Rodzaje mocowań przerzutki przedniej i tylnej

Rynek rowerowy nie lubi stać w miejscu. Cały czas wprowadzane są zmiany, jedne potrzebne bardziej, inne mniej. To co jeszcze kilka lat temu było standardem, być może dziś jest dostępne jedynie w najniższych grupach osprzętu. Na całe szczęście, nie dzieje się tak jeszcze z mocowaniami przedniej i tylnej przerzutki. Producenci nadal wypuszczają różne wersje mocowań, tak aby można było dobrać odpowiednie do swojej ramy. Przygotowałem dla Was przegląd typów mocowań przerzutek, a mamy ich kilka.

Rodzaje mocowań przedniej przerzutki

Wprowadzenie nowych mocowań przednich przerzutek, zostało wymuszone przez pojawienie się różnych typów zawieszenia, karbonowych ram, mocno cieniowanych rur czy nietypowych kształtów.

Mocowanie na obejmę (28.6 mm / 31.8 mm / 34.9 mm)

przednia przerzutka na obejmę
fot. Andrew Nguyen

Jest to tradycyjny, najstarszy typ mocowania. Przyjęte są trzy standardy średnicy rury ramy, do której mocujemy przerzutkę. Ale obecnie, w zasadzie wszystkie przerzutki mocowane na obejmę, mają średnicę 34.9 mm. W zestawie dostajemy adaptery, dzięki którym można je zamocować także do rurek 31.8 mm oraz 28.6 mm. Warto przed zakupem zmierzyć średnicę pionowej rurki w ramie i upewnić się, że sprzedający dodaje potrzebny adapter.

Direct Mount – bezpośredni montaż do ramy

przednia przerzutka direct mount

W pionowej rurce ramy znajduje się otwór, do którego przykręca się przednią przerzutkę. Oczywiście rama musi być kompatybilna z tym systemem mocowania. W rowerach szosowych tego typu mocowanie określa się Braze-On lub „na hak”.

Mocowanie E-type – do osi suportu

przednia przerzutka e-type

Taka przerzutka posiada specjalną płytkę z otworem, którą wkładamy między suport a ramę. Dodatkowo rama musi być wyposażona w specjalne otwory, do których przykręcimy przerzutkę. Jest kilka standardów tego typu mocowania (S1, S2, S3). Różnią się m.in. rozstawem śrub montażowych. Dobrze jest sprawdzić to przed zakupem nowej przerzutki. S3 mają rozstaw śrub 22.1 mm i różnicę w wysokości ich rozmieszczenia 5 mm na wysokość. S2 także mają rozstaw 22.1 mm, ale otwory są na tej samej wysokości. Mocowanie S1 ma rozstaw śrub 42.7 mm. Najpowszechniej w użyciu występuje mocowanie S1.

 

W przypadku przednich przerzutek możesz spotkać się jeszcze z tajemniczymi określeniami, takimi jak Top/Bottom/Side Swing czy Top/Bottom/Front Pull. Określają one pozycję wózka względem mocowania oraz sposób poprowadzenia linki. Więcej na ten temat przeczytasz w podlinkowanym tekście.

 

Rodzaje mocowań tylnej przerzutki

Z tylnymi przerzutkami wcale nie jest łatwiej. Mamy tu trzy standardy mocowań.

Pod oś piasty (określana jako „na hak”)

przerzutka na hak

Jest to najstarszy typ mocowania, dziś obecny w zasadzie w najtańszym segmencie cenowym. Shimano produkuje jedynie model Tourney, który jest z nim zgodny. Tego typu przerzutek używa się w ramach z poziomymi hakami, w które wsuwa się koło. W samą przerzutkę jest już wbudowany hak, który mocujemy do osi koła.

Adapter haka przerzutki
Adapter haka przerzutki

Jeżeli do tego typu ramy chciałbyś założyć wyższej klasy przerzutkę (bez wbudowanego haka), możesz skorzystać ze specjalnego adaptera, który to umożliwia – znajdziesz go, wpisując w Google hasło „adapter haka przerzutki”.

Przerzutka na śrubę (określana w anglojęzycznych źródłach jako direct attachment)

Przerzutka mocowana na śrubę

Jest to najpopularniejszy sposób mocowania tylnej przerzutki. Do ramy zamocowany jest (zazwyczaj) wymienny hak, do którego przykręcamy śrubą przerzutkę. Przykręcenie haka bezpośrednio do ramy daje większą sztywność i stabilność, niż w mocowaniu do osi koła. To rozwiązanie ma pewien minus – w przypadku uszkodzenia haka przerzutki, musimy znaleźć taki, który jest dedykowany do naszej ramy. Niestety praktycznie każdy producent, ma swój indywidualny sposób na konstrukcję haka.

Direct mount  – montaż bezpośrednio do ramy

Shimano Direct Mount
rys. Shimano

Direct Mount to standard stworzony przez Shimano, którym wprowadził moim zdaniem niemałe zamieszanie. Cała idea jego działania polega na wyeliminowaniu jednego z elementów montażowych przerzutki (tzw. B-Link), dzięki czemu ma być sztywniej zamocowana do ramy, a także bardziej schowana pod kasetą, co zmniejszy ryzyko uszkodzenia.

Zwróćcie uwagę na grafikę powyżej – po lewej stronie mamy tradycyjne mocowanie na śrubę. Hak przerzutki idzie w dół, a dodatkowo przerzutka jest wyposażona w B-Link, czyli dodatkową płytkę, łączącą ją z hakiem przerzutki. Po prawej stronie mamy mocowanie typu Direct Mount. Hak przerzutki idzie bardziej do tyłu, dodatkowo przerzutka jest pozbawiona dodatkowej płytki i jest bezpośrednio zamocowana do haka.

A gdzie to zamieszanie? Na zdjęciu powyżej macie dwie przerzutki Shimano Acera, starszą RD-M360 (po lewej) i nową RD-M3000 (po prawej). Ta po prawej, posiada łącznik B-Link (oznaczony czerwoną strzałką). Da się go odkręcić i założyć przerzutkę do ramy z hakiem Direct Mount, a bez zdejmowania łącznika – do ramy z tradycyjnym hakiem. Natomiast przerzutka po lewej, nie ma tego łącznika. Wydawać by się mogło, że w takim razie będzie pasować do ramy Direct Mount – nic bardziej mylnego, ta przerzutka współpracuje jedynie z tradycyjnym hakiem przerzutki. Ufff…

Aha, dodatkowa informacja, na ten moment tylne przerzutki SRAM nie pasują do standardu Direct Mount. Jeżeli chcesz zmienić przerzutkę z Shimano na SRAM, a Twoja rama ma hak DM, musisz go wymienić na tradycyjny (jeżeli producent ramy ma go w ofercie).

 

Inne wpisy o przerzutkach rowerowych:

1. Rodzaje mocowań przerzutek

2. Regulacja tylnej przerzutki

3. Regulacja przedniej przerzutki

4. Wymiana tylnej przerzutki

5. Przerzutka w piaście – czy warto

6. Przednia przerzutka Top/Down/Side Swing

7. Tylna przerzutka Top/Low Normal

8. Pojemność przerzutki

9. Mit tylnej przerzutki

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

 

30 komentarzy

  • Ja wiem, że dostanę złoty szpadel za odkopywanie tematu, ale czytam, oglądam te zdjęcia, a głupszy jestem niż byłem :D

    Pacjent ma normalny, zwyczajny hak przykręcany do ramy (Kona Caldera 2007). Czy do tego założę albo Sram NX 11s, albo M7000?

    • Cześć,
      tak, będą pasować. Tylko przy Shimano SLX zwróć uwagę żeby nie było w opisie, że to przerzutka Direct Mount. Bo często jest to w opisie, a na zdjęciu wstawiona tradycyjnie montowana przerzutka.

      Można potem dokupić ten brakujący element (B-Link), ale szkoda zachodu.

  • Witam,
    Podstawowe pytanie – czy przerzutkę „na śrubę” da się zamontować na ramę „Direct mount”. Czyli jeśli tylną przerzutkę mam teraz zamocowaną bez haka (bezpośrednio wkręconą w ramę) da się wymienić na taką którą mocuje się na hak ( w tę samą dziurę co była wkręcona stara)?

    • No dobrze już znalazłem – chodzi o odkręcenie górnego „dzynksu” i mamy przerzutkę direct mount.

  • Dzień dobry. Mam taki rower:
    https://www.kross.pl/pl/2016/mtb-xc-275/level-r9
    Przednia przerzutka jest montowana nitami bezpośrednio do ramy, czyli rozwiązanie nie jest najszczęśliwsze. Mówię to z pełną odpowiedzialnością, bowiem już dwa razy i to w okresie gwarancyjnym urwało mi się mocowanie tej przerzutki. Bez śladu uszkodzenia samej przerzutki nity wyszły z ramy. Czy jest szansa zmiany mocowania przerzutki na obejmą? Wiem, że musi być wzmocniona rura, bo obejma zgniecie karbon. Może ktoś już to robił. Będę wdzięczny za wszelkie uwagi.
    Pozdrawiam.

    • Cześć, jeżeli nie znajdziesz sposobu na pewniejsze przymocowanie przerzutki do ramy, możesz spróbować z przerzutką na obejmę. Kwestia czy nie będzie kolidować z fabrycznym mocowaniem przerzutki, ale może przerzutka Top Swing (obejma niżej niż wózek przerzutki) podpasuje. No i wtedy oczywiście obowiązkowy będzie klucz dynamometryczny + informacja od Krossa, z jakim momentem przykręcać obejmę do ramy.

  • Czy do takiego mocowania jak tu chyba direct mount podejdzie mi przerzutka deore XT np taka:

    https://allegro.pl/przerzutka-tyl-shimano-rd-m8000-gs-11rz-deore-xt-i7138802188.html

    • Cześć, Direct Mount to na pewno nie jest, natomiast wygląda mi to tak, jakby można tam było przykręcić dowolną przerzutkę, ponieważ ta obecna jest tam normalnie wkręcona śrubą. Jeżeli tak jest – to każda Ci tam wejdzie mocowana na śrubę.

  • Witam a jak mam przerzutki Shimano Deore to na jaki hak musi być na sam hak czy hak że śruba?

    • Nie kojarzę aby kiedykolwiek Deore były w wersji „na hak”, więc raczej masz ją na śrubę, przykręcaną do haka ramy (albo jeżeli kupiłeś kiedyś używany rower, to poprzedni właściciel mógł skorzystać z adaptera).

      Ale to wszystko da się zauważyć, przyglądając się uważnie, jak przerzutka jest zamocowana.

  • Ok , a co zrobić jak do starej ramy musimy zamontować „adapter haka przerzutki” jak tutaj pokazany. Aby się on nie obracał wokół osi ma dodatkową srubkę którą wraz z blaszką w kształcie półksiężyca czy litery D wsuwamy miedzy „sanki” na których opiera się oś tylnego koła.Powoduje to przesunięcie całej osi tylnego koła do przodu. Od strony przerzutki oś tylknego koła opiera się o adapter a co z drugiej strony ? By koło było symetrycznie trzeba tam zostawić wolne miejsce. Koło wtedy potrafi sie przestawić jak jedzie ktoś cieższy na rowerze czy zeskoczy z krawężnika.

    • Cześć, a jak do tej pory była zamontowana przerzutka? Adapter montuje się raczej tak samo, jak przerzutkę już z hakiem. Szczerze mówiąc, kupę lat nie miałem już tego rozwiązania w ręku, więc nie pamiętam wszystkiego dokładnie.

      • przerzutka miała swój hak, bez tego zabezpieczenia „antyobrotowego” wiec tylna scianka otworu haka w który wsuwa sie oś koła pokrywała się z tylną scianką otworu ramu. Od biedy na takim rowerze można było jechać nie dokręcając śrub osi koła bo oś sam sie opierała o ramę (oczywiście pisze to tylko by zilustrować problem ), Przy zamontowaniu adaptera haka jaki pokazał pan na zdjęciu oś przesuwa się do przodu co powoduje ten problem. Załączam zdjęcie. Byłbym wdzięczny za jakąs rade jak rozwiązać ten problem. https://uploads.disquscdn.com/images/740ece3668076c504d173956098899be6bd39af871afddaa887caa8d84ce8fa3.png

        • Tak jak pisałem, niestety od lat nie mam styczności z takimi rozwiązaniami. Możesz wrzucić swoje pytanie na forum Rowerowych Porad: https://roweroweporady.pl/f/forum/12-serwisowe-porady/

          Sam chętnie poczytam o rozwiązaniu, jeżeli ktoś będzie je miał.

        • tam nie ma żadnych cudów, najzwyczajniejsza rama z poziomymi hakami i przerzutka na hak i nie wymaga żadnych adapterów z drugiej strony, przy przerzutce ” na hak” zawsze z lewej strony oś koła jest odsunięta od krawędzi haka ramy, i dlatego w takim typie haków ramy ( czyli poziome z przerzutką na hak) zawsze są osie koła na nakrętki a nigdy na szybkozamykacze, przyczyną przesuwania się koła czy osi z lewej strony jest stopka wsadzona pod nakrętkę( choć oczywiście ona w teorii jest właśnie pod taki typ mocowania koła) lub zbyt słabe dokręcenie nakrętek osi koła, ostatecznie nakrętka kontrująca konus po lewej stronie piasty, założona jest odwrotnie albo niewłaściwa, bo powinna mieć takie wyfrezowane nacięcia na zewnętrznej stronie,

  • a jak naprawic rower aluminiowy bezhaka przezutki tylniej zgiety podobno mozna go dopasowac tylko jak jak sprzedawcy hakow kaza po wyslaniu do nich zdjecia uszkodzenia samemu sobie dopasowac

    • Cześć, jeżeli to markowy rower, zawsze możesz napisać do producenta. W innej sytuacji pozostaje albo szukać dobrego sklepu w okolicy, gdzie postarają się pomóc.

  • cześć, urwało mi się mocowanie suwaka od przerzutek z kierownicy. Poradziłam sobie trytrytkami,ale wypadałoby coś z tym zrobić. Co mogę kupić aby sobie z tym poradzić? Może ktoś chciałby mi pomóc? Mogę pokazać fotkę suwaka.

    • Hej, byłoby miło zobaczyć jedno czy dwa (wyraźne) zdjęcia, bo niestety nie wiem co to jest suwak :) Pewnie chodzi Ci o manetkę, ale pokaż na zdjęciu jak to wygląda, tylko zrobionym na zewnątrz przy dobrym świetle.

      • dziękuję za odzew. Pokazuję fotki:

        przód i tył. Manetka (zapamiętam to słowo :)) jest od wewnętrznej strony i jest jednym elementem z hamulcem.

        • Jednym elementem z klamką hamulcową :) Okej, czyli masz tak zwaną klamkomanetkę.

          Powiem tak, są dwie opcje. Albo wymienisz klamkomanetkę (lub obie) na nową, albo znajdziesz kogoś, kto Ci to w inny sposób przymocuje, chociaż pytanie czy jest się czego chwycić, aby tą zamocować.

          Szczerze mówiąc ja bym po prostu wymienił, to jednak element hamulca, który odpowiada za bezpieczeństwo.

          • hamulca nie używam, bo hamuję w rewersie. Zależy mi tylko na przerzutce dlatego szukałam jakiejś obejmy, którą mogłabym przymocować manetkę do kierownicy tak, by nie blokować przerzucania przerzutek :)

  • DM shimano ma się dobrze, szczególnie u canyona.
    W sumie wszystkie zmieniarki shadow są kompatybilne z tym systemem.
    Mając zmieniarkę shimano, jeśli zegniemy konkretnie hak w ramie, to na 95% w samej przerzutce element przykręcany do haka tez musimy wymienić, W dm jest duża szansa, że wymiana samego haka załatwia sprawę, czyli 50 pln zostaje w kieszeni :)

    • Kojarzysz w jakich modelach Canyon ma DM? Uznałem, że mało kto z tego korzysta, ponieważ w internecie jest strasznie mało informacji na temat tego standardu. Jakby został ogłoszony, a potem słuch po nim zaginął.

      • Wszystkie z hakiem No. 27
        Spectral al 6.0 7.0 CF 8.0 i 9.0
        Grand canyon al slx 9.9 oraz 9.9 sl
        Strive AL 5.0 i 6.0
        Cała linia neuron z wyłączeniem 9.9 sl

        • Kurczę, przeglądałem ich ofertę, ale akurat musiałem wycelować w inne modele :) Dzięki za info!

        • ciekawostka dropsa he he, każda przerzutka shimano od 2012 roku jest kompatybilna z direct mount, i większość nowych ram z osiami przelotowymi ma haki ramy właśnie z systemem direct mount, więc pojęcia nie mam skąd czerpiesz swą ” wiedzę” chyba jedynie z internetu :D

  • Nigdy się nie zastanawiałem jak zamontowane są moje przerzutki, mają działać i tyle. Ale dobrze wiedzieć, może kiedyś mi się ta wiedza przyda.