Dobieranie opony rowerowej do obręczy

Jeśli planujesz wymienić opony w swoim rowerze, możesz stanąć przed dylematem: jakie opony kupić? O rodzajach mieszanek w oponach oraz o ich bieżnikach niebawem napiszę. Dziś skupię się na dopasowaniu opon do obręczy oraz samego roweru. Warto przed zakupem opon dobrze sprawdzić, jakie opony i obręcze aktualnie masz w rowerze. Przez lata nazbierało się kilka standardów średnicy obręczy i na przykład opony 26 cali (w oznaczeniu calowym), potrafią mieć tak naprawdę pięć różnych średnic wewnętrznych. Warto przed zakupem dokładnie sprawdzić jaką średnicę opony trzeba kupić, bo można się niemiło zdziwić. Odnośnie zakupów, to polecam przed wizytą w sklepie stacjonarnym sprawdzenie co przygotowali poszczególni producenci opon. Pomoże w tym np. ta porównywarka cen. Jeżeli będziesz znać ceny, nie dasz się złapać na czasami zawyżone o 100% ceny w sklepach.

Do opisywania rozmiaru opon używa się kilku skal. Znany myślę przez wszystkich jest system calowy, gdzie podajemy wielkość opony w calach + jej szerokość, np. 26×2,25″ Tak jak pisałem wyżej, może to prowadzić do nieporozumień.

Drugim sposobem określenia rozmiaru opony jest system metryczny (francuski). Tutaj wielkość opony zapisuje się tak: 700x40C, gdzie pierwsza liczba oznacza przybliżoną średnicę zewnętrzną opony, druga liczba jej szerokość, ale równie istotna jest litera na końcu, ponieważ opony 700x40A, 700x40B i 700x40C będą różnić się średnicą wewnętrzną i nie będą pasować na tę samą obręcz.

Trochę to zakręcone i dlatego, by w końcu to wszystko ujednolicić, powstał system ETRTO (European Tyre and Rim Technical Organisation) w którym podaje się średnicę wewnętrzną opony w milimetrach oraz jej szerokość. To precyzyjny i jednoznaczny system zapisu.

Przykład: 40-559, oznacza oponę o szerokości 40 mm i średnicy wewnętrznej 559 mm. Producenci opon najczęściej podają na oponie rozmiar w skali ETRTO oraz dodatkowo w calowej lub metrycznej.

Używanych standardów średnicy opon jest bardzo dużo, część już dawno wyszła z powszechnego użycia. Czy tak, czy tak – przed zakupem koniecznie sprawdź, co masz napisane na swoich obecnych oponach w rozmiarze ETRTO. Poniżej podaję rozmiary, jakie udało mi się znaleźć, warto o tym pamiętać, że jest ich tak dużo.

152 mm, 194 mm – 10 cali
203 mm, 239 mm, 248 mm – 12 cali
254 mm, 279 mm, 288 mm, 298 mm – 14 cali
305 mm, 317 mm, 330 mm, 337 mm, 340 mm, 349 mm, 369 mm – 16 cali
355 mm, 387 mm, 390 mm, 400 mm – 18 cali
381 mm, 400 mm, 406 mm, 419 mm, 428 mm, 432 mm, 438 mm, 440 mm, 451 mm – 20 cali
484 mm, 489mm, 490 mm, 498 mm, 501 mm, 508 mm – 22 cale
501 mm, 507 mm, 520 mm, 531 mm, 540 mm, 547 mm – 24 cale
559 mm, 571 mm, 584 mm, 590 mm, 597 mm – 26 cali
630 mm – 27 cali
584 mm27,5 cala
609 mm, 622 mm, 635 mm, 642 mm – 28 cali
622 mm29 cali

Obecnie nie stosuje się oczywiście tych wszystkich standardów. Koła 26 cali w typowych rowerach górskich mają 559 mm, spotyka się jeszcze obręcze o średnicy 590 mm, najczęściej w holenderskich rowerach Batavus, Sparta czy Gazelle. Koła 28 cali najczęściej mają średnicę 622 mm, ale w m.in. holenderskich rowerach, często stosowana jest średnica 635 mm.

Jeśli chodzi o opony 29 cali, to pasują one na tę samą obręcz co opony 28 cali (622). Ich nazwa bierze się z różnicy w ich wysokości, są szersze i wyższe od opon 28 cali. Jak widzisz jest z tym troszkę zamieszania i warto patrzeć nie tylko na cale, ale także na rozmiar ETRTO, by uniknąć niepotrzebnych wpadek zakupowych.

Zachęcam do obejrzenia wideo, w którym opowiadam o rozmiarach opon rowerowych. Będzie mi bardzo miło, jeżeli zasubskrybujesz mój kanał.

Drugą sprawą, jest dopasowanie szerokości opony, do szerokości obręczy. Zbyt wąska opona może wpaść w obręcz, a zbyt szeroka może się jej słabo trzymać. Tabelka, którą wstawiłem poniżej, pokazuje bezpieczny zakres, w jakim możesz się poruszać. Szerokość obręczy mierzymy bez ścianek, czyli tylko wewnętrzny otwór. W tym celu trzeba albo zdjąć oponę, albo poszukać odpowiedniego oznaczenia na samej obręczy. Natomiast szerokość opony można wziąć z oznaczenia na jej boku, najlepiej ze skali ETRTO.

Jaka opona pasuje do obręczy

Nie jest powiedziane, że ta tabelka wyczerpuje wszystkie możliwości. Dużo zależy od modelu opony oraz obręczy. Jednak mimo wszystko odradzam robienie takich eksperymentów. Zwłaszcza zakładania zbyt szerokiej opony na wąską obręcz, ponieważ opona dość łatwo może wtedy z niej spaść, podczas jazdy.

Zachęcam do obejrzenia wideo, w którym pokazuję jak dobrać oponę do obręczy. Będzie mi bardzo miło, jeżeli zasubskrybujesz mój kanał.


Trzecia kwestia, jaką trzeba rozważyć podczas kupowania nowych opon, to czy opony zmieszczą się do Twojego roweru. Wraz ze wzrostem szerokości opony, zazwyczaj rośnie także jej wysokość. Jeśli kupisz wyższą oponę niż dotychczas, może się okazać, że tylna będzie ocierać o przerzutkę, a przednia może zahaczać o Twoją stopę podczas skręcania. Problem ten jest najczęściej spotykany w rowerach szosowych oraz fitness.

Jakie opony do roweru szosowego
Sam się o tym przekonałem, kupując opony typu semi-slick (mam fitnessowy rower Cube SL Cross). Normalnie mam założone gładkie opony Schwalbe Kojak o szerokości 35. Kupiłem opony Schwalbe CX Comp, jedną o szerokości 35, a drugą 38. Niestety, okazało się, że ta o szerokości 38 jest zbyt wysoka i ociera o przednią przerzutkę. Na szczęście opona o szerokości 35 pasowała idealnie, więc 38 poszła na przód. Gdybym kupił inne, jeszcze szersze – pewnie nawet na przodzie by przeszkadzały.

Czy da się w jakiś sposób ustalić, jakiej wysokości opony będą pasować? Pozostaje zmierzenie tego ręcznie, innej metody nie widzę.

Zakup opon wydaje się banalną sprawą, ale jednak można przypadkiem wpaść na minę. Jednak trzymając się rozmiaru ETRTO oraz tabeli szerokości – na pewno uda Ci się kupić opony, które będą idealnie pasowały do obręczy. Fajne opony w dobrych cenach, możesz znaleźć dzięki tej porównywarce cen.

 

Zapraszam Cię do lektury innych wpisów o oponach. Znajdziesz tutaj informacje, których nie wymieniłem w tym tekście.

1. Rodzaje opon rowerowych

2. Ciśnienie w oponach rowerowych

3. Dobieranie opony do obręczy

4. Opona drutowa czy zwijana

5. Opór stawiany przez opony rowerowe

6. Ciśnienie w oponie, a droga hamowania

7. Co zrobić gdy opona chowa się w obręczy

8. Schwalbe CX Comp – test opony

9. Schwalbe Kojak – długodystansowy test

  • Bardzo dobry artykuł wyjaśniający ważną kwestię kół i opon bo to na nich toczą się ansze ukochane sprzęty .

  • Ooo, wielkie dzięki za ten wpis. Opony zmieniam niezwykle rzadko, zazwyczaj pasują… trafiłam raz cudowne, idealne, nigdzie nie mogę trafić w sklepach podobnych. Szukałabym w sieci, ale nie rozumiałam dodatkowych atrybutów i nie wiedziałam, na czym się skupić. Niby mam 26×2.0, ale to zupełnie nie o to chodzi.

    Potrzebuję wysokich semislicków, rozumiesz, takich co w pionie mocno odstają od obręczy. Zwykle opony są opisywane wszerz, a dodatkowe parametry są ukryte gdzieś tam w papierach. Jak się kupiło jakiś model, którego od lat już nie ma, to potem ma się problem ze znalezieniem czegoś podobnego.

    • Marek Żuławski

      Te opisy w mm (559; 622; 630) na boku opony, to średnica koła wyliczona z obwodu opony w miejscu posadowienia jej na obręczy. (z pominięciem wystającej krawędzi, która ma trzymać oponę z boków) Ten wymiar MUSI idealnie pasować, bo inaczej albo nie wejdzie, albo będzie spadać.

      Natomiast wymiary w calach – 26, 28, 29 – to przybliżone średnice koła gotowego do jazdy – jego efektywny rozmiar już na bieżniku. I to jest rozmiar UMOWNY, bo na obręcz do górala założysz opony 1,5″, 1,75″, 2″ i t.d. zależnie od terenu, rodzaju roweru, masy ciała i t.p. Stąd takie dziwactwa, jak koło 27,5″ które ma obręcz 635 mm – bo jest do starej wyścigówki pod oponę 1 i 1/4 cala i koło 622 (czyli mniejsze) ale jak jest do górala „twentyniner’a” to dostanie oponę ponad 2″ i będzie miało w sumie 29.

      Zakładam, że masz współczesny rower górski 26″, czyli koła 559 mm i opony 2″ czyli 50 mm średnicy przekroju opony. To też nie jest dokładnie kołowy przekrój i zależy od rodzaju opony (konstrukcja oplotu, który nadaje gumie kształt oraz ogranicza elastyczność w zamierzony sposób).

      TU DOPIERO DOTARŁEM DO TWOJEGO PYTANIA:
      Profile opon są różne, a w samochodowych podaje się wysokość, w rowerowych nikt o tym nie pomyślał. Generalnie – terenowe są szersze, spłaszczone, żeby nie grzęzły, a splot mają diagonalny, żeby miękko „obejmowały” ostre krawędzie kamieni. Mocno napompowane toczą się lekko na asfalcie, ale są wtedy twarde jak drewno. Mniejsze ciśnienie pomaga w terenie kamienistym, błocie, żwirach, ale na betonie opór jest jak na trawie.

      Natomiast na drogi utwardzone profil jest eliptyczny, wyższy. Dodane są włókna opasujące oponę równolegle do krawędzi, mniejsza jest powierzchnia styku. Taka opona toczy się lekko na twardym nawet przy mniejszym ciśnieniu i przyjemnie amortyzuje. Przykład – Big Apple i Maraton firmy Schwalbe. To są opony do wyścigów miejskich i turystyki drogowej ale na bezdrożu rzucają na boki na kamieniach i koleinach a w błocie i śniegu się ślizgają. (Big Apple to gwarowa nazwa Nowego Yorku i zarazem popularnych tam wyścigów ulicznych)

  • MaciekR

    Ciekawostka, wczoraj po odebraniu zakupu od kuriera, na swojej oponie znalazłem taki napis:

    „min. 3.8 bar, max. 5.5 bar, >5 bar crotchet type rims only”

    Pogooglałem i to jest „literówka” w tłumaczeniu:

    „”Crochet Type Rim”
    This is not an English term. Some tires from the Dutch company Vredestein have a translation error in which they say their tires should be mounted on „crochet type rims only.” What they mean is hook-edge rims.

    „Crochet” is French for „hook.” Evidently somebody at Vredestein got the two languages mixed up.”

    Źródło: http://sheldonbrown.com/gloss_cn-z.html

    Już kiedyś zauważyłem (robiąc zakupy „rowerowe”), że Holendrzy maja luźne podeście do tłumaczeń. W dwujęzycznej Belgii jest to samo, jak nie lepiej — do tej pory nie wiem jak wymawiać nazwę ulicy, przy której miałem nocleg. Ale i tak ich kocham za popularność u nich rowerów. :-)

    BTW. crotchet — dziwactwo, szydełko (w zależności od słownika, co już i tak nieźle miesza)

  • pg

    To by tłumaczyło, dlaczego w internetowych tabelkach do wyskalowania licznika, wartości jakie tam podają, nigdy nie pasują do stanu faktycznego (tzn za duży błąd pomiaru wychodzi) i mimo niby tych samych oznaczeń opony, różne wartości są.

    Mój ma opony oryginalnie KELLYS Softline 40-622 (700x38C) i w to będę celował kiedyś przy wymianie.

  • @PG – kwestia tego co wpisać do licznika, bardzo zależy od rodzaju bieżnika, ciśnienia do jakiego pompujemy oponę, wagi rowerzysty.

    Wszystkie tabelki jakie są, są jedynie orientacyjnie. W sumie są dla osób, którym się nie chce samemu zmierzyć obwodu swojego koła :)

  • A ja głupia mierzę obwód koła miarką… ewentualnie na szybko promień i mnożę 2piR. Pomijając szczegół, że przy „duzych” oponach obwód się zmienia w czasie i jest zależny od ciśnienia w kołach. Plus minus kilka mm, ale jednak.

  • pg

    Dlatego zawsze raz to wartość z tabelki, dwa to pomiar własny a trzy to skalowanie na trasie (5-6 dniowe)
    Przejazd rowerem po trasie z odtworzeniem jej dokładnie na bikemap i porównanie i zmniejszenie/zwiększenie wartości zaleznie od potrzeb i to kilka dni pod rząd by uśrednić pomiar i na trasie przynajmniej 20-30km (ale tylko dróg które są na Google) ;)
    I tak rodzi się obsesja :)

  • Wiesz, błąd rzędu np. 2-3% to żaden błąd. Więc czymś takim bym się nie przejmował.

    Do tego dochodzi sprawa, że rowerem nie zawsze jedzie się po prostej, czasem dziurę ominie, czasem bujnie. Więc nie jest to trasa prosta jak po sznurku, co może też powodować jakieś różnice.

    Czy tak, czy tak – nie ma co przesadzać :)

  • pg

    ;) dlatego na przejazdach testowych zawsze trzymam się prostej drogi (żadnych podjazdów pod sklepy, zawracania bo zobaczyłem monetę ;) i oczywiście poza miastem, a w prawo skręca się statystycznie tyle samo razy co w lewo, więc błędy się zerują
    3% w głowie by mi nie dało spać :P (to w końcu dobre 150km na 5 tys w skali roku) – 200m na 40 km już tak

  • bik4done

    Szerokość obręczy i dobór opony ma kolosalne znaczenie, jak się do ostrego koła na ramie 26 cali zakłada koła 28 cali. Dopasowywanie kolejnych opon – nieco czasochłonne.
    Wygląd i trakcja – bezcenne :-)
    Na błotnik nie ma co liczyć, a hamulce raczej tylko canti lub szosowe, bo piwoty nie pasują.

    Co do skalowania liczników – wystarczy miara zwijana (5 m) i ołówek. Pompujemy koło do właściwego ciśnienia (!!!). Zaznaczamy na podłodze i oponie kreskę – siadamy (!!!!) i powoli przetaczamy pełne 2 obroty. Asystent lub miła asystentka robi drugą kreskę. Mierzymy odległość, a wynik dzielimy przez 2 i w milimetrach podajemy do licznika. Błąd pomiaru jest rzędu 1-2 promil (tysięczne).

  • smerek

    Została mi jeszcze jedna oryginalna opona na Monarku, w przednim widelcu. Tył, wymieniłem w serwisie. Pan serwisant założył oponę 27″, która wypuściła bokiem dętkę podczas jazdy w upale i strzeliła na skrzyżowaniu ulic, robiąc niemałe zamieszanie.
    27″, takie mam koła w starym ,,szosowcu”, przywiezionym ze Szwecji.
    Temat w całości wydrukowałem i nam na przyszłość. Dziękuję!

  • JS

    Najlepsza pułapka z oponami, którą zdarzyło mi się trafić, to rozmiar „28 x 1 1/2”. Bezmyślnie stwierdziłem że 1 1/2 to inny zapis 1.5, podczas gdy różnica jest zasadnicza (13mm w wielkości obręczy).

    Na szczęście sklep w którym to kupowałem (centrumrowerowe.pl), zachował się nad wyraz przyzwoicie, tak że koszt mojej pomyłki okazał się niewielki.

  • patrrickoo

    Czy jest sens przy naszym skandalicznym stanie dróg kupować do szosy oponę węższą niż 23mm? Ktoś stosował? Kusi mnie przez wzgląd na mniejsze opory toczenia taka opona.
    I czy ktoś mógłby się wypowiedzieć o szytkach?

    BTW: z ekonomicznych opon pod szosę 700×23 polecam maxxis rouler, doskonały stosunek cena/jakość.

    • Jacek Kapela

      Nie wiem gdzie jest ten skandaliczny stan dróg ale koło Warszawy zachodniej stan jest wyśmienity, podobnie jak w większości dróg w naszych,czeskich i słowackich górach. Peleton zawodowy jakiś czas temu przeszedł na opony 700×25 a na wyścigu Paryż – Roubaix nikt nie jeździ na cieńszych niż 700×28 lub 700×30. Odrobinę szersza opona daje podobno lepszą przyczepność na zjazdach i zakrętach i z pewnością daje lepszy komfort. Ja w każdym razie od dwóch lat jeżdżę na 700×25 i pompuję na treningi 6 atm (ok 90 psi) z tyłu i 5 atm (ok 80 psi) z przodu ale ja cenię sobie komfort bo ważę 90 kg i mam swoje lata. Na ustawki/wyścigi pompuję więcej. Chyba od lat nie widziałem żeby ktoś jeździł na szosie na oponach cieńszych niż 700×23

      • 5 atmosfer w oponie 23C? Nie za mało? Jakie minimum podaje producent?

        • Jacek Kapela

          Producent podaje 100-125 PSI. To nie jest normalna opona 700x23c tylko 700×23/25c czyli środek od opony 23c a osłona od 25c. Tu jest dokładny opis:
          http://www.specialized.com/OA_MEDIA/pdf/11_Roubaix_whitepaper_HI.pdf
          Nie miałem żadnych problemów przy tym ciśnieniu od tysięcy kilometrów. Żadnych snake’ów oprócz wspomnianego jednego z nieuwagi gdzie przywaliłem w wystający element na zjeździe z Cervenohorskiego Sedla w Jesenikach. Natomiast w kwestii doboru ciśnień i szerokości opon w zawodowym peletonie są np. dwa fajne artykuły:
          http://velonews.competitor.com/2010/11/bikes-and-tech/technical-faq/ask-nick-tire-pressure-the-mechanic-as-caddy-light-bikes-and-amateur-equipment_149851
          http://www.cyclingweekly.co.uk/news/latest-news/are-wider-tyres-really-faster-160403

          W pierwszym były mechanik teamu Radioshack pisze że nigdy nie pompowali powyżej 8 atmosfer (116 PSI) a często niżej w zależności od wagi zawodnika. Trzeba jednak pamiętać że dotyczy to szytek ale niewątpliwie ciśnienia na podstawie badań i doświadczeń w ostatnich latach spadły. Widziałem gdzieś wypowiedź Gołasia że przeszedł na szytki 700x25c i ciśnienie 8 z tyłu 7 z przodu i jest zadowolony. Natomiast Tony Martin niedawno był pierwszym kolarzem który wygrał Mistrzostwo Świata w czasówce, nie na szytkach, ale na oponkach. Konkretnie na Specialized S-Works Turbo 24 (24.2mm) i ciśnieniu 116 PSI. Jak kiedyś pompowałem 9 atm do Rubino Pro 700x23c to po 70km kręgosłup i tyłek mi odpadały. Teraz 150km nie jest żadnym problemem.

          • 100 PSI to 6,8 atmosfery (125 PSI to 8,6 atm). Tak więc pompowanie do 5 to moim zdaniem zdecydowanie za mało. Tym bardziej, że przy za niskim ciśnieniu wydłuża się droga hamowania. O oporach toczenia nie mówię, bo zyskujesz komfort.

            Ale to tylko moje zdanie. Moje Kojaki które mają deklarowany zakres ciśnienia 4-6,5 atm, gdy napompuje się do 3 praktycznie nie nadają się do jazdy.

  • @JS – kupując przez internet (jako osoba prywatna) prawie w każdym przypadku masz możliwość zwrotu zakupionego towaru. To w sumie dobry temat na jeden z najbliższych wpisów na blogu :)

    @Patrrickoo – nie mam doświadczenia w jeździe na oponach typu 700×20, czy 700×18 (można u nas gdzieś taką kupić tak w ogóle?). Ale mogę Ci powiedzieć jedno – komfort jazdy na pewno na takich oponach bardzo cierpi :)

  • patrrickoo

    @Łukasz Przechodzeń – Rowerowe Porady: nie miałem na myśli 700×18 bo to już opony torowe, ale zakres 20-22mm. Są szytki w tych rozmiarach, ale normalne opony? Ktoś coś?

    A jeśli chodzi o komfort to ten już dawno poszedł się… w las odkąd dobijam 9.5atm do swojej 700×23.

  • JS

    „prawie w każdym przypadku masz możliwość zwrotu zakupionego towaru” – niekoniecznie w przypadku gdy już zabrałem się za zakładanie opony a więc rozpakowałem towar. W tym przypadku oznaczało to tylko rozerwanie tekturki-etykietki, którą potem ładnie skleiłem (btw, chyba nie ja pierwszy), niemniej nieprzyjazny sprzedawca mógłby to uznać za pretekst do nieuznania zwrotu.

  • Krzysztof Łodyga

    Bardzo przydatny artykuł chociaż ja nigdy nie patrzyłem na te parametry i w ciemno kupowałem opony wiedząc jaki jest rozmiar koła.
    Swoją drogą proponuje pamiętać, że cena bardzo zależy od jakości opony i oporów jej toczenia.

    Przykład z życia wzięty: najtańsza opona o rozmiarze 26 cali kupiona do roweru MTB o szerokości 559, miała dosyć wysoki opór toczenia, pomimo napompowania jej do ciśnienia 4 atmosfer. Opony te kosztowały po 20 zł za sztukę.
    Zmieniłem obie opony na Continental Race king 26″ x 2.0 czyli także 559 i pomimo niewielkiej różnicy w bieżnikach obu rodzajów opon, opór jest znacznie mniejszy. Jeździ się o wiele lepiej.

    Żeby ruszyć z miejsca potrzebuje dzięki tym oponom o wiele mniej siły i w dodatku napompowałem je do takiego samego ciśnienia czyli do 4 atmosfer.

    Podsumowując.
    Obie opony różniące się jedynie ceną i jakością, pokazały mi, że nie warto kupować najtańszych opon.
    Pomimo takich samych wymiarów i ciśnień w obu rodzajach opon, te droższe spowodowały zmniejszenie się oporu toczenia, który występuje podczas jazdy.
    Dzięki temu jeździ się o wiele przyjemniej.

  • Mociumpel

    Opory toczenia a rozmiar opony plus mieszanka gum z jakiej ją wykonano i bieżnik – temat rzeka, gdzie można wiele publikacji znaleźć.

    Z tych najbardziej prawdopodobnych, gdzie oprócz badań dołożono „gumianą” teorię, że największy opór to twardość jako taka i uginanie się opon podczas jazdy (gdzie wedle badań motoryzacyjnych gdzie obciążenia opon i zmiana ich kształtu występuje wielokrotnie gwałtowniej, częściej i pod większa masą).

    Wedle tej teorii i po sprawdzeniu empiryczności wskazano definicję najbardziej uniwersalnych własności dla danej opony:

    1. nieważne czy 20 czy 29 cali – jeśli toczy się po równym asfalcie i jest pompowana pod granice maksymalnego ciśnienia i guma jest „nowoczesna” – będzie się toto toczyło bardzo łatwo i przyjemnie

    2. małe oponki gwałtownie tracą na wszelkich wybojach, a duże niewiele – stąd 26-29 cali jest lepsze do crossu niż 20 cali

    3. w mieście gdzie przeważa rodzaj ruchu – przyśpiesz-zatrzymaj-przyspiesz zatrzymaj, małe oponki są lepsze, bo zazwyczaj dają radę „lepiej przyśpieszać” (choć to względne, bo odpowiednio mieszając biegami można temu zaradzić w dowolnym rowerku), ale dzięki mniejszej średnicy łatwiej je wprawić w ruch obrotowy w ogóle.

    4. komfort jazdy przy braku posiadania amortyzacji zależny jest li tylko wyłącznie od ciśnienia w oponach – tutaj im mniej tym lepiej, co kłóci się niestety z oporami toczenia jako wyznacznikiem super hiper efektywne.

    Z praktyki własnej wiem, że dobór opon pod wszechstronne zastosowanie roweru nie istnieje – jak w każdej bajce, do każdego wyczynu inny rodzaj sprzętu, a ktoś kto udaje że jest inaczej ten albo jest optymistą bez umiaru albo … jest na tyle bogaty, że stać go na oponki typu balon np. 26×2,20 typu semislick, których zakres użyteczny ciśnień to 3-7 barów wykonany w nowoczesnej technologi mieszanek 2-3 gum za coś ok 100 zł za oponkę – w takim przypadku można uzyskać naprawdę niemal idealne możliwości dopasowania ciśnienia (3 bary pod wygodę, 7 barów pod szosę) pod swoje preferencje. Jedyna niedogodność to konieczność wożenia ze sobą wydajnej małej pompki (najlepiej z pompowaniem wte i wewte).

    Najtańsze niedopasowane niskociśnieniowe „gumy” pokroju CST z niższej półki to najgorszy możliwy prezent dla roweru, który dopiero jako pewna dobrze spasowana całość ma szansę odwdzięczyć się lekką i przyjemna jazdą.

    Sam wożąc się na małych 20 calowych kółkach nie odczuwam na asfalcie ich oporów – ograniczeniem jest jedynie moc w nóżkach (osiąganie ciągłej 30 km/h przez kilka godzin to normalka) i właśnie odpowiednio dobrane ciśnienie robocze – pomaga radzić sobie także na mniej wygodnych niż asfalt czy kostka drogach – wprawdzie mniej wydajnie niż typowy MTB na 26 calach, ale wystarczająco sprawnie.

    Myślę, że odpowiednie przemyślenie własnych potrzeb pozwoli dobrać właściwe opony do roweru – ja zalecam ze swej strony coś „grubego” (minimum 1,75″) pokroju Kojaka lub DTH o odpowiednim rozmiarze.

  • @Patrrickoo – jasne, że są. CST takie robi (ale chyba bałbym się na takich jeździć), Kenda, Panaracer, Vittoria, Maxxis, Veloflex, Michelin, Continental i pewnie jeszcze wielu innych:

    http://allegro.pl/czesci-opony-16443?order=p&string=700×20&bmatch=s0-spt-0904

  • Szlag człowieka może trafić z tymi rozmiarami opon!
    Mam spalinowy rower Spartamet (holender), i wymaga on opon 590 a nie 559, co więcej, nawet 590 bardzo ciężko założyć i podejrzewam, że może wymagać jeszcze jakiś bardziej wymyślnych gum :( już jedną dętkę przeciąłem przy zakładaniu, a z opony po jakimś czasie wylazł drut… :( zwykłe opony 40-622 w drugim rowerze zakładam gołą ręką bez problemu – czy to guma bardziej miękka? (trochę na pewno) czy jednak inny profil obręczy?

  • Najlepiej zmierz na początek średnicę obręczy, to zobaczysz jakie opony będą Ci potrzebne. No i oczywiście, że dużo zależy od mieszanki gumy, od szerokości opony, od wysokości rantu obręczy, również od tego czy opona jest „na drucie” czy na kevlarowej lince.

  • Dzięki!
    Wreszcie wiem, dlaczego niektóre opony da się założyć ręką, a inne nawet metalową łyżką ledwo wchodzą. Najciekawszy jest jednak antyczny rozmiar 27″, czyli wiecej niż obecne 29″.

  • em2

    Mam pytanie do autora, skąd jest ta tabelka pokazująca na jaką szerokość obręczy jakiej szerokości opony wchodzą? Pytam dla tego że jeżdżę głównie po szosie i na moich obręczach (szerokość między ściankami 19 mm) piszę że można założyć opony min 26×1.5 natomiast wg tabelki mogę bezpiecznie założyć 26×1.25 co było by dla mnie korzystniejsze.

  • @EM2 – to jest tabela stworzona pierwotnie na forum rowerowym, a skąd oni ją wzięli, tego nie wiem :) Sporo też zależy od producenta obręczy, co podaje, bo na obręcz DT Swiss taka opona by Ci pasowała:

    http://www.dtswiss.com/Resources/Tech-PDF/Tire_Pressure_Dimension

    • Marek Żuławski

      Pod hasłem Balloonbikes można znaleźć różne informacje na temat opon – pod patronatem firmy Schwalbe. Taką tabelkę też tam widziałem.

      Ale nawet producenci rowerów nie traktują zbyt poważnie zalecanych szerokości felg do grubości opon. Do tego trzeba podchodzić z wyobraźnią.
      Lekki jeździec jak chce uzyskać dużą „wyporność” w miękkim terenie i założy za szerokie opony na za wąskie obręcze, nie musi przecież pompować do górnej granicy ciśnienia. Istotny jest też nie tylko rozmiar ale i jakość obręczy i opon – to ma również wpływ na tolerancję odchyleń od normy.

  • Marek Żuławski

    Z tego, co wyczytalem, to nie o spadanie opony chodzi, tylko o nadmierną siłę rozrywającą obręcz na boki. Zwłaszcza obręcz zużyta (jest przecież równocześnie tarczą hamulcową) może zostać rozerwana przez za dużą oponę.

    To grozi poważnym wypadkiem. Trzeba mieć na uwadze i to, że tabelka bierze pod uwagę obręcze różnej jakości a z rowerami może mieć do czynienia każdy. My, miłośnicy 2 kółek jeździmy na obręczach i oponach, które kosztują tyle, ile czasem cały „wyrób roweropodobny”.

    Jak popatrzymy na nowe rowery w cenie rzędu 2000 zł stojące w sklepach – to producenci zupełnie ignorują powyższą tabelkę.

    Na rower może wsiąść człowiek ważący 50 kg i człowiek ważący 150.

  • michal oreszuk

    A kto może mi pomóc? Mam scooter na 10″ kołach. Obwód koła wynosi 925mm . No i teraz jak ja mam to wpisać w licznik jak tam muszą być 4 cyferki

  • Andrzej

    Cześć, a jak zmierzyć jak szeroką oponę mogę założyć? Jeżdżę na http://www.specialized.com/us/en/bikes/archive/2014/roubaix/roubaix-sl4-sora-disc

    Tu więcej wymiarów: http://www.specialized.com/us/en/bikes/archive/2014/roubaix/roubaix-sl4-sora-disc#geometry

    Czy mogę założyć oponę 700x27c lub jeszcze szerszą?

    Jeżdżę głównie po mieście: chodniki, bruk, dziurawy asfalt – normalka :) i dlatego szukam dobrego, wytrzymałego i w rozsądnej cenie kapcia. Myślę o:

    http://www.centrumrowerowe.pl/czesci/opony-detki/opony-rowerowe-28-cali-622/p,opona-pro-4-endurance-michelin,118498.html

    ale może da się jeszcze coś szerszego założyć?

    Pozdrowienia,
    Andrzej

    • Witaj,
      chodzi Ci o to, jak szeroka i wysoka opona zmieści się do Twojej ramy i widelca?

      Tego nie sprawdzisz inaczej niż przymierzając, ponieważ opony o tej samej szerokości mogą się różnić wysokością.

  • sdgwh

    a może wpis/aktualizacja na temat kompatybilności dętek z oponami + coś więcej o dętkach?

  • Jurek TolBan

    Witam, wybieram się z rodziną w wakacje na wypad tygodniowy po wybrzeżu i muszę zmienić oponki (szosówki). Chcę kupić coś co wytrzyma nas i sakwy. Jakie oponki polecacie, jak to obliczyć? Ja to 85 kg, do tego sakwy ze 25 kg. Jak rozkłada się ciężar na przednią i tylną oponę?
    Dzięki za pomoc.

    • Na pewno większy nacisk idzie na tylną oponę. Ciężko powiedzieć dokładnie jak rozkłada się ten ciężar, ale możesz przyjąć, że jeżeli rower waży 10 kg, sakwy 25 kg, a Ty 85 kg, to na tylne koło pójdzie ok. 80 kg, a na przód 40 kg. Pi razy oko.

      Na początek bym sprawdził czy na pewno będziesz wiózł ze sobą 25 kg w sakwach. To bardzo dużo bagażu i ja bym się zorientował czy na pewno tak będzie i czy będzie Ci się chciało wieźć tyle.

      Nie wiem też jak szeroka opona wejdzie Ci do ramy, ale jeżeli max. 25C, to pomyślałbym np. o Schwalbe Marathon.

  • Arkadiusz Malak

    Witam.
    Nigdzie w necie nie mogę znaleźć odpowiedzi, więc może ty będziesz w stanie mi pomóc.
    W moim fitnessie mam aktualnie dosyć szybkie opony slicki w rozmiarze 30-622. Przyznam, że troche trzęsie w czasie jazdy ale ogólnie jest to przeze mnie do zaakceptowania. Zastanawiam sie właśnie nad zakupem węższych opon (23-25mm). Pytanie – na ile będzie odczuwalna taka zmiana? Zwiększy sie w ogóle prędkość? Jest sens zmieniać oponę z już i tak wąskiej na jeszcze węższą? Wiem, że masz Kojacki 35mm – ale czy jezdziłeś na węższych?
    Z góry dzieki za odpowiedz i pozdrawiam.

    • Na pewno na ten temat pojawi się za jakiś czas wpis na blogu, szykuję się na niego od dawna :)

      Jeżeli chodzi o komfort jazdy, to oczywiście będzie gorzej. Ja trzymam się 35 mm i niżej nie schodzę, bo to moje najrozsądniejsze minimum. I tak teraz przy wąskich obręczach zrobiło się z nich 32 mm :)

      Jeżeli chodzi o prędkość to według mnie nie zauważysz żadnej różnicy. Węższe opony wpłyną moim zdaniem jedynie na to, że koła będą lżejsze i będą się lżej rozpędzać. Ale nie oszukujmy się, różnica między 30 a 23 to nie będzie przepaść. Poza tym w grę bardzo znacząco wchodzi mieszanka z jakiej są wykonane opony.

      Ja nie będę Cię namawiał ani na jedno, ani na drugie. Każdy musi sam wypraktykować co woli. Jednym przy 23 mm wylatują plomby z zębów, a inni kombinują czy jeszcze węższych nie założyć.

  • Michałek

    Mam pytanie czy jest możliwość zamiany kół w moim MTB z 26″ na 27,5″ chodzi mi o to czy zmieszczą się na wysokość do mojej ramy

    • Najlepiej będzie jak sam sprawdzisz :) Tego nikt za bardzo Ci nie powie, najlepiej byłoby to zmierzyć, albo jeszcze lepiej – przymierzyć w sklepie koło z oponą 27,5″.

  • Marek

    Mi tez bardzo pomógł. Nigdy wcześniej nie myślałem w ten sposób o zmianie opon rowerowych :-) – czyli w sposób profesjonalny.

    Mam pytanie i prośbę o pomoc w doborze opon. Mam obręcze rigida double wall o szerokości 17 mm, średnica 550 mm. Założone mam opony 26x195mm (47-599). Chciałbym zmienić i szukam odpowiedniej do tego typu dróg:

    Miasto Wrocław: asfalt suchy (czasem mokry), drogi rowerowe czyli kostki różnego rodzaju, czasem zjeżdżam na wały przeciwpowodziowe, trawnik czy ubitą drogę.

    W grę wchodzi też asfalt z lekkim piaskiem na sucho czy czasem na mokro. Dobrze aby trzymała pewnie nawet na drodze z małą warstwą piasku naniesioną wiatrem.

    Chciałbym coś z continentala, co możecie mi poradzić do tych zastosowań co byłoby też odporne w jakimś stopniu przed przebiciami?

    Obecnie na przodzie mam Panaracer’a (w miarę gładki grzbiet z niskim bieżnikiem, a na bokach spore klocki do trzymania bocznego) z których jestem w miarę zadowolony. Z tyłu mam Michelina z podobnym bieżnikiem.

    – Conti TRAFFIC ma dobre opinie (tutaj 50-559, 26×1,9 byłby czyli nieco szersza niż moje obecne 47-599, ale wg tabeli jestem w zakresie moich 17 mm).

    – Conti Country Plus również i na małym piasku niby dobrze trzyma, jest szybka na asfalcie i nadaje sie na drogi leśne (tu mam 47-599, 26×1,75 i 50-559, 26 x 2,0 – nie wiem, która byłaby lepsza?) ?

    – Jeszcze czytałem o TRAVEL CONTACT Continentala (47-599, 26×1,75 i 50-559, 26 x 2,0), ale ma złe opinie w jeździe na deszczu i lekkim piasku… oraz o DOUBLE FIGHTER II (50-559, 26×1,9) o której niewiele wiem…Ale Z bieżnika wynika, że i miasto i jakiś teren, semi-slick.

    Z góry dzięki za wszelkie porady.

    • Witaj, pierwsza sprawa wszystkie podane przez Ciebie opony mają średnicę wewnętrzną 559, nie ma opon 599. To tak gwoli ścisłości.

      Jeżeli chodzi o jazdę mieszaną – asfalt, gruntowe drogi to moim zdaniem najlepiej sprawdzają się opony typu semi-slick, czyli takie jak Ty teraz masz. Gładkie na środku i z klockami po bokach.

      Z tych wszystkich opon moim zdaniem najciekawiej wygląda Double Fighter. Ale jeżeli chodzi o samą jazdę na tych oponach, ciężko mi cokolwiek powiedzieć.

      Ja sam używam od czasu do czasu Schwalbe CX Comp i jestem z nich zadowolony.

      • Marek

        Hej.
        Tak, prawda. Przepraszam, mój błąd, literówka z tym 599 :-).
        Też początkowo myślałem o Conti D. Fighter II z uwagi na podobieństwo bieżnika, ale ona ma niby podstawową ochronę przed przebiciami i to mnie skłoniło do dalszych poszukiwań.
        Czyli pozostałe opony to slicki? Oprócz TRAFFIC (MTB) choć opinie o niej są jak do jazdy mieszanej. Ale z takim bieżnikiem to chyba powinna być bardziej słyszalna od innych…
        A powiedz mi, używasz talku na dętki żeby lepiej układała się w oponie podczas pompowania?

        • Nie, nigdy nie używałem talku. I w sumie nigdy nie czułem większej potrzeby by to robić.

          • Marek

            A jakieś wady tych: Schwalbe CX Comp zauważyłeś podczas jazdy?

            • Nie jeżdżę na nich zbyt często, zakładam je tylko wtedy gdy wiem, że będę zjeżdżać z asfaltu. Ale nigdy do nich zastrzeżeń nie miałem.

              Nie są to może topowe opony na świecie, ale akurat nie były mi takie potrzebne. Dają sobie radę na asfalcie, dają radę poza nim. I tyle mi wystarcza.

              • Marek

                Dzięki za porady.
                Właśnie dotarłem do Twojego tematu testu tych opon, a tam również są porady pod artykułem, które mi pomogły poznać opinie jeszcze innych osób.
                Generalnie polecasz i Schwalbe i Continentale i Micheliny, a reszta to dobór wedle zastosowania pod indywidualne potrzeby terenowe.
                Dla mnie miasto to prawie 100 % póki co-na sucho i mokro, a w tym drogi asfaltowe, ubite ścieżki gruntowe, wszelkiego rodzaju kostki w tym te poniemieckie oraz drogi twarde ubite pokryte kamieniem (wały przeciwpowodziowe)…
                Do tego mnóstwo krawężników rzecz jasna :-) chociaż staram się jeździć głównymi chyba, że jest jakaś dobra ścieżka rowerowa (a nie pokrzywiony asfalt z pofalowanymi liniami wyznaczającymi ścieżkę).
                Czyli wybiorę semi-slicki tak jak radziłeś jako jedynie słuszną opcję dla tego typu dróg. Skłaniam się ku Double Fighter II Continentala, a kolejnymi będą jakieś Schwalbe.

                Spotkałem się tutaj z informacjami o zamianie kierunku montażu opon z przodu i z tyłu i mam pytanie czy to tylko dotyczy tych opon kierunkowych? Chyba w Continentalu D. F. II nie ma oznaczonego kierunku (rozłożenie bocznych klocków jakby na to nie wskazuje).
                Dla niekierunkowych też taka zasada teoretyczna istnieje?

                • Ja zawsze zakładam opony w kierunku takim jak podaje producent, ewentualnie tak jak wskazuje na to bieżnik na oponie. Można bawić się w obracanie opon, przecież to żaden problem przetestować jak się będzie zachowywać. W każdym razie ja się trzymam ustaleń producenta.

                  • Marek

                    Wiesz co, już je mam i producent dokładnie podaje kierunek toczenia dla opony w zależności od tego czy założymy na tył czy przód.
                    Tylko reflex na oponie pogarsza odczyt danych na oponie…
                    Wydają się cieńsze aniżeli sądziłem. Mam nadzieję, że nie będą łapać „gumy” jak szalone.

              • Marek

                Dodam tylko, że te z przodu Panaracer’y to MACH SS 26×1,95, a z tyłu Michelin SPRINT 26×195.
                Dopiero teraz do mnie dotarło, że wchodziłem tym zestawem w zakręty mocno pochylony na kostce czy asfalcie (bez piasku drobnego) i nigdy nie było nawet uślizgu.
                Przedni Panaracer przebił mi nową dętkę po zmianie, muszę ją obejrzeć od środka, coś musi tam tkwić i pytanie czy te 8 lat robi swoje apropo ochrony (mój pierwszy kapeć na niej) czy trafiłem na cos długiego i ostrego…

  • Adam Dubczyński

    Witajcie wszyscy,
    Mam taki mały problem. Szykuję się powoli do zakupu nowych opon (oby nie przebić obecnych) do niedawno nabytego roweru Hanseatic Sprint – kolarka…ale nigdzie nie mogę znaleźć informacji o tym producencie rowerów – to tak OFF TOPIC (jeśli ktoś coś wie, to proszę o podzielenie się tymi informacjami ze mną).

    Wracając do tematu planuję zakup opon i dętek…moje obecne opony są sygnowane rozmiarem 28-630 (obręcze 27×1 1/4) bo jest to rower szosowy…Na portalu aukcyjnym większość 630tek to 32, ale mi się taka szerokość nie zmieści zwłaszcza z tyłu…Czy mógłbym uprzejmie poprosić o jakiś namiar gdzie znajdę takie opony plz.?.

    Sklepy rowerowe też mają tylko 28-630 a nawet jak dzwonię i pytam z ogłoszenia czy to faktycznie 28-630, to potem się okazuje że jednak 32!!!. Wiem, że sam rower młody nie jest, ale kurcze niemożliwe jest aby brakowało takiego rozmiaru. Czy mógłbym liczyć na pomoc w zdobyciu takich „białych kruków” bo inaczej nie powiem, żeby nie bluzgać :P

    • Hej, napisz do sklepu Rowery Stylowe, oni mają duży wybór różnych niepopularnych rozmiarów opon. Co prawda nie mają takich opon jak szukasz, ale może uda im się je skądś ściągnąć, jeśli w ogóle są do kupienia.

  • Boguś.

    Mam problem z rozmiarem obręczy i kupnem do niej szytki: średnica
    obręczy do zewnętrznej krawędzi to 584 mm, a do wewnątrz 559 mm, wynika, że to 26″, ale czy to
    jest rozmiar 650b?
    Mam też podobne kółko na obręczy Mavic GL 330, której średnica jest kilka mm większa i do zewnętrznej krawędzi wynosi 594 mm (mniej więcej, bo mierzyłem z założoną szytką, także może być różnica 1-3 mm). Tu akurat nie ma problemu, mam założoną szytkę Vittoria competition special Pro R.T. 19/26 czyli to ma 26″. Ale wtedy ta 584 mm to chyba nie jest 26″…

    Ta tajemnicza obręcz to szosowa Nisi.

    • Przyznam szczerze, że nie mam aż takiego rozeznania w szytkach, a większość sklepów po prostu podaje, że pasują do koła 26 lub 28 cali.

      A to jakaś nowa obręcz?

      • Boguś.

        Dzięki za odpowiedź :).
        Obręcz nowa, nieużywana, ale nie wiem czy nowa w sensie „wyprodukowana niedawno”, równie dobrze może mieć kilkadziesiąt lat, bo np. przeleżała gdzieś u kogoś zapomniana i nie montowana, nie ma nawet śladów kleju ;).
        Na velobase w ogóle nie ma uwzględnionego tego rozmiaru, jest podane, że występuje tylko w 700c, podobnie jak ten Mavic GL 330 (Red Label).
        I to właśnie nie daje mi spokoju, bo osoba od której kupowałem to kółko Mavica twierdzi, że jest ono 650c, ale w takim razie jaki rozmiar ma to kółko z obręczą Nisi?
        Możliwe, że to koło było przygotowane do jazdy godzinnej po torze, tam były chyba 650c, ale trochę mniejsze niż te 650c w ramach do jazdy na czas… To tylko moja teoria, niestety nie mam dowodów na jej poparcie :/.
        Najgorsze, że szytki 26″ to koszt od 100 do nawet 350 PLN, także opcja kupna w ciemno i ewentualnej przymiarki w domu odpada :/.
        Może w sklepie by się udało, im chyba łatwiej było by zwrócić jakby nie pasowała.
        Są na ebayu, ale wiadomo, wy-sył-ka :(.

  • Jacek Kapela

    Do Twojego użytecznego poradnika dorzucę jeszcze swoje trzy grosze. Dla mnie od kilku lat opony dzielą się na dwa typy: wyścigowe i niewyścigowe. Jeśli wyścigowe to ma znaczenie waga i niskie opory toczenia. Jeśli niewyścigowe to podstawową sprawą jest wkładka antyprzebiciowa.

    W związku z tym pozbyłem się wszelkich badziewi do górala i trekkingów bez wkładki. Jeżdżę wyłącznie na oponach trzech marek: Specialized, Schwalbe i Michelin chociaż wiadomo że Continental też jest bardzo porządną firmą i robi bardzo dobre opony. Nie znaczy to że Kenda, Maxxis czy paru innych robią chłam, ale warto najpierw poczytać opinie zanim coś się od nich kupi.

    Od czasu jeżdżenia na oponach z wkładką antyprzebiciową flaki zbieram wyjątkowo sporadycznie i do treningu i wypraw rowerowych nie wyobrażam sobie jeżdżenia na innych. Na szosie na oponie Specialized Roubaix Armadillo Elite miałem w ciągu 15 tys km jedno przebicie i ty tylko z nieuwagi, bo zjeżdżałem z remontowanego wielokilometrowego zjazdu na którym były prowadzone prace drogowe i był zdjęty asfalt i dobiłem oponę najeżdżąjąc na przeszkodę.

    Przy okazji odradzam opony firmy Hutchinson które uważam za totalny chłam. Miałem przypadkiem nabywając wraz z rowerem opony szosowe Top Speed i Fusion i nigdy nie miałem tylu flaków co na nich. Raz trafiły mi się ich opony trekkingowe i również był to totalny chłam podobnie jak tanie trekkingowe Michelin Dynamic Sport które są totalnym chłamem.

    Warto też dodać poradę, że jeżeli nam się nie mieści szersza opona przy wysokim stożku obręczy to może warto przełożyć ją na szerszą obręcz o niskim stożku co rozciągnie oponę poprzecznie i ją obniży i może się w ten sposób zmieścić. Dobrym przykładem jest to mój trekking bez amortyzacji Specialized Sirrus do którego na wąskiej obręczy wchodzi maksymalnie opona 700x35c podczas gdzy na niskiej i szerszej obręczy wejdzie 700x38c

  • Rafał Wawryk

    Cześć Łukasz,

    serdecznie dziękuję Ci za tę stronę i życzliwe porady – dzięki nim wiele się dowiedziałem i nauczyłem. Tak jak kilka osób z tego wątku mam spory dylemat z wyborem opon, nie jest to wprawdzie życiowa decyzja, ale warto temu poświęcić chwilę.

    W Wakacje planujemy wybrać się na rodzinną wyprawę wzdłuż Dunaju – Donauradweg od Pasawy do Wiednia. Z tego co się zorientowałem to droga jest dobrze przygotowana i przeważnie asfaltowa. Jakie opony warto zabrać?

    Rowery mamy trekkingowe (Kross Trans Continental), koła 28″, opony 42-622; ponieważ wyjazd ma charakter „rodzinny” sprzętu będzie raczej więcej niż mniej (duże sakwy + przyczepa extrawheel).

    W związku z tym mam kilka pytań: jaki bieżnik? jaka szerokość? warto mieć szerszą oponę z tyłu? Schwalbe ma skalę odporności na przebicie od 1 do 6 – który byłby odpowiedni?

    dzięki,
    Rafał

    • Hej, dobór opon wiąże się ze znalezieniem idealnego kompromisu pomiędzy wagą, odpornością na przebicie i radzeniem sobie poza asfaltem.

      Tak naprawdę ciężko mi będzie powiedzieć, które opony będą dla Ciebie naj, naj, najlepsze. W uproszczeniu można powiedzieć, że:

      1) Im szersza opona, tym lepiej amortyzuje nierówności oraz można ją bardziej obciążyć. Za to rośnie jej waga i maleje maksymalne dopuszczalne ciśnienie, przez co mogą wzrosnąć opory toczenia.

      2) Im bardziej zabezpieczona przed przebiciem opona, tym waga rośnie, a co za tym idzie będzie trochę trudniej na podjazdach.

      3) Im bardziej terenowy bieżnik, tym fajniej jeździ się po szutrze, piasku itd. Ale na asfalcie może być kiszka, bo terenowy bieżnik będzie stawiał duży opór, który może odebrać przyjemność z jazdy.

      Producenci też nie ułatwiają wyboru, bo chociażby Schwalbe ma w ofercie całą masę opon :)

      Ale zerknij np. na model Silento. Ma fajny bieżnik, na środku gładki na asfalt i z lekkim bieżnikiem z boku gdy zjedzie się na szuter. Jest dość lekka i jeśli chodzi o zabezpieczenie przed przebiciami ma 3 punkty.

      Bardzo fajną oponą jest również Schwalbe Marathon. Jest cięższa, ale dużo, dużo lepiej zabezpieczona przed przebiciem. I jest projektowana właśnie pod kątem wypraw rowerowych.

      • Rafał Wawryk

        „Producenci też nie ułatwiają wyboru, bo chociażby Schwalbe ma w ofercie całą masę opon” – właśnie z tego powodu się pogubiłem. Pod uwagę brałem głównie „Road Cruiser”, „Road Plus”, „Range Cruiser” i „Silento”, które ostatecznie zostały pogodzone przez „Marathon” – przekonało mnie właśnie zabezpieczenie przed przebiciem. Dzięki!

  • Licznik rowerowy

    Mam opony 26X190 (2,00) jaką mam wpisać wartość koła w celu ustawienia licznika.

  • mich

    A ja do kół mach1 chcę oponę przełajową 35 i takie też są w przełajówkach accenta, ale wg tabeli maksymalna to 32, więc jak to jest Łukaszu? :)

    • Ta tabelka nie jest aż tak restrykcyjna. Oczywiście lepiej się jej trzymać, ale lekkie odstępstwa są dopuszczalne.

  • mich

    http://katalog.bikeworld.pl/2014/web/produkt/czesci/obrecze/mach1/12221/road_runner_700c

    Dokładnie do tych kół są te opony: CONTINENTAL CYCLOCROSS RACE 700x35C. Czy ja czegoś nie zrozumiałem? :)

  • mich

    No cóż, myślę jeszcze nad schwalbe cx pro 700x30C, może będą obręczą lepiej grały, a na pewno wizualnie ;)

  • miki

    Witam! A mnie ciekawi jedna sprawa: czy do typowego 29era można założyć opony typu trekkingowego – na przykład 700 x 35C? Szczerze mówiąc od pewnego czasu interesuje mnie ten 29er. Pozycja na nim o niebo wygodniejsza niż na 26-tce, a z drugiej strony – w teren lepiej nadaje się niż trekking (zwłaszcza w polskich warunkach, gdzie połowa lasów ma trekkingoodporne piaski). Sroko średnica obręczy jest taka jak w 28″ – to jakby się udało jeszcze założyć do niego trekkingowe oponki na miasto to taki rowerek zaspokoiłby 100% moich oczekiwań.

    • Jeżeli tylko szerokość obręczy na to pozwoli (a 35C powinno się dać), to oczywiście, że można.

  • Jacek Antoni Konieczny

    Pozdrawiam… Czy szerokość 1.5 to półtora cala…? A (np.) 1.6 to 1 i 6/10 cala…?

  • Ziemowit

    Witam, posiadam rower Unibike Flite 27,5″ na fabrycznych obręczach Mach1 Neo Disc, które na stronie producenta mają podany rozmiar 584 x 19C. Według Twojej tabelki mogę stosować tylko opony poniżej 50mm(2″). Sam mam opony Rapid Rob 2,1 i w przyszłości będę zmieniał na Smart Samy 2,25. Po wpisaniu w google modelu obręczy wyskoczyło sporo rowerów na tych obręczach z oponami 2,1-2,25. Stąd moje pytanie: mam złe obręcze, coś źle zrozumiałem, czy to wyjątek? Pozdrawiam

    • Ziemowit
    • Wygląda to tak: Im szersza opona i węższa obręcz, tym balon opony bardziej się odkształca. Robi się bardziej spiczasty, a opona trochę gorzej „klei” się do podłoża.

      To co masz podane w tabelce, to zalecane szerokości. Tak by opona ułożyła się w przyzwoitym zakresie na obręczy. Co nie znaczy, że nie da się założyć szerszych opon. Da się, ale po prostu będzie miała trochę inny kształt, niż na szerszej obręczy.

      Poza tym różnica pomiędzy 2″, a 2,25″ to 7 mm. To dużo i niedużo zarazem. Obręcz spokojnie taką oponę przyjmie, ale możesz się trochę zdziwić, bo najprawdopodobniej nie będziesz miał takiej różnicy w szerokości, jak wynika z opisu na oponie.

      Sam mam obręcz 15C i oponę 35C i obręcz zaczyna „zwężać” oponę.

  • Adam

    Czy jeśli mam w crossie opony 700x38mm, to czy mógłbym założyć coś z pełnym bieżnikiem? Chciałbym dokonać zmiany opon przed zimą ;p

    • Cześć, tak, śmiało możesz założyć opony z bardziej agresywnym bieżnikiem. Oczywiście zwróć uwagę czy masz dostatecznie dużo miejsca, bo takie opony będą trochę wyższe niż te, które są gładkie.

  • vasyl

    Moze Wy pomozecie mi w mojej zagwoztce. Jezdze na oponach 700x35c, obrecze wtb dual duty xc na ktorych widnieje info 19-622 / 603 ERD i teraz pytanie czy zamias 35 moge poszerzyc rozmiar np do 38 lub 40c na te obrecze? Miejsca miedzy widelkami, hamulcami v brake jest sporo…

    • Śmiało możesz założyć takie opony. Jeżeli obręcz ma 19 mm szerokości wewnętrznej to opona 40C spokojnie wejdzie i będzie bardzo dobrze leżeć.

      • vasyl

        Wielkie dzieki Lukasz za pomoc

  • Piotr Test

    Kolego możesz napisać czy jest możliwa zmiana opon 26×2.1 na 26×1.5 bez zmiany obręczy? Czy te opony będą pasowały na meridę XC400 – obręcze i opony fabryczne. Dzięki za informacje

    • Cześć,
      musisz zmierzyć wewnętrzną szerokość obręczy i zerknąć do tabelki w tym wpisie:
      https://roweroweporady.pl/jaka-opona-do-obreczy/

      Tabelka podaje bezpieczne szerokości i można ją zawsze odrobinę nagiąć :)

      • Piotr Test

        Dzięki za info. Na obręczy mam napisane 18-559. To według Ciebie będą pasowały 26×1.5?

        • 1.5″ to ok. 38C, tak więc spokojnie będą takie opony pasowały.

          • Piotr Test

            Dziękuje za błyskawiczne odpowiedzi

  • mfighter

    Ja tam polecam opony Ritchey, bo naprawdę mają najlepszy stosunek ceny do jakośći. Jako amator nie widzę różnicy, a opór toczenia mam praktycznie zerowy. ;)

  • Oska

    Witam. Kupiłam rower z obręczami na szytkę i niestety w przednim kole szytka strzeliła. Są to szytki radzieckie (made in ussr) i jest na nich rozmiar 600×24. I tu pojawia się mój problem. Otóż nie wiem jaki rozmiar szytki mam kupić? Co to w ogóle za rozmiar 600? Bo rozumiem że 24 to szerokość szytki, tak? Pozdrawiam.

  • Kacper Jurak

    Czy opona 26×2.20 bedzie dobra w zamian za opone 26×2.10 ?

    • Jeżeli tylko opona 2.1 nie siedzi w ramie i widelcu na styk, to spokojnie 2.2 też się zmieści, bo to tylko 2,5 mm różnicy w szerokości.

  • Radek Flaum

    Jeżdżę na rowerze trekkingowym ze stalową ramą, odchudziłem go na tyle, na ile się dało, został tylko błotnik z tyłu, torebka na ramie na niezbędne narzędzia i drobiazgi, oraz wyposażenie obowiązkowe typu oświetlenie i licznik. Jeżdżę w 99% po szosie, nie zapuszczam się w żadne lasy ani bezdroża i w związku z tym chcę zmienić opony na bardziej szosowe, aby obniżyć opory toczenia i sprawdzić czy przełoży się to na wyższe średnie prędkości.
    W tej chwili mam założone opony Maxxis o szerokim bieżniku i oznaczeniu 53-559 oraz 26 x 1.95. Z kolei na feldze mam oznaczenie 559×19. Czy z tych informacji da się ustalić, jakie rozmiary opon będą pasować do moich felg, czy też konieczny będzie jednak demontaż opony i zmierzenie szerokości wewnętrznej felgi?

    • Cześć, z tego wynika, że obręcz masz o szerokości wewnętrznej 19 mm. I możesz śmiało szukać opon nawet o szerokości 28 mm :)

  • Łukasz

    Witam
    Posiadam w swoim rowerze obręcze Weinmann które posiadają opis ETRTO 622×16 jak rozumie oznacza to że obręcz ma szerokość 16 mm, ale oprócz tego widnieje jeszcze oznaczenie 700X23C/28C do czego się ono odnosi – zalecane opony?
    W jakim przedziale szerokości się poruszać?

  • Łukasz

    Witam
    Posiadam obręcze Weinmann na których jest oznaczenie ETRTO 622×16 jak rozumie wynika z tego że obręcz ma szerokość 16 mm, ale oprócz tego na obręczy widnieje również oznaczenie 700Cx23C/28C jak rozumieć to oznaczenie do czego się odnosi co oznacza ? s

    • Cześć, zawsze możesz zdjąć oponę i zmierzyć samodzielnie. Ale obstawiam, że obręcz faktycznie będzie miała 16 mm wewnętrznej szerokości. I wygląda na to, że producent zaleca opony o szerokości 23-28.

  • Artur Marciniak

    a czy opona 622-23 bedzie pasowala do szerokosci 20? W tylnim kole mam 622-20 teraz niestety nie bylem pewny jaka jest druga opona i kupilem biarac pod uwage detke 700x23c (takie uzywam) i nie wiem wlasnie czy zostawic

    #jak liczylem od zewnetrznej strony (zorientowalem sie chwile po zalozeniu opony ze rozmiar w drugim kole jest inny) to jest 20mm szerokosc obreczy

    • Obręcz mierzy się od wewnętrznej strony, tak więc najlepiej będzie jeżeli zdejmiesz oponę i to zmierzysz. Na obręcz o szerokości 20 mm, nie zakładałbym opony o szerokości 23 mm, ponieważ ta wpadnie w nią i za długo na niej nie pojeździsz.

  • Antek Bobrowski

    Hej,
    dwa miesiące temu kupiłem rower b’twin 540 27.5.
    Wczoraj zauważyłem, że boczny klocek tylnej opony jest lekko naderwany(opony to b,twin all terrain light w rozmiarze 27,5″ x 2,0)Jako,że to uszkodzenie mechaniczne, gwarancja tego pewnie nie obejmie.Czy jazda na takiej oponie jest bardzo ryzykowna?Z racji mojej wagi powyżej 100kg pompuje koła blisko 3bar.Jeżdzę głownie po ścieżkach (kostka/asfalt)i lesie, maksymalnie 30km odcinki.Jeśli miałbym wymieniać, jaką oponę byś mi polecił w tym rozmiarze , najlepiej semi-slick?
    Nie chce wymieniać na taką samą, ponieważ sytuacja może się powtórzyć.Przyznam szczerze, że jestem trochę zmieszany, bo wcześniej jeździłem już wysłużonym, marketowym rowerze za 300zł i nic nigdy nie przydarzyło się oponom;/

  • cuusy

    mam rower na 28calowych kołach 40-622 czy podejdzie mi opona continentala 29calowa 50-622?

    • To zależy od dwóch rzeczy – czy obręcz przyjmie taką oponę. Musisz zastosować się do tego co napisałem w tekście, czyli zmierzyć wewnętrzną szerokość obręczy i porównać z tabelką.

      Druga sprawa – czy rama przyjmie szerszą i jednocześnie wyższą oponę. To musiałbyś sprawdzić najlepiej w sklepie rowerowym, po prostu przymierzając. Bo jeżeli będzie za wysoka, to będzie ocierać o przednią przerzutkę.

  • bublik

    Hej!
    Szukam opony 26″ do jazdy głównie po mieście (stara wyślizgana kostka brukowa i asfalt). Od czasu do czasu lekki teren (las). Obecnie mam Schwalbe Marathon Plus Tour 1,75. Sprawdza się bardzo dobrze, o łapaniu gumy zapomniałem. Ma obecnie ok. 5k km i już widać trochę uszczerbków w bieżniku, a mikrobieżnika na środkowych kostkach zostało na max. 30% obwodu (3k km było z dużym obciążeniem na sakwach). Problemem jest jednak mokra kostka oraz mokre białe malowane pasy na asfalcie. Czy ich koszmarna przyczepność to wynik zużycia czy one tak mają? (przy nowych były trasy tylko asfaltowe więc problemu nie miałem i nie wiem). Szukam czegoś dobrej jakości co by na suchym nie zabiło nóg, a na mokrym nie zabiło mnie. Do tego wspomniany raczej suchy las (10-15%).
    Co wybrać? Lubię Schwalbe i raczej szukam czegoś z ich oferty.
    Pozdrawiam, Karol

    • Cześć, z doświadczenia wiem, że na mokre pasy na asfalcie, nie ma mocnych. Z kostką też bywa różnie, zwłaszcza gdy leży na niej warstwa piasku i innych zabrudzeń. Na moich Kojakach staram się unikać takich nawierzchni, chociaż na asfalcie (nawet mokrym) trzymają się świetnie.

      Moja dziewczyna jeździ od zeszłego roku na oponach Schwalbe Marathon Mondial: http://wiecejruchu.pl/rower-zima-i-nie-tylko-opony-schwalbe-marathon-mondial/

      w wersji zwijanej, z dodatkową warstwą antyprzebiciową. Ale dostępna jest jedynie w rozmiarze 26×2.0 i 26×2.10 Ale na asfalcie, jeżeli da się trochę wyższe ciśnienie, sprawdzają się bardzo dobrze. Nie testowałem ich na mokrej kostce, ale na szutrowej drodze i na wysypanym żwirze, jest bardzo przyczepna. Na mokrym asfalcie również.

      • bublik

        Widzę, że Mondiale mają podbny bieżnik do moich Plus Tour, ale Toury są węższe (co mi odpowiada). W takim razie jeszcze na nich pojeżdżę, skoro na kostkę i pasy nie ma mocnych :) Na suchym nie mam zastrzeżeń, podobnie jak na mokrym asfalcie. Wyjątkowo długowieczne opony. Dziękuję i pozdrawiam!

  • Janusz Laskowski

    Cześć Łukasz, kiedyś już mi pomogłeś trochę w kwestii odchudzenia rowerku, za co bardzo dziękuję. Dziś mam do Ciebie pytanie odnośnie opony – głównie na tył. Mam taki sam rower jak Ty (choć może już zmieniłeś) – Cube SL Cross. Z przodu i z tyłu mam Schwalbe CX Comp, takie chyba były od nowości. Zastanawiałem się nad modelem Marathon albo Marathon Plus, przynajmniej na tył, bo trochę ważę (ponad stówkę:) i lubię wjechać w las ostatnio. Raz trafiłem gwóźdź na ścieżce, raz ostre kamienie, bieżnika też już nie ma, czas wymienić oponę. Marathony przez swoją wkładkę kewlarową trochę ważą – koło 900 gramów!, ale obawiam się że przez nią będą wyższe i nie zmieszczę ich do tyłu. Czy polecasz jakieś kapcie na tył z trochę głębszym albo bardziej agresywnym bieżnikiem które zmieszczę do swojego Cube’a? Może masz jakieś doświadczenie w tej materii? Myślisz że mogę dać opony z innym bieżnikiem na przód i tył czy to poroniony pomysł? Będę wdzięczny za każdą pomoc.
    Pozdrawiam i szerokości życzę.
    Janek

    • Cześć, mieszać bieżniki można, nie ma ku temu przeciwwskazań. Jeżeli chodzi o opony, jakie się tam zmieszczą, to trudny temat. Ja nie miałem w SL Crossie zbyt wielu modeli opon, w zasadzie tylko Kojaki i CX Comp i tych się trzymam, bo się sprawdzają, chociaż pewnie jak kiedyś w końcu zajadę CX-y, co może jeszcze potrwać, bo mało ich używam, kupię jakieś inne.

      Tak czy owak, nie podpowiem Ci jakie się mieszczą. Najlepiej wybrać się do sklepu i przymierzyć. Mi w tamtym rowerze, przez konstrukcję przedniej przerzutki, na tył nie wchodził CX o szerokości 38C (ocierał o przerzutkę). Maks. co dało się włożyć to 35C. W nowym rowerze, który mam od zeszłego roku (SL Road), przednia przerzutka ma inną konstrukcję i nie przeszkadza we włożeniu szerszych opon.

      • Janusz Laskowski

        Cześć Łukasz, zapomniałem Ci podziękować. Zrobiłem to ale po czasie okazało się, że postu nie dodałem – nie zaskoczył albo za szybko wyszedłem ze strony… Tak czy inaczej miałem tak samo jak Ty, gdy założyłem oponę z nowym bieżnikiem i wziąłem pod uwagę wymiary 38C to stwierdziłem że szersza opona się nie zmieści, gdyż jej szerokość zwykle równa się jej wysokości (od rantu felgi do skraju bieżnika w osi). Bardzo dziękuję za pomoc, śmigam na nowych CX Compach, tym razem z odblaskami i jestem zadowolony (i bezpieczniejszy). Szerokości i przyczepności!

        • Hmmm… że szerokość opony równa się jej wysokości? Aż takiej zależności nie zauważyłem. Naprawdę wiele zależy od rodzaju bieżnika, od grubości ścianek opony itd.

  • Mateusz

    Witam serdecznie 😉 Posiadam sobie taki rower

    http://archiwum.allegro.pl/oferta/lazaro-elitary-v2-meski-cross-acera-hydraulika-i5708214155.html

    i mam pytanie odnośnie jego. Chciałbym mu zmienić opony na szosowe tylko nie mam pojęcia co oznaczają liczby 700 x 38c.
    Znalazłem jedną oponę co mnie interesuje

    http://www.ceneo.pl/46296836#mh=t5V26Lld82008michelinrMYncKlhL6dlSAJ-fviF7CEkyhOQpTqyXSYpoFN3G90rhL7g2vNO_QayUwACe2B-GUFdXxnStk1qUaPQvy-qZvOIQ-xf5X0JOv0CK3YfO6rMb-0NBhTRITNFKpzzsnWvv73Tp9TJ9rU7e4rBV6cRuVi7I0OY-6RAD3BgBAJAzkSoBEM5SlXLKgi3f_So_QIp0

    Czy ta o to opona będzie pasować do tego roweru? A jak nie to jaka? Pozdrawiam 😉

    • Cześć, symbolem 700 zwyczajowo oznacza się opony 28 cali. Może również pojawić się liczba 622, która oznacza średnicę obręczy.

      Natomiast 38 to szerokość opony w milimetrach.

      Ty chcesz założyć oponę typowo szosową o szerokości 25 milimetrów. Pierwsza rzecz jaką musisz zrobić, to zmierzyć wewnętrzną szerokość obręczy. Czyli zdjąć oponę i dętkę, a następnie to zmierzyć. Możesz też poszukać na obręczy oznaczenia typu 622×19 lub 622×21, gdzie ta pierwsza liczba to będzie właśnie średnica obręczy, a ta druga to będzie jej wewnętrzna szerokość. Czasem na obręczach są naklejki z takimi oznaczeniami.

      Gdy będziesz znał już wewnętrzną szerokość, we wpisie na górze znajdziesz tabelkę, w której możesz sprawdzić jakie opony będziesz mógł włożyć na daną obręcz.

      • Mateusz

        Na obręczy mam 622×18 a w tabeli nie ma szerokości obręczy 18.

        • Czyli opona o szerokości 28C będzie spokojnie pasować i dobrze leżeć. A taka o szerokości 25C, cóż, może nie będzie „podręcznikowa”, ale też od biedy powinna.

          Pamiętaj też o zakupie dętek do tych opon. Te, które masz teraz w rowerze na pewno będą za szerokie do takich opon.

  • To jest dętka do opon o szerokości od 28 do 37 mm.

    Jeżeli zamierzasz założyć oponę 25C, polecałbym dętkę Continentala o zakresie szerokości 18/25C. A jeżeli chcesz założyć oponę 28C, to dętkę o zakresie szerokości 25/32C.

    Będą po prostu lżejsze od wersji 28/37 :)

  • Adrian S.

    Ja bym jeszcze uściślił, powszechny/współczesny rozmiar (średnica osadzenia) opon 20″ to 406 mm, opon 24″ (niegdyś powszechnie używanych w rowerach do mniej lub bardziej ambitnego skakania) to 507 mm, a rozmiar 27″ czyli 630 mm łatwo pomylić z współczesnym 622 mm. Określenie „wewnętrzny otwór” odnośnie szerokości wewnętrznej wydaje się lekko nieprecyzyjne. Co do pasowania do ramy (ja bym to podkreślił) w rowerach górskich istnieje ryzyko obcierania nie o przednią przerzutkę, lecz o samą ramę, przy czym producenci mają w zwyczaju górne widełki dawać nieco szersze niż dolne (jest to w pewien sposób uzasadnione, ale przymierzanie tylko u góry prowadzi do problemów).

    • Wystarczy patrzeć na system ETRTO na obręczy i na oponie, i problem z samą średnicą wewnętrzną odpada.

      Jeżeli chodzi o pasowanie opony do samej ramy czy widelca, to jest jeszcze inny temat.

  • Jakub

    Cześć! Mam problem z doborem szerokości opony do obręczy, którą posiadam. Obręcz posiada rozmiar 622×16/700C. Obecnie w rowerze posiadam opony 700x40C, jednak są typowo gładkie, do jazdy po asfalcie. Szukam czegoś, co sprawdzi się w nieco innych warunkach, drogi piaszczyste i szutrowe, leśne ściezki itp. Pytanie, jaka maksymalna szerokość opony byłaby najrozsądniejsza dla tej obręczy? Rozumiem, że jeśli chodzi o samą średnicę, mogę zdecydować się na 28″ lub 29″, wówczas wysokość opony/balon będą większe? Będę wdzięczny za podpowiedź.

    • Hej, jeżeli obręcz ma 16 mm to nie szalałbym z szerokością opony, ale myślę, że spokojnie takie 44C się zmieści. Czy 50C czyli 2 cale uda się wcisnąć… pewnie też, ale nie wiem czy chciałbym próbować. Ja na obręcz 15 mm przy zakładaniu opony 38C mam już delikatne obawy.

      A opony 28 i 29 cali mają tę samą średnicę wewnętrzną, czyli 622. A 29 cali zazwyczaj oznacza się opony szersze niż 47/48C. I tak, wraz z szerokością, rośnie też ich wysokość.

      • Jakub

        Przyznam szczerze, że pospieszyłem się z zakupem… Zamówiłem w poniedziałek komplet opon, które dotarły dzisiaj. Czas mnie naglił z uwagi na to, że planuję „rowerowy” weekend wraz z żoną, a opony przeznaczone są właśnie do jej roweru trekingowego. Obręcz posiada oznaczenie 622×16, jednak producent zamontował w tym rowerze oponę 42-622(700x40C). Mój zakup to Schwalbe Smart Sam 47×622 (29×1.75). Powiem szczerze, że po zestawieniu tych opon ze sobą, Schwalbe nie jest wyróżniająco się szersza. Jest wyższa, to fakt. Posada w przeciwieństwie do starej (slick), dość fajny bieżnik, środkowa część jest niespecjalnie agresywna, boki z pewnością będą gwarantować dużo lepszą trakcję. Zamontowałem testowo tą oponę, wygląda całkiem dobrze. Wg mnie nie sprawia wrażenia szerokiej, wręcz przeciwnie, jest dość delikatna. Pytanie, zostawiać czy odsyłać?

        Na pierwszy rzut oka wydaje się, że nowa opona jest szersza z uwagi na bieżnik, którego stara nie posiada. Załączam kilka fotografii, wiem, że niewiele po nich widać, ale może coś będziesz w stanie doradzić. Żona jeździ bardzo rekreacyjnie, chciałbym jednak, aby opony były bezpieczne. Wg mnie, ie wygląda to źle, a różnica pomiędzy starą oponą wydaje się niewielka, w każdym razie, zakładając ją na obręcz, opona nie sprawiała wrażenia zbyt szerokiej.

        • Jeżeli opona weszła na obręcz bez większych kombinacji i wielkiego upychania przy pomocy kilku osób :) to myślę, że będzie okej. Wiesz, zakresy jakie podaję są z tych „super bezpiecznych”, a sami producenci rowerów często wybiegają dużo dalej poza tę tabelkę.

          Co do podawanej przez producentów opon szerokości, to być może tutaj bieżnik jest doliczony i stąd ta szerokość 47.

          • Jakub

            Opona weszła bez problemu, żadnych komplikacji, wygląda bardzo dobrze. Jutro testujemy jej zachowanie w terenie. Wg mnie, choć doświadczenie w samym doborze opon mam niewielkie, będzie OK. Dzięki wielkie za wyjaśnienie kilku kwestii.

            • Jakub

              Opona przetestowana na odcinku 80 km, sprawuje się rewelacyjnie. Radzi sobie świetnie na drogach piaszczystych, szutrowych, kamiennych, ale i asfalcie. Nie zauważyłem żadnych niepokojących objawów, jest dobrze.

  • Dziki dzik

    Wyczerpałeś cały zawiły temat. Wracam tu przy każdej zmianie opon ;).

  • Reed

    Mam pytanie, mianowicie chcę zmienić opony w rowerze i zastanawiam się nad cx comp i land cruiser zastanawiałem się i zastanawiałem do czasu aż przeczytałem, że korzystnie jest założyć szerszą oponę na przód i cieńszą na tył. Wolałem zakupić cx compy, ale obawiałem się czy nie będą zbyt wąskie, bo najszersza wersja jaką znalazłem to 1,5, a obecnie jeżdżę na 1,6 i dość mocno dobijam oponę do podłoża (ważę 80kg). Na jakimś forum wyczytałem, że korzystne jest ustawienie szerokości opon: przód szersza, tył węższa, więc postanowiłem założyć na tył cx comp 1,5 i na przód land cruiser 1,75. Teraz pytanie czy taka konfiguracja jest korzystna czy nie może ktoś ma pomysł na jakąś ciekawszą kombinację? (jeżdżę po mieście po ścieżkach, ale wpada też asfalt i lekkie tereny) Mam też problem z doborem dętek nie wiem jakie wybrać czy jest różnica pomiędzy dętkami CST a Schwalbe czy warto wykładać więcej pieniędzy?
    Z góry dziękuję za odpowiedź.

    • Hej, jeżeli chodzi o dętki, to ja od lat korzystam z dętek Schwalbe i złego słowa o nich nie powiem. Miałem wcześniej różne dętki i zawsze były z nimi jakieś problemy. Tych od CST nie znam, ale moim zdaniem lepiej dołożyć te 3-4 złote i mieć Schwalbe.

      A opony… jeżeli dobijasz je do podłoża, to warto zwiększyć w nich ciśnienie. Opon turystycznych lepiej nie dobijać, bo po co je niszczyć. A czy szerszą na przód… niektórzy to praktykują, jeżdżąc w terenie bardzo ważna jest przyczepność przedniego koła. Podczas jazdy po mieście czy lekkich bezdrożach wolałbym jednak mieć szerszą oponę z tyłu, bo to ona przyjmuje na siebie większy ciężar.

  • Freerids Blogger

    Witam , Mam pytanie czy do obręczy 20-622 w skali ETRTO ( mam obecnie opony 29-2.0) mogę wymienieć na 2.4 lub 3.0 ? . Jest to rower górski . Z góry dziękuje za informację :)

    • Cześć, na 2.4 wydaje mi się, że spokojnie tak. Czy 3″… miałbym tu już spore wątpliwości.

      • Freerids Blogger

        dzekuję za radę :)

  • Patryk Sawicki

    ten X w tabeli szerokosci to oznacza ze nie pasuje czy wlasnie ze pasuje??

    • To oznacza, że pasuje. Im szersza obręcz, tym szerszą oponę można bezpiecznie założyć.

      • Patryk Sawicki

        Dziekuje za szybka porade :) Poprosze o jeszcze jedną. Czy do roweru szosowego (btwin triban 300) jest sens zamieniać opony 23C na 25C?
        28C niestety nawet nie rozważam bo jedyne błotniki jakie w Polsce znalazłem do roweru szosowego (pełna osłona z uchwytami do widelca przedniego i tylniego) nadają sie do opon 23-25C

        A chce jako tako juz przygotować się na lekką zimę i procz zmiany bieznika właśnie zastanawiam się nad sensem 23C -> 25C

        • Powiem tak, tendencja ostatnio jest taka, że wielu kolarze przesiada się na 25C. Różnica w wadze między 23/25 nie jest duża, natomiast szersza opona poprawia stabilność i komfort jazdy.

          Trudno mi powiedzieć czy jest sens, bo ja na co dzień jeżdżę na 35C :) A nie jeździłem na węższych oponach na tyle dużo, żeby coś doradzać.

          Ale jeżeli te 50 gramów na oponach nie robi Ci różnicy (a w tym rowerze nie powinno), to 25C będą moim zdaniem lepszym wyborem.

          • Patryk Sawicki

            Z pewnościa nie robi :) a jak bede chciał jechać szybciej i lepiej to dam z siebie więcej ;)
            Dzieki za opinie :) jak juz zdecyduje sie na ogumienie to dam znać jak różnice ;)

  • ,.,.,.,

    dobry materiał ta tabelka wiele wyjasnia bo właśnie chce kupić szosówke ale szerokośc opony 32

  • Tomasz

    Czy przednie koło rowerowe na zacisk 26”
    559 x 19 (19/24/21mm, 36 szprych) pasuje do moich nowych pięknych opon 26×1.50? W związku z bogatym wyborem nowych dętek czy wiesz może jaką powinienem wybrać do tego koła najkrótszą długość wentyla presta aby jak najmniej wystawał i nakrętka nie tarła o koło? Czy piasty w nowych kołach są zawsze super nasmarowane bo niektórzy twierdzą, że trzeba je jeszcze smarować ale to chyba przesada? pozdrawiam gorąco

    • Hej, opona 1,5″ ma 40 mm szerokości. Na obręczy o szerokości wewnętrznej 19 mm będzie leżała idealnie.

      Jeżeli chodzi o wentyl, to musiałbyś to sam zmierzyć, to zależy od obręczy.

      Co do piast, to oczywiście, że są nasmarowane łożyska (lub są zamknięte maszynowe, też nasmarowane). Ale jest tak, że im tańsze koło, tym… hmmm… mniej dba się o kontrolę jakości. I może się tak zdarzyć, że jak kupisz komplet kół np. za 70 złotych, to piasty nie będą odpowiednio przesmarowane. Ale to będziesz widział po tym, jak koło się kręci po założeniu i czy nie wydaje jakichś dziwnych dźwięków.

  • Krzysztof Antoszek

    Pytanko, mam obręcz 622×18 której nie ma w Twojej tabelce, jaki jest więc zakres szerokości opon jakie mogę używać? Może inaczej, jaka mogłaby być teoretycznie najwęższa opona którą mógłbym założyć?

    • Spokojnie 28C powinno dać radę na takiej obręczy. Czy węższe… Powiem Ci tak, Fulcrum robi koła o szerokości obręczy 17 i sugerują do nich opony 25-32 mm, gdzie według mojej tabelki weszłyby opony 25-50 mm. Oczywiście na obręczy 17 lepiej będą się układać węższe opony niż szersze.

      Na obręcz 18, myślę, że opona 25 mm też wejdzie i też da radę.

      • Krzysztof Antoszek

        Ok, dzięki za odpowiedź, myślę że na lato jakiegoś „łysolca” sobie sprawie :)

  • Kuba

    To może jeszcze ja zadam pytanie, podejrzewam że i tak będę musiał podjechać do sklepu rowerowego i zrobić przymiarkę ale… mam Cube Nature Pro z obręczami CX24 mm, opony Schwalbe Smart Sam 44-622. Ponieważ coraz więcej jeżdżę po asfalcie przymierzam się do kupna opon na których będę jeździł szybciej po asfalcie, czy do tych cubowych obręczy będą pasowały opony 32-622? Z tabelki która jest wklejona do artykułu wynika że szerokość opony powinna wynosić min 37 mm, ale może na 100% można do takiej obręczy zamontować jak nie 32 to może 35 mm oponę. Z propozycji to Conti Ultra Sport II, Contact II, Durano Plus ew. Marathon zwykły lub Racer. Dzięki za ew. pomoc :)

    • Cześć, a mierzyłeś obręcz wewnątrz, albo czy na naklejce na obręczy jest podany jej rozmiar (23×622)? Warto to na 100% potwierdzić.

      Powiem tak, jeżeli faktycznie obręcz ma 24 mm szerokości wewnętrznej, to ja bym nie ryzykował opon 32 mm. Opona na pewno na obręcz wejdzie, ale może się w niej zapadać. Sam lata świetlne temu kupiłem do swojego crossa opony szosowe. Niestety nie wiedziałem wtedy, że obręcz też musi być szosowa :) Pojeździłem trochę, momentalnie złapałem dwa kapcie i dopiero doczytałem, jak to powinno wyglądać. Ale to było dobre 15 lat temu, a człowiek całe życie się uczy :)

      Tabelka, którą tutaj podałem jest z kategorii „bezpieczne”. Można ją ponaginać, ale na Twoim miejscu nie schodziłbym poniżej 35 mm (polecam Schwalbe Kojak :)

  • milky

    To teraz ja odświeżę temat. Obręcz 622×14, najchętniej bym wsadził 622×32 – ma to ręce i nogi czy lepiej 622×28?

    • Powiem Ci tak, nie będzie to może idealne połączenie, ale się uda. Ja na obręczy 15C mam opony 35C i jest okej.

      • milky

        Niestety pech – całe koło jest minimalnie za wysokie i haczy tylna opona o hamulec i rurkę. Wsadziłem Schwalbe Marathon z Green Guard.
        I teraz takie pytanko – czy jak wymienię na ten sam model, tylko 28C to wysokość powinna być dobra? W mojej głowie to wygląda tak, że jak się tę oponę ściśnie, żeby pasowała na obręcz, to trochę też rośnie. Dobrze to widzę? Czy znaleźć sobie opony z niższym profilem?

        • Na pewno opona po lekkim ściśnięciu „rośnie” w górę, ale nie jest to aż tak dużo. Zresztą jeżeli włożysz tam oponę 28C, to ona będzie z automatu niższa, a poza tym lepiej ułoży się w obręczy, która jej właśnie nie będzie tak ściskać, jak opony 32C.

          Nie dam Ci oczywiście gwarancji, że taka opona wejdzie do roweru, ale kurczę, opona 28C powinna już wejść do każdego roweru :)

          • milky

            No właśnie w tej 32 miałem nadmiar paru milimetrów – 2 lub 3. Trochę szkoda, bo wydawała mi się to optymalna grubość (na mój rower) na utwardzone leśne ścieżki, których wokół siebie mam masę. Żałuję, że sobie nie pomierzyłem dokładnie koła jak założyłem, ale zrezygnowany po niedopasowaniu, od razu zmieniłem opony na te co były, nie zastanawiając się dłużej. Szosówka pierwsza, z oponami 23 – trochę chude (wizualnie dla mnie), ale wczoraj zrobiłem pierwsze kilkanaście kilometrów i nie jest tak źle jak myślałem, że będzie. Wymienię te trzydziestkidwójki na 28 i zobaczymy jak to się potoczy (teraz kusi, żeby je zwrócić i zostać na tym co jest dopóki wszystko działa, a do lasu i tak mam drugi rower). Dzięki.

            • Do większości rowerów szosowych nie da się założyć szerszych opon niż 28C :)

  • Piotr Chmielewski

    Wpis fajny, ale pisanie że opona 622 i 635 to jest 28″ jest delikatnie rzecz ujmując mijaniem się z prawdą…. Niestety w tym roku się zdziwiłem ponieważ kupiłem opony 700-38B (40-635) – jakiez było moje zdiwienie gdy opony nie weszły na moje 28″ obręcze. Okazuje się że jest to opona na obręcz 28,5″ (tak mi to zostało wyjaśnione). Tak dało się te opony zwrócić (zakup przez internet), ale koszt wysyłki jest mało ciekawy poniewaz opona nie mieści się w normalny wymiar paczki u większości kurierów (opona drutowana nie składana na czas wysyłki). Podsumowując – trzeba sprawdzać chyba wszystkie wymiary bo można się zdziwić…

    • Tak te opony są oznaczane, dlatego napisałem, że najlepiej patrzeć na ETRTO, a nie „cale”. Całe życie człowiek się uczy :)

  • Marek

    Witam, jestem początkujący w przygodzie rowerowej. Proszę o poradę bo właśnie przymierzam się do wymiany opon w moim biku :) Obecnie posiadam gumy B’TWIN ALL TERAIN rozmiar 27,5×2,0 :ERTRO 54-584(bardzo słabe nie polecam a wręcz zalecam omijać szerokim łukiem!!!). Teraz chciałbym zakupić coś dużo lepszego do jazdy po asfalcie i w lekkim terenie ( proporcje 75%/25%). Moje pytanie : co byś polecił do takiej jazdy? Czy ewentualnie wejdzie mi na obręcz opona 27,5×2,1, gdyż myślałem o zakupie Michelin Wildgrip”r w tym rozmiarze.

    • Cześć, jeżeli masz teraz oponę 2.0″, to opona 2.1″ wejdzie bez żadnego problemu. Ja bym się tylko zastanowił nad jakąś oponą, która będzie typowym semi-slickiem. Jeżeli jeździsz głównie po asfalcie, fajnie by było, aby środkowa część opony była bardziej gładka.

      W ofercie Michelina nie widzę takich opon w rozmiarze 27.5″. Ale popatrz na opony Schwalbe Hurricane, może Ci się spodobają. Na asfalcie będą stawiać mniejszy opór toczenia, a boczny bieżnik pomoże na lekkich bezdrożach.

      • Marek

        Schwalbe Hurricane wyglądają dobrze, cena też niewygórowana wiec chyba się do nich przymierzę :) Dzięki za nieocenioną pomoc. Pozdrawiam serdecznie

  • Sebastian Szuła

    Po założeniu opon efekt przypominał bardzo pokrzywioną felgę. Wycentrowałem koła (akurat sezon się zaczyna, więc przy okazji), ale niczego to nie poprawiło. Oddałem opony, bo myślałem, że wadliwa seria. Nowe przyniosły ten sam efekt. Dobrze, że trafiłem na ten artykuł, spróbuję i zobaczymy jaki będzie teraz rezultat ;)

  • komcio

    A do obręczy 14 jakie opony?

    • Coś pomiędzy 13 a 15 :) Myślę, że spokojnie opony od 22C do 28C się zmieszczą.

  • Ciekawy artykuł ale nie wyjaśnia mi mojej konkretnej kwestii.
    Mam Weinmanny SEC16 opisane przez producenta jako 26X1.5/1.75 ERTRO 559×16.
    Według tych oznaczeń i według strony producenta, obręcz ma szerokość 16 mm.
    Kupiłem bez pomyślunku w ciemno Geaxy Mavic opisane jako 47-559 (26×1.9)

    Według tabeli wartość, którą podałeś jest tak na krawędzi – bo nie ma uwzględnionej szerokości obręczy równej 16 mm. Według wartości najbliższej w górę – 17 mm opona będzie pasować. Według szerokości najbliżej w dół – 15 mm, opona nie będzie pasować. Jak będzie w rzeczywistości?

    • Obawiam się, że może być problem. Być może oponę da się na wcisk założyć, ale może siedzieć na obręczy dość niestabilnie.

      Ja na obręcz 15C zakładam oponę 38C już na bardzo kruchy styk. I to do spokojnej, turystycznej jazdy. Nie chciałbym na takim zestawie jeździć w szybkich zakrętach.

      Spróbować zawsze możesz, ale coś czuję, że opona 47C z obręczą 16C mogą się nie polubić.

      • No cóż, spróbujemy. Dętki już jadą i zobaczymy. Jeśli nie wejdzie to opona do odsyłki i zamiast 26×1,9 wymienię na 26×2,1 z której dostępnością niestety jest mocny problem.

        Dzięki :)

        • Ale zaraz, zaraz. Jeżeli 1,9″ nie wejdzie, bo jest za szeroka, to tym bardziej 2,1″ nie wejdzie.

          Weź zdejmij oponę i zmierz sam jaką szerokość wewnętrzną ma obręcz. Będziesz miał 100% pewność co się uda tam założyć, a co nie.

          • 2.25 miałem fabrycznie i absolutnie bezproblemowo wskakiwało. Schwalbe racing ralph evo 2.25 konkretnie. Mam oponę zdjętą, i według strony producenta jest to własnie 16 mm.

            http://www.weinmanntek.com/Products/MTB/SEC16.htm

            • A ile jest według linijki, sprawdź z ciekawości. Jeżeli 2.25 wchodzi na obręcz, to 1.95 też bez problemu będzie pasować.

              • Od linijki jest dokładnie 16mm. Wczoraj włożyłem opony i wydaje mi się, że będzie wszystko w porządku. Opona wskoczyła dość pewnie w obręcz na dętkach Schwalbe extra light 26×1.50-2.35 40mm :)

                Dzięki za pomoc.

                • Hmmm…. dobrze wiedzieć, że do tak wąskiej obręczy da się wcisnąć takie szerokie opony.

                  • Właśnie ciekawa sprawa. Obręcz 16mm a fabrycznie 2×2.25 było pakowane, ciekawe.

  • Kamil

    Witam.
    Mam Pytanie.
    Mam obecnie założone opony 700x35C ertro 37-622 tak rower kupiłem by się szybko po mieście poruszać. Teraz będę dużo po terenach jeździł i chcę zamontować oponę 29×2,10, ertro 54-622
    Pytanie czy felga nie będzie za wąska na tak oponę?
    Dodam, że na feldze jest wybite takie oznaczenie RMX 622×22.
    Czy mogę zamontować bez obaw oponę 29×2,10, ERTRO 54-622

    • Jeżeli obręcz ma szerokość wewnętrzną 22 mm, a tak teoretycznie wynika z oznaczenia, które podajesz, to opona 2,1 cala bez żadnego problemu będzie pasować na taką obręcz.

      Oczywiście sprawdź też, czy rama i widelec przyjmą taką szeroką (i wysoką) oponę.

  • Sebastian P.

    swietny wpis jednakze i tak mam problem gdyz potrzebuje jakis kolek pod opnke 29×2.4 czy ktos moglby pomoc serdecznie pozdrawiam i prosze o odp

  • Andrzej S.

    Witam! To dobry artykuł ale mnie nie do końca usatysfakcjonował gdyż mam problem a doborem opony na obręcz 28″. Chciałem przekonstruować mój nowy rower crossowy i doposażyć go we wspomaganie elektryczne. Jestem po zawale i poważnej operacji. Zakupiłem na Aliexpress zestaw do konwersji to znaczy silnik zapleciony w obręcz 28 cali.(stożkową)
    Na zakupionej obręczy była już zamontowana opona wraz z dętką o wymiarach 35- 622 (700X35C). Ta opona wyglądała na zbyt cienką i niższą niż te które były w moim rowerze 42-622i chciałem jedną z tylnego koła przełożyć na obręcz z silnikiem. Po zamontowaniu i napompowaniu do 5ciu atmosfer ( tak zalecał producent opon SHWALBE) zostawiłem rower na noc w piwnicy. Na drugi dzień chciałem zamontować bagażnik z aku…… i pozostały osprzęt. Okazało się że w tylnym kole nie ma powietrza. próby ponownego napompowania tego koła nic nie dały gdyż słychać było uchodzące powietrze. Po demontażu opony okazało się że dętka wystrzeliła.Najprawdopodobniej ciśnienie zsunęło oponę z obręczy. Nie powiem bym był tym uradowany:(((( Postanowiłem

    wszystko dokładnie przemierzyć i porównać z tabelami. Wymiary obręczy tej z roweru i tej z silnikiem były identyczne ale po zmierzeniu opon okazało się że wymiary się nie zgadzają (co do śr wewnętrznej opony) . Opona o wymiarach 42-622mm ma średnicę wewnętrzną nie 622 ale 628mm !!!??? i jest sporo za duża gdyż bez problemu można ją lekko założyć na wspomnianą obręcz a jej maksymalna średnica to 640mm. Wysokość rantu w obręczy to 7mm. czyli wewnętrzna średnica obręczy (powinna) mieć 626mm. Pytanie??? – jakipowinna mieć wymiar opona by nie spadała z tej obręczy??????????

    Andrzej

    • Cześć,
      jeżeli chodzi o opony, to jeżeli piszesz, że na obu jest oznaczenie 622, to takie właśnie powinny być. A przy najmniej Schwalbe na pewno dobrze oznaczyło oponę. Samodzielne pomiary mogą być obarczone błędem, opona jeżeli trzyma się ją w ręku czy położy na podłodze, lubi się różnie układać.

      Kwestia co jest napisane na obręczy i czy producent dobrze ją oznaczył.

  • Amator

    Chciałbym was prosić o pomoc,postanowiłem zmienić swoje opony 700x40c na 700x28c,tylko mam problem bo nie wiem jaki rozmiar dętki wybrać,wydaje mi się że moje aktualne dętki będą za duże.

    • Hej, wybierz dętkę, która będzie pasować na rozmiar 700×28. Przy dętkach jest podawany zakres rozmiarów na jakie pasują.

  • Wojtek Dąbrowski

    jestem zielony i mam pytanie: czy do gruboci opon dobiera sie grubość dętek? Z góry dziękuje za odpowiedż. cześć.

    • Cześć, tak – dętka powinna być dobrana do opony. Dętki są robione na odpowiednią średnicę koła (26, 27.5, 28/29) i mają pewien zakres szerokości na jaki będą pasować np. od 1,5 cala do 2 cali.

  • Piotr

    problem z założeniem opony na obręcz bontrager AT-750 16mm x 622
    w tabeli rozmiarów brak 16mm obręczy

    stare opony bontrager 622x35c
    nowe opony michlen 622x37c

    nowe opony nie pasują ponieważ są jakby za duże….a stare opony inaczej się zachowują, tak jakby zapadają się do środka po obwodzie, a opony michlen są sztywne i nie wpadają w środek obręczy

    zamiast 37C powinienem zakupić 35C i byłoby po problemie?
    2mm i taka duża różnica? … ciekawe czy jakbym miał obręcz 17 mm czy wszystko by pasowało
    pozdrawiam serdecznie

    • Cześć opona 37C powinna Ci śmiało wejść na obręcz. Ja na obręcz 15 mm wsadzałem oponę 38C. Było już na styk i lekkie słowo honoru, ale się trzymała.

      Nie łapię o co może chodzić, że są „za duże”. Jeżeli i opona i obręcz ma rozmiar 622, to musi pasować, nie ma opcji. Jeżeli nie da się tak łatwo naciągnąć opony na obręcz, co się czasami zdarza, użyj plastikowych łyżek do opon, aby sobie pomóc z naciągnięciem ich na obręcz.

  • Janusz Noszczyński

    @@roweroweporady:disqus na jakiej podstawie powstała ta tabelka? Czy są jakieś reguły np stosunek szerokości szer opony do szerokości obręczy – w sensie jak mieści się w widełkach to jest ok? Czy to wynika z bardziej z „badań” empirycznych? :)

    • Cześć, tabelkę wzorowałem na amerykańskich, rowerowych autorytetach, m.in. Sheldonie Brownie czy Lennardzie Zinnie. Także niektórzy producenci obręczy podają takie dane, np. DT Swiss: https://pictures.dtswiss.com/uploads/WXD10000000866S/MAN_WXD10000000866S_WEB_ZZ_001.pdf

      I to co podane jest w tej tabelce, bywa mocno naginane przez samych producentów rowerów. Ba, sam wykraczałem poza jej ramy, zakładając oponę 38C do obręczy 15C. I to było po prostu czuć, że opona pasuje na styk i szersza już by najprawdopodobniej po prostu nie weszła. Tak więc te tabelki raczej wzięły się z doświadczeń producentów/mechaników, a nie wzorów.