Dobieranie opony rowerowej do obręczy

Mogę się założyć, że każdy z Was zastanawiał się kiedyś nad zmianą opon w rowerze. Chcieliście założyć szersze, węższe, gładsze, z większym bieżnikiem, lżejsze, odporniejsze na przebijanie, a może z kolcami. Wybór opon jest ogromny, a w tym wpisie chciałbym się skupić na kwestii ich rozmiaru. Warto przed rozpoczęciem zakupów dobrze sprawdzić, jakie opony i obręcze masz obecnie w rowerze. Przez lata nazbierało się sporo średnic obręczy i na przykład opony opisywane jako 26 cali, potrafią mieć pięć różnych średnic wewnętrznych (przy czym nie są one ze sobą kompatybilne).

Jaka opona do obręczy rowerowej
fot. Richard Masoner

Sposoby opisywania rozmiaru opon rowerowych

Do opisywania rozmiaru opon używa się kilku skal. Nie musisz znać ich wszystkich, choć często używa się ich zamiennie lub kilku jednocześnie.

System calowy

Myślę, że przez wszystkich znany jest system calowy, gdzie szerokość opony oraz jej (przybliżona) średnica zewnętrzna podawana jest w calach. Przykład: 26″ x 2,25″ – taki opis oznacza, że mamy do czynienia z oponą o średnicy 26 cali i o szerokości 2,25 cala. Taki zapis jest bardzo popularny w rowerach górskich.

System metryczny (francuski)

Drugim sposobem oznaczania rozmiarów opon jest system metryczny (francuski). W tym wypadku wielkość opony zapisuje się w ten sposób: 700 x 40C, gdzie pierwsza liczba oznacza przybliżoną średnicę zewnętrzną opony, druga liczba jej szerokość (oba wymiary w milimetrach), ale równie istotna jest litera na końcu, ponieważ opony 700x40A, 700x40B i 700x40C będą różnić się średnicą wewnętrzną i nie będą pasować na tę samą obręcz.

System ETRTO

Dwa poprzednie systemy potrafią wprowadzić zamieszanie, ponieważ jest sporo wykluczających się rozmiarów, które bywają identycznie lub prawie identycznie opisane! Dlatego, by to wszystko ujednolicić, powstał system ETRTO (European Tyre and Rim Technical Organisation), w którym podaje się średnicę wewnętrzną opony oraz jej szerokość (oba wymiary w milimetrach). To precyzyjny i jednoznaczny system zapisu.

Przykład: 40-559, oznacza oponę o szerokości 40 mm i średnicy wewnętrznej 559 mm. To oznacza, że jeżeli będziemy mieli obręcz o średnicy 559 mm, to przynajmniej pod tym względem, uda się założyć na nią oponę. Pozostaje kwestia szerokości, ale o tym za chwilę.

 

Standardów średnicy opony jest bardzo dużo, a spora część z nich już dawno wyszła z powszechnego użycia. Poniżej podaję rozmiary, które udało mi się znaleźć, warto o tym pamiętać, że jest ich tak dużo. Są to średnice wewnętrzne opony, wraz z opisującym je rozmiarem w systemie calowym.

152 mm, 194 mm – 10 cali
203 mm, 239 mm, 248 mm – 12 cali
254 mm, 279 mm, 288 mm, 298 mm – 14 cali
305 mm, 317 mm, 330 mm, 337 mm, 340 mm, 349 mm, 369 mm – 16 cali
355 mm, 387 mm, 390 mm, 400 mm – 18 cali
381 mm, 400 mm, 406 mm, 419 mm, 428 mm, 432 mm, 438 mm, 440 mm, 451 mm – 20 cali
484 mm, 489mm, 490 mm, 498 mm, 501 mm, 508 mm – 22 cale
501 mm, 507 mm, 520 mm, 531 mm, 540 mm, 547 mm – 24 cale
559 mm, 571 mm, 584 mm, 590 mm, 597 mm – 26 cali
630 mm – 27 cali
584 mm27,5 cala
609 mm, 622 mm, 635 mm, 642 mm – 28 cali
622 mm29 cali

Obecnie nie stosuje się oczywiście tych wszystkich standardów. Koła 26 cali w typowych rowerach górskich mają 559 mm, spotyka się jeszcze obręcze o średnicy 590 mm, najczęściej w holenderskich rowerach Batavus, Sparta czy Gazelle. Koła 28 cali najczęściej mają średnicę 622 mm, ale w holenderskich rowerach, często stosowana jest średnica 635 mm.

Jeśli chodzi o opony 29 cali, to mają one tę samą średnicę wewnętrzną, co opony 28 cali (622). Ich oznaczenie bierze się z różnicy w wysokości, ponieważ są wyższe od 28. calowych opon. Jak widzisz, jest z tym trochę zamieszania i warto patrzeć nie tylko na cale, ale także na rozmiar ETRTO, by uniknąć niepotrzebnych wpadek zakupowych.

Zachęcam do obejrzenia wideo, w którym opowiadam o rozmiarach opon rowerowych. Będzie mi bardzo miło, jeżeli zasubskrybujesz mój kanał.

Dobranie szerokości opony do szerokości obręczy

Drugą, bardzo ważną kwestią, jest dopasowanie szerokości opony do szerokości obręczy. Zbyt wąska opona może wpaść w obręcz (co uniemożliwi jej poprawne osadzenie, a co za tym idzie – jazdę), a zbyt szeroka opona może się jej słabo trzymać (lub w ogóle nie włożymy jej do obręczy). Tabelka, którą wstawiłem poniżej, pokazuje bezpieczny zakres, w którym można się poruszać jeżeli chodzi o szerokości. Szerokość obręczy mierzymy bez ścianek, czyli tylko wewnętrzny otwór. W tym celu trzeba albo zdjąć oponę, albo poszukać odpowiedniego oznaczenia na samej obręczy. Natomiast szerokość opony można wziąć z oznaczenia na jej boku. Oba rozmiary oczywiście w systemie ETRTO.

Szerokość obręczy a opona rowerowa
Kliknij aby powiększyć

Nie jest powiedziane, że ta tabelka wyczerpuje wszystkie możliwości. Sami producenci obręczy i kół, potrafią podawać różne wartości. Bardzo liberalna pod tym względem jest np. tabela od DT Swiss. Warto po prostu zachować zdrowy rozsądek i nie wkładać górskiej opony do szosowej obręczy i na odwrót.

Zachęcam do obejrzenia wideo, w którym pokazuję jak dobrać oponę do obręczy. Będzie mi bardzo miło, jeżeli zasubskrybujesz mój kanał.

Czy opona zmieści się w rowerze

Trzecia kwestia, którą trzeba rozważyć podczas kupowania nowych opon, to czy opony zmieszczą się do Twojego roweru. Wraz ze wzrostem szerokości opony, zazwyczaj rośnie także jej wysokość. Jeśli kupisz wyższą oponę niż dotychczas, może się okazać, że pojawi się problem z ocieraniem o przednią przerzutkę, błotniki, ramę, widelec. Przednia opona może także zahaczać o Twoją stopę podczas skręcania.Jakie opony do roweru szosowego
Sam się o tym przekonałem, kupując kilka lat temu opony typu semi-slick (miałem fitnessowy rower Cube SL Cross). Fabrycznie miałem założone gładkie opony Schwalbe Kojak o szerokości 35 mm, a kupiłem opony Schwalbe CX Comp, jedną o szerokości 35, a drugą 38. Niestety, okazało się, że ta o szerokości 38 jest zbyt wysoka i ociera o przednią przerzutkę. Na szczęście opona o szerokości 35 pasowała idealnie, więc 38 poszła na przód. Gdybym kupił inne, jeszcze szersze – pewnie nawet na przodzie by przeszkadzały.

Czy da się w jakiś sposób ustalić, jakiej szerokości opony będą pasować? Pozostaje ręczny pomiar (i pytanie sprzedającego o wysokość opony), choć to i tak nie pokaże, czy dana opona na 100% będzie pasować. W razie wątpliwości, polecam wybranie się z rowerem do sklepu stacjonarnego, gdzie łatwiej będzie przymierzyć konkretny rozmiar opony. Pamiętajcie też, że opony o teoretycznie tej samej szerokości, mogą się od siebie różnić – wszystko zależy od typu bieżnika, ciśnienia i producenta opony).

 

Zapraszam Cię do lektury innych wpisów o oponach. Znajdziesz tutaj informacje, których nie wymieniłem w tym tekście.

1. Rodzaje opon rowerowych

2. Ciśnienie w oponach rowerowych

3. Dobieranie opony do obręczy

4. Opona drutowa czy zwijana

5. Opór stawiany przez opony rowerowe

6. Ciśnienie w oponie, a droga hamowania

7. Co zrobić gdy opona chowa się w obręczy

8. Schwalbe CX Comp – test opony

9. Schwalbe Kojak – długodystansowy test