Jak wyregulować hamulce tarczowe?

Dobre rowerowe hamulce tarczowe są skuteczniejsze w działaniu od hamulców typu v-brake. Oczywiście myślę tu o hamulcach porządnych firm, np. Shimano, Avid, Hayes (tutaj sprawdzisz ceny hamulców tarczowych). Nie wymagają one aż takiej uwagi, ale co jakiś czas może się zdarzyć problem z odległością klocków hamulcowych od tarczy. Niestety każdy producent trochę inaczej konstruuje swoje hamulce i aby poprawnie je wyregulować, najlepiej poszukać w internecie instrukcji do naszego modelu. Ale z grubsza postaram się przybliżyć jak wygląda regulacja w najpopularniejszych typach hamulców tarczowych.

Hamulce tarczowe mechaniczne

W hamulcach mechanicznych (czyli w tych, w których do aktywowania klocków używana jest linka), odległość klocków od tarczy, często regulowana jest za pomocą pokrętła znajdującego się na zacisku hamulca (tym elemencie, w którym są schowane klocki hamulcowe). Część hamulców hydraulicznych (to te, w których zamiast linek użyto płynu hamulcowego) posiada śrubę na klamce hamulca. Np. w klamkach Avid Juicy znajdują się pokrętła, które służą do ustawienia punktu kontaktu klocka z tarczą. Niektóre hamulce hydrauliczne mają pokrętło umiejscowione na zbiorniczku pompki i można nim kręcić podczas jazdy.

Hamulce tarczowe hydrauliczne

W hamulcach hydraulicznych może się tak zdarzyć, że klocki trą o tarczę, ponieważ tłoczki zostały wypchnięte za mocno. Należy w takim wypadku wcisnąć tłok do środka. Wyjmujemy klocki, a następnie używając czegoś plastikowego lub drewnianego wpychamy tłok do środka. Należy robić to z wyczuciem i raczej niczym metalowym, by niczego nie odgiąć. Następnie wkładamy klocki i można jechać :)

Jak wyregulować hamulce tarczowe w rowerze
fot. Jeff Attaway

W dwutłokowych konstrukcjach Shimano (hydraulicznych) bywa tak, że tłoki nie chcą się chować całkowicie. I przez to klocki trą o tarczę. Sposobem na to jest naoliwienie tłoczków. Wyjmujemy klocki, przytrzymujemy jeden z tłoków czymś plastikowym (np. łyżką do opon) i wciskamy klamkę hamulca (lub ktoś nam wciska, bo samemu może być ciężko). Wtedy drugi tłoczek się wysunie i będzie można go spokojnie nasmarować. Można użyć oleju do łańcucha, takiego na suchą pogodę. Wpychamy tłoczek do zacisku, a następnie zabieg powtarzamy z drugim tłoczkiem.

Warto poszukać instrukcji

Tak jak pisałem na początku, najlepiej poszukać w internecie szczegółowej instrukcji naszych hamulców. Duzi producenci najczęściej udostępniają je w internecie. Wystarczy wpisać dokładny model w Google i dopisać: instrukcja, pdf, manual itp. Instrukcji można też szukać bezpośrednio na stronie producenta. Np. Shimano, Avid, Hayes (tu na stronie każdego produktu jest instrukcja).

 

Zapraszam do lektury pozostałych wpisów z serii o hamulcach rowerowych:

1. Rodzaje hamulców rowerowych

2. Hamulce tarczowe, klocki, tarcze – rodzaje i standardy

3. Wymiana klocków i regulacja hamulców V-Brake

4. Wymiana pancerzy i linek w hamulcach

5. Jak wymienić hamulce V-Brake

6. Docieranie hamulców tarczowych

7. Jak wyregulować hamulce tarczowe

8. Hamulce tarczowe czy szczękowe