Kupując nową przednią przerzutkę, na pewno spotkasz się z określeniem Top Swing (SRAM nazywa to Low Clamp), Down Swing (SRAM nazywa to High Clamp) lub Side Swing. Jest to parametr, który mówi nam, w jaki sposób poprowadzony jest wózek w przedniej przerzutce. Jak rozpoznać, który typ został zastosowany w naszym rowerze? To bardzo proste.
Typy budowy przedniej przerzutki
- Jeżeli wózek przerzutki znajduje się nad obejmą lub mocowaniem, przerzutka jest typu Top Swing
- Jeżeli wózek znajduje się poniżej obejmy lub mocowania – jest to przerzutka typu Down Swing
- Jeżeli linka przerzutki została wyprowadzona w kierunku przodu roweru (Front Pull) – jest to przerzutka typu Side Swing. Wózek jest zlokalizowany również pod obejmą, ale porusza się w innej osi, niż w przypadku dwóch poprzednich rozwiązań.
Zalety i wady Top Swing
+ Są trochę lżejsze od Down Swing
+ Zmieniają przełożenia lżej i płynniej niż DS
– Potrafią szybciej zapchać się błotem
Zalety i wady Down Swing
+ Mniej zapychają się błotem
+ Teoretycznie są trwalsze
– Mogą przeszkadzać w zamontowaniu niektórych koszyczków na bidon
– Do zmiany przełożenia trzeba użyć trochę więcej siły
Zalety i wady Side Swing
+ Więcej miejsca na oponę
+ Lżejsza zmiana biegów
+ Lepsze prowadzenie linki (mniej zakrętów)
– Rama musi mieć dedykowane otwory do poprowadzenia linki, ew. prowadnice na dolnej rurze
Jakiego typu przerzutkę zamontować?
Wybrałbym przerzutkę takiego typu, jaka była zamontowana fabrycznie w rowerze. Chyba, że po wymianie opon na szersze, pojawił się problem z ocieraniem tylnej opony o przerzutkę – wtedy, jeżeli rama daje taką możliwość, spróbowałbym założyć przerzutkę Side Swing. Taką operację możecie zobaczyć na blogu Hands On Bike.
Kierunek ciągu linki
Wspomnę o jeszcze jednej rzeczy. Bardzo często określenie Top Swing oraz Down Swing, mylnie przypisywane jest do kierunku doprowadzenia linki do przerzutki. Do określenia z której strony wchodzi linka, służą natomiast terminy: Top Pull (z góry), Bottom (Down) Pull (z dołu) oraz Front Pull (z przodu). Obecnie większość przerzutek przystosowana jest albo do tak zwanego „podwójnego ciągu” (Dual Pull), czyli wprowadzenia linki od góry lub od dołu; albo jest to przerzutka o budowie Side Swing, która ma tylko ciąg Front Pull, czyli od przodu.
Inne wpisy o przerzutkach rowerowych:
2. Regulacja tylnej przerzutki
3. Regulacja przedniej przerzutki
5. Przerzutka w piaście – czy warto
6. Przednia przerzutka Top/Down/Side Swing
7. Tylna przerzutka Top/Low Normal
Nie wiem gdzie to przeczytałem ale chcę PODZIĘKOWAĆ mądremu autorowi, który gdzieś napisał że przyczyną ciężkiej pracy przerzutki przedniej może być założenie linki na jej ramię od niewłaściwej strony. Geniuszu! wieczna Ci za to chwała! Moja od dołu ciągnięta przerzutka z obejmą ponad tarczą (czyli juz z natury ciężej chodzi) powodowała mój stres że tak opornie wchodzi. Ale po tej informacji z 15 min przyglądałem się japońskiej śrubce myśląc jak niby można tę linkę założyć inaczej. Jakoś założyłem no i dźwignia stała sie o prawie centymetr dłuższa. Już krótka jazda testowa pokazała kolosalną poprawę. Było ciężko a jest komfortowo. Alleluja!
Witam.
Postanowiłem w swoim rowerze zrobić mały remont i wymienić między innymi przednią przerzutkę. I tu pojawił się problem bo nie wiem na jaką mogę ją wymienić. Obecna to Shimano Tourney FD-TY10 42T. Celowałbym cenowo w coś z grupy Alivio i czy mógłbym prosić o pomoc co ewentualnie kupić, żeby nie musieć tego zwracać?
Podam parametry mojego roweru bo pewnie będą potrzebne.
Model to Merida Matts 10V
https://www.rowerymerida.pl/produkt38/matts-10-v-rower-merida.html
Rozmiar ramy 20′
Czy mógłbym prosić o pomoc?
Pozdrawiam
Cześć,
z Alivio może być problem, one od dłuższego czasu są pod napędy 3×9. Czy podszedłby tam łańcuch 8-rzędowy tego nie wiem. No i wersja górska jest do 40 zębów, a trekkingowa pod 44-48.
Żeby nie kombinować i nie ryzykować czy będzie działać czy nie, wybrałbym przerzutkę grupy Altus FD-M313: https://www.dobrerowery.pl/shimano-przerzutka-przednia-fd-m313
Ma tę samą konstrukcję (Down Swing), działa z napędem 3×8 i obsłuży tarczę 42T.
Cześć. Łukasz krótka piłka z mojej strony: miałem w rowerze taką hybrydę – manetki Sram X4, tylna Sram X4, przednia Altus (tak, to działało) napęd 3×8. Chcę przejść na 2×10 w Deore lub Slx. Nie jestem biegły w temacie ale potrzebuję rady co pozakładać żeby to wszystko razem pracowało. Tzn symbole (zwłaszcza przednia przerzutka) komponentów. Aha ważne: mam już korbę SLX dwublatową 26-36. Możesz coś poradzić? Pozdrawiam.
Cześć,
w innym komentarzu napisałeś, że jesteś wkurzony, że zacząłeś modyfikować rower. To może jednak warto się zatrzymać, sprzedać go i kupić nowy? :)
Wracając do pytania – zadałeś je zbyt ogólnie. Mogę też odpisać ogólnie: jak kompletujesz napęd na Deore M6000, to kup wszystko z tej grupy, to będzie działać.
Kwestia czy kupujesz nowe części czy polujesz na używane. I czy wymieniasz wszystko czy chcesz jak najwięcej zostawić. Bo przednią manetkę i przerzutkę powinno dać się ustawić na 2x.
Napisz jaką masz koncepcję, to coś się wymyśli.
PS Jeżeli masz w piaście bębenek MTB, to kaseta 11. rzędowa też powinna wejść, a i 12. rzędowa 11-50 od SRAM-a by weszła. No chyba, że Spec coś przekombinował.
Cześć. Dzięki wielkie za odpowiedź. Problem już jest rozwiązany. Przekonałeś mnie :) i zmieniam stary na nowy. Czas stracony na grzebaniu przy rowerze pójdzie na szukanie nowego. :)