Jak wyregulować hamulce tarczowe?

Dobre rowerowe hamulce tarczowe są skuteczniejsze w działaniu od hamulców typu v-brake. Oczywiście myślę tu o hamulcach porządnych firm, np. Shimano, Avid, Hayes (tutaj sprawdzisz ceny hamulców tarczowych). Nie wymagają one aż takiej uwagi, ale co jakiś czas może się zdarzyć problem z odległością klocków hamulcowych od tarczy. Niestety każdy producent trochę inaczej konstruuje swoje hamulce i aby poprawnie je wyregulować, najlepiej poszukać w internecie instrukcji do naszego modelu. Ale z grubsza postaram się przybliżyć jak wygląda regulacja w najpopularniejszych typach hamulców tarczowych.

W hamulcach mechanicznych (czyli w tych, w których do aktywowania klocków używana jest linka), odległość klocków od tarczy, często regulowana jest za pomocą pokrętła znajdującego się na zacisku hamulca (tym elemencie, w którym są schowane klocki hamulcowe). Część hamulców hydraulicznych (to te, w których zamiast linek użyto płynu hamulcowego) posiada śrubę na klamce hamulca. Np. w klamkach Avid Juicy znajdują się pokrętła, które służą do ustawienia punktu kontaktu klocka z tarczą. Niektóre hamulce hydrauliczne mają pokrętło umiejscowione na zbiorniczku pompki i można nim kręcić podczas jazdy.

W hamulcach hydraulicznych może się tak zdarzyć, że klocki trą o tarczę, ponieważ tłoczki zostały wypchnięte za mocno. Należy w takim wypadku wcisnąć tłok do środka. Wyjmujemy klocki, a następnie używając czegoś plastikowego lub drewnianego wpychamy tłok do środka. Należy robić to z wyczuciem i raczej niczym metalowym, by niczego nie odgiąć. Następnie wkładamy klocki i można jechać :)

W dwutłokowych konstrukcjach Shimano (hydraulicznych) bywa tak, że tłoki nie chcą się chować całkowicie. I przez to klocki trą o tarczę. Sposobem na to jest naoliwienie tłoczków. Wyjmujemy klocki, przytrzymujemy jeden z tłoków czymś plastikowym (np. łyżką do opon) i wciskamy klamkę hamulca (lub ktoś nam wciska, bo samemu może być ciężko). Wtedy drugi tłoczek się wysunie i będzie można go spokojnie nasmarować. Można użyć oleju do łańcucha, takiego na suchą pogodę. Wpychamy tłoczek do zacisku, a następnie zabieg powtarzamy z drugim tłoczkiem.

Tak jak pisałem na początku, najlepiej poszukać w internecie szczegółowej instrukcji naszych hamulców. Duzi producenci najczęściej udostępniają je w internecie. Wystarczy wpisać dokładny model w Google i dopisać: instrukcja, pdf, manual itp. Instrukcji można też szukać bezpośrednio na stronie producenta. Np. Shimano, Avid, Hayes (tu na stronie każdego produktu jest instrukcja).

  • Sklep rowerowy

    Dobre instrukcje, widać że pisane przez fachowca. Warto zaoszczędzić na serwisie i pokombinować samemu z ustawianiem.

  • Mari

    Ja wolę v-brake. Lżejsze, prostsze w konstrukcji i tańsze.

  • paweł

    zmieniłem w zeszłym roku hamulce z v-brake na tarczówki i to była świetna decyzja. Z serwisowaniem trochę gorzej, bo mam dwie lewe ręce, ale mój kuzyn się trochę na tym zna, to będziemy działać.

  • Andrzej

    Dzieki za poradnik, bede cos kombinowal ze swoimi bo mam pewien problem. (Cale zycie na v-brake, wiec jest to dla mnie nowosc)

    Po ostatnim myciu na myjni (carsher) nie wiem czemu prawy hamulec jakby mial luzy na klamce i nie lapie od razu tak jak kiedys. Co moze byc tego powodem? Zapowietrzone? Trzeba wymienic olej? Czy moze cos dokrecic czy wcisnac ten tloczek? Wgl jak czesto wymieniac olej skad wiadomo czy jest go juz malo?

    I ostatnie pytanko. Czy normalnym jest przy tarczy 180 ze np przy skretach mocniejszych, przy mocniejszym przechyleniu tarcza trze o klocki?

  • szepel

    „Zaaplikuj parę kropel oliwki (może być oliwka łańcuchowa, byleby nie na suche warunki” – cytat z książki pana Zinn’a. To jak w końcu jest?

  • Artur Eagle

    Z przodu tarczówka u mnie nie do zdarcia ;) z tyłu mam też tarczówkę i żałuję bo chciałbym V-breaka