Jak ustawić licznik rowerowy

Licznik rowerowy, mierzący podstawowe parametry jazdy takie jak prędkość, dystans i czas – działa na bardzo prostej zasadzie. Na szprychę zakładamy magnes, na widelec czujnik, który łączy się (przewodowo lub bezprzewodowo) z podstawką, w której umieszczamy licznik. Czujnik przekazuje do licznika informację o wykonaniu przez koło pełnego obrotu. Do licznika wprowadzamy obwód koła (zazwyczaj w milimetrach), dzięki czemu jest on w stanie obliczyć wszystkie potrzebne parametry. Jak wyznaczyć obwód opony? To bardzo proste. Najlepiej ustawić rower na płaskiej powierzchni, zaznaczyć linię startu, a następnie przetoczyć go po ziemi, tak aby koło wykonało pełen obrót. Najlepiej ustawić je z wentylem na dole lub narysować kredą kreskę na oponie. Teraz wystarczy zmierzyć przejechany dystans i mamy obwód koła :)

Ten tekst był kradziony już tyle razy,

że postanowiłem napisać go całkowicie od nowa.

Zapraszam do obejrzenia odcinka Rowerowych Porad na YouTube, w którym opowiadam o tym jak zamontować i jak ustawić licznik. Będę wdzięczny za subskrybowanie kanału, dzięki czemu będziesz otrzymywać informacje o nowych odcinkach.

Przy okazji, ważna informacja – dla poprawności pomiaru, nie ma znaczenia, na jakiej wysokości zamontujesz magnes i czujnik. Najważniejsze jest, aby się wzajemnie „widziały”, to znaczy odległość między nimi wynosiła maksymalnie kilka milimetrów. Niektóre osoby sądzą, że zmiana wysokości na jakiej znajdzie się magnes, wpłynie na to co pokaże licznik. Nic bardziej mylnego :) Magnes z czujnikiem dają jedynie informację do licznika, że koło wykonało pełen obrót. A czy magnes będzie na szprysze wyżej lub niżej, nie ma znaczenia, ponieważ obrót to obrót i magnes minie czujnik dokładnie w tym samym momencie, niezależnie od tego, jak wysoko go zamontujemy. Zapraszam również do lektury wpisu, jak zamontować licznik do roweru, gdzie opisałem jak założyć licznik przewodowy oraz bezprzewodowy.

Okej, a co zrobić, gdy nie masz warunków do samodzielnego zmierzenia obwodu koła? Pozostaje posiłkowanie się tabelką, którą widzisz poniżej. Pamiętaj tylko, że obwód koła jaki z niej odczytasz, nie będzie idealnie dokładny. Opony różnią się wysokością, wielkością bieżnika, ciśnieniem do jakiego można je napompować – tak więc dwie opony o tych samych wymiarach, mogą różnić się mniej lub bardziej obwodem. Tak naprawdę różnice nie są aż tak duże, przynajmniej między oponami o podobnych rozmiarach i jeżeli jesteś w stanie przełknąć błąd pomiarowy rzędu od 1 do 5 procent, to śmiało skorzystaj z tabelki. Jeżeli wymagasz dokładności – pozostaje własny pomiar.

Co wpisać do licznika rowerowego

JAK ODCZYTAĆ OBWÓD OPONY Z TABELI?

W pierwszej kolumnie rozmiar opony podany jest w systemie ETRTO, w drugiej w systemie calowym lub francuskim, natomiast w trzeciej znajduje się obwód koła w milimetrach, który wprowadzamy do licznika. Jeżeli nie wiesz w jakim rozmiarze masz opony, zerknij na jej bok, znajdziesz tam naniesiony rozmiar (najczęściej w kilku skalach). Jeżeli nic one Ci nie mówią, zachęcam do obejrzenia odcinka na YT, w którym opowiadam o rozmiarach opon rowerowych.

Jak zaprogramować licznik rowerowy obwód


JAK WPISAĆ OBWÓD OPONY DO LICZNIKA?

Producenci liczników, nawet ci najwięksi, lubują się w utrudnianiu życia tym, którzy chcą zaprogramować niektóre modele liczników rowerowych. Mnie najbardziej irytują te, w których do ustawień wchodzi się poprzez naciśnięcie maluteńkiego przycisku, znajdującego się z tyłu licznika. Trzeba znaleźć długopis, wcisnąć ten guzik, uważając aby nic przy okazji nie uszkodzić i jeszcze patrzeć na wyświetlacz czy udało się wejść w ustawienia. Jeszcze gorsze są liczniki, w których ustawienia zmienia się drugim, takim samym guziczkiem. Ale cóż, nie robi się tego zbyt często, więc można chwilę pocierpieć.

Ale jak mam ustawić mój licznik? Najlepiej będzie zajrzeć do instrukcji, ona nie gryzie. Nawet jeżeli jest tylko po angielsku czy chińsku, powinna zawierać kilka obrazków, które pomogą w konfiguracji. Drugim sposobem jest wpisanie w Google modelu licznika z dopiskiem instrukcja lub manual. Trzeci sposób to wyjęcie i włożenie baterii. Licznik zresetuje się i powinien na starcie pozwolić na wpisanie obwodu opony i godziny.

Tak naprawdę nie ma jednej, uniwersalnej metody, w jaki sposób ustawić licznik. Pamiętaj, że on nie gryzie i nie wybuchnie, gdy coś źle wciśniesz. Wystarczy poeksperymentować z przyciskami, zazwyczaj jednym zmieniamy migającą akurat wartość, a drugim przechodzimy do kolejnej. Jeżeli masz jakiekolwiek pytania dotyczące liczników, śmiało pisz w komentarzu, postaram się w miarę możliwości pomóc.

Jeśli myślisz o zakupie nowego, lepszego licznika, polecam Ci przejrzeć oferty sklepów. Już za ok. 50 złotych można kupić dobry licznik do roweru. Ja szczególnie polecam liczniki Sigma (używam od lat), Cateye i VDO.

 
  • Sławek

    A ja rysuje linie na ziemi stawiam przednie koło na linii tak aby wentyl był na środku tej linii i jadę o jeden obrót koła do przodu, znowu rysuje linie i mierze długość między liniami podając ją w milimetrach. Trzeba pamiętać żę obwód koła zmienia si ew trakcie zużycia opony. U mnie było to około 5 cm między star a nową oponą.

  • To bardzo dobry sposób. A co do zużywania opony to oczywiście jest to prawda. Jazda z niższym ciśnieniem niż podczas pomiaru również będzie zmieniała odczyt.

    • Miro

      Witam. Ciśnienie nie ma tutaj nic do rzeczy, liczy się tylko długość obwodu opony. Sposób z linia na asfalcie jest najdokładniejszy.

      • Opona napompowana do niższego ciśnienia, mimo wszystko ugina się bardziej i może to zaburzać jej obwód. Minimalnie, ale zawsze.

  • Anonim

    dobra rada

  • Andrzej

    Mam opony 26*2.35 58-559 Jaki wynik w milimetrach???

  • 2146 – ale najlepiej samemu zmierzyć, jeżeli chcesz bardzo dokładnie.

  • Zółtodziób

    Witam, kupiłem nie dawno hexagona X9, odległość między widełkami a końcem szprychy jest zbyt duża(z 4 cm na oko) aby pozwolić licznikowi na jakiekolwiek odliczanie. Minimalny obwód koła jaki mogę ustawić na liczniko to 1m, taki też obwód ustawiłem na liczniku, następnie mając te dane z wzoru na obwód koła wyliczyłem jaki promień powinien być dla koła o takim obwodzie wyszło mi około 159mm, więc zarówno magnesik jak i czujnk zsunąłem na taką odległość od środka piasty, ale licznik watuje i to o kilkaset metrów na krótkim dystansie. Gdzie popełniłem błąd?
    PS: Obwód opony to około 2100mm. Licznik Bike computer 400 od Sigmy

  • Nie bardzo nadążam za Twoim sposobem, który jeżeli dobrze go zrozumiałem – zakłada przesuwanie magnesu i czujnika.

    A przecież to nie ma kompletnie żadnego znaczenia na jakiej wysokości Ty go zamontujesz. Załóż go na takiej wysokości, na jakiej Ci wygodnie i tak, by czujnik „widział” magnes i już.

    Wprowadź obwód koła i sprawa gotowa. Wysokość magnesu nie ma kompletnie żadnego znaczenia, bo on zlicza tylko obroty, a czy zamontujesz go na górze czy na dole, to przecież czas w jakim wróci do początkowego miejsca jest taki sam. Niezależnie od wysokości montażu.

  • leon

    WITAM KUPIŁEM LICZNIK SIGMA DO ROWERU O KOŁACH 27,5.ALE NIE MA TAM TAKICH KODÓW.CZY KTOŚ POSIADA KODY

    • Wojciech Kawczyński

      na wrpowadzinia danych są trzy sposoby
      1) jeden obrót koła wymiart wrowadzamy w mm
      2) wysokość od podłoża najwyższego punktu wartość przez środek koła mnożymy przez wortość stałą 3.141
      3) wartość z opony XX-XXX
      XX razy dwa do wyniku dodajemy warość XXX wynik mnożymy przez 3,141 wynik to wartość dla licznika
      np jak to umnie wygląda
      1)obwód 2095mm
      2)wysokość 667mm razy 3,141 = 2095
      3)54-559 54*2 + 559=667*3,141 = 2095 ta metoda nie wymaga mierzenia a odzierciedla pomiary w tolerancji +- 3mm wiadomo że opona też się zużywa

  • Ten „kod” to po prostu obwód koła. Przeczytaj jeszcze raz we wpisie jak go zmierzyć i po prostu zmierz i wpisz :)

  • Darek

    witam , a ja szukałem wszedzie i nie moge znaleźc, w tabelkach tez albo slepy jestem mam opony 26 x 20 .. jaka to będzie wartosc wpisania do licznika ? z gory dzieki

  • Darek

    26 x 210 przepraszam za blad 26 x 210 to poprawny rozmiar mojej opony

  • Jak rozumiem masz opony 26″ x 2.1″. W tabelce zbliżony jest 2.125″ (czyli 2133) i taki możesz śmiało wpisać.

    A jeżeli chcesz ultradokładnie, to po prostu zmierz sobie obwód koła, to zajmuje minutę :)

  • Darek

    Dzieki bardzo . w moim liczniku podaje sie wartosc w cm czyli 213 powinno byc ok ?

  • Darek

    na oponie jest napisany dokładnie taki rozmiar ”26×210” nic poza tym , zadnych oznaczen w postaci iso .. kupie centymetr bo gdzies posiałem to sie upewnie ale tak jak napisales to myslisz ze w przyblizeniu 213 bedzie ok ? z gory dzieki za pomoc

  • Darek

    przepraszam ze zasmiecam ale mierzylem metoda kresek na ziemi i wychodzi mi równo 200 cm .. ale w to nie wchodzi szerokosc opony wiec jak najlepoiej wpisac w licznik ?

  • Łukasz – Rowerowe Porady

    Szerokości opony do niczego nie dodajemy, to tylko pomocniczy wymiar do tabelki, bo zwykle im szersza opona tym wyższa.

    Wydaje mi się, że 200 to jednak coś mało… Napompuj oponę do dobrego ciśnienia (sprawdzając manometrem a nie ręką), ustaw oponę na ziemi, wentylem do dołu i przejedź kołem tak by wentyl wrócił znów na sam dół.
    Możesz trochę przyciskać kierownicę, by zasymulować jazdę.
    I zmierz, oczywiście jakąś miarką.

    Powinno Ci wyjść więcej, moja dziewczyna ma opony 26×1,95 i wyszedł obwód 207, więc u Ciebie te 200… no chyba, że masz niższe opony.

  • Darek

    zrobiłemjak mówiłes , po napompowaniu i pod naciskiem na kiedownice wyszlo mi 202 cm czyli zwiekszylo sie o 2 :)

  • Łukasz – Rowerowe Porady

    No to widać, że tyle masz. Śmiało wpisuj do licznika, będzie dobrze.

  • Darecki

    rodzaj bieżnika ma znaczenie i to ogromne. Np wg tabelki u mnie wychodzi 2128 (inna tabela Sigmy gdzie ujęty jest rozmiar 26×2,1) a realnie z pomiaru koła wychodzi 2065mm. Opony mam miejsko- turystyczne gdzie bieżnik jest bardzo płaski na środku opony dla najmniejszych oporów toczenia. Ten sam rozmiar opony z bieżnikiem terenowym będzie miał o kilka cm więcej obwodu. Polecam więc metodę pomiaru taśmą mierniczą gdyż najdokładniej oddaje realny kod dla licznika.

    • Floydd

      Na Boga skończcie z tymi kodami, bieżnikami i cudownymi formułami. Do licznika wpisujemy obwód koła i basta.

  • janek orczyk

    Witam! posiadam licznik profex fitness 25 i chcialem go zamontować w skuterze o 13 calowych kołach (130/70 r1) mam problem z wyregulowaniem jaki kod .

    • Wojciech Kawczyński

      Jeśli masz wartość na oponie XX-XXX to trzecia metoda jest oki
      na wrpowadzinia danych są trzy sposoby
      1) jeden obrót koła wymiart wrowadzamy w mm
      2) wysokość od podłoża najwyższego punktu wartość przez środek koła mnożymy przez wortość stałą 3.141
      3) wartość z opony XX-XXX
      XX razy dwa do wyniku dodajemy warość XXX wynik mnożymy przez 3,141 wynik to wartość dla licznika
      np jak to umnie wygląda
      1)obwód 2095mm
      2)wysokość 667mm razy 3,141 = 2095
      3)54-559 54*2 + 559=667*3,141 = 2095 ta metoda nie wymaga mierzenia a odzierciedla pomiary w tolerancji +- 3mm wiadomo że opona też się zużywa

  • janek orczyk

    (130/70 R13) *

  • Łukasz – Rowerowe Porady

    Weź miarkę i zmierz. Niestety ciężko Ci będzie znaleźć w internecie obwód takiego koła, lepiej i pewniej będzie to zmierzyć samemu. Tak więc miarka w dłoń i zmierz ile przejedzie na jednym obrocie koła.

  • gregorek

    Witam mam nastepujace pytanie. Posiadam opony o wymiarach 26×1.9 w moim liczniku nalezy jedynie wpisac rozmiar kola w przedziale: „5 do 31”. Więc co dokladnie musze wpisac przy tych wymiarach kola które posiadam? Kolejna sprawa to czy po wpisaniu nie odpowiedniego rozmiaru w licznik pod czas jazdy licznik bedzie caly czas na 0 we wszystkich parametrach?? Pytam ponieważ ustawiłem 26″ i jadac wszystkie funkcje byly na 00.

  • Nie, jeśli licznik nic nie wskazuje, to znaczy, że czujnik nie widzi magnesiku.
    Jeśli wpisujesz tylko rozmiar koła, to wpisz 26″.

  • Gregosz

    Witam , w mojej maszynie na widełkach jest znaczek 29″ to jest zapewne oznakowanie średnicy opon , jaki więc będzie dla nich odpowiedni wpis do licznika pomiaru?
    dzięki.

  • Witaj, rozmiar opony najlepiej sprawdzić na oponie :)
    Oprócz jej średnicy przydatna jest informacja o szerokości.

    Ale najprościej będzie jeśli sam to zmierzysz. Tak jak pisałem już wcześniej – przejeżdżasz pełny obrót koła po ziemi i mierzysz ile przejechało.

  • Gregosz

    Witaj, przedwczoraj kupiłem tzw. komputer pokładowy do roweru jakiejś francuskiej marki i mam z nim problem (instrukcja montażu jest, ale nie w naszym języku), czy wynika to tylko z tego powodu, że nie wpisałem do niego średnicy opony i nie ma żadnych odczytów.
    Po resetowaniu mam same zera, przy obrotach kołem po prostu nic nie odczytuje.

  • Gregosz

    Dodam, że byłem dzisiaj w punkcie w którym człowiek od napraw, sam nie wiedział co i jak.
    Zaciekawiła mnie twoja wypowiedź odnośnie obrotu koła i montażu sensorów, przecież chyba sensor na samym dole będzie częściej miał impuls, niż ten zamontowany przy samej obręczy koła.
    Sam to sprawdzę :P

  • Podaj nazwę tego komputerka i model, może uda się coś wymyślić. Ale jeśli nie pokazuje żadnego odczytu – to zapewne czujnik nie widzi magnesu.

    A jeżeli usiądziesz i się chwilę zastanowisz, najlepiej jednocześnie kręcąc kołem od roweru, to zauważysz, że nieważne gdzie zamontujesz magnesik i czujnik. Gdyby było inaczej, zakrzywiałbyś czasoprzestrzeń – a to jak na razie udaje się tylko po alkoholu :)

  • Darecki

    Dokładnie, licznik liczy ilość impulsów w czasie tak więc nie ma znaczenia gdzie będzie zamocowany magnes zarówno przy samej piaście jak i przy samej obręczy… jeden obrót koła to jeden obrót tu i tu. Mylone jest to z prędkością obrotową magnesu, tak tutaj się zgadza że prędkość obrotowa magnesu zamontowanego przy samej piaście będzie mała a zamontowanego przy obręczy największa. Tak że licznik liczy ilość impulsów i mnoży przez liczbę mm (obwód koła) czyli ten nasz kod 4 cyfrowy który należy wklepać do pamięci licznika.

  • Tomek

    Witam,mam licznik sigma bc 12.12 kola 29 calowe, opony 2.10 wpisałem z tabeli liczbę 2295 i gdy kręcę kołem licznik nie wskazuje nic (magnes zamontowałem na środku) mógłbyś powiedzieć o co chodzi,lub podać poprawna liczbę do wpisania bo może się pomyliłem. Z góry dziękuje.

  • @Tomek – wpisana liczba nie ma najmniejszego znaczenia dla działania licznika. Najwyżej będzie źle pokazywał.

    Jeśli licznik nic nie pokazuje, to znaczy, że czujnik nie widzi magnesu, lub ewentualnie coś jest nie tak ze stykami. Sprawdź czy dobrze założyłeś licznik do podstawki, może tam coś nie łapie.

    Następnie weź magnes i pomachaj nim przy czujniku – powinna pokazać się prędkość.
    Być może tak jak to zamontowałeś, magnes jest zbyt daleko od czujnika i trzeba to poprawić.

  • Tomek

    no właśnie już do tego doszedłem,ze był zbyt daleko :) Dziękuje za szybką odpowiedz. Problem w tym ze mam hamulce tarczowe i gdy poprowadziłem kabel po lince i chciałem zamontować po lewej stronie magnes i czujnik to jest za duża odległość.. Nie wiem czy tak jest zawsze ale po stronie tarczy mam większa odległość od szprych do amortyzatora niż po drugiej stronie. Masz może jakiś pomysł co zrobić?? Gdy poprowadzę kabel po drugiej stronie może się łatwo przerwać..Nie przemyślałem tego,bo moglem kupić licznik bezprzewodowy. Przepraszam za tak banalne pytania ale dopiero zaczynam swoja przygodę z rowerem :)

  • To normalne, przecież z jednej strony musi Ci się jeszcze tarcza zmieścić. W każdym razie poprowadź sobie kabelek po prawej stronie. Dlaczego miałby się łatwiej przerwać? Jeśli odpowiednio go przeprowadzisz – będzie dobrze.
    Możesz też spróbować zamontować go trochę niżej, szprychy zbliżają się na dole do amortyzatora.

  • Darecki

    Ja mam po tej samej stronie co tarcza hamulcowa. Wygodniej jest puścić kabelek od czujnika po przewodzie hamulcowym. Można też uciąć kilka listków taśmy dwustronnej i podkleić pod czujnikiem wtedy będzie bliżej szprych i magnesu. Więc się da, z tym że ja mam koła 26″ ale to chyba nie ma większego znaczenia.

  • koma

    Mam problem z licznikiem rowerowym solar Profex. Nie mogę wprowadzić obwodu koła, cały czas wyświetla ustawienie fabryczne 2124.Mimo że wprowadzam 2045. Nie mogę zatwierdzić żadnych nowych parametrów. Z góry dziękuję za rady.

  • Szczerze Ci powiem, że nie wiem. A co mówi instrukcja?

    Na pewno któryś z przycisków służy do zatwierdzania wpisanego obwodu.

  • Krzychu

    Witam :D Co wpisać jeśli koło jest rozmiaru 26×1.95?

    • Wojciech Kawczyński

      wartość z opony XX-XXX

      XX razy dwa do wyniku dodajemy warość XXX wynik mnożymy przez 3,141 wynik to wartość dla licznika
      np jak to umnie wygląda
      54-559 54*2 + 559=667*3,141 = 2095 ta metoda nie wymaga mierzenia a odzierciedla pomiary w tolerancji +- 3mm wiadomo że opona też się zużywa

  • poznański rowerzysta

    http://bit.ly/1gEFXNM – tu mamy inną (chyba poprawniejszą) wersję tabelki Sigmy

  • @Krzychu – możesz wpisać 2101 (czyli coś pomiędzy 1.9 a 2.0)

    @Poznański Rowerzysta – to jest dokładnie ta sama tabelka, którą ja zamieściłem, ale uzupełniona o koła 29 cali. Postaram się niebawem wrzucić rozszerzoną wersję.

  • mario

    44-622 jaki wpisac obwód koła do licznika

  • Wszelka literatura podaje, że 2224, czyli to samo co przy 700x40C. Ale najlepiej będzie jak sam zmierzysz. Ale jeśli Ci się nie chce, to śmiało wpisuj 2224.

  • poznański rowerzysta

    „to jest dokładnie ta sama tabelka, którą ja zamieściłem, ale uzupełniona o koła 29 cali. ”
    nie zupełnie, dla opony 26×2.00 w twojej jest 2114 a w zamieszczonej na stronie http://bit.ly/1gEFXNM 2075, chociaż rozmiary ETRTO się nie zgadzają

  • O, faktycznie. Ja spojrzałem wyrywkowo i akurat się zgadzało. Powiem Ci szczerze, że i tak najlepiej jest zmierzyć samemu. Ale skąd się te różnice wzięły tutaj, to nie mam pojęcia.

    Muszę się zebrać w sobie i zrobić własną tabelkę :)

  • Janusz

    Ja mam oponę 26/2,00 i z pomiaru kresek wychodzi 2020

    • Wojciech Kawczyński

      sprawdź czy będzie podobny wynik tą metodą jeślitak to ją wprowaź
      wartość z opony XX-XXX

      XX razy dwa do wyniku dodajemy warość XXX wynik mnożymy przez 3,141 wynik to wartość dla licznika
      np jak to umnie wygląda
      54-559 54*2 + 559=667*3,141 = 2095 ta metoda nie wymaga mierzenia a odzierciedla pomiary w tolerancji +- 3mm wiadomo że opona też się zużywa

    • btwin alroad

      Ja mam taką samą i po zmierzeniu obwodu wyszło mi 2094

  • Łukasz Przechodzeń – Rowerowe Porady

    I tak może Ci wyjść, ponieważ każda opona jest inna. To znaczy różnią się bieżnikiem lub wysokością. Tabelka jest jedynie dla osób, którym się nie chce zmierzyć obwodu koła :)

  • lejbus

    A duże przekłamania będą w pomiarze jak wpisane będzie 205 anie 202 kolo26″1.75 opona lysa krawiecka miarka jakies 202 wyszlo mi kolo w powietrzu hehe

  • Darecki

    no to sobie policz, 3cm różnicy na każde przejechane 2m. Po 10m -15cm, po 100m -1,5m, po 1km -15m, po 100km – 1,5km

  • A to nie da się wpisać 202? Zresztą tak jak pisze Darecki, różnica będzie rzędu 1,5%. Nie jest to wiele, pamiętaj też, że jak usiądziesz na rowerze, obwód koła może się zmienić pod obciążeniem.

  • lejbus

    racja rano 7.7km zmieniłem w pracy na 202 teraz mam 6.96km prawie ta sama trasa niewielkie odstępstwo na piwko pod praca;-)
    ale dzięki za odpowiedz.

  • Michał

    Witam! Ja mam taki problem że przerwał mi sie kabelek do czujnika i teraz mam dylemat bo niewiem czy bedzie mi działał ten licznik jak skręce te kabelki ?

  • Myślę, że będzie. Najlepiej byłoby je zlutować, ale jeśli nie masz lutownicy, to ostrożnie zdejmij nożykiem izolację z przewodów, ostrożnie skręć i zaklej taśmą izolacyjną do przewodów. Powinno działać jeśli zrobisz to porządnie.

  • Małgosia

    Witam :)
    Mam prośbę… Proszę mi powiedzieć, czy dobrze odczytałam dane do licznika.
    Cyfry na oponie: 42-622; 700x40c. Jaki powinnam wpisać kod do licznika?
    Mierzyłam koło i średnicę według instrukcji, ale wychodzą mi rozbieżności…
    Pozdrawiam ;)

  • Małgosia

    Zapomniałam wpisać kod. Znalazłam dane, że powinno być 2230.

  • Cześć,
    tabelka jest tylko przykładowa, dla osób które chcą na szybko, bez pomiarów wpisać do licznika obwód. Opony różnią się bieżnikiem, grubością gumy itd. a to bardzo wpływa na ich obwód.

    Jeśli zmierzyłaś obwód koła sama, to wpisz to co Ci wyszło (możesz zmierzyć dwa razy dla pewności). No chyba, że wyszły Ci jakieś olbrzymie rozbieżności z tabelką.

  • jaques

    witam mam kolo 26×2.0 i licznik starszy juz sigma 906 tam podany numer wielkosci koła jest w intrukcji 2114 a u ciebie na ta wielkosc 2075 . to zalezne od modelu licznika czy dane z przed kilku lat sa nieaktualne?.. pozdrawiam.

  • Tak, coś Sigma zmieniła w swoich tabelkach. Tak jak napisałem pod tabelką, jest to tylko wynik teoretyczny. Najlepiej zmierzyć samemu, a tabelką posługiwać się jedynie w ostateczności (jakąkolwiek).

  • marlena487

    Witam, Nie wiem juz gdzie uderzyć z pytaniem. Mam licznik Kross KRC 309W i nigdzie w instrukcji nie widzę co mam przyciskać na liczniku aby zaprogramować (wpisać) obwód koła.

  • Darecki

    W większości liczników wyciąga się baterie. Po ponownym włożeniu baterii i uruchomieniu się licznika wyświetli się właśnie funkcja wpisywania kodu. W niektórych jest od spodu mały guziczek na zapałkę z napisem SET. Tam się uruchamia funkcje zmiany danych w liczniku.

  • @Marlena487 – zapewne jest tak, jak pisze Darecki. I na pewno w instrukcji jest o tym wzmianka, to jedna z ważniejszych rzeczy w każdym liczniku.

    Niestety nie udało mi się znaleźć instrukcji od tego licznika, możesz mi ją przesłać mailem (adres znajdziesz w zakładce Kontakt).

    Ew. napisz do serwisu Krossa: http://www.kross.pl/pl/kontakt/dane-teleadresowe

  • zielony :(

    Witam nigdzie nie mogę znaleźć takiego zapisu mam tylko taki kod na swojej oponie : 28x42HR/37VR czy mógłby ktoś pomocny wyliczyć mi na jego podstawie obwód mojego koła ?? z góry thx.

  • lejbus

    centymetr krawiecki wes sobie zmiez i po sprawie

  • Obstawiałbym, że to jakieś dziwne oznaczenie koła 28 cali z oponą o szerokości 42 mm, ale tak jak pisze Lejbus, miarka w dłoń, zrób pełen obrót po ziemi i zmierz ile koło przejechało.

  • Darek K

    Nie mogę nigdzie znaleźć obwodu koła 27.5 x 2.10
    Czy podany w tabeli 27.5 x 2.25 będzie podobny do mojego?

  • Zerknij na mój komentarz i Lejbusa powyżej. A tabelki są jedynie poglądowo-teoretyczne.

  • marlena487

    Witam ponownie. Rzeczywiście wczytałam się w instrukcję producenta i odnalazłam po wielu bojach opcję wpisania do licznika KRC 309W obwodu koła.
    Dziękuję i pozdrawiam.

  • Krzysztof

    Będzie trochę nie na temat, ale Lukasz gratuluję cierpliwości. Poradnik napisany bardzo przejrzyście, ale niektóre pytania to pedały odpadają…

  • Roman

    Ktoś pytał o oponę z dwoma oznaczeniami 28x42HR, 37VR. To opona o innej wysokości i szerokości profilu. 42mm horizontal i 37mm vertikal, podobnie jak wszystkie opony samochodowe i motocyklowe. Podobnie jak Krzysztof gratuluję cierpliwości.

    Nie wiem skąd u ludzi taka niechęć do własnoręcznych pomiarów. Warto podkreślić że podczas pomiaru warto na rowerze usiąść i przy pomocy drugiej osoby przeprowadzić rower na odcinku pomiarowym. Ale to dla perfekcjonistów.

  • Arek

    Witam, mam problem z zamontowaniem licznika. Zamontowałem go i kręcę kołem i licznik nie pokazuje mi żadnej prędkości. Czujnik z magnesem jest bardzo blisko, ze prawie ociera o czujnik, na pewno jest zachowana odległośc ok 2-3mm. Ustawiłem tez rozmiary opony. W jaki sposób sprawdzić, żeby ten licznik pokazywał mi prędkość?

  • Hej, spróbuj wziąć w rękę czujnik oraz magnes i ręcznie pomachaj jednym obok drugiego.

    Licznik musi ożyć! Może 2-3 milimetry to dla niego za dużo i musi być 1 mm.

  • Darecki

    czasem też nie łączy na stykach tam gdzie się wsuwa licznik (szyny, kulki itp)

  • langus

    witam,
    mam problem z licznikami ATECH F 16 tz.

    mamy 2 rowery obydwa z obwodem koła 2075 mierzone nie z tabelki:) jednak w czasie jazdy jeden rower za drugim na dystansie ok. 15 km różnica w pomiarach ponad 1,5 km jeden licznik pokazuje 15,3 km drugi 16,9 km czy to wina liczników przekłamują mimo że są jednej firmy i na tych samych obwodach koła śmigają;)

    Czy możliwe że coś źle ustawione, ale co? Mierzyłem dokładnie obwód 3 razy miarą na oponie, kredą na asfalcie i wentylem jeden obrót, rozumiem że nie wyjdą identyczne. Wystarczy kilka manewrować rowerem inaczej jak kierowca drugiego, ale żeby aż o tyle było różnicy???

    • Rysiek

      Wystarczy:
      a) inaczej napompować
      b) posadzić rowerzystę o innej wadze
      c) mieć inny anotryzator
      d) mieć inną oponę (twardość, bieznik)
      e) przyjąć inną pozycje na rowerze
      f) jechać jeden za drugim (wiatr zmienia nacisk na przednie koło)
      g) jechać innym sposobem

      Choć przy 10% obstawiałbym cisnienie w grubych oponach i wagę rowerzysty. Zamiast obwodu koła (którego pomiar odbiega od realnego w czasie jazdy) sugeruję metodę na słupki opisana poniżej, albo na telefon z gps (ale tylko z dobrym programem, na wycieczce bez drzew, w słoneczny dzień). Po powrocie trzeba jeszcze sprawdzić na mapie czy ślad pokrywa się z drogą. Bez gps można też wyrysować sobie dokładnie przejechaną drogę za pomocą gpsies.com (z opcją ‚follow road”), o ile się nie krążyło po sklepach i parkingach leśnych.
      Trzeba też pamiętać, że licznik ustawiony na asfalty pokazuje niedokładnie na piaszczystych drogach, a nawet na bruku. Na piaski i błota nie da się ustawić licznika tak dokładnie jak na asfalt. Grubszy rowerzysta, nowa opona, czy zapomnienie podpompowania zmienia wskazania.
      Z tym, że 10% to bardzo dużo. Proponuję sprawdzić ciśnienie, zablokować amortyzatory w obu rowerach i wybrać się dwa razy na taką samą wycieczkę zamieniając się rowerami.

  • Darecki

    Ja myślę że ta różnica składowa wszystkiego co wymieniłeś czyli inny tor jazdy, przekłamanie liczników i inna średnica kół w obu rowerach. Do tego można jeszcze dodać szwankowanie naliczania impulsów, czyli tzw gubienie impulsów z czujnika przy kole…

    Rozwiązanie może być takie… jak wiesz wzdłuż drogi są słupki dystansu numerowane co 100 m. Możesz przejechać jednym rowerem 1 km wzdłuż słupków i sprawdzić ile pokaże licznik, następnie kodem licznika dostosować wskazanie po kolejnych próbach tak, żeby otrzymać wynik zbliżony do 1 km.

    Ale to wszystko, co by nie wymyślił zawsze będzie obarczone jakimś błędem, a przecież jest to tylko gadżet, który średnio pozwala tylko określić ile pojeździliśmy danego dnia, albo jak szybko jedziemy…

  • @Darecki – z tego co napisał Langus, oba rowery mają identyczne średnice kół.

    Metoda na słupki przy drodze jest… hmmm… ciekawa, ale sam nie wiem czy chciałoby mi się w to bawić. Tam zresztą też jest jakiś margines błędu.

    Zacznijmy od tego. Czy oba rowery mają identyczne opony, o identycznej szerokości? Czy są napompowane do identycznego, odpowiedniego ciśnienia (mierzone manometrem, a nie palcem)?

    Czy na obu rowerach jeżdżą osoby o podobnej masie? Czy czujniki są poprawnie zamontowane, tzn. widzą się dobrze z magnesami (odległość w jakiej się mijają musi być naprawdę nieduża).

    Ciężko obiektywnie stwierdzić, gdzie może tkwić problem, nie wydaje mi się by różnicę 10% dało się uzyskać przez omijanie dziur, czy „bujanie na boki”.

    • Rysiek

      Metoda na słupki pozwala na ustawienie licznika pokazującego do 10m z dokładnością 0.4% na 4 km. Słupki są ustawiane naprawdę dokładnie, nie należy tylko tego robić na zbyt krętej drodze. Jeszcze dokładniejsza jest metoda na wymierzony bardzo dokładnie odcinek (najlepiej powyżej 2 km) i startowanie po wyzerowaniu z magnesem za czujnikiem, a po przejechaniu znanego odcinka policzenie obrotów koła do następnej zmiany na liczniku. potem odpowiednie (nietrudne) obliczenia i dokładność wychodzi naprawdę rewelacyjnie.

      Oczywiście, że warunki, choćby pozycja rowerzysty, albo rodzaj nawierzchni (nie wspominając o ciśnieniu w oponach) zmieniają stosunek droga/obrót koła (bo obwodem to trudno nazwać), ale dla przeciętnych warunków w jakich użytkujemy rower dokładność będzie około 0.1 – 02 %. Ogólnie dokładność wskazań dobrze skalibrowanego licznika nie odbiega o 0.5% od rzeczywistości. Co daje 50 m błedu na 10 km. Jak w roku przejedziemy 2000 to może jest to 5 kilometrów mniej (albo więcej)

      Komu się nie chce, powinien „na pałę” odjąć 1,5% od tego co piszą w tabelkach dla jego opony.

    • Rysiek

      Czy ja wiem, czy w metodzie na słupki wiele się trzeba bawić? Zapamiętujesz końcówkę licznika (setki i dziesiątki metrów) przy jakimś słupku, powiedzmy jest to 7. Na kolejnej 7 sprawdzasz końcówkę i wiesz, czy licznik „niedoważa”, czy „przeważa”. Po dwóch, trzech lub czterech słupkach z „7” widzisz wyraźnie skumulowaną odchyłkę.

      Powiedzmy, że na pierwszej 7 miałeś na liczniku xx.25 (końcówka – 250 m), a na piątej (po przejechaniu 4 km) yy.31. Czyli licznik pokazuje za dużo o 60m/4km. Wpisany obwód koła jest zatem o 6/4% za duży. Jak widać, trzeba liczbę dziesiątek metrów (ostatnia cyfra na liczniku) podzielić przez liczbę przejechanych km i wychodzi poprawka w procentach. Wszystkie te dywagacje i obliczenia można przeprowadzić w czasie jazdy. Na 4 km ma się 8-10 minut na myślenie :) A zapamiętać trzeba tylko te 6/4. W domu na kalkulatorze podzielić 6/4 = 1.5 i od aktualnego ustawienia koła odjąć te 1.5%, czyli np 2106*(1-0.015)= 2074 i tę liczbę wpisać. po czym znów pojechać na wycieczkę kalibracyjną. Z dokładnością mniejszą niż 0.25% nie ma co walczyć :)

  • Początkująca rwerzystka

    witam. Mam problem o którym już pisano. Licznik – pomimo że wszystkie pomiary są wpisane – „nie żyje” i nie umiem go ożywić. Czytam, że mam wziąć czujnik i pomachać magnesem. Ale gdzie jest ten czujnik? A gdzie jest magnes? Mam licznik Sigma 400. Proszę o pomoc.

  • Jeśli Twój licznik wygląda tak:

    https://roweroweporady.pl/sigma_bl_400.jpg

    To oznaczyłem na zdjęciu zarówno magnes (który montujemy na szprychę), jak i czujnik, który łączy się z licznikiem przez kabelek.

  • Początkująca rwerzystka

    dziękuję. Teraz wszystko rozumiem. Nie ja to wszystko montowałam dlatego nie wiedziałam gdzie są te elementy. Ja zrobiłam pomiary i ustawiłam licznik. Jutro sprawdzę czy Pana rada zadziałała.

  • Początkująca rwerzystka

    dzień dobry. Dziękuję za radę, machanie magnesem przy czujniku pokazało, że licznik działa. Ustaliłam, że magnes był założony na zewnętrzną szprychę a więc przy kręceniu kołem był zbyt daleko od czujnika. Jak przełożyłam go na szprychę wewnętrzną licznik ruszył na dobre.

    Jestem bardzo wdzięczna za pomoc i za to, że moje śmieszne pytanie potraktował Pan poważnie tłumacząc mi na zdjęciu co jest czym. Na to jak zdejmuje się magnes ze szprychy wpadłam już samodzielnie :) Pozdrawiam i życzę miłego wieczoru.

  • Ela

    Dobry wieczór

    Czy może mi ktoś udostępnić instrukcję po polsku ( nie znam słowackiego) jak zamontować licznik Longus AX-3 series

  • Darecki

    http://www.longus.sk/download/navody/Longus-a-3.pdf
    myśle że obrazki tłumaczą wszystko, po za tym słowacki nie jest tak odległy od polskiego.

  • Anonim

    Łukaszu. wykazujesz się wielką cierpliwością, odpisując tym wszystkim ludziom tysiące razy na to samo pytanie. Ja po przeczytaniu kilku wpisów miałem dość.

    Ps fajne porady…

  • Ela

    Dziękuję, ale poradziłam sobie bez Pana pomocy.

  • :)

    Mam kola 24×2.0 co mam wpisac do licznika?

  • Adek

    Witam :) mam obwod kol 24×1.9 i nie wiem co mam wpisac do licznika. Prosze o szybka odpowiedz i z gory dziekuje ;)

  • Darecki

    24×2,0 1910
    24×1,9 1908

  • Kamil

    Łukasz dzięki serdeczne za Twojego bloga-dużo ciekawych informacji i naprawdę fajnie opisanych.

    Ja trochę z innej beczki,otóż kupiłem żonie rower z oponami 50-622 chciałbym w przyszłości wymienić na 37-622 lub 47-622 czy będą pasowały ?

    Z góry dziękuję za odpowiedź i pozdrawiam.
    Kamil.

  • @Anonim – wymoderowałem Twój komentarz. Nie lubię jeśli obraża się tutaj moich czytelników. Każdy ma prawo do niewiedzy i lepiej żeby pytał, niż robił coś na czuja.

    @Adek i :) – zmierzcie obwód koła miarką, to najdokładniejszy pomiar.

    @Kamil – sama średnica opony to obręczy – tak, będzie pasować. Pozostaje kwestia czy obręcz przyjmie węższe opony, chociaż różnica między 50 mm, a 37 mm nie jest jakaś totalnie drastyczna. I moim zdaniem będą na pewno pasować.

  • Kamil

    Dzięki Łukasz.
    Pozdrawiam.

  • John

    Witam mam rower 27,5 jaki wpisać promień do licznika sigma?. Z góry dziękuje za info

  • @John – najlepiej zmierzyć samemu obwód koła. Tak na oko lepiej nic nie wpisywać.

  • peter0601

    Witam, mam koła 26×2,25
    Drugi rower ma kola 26×2,0

    Posiadam liczniki Sigma 5,12
    Jakie wartości mam wpisać?

    Dziękuję.

  • peter0601

    Dodam jeszcze, że licznik Sigma 5,12 w tabeli dla kola 26×2,25 podaje wartości 2120, a dla kola 26×2,0 wynosi 2075.

    Mam wpisać te wartości?

  • Darecki

    Tak, choć zapewne realne wartości obwodu koła będą inne. Ale jak Ci nie zależy na dokładności, to wpisuj to co podaje tabelka i jazda.

  • peter0601

    Ja nie potrzebuję super dokładności. Myślę, że nie będą to bardzo duże rozbieżności.

  • @Peter0601 – zacznijmy od tego, że model licznika nie ma większego znaczenia. Każdy działa na tej samej zasadzie. A to, że Sigma podaje różne wartości, w różnych tabelkach – to już inna kwestia. Coś po prostu pozmieniali i tyle.

    Jeśli chodzi o dokładność, to pisałem już to bardzo często, również w samym wpisie – trzeba zmierzyć obwód koła na własną rękę. Możesz również wpisać wyniki z tabelek, ale to wiadomo, że potem odczyt będzie mniej więcej się zgadzał.

    Dużo zależy od bieżnika opony, mieszanki z jakiej jest zrobiona, Twojej wagi, ciśnienia w oponie.

    • Rysiek

      Jedni podają rzeczywiste obwody koła, a drudzy drogę/obrót w średnich warunkach jazdy. ugięcie opony ma kolosalny wpływ na wskazania, dlatego mierzenie obwodu to najmniej dokładne przybliżenie, lepiej wpisać z tabelki i odjąć 1,5%. Lepsza jest metoda śladów pozostawianych po kresce namalowanej kredą na oponie i „normalnym przejeździe kilku metrów. Z tym, że sama kreska ma kilka milimetrów grubości, a „jazda testowa” nie jest naturalna, bo powolna i koło przednie jedzie wężykiem.

      Dość dokładne są kalibracje na trasach kilkukilometrowych – metoda „na słupki”, oraz kilkunasto -kilkudziesięciokilometrowych na gps. Każda metoda ma swoje wady i zalety, zależy na ile nam zależy na dokładności i ile jesteśmy w stanie poświęcić kalibracji zachodu.

  • peter0601

    rozumiem dziekuje Ci bardzo za pomoc,
    pozdrawiam

  • Darecki

    z własnego doświadczenia po wczorajszej wymianie opon…
    opona wcześniejsza Maxxis 26×2,1 (bieżnik zużyty) – pomiar odcinka przebytego kołem po betonie od wentyla do wentyla 2065mm
    opona nowa Schwalbe 26×2,0 (bieżnik nowy) – 2075mm czyli zgodny z tabelką Sigmy.

  • pontiacek

    Nie czytałem wszystkiego, ale mam pytanko. Jaka powinna lub jaka może być, największa odległość między czytnikiem, a komputerem przy liczniku bezprzewodowym?

    • Rysiek

      Każdy licznik podaje to w instrukcji i sa to odległości zależne od wytwórcy i modelu. W większości przypadków nie można instalować czujnika na tylnym kole, ale są liczniki, które to umożliwiają. niektórzy producenci dają zalecenia co do umocowania czujnika tak, aby licznik „widział” czujnik. Zwykle zasięg to jest około 0.9m.
      Obecnie coraz więcej liczników ma ANT+, a tu zasięg mamy zwykle 3m. Z tym, że obecnie czujniki i liczniki z ANT+ to droga impreza, o ile czujnik prędkości+kadencji da się wyhaczyć za 200-300 zł, to liczniki zaczynają się od 400 i lecą w górę do 2000.
      Nieco tańsze jest BLE (taki sam lub nieco większy zasięg) i o ile w dziedzinie pulsometrów oba systemy konkurują, to w licznikach chyba wygrywa ANT+. W telefonach z kolei standardem jest BT lub BLE, a ANT+ rzadkością. Za to w związku z rozpowszechnieniem trackerów, ANT+ powinien wygrać, bo dopuszcza kilka odbiorników (telefon i licznik)

  • @Pontiacek – np. Sigma podaje, że w jej licznikach z czujnikiem STS, zasięg czujnika prędkości to 90 cm (kadencja i puls 110 cm).

    Oczywiście w innych licznikach może być inaczej, ale nie spodziewałbym się dużo większych zasięgów, to nie są urządzenia o dużej mocy nadawczo-odbiorczej.

  • pontiacek

    Dzięki, już działa. Myślałem, że mam zbyt dużą odległość, bo nie miałem odczytu, ale to była słaba bateria w nadajniku.

  • Arczi82

    Mam inny obwód koła, a inny w tabelach. Co wpisać w licznik?

  • Wpisuj to co wyszło Ci z pomiaru. Tabelka jest poglądowa, dla tych, którym się nie chce mierzyć :)

  • Paolo

    WItam,
    Jestem całkowitym laikiem, który rozpoczyna przygodę z rowerem. Posiadam Unibike trekkingowego z kolami 28″. Jakie wartości, mogą być przybliżone, mam wpisać w liczniku? Gdzieś, ktoś napisał, że jak wpisze 2160 to będzie ok. Tak też zrobiłem, lecz teraz się zastanawiam nad obwodem, który również muszę wpisać? Mogę prosić o pomoc? Z góry dziękuję za info.

    • Rysiek

      Jak bardzo zależy Ci na dokładności? Czy jest dla Ciebie istotne, że przejechałeś 10.5, czy 11 km? czy druga cyfra po przecinku z prędkości średniej ma dla Ciebie znaczenie? Jeśli nie, to wpisuj cokolwiek. Większość ludzi tak robi i czerpie przyjemność z jazdy. Jeśli zależy Ci na dokładności, to porzuć pomiary bezpośrednie i kalibruj licznik na dłuższych trasach, z zastrzeżeniem, że mniej niz 0.2% nigdy nie wyciśniesz.

  • Ta tajemnicza liczba 2160, to jest właśnie obwód koła liczony w milimetrach. Musisz sprawdzić jaką masz szerokość opony, rozmiar jest podany na jej boku. I jeśli chcesz znać przybliżony obwód, sprawdź go w tabelce na górze.

    Ale dużo lepszą praktyką, jest samodzielne zmierzenie obwodu koła. To również opisałem w tekście na samej górze.

  • Paolo

    Dzięki serdeczne! Poszedłem na łatwiznę i odczytałem rozmiar, a następnie wpisałem nr z w/w tabelki. Działa, śmiga i jest ok. Jeszcze raz dziękuję. Pozdrawiam!

  • zbyszek

    mam licznik shark i nie wiem jak wpisać obwód koła

  • @Zbyszek – cóż, pozostają Ci chyba takie domysły, jak np. tutaj na forum:
    http://www.forumrowerowe.org/topic/31010-licznik-shark-a-kolo/

    Musisz spróbować metodą prób i błędów, często po wyjęciu i włożeniu baterii można to zrobić.

  • barteczko

    Mam opony 20*1.90/2.00. Jaki to wynik w milimetrach?

    • Witaj, najlepiej będzie jeżeli weźmiesz miarkę i po prostu zmierzysz. Da Ci to najlepszy i najbardziej wiarygodny wynik. Minuta roboty i problem z głowy :)

  • barteczko

    20*1,90/2.00 Jaki to wynik w milimetrach

  • TUKAN TOM

    Super rada wreszcie wiem dokładnie jak to zrobić :)

  • Zbigniew Bereszko

    A ja oklejam koło na obwodzie żółtą papierową taśmą malarską, zaznaczam punkty styku, zdejmuję z koła i kładę na podłodze (taśmę) gdzie ją mogę bardzo dokładnie zmierzyć. Następnie przeliczam obwód na promień, odejmuję z promienia ugięcie opony pod moim ciężarem (1cm) i wyliczam nowy obwód. Wynik wpisuję do licznika. Oczywiście trzeba pilnować ciśnienie w kole bo inaczej obwód będzie się zmieniał.

    • Rysiek

      Ugięta opona nie zmniejsza promienia efektywnego o to ugięcie – musiałaby szurać do tyłu o różnicę tych dwóch obwodów. W rzeczywistości trochę wybiera nierówności, a trochę podskakuje i trochę się przesuwa. Poprawka na ugięcie jest niezłym przybliżeniem, ale raczej będzie za duża.

  • Gaber

    Witam.
    Jaki kod wpikać do licznika Kross na ogumienia antyprzebiciowe (38-559) ?

    • Najlepiej będzie jeżeli po prostu sam zmierzysz obwód, to będzie najdokładniejszy wynik. Ale jeżeli nie chce Ci się mierzyć to wpisz 2020

  • Darek

    Posiadam licznik SIGMA BC 12.12 STS oraz koła na oponach 55-622 (29 x 2.2), jaki mam przyjąć obwód – parametr do ustawienia koła w liczniku ???

    • Witaj, po prostu zaznacz punkt na ziemi i przepchnij rower o pełen obrót koła, następne zmierz ile przejechał. To da Ci najbardziej wiarygodny wynik.

  • jarek

    witam mam licznik krc 307 pytanie jak go włączyć,wyłączyć czy cały czas powinien pokazywać godzinę

    • Hej, liczników raczej się nie wyłącza. Najczęściej przechodzą w tryb uśpienia i właśnie pokazują godzinę.

  • Emrot

    Posiadam licznik rowerowy firmy Echowell Echo W1 szukam instrukcji obsługi, proszę o pomoc. Mój email comte@o2.pl

  • Mariusz

    Witam,

    Przy moim rowerze rozmiar opon to 26 x 2.00, zatem z powyższej tabeli obwód koła wynosi 2075. Z kolei z tabel na stronach:
    http://www.makaronzserem.eu/2011/04/07/rozmiary-opon-i-dlugosc-obwodu-kola/
    http://wrower.pl/sprzet/liczniki-rowerowe,5478.html
    wynika, że obwód koła to jednak 2114.
    Skąd ta rozbieżność i jaka wartość jest prawidłowa?
    Pozdrawiam,
    Mariusz

    • Cześć,
      tak jak napisałem w tekście, jest to tylko pewnego rodzaju uśrednienie. Obwód koła nie zależy jedynie od rozmiaru opony, ale także chociażby od jej bieżnika, grubości gumy czy aktualnego ciśnienia. To jedna sprawa.

      Druga sprawa jest taka, że obwód opony najlepiej zmierzyć samemu. Będzie to najdokładniejszy pomiar.

      Trzecia sprawa jest taka, że różnica między obwodami, które podajesz to zaledwie 1,8%. Można to potraktować w granicy błędu statystycznego. Gdy sam zmierzysz obwód, wyjdzie Ci zapewne jeszcze inny wynik.

  • Filip

    Witam mam opony 29 x 1.9 Kenda Karma co w takim razie wpisać do licznik?

    • Cześć, najlepiej będzie jeżeli sam zmierzysz obwód. To prosta sprawa i będziesz miał najdokładniejszy wynik.

  • Krzysztof Wróblewski

    WItam! posiadam licznik i nie wiem jak obwód wpisać ja w
    pisałem 2089 czy to dobrze jest? rozmiar koła w moim rowerze to 26x 1.9

    • Cześć, a nie możesz zmierzyć obwodu koła? Przejedź jeden obrót koła po prostej drodze i sprawdź przejechany dystans. Będziesz miał najbardziej wiarygodny wynik dla Twojej opony.

  • Krzysztof Wróblewski

    czyli jak będę mierzył obwód koła to mam od razu kod wpisać po mierzeniu obwodu?

    • ckm

      tak, jak najbardziej, im dokładniejszy pomiar opony tym lepszy całkowity wynik z trasy.

  • Paweł Wrzos

    Witam, moje koła to 29×2.1. Wg tabelki to 2295, po zmierzeniu na prostej linii wychodzi 2285, po obliczeniu wg trzeciej metody to 2293. Im dłuższy dystans to pomiędzy endomondo a licznikiem rowerowym jest różnica 1km w dystansie. Którą wartość wstawić w liczniku ?

    • Cześć, wpisz to co wyszło Ci z fizycznego pomiaru opony, czyli przejechanego dystansu z jednego obrotu koła. Różnice pomiędzy tymi pomiarami, które podałeś wynoszą maksymalnie 8 milimetrów(!) na jeden obrót koła, więc tak naprawdę jakikolwiek wynik wpiszesz, będzie dobrze :)

      Jeżeli chodzi o porównywanie wskazań licznika z GPS, to na dłuższych odcinkach będzie się to rozjeżdżać. GPS liczy przejechany dystans zupełnie inaczej niż opona i różnice w pomiarze są naturalne.

  • Gonzo 82

    Hej, Łukasz jaki wpisać wynik obwodu koła etrto 19x 559 26×1,35 ? w tabeli nie ma tego rozmiaru licznik sigma

    • Hej, 19×559 jest to rozmiar obręczy 19 mm szerokość wewnętrzna obręczy i 559 mm średnica obręczy (pod koła 26″).

      Jeżeli z pomiaru miarką wyszło Ci 197 cm to wydaje mi się, że jest to dobry wynik, wygląda bardzo prawdopodobnie.

      • Peter

        Dzięki, Łukaszu.

  • Gość87

    Witam mam kross level r4 na kołach 27,5 cala oraz licznik sigma speedmaster 5000 odmierzyłem od wentyla jeden pełen obrót i wyszło mi 2104mm czy taką wartość mam wprowadzić w liczniku ? czy może wartość którą mam wprowadzić to rozmiar koła czyli 27,5 cala czyli mam wpisać 2750 ?

    • Cześć, do licznika wpisujemy obwód koła, czyli dokładnie to co sam zmierzyłeś.

  • Marcin W

    Kupiłem licznik Sigma 14.12 STS alti bezprzewodowy. Wszystko zamontowanie zgodnie z instrukcją. Magnes działa bo pyka nadajnik. Licznik skonfigurowany obwód itd. Jak licznik wkładam do bazy to prędkość pulsuje i jest ciągle zero. Jak wyjmę z bazy to nie pulsuje ale też pokazuje zero. Niestety nie mogę sobie z tym poradzić.

    • Cześć,
      sprawdź dokładnie ustawienie magnesu względem czujnika i zbliż je do siebie jeszcze bardziej w miarę możliwości. Druga sprawa – możesz spróbować wymienić baterie w liczniku oraz w czujniku. Trzecia sprawa – reklamuj.

  • Cezar

    Może to tylko przypadek, ale wydaje mi się, że czym opona mocniej napompowana, tym trudniej ją przebić. Co do obwodu opony, to ten z mierzeniem odległości przejechanej przy jednym obrocie opony jest niezły, ale dokładniejszy będzie wtedy, kiedy koło zrobi np. 5 pełnych obrotów. Lepiej pomylić się o centymetr na 10 metrach niż na dwóch.

    • Masz rację, na większym dystansie będzie większa dokładność. Przydałaby się tylko długa miarka, żeby nie pomylić się podczas dzielenia tego dystansu na odcinki :)

      A typowe koło ma obwód 200-220 centymetrów, tak więc pomyłka rzędu jednego centymetra, to jest i tak raptem 0,5%. Czyli błąd statystyczny.

  • Arkadiusz Kubera

    wszystko ładnie i pięknie ale jest mały problem mówisz zeby sprawdzic w instrukcji obsługi jak i gdzie wbic te parametry niestety zrobiłem wielkinbłąd po załozeniu licznika do roweru koło 27 jedna czwarta wywliłem instrukcje teraz kupiłem nowy rower koło 28 srednica i nie mam jak sprawdzic gdzie ustawic te parametry byłem w 2 serisach rowerowych i powiedzieli mi ze bez instrukcji oni tego nie zrobią masz jakis pomysł z gory dzieki za odpowiedz

    • Cześć, nie ma uniwersalnej instrukcji do wszystkich liczników :) Ale aż taki skomplikowany ten licznik jest, że nikt nie wie jak to zrobić? Co to za model? Szukałeś w internecie instrukcji? Możesz tu wrzucić jego kilka zdjęć, może coś się wymyśli.

      • Arkadiusz Kubera

        AS 880

        • To licznik od Krossa? Bo taką informację podaje mi Google. Jeżeli tak, to napisz do nich, niech Ci podeślą skan instrukcji.

          • Arkadiusz Kubera

            ok dzieki

  • Marcin

    Mam oponę 24 cala terenową grubość 2.3 cm nie wiem co wpisać do licznika pomocy

    • Hej, najlepiej będzie, jeżeli przejedziesz kołem po ziemi całym obwodem i zmierzysz przejechany dystans. To będzie najdokładniejszy pomiar.

  • Mateusz

    Ja mam licznik Sunding 576C i mam instrukcje ale i tak nie mam pojęcia gdzie mam wpisać obwód opony

    • Na pewno jest taka możliwość w ustawieniach. Warto zapytać sprzedającego, jeżeli nie dostałeś polskiej instrukcji do tego licznika.

  • Najpierw bym kupił licznik, a potem kombinował, jak go zamontować, bo wszystko wygląda na łatwe, a potem się człowiek nie może poruszyć do przodu ani o centymetr. Nawet z kupnem dobrego licznika pewnie bym błądził, a chciałbym go nabyć, ale to na wiosnę. Dlatego lepiej nie kasować do tego czasu posta na blogu :P

  • Phoe

    Ja zwyczajnie mierzyłam centymetrem obwód koła :) Jest to dość prosty sposób, może nie idealny, bo nie uwzględnia ugięcia opony, ale zdaje mi się, iż różnice są marginalne. Odległości trasy pokrywa się z odległością GPS (ze smartfonu), więc nie ma co szapać się o minus / plus 1 km na wycieczce kilkudziesięcio kilometrowej :) Ale miara to jedno, a jakość licznika to drugie. Wybuliłam kupę kasy na Sigmę Rox 6 i jestem masakrycznie zawiedziona z jakich materiałów ten licznik został wykonany. To był licznik reklamowany na codzienne użytkowanie (do roweru, na nadgarstek do joggingu), a przednia szybka podczas zaledwie kilkunasto tygodniowego (max 4 mc), oszczędnego i ostrożnego użytkowania, jest cała popękana. To był zwykły, tani plastik. W dobie gorilli glass i wytrzymałych materiałów to skandal. Będę oczywiście reklamować, aczkolwiek zastanawiam się, czy nie poczekać, aż mi się rozsypie do szczętu… :/

  • Fas Olka

    Ostatnimi czasy mój licznik Sigma BC 16.12 STS strasznie wariuje (baterię wymieniałam w lipcu) i mimo że jadę z mniej więcej stałą prędkością co chwila zmienia wyświetlenia na liczniku, które są absolutnie nieadekwatne do prędkości z jaką jadę czyli np. 5 km/h a za chwilę 11 by za chwilę wskoczyć na mniej więcej rzeczywistą prędkość 22 i za chwilę znowu 7 etc. Często też długo pokazuje 0.00 po rozpoczęciu jazdy. Co może być tego przyczyną?

    • Hej, a wymieniałaś baterię w czujniku na widelcu? No i druga sprawa – czy masz jakąś mocną lampkę na kierownicy? Jeżeli tak, spróbuj pojeździć bez włączania lampki, dochodzą mnie głosy, że niektóre, mocne lampy potrafią zakłócić działanie każdego licznika. Jeżeli nie masz lampy, no to może być kwestia baterii w nadajniku.

  • Bartek

    Jak nie zapomnę to może w następnym tygodniu nakręcę krótki film z montażu licznika, i ustawiania.

  • Krzysztof Woliński

    Korygowałem ustawienia w kilku próbach korzystając z GPS – wcześniej była to aplikacja Google „Moje trasy”, obecnie Endomondo. Teraz jak mi telefon gada patrzę na wskaźnik na kierownicy i jest OK – 100 m na 10 km.

  • Andrzej Kunstetter

    A ja narysowalem kreda linie na wysokosci wentyla, wsoadlem na rower i przejechalem 10 pelnych obrotow kola. Znow narysowalem linie i zmierzylem odleglosc. Nastepnie wynik podzielilem przez 10. Pomiar byl bardzo dokladny, bo po pierwsze blad pomiaru ztedukowalem 10x a po drugie obwod kola byl mierzony pod obciazeniem, czyli uwzglednial ugiecie opony pod moim ciezarem.
    To naprawde najlepsza metoda!!!

  • Akado

    A ja ustawiam wentyl na dole przedniego lub tylnego koła, nastepnie zaznaczam np. kredą na ziemi linię „pod wntylem”. Następnie wsiadam na rower i przejeżdżam 10 pełnych obrotów koła. Gdy wentyl znów będzie na dole zaznaczam drugą linię. Później mierzę odległość między liniami i dzielę przez 10. Dzięki temu a) pomiar obwodu jest 10 razy dokładniejszy niż przy jednym obrocie, b) pomiar dokonywany jest „pod obciążeniem”, czyli uwzględnia ugięcie opony pod moim ciężarem. Metoda sprawdzona i super dokładna, tylko trzeba dysponować kilkumetrową taśmą mierniczą.

    • Jest to bardzo dobry sposób, tylko musisz wziąć pod uwagę, że nie tak łatwo jest przejechać większy odcinek po idealnej linii prostej. Więc też jakieś niedokładności mogą się wkraść :) Warto kontrolnie porównać taki pomiar z jednym obrotem koła.

  • marek

    Hej , a ja mam pytanko trochę z innej beczki :)
    Czy możecie polecić jakiś dobry i przy okazji niedrogi licznik?