Rozmiary opon rowerowych i dopasowanie do obręczy



Mogę się założyć, że każdy z Was zastanawiał się kiedyś nad zmianą opon w rowerze. Chcieliście założyć szersze, węższe, gładsze, z większym bieżnikiem, lżejsze, odporniejsze na przebijanie, a może z kolcami. Wybór opon jest ogromny, a w tym wpisie chciałbym się skupić na kwestii ich rozmiaru. Warto przed rozpoczęciem zakupów dobrze sprawdzić, jakie opony i obręcze masz obecnie w rowerze. Przez lata nazbierało się sporo średnic obręczy i na przykład opony opisywane jako 26 cali, potrafią mieć pięć różnych średnic wewnętrznych (przy czym nie są one ze sobą kompatybilne).

Jaka opona do obręczy rowerowej
fot. Richard Masoner

Rozmiary opon rowerowych

Do opisywania rozmiaru opon używa się kilku skal. Nie musisz znać ich wszystkich, obecnie do jednoznacznej identyfikacji rozmiarów opon rowerowych wystarczy ETRTO. Ale warto poznać też inne systemy, tak aby wiedzieć z czym się to je (zwłaszcza, że i tak najczęściej mówimy rozmiarach opon wyrażanych w calach, dopiero później w ruch idzie ETRTO).

System calowy

Myślę, że przez wszystkich znany jest system calowy, gdzie szerokość opony oraz jej (przybliżona) średnica zewnętrzna podawana jest w calach. Przykład: 26″ x 2,25″ – taki opis oznacza, że mamy do czynienia z oponą o średnicy 26 cali i o szerokości 2,25 cala. Taki zapis jest bardzo popularny w rowerach górskich.

System metryczny (francuski)

Drugim sposobem oznaczania rozmiarów opon jest system metryczny (francuski). W tym wypadku wielkość opony zapisuje się w ten sposób: 700 x 40C, gdzie pierwsza liczba oznacza przybliżoną średnicę zewnętrzną opony, druga liczba jej szerokość (oba wymiary w milimetrach), ale równie istotna jest litera na końcu, ponieważ opony 700x40A, 700x40B i 700x40C będą różnić się średnicą wewnętrzną i nie będą pasować na tę samą obręcz.

System ETRTO

Dwa poprzednie systemy potrafią wprowadzić zamieszanie, ponieważ jest sporo wykluczających się rozmiarów, które bywają identycznie lub prawie identycznie opisane! Dlatego, by to wszystko ujednolicić, powstał system ETRTO (European Tyre and Rim Technical Organisation), w którym podaje się średnicę wewnętrzną opony oraz jej szerokość (oba wymiary w milimetrach). To precyzyjny i jednoznaczny system zapisu.

Przykład: 40-559, oznacza oponę o szerokości 40 mm i średnicy wewnętrznej 559 mm. To oznacza, że jeżeli będziemy mieli obręcz o średnicy 559 mm, to przynajmniej pod tym względem, uda się założyć na nią oponę. Pozostaje kwestia szerokości, ale o tym za chwilę.

 

Średnice wewnętrzne opony na przestrzeni lat

Standardów średnicy opon rowerowych jest bardzo dużo, a spora część z nich już dawno wyszła z powszechnego użycia. Poniżej podaję rozmiary, które udało mi się znaleźć, warto o tym pamiętać, że jest ich tak dużo. Są to średnice wewnętrzne opony, wraz z opisującym je rozmiarem w systemie calowym.

152 mm, 194 mm – 10 cali
203 mm, 239 mm, 248 mm – 12 cali
254 mm, 279 mm, 288 mm, 298 mm – 14 cali
305 mm, 317 mm, 330 mm, 337 mm, 340 mm, 349 mm, 369 mm – 16 cali
355 mm, 387 mm, 390 mm, 400 mm – 18 cali
381 mm, 400 mm, 406 mm, 419 mm, 428 mm, 432 mm, 438 mm, 440 mm, 451 mm – 20 cali
484 mm, 489mm, 490 mm, 498 mm, 501 mm, 508 mm – 22 cale
501 mm, 507 mm, 520 mm, 531 mm, 540 mm, 547 mm – 24 cale
559 mm, 571 mm, 584 mm, 590 mm, 597 mm – 26 cali
630 mm – 27 cali
584 mm27,5 cala
609 mm, 622 mm, 635 mm, 642 mm – 28 cali
622 mm29 cali

Obecnie nie stosuje się oczywiście tych wszystkich standardów. Koła 26 cali w typowych rowerach górskich mają 559 mm, spotyka się jeszcze obręcze o średnicy 590 mm, najczęściej w holenderskich rowerach Batavus, Sparta czy Gazelle. Koła 28 cali najczęściej mają średnicę 622 mm, ale w holenderskich rowerach, często stosowana jest średnica 635 mm.

Jeśli chodzi o opony 29 cali, to mają one tę samą średnicę wewnętrzną, co opony 28 cali (622). Ich oznaczenie bierze się z różnicy w wysokości, ponieważ są wyższe od 28. calowych opon. Jak widzisz, jest z tym trochę zamieszania i warto patrzeć nie tylko na cale, ale także na rozmiar ETRTO, by uniknąć niepotrzebnych wpadek zakupowych.

Zachęcam do obejrzenia wideo, w którym opowiadam o rozmiarach opon rowerowych. Będzie mi bardzo miło, jeżeli zasubskrybujesz mój kanał.

Dobranie szerokości opony do szerokości obręczy

Drugą, bardzo ważną kwestią, jest dopasowanie szerokości opony do szerokości obręczy. Zbyt wąska opona może wpaść w obręcz (co uniemożliwi jej poprawne osadzenie, a co za tym idzie – jazdę), a zbyt szeroka opona może się jej słabo trzymać (lub w ogóle nie włożymy jej do obręczy). Tabelka, którą wstawiłem poniżej, pokazuje bezpieczny zakres, w którym można się poruszać jeżeli chodzi o szerokości. Szerokość obręczy mierzymy bez ścianek, czyli tylko wewnętrzny otwór. W tym celu trzeba albo zdjąć oponę, albo poszukać odpowiedniego oznaczenia na samej obręczy. Natomiast szerokość opony można wziąć z oznaczenia na jej boku. Oba rozmiary oczywiście w systemie ETRTO.

Szerokość obręczy a opona rowerowa
Kliknij aby powiększyć

Nie jest powiedziane, że ta tabelka wyczerpuje wszystkie możliwości. Sami producenci obręczy i kół, potrafią podawać różne wartości. Bardzo liberalna pod tym względem jest np. tabela od DT Swiss. Warto po prostu zachować zdrowy rozsądek i nie wkładać górskiej opony do szosowej obręczy i na odwrót.

Zachęcam do obejrzenia wideo, w którym pokazuję jak dobrać oponę do obręczy. Będzie mi bardzo miło, jeżeli zasubskrybujesz mój kanał.

Czy opona zmieści się w rowerze

Trzecia kwestia, którą trzeba rozważyć podczas kupowania nowych opon, to czy opony zmieszczą się do Twojego roweru. Wraz ze wzrostem szerokości opony, zazwyczaj rośnie także jej wysokość. Jeśli kupisz wyższą oponę niż dotychczas, może się okazać, że pojawi się problem z ocieraniem o przednią przerzutkę, błotniki, ramę, widelec. Przednia opona może także zahaczać o Twoją stopę podczas skręcania.Jakie opony do roweru szosowego
Sam się o tym przekonałem, kupując kilka lat temu opony typu semi-slick (miałem fitnessowy rower Cube SL Cross). Fabrycznie miałem założone gładkie opony Schwalbe Kojak o szerokości 35 mm, a kupiłem opony Schwalbe CX Comp, jedną o szerokości 35, a drugą 38. Niestety, okazało się, że ta o szerokości 38 jest zbyt wysoka i ociera o przednią przerzutkę. Na szczęście opona o szerokości 35 pasowała idealnie, więc 38 poszła na przód. Gdybym kupił inne, jeszcze szersze – pewnie nawet na przodzie by przeszkadzały.

Czy da się w jakiś sposób ustalić, jakiej szerokości opony będą pasować? Pozostaje ręczny pomiar (i pytanie sprzedającego o wysokość opony), choć to i tak nie pokaże, czy dana opona na 100% będzie pasować. W razie wątpliwości, polecam wybranie się z rowerem do sklepu stacjonarnego, gdzie łatwiej będzie przymierzyć konkretny rozmiar opony. Pamiętajcie też, że opony o teoretycznie tej samej szerokości, mogą się od siebie różnić – wszystko zależy od typu bieżnika, ciśnienia i producenta opony).

 

Zapraszam Cię do lektury innych wpisów o oponach. Znajdziesz tutaj informacje, których nie wymieniłem w tym tekście.

1. Rodzaje opon rowerowych

2. Ciśnienie w oponach rowerowych

3. Dobieranie opony do obręczy

4. Opona drutowa czy zwijana

5. Opór stawiany przez opony rowerowe

6. Ciśnienie w oponie, a droga hamowania

7. Co zrobić gdy opona chowa się w obręczy

8. Schwalbe CX Comp – test opony

9. Schwalbe Kojak – długodystansowy test

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

290 komentarzy

  • Kupiłem sobie stary rower STIGER z zachodnich Niemiec (kupiłem teraz w Polsce). Rama chyba aluminiowa.
    Opony trzeba zmienić. Oznaczenie na oponach jest takie:
    CAMEL 28 x 1 5/8 x 1 3/8 oraz 37-622
    Proszę o pomoc bo nie umiem sobie z tym poradzić i nie wiem jaką nową oponę dobrać. A stare opony tylko na śmietnik się nadają.
    Pozdrawiam
    Marcin

  • Hej,

    Mam nowego Tribana RC520, obręcze 622x17c.
    www.decathlon.pl/rower…02389.html

    Zakupiłem do niego opony Continental Speed King CX 35-622 (zwijane!) – allegro.pl/ofert…7671090019
    Problem jest taki, że opona strasznie ciężko wchodzi na obręcz. Nie dałem rady sam jej założyć – 2 mechaników się z nią męczyło, w końcu wskoczyły. Ale teraz kolejny kryzys – przebiłem dętkę i nie idzie opony ściągnąć na własną rękę, tak ciasno siedzi. Łyżki mam.

    Jak myślisz, skąd taki problem? Czy to może być wyjątkowa specyfika tej opony, czy z każdą o takim rozmiarze będę miał taki problem? Wiem, że to trochę wróżenie z fusów, ale może z doświadczenia coś powiesz :)

    Pozdrower!

    • Cześć,
      cóż, może obręcz ma taką a nie inną budowę, że ciężko opona wchodzi. Ja tak miałem z moją oponą do trenażera, którą ciężko było założyć do jednej konkretnej obręczy, na innej nie miałem tego problemu.

      Przy zakładaniu opornej opony zawsze można zwilżyć jej rant wodą z dodatkiem mydła. Natomiast jeżeli chodzi o zdejmowanie, to kluczowe jest jej poważenie dwiema łyżkami i próba sprawienia aby zeskoczyła z obręczy w jednym miejscu. A jak już zeskoczy to potem już pójdzie.
      Jeżeli łyżki nie chcą wejść, to próbowałbym najpierw rękoma trochą ją powyginać.

  • Witam mógłbyś mi doradzic w kwesti opon kupiłem rower Kross Pulso 1.0 on ma opony Schwalbe Kojak Race Guard (28″x1.35″) chciałbym je zmienic na Schwalbe Opona Cx Comp 28X1,5 to dobry wybór ? chodzi o to czy będą pasowały do widelca rozmiarowo czy wybrac taki model Schwalbe Cx Comp 28 X 1,35 Pozdrawiam

    • Cześć,
      niestety nie powiem Ci czy szersze opony wejdą do tego widelca i ramy, najlepiej byłoby przymierzyć w sklepie. Na pewno CX Comp’y 1,35″ będą pasować, natomiast z tamtymi może być różnie. Kiedyś miałem Cube SL Cross, do którego właśnie ta opona o szerokości 1,5″ nie chciała wejść z tyłu, bo zahaczała o nią przednia przerzutka :) Natomiast później miałem następcę tego roweru i był to Cube SL Road i ta oponka już się mieściła, bo przerzutka miała inną konstrukcję. Piszę to jako ciekawostkę, po prostu musisz przymierzyć, bo inaczej tego nie sprawdzisz.

  • Witam. Łukasz znowu kawał roboty zrobiłeś ale powiem szczerze że ni cholery nie mam pojecia jak czytać ta tabelke. Posiadam Krosa Evado 7.0 2018 z oponami 28″ 128×1.56 i obrecze 622x19c chciałem zalozyc Micheliny ale maja 1.35 przyznam sie szczerze że nie mam pojecia jak odczytywać ta tabelkę.

    • Cześć,
      masz obręcz o szerokości wewnętrznej 19 mm. Czyli możesz bezpiecznie założyć do takiej obręczy oponę o szerokości od 28 do 60 mm.

      Opona o szerokości 1,35 cala ma szerokość 35 milimetrów. Czyli spokojnie do Twojej obręczy się nadaje. Muszę przebudować kiedyś tę tabelkę i podać szerokości także w calach.

  • witam, kupiłem opony które okazały się za duże choć teoretycznie powinny być dobre zmierzyłem średnicę koła która wynosi 635 mm kupiłem opony 27×1 1/8 i dętki 28-630 czy Ktoś pomoże mi dopasować odpowiedni rozmiar?

    • Cześć, jeżeli masz obręcz o średnicy 635 mm, to musisz kupić oponę o takiej właśnie średnicy wewnętrznej. Jest ona zazwyczaj napisana na oponie w systemie ETRTO, o czym zresztą napisałem w tym tekście. Opona oznaczona jako 27×1 1/8 ma z tego co widzę średnicę 630 mm. Niestety choćbyś nie wiem co zrobił, to na obręcz 635 mm nie wejdzie. Ja bym ją zwrócił i zamówił oponę, gdzie będzie napisane przy niej, że ma 635 mm.

  • Witam,
    Kupiłem opony schwalbe w rozmiarze 28 x 1,65,
    ale okazało się, że opona jest za szeroka do obręczy. Przedtem miałem opony 28 x 1,5.
    Czy może być tak, że mam za wąską obręcz?
    W sklepie powiedzieli,
    że nie ma problemu i na taką obręcz założę taką oponę 28 x 1,65.

  • Czy na rower trekkingowy scott sportster 40 , który w standardzie ma opony 26″ można założyć 29″-ki? Tzn. Czy ma to sens (jazda głównie w terenie).

    • Kwestia czy opona wejdzie na obręcz, a jeżeli tak, to czy zmieści się do ramy i widelca. Poszukaj w internecie pod hasłem Scott Sportster 29″, może ktoś pisał o tym co udało mu się włożyć do tego roweru. Może warto przejechać się do sklepu i zobaczyć na żywo co wejdzie, a co nie.

      • Witam. Posiadam rower Giant Talon 1. Zmieniłem w nim opony na double fighter continentala ze względu na to, że mogę jak sama nazwa wskazuje pojeździć zarowno na drodze, jak i zjechać na bardziej nierówny teren. „Problem”😁 w tym, że rower się bardzo spodobał mojej żonie i mam sobie kupić nowy. Chciałbym coś podobnego ale wolałbym jeszcze węższe opony, ponieważ większość czasu spędzam na drodze, ale czesto punktem docelowym jest teren. Tamten rower ma 29er kola i nic węższego niż 1.95 nie mogłem znaleźć (albo źle szukalem🤔).Zastanawiam się czy 27.5 nie byłoby w moim przypadku lepszym rozwiązaniem?
        Mógłbyś jakiś rower polecić? Najchetniej bym kupił znów Giant, ale nie chce się też ograniczać do jednej marki. Z góry dzięki.
        Pozdrawiam
        Filmiki bardzo przydatne i konkretne

        • Cześć,
          jeżeli chodzi o opony, to 29 cali to tylko handlowa nazwa, większość opon 28 cali ma dokładnie tę samą średnicę wewnętrzną (622 mm) i trzeba patrzeć właśnie po tym rozmiarze w systemie ETRTO, o którym pisałem w tym wpisie.
          Tak więc jeżeli tylko szerokość wewnętrzna obręczy na to pozwoli, włożysz do takiego roweru opony np. 1,35-1,5 cala (35-38 mm).

          Jeżeli chodzi o dostępność opon, to właśnie pod 28/29 cali znajdziesz ich najwięcej, ale i pod 27,5 cala się znajdą. Niemniej do jazdy głównie po asfalcie, postawiłbym na 29 cali, jeżeli ten rozmiar Ci pasuje.

          Jeżeli chodzi o polecane rowery w różnych przedziałach cenowych, to opisuję je tutaj: roweroweporady.pl/jaki-rower-kupic/

          Nowy Talon 1 wygląda bardzo fajnie, jest podobny do poprzedniego rocznika, który miałem okazję testować: roweroweporady.pl/giant…gorskiego/

  • Witaj. Mam rower marki Merida Crossway 600 (model 2018) z oponami 700x40c. Na obręczy mam napisany rozmiar 622-20. Czy mogę wrzucić tam oponę węższą niż 32c ?? Dodam też, że brat posiada rower typu fitness Canyon RoadLite z kołami DT-Swiss w tym samym rozmiarze co moje w Merida i seryjnie rower posiada opony 700x30c

      • W takim razie chyba zaryzykuje z rozmiarem 700x28c dlatego ze właściwie 99% mojej jazdy to są drogi asfaltowe. W bardzo dobrej cenie można nabyć zwijany model opony CONTINENTAL Ultra Sport II. Czy jeździłeś może na takiej oponie i możesz powiedzieć o niej coś więcej?

    • Witaj Łukasz fajnie to wyjasniles przy okazjii uswiadamiajac …ale tego nie ogarniam nie moge ;-) koło 29er szerokosc wewnetrzna obreczy 35 mm a opona 57-622 (29×2.25) i chce zrobic na mleczku bez detki czu bedzie ok? oczywiscie obrecz i opona pod tubeless. z gory dzieki za wyrozumialosc i odpowiedz.

  • Hej, chce wymienić opony w swoim rowerze, mam w tej chwili 26 x 2,1 „.chce zmienić na węższe z uwagi na większe korzystanie z dróg asfaltowych, wybrałem oponę Michelin protek o rozmiarze ertro 559 x 35. Czy będzie pasować do felgi na której widnieje info 559 x 19 – 26”.

    • Cześć, cały wpis jest o tym, masz nawet tabelkę, że do obręczy o szerokości wewnętrznej 19, bez problemu założysz opony o szerokości od 28 do 60 mm. Czyli opona 35 wejdzie bez żadnego problemu.

  • Swietny artykuł. Doskonale wyczerpuje temat zasad dobierania opon rowerowych. Dziękuję autorowi tej publikacji.

  • Cześć. Ja po poradę w sprawie opon. Mam Kendy 52-584 z dużym klockiem, są hałaśliwe no i chciałbym lżej W terenie nie jeżdżę, jedynie ścieżki rowerowe, ubite trakty leśne no i niestety czasem asfalt. Pytanie które lepsze (podaje linki do allegro bo nie wiem jak dołączyć obrazki):
    ta:
    allegro.pl/ofert…7853623192
    czy ta:
    allegro.pl/ofert…7837536406
    pozdrawiam i kibicuję blogowi

    • Cześć, obie powinny być okej. Vee Rubber ma trochę bardziej podniesione boczne klocki bieżnika (opona typu semi-slick), dzięki czemu będzie lepiej prowadzić się po bezdrożach. Ale za to Continental jest trochę węższa i będzie trochę lepiej toczyć się po twardszej nawierzchni, a i poza asfaltem da sobie spokojnie radę.

  • Witam…..- Niestety, okazało się, że ta o szerokości 38 jest zbyt wysoka i ociera o przednią przerzutkę. Na szczęście opona o szerokości 35 pasowała idealnie, więc 38 poszła na przód. Gdybym kupił inne, jeszcze szersze – pewnie nawet na przodzie by przeszkadzały……Pytanie. Czy to oznacza, że przerzutka przodu, jest z tyłu? Nie dość, że ocierała o przednią, to znowu poszła do przodu?…… Ach, czytam te Pańskie „rowerowe wypowiedzi” od niedawna. I tak mnie wciągnęły, że zacząłem planować zakup roweru, z całym ekwipunkiem, i pojechać gdzieś, w piękną Polskę. A, swoją drogą, to czyta się to, jak wyśmienite opowiadania i … jeszcze nie mam roweru, a już go kocham.

    Oprócz wiedzy i doświadczenia (które cenię w człowieku najbardziej) posiada Pan, dar wzbudzania ciekawości i odkrywania marzeń u innych. Rower kojarzy mi się z wolnością, niezależnością, swobodą, samodzielnością i przygodą. W swoim życiu, chciałbym jeszcze zaznać tego wszystkiego, właśnie podczas mojej „wyprawy”. Skrzętnie zbieram wszelkie informacje, które będą mi przydatne podczas biwakowania, napraw, choroby, itd. Na Pańskim blogu znalazłem bardzo dużo przydatnych tematów, a wszystkie komentarze, są wprost bezcenne. Przecież, nie ma głupich pytań, a każde z nich pozwala zrozumieć jakąś cząstkę wiedzy o rowerze i ludzkich rozterkach.

    Pomimo swoich 75 lat, wierzę, że uda mi się zakosztować pełnej swobody i związanych z nią konsekwencjach. Aktualnie jestem na etapie wyboru roweru Batavus Mambo, lub Gazelle, z przerzutkami w piaście. Co Pan radzi ? Serdecznie pozdrawiam i dziękuję za wspaniałego bloga.

    • Cześć,
      dziękuję za miłe słowa, cieszę się, że dobrze się czyta :)

      Tak niestety jest, że czasem we włożeniu szerszej opony nie przeszkadza rama, tylko właśnie przednia przerzutka. Sam tak miałem kilka lat temu w moim starym rowerze Cube SL Road, gdzie oponę 38C musiałem dać na przód, bo z tyłu ocierała o przerzutkę. Można kombinować z wymianą przerzutki na inną, ale i tak bez przymiarki się nie obędzie. Albo zostawić 38 z przodu i już.

      Co do roweru, to zarówno Batavus jak i Gazelle robią świetne rowery.

    • Zdecydowanie polecam Batavusa Mambo i to wersji damskiej – kapitalny super wygodny i solidny rowerek do jazdy bliskiej i dalekiej. Już prawie pół Green Velo nim przejechałem i nie mogę się doczekać drugiej połówki.

  • Witam, mam pytanie, czy na obręcz 559×17, gdzie była założona opona 26×1,50 (40×559), mogę założyć oponę 26×1, 75?

    • Ręce opadają, odpowiedź na Twoje pytanie można bez żadnego trudu znaleźć w tym wpisie. Zacznij od zmierzenia szerokości wewnętrznej obręczy albo sprawdzenia jej szerokości na naklejce.

  • Witam.
    Wiem że się czepiam , ale dla jasności lepiej według mnie by było gdyby zamiast ixa { który kojarzy dwojako np: ze skreśleniem }
    postawić ” fajeczkę” lub ”ptaszka”.

  • Cześć,

    Aktualnie posiadam Schwalbe Smart Sam 54-584 (27,5×2,1-650B). Chciałbym wymienić opony na gładsze (jeżdżę tylko po asfalcie) i myślę o Schwalbe Big Ben 50-584 (27,5×2). Czy mogę je po prostu zamówić i będą pasować czy nie obędzie się bez ściągania założonych opon i mierzenia wnętrza obręczy? A może dałoby założyć coś jeszcze węższego ale nadal w bezpiecznym przedziale? Można określić taki przedział? Jaką najwęższą oponę założę bez mierzenia wnętrza obręczy? Wiem, że masz tysiące pytań na które starasz się odpowiadać a wystarczyłoby pewnie skierowanie do gogle ale w miarę możliwości chciałbym pominąć ściąganie opony w celu pomiarów.

    • Jeżeli masz opony o szerokości 54, to 50 wejdą bez żadnego problemu.

      Ale jeżeli chcesz dowiedzieć się, jakie najwęższe opony da się założyć, to bez poznania wewnętrznej szerokości obręczy się nie obejdzie. Musisz albo poszukać naklejki na obręczy z wypisanym rozmiarem, typu 19-584, albo po prostu zdjąć oponę i to zmierzyć samemu.

      Nie wiem czemu wiele osób tak panicznie broni się przed ściąganiem opony. Spuszczasz powietrze, bierzesz dwie plastikowe łyżki do opon, szast prast i zdjęte. I masz wtedy czarno na białym – ile da się założyć :)

        • Hmmm… no to się nieźle porobiło, że na tak wąską obręcz, była założona opona 2,1 cala. Tak było fabrycznie? Zresztą nieważne. Na obręcz siedemnastkę śmiało możesz założyć nawet szosową oponę 25C.

          • No też właśnie mnie to zdziwiło… rower fabryczny (Kross level r2). Jest też opcja że naklejka jest jakaś „z dupy”. Chyba jednak zmierze ta obręcz. Dzięki raz jeszcze za pomoc.

  • Cześć,
    posiadam opony Schwalbe Land Cruiser 26×1,9/2,0. Czy takie oznaczenie mówi, że mogę ją zastąpić oponą 26×2,0, jeśli ma takie same wymiary wg skali ETRTO 50-559?

  • Witam ,
    poprosiłbym o poradę, na co zmienić oponki , bo moje to w czasie jazdy całe się chowają w piasku i błocie….
    aha posiadany rowerek to : Giant Roam 0 disc 2015 ( www.giant-bicycles.com/pl/ro…-disc-2015 )
    wg specyfikacji :
    -obręcz:GIANT S-X2
    -opona:GIANT P-RX2 X-Road, 700x40C
    -widelec:SR SUNTOUR NCX-D LO 700C, blokada hydrauliczna speed-lock

    pytanie jakie chciałbym zadać to : jaki rozmiar i jakie opony polecisz mi z bardziej agresywnym bieżnikiem…….troszkę słabo po śniegu, piachu i błocie jeżdzą te obecne, a już chyba pora na wymianę…..
    dziękuję z góry za odpowiedź
    pozdrawiam
    Andrzej

    • Cześć, Twoje opony to typowe semi-slicki, gładkie na środku i z lekkim bieżnikiem po bokach – czyli trochę na asfalt i trochę na bezdroża. Ale oczywiście tak jak piszesz, nie ma co liczyć na to, że sprawdzą się w piasku, błocie itd.

      Możesz wymienić opony na takie z agresywniejszym bieżnikiem, ale w jeździe zwłaszcza w kopnym piasku, liczy się także szerokość opon – im szersze, tym lepiej. Masz rower crossowy, więc nie włożysz tam tak szerokich kapci jak do roweru górskiego,
      ale można pokombinować. Może wejdą opony 47C, może 50C (2″). Na pewno po ich włożeniu musi zostać po kilka milimetrów z każdej strony luzu, opona nie może także przeszkadzać w działaniu przedniej przerzutki. A z przodu lepiej aby opona nie ocierała o but podczas skręcania.

      Zerknij np. na opony Schwalbe Smart Sam. Są dostępne w różnych szerokościach 42/44/47 mm. Najlepiej oczywiście byłoby wybrać się do sklepu i przymierzyć czy wejdą, ale może własne pomiary wystarczą (pamiętaj, że im szersza opona, tym wyższa).

  • Cześć, mam pytanie dotyczące różnicy w systemie francuskim i ETRTRO. Posiadam obręcz rowerową o szerokości wewnętrznej 25mm oraz średnicy 622mm. Opony o rozmiarze w 700x42c systemie francuskim są tożsame z 44-622 w ETRTRO. Według twojej tabelki minimalna szerokość opony to 44mm. Czy w takim razie opony w tym rozmiarze wejdą mi na obręcze? I jeszcze jedno pytanie: skąd ta różnica w szerokości w obu systemach?

  • Hej. Mam oponę Continental ride Tour 37-622 (28×1 3/8×15/8) C208. Obręcz 622/18. Wymianiłem oponę na Continental Tour 28(700C) All. Rozmiary na kartoniku to np. 32-622 -> 47-622… Wg opiski powinna pasować, jednak jest ona cieńsza od tej którą wyjąłem. Miała ona rozmiar 37/54-622/635. Czy mogę prosić o rozwijanie moich wątpliwości.
    Pozdrawiam

    • Hej, jak się domyślam, piszesz o dętce. Na opakowaniu masz podany zakres, do jakich opon pasuje dętka. W tym przypadku dla nowej dętki jest to od 32 do 47 milimetrów. Stara dętka, o której piszesz, że jest grubsza, ma zakres od 37 do 54 mm. Czyli musi być grubsza, aby dała radę rozciągnąć się w szerszej oponie.

      Najważniejsze aby Twoja opona mieściła się w zakresie podanym na oponie i tyle wystarczy. Oczywiście jeżeli chcesz mieć trochę lepszą odporność na przebijanie, warto aby nie dochodzić do dolnej granicy. Ale nawet jeżeli tak się zrobi, to wszystko będzie w porządku.

  • Witam!
    Jakie mam założyć opony do roweru miejskiego.
    Na obręczach mam wybite wymiary;
    700c 622×22
    20×622(28×15/8)

    • Cześć,
      z tego co rozumiem, masz dwie różne obręcze. Pierwsza o szerokości wewnętrznej 22 mm, druga 20 mm. Obie o średnicy 622 mm czyli 28 cali.

      Na każdą z nich spokojnie wejdzie opona o szerokości od 35 do 47 mm (czyli o szerokości typowej dla rowerów miejskich). Ale jaką szerokość wybrać, najlepiej niestety sprawdzić w sklepie. Bo opona musi jeszcze pasować do ramy/widelca + ewentualnie błotników, jeżeli je masz.

  • Witam.
    Proszę o poradę.
    Posiadam rower LAZARO INTEGRAL V3 2018 (szutrowo-szosowy).
    Jeżdżę ok.6000 km (głównie po asfalcie) rocznie i niebawem czeka mnie zmiana opon.
    Oznaczenie na oznaczenie obręczy to 28-622×19, natomiast opony to 700x38C (28×1,5).Czy w związku z tym mogę dobrać opony cieńsze np. 700x35C (28×1,35).
    Dziękuję i pozdrawiam.

  • Witam. Mam pytanie czy jak w rowerze mam oponę 27.5 2.1 to czy mogę założyć oponę 27.5 2.25?
    Mam rower górski.

    • Cześć, na obręcz na pewno wejdzie. Sprawdź tylko czy masz miejsce w ramie. Jeżeli tylko 2.1 nie wchodzi „na styk”, to i 2.25″ wejdzie.

  • Witam.

    Bardzo proszę o konkretną poradę w kwestii wymiany opon.

    Posiadam Rower Boudicca LX Treking Northtec 2016r.

    Z danych technicznych

    obręcze TrilogyV6 622×19

    opony Kenda 700x38c

    Rower jest OK.Na szosie ,utwardzonej drodze jedzie się wspaniale.

    Problem pojawia się przy podjazdach na krawężniki i na wszelkich

    drogach typu piasek ,z dołkami i innymi wybojami.

    Chcę wymienić opony na szersze i stabilniejsze tym samym lub

    wymienić na SCHWALBE opona ‚Big Apple.
    Bardzo proszę o radę co można zrobić w tej materii

    z konkretnymi danymi.
    Dziekuję

    • Cześć,
      ja się domyślam, jest to ten rower: zdjecia.bikeworld.pl/produ…_3a0db.jpg

      W takim przypadku raczej nie założysz dużo szerszych opon, ponieważ one się po prostu nie zmieszczą do ramy/widelca. Zawsze można pokombinować nad przymierzeniem czegoś troszkę szerszego (40C, może 42C), ale to najlepiej byłoby zrobić w sklepie. No i jeszcze kwestia czy błotników nie będzie trzeba zdjąć.

  • Hej, czy mogę na obręcz 29mm (szerokość wewnętrzna) założyć oponę 700x42C (Continental AR Ride, ona optycznie wydaje się szersza), widziałem tabelkę, ale chciałem zapytać osoby doświadczone, bo może jednak siądzie?

    • Nawet bardziej liberalna od mojej tabelki, lista DT Swiss podaje, że lepiej nie wkładać nic węższego niż 47.

      Może znajdziesz kogoś, kto zakładał taką oponę, ale pamiętaj, że każda opona i obręcz jest inna. Co jednemu będzie pasowało, w innym przypadku niekoniecznie musi.

      Spróbować możesz, jeżeli masz już te opony. Jeżeli dopiero planujesz zakup – przemyślałbym jednak coś trochę szerszego.

  • Witam, posiadam tylną obręcz 622x19C i planuję kupić oponę typowo pod trenażer. Czy mogę kupić oponę w rozmiarze 700x23C? I jaką dobrać dętkę?

    • Według mojej tabelki wychodzi, że minimum to 28C, ale tabelka od DT Swiss jest łaskawsza i mówi, że 23 i 25 też spokojnie wejdzie. No to jak oni tak piszą, to spokojnie możesz te 25C założyć.

      A dętkę załóż zwykłą, najtańszą pod opony 23-28C. Przebić się tam nic nie przebije, a i waga nie ma znaczenia.

  • Cześć :) Dzięki za poradnik…ale mam z tym związane małe pytanie. Jeździmy z żoną na rowerach crossowych na obręczach 622-19 i oponach 700x40c. Czy na takie obręcze mógłbym założyć ciut węższe opony 700x35c? Bo z tabelki wynika, że raczej nie będzie problemu…

  • kupilem te cienkie lekkie dentki schwalbe extra light do opon continental travel contact 26 cal czy to moze byc przyczyna ze mi opona lekko podskakuje jakby byla krzywa (bije) czy po prostu kupilem felerne uzywane opony? kolo nie jest scentrowane.

    • A próbowałeś napompować do maksymalnego ciśnienia podanego na oponie, tak aby opona ułożyła się na obręczy?

    • Hej, jeżeli chodzi o szersze opony, to wszystko zależy od tego, czy przyjmie je rama i widelec. Szersza opona automatycznie będzie też wyższa i nie zawsze zmieści się do ramy, czasem może też ocierać o przednią przerzutkę.

      Warto wybrać się do sklepu aby na żywo przymierzyć opony, żeby nie było problemu.

      Na pewno szersza opona da większy komfort jazdy.

  • Mam obręczy 622 x13c
    A deska ma race 28(700c) 20-622>25-630
    27×3/4>27×1.00
    700x 20c>700x25c
    A opona ma 25 -622
    700 x25c
    Prawidłowo ??

  • Witam, z góry przepraszam bo nie mogłam znaleźć bardziej pasującego tematu…

    Nurtuje mnie od jakiegoś czasu pytanie – czy do roweru trekkingowego można zamontować opony przeznaczone głównie dla rowerów górskich? Czy mija się to z celem?

    • Cześć, ograniczają Cię dwie rzeczy – szerokość obręczy, bo jeżeli masz dość wąską, to nie włożysz tam super szerokich opon (to sprawdzisz w tabelce w tym wpisie). Druga sprawa, jeszcze istotniejsza, to jak szerokie i wysokie opony zmieszczą się w ramie i widelcu. W rowerach trekkingowych jest tam zwykle ograniczona ilość miejsca. Najlepiej jest podjechać do sklepu rowerowego i poprosić o pomoc w przymiarce.

      Natomiast możesz także pomyśleć o oponach, które mają szerokość takie jak masz obecnie, ale o innym, bardziej agresywnym bieżniku. Na przykład opony Schwalbe Smart Sam dostępne są m.in. w szerokościach. Czyli dla każdego coś miłego, a do trekkingów opony 44 zazwyczaj wchodzą bez problemu, a może uda się pokusić nawet o 47:
      37-622 (28 x 1.40)
      42-622 (28 x 1.60)
      44-622 (28 x 1.65)
      47-622 (29 x 1.75)

      www.ceneo.pl/Sport…8;pid=7269

      • Dziękuje ślicznie za odpowiedź. Lubię jeździć ostatnio po ścieżkach leśnych – w większości utwardzonych, jednak zdarzają się też nieutwardzone tereny plus kamyki, jakieś niewielkie górki. Obecnie mój Trans 3.0 ma opony Mitas Gripper (28″x1,6″, reflex) czyli takie z jakimi go kupiłam. Dlatego myślę że zmiana opon wyjdzie na plus a niczemu nie zaszkodzi :)

        • Zaszkodzić może jedynie jeździe po asfalcie, tzn. opony z grubym, terenowym bieżnikiem stawiają tam większy opór (zwłaszcza gdy napompujesz je do ciśnienia do jazdy w terenie, czyli bliżej minimum podanego na oponie) i będą trochę bardziej hałasować.

          Za to po zjechaniu na gruntową/leśną/piaszczystą drogę, będą dawać dużo większą przyjemność z jazdy, niż opona o delikatnym bieżniku.

          Możesz je spokojnie zmienić na opony o tym samym rozmiarze. A czy wejdą szersze – to już zależy od ramy/widelca i teraz jeszcze pomyślałem, że warto spojrzeć na błotniki, jeżeli je masz, bo też mogą zawadzać.

          • Hałas hałasem jakiś kompromis musi być. No fakt jeszcze błotniki… Spróbuje coś dobrać, mam nadzieje że chociaż ciut szersze się zmieszczą :)

  • Dzień dobry Panie Łukaszu. Zastanawiam się, czy byłby mi Pan w stanie coś poradzić odnośnie doboru nowych opon do mojego roweru MTB. Dopiero co kupiłam ten rower z oponami 27.5 x 2.1” i nie spodziewałam się tego, jak głośno będą się zachowywać na asflacie/chodniku/kostce brukowej, generalnie wszędzie na mieście. Opony są tak głośne, że nie mogę tego zdzierżyć i odechciewa mi się jeździć. Pozostaje mi jedynie zmienić opony. Moje pytania. Czy muszę pozostać przy średnicy 27.5? Czy jeśli jest to rower górski najcieńsze opony jakie mogę założyć to 1.95? Czy 1.95 będą równie hałaśliwe? Czy próbować założyć opony o grubości 1.5? Czy opony z linka: allegro.pl/super…10955.html rozwiązałyby mój problemu hałaśliwości? Czy poszukać droższych, a zarazem lepszych opon? Nie celuje w opony szosowe, ale bardziej semi-slick, z tego co się zorientowałam. Czy zmieniając tylko rodzaj bieżnika pozbędę się hałasu? Co Pan radzi? Z góry dziękuję za pomoc. Pozdrawiam. Ania

    • Hej, przy średnicy 27,5 cala musisz zostać, chyba, że masz hamulce tarczowe i zmienisz także koła. Ale to się finansowo nie opłaca, no i kwestia co wejdzie w ramę i widelec. No i czy będzie w ogóle sens :)

      Natomiast same opony jak najbardziej można zmienić na inną szerokość i inny typ bieżnika. Sam hałas pochodzi bardziej od typu bieżnika, a nie od szerokości opony, także możesz kupić 1.95 z delikatniejszym bieżnikiem i opona na pewno będzie cichsza, możesz też założyć coś węższego, jeżeli chcesz by rower rozpędzał się lżej. Ale graniczne szerokości musisz porównać z szerokością obręczy: roweroweporady.pl/jaka-…o-obreczy/

      Ponieważ super-wąskiej opony obręcz może już nie przyjąć.

      Opony, które wysłałaś na pewno będą cichsze od tych, które mają gruby i agresywny bieżnik. Czy będą idealnie ciche? Pewnie nie, bo każda jakiś dźwięk będzie wydawać, natomiast na pewno nie powinna hałasować. I będzie pasować na Twoje obręcze na pewno, różnica w szerokości między 2,1 cala a 1,95 cala jest niewielka.

  • Mam Anyroad 2 (2017) z oponami o szerokości 32 mm. Czy na tej samej obręczy można założyć opony 25 mm lub 28 mm. Z tych tabel na Twoim blogu wynika ,że chyba tak, ale nie wiem jaką mam szerokość wewnętrzną obręczy.

    • Cześć, najlepiej zdjąć oponę i samemu zmierzyć szerokość obręczy. Chyba, że na obręczy masz oznaczenie jej szerokości. Opona 28C na pewno będzie pasować, a czy 25C… pewnie też, ale to już musisz sam sprawdzić po szerokości.

  • Witam, fajnie że aktualizujesz wpis.
    Chciałem zwrócić uwage na to że opona 27,5″ to tak na prawdę nie 27,5″ tylko bardziej 27″
    559 mm, – 26 cali
    630 mm – 27 cali
    584 mm – 27,5 cala
    622 mm – 28 i 29 cali
    Słyszałem opcje ze tak na prawdę to nie nazwano kół 27,5 cala kołami 27 cale bo ta nazwa jest już zarezerwowana dla kół większych, ale dlaczego nie zdecydowano się na zrobienie „prawdziwych” 27,5 cali?
    Słyszałem opinie że (umowne) 27,5 cala to minimalny rozmiar który nie zmieści się w starych ramach więc w celu wymuszenia do przejścia na nowy rower zdecydowano się na ten rozmiar choć zależy jak się liczy. Licząc po rozmiarze obręczy to wychodzi że te 27,5 cala nie jest po środku (pomiędzy 26 i 29 cala) ale licząc po całym kole z oponą to koło 27,5 cala ma właśnie tyle a nawet bym powiedział że koło 26 cala ma rzeczywiście 26,5 (oczywiście dużo zależy od samej wysokości opony).
    Moim zdaniem troche szkoda że tak wszystko szybko przestawiło się na 27,5 cala bo dużo fajnych rowerów jest już przestarzałych, lepiej byłoby gdyby zostano przy 26 calach ale jednocześnie projektując w następnych rocznikach ram więcej miejsca na opony plus-owe w ten sposób koło 26″+ rośnie do 27,5″.
    Choć to też wina niektórych ludzi którzy zmieniali rower tylko dlatego że przechodzą na 27,5″ (bo lepsze) gdzie zyskują tylko 25mm.
    Albo nowy standard piast tylnych 148mm bodajże gdzie w DH są piasty 150mm, więc dlaczego nie wskoczyć na 150, lub oś QR piast 20mm a potem 15mm, tak jakby 20 nie załatwiało sprawy. Mam rower z szeroką dolną wciskaną miską sterów i gdyby dobrze pomyśleć to można by upchać do mojej ramy główkę sterów tapared za pomocą jakiejś przejściówki choć może trzeba by było o 2-3mm podnieś główkę, ale by szło. uploads.disquscdn.com/image…268a4d.jpg

  • Witam,
    jaką możliwie najwęższą oponę jestem w stanie z powodzeniem włożyć do obręczy Alexrims ATD550 o szerokości 22 mm? Trochę wyłamuje się z podanej tabelki.
    Chciałbym spróbować z 28 lub 32 mm oponą. Jest na to szansa czy obręcze muszą iść do wymiany?
    Pozdrawiam
    Szymon

    • Hej, każdy producent obręczy może podać swoje zakresy, zerknij na stronie Alexrims, może coś na ten temat piszą.

      Natomiast na stronie DT Swiss można znaleźć taką tabelkę: dycteyr72g97f.cloudfront.net/uploa…ZZ_001.pdf

      Z której wynika, że do obręczy o szerokości wewnętrznej 22 mm można włożyć nawet oponę 28 mm. Trochę dziwi mnie ostry przeskok w tabelce, że do obręczy 22,4 mm włożymy oponę 28 mm, a do 22,5 mm już oponę 35 mm, ale tak ją DT Swiss skonfigurowało.

      W każdym razie, możesz spróbować z oponą 32 mm, jest duża szansa, że się uda.

      • Dziękuję bardzo :)
        W takim razie powinno się udać. Nie mam jeszcze jak tego sprawdzić, bo mówię o wymianie opon w rowerze, który dopiero został zamówiony (Romet Boreas 2 2018), ale już nie mam obaw o konieczność wymiany obręczy. Swoją drogą, to jest grawel i byłoby co najmniej dziwne, gdyby nie dało się mu włożyć szosowych opon.

        • Nie powinno być problemu z włożeniem dętki do kół bezdętkowych.

          Z semi-slicków są np. Schwalbe X-One Speed (tylko 33C), albo CX Comp (których sporadycznie używam), ale na drucie i o szerokości 30C.

          Niezłe są także opony Gianta, które miałem w modelu Anyroad – P-SLX2, teraz ich następca nazywa się P-RX2 (a przynajmniej takie mam wrażenie, bo wyglądają bardzo podobnie). Jak poszukasz, to tego typu opon na pewno jeszcze kilka się znajdzie :)

    • Na początku miałem rower trekkingowy na oponach 700x40C, później zdecydowałem się na 700x35C, Jednak ostatecznie wybrałem 700 x 38C. To 32 to może być zaskoczenie :-)

  • Witam!
    Muszę wymienić tylne koło, na którym miałem wolnobieg 7 – rzędowy Shimano mf-tz21, koło 27,5 cała, przerzutki Shimano tourney tx. Wolnobieg chcę zamienić na kasetę. Mam problem ze znalezieniem odpowiedniego koła pod kasetę, chciałem kupić kasetę również 7-rzędową, a znajduje Koła pod kasety 8-9 rzędowe. Prosiłbym o podpowiedzi, jak rozwiązać mój problem, jakiego zakupu dokonać.
    Dzięki! Artur

    • Hej,
      wpisz na Allegro hasło: redukcja kaseta 7 – znajdziesz pierścień, który zakłada się na piastę 8/9 rzędową, w przypadku gdy chcemy założyć kasetę 7. rzędową. Kosztuje kilka złotych.

      Co do koła, nie napisałeś czy pod hamulce tarczowe, czy V-Brake, w jakich warunkach jeździsz, ile ważysz i jaki masz budżet.

      Tak czy owak, z budżetowych kół, niezłą propozycją jest np. Kellys Draft. Pod tarcze niezłe koła, w dobrych pieniądzach, robi chociażby Shimano.

      • Potrzebuję koła pod hamulce V-Brake, jazda typowo rekreacyjna, ważę 80kg, ale często obciążam dodatkowo bagażnik wagą do 10-15kg. Budżet… nie chciałbym przekroczyć łącznych kosztów 500 zł. Pozdrawiam

        • Tu ważniejsze są dobre klocki. Ja używam jakiś standardowych V-ek, ale mam klocki które ze mną oraz sakwą blokują koło z tyłu :-)

        • Nie mam pojęcia. Jeżeli w sklepie/Allegro jest napisane, że jest to redukcja z piasty 8/9 rzędowej na kasetę 7. rzędową, to będzie na pewno dobra.

      • Jeszcze jedno, czy mogę u siebie bez problemu założyć koło z szybko zamykaczem (szpilką)? Do tej pory było po prostu skręcone na osi. Dzięki

        • Jeżeli masz przerzutkę montowaną na śrubę (czyli jest przykręcona do haka ramy), to nie będzie problemu z zastosowaniem szybkozamykacza.

  • Mierzyłem szerokość obręczy bez ścianek i wyszło 19mm. Na oryginalnej oponie jest oznaczenie 54-559. A wiec szerokość opony wynosi 54mm. A jednak w twojej tabelce przy 54 i 19 nie ma iksika. Nie wiem, może źle zmierzyłem szerokość obręczy. Jakby zmierzyć obręcz w środko to by może wyszło więcej. Ja mierzyłem to linijką z wierzchu.

    • Nie łapię? Mierzyłeś szerokość obręczy bez zdejmowania opony? Tak czy owak, tę tabelkę można w wielu przypadkach mocno naciągnąć :)

  • @@roweroweporady:disqus na jakiej podstawie powstała ta tabelka? Czy są jakieś reguły np stosunek szerokości szer opony do szerokości obręczy – w sensie jak mieści się w widełkach to jest ok? Czy to wynika z bardziej z „badań” empirycznych? :)

    • Cześć, tabelkę wzorowałem na amerykańskich, rowerowych autorytetach, m.in. Sheldonie Brownie czy Lennardzie Zinnie. Także niektórzy producenci obręczy podają takie dane, np. DT Swiss: pictures.dtswiss.com/uploa…ZZ_001.pdf

      I to co podane jest w tej tabelce, bywa mocno naginane przez samych producentów rowerów. Ba, sam wykraczałem poza jej ramy, zakładając oponę 38C do obręczy 15C. I to było po prostu czuć, że opona pasuje na styk i szersza już by najprawdopodobniej po prostu nie weszła. Tak więc te tabelki raczej wzięły się z doświadczeń producentów/mechaników, a nie wzorów.

  • problem z założeniem opony na obręcz bontrager AT-750 16mm x 622
    w tabeli rozmiarów brak 16mm obręczy

    stare opony bontrager 622x35c
    nowe opony michlen 622x37c

    nowe opony nie pasują ponieważ są jakby za duże….a stare opony inaczej się zachowują, tak jakby zapadają się do środka po obwodzie, a opony michlen są sztywne i nie wpadają w środek obręczy

    zamiast 37C powinienem zakupić 35C i byłoby po problemie?
    2mm i taka duża różnica? … ciekawe czy jakbym miał obręcz 17 mm czy wszystko by pasowało
    pozdrawiam serdecznie

    • Cześć opona 37C powinna Ci śmiało wejść na obręcz. Ja na obręcz 15 mm wsadzałem oponę 38C. Było już na styk i lekkie słowo honoru, ale się trzymała.

      Nie łapię o co może chodzić, że są „za duże”. Jeżeli i opona i obręcz ma rozmiar 622, to musi pasować, nie ma opcji. Jeżeli nie da się tak łatwo naciągnąć opony na obręcz, co się czasami zdarza, użyj plastikowych łyżek do opon, aby sobie pomóc z naciągnięciem ich na obręcz.

      • Witam,

        Mam takie same obręcze jak Pan Piotr, tj: bontrager AT-750 622-16
        + opony opisane: 700-38 (zakładam że to 622-38 lub 622-40)

        Zastanawia mnie czy byłbym w stanie założyć na te obręcze jakieś wąskie opony 29′?
        Przyznaje że trochę szukałem w internecie, ale powyższe wymiary wydają się być dość niszowe.

          • Hej, opona 28 i 29 cali ma identyczną średnicę wewnętrzną (622), więc obie zmieszczą się na Twoją obręcz. W tych 29 calach chodzi o to, że szersza opona jest też zwykle wyższa i rośnie jej zewnętrzna średnica. Ale tak czy owak, to tylko marketingowe rozdzielenie.

            Natomiast nawet według dość liberalnej tabelki, którą przygotował DT Swiss: roweroweporady.pl/pobie…breczy.pdf

            Na obręcz o szerokości wewnętrznej 16 mm, nie zalecają oni zakładać opon szerszych niż 35 mm (oczywiście lekko naciągnąć można, tak jak w Twoim przypadku z 38 mm).

            I teraz pewnie mogłyby się odezwać głosy, że ktoś na obręcz 16 założył oponę 48C (1,9 cala) i wszystko jest w porządku. Ale ja się pod tym nie podpiszę. Tak jak pisałem wyżej, na moją obręcz 15C, opona 38C wchodziła już na styk. Obawiam się, że na 16C opona 48C może albo nie wejść, albo będzie się trzymać na słowo honoru.

            Co by nie mówić, obręcz 16C to typowo szosowa szerokość. I na niej świetnie będą czuć się opony 23 czy 25C, a nie dwa razy szersze.

            • Ok, dziękuję za pomoc.
              Zostanę zatem przy 28′ o jakiejś rozsądnej szerokości.

  • jestem zielony i mam pytanie: czy do gruboci opon dobiera sie grubość dętek? Z góry dziękuje za odpowiedż. cześć.

    • Cześć, tak – dętka powinna być dobrana do opony. Dętki są robione na odpowiednią średnicę koła (26, 27.5, 28/29) i mają pewien zakres szerokości na jaki będą pasować np. od 1,5 cala do 2 cali.

  • Chciałbym was prosić o pomoc,postanowiłem zmienić swoje opony 700x40c na 700x28c,tylko mam problem bo nie wiem jaki rozmiar dętki wybrać,wydaje mi się że moje aktualne dętki będą za duże.

    • Hej, wybierz dętkę, która będzie pasować na rozmiar 700×28. Przy dętkach jest podawany zakres rozmiarów na jakie pasują.

  • Witam! To dobry artykuł ale mnie nie do końca usatysfakcjonował gdyż mam problem a doborem opony na obręcz 28″. Chciałem przekonstruować mój nowy rower crossowy i doposażyć go we wspomaganie elektryczne. Jestem po zawale i poważnej operacji. Zakupiłem na Aliexpress zestaw do konwersji to znaczy silnik zapleciony w obręcz 28 cali.(stożkową)
    Na zakupionej obręczy była już zamontowana opona wraz z dętką o wymiarach 35- 622 (700X35C). Ta opona wyglądała na zbyt cienką i niższą niż te które były w moim rowerze 42-622i chciałem jedną z tylnego koła przełożyć na obręcz z silnikiem. Po zamontowaniu i napompowaniu do 5ciu atmosfer ( tak zalecał producent opon SHWALBE) zostawiłem rower na noc w piwnicy. Na drugi dzień chciałem zamontować bagażnik z aku…… i pozostały osprzęt. Okazało się że w tylnym kole nie ma powietrza. próby ponownego napompowania tego koła nic nie dały gdyż słychać było uchodzące powietrze. Po demontażu opony okazało się że dętka wystrzeliła.Najprawdopodobniej ciśnienie zsunęło oponę z obręczy. Nie powiem bym był tym uradowany:(((( Postanowiłem

    wszystko dokładnie przemierzyć i porównać z tabelami. Wymiary obręczy tej z roweru i tej z silnikiem były identyczne ale po zmierzeniu opon okazało się że wymiary się nie zgadzają (co do śr wewnętrznej opony) . Opona o wymiarach 42-622mm ma średnicę wewnętrzną nie 622 ale 628mm !!!??? i jest sporo za duża gdyż bez problemu można ją lekko założyć na wspomnianą obręcz a jej maksymalna średnica to 640mm. Wysokość rantu w obręczy to 7mm. czyli wewnętrzna średnica obręczy (powinna) mieć 626mm. Pytanie??? – jakipowinna mieć wymiar opona by nie spadała z tej obręczy??????????

    Andrzej

    • Cześć,
      jeżeli chodzi o opony, to jeżeli piszesz, że na obu jest oznaczenie 622, to takie właśnie powinny być. A przy najmniej Schwalbe na pewno dobrze oznaczyło oponę. Samodzielne pomiary mogą być obarczone błędem, opona jeżeli trzyma się ją w ręku czy położy na podłodze, lubi się różnie układać.

      Kwestia co jest napisane na obręczy i czy producent dobrze ją oznaczył.

  • swietny wpis jednakze i tak mam problem gdyz potrzebuje jakis kolek pod opnke 29×2.4 czy ktos moglby pomoc serdecznie pozdrawiam i prosze o odp

  • Witam.
    Mam Pytanie.
    Mam obecnie założone opony 700x35C ertro 37-622 tak rower kupiłem by się szybko po mieście poruszać. Teraz będę dużo po terenach jeździł i chcę zamontować oponę 29×2,10, ertro 54-622
    Pytanie czy felga nie będzie za wąska na tak oponę?
    Dodam, że na feldze jest wybite takie oznaczenie RMX 622×22.
    Czy mogę zamontować bez obaw oponę 29×2,10, ERTRO 54-622

    • Jeżeli obręcz ma szerokość wewnętrzną 22 mm, a tak teoretycznie wynika z oznaczenia, które podajesz, to opona 2,1 cala bez żadnego problemu będzie pasować na taką obręcz.

      Oczywiście sprawdź też, czy rama i widelec przyjmą taką szeroką (i wysoką) oponę.

  • Ciekawy artykuł ale nie wyjaśnia mi mojej konkretnej kwestii.
    Mam Weinmanny SEC16 opisane przez producenta jako 26X1.5/1.75 ERTRO 559×16.
    Według tych oznaczeń i według strony producenta, obręcz ma szerokość 16 mm.
    Kupiłem bez pomyślunku w ciemno Geaxy Mavic opisane jako 47-559 (26×1.9)

    Według tabeli wartość, którą podałeś jest tak na krawędzi – bo nie ma uwzględnionej szerokości obręczy równej 16 mm. Według wartości najbliższej w górę – 17 mm opona będzie pasować. Według szerokości najbliżej w dół – 15 mm, opona nie będzie pasować. Jak będzie w rzeczywistości?

    • Obawiam się, że może być problem. Być może oponę da się na wcisk założyć, ale może siedzieć na obręczy dość niestabilnie.

      Ja na obręcz 15C zakładam oponę 38C już na bardzo kruchy styk. I to do spokojnej, turystycznej jazdy. Nie chciałbym na takim zestawie jeździć w szybkich zakrętach.

      Spróbować zawsze możesz, ale coś czuję, że opona 47C z obręczą 16C mogą się nie polubić.

      • No cóż, spróbujemy. Dętki już jadą i zobaczymy. Jeśli nie wejdzie to opona do odsyłki i zamiast 26×1,9 wymienię na 26×2,1 z której dostępnością niestety jest mocny problem.

        Dzięki :)

        • Ale zaraz, zaraz. Jeżeli 1,9″ nie wejdzie, bo jest za szeroka, to tym bardziej 2,1″ nie wejdzie.

          Weź zdejmij oponę i zmierz sam jaką szerokość wewnętrzną ma obręcz. Będziesz miał 100% pewność co się uda tam założyć, a co nie.

          • 2.25 miałem fabrycznie i absolutnie bezproblemowo wskakiwało. Schwalbe racing ralph evo 2.25 konkretnie. Mam oponę zdjętą, i według strony producenta jest to własnie 16 mm.

            • A ile jest według linijki, sprawdź z ciekawości. Jeżeli 2.25 wchodzi na obręcz, to 1.95 też bez problemu będzie pasować.

            • Od linijki jest dokładnie 16mm. Wczoraj włożyłem opony i wydaje mi się, że będzie wszystko w porządku. Opona wskoczyła dość pewnie w obręcz na dętkach Schwalbe extra light 26×1.50-2.35 40mm :)

              Dzięki za pomoc.

            • Hmmm…. dobrze wiedzieć, że do tak wąskiej obręczy da się wcisnąć takie szerokie opony.

            • Właśnie ciekawa sprawa. Obręcz 16mm a fabrycznie 2×2.25 było pakowane, ciekawe.

  • Po założeniu opon efekt przypominał bardzo pokrzywioną felgę. Wycentrowałem koła (akurat sezon się zaczyna, więc przy okazji), ale niczego to nie poprawiło. Oddałem opony, bo myślałem, że wadliwa seria. Nowe przyniosły ten sam efekt. Dobrze, że trafiłem na ten artykuł, spróbuję i zobaczymy jaki będzie teraz rezultat ;)

  • Witam, jestem początkujący w przygodzie rowerowej. Proszę o poradę bo właśnie przymierzam się do wymiany opon w moim biku :) Obecnie posiadam gumy B’TWIN ALL TERAIN rozmiar 27,5×2,0 :ERTRO 54-584(bardzo słabe nie polecam a wręcz zalecam omijać szerokim łukiem!!!). Teraz chciałbym zakupić coś dużo lepszego do jazdy po asfalcie i w lekkim terenie ( proporcje 75%/25%). Moje pytanie : co byś polecił do takiej jazdy? Czy ewentualnie wejdzie mi na obręcz opona 27,5×2,1, gdyż myślałem o zakupie Michelin Wildgrip”r w tym rozmiarze.

    • Cześć, jeżeli masz teraz oponę 2.0″, to opona 2.1″ wejdzie bez żadnego problemu. Ja bym się tylko zastanowił nad jakąś oponą, która będzie typowym semi-slickiem. Jeżeli jeździsz głównie po asfalcie, fajnie by było, aby środkowa część opony była bardziej gładka.

      W ofercie Michelina nie widzę takich opon w rozmiarze 27.5″. Ale popatrz na opony Schwalbe Hurricane, może Ci się spodobają. Na asfalcie będą stawiać mniejszy opór toczenia, a boczny bieżnik pomoże na lekkich bezdrożach.

      • Schwalbe Hurricane wyglądają dobrze, cena też niewygórowana wiec chyba się do nich przymierzę :) Dzięki za nieocenioną pomoc. Pozdrawiam serdecznie

  • Wpis fajny, ale pisanie że opona 622 i 635 to jest 28″ jest delikatnie rzecz ujmując mijaniem się z prawdą…. Niestety w tym roku się zdziwiłem ponieważ kupiłem opony 700-38B (40-635) – jakiez było moje zdiwienie gdy opony nie weszły na moje 28″ obręcze. Okazuje się że jest to opona na obręcz 28,5″ (tak mi to zostało wyjaśnione). Tak dało się te opony zwrócić (zakup przez internet), ale koszt wysyłki jest mało ciekawy poniewaz opona nie mieści się w normalny wymiar paczki u większości kurierów (opona drutowana nie składana na czas wysyłki). Podsumowując – trzeba sprawdzać chyba wszystkie wymiary bo można się zdziwić…

    • Tak te opony są oznaczane, dlatego napisałem, że najlepiej patrzeć na ETRTO, a nie „cale”. Całe życie człowiek się uczy :)

  • To teraz ja odświeżę temat. Obręcz 622×14, najchętniej bym wsadził 622×32 – ma to ręce i nogi czy lepiej 622×28?

    • Powiem Ci tak, nie będzie to może idealne połączenie, ale się uda. Ja na obręczy 15C mam opony 35C i jest okej.

      • Niestety pech – całe koło jest minimalnie za wysokie i haczy tylna opona o hamulec i rurkę. Wsadziłem Schwalbe Marathon z Green Guard.
        I teraz takie pytanko – czy jak wymienię na ten sam model, tylko 28C to wysokość powinna być dobra? W mojej głowie to wygląda tak, że jak się tę oponę ściśnie, żeby pasowała na obręcz, to trochę też rośnie. Dobrze to widzę? Czy znaleźć sobie opony z niższym profilem?

        • Na pewno opona po lekkim ściśnięciu „rośnie” w górę, ale nie jest to aż tak dużo. Zresztą jeżeli włożysz tam oponę 28C, to ona będzie z automatu niższa, a poza tym lepiej ułoży się w obręczy, która jej właśnie nie będzie tak ściskać, jak opony 32C.

          Nie dam Ci oczywiście gwarancji, że taka opona wejdzie do roweru, ale kurczę, opona 28C powinna już wejść do każdego roweru :)

          • No właśnie w tej 32 miałem nadmiar paru milimetrów – 2 lub 3. Trochę szkoda, bo wydawała mi się to optymalna grubość (na mój rower) na utwardzone leśne ścieżki, których wokół siebie mam masę. Żałuję, że sobie nie pomierzyłem dokładnie koła jak założyłem, ale zrezygnowany po niedopasowaniu, od razu zmieniłem opony na te co były, nie zastanawiając się dłużej. Szosówka pierwsza, z oponami 23 – trochę chude (wizualnie dla mnie), ale wczoraj zrobiłem pierwsze kilkanaście kilometrów i nie jest tak źle jak myślałem, że będzie. Wymienię te trzydziestkidwójki na 28 i zobaczymy jak to się potoczy (teraz kusi, żeby je zwrócić i zostać na tym co jest dopóki wszystko działa, a do lasu i tak mam drugi rower). Dzięki.

            • Do większości rowerów szosowych nie da się założyć szerszych opon niż 28C :)

  • To może jeszcze ja zadam pytanie, podejrzewam że i tak będę musiał podjechać do sklepu rowerowego i zrobić przymiarkę ale… mam Cube Nature Pro z obręczami CX24 mm, opony Schwalbe Smart Sam 44-622. Ponieważ coraz więcej jeżdżę po asfalcie przymierzam się do kupna opon na których będę jeździł szybciej po asfalcie, czy do tych cubowych obręczy będą pasowały opony 32-622? Z tabelki która jest wklejona do artykułu wynika że szerokość opony powinna wynosić min 37 mm, ale może na 100% można do takiej obręczy zamontować jak nie 32 to może 35 mm oponę. Z propozycji to Conti Ultra Sport II, Contact II, Durano Plus ew. Marathon zwykły lub Racer. Dzięki za ew. pomoc :)

    • Cześć, a mierzyłeś obręcz wewnątrz, albo czy na naklejce na obręczy jest podany jej rozmiar (23×622)? Warto to na 100% potwierdzić.

      Powiem tak, jeżeli faktycznie obręcz ma 24 mm szerokości wewnętrznej, to ja bym nie ryzykował opon 32 mm. Opona na pewno na obręcz wejdzie, ale może się w niej zapadać. Sam lata świetlne temu kupiłem do swojego crossa opony szosowe. Niestety nie wiedziałem wtedy, że obręcz też musi być szosowa :) Pojeździłem trochę, momentalnie złapałem dwa kapcie i dopiero doczytałem, jak to powinno wyglądać. Ale to było dobre 15 lat temu, a człowiek całe życie się uczy :)

      Tabelka, którą tutaj podałem jest z kategorii „bezpieczne”. Można ją ponaginać, ale na Twoim miejscu nie schodziłbym poniżej 35 mm (polecam Schwalbe Kojak :)

  • Pytanko, mam obręcz 622×18 której nie ma w Twojej tabelce, jaki jest więc zakres szerokości opon jakie mogę używać? Może inaczej, jaka mogłaby być teoretycznie najwęższa opona którą mógłbym założyć?

    • Spokojnie 28C powinno dać radę na takiej obręczy. Czy węższe… Powiem Ci tak, Fulcrum robi koła o szerokości obręczy 17 i sugerują do nich opony 25-32 mm, gdzie według mojej tabelki weszłyby opony 25-50 mm. Oczywiście na obręczy 17 lepiej będą się układać węższe opony niż szersze.

      Na obręcz 18, myślę, że opona 25 mm też wejdzie i też da radę.

  • Czy przednie koło rowerowe na zacisk 26”
    559 x 19 (19/24/21mm, 36 szprych) pasuje do moich nowych pięknych opon 26×1.50? W związku z bogatym wyborem nowych dętek czy wiesz może jaką powinienem wybrać do tego koła najkrótszą długość wentyla presta aby jak najmniej wystawał i nakrętka nie tarła o koło? Czy piasty w nowych kołach są zawsze super nasmarowane bo niektórzy twierdzą, że trzeba je jeszcze smarować ale to chyba przesada? pozdrawiam gorąco

    • Hej, opona 1,5″ ma 40 mm szerokości. Na obręczy o szerokości wewnętrznej 19 mm będzie leżała idealnie.

      Jeżeli chodzi o wentyl, to musiałbyś to sam zmierzyć, to zależy od obręczy.

      Co do piast, to oczywiście, że są nasmarowane łożyska (lub są zamknięte maszynowe, też nasmarowane). Ale jest tak, że im tańsze koło, tym… hmmm… mniej dba się o kontrolę jakości. I może się tak zdarzyć, że jak kupisz komplet kół np. za 70 złotych, to piasty nie będą odpowiednio przesmarowane. Ale to będziesz widział po tym, jak koło się kręci po założeniu i czy nie wydaje jakichś dziwnych dźwięków.

      • Dziekuje za szybka porade :) Poprosze o jeszcze jedną. Czy do roweru szosowego (btwin triban 300) jest sens zamieniać opony 23C na 25C?
        28C niestety nawet nie rozważam bo jedyne błotniki jakie w Polsce znalazłem do roweru szosowego (pełna osłona z uchwytami do widelca przedniego i tylniego) nadają sie do opon 23-25C

        A chce jako tako juz przygotować się na lekką zimę i procz zmiany bieznika właśnie zastanawiam się nad sensem 23C -> 25C

        • Powiem tak, tendencja ostatnio jest taka, że wielu kolarze przesiada się na 25C. Różnica w wadze między 23/25 nie jest duża, natomiast szersza opona poprawia stabilność i komfort jazdy.

          Trudno mi powiedzieć czy jest sens, bo ja na co dzień jeżdżę na 35C :) A nie jeździłem na węższych oponach na tyle dużo, żeby coś doradzać.

          Ale jeżeli te 50 gramów na oponach nie robi Ci różnicy (a w tym rowerze nie powinno), to 25C będą moim zdaniem lepszym wyborem.

          • Z pewnościa nie robi :) a jak bede chciał jechać szybciej i lepiej to dam z siebie więcej ;)
            Dzieki za opinie :) jak juz zdecyduje sie na ogumienie to dam znać jak różnice ;)

  • Witam , Mam pytanie czy do obręczy 20-622 w skali ETRTO ( mam obecnie opony 29-2.0) mogę wymienieć na 2.4 lub 3.0 ? . Jest to rower górski . Z góry dziękuje za informację :)

  • Mam pytanie, mianowicie chcę zmienić opony w rowerze i zastanawiam się nad cx comp i land cruiser zastanawiałem się i zastanawiałem do czasu aż przeczytałem, że korzystnie jest założyć szerszą oponę na przód i cieńszą na tył. Wolałem zakupić cx compy, ale obawiałem się czy nie będą zbyt wąskie, bo najszersza wersja jaką znalazłem to 1,5, a obecnie jeżdżę na 1,6 i dość mocno dobijam oponę do podłoża (ważę 80kg). Na jakimś forum wyczytałem, że korzystne jest ustawienie szerokości opon: przód szersza, tył węższa, więc postanowiłem założyć na tył cx comp 1,5 i na przód land cruiser 1,75. Teraz pytanie czy taka konfiguracja jest korzystna czy nie może ktoś ma pomysł na jakąś ciekawszą kombinację? (jeżdżę po mieście po ścieżkach, ale wpada też asfalt i lekkie tereny) Mam też problem z doborem dętek nie wiem jakie wybrać czy jest różnica pomiędzy dętkami CST a Schwalbe czy warto wykładać więcej pieniędzy?
    Z góry dziękuję za odpowiedź.

    • Hej, jeżeli chodzi o dętki, to ja od lat korzystam z dętek Schwalbe i złego słowa o nich nie powiem. Miałem wcześniej różne dętki i zawsze były z nimi jakieś problemy. Tych od CST nie znam, ale moim zdaniem lepiej dołożyć te 3-4 złote i mieć Schwalbe.

      A opony… jeżeli dobijasz je do podłoża, to warto zwiększyć w nich ciśnienie. Opon turystycznych lepiej nie dobijać, bo po co je niszczyć. A czy szerszą na przód… niektórzy to praktykują, jeżdżąc w terenie bardzo ważna jest przyczepność przedniego koła. Podczas jazdy po mieście czy lekkich bezdrożach wolałbym jednak mieć szerszą oponę z tyłu, bo to ona przyjmuje na siebie większy ciężar.

  • Cześć! Mam problem z doborem szerokości opony do obręczy, którą posiadam. Obręcz posiada rozmiar 622×16/700C. Obecnie w rowerze posiadam opony 700x40C, jednak są typowo gładkie, do jazdy po asfalcie. Szukam czegoś, co sprawdzi się w nieco innych warunkach, drogi piaszczyste i szutrowe, leśne ściezki itp. Pytanie, jaka maksymalna szerokość opony byłaby najrozsądniejsza dla tej obręczy? Rozumiem, że jeśli chodzi o samą średnicę, mogę zdecydować się na 28″ lub 29″, wówczas wysokość opony/balon będą większe? Będę wdzięczny za podpowiedź.

    • Hej, jeżeli obręcz ma 16 mm to nie szalałbym z szerokością opony, ale myślę, że spokojnie takie 44C się zmieści. Czy 50C czyli 2 cale uda się wcisnąć… pewnie też, ale nie wiem czy chciałbym próbować. Ja na obręcz 15 mm przy zakładaniu opony 38C mam już delikatne obawy.

      A opony 28 i 29 cali mają tę samą średnicę wewnętrzną, czyli 622. A 29 cali zazwyczaj oznacza się opony szersze niż 47/48C. I tak, wraz z szerokością, rośnie też ich wysokość.

      • Przyznam szczerze, że pospieszyłem się z zakupem… Zamówiłem w poniedziałek komplet opon, które dotarły dzisiaj. Czas mnie naglił z uwagi na to, że planuję „rowerowy” weekend wraz z żoną, a opony przeznaczone są właśnie do jej roweru trekingowego. Obręcz posiada oznaczenie 622×16, jednak producent zamontował w tym rowerze oponę 42-622(700x40C). Mój zakup to Schwalbe Smart Sam 47×622 (29×1.75). Powiem szczerze, że po zestawieniu tych opon ze sobą, Schwalbe nie jest wyróżniająco się szersza. Jest wyższa, to fakt. Posada w przeciwieństwie do starej (slick), dość fajny bieżnik, środkowa część jest niespecjalnie agresywna, boki z pewnością będą gwarantować dużo lepszą trakcję. Zamontowałem testowo tą oponę, wygląda całkiem dobrze. Wg mnie nie sprawia wrażenia szerokiej, wręcz przeciwnie, jest dość delikatna. Pytanie, zostawiać czy odsyłać?

        Na pierwszy rzut oka wydaje się, że nowa opona jest szersza z uwagi na bieżnik, którego stara nie posiada. Załączam kilka fotografii, wiem, że niewiele po nich widać, ale może coś będziesz w stanie doradzić. Żona jeździ bardzo rekreacyjnie, chciałbym jednak, aby opony były bezpieczne. Wg mnie, ie wygląda to źle, a różnica pomiędzy starą oponą wydaje się niewielka, w każdym razie, zakładając ją na obręcz, opona nie sprawiała wrażenia zbyt szerokiej.

        • Jeżeli opona weszła na obręcz bez większych kombinacji i wielkiego upychania przy pomocy kilku osób :) to myślę, że będzie okej. Wiesz, zakresy jakie podaję są z tych „super bezpiecznych”, a sami producenci rowerów często wybiegają dużo dalej poza tę tabelkę.

          Co do podawanej przez producentów opon szerokości, to być może tutaj bieżnik jest doliczony i stąd ta szerokość 47.

          • Opona weszła bez problemu, żadnych komplikacji, wygląda bardzo dobrze. Jutro testujemy jej zachowanie w terenie. Wg mnie, choć doświadczenie w samym doborze opon mam niewielkie, będzie OK. Dzięki wielkie za wyjaśnienie kilku kwestii.

            • Opona przetestowana na odcinku 80 km, sprawuje się rewelacyjnie. Radzi sobie świetnie na drogach piaszczystych, szutrowych, kamiennych, ale i asfalcie. Nie zauważyłem żadnych niepokojących objawów, jest dobrze.

  • Ja bym jeszcze uściślił, powszechny/współczesny rozmiar (średnica osadzenia) opon 20″ to 406 mm, opon 24″ (niegdyś powszechnie używanych w rowerach do mniej lub bardziej ambitnego skakania) to 507 mm, a rozmiar 27″ czyli 630 mm łatwo pomylić z współczesnym 622 mm. Określenie „wewnętrzny otwór” odnośnie szerokości wewnętrznej wydaje się lekko nieprecyzyjne. Co do pasowania do ramy (ja bym to podkreślił) w rowerach górskich istnieje ryzyko obcierania nie o przednią przerzutkę, lecz o samą ramę, przy czym producenci mają w zwyczaju górne widełki dawać nieco szersze niż dolne (jest to w pewien sposób uzasadnione, ale przymierzanie tylko u góry prowadzi do problemów).

    • Wystarczy patrzeć na system ETRTO na obręczy i na oponie, i problem z samą średnicą wewnętrzną odpada.

      Jeżeli chodzi o pasowanie opony do samej ramy czy widelca, to jest jeszcze inny temat.

  • To jest dętka do opon o szerokości od 28 do 37 mm.

    Jeżeli zamierzasz założyć oponę 25C, polecałbym dętkę Continentala o zakresie szerokości 18/25C. A jeżeli chcesz założyć oponę 28C, to dętkę o zakresie szerokości 25/32C.

    Będą po prostu lżejsze od wersji 28/37 :)

    • Cześć, symbolem 700 zwyczajowo oznacza się opony 28 cali. Może również pojawić się liczba 622, która oznacza średnicę obręczy.

      Natomiast 38 to szerokość opony w milimetrach.

      Ty chcesz założyć oponę typowo szosową o szerokości 25 milimetrów. Pierwsza rzecz jaką musisz zrobić, to zmierzyć wewnętrzną szerokość obręczy. Czyli zdjąć oponę i dętkę, a następnie to zmierzyć. Możesz też poszukać na obręczy oznaczenia typu 622×19 lub 622×21, gdzie ta pierwsza liczba to będzie właśnie średnica obręczy, a ta druga to będzie jej wewnętrzna szerokość. Czasem na obręczach są naklejki z takimi oznaczeniami.

      Gdy będziesz znał już wewnętrzną szerokość, we wpisie na górze znajdziesz tabelkę, w której możesz sprawdzić jakie opony będziesz mógł włożyć na daną obręcz.

        • Czyli opona o szerokości 28C będzie spokojnie pasować i dobrze leżeć. A taka o szerokości 25C, cóż, może nie będzie „podręcznikowa”, ale też od biedy powinna.

          Pamiętaj też o zakupie dętek do tych opon. Te, które masz teraz w rowerze na pewno będą za szerokie do takich opon.

  • Cześć Łukasz, kiedyś już mi pomogłeś trochę w kwestii odchudzenia rowerku, za co bardzo dziękuję. Dziś mam do Ciebie pytanie odnośnie opony – głównie na tył. Mam taki sam rower jak Ty (choć może już zmieniłeś) – Cube SL Cross. Z przodu i z tyłu mam Schwalbe CX Comp, takie chyba były od nowości. Zastanawiałem się nad modelem Marathon albo Marathon Plus, przynajmniej na tył, bo trochę ważę (ponad stówkę:) i lubię wjechać w las ostatnio. Raz trafiłem gwóźdź na ścieżce, raz ostre kamienie, bieżnika też już nie ma, czas wymienić oponę. Marathony przez swoją wkładkę kewlarową trochę ważą – koło 900 gramów!, ale obawiam się że przez nią będą wyższe i nie zmieszczę ich do tyłu. Czy polecasz jakieś kapcie na tył z trochę głębszym albo bardziej agresywnym bieżnikiem które zmieszczę do swojego Cube’a? Może masz jakieś doświadczenie w tej materii? Myślisz że mogę dać opony z innym bieżnikiem na przód i tył czy to poroniony pomysł? Będę wdzięczny za każdą pomoc.
    Pozdrawiam i szerokości życzę.
    Janek

    • Cześć, mieszać bieżniki można, nie ma ku temu przeciwwskazań. Jeżeli chodzi o opony, jakie się tam zmieszczą, to trudny temat. Ja nie miałem w SL Crossie zbyt wielu modeli opon, w zasadzie tylko Kojaki i CX Comp i tych się trzymam, bo się sprawdzają, chociaż pewnie jak kiedyś w końcu zajadę CX-y, co może jeszcze potrwać, bo mało ich używam, kupię jakieś inne.

      Tak czy owak, nie podpowiem Ci jakie się mieszczą. Najlepiej wybrać się do sklepu i przymierzyć. Mi w tamtym rowerze, przez konstrukcję przedniej przerzutki, na tył nie wchodził CX o szerokości 38C (ocierał o przerzutkę). Maks. co dało się włożyć to 35C. W nowym rowerze, który mam od zeszłego roku (SL Road), przednia przerzutka ma inną konstrukcję i nie przeszkadza we włożeniu szerszych opon.

      • Cześć Łukasz, zapomniałem Ci podziękować. Zrobiłem to ale po czasie okazało się, że postu nie dodałem – nie zaskoczył albo za szybko wyszedłem ze strony… Tak czy inaczej miałem tak samo jak Ty, gdy założyłem oponę z nowym bieżnikiem i wziąłem pod uwagę wymiary 38C to stwierdziłem że szersza opona się nie zmieści, gdyż jej szerokość zwykle równa się jej wysokości (od rantu felgi do skraju bieżnika w osi). Bardzo dziękuję za pomoc, śmigam na nowych CX Compach, tym razem z odblaskami i jestem zadowolony (i bezpieczniejszy). Szerokości i przyczepności!

        • Hmmm… że szerokość opony równa się jej wysokości? Aż takiej zależności nie zauważyłem. Naprawdę wiele zależy od rodzaju bieżnika, od grubości ścianek opony itd.

  • Hej!
    Szukam opony 26″ do jazdy głównie po mieście (stara wyślizgana kostka brukowa i asfalt). Od czasu do czasu lekki teren (las). Obecnie mam Schwalbe Marathon Plus Tour 1,75. Sprawdza się bardzo dobrze, o łapaniu gumy zapomniałem. Ma obecnie ok. 5k km i już widać trochę uszczerbków w bieżniku, a mikrobieżnika na środkowych kostkach zostało na max. 30% obwodu (3k km było z dużym obciążeniem na sakwach). Problemem jest jednak mokra kostka oraz mokre białe malowane pasy na asfalcie. Czy ich koszmarna przyczepność to wynik zużycia czy one tak mają? (przy nowych były trasy tylko asfaltowe więc problemu nie miałem i nie wiem). Szukam czegoś dobrej jakości co by na suchym nie zabiło nóg, a na mokrym nie zabiło mnie. Do tego wspomniany raczej suchy las (10-15%).
    Co wybrać? Lubię Schwalbe i raczej szukam czegoś z ich oferty.
    Pozdrawiam, Karol

    • Cześć, z doświadczenia wiem, że na mokre pasy na asfalcie, nie ma mocnych. Z kostką też bywa różnie, zwłaszcza gdy leży na niej warstwa piasku i innych zabrudzeń. Na moich Kojakach staram się unikać takich nawierzchni, chociaż na asfalcie (nawet mokrym) trzymają się świetnie.

      Moja dziewczyna jeździ od zeszłego roku na oponach Schwalbe Marathon Mondial: roweroweporady.pl/wiece…n-mondial/

      w wersji zwijanej, z dodatkową warstwą antyprzebiciową. Ale dostępna jest jedynie w rozmiarze 26×2.0 i 26×2.10 Ale na asfalcie, jeżeli da się trochę wyższe ciśnienie, sprawdzają się bardzo dobrze. Nie testowałem ich na mokrej kostce, ale na szutrowej drodze i na wysypanym żwirze, jest bardzo przyczepna. Na mokrym asfalcie również.

      • Widzę, że Mondiale mają podbny bieżnik do moich Plus Tour, ale Toury są węższe (co mi odpowiada). W takim razie jeszcze na nich pojeżdżę, skoro na kostkę i pasy nie ma mocnych :) Na suchym nie mam zastrzeżeń, podobnie jak na mokrym asfalcie. Wyjątkowo długowieczne opony. Dziękuję i pozdrawiam!

    • To zależy od dwóch rzeczy – czy obręcz przyjmie taką oponę. Musisz zastosować się do tego co napisałem w tekście, czyli zmierzyć wewnętrzną szerokość obręczy i porównać z tabelką.

      Druga sprawa – czy rama przyjmie szerszą i jednocześnie wyższą oponę. To musiałbyś sprawdzić najlepiej w sklepie rowerowym, po prostu przymierzając. Bo jeżeli będzie za wysoka, to będzie ocierać o przednią przerzutkę.

  • Hej,
    dwa miesiące temu kupiłem rower b’twin 540 27.5.
    Wczoraj zauważyłem, że boczny klocek tylnej opony jest lekko naderwany(opony to b,twin all terrain light w rozmiarze 27,5″ x 2,0)Jako,że to uszkodzenie mechaniczne, gwarancja tego pewnie nie obejmie.Czy jazda na takiej oponie jest bardzo ryzykowna?Z racji mojej wagi powyżej 100kg pompuje koła blisko 3bar.Jeżdzę głownie po ścieżkach (kostka/asfalt)i lesie, maksymalni