Jak ustawić licznik rowerowy

Licznik rowerowy, mierzący podstawowe parametry jazdy takie jak prędkość, dystans i czas – działa na bardzo prostej zasadzie. Na szprychę zakładamy magnes, na widelec czujnik, który łączy się (przewodowo lub bezprzewodowo) z podstawką, w której umieszczamy licznik. Czujnik przekazuje do licznika informację o wykonaniu przez koło pełnego obrotu. Najprostsze modele można kupić już od 10 złotych. Do licznika wprowadzamy obwód koła (zazwyczaj w milimetrach), dzięki czemu jest on w stanie obliczyć wszystkie potrzebne parametry.

 

Jak wyznaczyć obwód opony?

To bardzo proste. Najlepiej ustawić rower na płaskiej powierzchni, zaznaczyć linię startu, a następnie przetoczyć go po ziemi, tak aby koło wykonało pełen obrót. Najlepiej ustawić je z wentylem na dole lub narysować kredą kreskę na oponie. Teraz wystarczy zmierzyć przejechany dystans i mamy obwód koła :)

Zapraszam do obejrzenia odcinka Rowerowych Porad na YouTube, w którym opowiadam o tym jak zamontować i jak ustawić licznik. Będę wdzięczny za subskrybowanie kanału, dzięki czemu będziesz otrzymywać informacje o nowych odcinkach.

 

Przy okazji, ważna informacja – dla poprawności pomiaru nie ma znaczenia, na jakiej wysokości zamontujesz magnes i czujnik. Najważniejsze jest, aby się wzajemnie „widziały”, to znaczy odległość między nimi wynosiła maksymalnie kilka milimetrów. Niektóre osoby sądzą, że zmiana wysokości na jakiej znajdzie się magnes, wpłynie na to co pokaże licznik. Nic bardziej mylnego. Magnes z czujnikiem dają jedynie informację do licznika, że koło wykonało pełen obrót. A czy magnes będzie na szprysze wyżej lub niżej, nie ma znaczenia, ponieważ obrót to obrót i magnes minie czujnik dokładnie w tym samym momencie, niezależnie od tego jak wysoko go zamontujemy. Zapraszam również do lektury wpisu jak zamontować licznik do roweru, gdzie opisałem jak założyć licznik przewodowy oraz bezprzewodowy.

 

Co zrobić, gdy nie możesz samemu zmierzyć obwodu koła?

Pozostaje posiłkowanie się tabelką, którą widzisz poniżej. Pamiętaj tylko, że obwód koła jaki z niej odczytasz, nie będzie idealnie dokładny. Opony różnią się wysokością, wielkością bieżnika, ciśnieniem do jakiego można je napompować – tak więc dwie opony o tych samych wymiarach mogą różnić się mniej lub bardziej obwodem. Tak naprawdę różnice nie są aż tak duże, przynajmniej między oponami o podobnych rozmiarach i jeżeli jesteś w stanie przełknąć błąd pomiarowy rzędu od 1 do 5 procent, to śmiało skorzystaj z tabelki.

Co wpisać do licznika rowerowego

JAK ODCZYTAĆ OBWÓD OPONY Z TABELI?

W pierwszej kolumnie rozmiar opony podany jest w systemie ETRTO, w drugiej w systemie calowym lub francuskim, natomiast w trzeciej znajduje się obwód koła w milimetrach, który wprowadzamy do licznika. Jeżeli nie wiesz w jakim rozmiarze masz opony, zerknij na jej bok, znajdziesz tam naniesiony rozmiar (najczęściej w kilku skalach). Jeżeli nic one Ci nie mówią, zachęcam do obejrzenia odcinka na YT, w którym opowiadam o rozmiarach opon rowerowych.

Jak zaprogramować licznik rowerowy obwód

Pomiar GPS

Aby zweryfikować, czy udało się wpisać dobry obwód koła, możesz to sprawdzić, korzystając z odbiornika GPS wbudowanego w praktycznie każdy nowożytny telefon z dotykowym ekranem. Potrzebna będzie jakaś rowerowa aplikacja, na przykład Endomondo. Teraz wystarczy znaleźć prostą, asfaltową drogę z małym ruchem samochodowym i starając się jechać jednostajnym tempem, porównać wskazania licznika i telefonu. Najlepiej aby jechać po otwartym terenie, bez wysokich drzew i budynków, które lubią zaburzać pracę odbiornika GPS. Osobiście nie przejmowałbym się różnicą w prędkości rzędu 0,5 km/h (może to być błąd pomiarowy), a przy większych różnicach warto skorygować ustawienie licznika.


Jak wpisać obwód opony do licznika?

Producenci liczników, nawet ci najwięksi, lubują się w utrudnianiu życia tym, którzy chcą zaprogramować niektóre modele liczników rowerowych. Mnie najbardziej irytują te, w których do ustawień wchodzi się poprzez naciśnięcie maluteńkiego przycisku, znajdującego się z tyłu licznika. Trzeba znaleźć długopis, wcisnąć ten guzik, uważając aby nic przy okazji nie uszkodzić i jeszcze patrzeć na wyświetlacz czy udało się wejść w ustawienia. Jeszcze gorsze są liczniki, w których ustawienia zmienia się drugim, takim samym guziczkiem. Ale cóż, nie robi się tego zbyt często, więc można chwilę pocierpieć.

Ale jak mam ustawić mój licznik? Najlepiej będzie zajrzeć do instrukcji, ona nie gryzie. Nawet jeżeli jest tylko po angielsku czy chińsku, powinna zawierać kilka obrazków, które pomogą w konfiguracji. Drugim sposobem jest wpisanie w Google modelu licznika z dopiskiem instrukcja lub manual. Trzeci sposób to wyjęcie i włożenie baterii. Licznik zresetuje się i powinien na starcie pozwolić na wpisanie obwodu opony i godziny.

Tak naprawdę nie ma jednej, uniwersalnej metody, w jaki sposób ustawić licznik. Pamiętaj, że on nie gryzie i nie wybuchnie, gdy coś źle wciśniesz. Wystarczy poeksperymentować z przyciskami, zazwyczaj jednym zmieniamy migającą akurat wartość, a drugim przechodzimy do kolejnej. Jeżeli masz jakiekolwiek pytania dotyczące liczników, śmiało pisz w komentarzu, postaram się w miarę możliwości pomóc.

Jeśli myślisz o zakupie nowego, lepszego licznika, polecam Ci przejrzeć oferty sklepów. Już za ok. 50 złotych można kupić dobry licznik do roweru. Ja szczególnie polecam liczniki Sigma (używam od lat), Cateye i VDO.

 

Zapraszam do lektury innych wpisów z serii o licznikach rowerowych:

1. Jaki licznik rowerowy kupić

2. Liczniki rowerowe z GPS do 800 złotych

3. Jak ustawić licznik rowerowy

4. Jak zamontować licznik rowerowy

5. Co to jest ANT+

6. Jaki pulsometr na rower kupić