jeszcze węższego ale nadal w bezpiecznym przedziale? Można określić taki przedział? Jaką najwęższą oponę założę bez mierzenia wnętrza obręczy? Wiem, że masz tysiące pytań na które starasz się odpowiadać a wystarczyłoby pewnie skierowanie do gogle ale w miarę możliwości chciałbym pominąć ściąganie opony w celu pomiarów.
Jeżeli masz opony o szerokości 54, to 50 wejdą bez żadnego problemu.
Ale jeżeli chcesz dowiedzieć się, jakie najwęższe opony da się założyć, to bez poznania wewnętrznej szerokości obręczy się nie obejdzie. Musisz albo poszukać naklejki na obręczy z wypisanym rozmiarem, typu 19-584, albo po prostu zdjąć oponę i to zmierzyć samemu.
Nie wiem czemu wiele osób tak panicznie broni się przed ściąganiem opony. Spuszczasz powietrze, bierzesz dwie plastikowe łyżki do opon, szast prast i zdjęte. I masz wtedy czarno na białym – ile da się założyć :)
Dzięki za odpowiedź.
Na obręczy mam naklejkę 559x17c
Hmmm… no to się nieźle porobiło, że na tak wąską obręcz, była założona opona 2,1 cala. Tak było fabrycznie? Zresztą nieważne. Na obręcz siedemnastkę śmiało możesz założyć nawet szosową oponę 25C.
No też właśnie mnie to zdziwiło… rower fabryczny (Kross level r2). Jest też opcja że naklejka jest jakaś „z dupy”. Chyba jednak zmierze ta obręcz. Dzięki raz jeszcze za pomoc.
Cześć,
posiadam opony Schwalbe Land Cruiser 26×1,9/2,0. Czy takie oznaczenie mówi, że mogę ją zastąpić oponą 26×2,0, jeśli ma takie same wymiary wg skali ETRTO 50-559?
Tak, oczywiście, nie będzie żadnego problemu.
Super, dziękuję serdecznie :)
Witam ,
poprosiłbym o poradę, na co zmienić oponki , bo moje to w czasie jazdy całe się chowają w piasku i błocie….
aha posiadany rowerek to : Giant Roam 0 disc 2015 ( https://www.giant-bicycles.com/pl/roam-0-disc-2015 )
wg specyfikacji :
-obręcz:GIANT S-X2
-opona:GIANT P-RX2 X-Road, 700x40C
-widelec:SR SUNTOUR NCX-D LO 700C, blokada hydrauliczna speed-lock
pytanie jakie chciałbym zadać to : jaki rozmiar i jakie opony polecisz mi z bardziej agresywnym bieżnikiem…….troszkę słabo po śniegu, piachu i błocie jeżdzą te obecne, a już chyba pora na wymianę…..
dziękuję z góry za odpowiedź
pozdrawiam
Andrzej
Cześć, Twoje opony to typowe semi-slicki, gładkie na środku i z lekkim bieżnikiem po bokach – czyli trochę na asfalt i trochę na bezdroża. Ale oczywiście tak jak piszesz, nie ma co liczyć na to, że sprawdzą się w piasku, błocie itd.
Możesz wymienić opony na takie z agresywniejszym bieżnikiem, ale w jeździe zwłaszcza w kopnym piasku, liczy się także szerokość opon – im szersze, tym lepiej. Masz rower crossowy, więc nie włożysz tam tak szerokich kapci jak do roweru górskiego,
ale można pokombinować. Może wejdą opony 47C, może 50C (2″). Na pewno po ich włożeniu musi zostać po kilka milimetrów z każdej strony luzu, opona nie może także przeszkadzać w działaniu przedniej przerzutki. A z przodu lepiej aby opona nie ocierała o but podczas skręcania.
Zerknij np. na opony Schwalbe Smart Sam. Są dostępne w różnych szerokościach 42/44/47 mm. Najlepiej oczywiście byłoby wybrać się do sklepu i przymierzyć czy wejdą, ale może własne pomiary wystarczą (pamiętaj, że im szersza opona, tym wyższa).
Cześć, mam pytanie dotyczące różnicy w systemie francuskim i ETRTRO. Posiadam obręcz rowerową o szerokości wewnętrznej 25mm oraz średnicy 622mm. Opony o rozmiarze w 700x42c systemie francuskim są tożsame z 44-622 w ETRTRO. Według twojej tabelki minimalna szerokość opony to 44mm. Czy w takim razie opony w tym rozmiarze wejdą mi na obręcze? I jeszcze jedno pytanie: skąd ta różnica w szerokości w obu systemach?
A według tabelki DT Swiss, którą podlinkowałem w tekście, wejdą także opony 40 mm. Tak więc spokojnie spróbuj założyć 42.
W sumie to chodziło mi bardziej o to, którą szerokość brać pod uwagę pod kątem tej twojej tabelki. Czy tą z zapisu etrtro czy z zapisu francuskiego.
ETRTO :)
Hej. Mam oponę Continental ride Tour 37-622 (28×1 3/8×15/8) C208. Obręcz 622/18. Wymianiłem oponę na Continental Tour 28(700C) All. Rozmiary na kartoniku to np. 32-622 -> 47-622… Wg opiski powinna pasować, jednak jest ona cieńsza od tej którą wyjąłem. Miała ona rozmiar 37/54-622/635. Czy mogę prosić o rozwijanie moich wątpliwości.
Pozdrawiam
Hej, jak się domyślam, piszesz o dętce. Na opakowaniu masz podany zakres, do jakich opon pasuje dętka. W tym przypadku dla nowej dętki jest to od 32 do 47 milimetrów. Stara dętka, o której piszesz, że jest grubsza, ma zakres od 37 do 54 mm. Czyli musi być grubsza, aby dała radę rozciągnąć się w szerszej oponie.
Najważniejsze aby Twoja opona mieściła się w zakresie podanym na oponie i tyle wystarczy. Oczywiście jeżeli chcesz mieć trochę lepszą odporność na przebijanie, warto aby nie dochodzić do dolnej granicy. Ale nawet jeżeli tak się zrobi, to wszystko będzie w porządku.
Witam!
Jakie mam założyć opony do roweru miejskiego.
Na obręczach mam wybite wymiary;
700c 622×22
20×622(28×15/8)
Cześć,
z tego co rozumiem, masz dwie różne obręcze. Pierwsza o szerokości wewnętrznej 22 mm, druga 20 mm. Obie o średnicy 622 mm czyli 28 cali.
Na każdą z nich spokojnie wejdzie opona o szerokości od 35 do 47 mm (czyli o szerokości typowej dla rowerów miejskich). Ale jaką szerokość wybrać, najlepiej niestety sprawdzić w sklepie. Bo opona musi jeszcze pasować do ramy/widelca + ewentualnie błotników, jeżeli je masz.