Założenie licznika do roweru nie jest skomplikowaną czynnością. W większości przypadków wygląda to podobnie i można to zrobić praktycznie bez żadnych narzędzi. Sam montaż trwa dosłownie chwilę (w przypadku licznika bezprzewodowego) i dwie chwile (w przypadku przewodowego). Po zainstalowaniu licznika, trzeba jeszcze wpisać do jego pamięci obwód koła w naszym rowerze, tak by poprawnie pokazywał prędkość i zliczał dystans. Jeżeli masz już zamontowany licznik, zajrzyj do wpisu o tym jak ustawić licznik rowerowy.
W tym tekście pokażę jak założyć licznik bezprzewodowy na przykładzie modelu Sigma BC 16.12 STS, oraz jak zamontować licznik przewodowy na przykładzie modelu Sigma BC 1609, którego test znajdziesz tutaj (nie jest już produkowany, ale jego następca BC 16.12 jest praktycznie identyczny jeśli chodzi o funkcje).
Zapraszam do obejrzenia jednego z odcinków Rowerowych Porad na YouTube, w którym opowiadam o tym jak zamontować i jak ustawić licznik. Będę wdzięczny za zasubskrybowanie kanału, dzięki czemu będziesz otrzymywać informacje o nowych odcinkach.
Montaż bezprzewodowego licznika
Na początek bezprzewodowy model. Montaż zacznij od założenia podstawki na kierownicę. W wielu licznikach można zamontować ją także na wsporniku kierownicy, warto rozejrzeć się za takim, jeśli na tym Ci zależy. Sigmę można zamontować za pomocą gumki albo opasek zaciskowych. Ja polecam pierwszą opcję, jest szybsza, bardziej estetyczna i w razie czego łatwiej zmienić ustawienie podstawki. Jeżeli od spodu znajduje się samoprzylepna warstwa, polecam najpierw montaż „na sucho”, zwłaszcza jeżeli nie wiesz, w którym miejscu będzie Ci najwygodniej by licznik się znajdował.
Włóż licznik do podstawki. Zazwyczaj wkłada się go pod lekkim kątem i wkręca w podstawkę. Zrób to stanowczo, ale delikatnie, tak by niczego nie uszkodzić. Zwróć uwagę czy licznik znajduje się w miejscu do którego łatwo jest Ci dosięgnąć ręką. Nie każdy tego potrzebuje podczas jazdy, ale według mnie wygodniej jest mieć go bliżej niż dalej, tak by nie trzeba było wykonywać dużego ruchu dłonią.
Załóż czujnik na widelec/amortyzator. Nie ma żadnego znaczenia na jakiej wysokości go zamontujesz, ale najlepiej jest to zrobić dość wysoko. Dzięki temu czujnik będzie bliżej licznika oraz będzie mniej narażony na zahaczenie o coś podczas jazdy.
Ostatni krok to założenie magnesu na szprychę. Jeżeli masz niesymetrycznie zaplecione koło, załóż magnes na szprychę, która jest bliżej widelca. Odległość pomiędzy czujnikiem a magnesem powinna być jak najmniejsza. Producent powinien w instrukcji podać jaki zaleca odstęp, Sigma podaje, że maksymalnie może to być 12 milimetrów, choć lepiej ustawić czujnik tak, by był jeszcze bliżej. Jeżeli trzeba wygiąć czujnik w nienaturalnej pozycji, aby „widział” magnes, spróbuj obniżyć oba urządzenia, tak by łatwiej było je do siebie przysunąć.
Teraz zakręć kołem i zobacz czy licznik reaguje. W przypadku bezprzewodowych liczników może być tak, że prędkość pokaże się dopiero po 2-3 obrotach koła. Teraz pozostało Ci jedynie zaprogramowanie w liczniku obwodu koła.
Montaż licznika przewodowego
Na początku jest podobnie jak w przypadku bezprzewodowego. Zakładamy podstawkę na kierownicę lub na wspornik kierownicy. Jeżeli chcesz mieć licznik na mostku, warto przed zakupem sprawdzić, czy producent przewidział taką możliwość. Podstawkę moim zdaniem najlepiej przymocować gumką dołączaną przez producenta. Sigma daje jeszcze możliwość użycia opasek zaciskowych, ale według mnie to mniej praktycznie rozwiązanie.
Przewód najlepiej skierować do tyłu roweru, będzie łatwiej puścić go w kierunku przedniego koła.
Podstawkę polecam założyć dość blisko dłoni, tak by łatwo było dosięgnąć do przycisków podczas jazdy. Włóż licznik do podstawki i przejdź do kolejnego kroku.
Teraz czas na coś, czego nie było przy montażu licznika bezprzewodowego – puszczenie przewodu od czujnika. Praktykowałem już różne sposoby, ale ostatecznie najlepiej jest okręcić go wokół przewodu hamulcowego i stamtąd opuścić na widelec/amortyzator. Najlepiej zdać się na wyczucie i potem dodawać lub odejmować okręcenia, w zależności czy przewód będzie za długi czy za krótki.
Przewód musi się trzymać porządnie, nie powinien nigdzie zwisać. Jednocześnie trzeba mu zostawić trochę luzu, zwłaszcza przy kierownicy, tak aby podczas skręcania, przewód się nie zerwał. Jeżeli po założeniu przewodu widzisz, że coś jest nie tak – zdejmij go i spróbuj zamontować jeszcze raz.
Przechodzimy do montażu czujnika na widelcu lub amortyzatorze. Czujnik może być zamontowany na dowolnej wysokości, nie ma to żadnego znaczenia dla pomiaru. Obrót koła, to obrót koła. Piszę to dlatego, że spotkałem się kilka razy z dziwnymi teoriami na temat montażu czujnika i magnesu. Zamontuj go tam gdzie chcesz. O tym jak wysoko zamontować czujnik licznika mówiłem w jednym z odcinków na YouTube.
Pozostaje założenie magnesu na szprychę (najlepiej założyć ją na jedną ze szprych, która przechodzi bliżej widelca) i ustawienie go tak, by odległość między magnesem a czujnikiem wynosiła maksymalnie 5 milimetrów. Teraz zakręć kołem i sprawdź czy licznik pokazuje prędkość. Jeżeli odległość między czujnikiem, a magnesem jest za duża, można przesunąć oba urządzenia trochę niżej, tak by dobrze się „widziały”.
Musisz jeszcze zaprogramować obwód koła, tak by dobrze pokazywał prędkość i przebyty dystans.
Licznik nie działa
Co zrobić jeżeli licznik nie pokazuje prędkości lub pokazuje ją źle:
1) Sprawdź czy bateria w liczniku (oraz w przypadku bezprzewodowego modelu – w czujniku) są naładowane.
2) Sprawdź czy licznik jest poprawnie włożony do podstawki. Sprawdź również czy wszystkie styki są czyste i niczym niezasłonięte.
3) Sprawdź czy magnes i czujnik są w odpowiedniej odległości od siebie. Magnes powinien być „wycelowany” w stronę czujnika.
4) Sprawdź (w liczniku przewodowym) czy przewód nie jest nigdzie przerwany lub naruszony.
5) Jeżeli licznik pokazuje złą prędkość, to najczęściej znaczy, że został źle ustawiony obwód koła. Sprawdź również czy nie zostały przestawione jednostki z kilometrów na godzinę na mile na godzinę.
Zapraszam do lektury innych wpisów z serii o licznikach rowerowych:
1. Jaki licznik rowerowy kupić
2. Liczniki rowerowe z GPS do 800 złotych
3. Jak ustawić licznik rowerowy
4. Jak zamontować licznik rowerowy
5. Co to jest ANT+ i Bluetooth LE
6. Jaki pulsometr na rower kupić
7. Test licznika Sigma Rox 7.0 GPS
8. Licznik rowerowy czy telefon na kierownicy
chcę zaprotestować co do kota. Miałem kota przez 12 lat, miałem też rower z licznikiem przewodowym w tym czasie i nigdy nie zdarzyło się by kot ciągał przewód – nie mówiąc już o przegryzieniu
Każdy kot jest inny :) Mój pogryzł/podrapał piankowe chwyty kierownicy, gdy nieopatrznie zostawiłem w pokoju rower do góry kołami na godzinkę.
A ja ma następujące pytanie:
LICZNIK SIGMA STS 16.16 – czas działania baterii
o ile z prędkością nie ma problemu, to czujnik kadencji po trzech – czterech przejazdach – łącznie ok. 8 godzin, pada i muszę wymieniać baterię. magnes na „pedale”, czujnik na tylnej ramie…
Podejrzana sprawa, coś ewidentnie jest nie tak. Jeżeli baterie są markowe, to gdzieś musi „uciekać” prąd, ale to ew. jakiś elektronik powinien zobaczyć, bądź serwis Sigmy.
Baterie litowe Maxell, też myślę że jest to wina czujnika. Na stronie SIGMA SPORT nie ma listy serwisów. Żadnych, istnieje tylko możliwość napisania do nich. Na razie tak zrobię.
Pozdrawiam.
Czy może orientuje się Pan, czy czujniki z liczników bezprzewodowych są dedykowane do konkretnego modelu, czy taki czujnik jest uniwersalny i będzie pasował do różnych liczników?
Cześć,
są zdecydowanie dedykowane, chociażby nawet ze względu na podstawkę do której raczej nie włoży się licznika innego producenta. Czasem podstawki z czujnikiem są wymienne między modelami danego producenta, ale i to nie zawsze.
Mam problem z ustawieniem obwodu koła w liczniku kross krc 211u ( zupełnie nie moge dojśc do tych ustawień by je wprowadzić)
Cześć,
myślę, że warto przestudiować instrukcję, ew. odezwać się do Krossa. Inną możliwością może być wyjęcie i ponowne włożenie baterii, często w licznikach po włożeniu baterii ustawia się obwód koła.