Mogę się założyć, że każdy z Was zastanawiał się kiedyś nad zmianą opon w rowerze. Chcieliście założyć szersze, węższe, gładsze, z większym bieżnikiem, lżejsze, odporniejsze na przebijanie, a może z kolcami. Wybór opon jest ogromny, a w tym wpisie chciałbym się skupić na kwestii ich rozmiaru. Warto przed rozpoczęciem zakupów dobrze sprawdzić, jakie opony i obręcze macie obecnie w rowerze. Przez lata nazbierało się sporo średnic kół i na przykład opony opisywane jako 26 cali, potrafią mieć pięć różnych średnic wewnętrznych (przy czym nie są one ze sobą kompatybilne). Oczywiście nie wszystkie są już w sprzedaży, niemniej warto wiedzieć na co zwrócić uwagę podczas zakupu opon czy nowych kół.
Rozmiary opon rowerowych
Do opisania rozmiaru opon używa się kilku skal. Nie musisz znać ich wszystkich, obecnie do jednoznacznej identyfikacji rozmiarów opon rowerowych wystarczy ETRTO. Ale warto poznać też inne systemy, tak aby wiedzieć z czym się to je (zwłaszcza, że i tak najczęściej mówimy o rozmiarach opon wyrażanych w calach, dopiero później w ruch idzie ETRTO). Oznaczenia opon rowerowych są naniesione na ich boku – czasem podkreślone białym kolorem, a czasem trzeba się ich naszukać z latarką :)
System calowy
Myślę, że przez wszystkich znany jest system calowy, gdzie szerokość opony oraz jej (przybliżona) średnica zewnętrzna podawana jest w calach. Przykład: 26″ x 2,25″ – taki opis oznacza, że mamy do czynienia z oponą o średnicy 26 cali i o szerokości 2,25 cala. Taki zapis jest bardzo popularny w rowerach górskich. Tak jak pisałem w akapicie wcześniej – czasami dwie opony są opisane jako 26 cali, a nie będą pasowały na tę samą obręcz. Kupując nowe obręcze/opony, informację o calach traktowałbym jedynie jako wstępną informację, ale ostatecznie zerknął także na skalę ETRTO.
Jest jeszcze jeden system zapisu calowego, obecnie rzadko spotykany w Polsce, niemniej można jeszcze na niego trafić. Przykład: 28 x 1 5/8 x 1 3/8. W takim zapisie mamy oponę o zewnętrznej średnicy 28 cali, bok opony ma wysokość 1 5/8 cala, a jej szerokość to 1 3/8 cala. Brrrrr… bardziej się tego skomplikować nie dało, na szczęście ten sposób zapisu jest już bardzo rzadko używany.
System metryczny (francuski)
Drugim sposobem oznaczania rozmiarów opon jest system metryczny (francuski). Przykład takiego zapisu: 700 x 40C. Pierwsza liczba oznacza przybliżoną średnicę zewnętrzną opony, druga liczba jej szerokość (oba wymiary w milimetrach). Równie istotna jest litera na końcu, ponieważ opony 700x40A, 700x40B i 700x40C będą różnić się średnicą wewnętrzną i nie będą pasować na tę samą obręcz. System ten jest popularny w rowerach szosowych i gravelowych, choć tam często podaje się średnicę w calach (np. 28 cali), a szerokość opony w milimetrach (np. 25 mm, 32 mm, 40 mm itd.). Pokręcone, prawda? :)
Tu również można się przypadkowo nadziać na złą oponę. Np. jeżeli do współczesnego roweru szosowego kupisz oponę 700B, która ma zupełnie inną średnicę wewnętrzną niż używane obecnie 700C, nijak nie uda się jej założyć. Tu również polecam dla pewności skorzystać z systemu ETRTO dla upewnienia się, że kupujecie dobry rozmiar opony.
System ETRTO
Dwa poprzednie systemy potrafią wprowadzić zamieszanie, ponieważ jest sporo rozmiarów, które są prawie identycznie opisane, a nie są ze sobą zgodne! Dlatego by to wszystko ujednolicić, powstał system ETRTO (European Tyre and Rim Technical Organisation). Niektórzy nazywają go „nowym”, nie wiedząc, że dla rowerów ten standard powstał w 1969 roku (nieco później USA i Japonia przyjęły go jako jeden ze standardów ISO).
W ETRTO zapis jest jednoznaczny i precyzyjny. Podajemy w milimetrach szerokość opony oraz jej wewnętrzną średnicę (co jednocześnie odpowiada zewnętrznej średnicy obręczy).
Na przykład zapis: 40-559 oznacza oponę o szerokości 40 mm i średnicy wewnętrznej 559 mm. To oznacza, że jeżeli będziemy mieli obręcz o średnicy 559 mm, to uda się założyć na nią taką oponę. Pozostaje kwestia szerokości opony oraz obręczy, ale o tym za chwilę.
Średnice wewnętrzne opon na przestrzeni lat
Standardów średnicy opon rowerowych jest bardzo dużo, ale spokojnie, spora część z nich już dawno wyszła z powszechnego użycia. Poniżej podaję rozmiary, które udało mi się znaleźć. Są to średnice wewnętrzne opony, wraz z opisującym je rozmiarem w systemie calowym.
152 mm, 194 mm – 10 cali
203 mm, 239 mm, 248 mm – 12 cali
254 mm, 279 mm, 288 mm, 298 mm – 14 cali
305 mm, 317 mm, 330 mm, 337 mm, 340 mm, 349 mm, 369 mm – 16 cali
355 mm, 387 mm, 390 mm, 400 mm – 18 cali
381 mm, 400 mm, 406 mm, 419 mm, 428 mm, 432 mm, 438 mm, 440 mm, 451 mm – 20 cali
484 mm, 489 mm, 490 mm, 498 mm, 501 mm, 508 mm – 22 cale
501 mm, 507 mm, 520 mm, 531 mm, 540 mm, 547 mm – 24 cale
559 mm, 571 mm, 584 mm, 590 mm, 597 mm – 26 cali
630 mm – 27 cali
584 mm – 27,5 cala
609 mm, 622 mm, 635 mm, 642 mm – 28 cali
622 mm – 29 cali
Obecnie nie stosuje się większości z tych standardów. Na czerwono zaznaczyłem najczęściej spotykane średnice w większych kołach. Ale! To nie znaczy, że nie używa się też innych. Koła 26 cali w typowych rowerach górskich mają 559 mm, ale spotyka się jeszcze obręcze o średnicy 590 mm, najczęściej w holenderskich rowerach Batavus, Sparta czy Gazelle. Koła 28 cali najczęściej mają średnicę 622 mm, ale w holenderskich rowerach często stosowana jest średnica 635 mm.
Dlatego warto sprawdzić średnicę obręczy lub odczytać ją ze starej opony. Jeżeli kupisz oponę o średnicy wewnętrznej „tylko” kilka milimetrów większej lub mniejszej, nie uda Ci się jej założyć na obręcz.
Dlaczego opony 28 i 29 cali mają tę samą średnicę
Jeśli chodzi o opony 29 cali, to mają one tę samą średnicę wewnętrzną co opony 28 cali (622 mm), co może być mylące. Różnica w oznaczeniu calowym bierze się z różnej wysokości samej opony, ponieważ im szersza opona, tym jednocześnie wyższa. Producenci dla marketingowego odróżnienia wprowadzili oznaczenie 29 cali, którym określa się szerokie, a co za tym idzie – wysokie opony.
Dlatego (z drobnym zastrzeżeniem, o którym przeczytacie w kolejnym akapicie) opony 28 cali (ETRTO 622) można zakładać na obręcze 29 cali i na odwrót.
Zachęcam do obejrzenia wideo, w którym opowiadam o rozmiarach opon rowerowych. Będzie mi bardzo miło, jeżeli zasubskrybujesz mój kanał.
Szerokość opony, a szerokość obręczy
Drugą, bardzo ważną kwestią, jest dopasowanie szerokości opony do szerokości obręczy. Zbyt wąska opona może wpaść w obręcz (co uniemożliwi jej poprawne osadzenie, a co za tym idzie – jazdę), a zbyt szeroka opona może się jej słabo trzymać (lub w ogóle nie włożymy jej na obręcz). Problem dotyczy głównie dużych skrajności i chęci założenia bardzo wąskich opon na bardzo szerokie obręcze i na odwrót.
Tabela, którą wstawiłem poniżej, pokazuje zakres, w którym można się poruszać jeżeli chodzi o szerokości. Interesuje nas szerokość wewnętrzna obręczy (można ją odczytać z naklejki lub zmierzyć samemu – w tym celu należy zdjąć oponę i nie, nie da się tego zrobić inaczej) oraz szerokość opony, którą wystarczy wziąć z oznaczenia na jej boku. Dla ułatwienia w tabelce znajdziecie szerokość opony podaną zarówno w milimetrach, jak i calach.
Wszystkie dane do tabeli zaczerpnąłem od DT Swiss, producenta m.in. obręczy rowerowych. Jest to moim zdaniem bardzo liberalna tabelka, dlatego unikałbym wybierania najbardziej skrajnych wartości. A już na pewno nie próbowałbym na siłę wychodzić poza jej zakres.
Optymalna szerokość obręczy
W komentarzach Kamil słusznie zwrócił uwagę, że warto dobrać optymalną szerokość opony do obręczy. Zakładając szeroką oponę na wąską obręcz, nawet jeżeli ona się zmieści według tabelki, którą widzicie wyżej, może się okazać, że nie uzyska ona pożądanego kształtu.
Jak widać na rysunku, opona na węższej obręczy może nie uzyskać odpowiedniej szerokości, co może powodować m.in. gorszą przyczepność w zakrętach. Muszę tu jednocześnie dodać, że stosowanie szerszych obręczy stało się trendem dopiero w ostatnich latach. Do niedawna, producenci rowerów MTB często montowali opony 2,1 cala na obręcze o szerokości 19C. Dziś zalecaną szerokością obręczy dla takiej opony to już 25C, czyli 6 milimetrów więcej.
Jaka jest optymalna szerokość obręczy, w przypadku konkretnej opony? Warto spojrzeć na wytyczne producenta danej opony (choć mało który podaje taką informację). Ja posiłkuję się danymi przygotowanymi przez Goodyear’a. Pamiętajcie też, że jest to optymalna szerokość, co nie znaczy, że opona nie poradzi sobie na trochę szerszej czy węższej obręczy.
Dlatego jeżeli w swoim rowerze nie masz „optymalnie” dobranej szerokości obręczy do szerokości opon – bez paniki :) Warto o tym pomyśleć dopiero przy zakupie nowych kół lub obręczy.
Zachęcam do obejrzenia wideo, w którym pokazuję jak dobrać oponę do obręczy. Będzie mi bardzo miło, jeżeli zasubskrybujesz mój kanał.
Czy opona zmieści się w rowerze
Trzecia kwestia, którą należy rozważyć podczas kupowania nowych opon, to czy zmieszczą się do Twojego roweru. Wraz ze wzrostem szerokości opony, zazwyczaj rośnie także jej wysokość. Opona stanie się wyższa także wtedy, gdy zamiast gładkiej, założymy taką z wyraźnymi klockami bieżnika.
Jeśli kupisz szerszą i wyższą oponę niż dotychczas, może ona ocierać o przednią przerzutkę, błotniki, ramę, widelec. W przypadku szosowych hamulców szczękowych, zbyt szeroka opona może nie zmieścić się do szczęk. Natomiast zbyt szeroka przednia opona może zahaczać o Twoją stopę, podczas mocniejszego skręcania.
Czy jest sposób aby ustalić, jakiej szerokości opony będą pasować do ramy i widelca? Niektórzy producenci rowerów/amortyzatorów podają taką informację. W pozostałych przypadkach pozostaje ręczny pomiar (i pytanie sprzedającego o wysokość opony), choć to i tak nie pokaże, czy dana opona na 100% będzie pasować. W razie wątpliwości, polecam wybranie się z rowerem do sklepu stacjonarnego, gdzie łatwiej będzie przymierzyć konkretny rozmiar opony.
Pamiętajcie też, że opony o teoretycznie tej samej szerokości, mogą się od siebie różnić – wszystko zależy od typu bieżnika, ciśnienia i producenta opony. Do tego koniecznie pamiętajcie o zostawieniu przynajmniej kilkumilimetrowego luzu między oponą, a ramą/widelcem z każdej strony! Opona podczas jazdy pracuje – jeżeli będzie włożona na styk, może zacząć zdzierać lakier z roweru.
Zapraszam Cię do lektury innych wpisów o oponach. Znajdziesz tutaj informacje, których nie wymieniłem w tym tekście.
2. Ciśnienie w oponach rowerowych
3. Dobieranie opony do obręczy
5. Opór stawiany przez opony rowerowe
6. Ciśnienie w oponie, a droga hamowania
7. Co zrobić gdy opona chowa się w obręczy
8. Schwalbe CX Comp – test opony
9. Schwalbe Kojak – długodystansowy test
Jeżdżę na rowerze trekkingowym ze stalową ramą, odchudziłem go na tyle, na ile się dało, został tylko błotnik z tyłu, torebka na ramie na niezbędne narzędzia i drobiazgi, oraz wyposażenie obowiązkowe typu oświetlenie i licznik. Jeżdżę w 99% po szosie, nie zapuszczam się w żadne lasy ani bezdroża i w związku z tym chcę zmienić opony na bardziej szosowe, aby obniżyć opory toczenia i sprawdzić czy przełoży się to na wyższe średnie prędkości.
W tej chwili mam założone opony Maxxis o szerokim bieżniku i oznaczeniu 53-559 oraz 26 x 1.95. Z kolei na feldze mam oznaczenie 559×19. Czy z tych informacji da się ustalić, jakie rozmiary opon będą pasować do moich felg, czy też konieczny będzie jednak demontaż opony i zmierzenie szerokości wewnętrznej felgi?
Cześć, z tego wynika, że obręcz masz o szerokości wewnętrznej 19 mm. I możesz śmiało szukać opon nawet o szerokości 28 mm :)
Czy opona 26×2.20 bedzie dobra w zamian za opone 26×2.10 ?
Jeżeli tylko opona 2.1 nie siedzi w ramie i widelcu na styk, to spokojnie 2.2 też się zmieści, bo to tylko 2,5 mm różnicy w szerokości.
Witam. Kupiłam rower z obręczami na szytkę i niestety w przednim kole szytka strzeliła. Są to szytki radzieckie (made in ussr) i jest na nich rozmiar 600×24. I tu pojawia się mój problem. Otóż nie wiem jaki rozmiar szytki mam kupić? Co to w ogóle za rozmiar 600? Bo rozumiem że 24 to szerokość szytki, tak? Pozdrawiam.
Cześć, na hasło szytka 600 wpisane w Google faktycznie nie ma zbyt wielu informacji, głównie można się dowiedzieć, że to szytki z czasów ZZR Romet i tyle. Szczerze mówiąc jedyne co mogę zaproponować to albo napisanie na grupie pasjonatów Rometa na FB: https://www.facebook.com/groups/rometbazar/?fref=ts
Albo zadzwoń do serwisu Ryszarda Szurkowskiego: http://www.ryszard-szurkowski.pl/kontakt,12 jest szansa, że może on coś podpowie. Zmierz też średnicę samej obręczy, to wiele może powiedzieć.
Ja tam polecam opony Ritchey, bo naprawdę mają najlepszy stosunek ceny do jakośći. Jako amator nie widzę różnicy, a opór toczenia mam praktycznie zerowy. ;)
Kolego możesz napisać czy jest możliwa zmiana opon 26×2.1 na 26×1.5 bez zmiany obręczy? Czy te opony będą pasowały na meridę XC400 – obręcze i opony fabryczne. Dzięki za informacje
Cześć,
musisz zmierzyć wewnętrzną szerokość obręczy i zerknąć do tabelki w tym wpisie:
https://roweroweporady.pl/rozmiary-opon-rowerowych/
Tabelka podaje bezpieczne szerokości i można ją zawsze odrobinę nagiąć :)
Dzięki za info. Na obręczy mam napisane 18-559. To według Ciebie będą pasowały 26×1.5?
1.5″ to ok. 38C, tak więc spokojnie będą takie opony pasowały.
Dziękuje za błyskawiczne odpowiedzi
Moze Wy pomozecie mi w mojej zagwoztce. Jezdze na oponach 700x35c, obrecze wtb dual duty xc na ktorych widnieje info 19-622 / 603 ERD i teraz pytanie czy zamias 35 moge poszerzyc rozmiar np do 38 lub 40c na te obrecze? Miejsca miedzy widelkami, hamulcami v brake jest sporo…
Śmiało możesz założyć takie opony. Jeżeli obręcz ma 19 mm szerokości wewnętrznej to opona 40C spokojnie wejdzie i będzie bardzo dobrze leżeć.
Wielkie dzieki Lukasz za pomoc
Czy jeśli mam w crossie opony 700x38mm, to czy mógłbym założyć coś z pełnym bieżnikiem? Chciałbym dokonać zmiany opon przed zimą ;p
Cześć, tak, śmiało możesz założyć opony z bardziej agresywnym bieżnikiem. Oczywiście zwróć uwagę czy masz dostatecznie dużo miejsca, bo takie opony będą trochę wyższe niż te, które są gładkie.
Witam, posiadam rower Unibike Flite 27,5″ na fabrycznych obręczach Mach1 Neo Disc, które na stronie producenta mają podany rozmiar 584 x 19C. Według Twojej tabelki mogę stosować tylko opony poniżej 50mm(2″). Sam mam opony Rapid Rob 2,1 i w przyszłości będę zmieniał na Smart Samy 2,25. Po wpisaniu w google modelu obręczy wyskoczyło sporo rowerów na tych obręczach z oponami 2,1-2,25. Stąd moje pytanie: mam złe obręcze, coś źle zrozumiałem, czy to wyjątek? Pozdrawiam
Wygląda to tak: Im szersza opona i węższa obręcz, tym balon opony bardziej się odkształca. Robi się bardziej spiczasty, a opona trochę gorzej „klei” się do podłoża.
To co masz podane w tabelce, to zalecane szerokości. Tak by opona ułożyła się w przyzwoitym zakresie na obręczy. Co nie znaczy, że nie da się założyć szerszych opon. Da się, ale po prostu będzie miała trochę inny kształt, niż na szerszej obręczy.
Poza tym różnica pomiędzy 2″, a 2,25″ to 7 mm. To dużo i niedużo zarazem. Obręcz spokojnie taką oponę przyjmie, ale możesz się trochę zdziwić, bo najprawdopodobniej nie będziesz miał takiej różnicy w szerokości, jak wynika z opisu na oponie.
Sam mam obręcz 15C i oponę 35C i obręcz zaczyna „zwężać” oponę.
Dzięki za odpowiedź, nadal jednak dziwie się, że takie rowerki jak Lapierre czy Kreidler mają tak złożone koła.
Kolejny przykład: kreidler dice big 3.0
Pozdrawiam… Czy szerokość 1.5 to półtora cala…? A (np.) 1.6 to 1 i 6/10 cala…?
Tak, dokładnie tak jest.
Thx
Witam! A mnie ciekawi jedna sprawa: czy do typowego 29era można założyć opony typu trekkingowego – na przykład 700 x 35C? Szczerze mówiąc od pewnego czasu interesuje mnie ten 29er. Pozycja na nim o niebo wygodniejsza niż na 26-tce, a z drugiej strony – w teren lepiej nadaje się niż trekking (zwłaszcza w polskich warunkach, gdzie połowa lasów ma trekkingoodporne piaski). Sroko średnica obręczy jest taka jak w 28″ – to jakby się udało jeszcze założyć do niego trekkingowe oponki na miasto to taki rowerek zaspokoiłby 100% moich oczekiwań.
Jeżeli tylko szerokość obręczy na to pozwoli (a 35C powinno się dać), to oczywiście, że można.
No cóż, myślę jeszcze nad schwalbe cx pro 700x30C, może będą obręczą lepiej grały, a na pewno wizualnie ;)
Mach1 Road Runner 700c
Dokładnie do tych kół są te opony: CONTINENTAL CYCLOCROSS RACE 700x35C. Czy ja czegoś nie zrozumiałem? :)
A ja do kół mach1 chcę oponę przełajową 35 i takie też są w przełajówkach accenta, ale wg tabeli maksymalna to 32, więc jak to jest Łukaszu? :)
Ta tabelka nie jest aż tak restrykcyjna. Oczywiście lepiej się jej trzymać, ale lekkie odstępstwa są dopuszczalne.
Mam opony 26X190 (2,00) jaką mam wpisać wartość koła w celu ustawienia licznika.
W tym wpisie znajdziesz tabelę z obwodami:
https://roweroweporady.pl/jak-ustawic-licznik-rowerowy/
Ale ja zdecydowanie polecam samemu zmierzyć i wpisać obwód koła. Tak będzie najdokładniej.
Cześć Łukasz,
serdecznie dziękuję Ci za tę stronę i życzliwe porady – dzięki nim wiele się dowiedziałem i nauczyłem. Tak jak kilka osób z tego wątku mam spory dylemat z wyborem opon, nie jest to wprawdzie życiowa decyzja, ale warto temu poświęcić chwilę.
W Wakacje planujemy wybrać się na rodzinną wyprawę wzdłuż Dunaju – Donauradweg od Pasawy do Wiednia. Z tego co się zorientowałem to droga jest dobrze przygotowana i przeważnie asfaltowa. Jakie opony warto zabrać?
Rowery mamy trekkingowe (Kross Trans Continental), koła 28″, opony 42-622; ponieważ wyjazd ma charakter „rodzinny” sprzętu będzie raczej więcej niż mniej (duże sakwy + przyczepa extrawheel).
W związku z tym mam kilka pytań: jaki bieżnik? jaka szerokość? warto mieć szerszą oponę z tyłu? Schwalbe ma skalę odporności na przebicie od 1 do 6 – który byłby odpowiedni?
dzięki,
Rafał
Hej, dobór opon wiąże się ze znalezieniem idealnego kompromisu pomiędzy wagą, odpornością na przebicie i radzeniem sobie poza asfaltem.
Tak naprawdę ciężko mi będzie powiedzieć, które opony będą dla Ciebie naj, naj, najlepsze. W uproszczeniu można powiedzieć, że:
1) Im szersza opona, tym lepiej amortyzuje nierówności oraz można ją bardziej obciążyć. Za to rośnie jej waga i maleje maksymalne dopuszczalne ciśnienie, przez co mogą wzrosnąć opory toczenia.
2) Im bardziej zabezpieczona przed przebiciem opona, tym waga rośnie, a co za tym idzie będzie trochę trudniej na podjazdach.
3) Im bardziej terenowy bieżnik, tym fajniej jeździ się po szutrze, piasku itd. Ale na asfalcie może być kiszka, bo terenowy bieżnik będzie stawiał duży opór, który może odebrać przyjemność z jazdy.
Producenci też nie ułatwiają wyboru, bo chociażby Schwalbe ma w ofercie całą masę opon :)
Ale zerknij np. na model Silento. Ma fajny bieżnik, na środku gładki na asfalt i z lekkim bieżnikiem z boku gdy zjedzie się na szuter. Jest dość lekka i jeśli chodzi o zabezpieczenie przed przebiciami ma 3 punkty.
Bardzo fajną oponą jest również Schwalbe Marathon. Jest cięższa, ale dużo, dużo lepiej zabezpieczona przed przebiciem. I jest projektowana właśnie pod kątem wypraw rowerowych.
„Producenci też nie ułatwiają wyboru, bo chociażby Schwalbe ma w ofercie całą masę opon” – właśnie z tego powodu się pogubiłem. Pod uwagę brałem głównie „Road Cruiser”, „Road Plus”, „Range Cruiser” i „Silento”, które ostatecznie zostały pogodzone przez „Marathon” – przekonało mnie właśnie zabezpieczenie przed przebiciem. Dzięki!
Do Twojego użytecznego poradnika dorzucę jeszcze swoje trzy grosze. Dla mnie od kilku lat opony dzielą się na dwa typy: wyścigowe i niewyścigowe. Jeśli wyścigowe to ma znaczenie waga i niskie opory toczenia. Jeśli niewyścigowe to podstawową sprawą jest wkładka antyprzebiciowa.
W związku z tym pozbyłem się wszelkich badziewi do górala i trekkingów bez wkładki. Jeżdżę wyłącznie na oponach trzech marek: Specialized, Schwalbe i Michelin chociaż wiadomo że Continental też jest bardzo porządną firmą i robi bardzo dobre opony. Nie znaczy to że Kenda, Maxxis czy paru innych robią chłam, ale warto najpierw poczytać opinie zanim coś się od nich kupi.
Od czasu jeżdżenia na oponach z wkładką antyprzebiciową flaki zbieram wyjątkowo sporadycznie i do treningu i wypraw rowerowych nie wyobrażam sobie jeżdżenia na innych. Na szosie na oponie Specialized Roubaix Armadillo Elite miałem w ciągu 15 tys km jedno przebicie i ty tylko z nieuwagi, bo zjeżdżałem z remontowanego wielokilometrowego zjazdu na którym były prowadzone prace drogowe i był zdjęty asfalt i dobiłem oponę najeżdżąjąc na przeszkodę.
Przy okazji odradzam opony firmy Hutchinson które uważam za totalny chłam. Miałem przypadkiem nabywając wraz z rowerem opony szosowe Top Speed i Fusion i nigdy nie miałem tylu flaków co na nich. Raz trafiły mi się ich opony trekkingowe i również był to totalny chłam podobnie jak tanie trekkingowe Michelin Dynamic Sport które są totalnym chłamem.
Warto też dodać poradę, że jeżeli nam się nie mieści szersza opona przy wysokim stożku obręczy to może warto przełożyć ją na szerszą obręcz o niskim stożku co rozciągnie oponę poprzecznie i ją obniży i może się w ten sposób zmieścić. Dobrym przykładem jest to mój trekking bez amortyzacji Specialized Sirrus do którego na wąskiej obręczy wchodzi maksymalnie opona 700x35c podczas gdzy na niskiej i szerszej obręczy wejdzie 700x38c
Mam problem z rozmiarem obręczy i kupnem do niej szytki: średnica
obręczy do zewnętrznej krawędzi to 584 mm, a do wewnątrz 559 mm, wynika, że to 26″, ale czy to
jest rozmiar 650b?
Mam też podobne kółko na obręczy Mavic GL 330, której średnica jest kilka mm większa i do zewnętrznej krawędzi wynosi 594 mm (mniej więcej, bo mierzyłem z założoną szytką, także może być różnica 1-3 mm). Tu akurat nie ma problemu, mam założoną szytkę Vittoria competition special Pro R.T. 19/26 czyli to ma 26″. Ale wtedy ta 584 mm to chyba nie jest 26″…
Ta tajemnicza obręcz to szosowa Nisi.
Przyznam szczerze, że nie mam aż takiego rozeznania w szytkach, a większość sklepów po prostu podaje, że pasują do koła 26 lub 28 cali.
A to jakaś nowa obręcz?
Dzięki za odpowiedź :).
Obręcz nowa, nieużywana, ale nie wiem czy nowa w sensie „wyprodukowana niedawno”, równie dobrze może mieć kilkadziesiąt lat, bo np. przeleżała gdzieś u kogoś zapomniana i nie montowana, nie ma nawet śladów kleju ;).
Na velobase w ogóle nie ma uwzględnionego tego rozmiaru, jest podane, że występuje tylko w 700c, podobnie jak ten Mavic GL 330 (Red Label).
I to właśnie nie daje mi spokoju, bo osoba od której kupowałem to kółko Mavica twierdzi, że jest ono 650c, ale w takim razie jaki rozmiar ma to kółko z obręczą Nisi?
Możliwe, że to koło było przygotowane do jazdy godzinnej po torze, tam były chyba 650c, ale trochę mniejsze niż te 650c w ramach do jazdy na czas… To tylko moja teoria, niestety nie mam dowodów na jej poparcie :/.
Najgorsze, że szytki 26″ to koszt od 100 do nawet 350 PLN, także opcja kupna w ciemno i ewentualnej przymiarki w domu odpada :/.
Może w sklepie by się udało, im chyba łatwiej było by zwrócić jakby nie pasowała.
Są na ebayu, ale wiadomo, wy-sył-ka :(.
Ja bym właśnie w sklepie poprzymierzał.
Witajcie wszyscy,
Mam taki mały problem. Szykuję się powoli do zakupu nowych opon (oby nie przebić obecnych) do niedawno nabytego roweru Hanseatic Sprint – kolarka…ale nigdzie nie mogę znaleźć informacji o tym producencie rowerów – to tak OFF TOPIC (jeśli ktoś coś wie, to proszę o podzielenie się tymi informacjami ze mną).
Wracając do tematu planuję zakup opon i dętek…moje obecne opony są sygnowane rozmiarem 28-630 (obręcze 27×1 1/4) bo jest to rower szosowy…Na portalu aukcyjnym większość 630tek to 32, ale mi się taka szerokość nie zmieści zwłaszcza z tyłu…Czy mógłbym uprzejmie poprosić o jakiś namiar gdzie znajdę takie opony plz.?.
Sklepy rowerowe też mają tylko 28-630 a nawet jak dzwonię i pytam z ogłoszenia czy to faktycznie 28-630, to potem się okazuje że jednak 32!!!. Wiem, że sam rower młody nie jest, ale kurcze niemożliwe jest aby brakowało takiego rozmiaru. Czy mógłbym liczyć na pomoc w zdobyciu takich „białych kruków” bo inaczej nie powiem, żeby nie bluzgać :P
Hej, napisz do sklepu Rowery Stylowe, oni mają duży wybór różnych niepopularnych rozmiarów opon. Co prawda nie mają takich opon jak szukasz, ale może uda im się je skądś ściągnąć, jeśli w ogóle są do kupienia.
Mi tez bardzo pomógł. Nigdy wcześniej nie myślałem w ten sposób o zmianie opon rowerowych :-) – czyli w sposób profesjonalny.
Mam pytanie i prośbę o pomoc w doborze opon. Mam obręcze rigida double wall o szerokości 17 mm, średnica 550 mm. Założone mam opony 26x195mm (47-599). Chciałbym zmienić i szukam odpowiedniej do tego typu dróg:
Miasto Wrocław: asfalt suchy (czasem mokry), drogi rowerowe czyli kostki różnego rodzaju, czasem zjeżdżam na wały przeciwpowodziowe, trawnik czy ubitą drogę.
W grę wchodzi też asfalt z lekkim piaskiem na sucho czy czasem na mokro. Dobrze aby trzymała pewnie nawet na drodze z małą warstwą piasku naniesioną wiatrem.
Chciałbym coś z continentala, co możecie mi poradzić do tych zastosowań co byłoby też odporne w jakimś stopniu przed przebiciami?
Obecnie na przodzie mam Panaracer’a (w miarę gładki grzbiet z niskim bieżnikiem, a na bokach spore klocki do trzymania bocznego) z których jestem w miarę zadowolony. Z tyłu mam Michelina z podobnym bieżnikiem.
– Conti TRAFFIC ma dobre opinie (tutaj 50-559, 26×1,9 byłby czyli nieco szersza niż moje obecne 47-599, ale wg tabeli jestem w zakresie moich 17 mm).
– Conti Country Plus również i na małym piasku niby dobrze trzyma, jest szybka na asfalcie i nadaje sie na drogi leśne (tu mam 47-599, 26×1,75 i 50-559, 26 x 2,0 – nie wiem, która byłaby lepsza?) ?
– Jeszcze czytałem o TRAVEL CONTACT Continentala (47-599, 26×1,75 i 50-559, 26 x 2,0), ale ma złe opinie w jeździe na deszczu i lekkim piasku… oraz o DOUBLE FIGHTER II (50-559, 26×1,9) o której niewiele wiem…Ale Z bieżnika wynika, że i miasto i jakiś teren, semi-slick.
Z góry dzięki za wszelkie porady.
Witaj, pierwsza sprawa wszystkie podane przez Ciebie opony mają średnicę wewnętrzną 559, nie ma opon 599. To tak gwoli ścisłości.
Jeżeli chodzi o jazdę mieszaną – asfalt, gruntowe drogi to moim zdaniem najlepiej sprawdzają się opony typu semi-slick, czyli takie jak Ty teraz masz. Gładkie na środku i z klockami po bokach.
Z tych wszystkich opon moim zdaniem najciekawiej wygląda Double Fighter. Ale jeżeli chodzi o samą jazdę na tych oponach, ciężko mi cokolwiek powiedzieć.
Ja sam używam od czasu do czasu Schwalbe CX Comp i jestem z nich zadowolony.
Hej.
Tak, prawda. Przepraszam, mój błąd, literówka z tym 599 :-).
Też początkowo myślałem o Conti D. Fighter II z uwagi na podobieństwo bieżnika, ale ona ma niby podstawową ochronę przed przebiciami i to mnie skłoniło do dalszych poszukiwań.
Czyli pozostałe opony to slicki? Oprócz TRAFFIC (MTB) choć opinie o niej są jak do jazdy mieszanej. Ale z takim bieżnikiem to chyba powinna być bardziej słyszalna od innych…
A powiedz mi, używasz talku na dętki żeby lepiej układała się w oponie podczas pompowania?
Nie, nigdy nie używałem talku. I w sumie nigdy nie czułem większej potrzeby by to robić.
A jakieś wady tych: Schwalbe CX Comp zauważyłeś podczas jazdy?
Nie jeżdżę na nich zbyt często, zakładam je tylko wtedy gdy wiem, że będę zjeżdżać z asfaltu. Ale nigdy do nich zastrzeżeń nie miałem.
Nie są to może topowe opony na świecie, ale akurat nie były mi takie potrzebne. Dają sobie radę na asfalcie, dają radę poza nim. I tyle mi wystarcza.
Dzięki za porady.
Właśnie dotarłem do Twojego tematu testu tych opon, a tam również są porady pod artykułem, które mi pomogły poznać opinie jeszcze innych osób.
Generalnie polecasz i Schwalbe i Continentale i Micheliny, a reszta to dobór wedle zastosowania pod indywidualne potrzeby terenowe.
Dla mnie miasto to prawie 100 % póki co-na sucho i mokro, a w tym drogi asfaltowe, ubite ścieżki gruntowe, wszelkiego rodzaju kostki w tym te poniemieckie oraz drogi twarde ubite pokryte kamieniem (wały przeciwpowodziowe)…
Do tego mnóstwo krawężników rzecz jasna :-) chociaż staram się jeździć głównymi chyba, że jest jakaś dobra ścieżka rowerowa (a nie pokrzywiony asfalt z pofalowanymi liniami wyznaczającymi ścieżkę).
Czyli wybiorę semi-slicki tak jak radziłeś jako jedynie słuszną opcję dla tego typu dróg. Skłaniam się ku Double Fighter II Continentala, a kolejnymi będą jakieś Schwalbe.
Spotkałem się tutaj z informacjami o zamianie kierunku montażu opon z przodu i z tyłu i mam pytanie czy to tylko dotyczy tych opon kierunkowych? Chyba w Continentalu D. F. II nie ma oznaczonego kierunku (rozłożenie bocznych klocków jakby na to nie wskazuje).
Dla niekierunkowych też taka zasada teoretyczna istnieje?
Ja zawsze zakładam opony w kierunku takim jak podaje producent, ewentualnie tak jak wskazuje na to bieżnik na oponie. Można bawić się w obracanie opon, przecież to żaden problem przetestować jak się będzie zachowywać. W każdym razie ja się trzymam ustaleń producenta.
Wiesz co, już je mam i producent dokładnie podaje kierunek toczenia dla opony w zależności od tego czy założymy na tył czy przód.
Tylko reflex na oponie pogarsza odczyt danych na oponie…
Wydają się cieńsze aniżeli sądziłem. Mam nadzieję, że nie będą łapać „gumy” jak szalone.
Dodam tylko, że te z przodu Panaracer’y to MACH SS 26×1,95, a z tyłu Michelin SPRINT 26×195.
Dopiero teraz do mnie dotarło, że wchodziłem tym zestawem w zakręty mocno pochylony na kostce czy asfalcie (bez piasku drobnego) i nigdy nie było nawet uślizgu.
Przedni Panaracer przebił mi nową dętkę po zmianie, muszę ją obejrzeć od środka, coś musi tam tkwić i pytanie czy te 8 lat robi swoje apropo ochrony (mój pierwszy kapeć na niej) czy trafiłem na cos długiego i ostrego…
Mam pytanie czy jest możliwość zamiany kół w moim MTB z 26″ na 27,5″ chodzi mi o to czy zmieszczą się na wysokość do mojej ramy
Najlepiej będzie jak sam sprawdzisz :) Tego nikt za bardzo Ci nie powie, najlepiej byłoby to zmierzyć, albo jeszcze lepiej – przymierzyć w sklepie koło z oponą 27,5″.
Witam.
Nigdzie w necie nie mogę znaleźć odpowiedzi, więc może ty będziesz w stanie mi pomóc.
W moim fitnessie mam aktualnie dosyć szybkie opony slicki w rozmiarze 30-622. Przyznam, że troche trzęsie w czasie jazdy ale ogólnie jest to przeze mnie do zaakceptowania. Zastanawiam sie właśnie nad zakupem węższych opon (23-25mm). Pytanie – na ile będzie odczuwalna taka zmiana? Zwiększy sie w ogóle prędkość? Jest sens zmieniać oponę z już i tak wąskiej na jeszcze węższą? Wiem, że masz Kojacki 35mm – ale czy jezdziłeś na węższych?
Z góry dzieki za odpowiedz i pozdrawiam.
Na pewno na ten temat pojawi się za jakiś czas wpis na blogu, szykuję się na niego od dawna :)
Jeżeli chodzi o komfort jazdy, to oczywiście będzie gorzej. Ja trzymam się 35 mm i niżej nie schodzę, bo to moje najrozsądniejsze minimum. I tak teraz przy wąskich obręczach zrobiło się z nich 32 mm :)
Jeżeli chodzi o prędkość to według mnie nie zauważysz żadnej różnicy. Węższe opony wpłyną moim zdaniem jedynie na to, że koła będą lżejsze i będą się lżej rozpędzać. Ale nie oszukujmy się, różnica między 30 a 23 to nie będzie przepaść. Poza tym w grę bardzo znacząco wchodzi mieszanka z jakiej są wykonane opony.
Ja nie będę Cię namawiał ani na jedno, ani na drugie. Każdy musi sam wypraktykować co woli. Jednym przy 23 mm wylatują plomby z zębów, a inni kombinują czy jeszcze węższych nie założyć.
Witam, wybieram się z rodziną w wakacje na wypad tygodniowy po wybrzeżu i muszę zmienić oponki (szosówki). Chcę kupić coś co wytrzyma nas i sakwy. Jakie oponki polecacie, jak to obliczyć? Ja to 85 kg, do tego sakwy ze 25 kg. Jak rozkłada się ciężar na przednią i tylną oponę?
Dzięki za pomoc.
Na pewno większy nacisk idzie na tylną oponę. Ciężko powiedzieć dokładnie jak rozkłada się ten ciężar, ale możesz przyjąć, że jeżeli rower waży 10 kg, sakwy 25 kg, a Ty 85 kg, to na tylne koło pójdzie ok. 80 kg, a na przód 40 kg. Pi razy oko.
Na początek bym sprawdził czy na pewno będziesz wiózł ze sobą 25 kg w sakwach. To bardzo dużo bagażu i ja bym się zorientował czy na pewno tak będzie i czy będzie Ci się chciało wieźć tyle.
Nie wiem też jak szeroka opona wejdzie Ci do ramy, ale jeżeli max. 25C, to pomyślałbym np. o Schwalbe Marathon.
a może wpis/aktualizacja na temat kompatybilności dętek z oponami + coś więcej o dętkach?
Hmmm… na opakowaniach od dętek jest napisane do jakich opon będą one pasowały. I w sumie jakiejś większej filozofii tutaj nie widzę. Oczywiście można pomyśleć o odpowiednim wentylu:
https://roweroweporady.pl/rodzaje-wentyli-w-detkach-rowerowych/
Ale ja tam nie bardzo widzę temat na wpis.
Cześć, a jak zmierzyć jak szeroką oponę mogę założyć? Jeżdżę na http://www.specialized.com/us/en/bikes/archive/2014/roubaix/roubaix-sl4-sora-disc
Tu więcej wymiarów: http://www.specialized.com/us/en/bikes/archive/2014/roubaix/roubaix-sl4-sora-disc#geometry
Czy mogę założyć oponę 700x27c lub jeszcze szerszą?
Jeżdżę głównie po mieście: chodniki, bruk, dziurawy asfalt – normalka :) i dlatego szukam dobrego, wytrzymałego i w rozsądnej cenie kapcia. Myślę o Michelin Pro 4 Endurance
Ale może da się jeszcze coś szerszego założyć?
Pozdrowienia,
Andrzej
Witaj,
chodzi Ci o to, jak szeroka i wysoka opona zmieści się do Twojej ramy i widelca?
Tego nie sprawdzisz inaczej niż przymierzając, ponieważ opony o tej samej szerokości mogą się różnić wysokością.
A kto może mi pomóc? Mam scooter na 10″ kołach. Obwód koła wynosi 925mm . No i teraz jak ja mam to wpisać w licznik jak tam muszą być 4 cyferki
A nie da się wpisać 0925?