Jak zamykać szybkozamykacze koła?

Dziś krótki, techniczny wpis. Wydawać by się mogło, że temat zamocowania kół do ramy/widelca to banalna sprawa. Ale uwierzcie mi, sporo osób ma wątpliwości czy robią to poprawnie. Jak wygląda szybkozamykacz (zacisk) każdy wie, ale dla przypomnienia jego zdjęcie widzisz poniżej. Największy dylemat to w jaki sposób założyć sprężynki? Odpowiedź jest bardzo prosta – zakładamy je węższą częścią do środka. Dokładnie tak, jak to widzicie na zdjęciu. Nie polecam zakładania ich w drugą stronę – można je w ten sposób bardzo szybko zniszczyć. W ten sposób założone sprężynki gwarantują bezproblemowe użytkowanie szybkozamykacza.

Sprężynki od zacisku koła

A do czego służą te sprężynki? Odsuwają trochę nakrętki szybkozamykacza od ramy/amortyzatora, ułatwiając ich odkręcenie.

Kolejną sprawą jest strona, z której montujemy „motylek”. Z tyłu powinna być to strona przeciwna od napędu – będzie nam zdecydowanie łatwiej go zapiąć i odpiąć. Z przodu nie ma to większego znaczenia, choć ze względów estetycznych oraz praktycznych, najlepiej jest szybkozamykacz zapiąć z tej samej strony.

Zapraszam do obejrzenia odcinka Rowerowych Porad, w którym pokazuję jak poprawnie zamykać szybkozamykacz koła. Będzie mi bardzo miło, jeżeli zasubskrybujesz mój kanał.

Zamykając szybkozamykacz nie kręcimy motylkiem. Należy go docisnąć do ramy w pozycji otwartej (zazwyczaj będzie opisany OPEN – otwarty, CLOSE – zamknięty) i dokręcić nakrętkę z drugiej strony. I następnie zaciskamy motylek. I tu powstaje pytanie – w którą stronę powinien być skierowany?

Jak zamykać koło w rowerze

W zasadzie jest to obojętne, ale… Najlepiej przedni zacisk skierować ku górze, wzdłuż rury amortyzatora, a w zasadzie ciut obok niej, tak by się z nią nie stykał. Tylny zacisk najlepiej jest zamknąć wzdłuż dolnego trójkąta ramy, ale też w taki sposób by się z nim nie stykał. Dzięki temu zaciski będą poprowadzone wzdłuż roweru i zmniejszy się ryzyko zahaczenia o cokolwiek. I uwierzcie mi, rower z tak zamocowanymi kołami po prostu wygląda najlepiej :)

Jeżeli chcesz wymienić zaciski w rowerze, sprawdź ceny szybkozamykaczy. Warto zwrócić uwagę, na takie zamykane na klucz imbusowy, które zapobiegają kradzieży kół.

Ostatnia sprawa to siła z jaką trzeba zamknąć zacisk. Po pierwsze – nic na siłę! Jeżeli dociśniesz motylek „na chama” istnieje ryzyko, że koło będzie się ciężej kręciło, a podczas jazdy zniszczysz łożyska. Motylek musi być zamknięty z wyczuwalnym oporem, ale tak, by nie trzeba było wkładać w to dużo siły. Jeżeli przy zaciskaniu czujesz duży opór, nie zaciskaj go, tylko poluzuj odrobinę nakrętkę z drugiej strony i sprawdź ponownie. Jeżeli znów poczujesz bardzo duży opór, znów poluzuj nakrętkę. I rób tak do skutku. Zaciskanie na maksa wyrządza naprawdę sporą krzywdę piastom.