Bike Fitting czyli dostosowanie roweru

Wielu osobom hasło bike fitting może skojarzyć się z fitnessem. Nic bardziej mylnego. To angielskie wyrażenie oznacza dopasowanie roweru do użytkownika. Coś co w zasadzie do niedawna było zarezerwowane dla zawodowców, którzy latali za granicę i tam dostosowywali swój sprzęt – teraz jest dostępne również w Polsce i to dla każdego. Na czym polega bike fitting? Jest to złożony proces dopasowywania roweru do potrzeb jego użytkownika. Chodzi o to, by na rowerze było wygodnie, jazda na nim była wydajna, a pozycja aerodynamiczna. Jednocześnie dba się o to, by nie podczas jazdy zminimalizować wystąpienie kontuzji.

Każdy z nas ma inną budowę ciała. Organizm w pewnym zakresie jest się w stanie przyzwyczaić do określonej pozycji na rowerze. Jeżeli jeździmy tylko rekreacyjnie i jest nam na rowerze po prostu wygodnie – to w zupełności wystarczy. Warto tylko sprawdzić, czy aby na pewno mamy dobrze ustawione siodełko oraz przed ewentualnym zakupem nowego roweru sprawdzić jak dobrać rozmiar ramy. Można to nazwać domowym bike fittingiem, który możemy przeprowadzić w każdej chwili i do tego za darmo.

Jaki rozmiar ramy kupić

Planując trenowanie na poważnie, warto zastanowić się nad lepszym dopasowaniem roweru do naszych potrzeb. Ustawienie i rodzaj siodełka, długość i kąt mostka, szerokość kierownicy, rozmiar ramy, długość korb, ustawienie pedałów oraz bloków w butach – te (i jeszcze kilka innych) parametry są bardzo ważne w uzyskaniu optymalnej pozycji za kierownicą.

Należy dobrać je tak, by uzyskać rozsądny kompromis pomiędzy wygodą, uzyskiwaną mocą, aerodynamiką, stabilnością jazdy oraz zmniejszeniem ryzyka kontuzji. Można zająć się tym samodzielnie, metodą prób i błędów oraz lekturą książek i fachowych publikacji.

Można również poszukać specjalisty w tej dziedzinie. Jest w Polsce wielu byłych zawodowych kolarzy, którzy na sportowej emeryturze prowadzą serwisy rowerowe, w których pomogą swoimi sprawdzonymi metodami ustawić odpowiednio rower. Dopasowywaniem rowerów zajmują się też często producenci ram, którzy produkują je na indywidualne zamówienie.

Od niedawna działa w Polsce pierwsza, w pełni profesjonalna firma zajmująca się bike fittingiem: veloart.pl Za kwotę 650 zł można u nich przeprowadzić kompleksowe dostosowywanie roweru do własnych potrzeb.
Wszystko zaczyna się od przeprowadzenia wywiadu w celu ustalenia profilu zdrowotno-sportowego (czego oczekujemy), następnie badania pozycji na rowerze oraz zakresu ruchów. Później ustawia się bloki oraz pedały, położenie siodełka, dobór mostka i kierownicy, przeprowadza analizę za pomocą systemu Retul 3D oraz konsultuje z fizjoterapeutą.

Jak ustawić buty SPD

Czy 650 zł to dużo za taką usługę? Z jednej strony za taką kwotę można już w zasadzie kupić prostego (ale nie takiego fatalnego) „górala”. Z drugiej strony to cena zawodowej tylnej przerzutki Dura-Ace, więc kwota nie aż tak wygórowana jakby można było sądzić.

Wydaje mi się, że zawodowcy nawet nie zastanawiają się nad taką opcją – po prostu to robią. Dla amatorów taka usługa wydaje się zbędna, lepiej spróbować samodzielnie dopasować rower, a 650 zł wydać na przyjemności. Pół-profesjonaliści, czyli osoby regularnie startujące w zawodach, często trenujące powinny zastanowić się nad taką usługą, choć samodzielny bike fitting również powinien przynieść niezłe, jak na ten poziom efekty. Należy przecież pamiętać, że samo dostosowanie roweru nie wygra nam wyścigu i nie sprawi, że będziemy jeździć dużo, dużo szybciej. Tylko w zawodowym sporcie, gdzie liczy się każda sekunda, a czasami nawet jej ułamki – zwraca się na to szczególną uwagę.